autohelm - autopilot (a větrné kormidlo)

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » ned led 07, 2007 7:11 pm

Monty píše:To Martin:To malé kormidlo je vlastně to,co hýbe vlastním kormidlem lodě..Korouhev by tu sílu neměla.Ale má sílu pohnout tím malým kormidélkem,což je vlastně jenom jakási ploutev,co pri malém vychýlení mění při pohybu ve vodě svoji polohu a tím vlastně přenáší tah na vlastní kormidlo lodě.Jestli by jsme to brali do detailů,tak vlastně kormidlem hýbe ta malá ploutev,která se hýbe díky pohybu korouhve.Ta ploutev už i při malém natočení díky odporu vody při pohybu lodě mění svoji polohu a v podstatě pod lodí opisuje jakoby polooblouk(vertikálně).A tenhle pohyb je následně přenášen pomocí páky a lan na vlastní kormidlo.Ať už na pínu,nebo kormidelní kolo.Asi jsem to nevysvětlil dosti jasně,ale nějak to nevím líp popsat.V každém případě ta malá ploutev není zbytečná.Jenom korouhev by kormidlem nepohla.Je to takové násobení síly.Nejdřív vítr a pak voda :idea:

P.S.:To se mně to teď kecá,ale ze začátku jsem v tom měl taky hokej,než jsem pochopil,jak to vlastně funguje. :lol:


No, sedím nad tím pár hodin a asi už konečně chápu :idea: V podstatě je to dost jednuduchá mechanika. Stačí mít vychytané poměry sil působících na větrnou a podvodní část. Nevím, proč je to za ty nehorázný ceny...
Uživatelský avatar
Terra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

autohelm - autopilot (a větrné kormidlo)

Příspěvekod Terra » pon kvě 14, 2007 9:54 pm

Ahoj,

ja mam zkusenost s autopilotem s moznosti pilotaze podle vetru. Zadne vetrne kormidlo jsem driv nikdy pred tim nevidela a pamatuju si, ze kdyz jsem to videla poprve, koukala jsem jak puk. De facto tenhle wind autopilot se dal prepnout na normalniho autopilota a pak na autopilota, ktery se ridi pode vetru, tak aby plul co mozna nejvic nejefektivneji. Musi se akorat nastavit trasa, aby vedel kam. Musim rict, ze tahle masinka byla naprosto super, ale obcas trochu nuda.

Asi tak 2x se nam stalo, ze tahle masinka se trochu zabejcila a mela za to, ze musi foukat vitr jinudy a chce se obracet. Proc na to jsme neprisli, takze nedoporucuji se vzdalovat daleko od kormidla.

Divala jsem se na netu, jestli to nekde nenajdu, ale zatim nic. Tak az se podari, tak dam kdyz tak odkaz. Levne to ale asi opravdu nebude... :cry:
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte kvě 15, 2007 9:06 am

Ahoj Terro,
to asi mluvíš (píšeš:) o nějakém inteligentnějším autopilotu napájeném el. proudem. Což je právě nevýhoda při dlouhých plavbách. A proto tu probíráme windpilot (větrné autokormidlo), které je jen o mechanice. A penězích :lol:

A nebyl Tvůj autopilot třeba >>> nke – autokormidlo s gyropilotem té nejlepší kvality. Pracuje jak v kompasovém, tak i ve větrném modu. Lze nastavit zpoždění reakce, citlivost, stupeň výchylky, reakce na větrné změny a celou řadu dalších věcí důležitých k perfektnímu trimu jízdy.
Uživatelský avatar
Terra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Terra » úte kvě 15, 2007 9:44 am

ficcus píše:Ahoj Terro,
to asi mluvíš (píšeš:) o nějakém inteligentnějším autopilotu napájeném el. proudem. Což je právě nevýhoda při dlouhých plavbách. A proto tu probíráme windpilot (větrné autokormidlo), které je jen o mechanice. A penězích :lol:

A nebyl Tvůj autopilot třeba >>> nke – autokormidlo s gyropilotem té nejlepší kvality. Pracuje jak v kompasovém, tak i ve větrném modu. Lze nastavit zpoždění reakce, citlivost, stupeň výchylky, reakce na větrné změny a celou řadu dalších věcí důležitých k perfektnímu trimu jízdy.


Ahojky,
já se v téhle technice moc nevyznám to musím přiznat, ale podle toho co pospisuješ, tak to bude ono... Hm, na napájení el. proudem? Mně nepřišlo že by to moc žralo my měli DuoGen, což je vlastně jak větrný tak vodní generátor. Můžeš to měnit dle potřeby, takže jsme na vodní generátor v poho dobíjeli vše co šlo i když lednička občas byla odříznuta...
xtomp
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 10
Registrován: čtv čer 22, 2006 11:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod xtomp » úte kvě 15, 2007 12:31 pm

Ahoj Terro,

DuoGen je docela zajímavá věc, ale zatím jsem nenarazil na nikoho kdo by s tím měl zkušenost. A tak se ptám. Jak je složitý to předělat z vrtule na vítr na vodní a kolik to zabere času? Vrtá mi totiž hlavou kolik součástek mi při týhle operaci skončí v moři. A kolik to brzdí loď když se generátor vleče za lodí. No s tím asi souvisí i na jak velký lodi jsi to měla?
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 634
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 17
Bydliště: Metylovice

Duogen

Příspěvekod Richard » úte kvě 15, 2007 1:45 pm

Pěkná věc ...
http://www.duogen.co.uk/index.html
jen ta cena ...
Uživatelský avatar
Pajas11
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 134
Registrován: úte kvě 15, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Modra koule kousek od hvezdy nazyvane Slunce
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Pajas11 » úte kvě 15, 2007 3:16 pm

Pozorne jsem si to tady precetl.Ja ale mam tak trochu problem.Poradte lame,chci predelat sloop na yawl ale rahno mizenu bude pres zrcadlo.Tim padem mi asi pendulum bude na nic. :oops:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte kvě 15, 2007 4:06 pm

Neviem či si lama, alebo láma, ale prečo chceš robiť takú koninu? Najskorej si prečítaj tu toto: http://jachting.info/modules.php?name=F ... opic&t=471, tvojou zmenou zasiahneš do konštrukcie a narušíš to čo designer napočítal. A jak sa chceš plaviť len so ženou a s deckom cez oceány bez windpilotu?
Uživatelský avatar
Terra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Terra » úte kvě 15, 2007 10:52 pm

xtomp píše:Ahoj Terro,

DuoGen je docela zajímavá věc, ale zatím jsem nenarazil na nikoho kdo by s tím měl zkušenost. A tak se ptám. Jak je složitý to předělat z vrtule na vítr na vodní a kolik to zabere času? Vrtá mi totiž hlavou kolik součástek mi při týhle operaci skončí v moři. A kolik to brzdí loď když se generátor vleče za lodí. No s tím asi souvisí i na jak velký lodi jsi to měla?


Ahoj,
mela jsem to na skoro 11 metrove lodi. co se tyce zpomaleni lodi pri pouziti duogenu ve vode je minimalni. Samozrejme, ze to trochu brzdi lod, ale je to spis o odporu. Myslim, ze dobijeni baterie dochazi mnohem kvalitneji pri pouziti duogenu ve vode nez ve vetru z duvodu vetsiho odporu, ktery vydava voda. Nam neskoncilo ve vode nic pri jeho vymene. Je hodne dulezite si dat pozor na lobster pots, na kterych se muze duogen zachytit a pote na ni zustane. Vymena hlavice netrva dele nez pet minut. Jen bych mozna dodala, ze neni mozne vytahnout duogen z vody pri vyssi rychlosti (idealni je do 4 uzlu) bez problemu. Chce to opravdu velkou silu. Telo duogenu je neco jako paka, ktera se fixuje k drzadlu po vytazeni z vody nebo pri pouziti na wind generator. Pri pouziti na vodni spousti se do vody.

Duogen / water power: http://www.duogen.co.uk/pwrwater.htm

Duogen/ wind power: http://www.duogen.co.uk/pwrwind.htm

Doufam, ze jako vysvetleni staci. Kdyby jeste nejaka otazka, rada zodpovim...
Uživatelský avatar
Pajas11
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 134
Registrován: úte kvě 15, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Modra koule kousek od hvezdy nazyvane Slunce
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Pajas11 » úte kvě 15, 2007 11:21 pm

No Lama jako to hloupe zvire.Ja vim ze je to zasah do konstrukce.Ale Falcon je tzv toolrig s prilis vysokym steznem-47 foot.Tady se tomu rika,ze lod ma big foot,hodne velkou plochu plachet.Hodne lidi snizilo stezen,protoze lod pri narazu vetru sla proste bokem na vodu,nebo prisla o stozar.Tim padem jsou i plachty nehorazne tezke a ja planuji hodne velkou cast plout solo.Ten yawl napadl cloveka,ktery vlastni tu samou lod uz 20 let a ma snizeny stezen.Rikal,ze sice plocha plachet dostacuje,ale ta romantika dvoustezniku.Mizen chci postavit opravdu jenom nizky s lehkou plachtou.Mam totiz moznost vymenit muj vysoky,za 36 foot hlavni a jakykoli si vyberu kratsi.Zkratka,jakozto zacatecnik s velkymi ambicemi,asi nezvladnu ten vysoky.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte kvě 15, 2007 11:47 pm

Keď máš rozumný dôvod prečo to chceš meniť, tak je to pochopitelné, ale v každom prípade by si mal zvážiť to veterné kormidlo. Neviem či sa dajú robiť také plavby bez neho.
Ak budeš meniť tie plachty, tak dopredu si to namodeluj čo to bude robiť s loďou.
Uživatelský avatar
Pajas11
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 134
Registrován: úte kvě 15, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Modra koule kousek od hvezdy nazyvane Slunce
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Pajas11 » úte kvě 15, 2007 11:59 pm

Noo,jestli je to rozumny duvod to opravdu nevim :oops: . Autopilota nejakeho typu potrebuji,to je mi jasne. Uvazuji nad tiller master,sice to bude zrat baterie,ale snad mi to utahne solarni panel a solidni baterie.Taky bych se prave chtel naucit pouzit mizzen jako vetrne kormidlo.Jeden fanda mi to tady vysvetloval,ale to je pro me zatim spanelska vesnice.Ona ta moje Lodicka byla puvodne urcena k vyhravani zavodu a plocha plachet je opravdu predimenzovana.Trup je ale stabilni,perfektne vyvazeny a (nevim to cesky) capsize ratio je jenom 1.57. Dneska sice trochu pomalejsi,diky kratke vodorysce a plnemu kylu,ale kam bych spechal.Do civilizace urcite ne.
Uživatelský avatar
Terra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Terra » stř kvě 16, 2007 6:55 am

Pajas11 píše:Trup je ale stabilni,perfektne vyvazeny a (nevim to cesky) capsize ratio je jenom 1.57.


Capsize ratio = koeficient prevraceni
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 616
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » čtv kvě 17, 2007 1:40 am

Ahoj.
to Terra: Prosím Tě, mohla bys napsat jak se ten Duogen chová ve větrném režimu? Je to poměrně nová věc a neznám nikoho jiného, kdo by s ním měl osobní zkušenost. Nicméně je pravda, že mnoho Windgenerátorů dělá poměrně dost hluku a popř. vibruje natolik, že se to přes ukotvení přenáší až do trupu lodě.
A ještě jeden dotaz vyvolaný tvou pohotovou odpovědí, resp. překladem. Co si mám představit pod koeficientem převrácení 1,57 ? V Evropě se používá křivka stability trupu a hodnotí se ve stupních. Pajas to uvádí jako bezrozměrnou veličinu, takže vážně netuším co by to mohlo být. Zejména když si pochvaluje, že je to JENOM 1,57. Že by to byl počet reálně převrácených na 1000 vyrobených :?: :lol: :lol: .
Díky. Wlady
Uživatelský avatar
Pajas11
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 134
Registrován: úte kvě 15, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Modra koule kousek od hvezdy nazyvane Slunce
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Pajas11 » čtv kvě 17, 2007 1:57 am

Díky. Wlady
Teda ty jsi mi dal.Diky.Neznam vase miry a vsechnu terminologii mam tady odsud.Tak ty stouro,kdyz chces tak to mas tady a potrap se taky Ty. :D
Capsize Screening Formula

Used for screen a boat design for offshore use. Please note that this formula is very controversial and should be used as a screening test only. Boats with capsize ratios below two are said to be more suitable for offshore use.

The calculation is Beam dimension in feet divided by the cube root of Displacement expressed in cubic feet of sea water (64 pounds per cubic foot).

Capsize Ratio = Beam / (Displacement / 64)0.333
No a najed si na moje stranky,tam je odkaz jak tu lod testovali.Celkem sado maso.Chtel bych videt kolik tech dnesnich fajnovych papirovych lodicek by to prestalo a v jakem stavu.Nejlepsi lodi z lamina jsou pred rokem 1970.Jo a ten generator by me taky celkem zajimal,sice jsem zastancem solarnich panelu ale tohle je zajimave.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 616
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

to Pajas 11

Příspěvekod Wlady » pát kvě 18, 2007 3:09 am

Ahoj.
Sorry kámo, ale Denis mě v jiné souvislosti a na jiném místě pasoval na "opozičníka", takže už je mi asi souzeno... :lol:

S tou formulkou jsi mě díky vlastnictví překladatelského programu dostal jen částečně = přeložil, ale stejně moc nechápu. Je to prostě abstraktní číslo, pod kterým si neumím nic představit, ale zřejmě někdo moudrý "ví" kolik to má pro dobrou stabilitu vyjít...Tady v Evropě to máme jednoduchý. Prostě křivka stability, ze které vyčteš, z kolika stupňů náklonu se ti loď ještě zpátky vrátí do vzpřímené polohy a od jaké hodnoty už to sama (bez působení dalších sil) nedokáže.
Jinak sdílím tvou zálibu ve starých lodích a kdybych žil u moře, asi bych nejraději nějakého old timera ze dřeva, kterýho bych celoročně láskyplně opečovával :!: . Ale to je pro příležitostného prázdninového jachtaře z Čech nedostupná záležitost. A protože taky plánuju pořízení vlastní lodě, sháním spíš něco, co alespoň klasicky vypadá. Mrkni na stránky www.caborico.com[url] Nebejt toho, že se to vyrábí tam někde u tebe, tak je to přesně to, co bych bral. Zejména o té CR 42 Pilot se mi občas v noci zdává... Navíc je z AL, což je přeci jen asi lepší než jakýkoli laminát. No nic, zpátky na zem. Ten Duogen se mi zamlouvá náramně i když jsem taky příznivec soláru. Dle mě není ale na lodi energie nikdy dost a navíc při delší cestě taky něco může kleknout, takže různé zdroje určitě nejsou na škodu a já bych bral určitě obojí. Jenže mě někteří mazáci varují před hlukem a vibracemi windgenerátorů. Proto jsem škemral od Terky nějaké ty osobní zkušenosti v tomto směru...
Wlady
[/url]
Uživatelský avatar
Pajas11
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 134
Registrován: úte kvě 15, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Modra koule kousek od hvezdy nazyvane Slunce
Kontaktovat uživatele:

Re: to Pajas 11

Příspěvekod Pajas11 » pát kvě 18, 2007 3:27 am

:lol: Mrkni na moji stranku,ta se ti bude libit.Je to nejstarsi sklolaminat lod prodana zakaznikovi vubec.A ver Mi,dreva je tam dost.Celodrevenou lod bych pro svoje ucely nechtel,ale miluji je.Klasika je klasika,jenom ta udrzba a v tropech by mi to sezrali cervi.Puvodne jsem chtel koupit Bounty II ale 41 feet je pro solo moc a tahle je hooodne tezka.Jinak ten windgenerator je opravdu hrozny drncak.Ted si jeden v lodenici tim dobijel baterie na sousi a ja nemohl 50 metru dal usnout.Trochu v noci foukalo a to byl hukot jak od letadla.Nechtel bych to,tazny generator je moc prima vec,pokud teda nezavodis a nejaky ten uzlik dolu ti nevadi.Kdo by ale spechal?
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 616
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

to Pajas 11

Příspěvekod Wlady » ned kvě 20, 2007 1:26 am

Ahoj.
Samo, že jsem se díval. Vybtal sis dobře, je vážně nádherná :lol: . Já myslím, že ty starší lodě jsou lepší právě proto, že byly laminovány epoxidem, který je odolnější (i proti osmóze) než v současnosti převážně používaný polyester...
Přeju Ti hodně úspěchů při renovaci a hlavně moře v klidu a pohodě uplutých mil :!: .
Wlady
Uživatelský avatar
Terra
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 171
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Terra » pon kvě 21, 2007 7:46 pm

Wlady píše:Ahoj.
to Terra: Prosím Tě, mohla bys napsat jak se ten Duogen chová ve větrném režimu? Je to poměrně nová věc a neznám nikoho jiného, kdo by s ním měl osobní zkušenost. Nicméně je pravda, že mnoho Windgenerátorů dělá poměrně dost hluku a popř. vibruje natolik, že se to přes ukotvení přenáší až do trupu lodě.


Ahoj Wlady,
co se tyce vetrnych generatoru, je to trochu problem. Je hodne firem, ktere to nabizeji, hlavne v zahranici a ne kazdy z nich je opravdu dobry. Znam lidi, kteri maji jak solarni panylek tak vetrny generator. Z duvodu bezvetri, to ti je pak jakykoliv vetrny generator k nicemu. Duogen ma podle meho tu vyhodu, ze ma vice lopatek, i kdyz rikaji, ze cim mene, tim lepe, ale ty vecinou vytvareji opravdu velmi hlucnou meluzinu a pravdepodobne i vibrovani, ktere popisujes - vetsina z nich maji take lopatky na konci hodne zuzene, ale podle meho, cim vetsi plochu muze vitr zasahnout, tim lepsi, ale mozna se pletu. Co se tyce duogenu, tak ten ma lopatek myslim 6 a jsou vyrazne delsi nez ty male pidi, ktere muzes potkavat, spousta lidi ma tyhle male generatory treba upevnene nekde vysoko no stezni, aby to nebylo tak slyset, ale marne. Vetrny generator samozrejme slysis, ale nektere vytvareji mensi hluk. Ten nas jsme sice slyseli ale ze by vytvarel takovy hluk jako nektere jine, to opravdu ne. Spousta lidi ziralo, jak je to tiche a vibrovani si opravdu nevybavuju.
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » pát pro 14, 2007 5:31 pm

Zdravím všechny, chtěl jsem požádat zkušené borce, zda by mi alespoň stručně nevysvětlili, jak funguje onen "pendlík" čili větrné kormidlo.
teista
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8196
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 47
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát pro 14, 2007 5:52 pm

I ty teisto! Proč jsi ateista a nevěříš vyhledávání?
Tady nahoře je takové tlačítko s lupou, jmenuje se "Hledat". Tam napíšeš "větrné kormidlo" a vyjede spousta výsledků a mezi nimi tento http://jachting.info/modules.php?name=F ... 9+kormidlo
Myslím, že tam najdeš odpověď kterou hledáš ;)

Edit admin: dotaz teisty i odpověď přenesena do správného topicu
Uživatelský avatar
teista
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 767
Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo

Příspěvekod teista » pát pro 14, 2007 6:03 pm

Jsem teista od slova "tea" to jako že mám rád čaj. Díky za odpověď, navigaci a úpravy - už to studuju.
Uživatelský avatar
vlado
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 75
Registrován: úte úno 13, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod vlado » pon črc 14, 2008 8:24 am

Teista-popis ako to funguje najdes tu http://www.bluemoment.com/downloads/selfsteering.pdf ,je to v anglictine,ale snad si poradis.
Na tej adrese www.bluemoment.com je toho viac na stiahnutie...prilivove tabulky U.K. USA. knizky...

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů