autohelm - autopilot (a větrné kormidlo)

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Re: autohelm - autopilot (a větrné kormidlo)

Příspěvekod RACEK » pon pro 18, 2017 7:23 pm

Ty autopiloty od Raymarine úplné plasťáky taky nejsou. Fungují docela spolehlivě. Je tam jediný problém a to s vodotěsností u tlačítek. Celý autopilot se musí při špatném počasí zabalit do "nepromokavého oblečku".
Uživatelský avatar
LadaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 575
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 97
Bydliště: Praha

Re: autohelm - autopilot (a větrné kormidlo)

Příspěvekod LadaM » pon pro 18, 2017 7:56 pm

Já mám Navico TP100, což je dnešní Simrad TP10 a kovová je tam kromě osiček koleček jenom ta vysouvací tyč. Ty Raymarine jsou podle fotek uvnitř úplně stejné. Podle jednoho testu musel majitel oblečkem řešit nejen vodotěsnost, ale i přehřívání na sluníčku.
Mechanická odolnost je jedna věc - pro moje použití ne až tak podstatná (u offshore použití to hraje větší roli). Druhá věc je přesnost kompasu a funkčnost elektroniky. Pokud má kromě kompasu i gyro, má větší šanci poznat stav moře a další vlivy mimo nastavený kurz a nezmatkovat. Ten můj se někdy při poryvu, když je rychlost potřebné změny trimu kormidla výrazně vyšší, než jakou je schopen vyvinout, splaší tak, že zůstane pípat v krajní pozici a musím ho odpojit, srovnat loď, vypnout, zapnout a znovu připojit.
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Re: autohelm - autopilot (a větrné kormidlo)

Příspěvekod RACEK » úte pro 19, 2017 1:45 pm

LadaM píše:Ten můj se někdy při poryvu, když je rychlost potřebné změny trimu kormidla výrazně vyšší, než jakou je schopen vyvinout, splaší tak, že zůstane pípat v krajní pozici a musím ho odpojit, srovnat loď, vypnout, zapnout a znovu připojit.


Tak to mám stejné. Zatočí do krajní pozice a když nesrovná kurz do pár sekund, tak přestane kormidlovat a přepne se do pohotovostního režimu. Raymarine pípne tuším jen dvakrát a ještě k tomu dost potichu. Ta doba čekání v krajní pozici na změnu kurzu by měla být větší.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3502
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 410
Bydliště: Praha

Re: autohelm - autopilot (a větrné kormidlo)

Příspěvekod lynx » úte pro 19, 2017 1:53 pm

RACEK píše: Ta doba čekání v krajní pozici na změnu kurzu by měla být větší.

Nedají se takovéhle věci u autopilota nastavit? Párkrát jsem se díval do návodu a různé možnosti nastavení tam byly. Na jak velkou odchylku má reagovat, jak rychle má loď vrátit na správný kurz (= s jakou razancí má zatočit) atd.
Taky si vzpomínám, že šly nastavit různé režimy. A jeden z nich byl právě pro větší vlny.

Mám na mysli třeba tohle: https://www.google.cz/search?q=autopilo ... ogmraqWBeM:
Uživatelský avatar
LadaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 575
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 97
Bydliště: Praha

Re: autohelm - autopilot (a větrné kormidlo)

Příspěvekod LadaM » úte pro 19, 2017 3:10 pm

Nastavuje se “gain” ale to je míra korekce kurzu. Jak se zachová v mezní situaci musí být hardkódované. Vyšší modely s komunikačním rozhraním umožňují aktualizaci firmware, ale zase jako přednastavený komplet od výrobce.
Proto sy myslím, že model s gyrem může (do určité míry) rozpoznat zhoupnutí lodě na vlně od uhnutí od kurzu a nesplašit se. Rychlost posunu (a tedy reakce na kormidle) zásadně jiná nebude, to je dané šnekovým mechanismem. Pak už leda hydraulika.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů