laminovani pro zacatecnika
Moderátoři: Pepa, david, vilma
Zdendo za prvý klobouk dolů, pěkná práce a detailní řešení. Nechtěl by jsi tu přístavbu představit uceleně? Otázek se mi rojí mnoho, začít můžu od důvodů (požadavků), přes odvození tvaru až k dalším plánovaným pracem. Hodně mě zajímá to použití akátu na palubu, já o něm uvažuji i jako náhradě teakové paluby na moře a spoustu z toho se pak dá oddělit do příslušných samostatných vláken.
K laminovaní mohu napsat jednu zkušenost, při laminování nerovných ploch se nám slabé mikroteny neosvědčily, spíše dokonce až nevyplatili. Při uhlazování se zamuchlají do sebe a pak je bylo obtížné z povrchu dostat dolů.
K laminovaní mohu napsat jednu zkušenost, při laminování nerovných ploch se nám slabé mikroteny neosvědčily, spíše dokonce až nevyplatili. Při uhlazování se zamuchlají do sebe a pak je bylo obtížné z povrchu dostat dolů.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Jestli máme stejnou představu o uceleným popisu, tak to zkusim.... Pak to ještě doplním fotkama. Ty budou asi lepší, než muj příšernej sloh.
Především co mě k tomu vedlo. Podařilo se mi vloni koupit malou kajutovku 6,5m v mizernym stavu (jen vzhledově) za hooodně mrzký peníz. Práce na lodích mě baví, tak jsem si říkal, že si jí dosochám podle své představy.
Loni jsem jen stříknul trup. Původně byl červený. Někdo to asi stříknul sprejem, či co. No hrůza. Několik různých odstínů červené, navíc se to loupalo.....
Já mám nějak zažito, že plachetnice musí být sněhově bílá. Takže to šlo všechno dolu a stříknul jsem na to jednu vrstvu epoxidového laku (http://www.drostra.cz/?ctrl=polozka&pid=28960). Říkal jsem si, že ten lak vyzkouším a když se osvědčí, tak další rok půjde do laku celá loď. Barva je odolná, drží odstín a nekřídovatí. Mohu jí doporučit. Vloni jsem ještě stihl udělat interiér. Nové potahy na matrace, nově jsem potáhl čalouněné stěny. Původně na nich byla příšerná červená koženka, jako známe z vlaků. Dal jsem kvalitní, bílou ekokůži. Přesochal jsem kuchyňku, ale to je na jiný povídání. Dodělal jsem tekoucí vodu, kompletně novou elektroinstalaci atd.
Bohužel příšerný je přístup do vody. K lodi jsem sice dostal nějaký závěsný schůdky, ale byla to tragédie.
Na lodích se mi vždycky strašně líbily lízátka (badenplata). Říkal jsem si, že by bylo fajn do toho plata rovnou zabudovat i šachtu na motor. Jednak se o motor nebudu muset tolik bát a jednak se i trochu odhluční. Sice mám moderní 4T Hondu, ale stejně to ruší pohodu na vodě. Celou sezónu jsem to plato nosil v hlavě. Nějak jsem si ho vysnil. Pak jsem to změřil a zjistil jsem, že to tak nepůjde. Plato jsem musel udělat kratší. 75 cm místo původně plánovaného metru. Nějak jsem si ve snech neuvědomil, jak se loď na zádi zužuje. Tahle úprava se bohužel dotkla i samotný šachty. Zkusim udělat detailní fotku toho, jak jsem musel upravit původní zrcadlo. Nakonec se to ale povedlo. Raději se ani nebudu rozepisovat, jak jsem počítal žebra a tvary plata. Chvilku jsem to modeloval v nějakym prográmku. Bohužel už neznám název. Mám přeinstalovaný noťas. Ten prográmek tu někdo doporučoval na fóru. Pomohlo mi to, ale spíš jen k hrubý představě. Zbytek jsem počítal ručně, naprosto amatérskou metodou. Výpočty a modely jsem si pak v praxi ověřil tak, že jsem vzal střešní latě a pomocí popruhů jsem je upnul podél trupu. Žebra jsem vystříhal z kartonu a zkoušel je tam přikládat. Nějakou náhodou mi to opravdu vyšlo.
Začal jsem tedy s klížením a vyřezáváním žeber. Díky zkrácení plata už mi stačily jen 2 žebra. Jedno přesně kopíruje původní zrcadlo a druhé tvoří nové zrcadlo. Mezi žebra jsem ještě kolmo načepoval další latě. Chtěl jsem použít jen 6mm překližku, tak musela být hustá kostra. Pořád jsem se snažil hlídat hmotnost. Všechny prvky šachty a schodů jsem proto plánoval tak, aby tvořily nosnou část konstrukce. Vyplatilo se. Hotový a zalaminovaný plato váží 37 kg. To ale předbíhám. Docela jsem si lámal hlavu s technologičností konstrukce v místě napojení na původní trup. Chtěl jsem to první žebro přilepit, přišroubovat a pak to ještě přilaminovat. Šrouby jsem vyrobil z nerezové závitové tyče 8mm. Na jednu stranu jsem přivařil velkoplošnou podložku a matku. V podložce jsem ještě vyvrtal otvor a ještě jsem jí přišrouboval vrutem. Představa, že si slepim plato a pak mi šroub zapadne dovnitř byla dost velkou noční můrou. Proto ten vrut.
Detaily o řezání a lepení plata zatím vynechám. To je pomerně jednoduchá řemeslná práce. Snad jen je potřeba zmínit, že je potřeba koupit překližku se správně orientovanými léty. Musí jít ohýbat pouze v tom správném směru! Málem jsem zapoměl.... Proč jsem to plato chtěl celý vyrobit a pak teprve ho přišroubovat na záď? Plato jsem jednak mohl dělat v teple dílny a hlavně jsem ho chtěl laminovat vzhůru nohama. Takže hotový plato, resp. dřevěnou část jsem olaminoval. Na obšívku jsem použil 2 vrstvy a na schody a šachty jsem dal jednu vrstvu. Musel bych zjistit gramáž, ale je to pevný dost. Sakra zase jsem zapoměl důležitou věc.... celý plato jsem zevnitř důkladně 2x napustil vroucí fermeží. To vroucí je důležité! Líp se vsakuje.
Dokud bylo plato vzhůru nohama, tak jsem ho důkladně vybrousil a vytmelil do hladka. U tohohle bych zmínil asi jen jednu věc.... chce to cisternu ředidla a pořád to odmašťovat. Obšívku jsem "tmelil" pryskyřicí. Nechtěl jsem na to dávat polyesterovej tmel.
Pak jsem už plato připevnil na loď. Kupodivu to šlo přesně tak, jak jsem si naplánoval. ) Lepil jsem to mamutem. Přišrouboval a následně i přilaminoval. Ustřihl jsem si pruh tkaniny, na kusu igelitu jsem ho řádně prosytil pryskyřicí a pak teprve jsem ho připlácl na místo a přes igelit vyrovnal. Šlo to parádně.
Pak následovaly dny a dny nudnýho tmelení a broušení. Kontroloval jsem to po večerech lampou, aby byly stíny rovné. Jinak asi neni šance udělat rovinu.
No a dneska 2x základní nátěr epoxidovkou, válečkem, abych to nemusel ředit. Pak to přebrousim, aby to bylo hladké a stříknu celou loď.
Dneska jsem zkoušel pevnost. Dal jsem pod plato hever a zkoušel jsem, jak se to bude chovat. Nakonec jsem zvedl celou záď lodě a průhyb neznatelný. V druhym směru jsem využil svojí skromnou zavalitou postavu a skákal jsem na tom. Přecijen jestli to má upadnout, nebo prasknout, tak ne na moři. ))
Ještě mě čeká udělat nové kormidlo. Z toho původního použiju jen samotný kormidelní list. V neděli jsem objednal nerez materiál. Ve čtvrtek pro něj asi zajedu a můžu sochat. Vymyslel jsem si sklápěcí list. V mechanizmu kormidla budou ukrytý 3 kladky a (asi nerezový) lanko.
Hned další přijdou na řadu schůdky do vody. Chci, aby tvarově kopírovaly oblouk šachty na motor. V podlaze plata pak budou jen patky, do kterých se schůdky zasunou.
Proč tak složitý? Kdybych dal klasický panty, tak budou schůdky na platu překážet. Nepůjde si tam sednout a máchat nohy. Další výhoda je, že do těch patek pak zacvaknu i případnou lávku. Nebude hrozit poškrábání čehokoliv, když kolem profrčí splašenej kamnář.
Co na to padlo?
1 deska 6mm voděvzdorná překližka, půl desky 10mm voděvzdorné překližky, nějaký fošny a latě. 13 l pryskyřice, 10m2 látky, 2,5 kg polyesterových tmelů (silnovrstvý a tenkovrstvý), 1 kg základovky, čeká mě 10 kg vrchního laku na celou loď. Jinak hromada šroubů a polyuretanový voděvzdorný vysokopevnostní lepidlo.
Co mě ještě čeká?
Letos:
instalace lednice a solárních článků 160W, instalace nádrže na pitnou vodu, tyčový rolfok, bimini a hlavně ty akátové podlahy. Se dřevem to umím, tak to vyřežu, jako teakovou podlahu.
No a výhledově? tedy asi příští rok:
Komplet nové překližky do interiéru (doufám, že to nebudu muset dělat ještě letos)
Taky si manželka vymyslela, že by chtěla vyšší kajutu. Myslim, že by nebylo zase tak složitý jí cca o 30 - 40 čísel zvednout.
Mám dát fotky přímo sem, nebo raději někam na rajče?
Především co mě k tomu vedlo. Podařilo se mi vloni koupit malou kajutovku 6,5m v mizernym stavu (jen vzhledově) za hooodně mrzký peníz. Práce na lodích mě baví, tak jsem si říkal, že si jí dosochám podle své představy.
Loni jsem jen stříknul trup. Původně byl červený. Někdo to asi stříknul sprejem, či co. No hrůza. Několik různých odstínů červené, navíc se to loupalo.....
Já mám nějak zažito, že plachetnice musí být sněhově bílá. Takže to šlo všechno dolu a stříknul jsem na to jednu vrstvu epoxidového laku (http://www.drostra.cz/?ctrl=polozka&pid=28960). Říkal jsem si, že ten lak vyzkouším a když se osvědčí, tak další rok půjde do laku celá loď. Barva je odolná, drží odstín a nekřídovatí. Mohu jí doporučit. Vloni jsem ještě stihl udělat interiér. Nové potahy na matrace, nově jsem potáhl čalouněné stěny. Původně na nich byla příšerná červená koženka, jako známe z vlaků. Dal jsem kvalitní, bílou ekokůži. Přesochal jsem kuchyňku, ale to je na jiný povídání. Dodělal jsem tekoucí vodu, kompletně novou elektroinstalaci atd.
Bohužel příšerný je přístup do vody. K lodi jsem sice dostal nějaký závěsný schůdky, ale byla to tragédie.
Na lodích se mi vždycky strašně líbily lízátka (badenplata). Říkal jsem si, že by bylo fajn do toho plata rovnou zabudovat i šachtu na motor. Jednak se o motor nebudu muset tolik bát a jednak se i trochu odhluční. Sice mám moderní 4T Hondu, ale stejně to ruší pohodu na vodě. Celou sezónu jsem to plato nosil v hlavě. Nějak jsem si ho vysnil. Pak jsem to změřil a zjistil jsem, že to tak nepůjde. Plato jsem musel udělat kratší. 75 cm místo původně plánovaného metru. Nějak jsem si ve snech neuvědomil, jak se loď na zádi zužuje. Tahle úprava se bohužel dotkla i samotný šachty. Zkusim udělat detailní fotku toho, jak jsem musel upravit původní zrcadlo. Nakonec se to ale povedlo. Raději se ani nebudu rozepisovat, jak jsem počítal žebra a tvary plata. Chvilku jsem to modeloval v nějakym prográmku. Bohužel už neznám název. Mám přeinstalovaný noťas. Ten prográmek tu někdo doporučoval na fóru. Pomohlo mi to, ale spíš jen k hrubý představě. Zbytek jsem počítal ručně, naprosto amatérskou metodou. Výpočty a modely jsem si pak v praxi ověřil tak, že jsem vzal střešní latě a pomocí popruhů jsem je upnul podél trupu. Žebra jsem vystříhal z kartonu a zkoušel je tam přikládat. Nějakou náhodou mi to opravdu vyšlo.
Začal jsem tedy s klížením a vyřezáváním žeber. Díky zkrácení plata už mi stačily jen 2 žebra. Jedno přesně kopíruje původní zrcadlo a druhé tvoří nové zrcadlo. Mezi žebra jsem ještě kolmo načepoval další latě. Chtěl jsem použít jen 6mm překližku, tak musela být hustá kostra. Pořád jsem se snažil hlídat hmotnost. Všechny prvky šachty a schodů jsem proto plánoval tak, aby tvořily nosnou část konstrukce. Vyplatilo se. Hotový a zalaminovaný plato váží 37 kg. To ale předbíhám. Docela jsem si lámal hlavu s technologičností konstrukce v místě napojení na původní trup. Chtěl jsem to první žebro přilepit, přišroubovat a pak to ještě přilaminovat. Šrouby jsem vyrobil z nerezové závitové tyče 8mm. Na jednu stranu jsem přivařil velkoplošnou podložku a matku. V podložce jsem ještě vyvrtal otvor a ještě jsem jí přišrouboval vrutem. Představa, že si slepim plato a pak mi šroub zapadne dovnitř byla dost velkou noční můrou. Proto ten vrut.
Detaily o řezání a lepení plata zatím vynechám. To je pomerně jednoduchá řemeslná práce. Snad jen je potřeba zmínit, že je potřeba koupit překližku se správně orientovanými léty. Musí jít ohýbat pouze v tom správném směru! Málem jsem zapoměl.... Proč jsem to plato chtěl celý vyrobit a pak teprve ho přišroubovat na záď? Plato jsem jednak mohl dělat v teple dílny a hlavně jsem ho chtěl laminovat vzhůru nohama. Takže hotový plato, resp. dřevěnou část jsem olaminoval. Na obšívku jsem použil 2 vrstvy a na schody a šachty jsem dal jednu vrstvu. Musel bych zjistit gramáž, ale je to pevný dost. Sakra zase jsem zapoměl důležitou věc.... celý plato jsem zevnitř důkladně 2x napustil vroucí fermeží. To vroucí je důležité! Líp se vsakuje.
Dokud bylo plato vzhůru nohama, tak jsem ho důkladně vybrousil a vytmelil do hladka. U tohohle bych zmínil asi jen jednu věc.... chce to cisternu ředidla a pořád to odmašťovat. Obšívku jsem "tmelil" pryskyřicí. Nechtěl jsem na to dávat polyesterovej tmel.
Pak jsem už plato připevnil na loď. Kupodivu to šlo přesně tak, jak jsem si naplánoval. ) Lepil jsem to mamutem. Přišrouboval a následně i přilaminoval. Ustřihl jsem si pruh tkaniny, na kusu igelitu jsem ho řádně prosytil pryskyřicí a pak teprve jsem ho připlácl na místo a přes igelit vyrovnal. Šlo to parádně.
Pak následovaly dny a dny nudnýho tmelení a broušení. Kontroloval jsem to po večerech lampou, aby byly stíny rovné. Jinak asi neni šance udělat rovinu.
No a dneska 2x základní nátěr epoxidovkou, válečkem, abych to nemusel ředit. Pak to přebrousim, aby to bylo hladké a stříknu celou loď.
Dneska jsem zkoušel pevnost. Dal jsem pod plato hever a zkoušel jsem, jak se to bude chovat. Nakonec jsem zvedl celou záď lodě a průhyb neznatelný. V druhym směru jsem využil svojí skromnou zavalitou postavu a skákal jsem na tom. Přecijen jestli to má upadnout, nebo prasknout, tak ne na moři. ))
Ještě mě čeká udělat nové kormidlo. Z toho původního použiju jen samotný kormidelní list. V neděli jsem objednal nerez materiál. Ve čtvrtek pro něj asi zajedu a můžu sochat. Vymyslel jsem si sklápěcí list. V mechanizmu kormidla budou ukrytý 3 kladky a (asi nerezový) lanko.
Hned další přijdou na řadu schůdky do vody. Chci, aby tvarově kopírovaly oblouk šachty na motor. V podlaze plata pak budou jen patky, do kterých se schůdky zasunou.
Proč tak složitý? Kdybych dal klasický panty, tak budou schůdky na platu překážet. Nepůjde si tam sednout a máchat nohy. Další výhoda je, že do těch patek pak zacvaknu i případnou lávku. Nebude hrozit poškrábání čehokoliv, když kolem profrčí splašenej kamnář.
Co na to padlo?
1 deska 6mm voděvzdorná překližka, půl desky 10mm voděvzdorné překližky, nějaký fošny a latě. 13 l pryskyřice, 10m2 látky, 2,5 kg polyesterových tmelů (silnovrstvý a tenkovrstvý), 1 kg základovky, čeká mě 10 kg vrchního laku na celou loď. Jinak hromada šroubů a polyuretanový voděvzdorný vysokopevnostní lepidlo.
Co mě ještě čeká?
Letos:
instalace lednice a solárních článků 160W, instalace nádrže na pitnou vodu, tyčový rolfok, bimini a hlavně ty akátové podlahy. Se dřevem to umím, tak to vyřežu, jako teakovou podlahu.
No a výhledově? tedy asi příští rok:
Komplet nové překližky do interiéru (doufám, že to nebudu muset dělat ještě letos)
Taky si manželka vymyslela, že by chtěla vyšší kajutu. Myslim, že by nebylo zase tak složitý jí cca o 30 - 40 čísel zvednout.
Mám dát fotky přímo sem, nebo raději někam na rajče?
Zdendo super, představení vnímám podobně, líbí se mi když lidi nešetří písmenky a samozřejmě to i znamená jít s kůží na trh Skoro škoda že jsi to nepředstavil dřív, mohli jsme řešit detaily dopředu, teď už to budem jen po bitvě generálové, přesto si myslím že by to stálo za svůj vlastní topic, je tu sekce moje loď, nebo tak nějak. Kam a jak dát fotky ti určitě upřesní moderátoři, já se jen zkusím doptat a předpokládám že nás pak stejně přesunou. Píšeš i o moři, řešil si i změny těžišť, nebo to nejdřív zkušíš na řece a pak se uvidí? Na fotky se těším, pro akát či dub místo teaku vidím důvody nejen finanční, jen dořešit dlouhodobost a užitnost, versus způsob zpracování. Tý epoxy barvy bych se dlouhodobě nad ponorem trošku bál, ale to ukáže čas. Takže za mě díky a když budeš chtít něco řešit, určitě je tu pár zkušených odborníků, potažmo stavitelů co ti rádi helfnou, mára.
úprava: to téma je moje současná loď v sekci výběr lodě
úprava: to téma je moje současná loď v sekci výběr lodě
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Těžiště jsem nepočítal nijak přesně. Spíš jsem to jen odhadl. Původní kormidlo bylo nevyvážené. Nové byde vyvážené. Těžiště kormidla se tak posune jen o cca 15 cm. Když k tomu přidam ponořenou část plata, tak se mírně posune těžiště laterálu dozadu.
Přiznám se, že co se týká mých dovedností jachtaře, tak jsem někde milion levelů pod úrovní zelenáče. Zatim válčím s nastavením plachet, aby se to hýbalo. Vyvážená takeláž je pro mě zatím na hony vzdálený sen.
Ale k věci. Mám možnost posouvat stěžeň u paty. Oproti poloze, kterou jsem používal vloni mám možnost posunout patu cca o 10 - 15 cm dozadu. Stejně tak přední stěh můžu na přídi posunout o 5cm k zádi. Pletu se hodně, když doufám, že bych to tím mohl dohnat?
Co se týká akátu, tak věřím, že při svý tvrddosti a odolnosti bude dobrej. Je to nádherná dřevina. Nedělá mi problém několikrát do roka to ošetřit olejem. Mám vyzkoušenej olej, kterej používám na kuchyňskou desku. Jezdím pro něj do polska. To co jsem kupoval u nás je k h....
Uvidim jak se ten olej bude chovat na moři. Nebo origoš marine oleje..... ještě uvidim. Je tu na to šikovný vlákno.
Přiznám se, že co se týká mých dovedností jachtaře, tak jsem někde milion levelů pod úrovní zelenáče. Zatim válčím s nastavením plachet, aby se to hýbalo. Vyvážená takeláž je pro mě zatím na hony vzdálený sen.
Ale k věci. Mám možnost posouvat stěžeň u paty. Oproti poloze, kterou jsem používal vloni mám možnost posunout patu cca o 10 - 15 cm dozadu. Stejně tak přední stěh můžu na přídi posunout o 5cm k zádi. Pletu se hodně, když doufám, že bych to tím mohl dohnat?
Co se týká akátu, tak věřím, že při svý tvrddosti a odolnosti bude dobrej. Je to nádherná dřevina. Nedělá mi problém několikrát do roka to ošetřit olejem. Mám vyzkoušenej olej, kterej používám na kuchyňskou desku. Jezdím pro něj do polska. To co jsem kupoval u nás je k h....
Uvidim jak se ten olej bude chovat na moři. Nebo origoš marine oleje..... ještě uvidim. Je tu na to šikovný vlákno.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Fotky:
Základní, hrubý tvar prvního žebra
Druhé žebro (zrcadlo plata)
Překližka na obšívku
Zkusmo sestavené (jen opravdu hrubé tvary)
Přiloženo ke zkoušce, jestli to vůbec bude pasovat.
Profil prvního žebra. celkem to byla legrace. Ty úhly nejsou všude stejný a potřeboval jsem vnější tvar s přesností do milimetru, abych to pak nemusel moc kitovat.
Plato už má jakš takš své tvary a začínám pasovat šachtu
Hurá, plato už má své tvary. Šachta z druhý strany mě bohužel ještě dala dost zabrat.
Laminování jsem moc nefotil, protože mi u toho nebylo nejlíp a dalo to moooc práce. Prostě to neumim. Nejhorší byly rohy. Přetáhnout tkaninu přes rohy, abych to svázal.
Tvar otvoru v šachtě. doufám, že se to bude chovat dobře. V nejhorším se dá tvar "snadno" změnit.... vyříznout a dolaminovat.
Hodiny tmelení a broušení. Už je z toho dalmatin.
No a to je zatím současný stav.
Základní, hrubý tvar prvního žebra
Druhé žebro (zrcadlo plata)
Překližka na obšívku
Zkusmo sestavené (jen opravdu hrubé tvary)
Přiloženo ke zkoušce, jestli to vůbec bude pasovat.
Profil prvního žebra. celkem to byla legrace. Ty úhly nejsou všude stejný a potřeboval jsem vnější tvar s přesností do milimetru, abych to pak nemusel moc kitovat.
Plato už má jakš takš své tvary a začínám pasovat šachtu
Hurá, plato už má své tvary. Šachta z druhý strany mě bohužel ještě dala dost zabrat.
Laminování jsem moc nefotil, protože mi u toho nebylo nejlíp a dalo to moooc práce. Prostě to neumim. Nejhorší byly rohy. Přetáhnout tkaninu přes rohy, abych to svázal.
Tvar otvoru v šachtě. doufám, že se to bude chovat dobře. V nejhorším se dá tvar "snadno" změnit.... vyříznout a dolaminovat.
Hodiny tmelení a broušení. Už je z toho dalmatin.
No a to je zatím současný stav.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
jj, to máš pravdu. Ta šachta opravdu neni to pravý ořechový. Snažil jsem se jít cestou nejmenšího zla. Pořád je ta šachta čistší, než odkrytej zavěšenej motor. Teda alespoň z mého pohledu. Směrem k zádi je ta šachta zakulacená a v kokpitu v podstatě tvarově kopíruje sezení. Horná deska šachty bude sloužit jako stolek. Měl jsem takovej příšernej bazmek, na kterej jsme dávali vařič. Kdo by v létě když je hezky vařil uvnitř kajuty že? No a když je hnusně, tak se nevaří a jde se do hospody. )
Manželka to okomentovala tak, že by to chtělo ještě novou loď k tomu platu.
Po pravdě, kdysi jsem to v plánu měl. Chtěl jsem si postavit loď. Dneska už vím, že bych jí nejspíš nedostavěl.
Bylo by to ale krásný plavit se na lodi vlastní konstrukce a vlastní výroby ne?
Mým snem je loď kolem 8,5 metru, 2,55 šíře, ploutvokýl, s hmotností do 2 tun i s vlekem. Chtěl bych mít stojnou výšku, oddělenou přední kajutu a kajutu pod kokpitem, oddělenou koupelnu a splachovací záchod. Vestavěný nafťáček.
Vejít by se to mělo. Už jsem si to rozkreslil. Vyšlo mi to i s pěknou kuchyňkou do L. )) V dřevolaminátu bych se určitě do tý hmotnosti vešel.
To jsem ale dost odbočil od tématu.
Manželka to okomentovala tak, že by to chtělo ještě novou loď k tomu platu.
Po pravdě, kdysi jsem to v plánu měl. Chtěl jsem si postavit loď. Dneska už vím, že bych jí nejspíš nedostavěl.
Bylo by to ale krásný plavit se na lodi vlastní konstrukce a vlastní výroby ne?
Mým snem je loď kolem 8,5 metru, 2,55 šíře, ploutvokýl, s hmotností do 2 tun i s vlekem. Chtěl bych mít stojnou výšku, oddělenou přední kajutu a kajutu pod kokpitem, oddělenou koupelnu a splachovací záchod. Vestavěný nafťáček.
Vejít by se to mělo. Už jsem si to rozkreslil. Vyšlo mi to i s pěknou kuchyňkou do L. )) V dřevolaminátu bych se určitě do tý hmotnosti vešel.
To jsem ale dost odbočil od tématu.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
A já furt co mi ta kisna tvarem připomíná. Ona je to lednice.
Bohužel šachta je úplně akorát na stávající motor. Takže motor v ní zvednout nepůjde. To bych se dostal s výškou šachty ještě o cca 25 cm výš.
Teď jsem dodělal kormidlo. Mam tam mezi motorem a tyčí kormidla jen 2 cm. Tak snad se ten motor nebude moc vrtět dopředu a dozadu. Je to fakt na milimetry. Holt mam malou loď.
Bohužel šachta je úplně akorát na stávající motor. Takže motor v ní zvednout nepůjde. To bych se dostal s výškou šachty ještě o cca 25 cm výš.
Teď jsem dodělal kormidlo. Mam tam mezi motorem a tyčí kormidla jen 2 cm. Tak snad se ten motor nebude moc vrtět dopředu a dozadu. Je to fakt na milimetry. Holt mam malou loď.
- karel
- Macher
- Příspěvky: 434
- Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
- Reputace: 14
- Bydliště: Oleško , Praha západ
Moc pěkné Zdendo , nechceš si udělat samostatný vlákno ke svý lodi ? Děláš to dobře a rychle , a nebylo by špatné abys měl vše co budeš na lodi dělat zdokumentované v jednom vlákně . Ty úpravy stejně vlastně nikdy neskončí .
ps: já mám lednici Bosch , a taky má takový tvar .
ps 2 : ještě jsem neviděl a ani neslyšel že by se motor zabudovaný v šachtě zvedal , je to prostě něco za něco . Nezvedáš , brzdíš ale tak snadno ti nezmizí z lodi , prostě super .
ps: já mám lednici Bosch , a taky má takový tvar .
ps 2 : ještě jsem neviděl a ani neslyšel že by se motor zabudovaný v šachtě zvedal , je to prostě něco za něco . Nezvedáš , brzdíš ale tak snadno ti nezmizí z lodi , prostě super .
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Dneska konečně první plavba a zkouška novýho plata. Dnes jen na řece na motor.
Pozitiva:
- loď je rychlejší o 1,5 km/h. Podle mě je to dáno hlavně lepším umístěním motoru. Předtím byl moc nahoře. Taky delší vodoryska a lepší tvar trupu dělají své.
- mnohem lepší ovladatelnost. Úplně zmizelo kličkování a krásně to reaguje na kormidlo.
- úplně luxusní přístup do vody. V dnešnim vedru jsme se s manželkou střídali u kormidla a druhý si čvachtal nohy na platu.
- vodorysku jsem víceméně odhadoval, ale povedlo se. Poslední schod plata je přesně, jak jsem chtěl, tedy cca 8cm nad hladinou.
- voda v šachtě se nijak nevaří, nestoupá hladina a pod.
Negativa:
- trvalo to strašně dlouho a dalo to mnohem víc práce, než jsem čekal.
- nemám ještě hotový odvětrání šachty, takže motor se v ní dusil. Vyřešilo to pootevření horního krytu. Větrací mřížky jsem už objednal.
- nevidím na motor, jestli chladí
Co mě ještě čeká?
- dodělat větrání
- dodělat zvukovou izolaci. Nalepim tam karimatku. Ta je snad nenasákavá. Máte někdo tip čím to lepit?
- dodělat dřevo. Už jen poslední schod a pak to vyspárovat sikaflexem. (na fotce je ochutnávka). Dřevo je Meranti.
- dodělat biminy. Konstrukce už je hotová, takže jen to ušít.
- zabudovat lednici. V úterý ji vezu k chlaďaři. Vylepšíme účinnost chlazení a posuneme kompresor vedle lednice. Lednici ještě dodatečně doizoluju styrodurem.
- instalovat soláry. Celkem 100W. dva budou na hrazdě s bimini a dva budou přídavný na stavitelnym rameni. Regulátor MPPT.
Pak už se jen na tom moři neutopit. ) Tak mi držte palce.
Pozitiva:
- loď je rychlejší o 1,5 km/h. Podle mě je to dáno hlavně lepším umístěním motoru. Předtím byl moc nahoře. Taky delší vodoryska a lepší tvar trupu dělají své.
- mnohem lepší ovladatelnost. Úplně zmizelo kličkování a krásně to reaguje na kormidlo.
- úplně luxusní přístup do vody. V dnešnim vedru jsme se s manželkou střídali u kormidla a druhý si čvachtal nohy na platu.
- vodorysku jsem víceméně odhadoval, ale povedlo se. Poslední schod plata je přesně, jak jsem chtěl, tedy cca 8cm nad hladinou.
- voda v šachtě se nijak nevaří, nestoupá hladina a pod.
Negativa:
- trvalo to strašně dlouho a dalo to mnohem víc práce, než jsem čekal.
- nemám ještě hotový odvětrání šachty, takže motor se v ní dusil. Vyřešilo to pootevření horního krytu. Větrací mřížky jsem už objednal.
- nevidím na motor, jestli chladí
Co mě ještě čeká?
- dodělat větrání
- dodělat zvukovou izolaci. Nalepim tam karimatku. Ta je snad nenasákavá. Máte někdo tip čím to lepit?
- dodělat dřevo. Už jen poslední schod a pak to vyspárovat sikaflexem. (na fotce je ochutnávka). Dřevo je Meranti.
- dodělat biminy. Konstrukce už je hotová, takže jen to ušít.
- zabudovat lednici. V úterý ji vezu k chlaďaři. Vylepšíme účinnost chlazení a posuneme kompresor vedle lednice. Lednici ještě dodatečně doizoluju styrodurem.
- instalovat soláry. Celkem 100W. dva budou na hrazdě s bimini a dva budou přídavný na stavitelnym rameni. Regulátor MPPT.
Pak už se jen na tom moři neutopit. ) Tak mi držte palce.
Ahojte,
druhym rokom mi stoji na na voziku rozrobeny Neptun 22. Bohuzial, moja uzasna manzelka mi kupu schvalila pod podmienkou, ze ju nebudem tahat na more. A tak so slzou v oku som sa pustil do obnovy. Ak by to niekoho zaujimalo, tu su fotky. (lode)
Mam jednu otazku. Lod je starsieho data, konkretne r.v.1972, laminat ma uz cosi za sebou a tak miestami je trochu maksi. V podstate to bol dovod, preco som lod kompletne odstrojil a pustil sa do spevnovania aby sluzila este aspon 10rokov. No a narazil som na jeden problem. Predna paluba bola podlepena akymsi zvlnenym kusom. Jedina moznost ako sa tam dostat bolo ten kus jednoducho vytrhnut, nasledne ho opravit a nalepit naspat. Mozno sa mylim, ale dospel som k zaveru, ze ich opatovnym zlepenim je podla mna potrebne zachovat minimalnu pruznost. Najprv som myslel, ze idealny bude polyesterovy tmel so sklenenym vlaknom, konkretne zeleny Body Fiber. Vlastnostami po zaschnuti sa mi priblizoval tomu, cim to bolo povodne prilepene. Ibaze pokym som take mnozstvo tmelu naniesol a kus prilozil, tmel vytvrdol a ja som si zarobil na dalsie brusenie.
Viete niekto poradit cim to lepit?
Svetu mier a zenam dvakrat.
druhym rokom mi stoji na na voziku rozrobeny Neptun 22. Bohuzial, moja uzasna manzelka mi kupu schvalila pod podmienkou, ze ju nebudem tahat na more. A tak so slzou v oku som sa pustil do obnovy. Ak by to niekoho zaujimalo, tu su fotky. (lode)
Mam jednu otazku. Lod je starsieho data, konkretne r.v.1972, laminat ma uz cosi za sebou a tak miestami je trochu maksi. V podstate to bol dovod, preco som lod kompletne odstrojil a pustil sa do spevnovania aby sluzila este aspon 10rokov. No a narazil som na jeden problem. Predna paluba bola podlepena akymsi zvlnenym kusom. Jedina moznost ako sa tam dostat bolo ten kus jednoducho vytrhnut, nasledne ho opravit a nalepit naspat. Mozno sa mylim, ale dospel som k zaveru, ze ich opatovnym zlepenim je podla mna potrebne zachovat minimalnu pruznost. Najprv som myslel, ze idealny bude polyesterovy tmel so sklenenym vlaknom, konkretne zeleny Body Fiber. Vlastnostami po zaschnuti sa mi priblizoval tomu, cim to bolo povodne prilepene. Ibaze pokym som take mnozstvo tmelu naniesol a kus prilozil, tmel vytvrdol a ja som si zarobil na dalsie brusenie.
Viete niekto poradit cim to lepit?
Svetu mier a zenam dvakrat.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
To zvlnené vyzerá ako rebrovanie, výztuha. By som sa na to vykašlal, keď už to máš vonku, nahobloval zo Smrekovca pekné lišty a vlepil by som ich tam a medzi drevené rebrovanie by som vlepil nejakú originál jachtársku koženku.
Ak by si to chcel silou mocou vlepovať, existujú napeňovacie epoxidy s primeranou dobou spracovania, t.j min. polo hodiny. Nanesieš to na plochu, priložíš, vyšprajcuješ a epoxid sa začne činiť. Dopredu odporúčam si spraviť vzorku, oboznámiť sa pred kúpením s postupom miešania, funkčnou dobou komponentov /aby to neprestárlo/ a až potom aplikovať. Tiež by bolo možné vyrobiť epoxidový tmel z epoxidu na laminovane, teda NIE z ChS1200. Dobré plnivo sú jemné suché piliny a drevný prach z brúsenia dreva.
Ak by si to chcel silou mocou vlepovať, existujú napeňovacie epoxidy s primeranou dobou spracovania, t.j min. polo hodiny. Nanesieš to na plochu, priložíš, vyšprajcuješ a epoxid sa začne činiť. Dopredu odporúčam si spraviť vzorku, oboznámiť sa pred kúpením s postupom miešania, funkčnou dobou komponentov /aby to neprestárlo/ a až potom aplikovať. Tiež by bolo možné vyrobiť epoxidový tmel z epoxidu na laminovane, teda NIE z ChS1200. Dobré plnivo sú jemné suché piliny a drevný prach z brúsenia dreva.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Denisi, polyester nejde lepit a kytovat epoxou. už si to konečně pamatuj
aTrej - polyester kyt jde namíchat i pomalej + případně mít kyt vychlazenej, pracovat bez topení a ohřát to až dodatečně.
já bych se na to vytrhaný vyprd, stejně to má už malou pevnost, a zalaminoval bych pár elektrikářskejch husích krků
aTrej - polyester kyt jde namíchat i pomalej + případně mít kyt vychlazenej, pracovat bez topení a ohřát to až dodatečně.
já bych se na to vytrhaný vyprd, stejně to má už malou pevnost, a zalaminoval bych pár elektrikářskejch husích krků
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
david píše:Denisi, polyester nejde lepit a kytovat epoxou. už si to konečně pamatuj
Ver mi Dávid, že to nie je o pamäti, ale o skúsenostiach. S epoxidom rovnako ako s lepením PU tmelmi. Sprav si pár vzoriek a vyskúšaj, uvidíš. S polyesterom robím velmi málo a ako si si možno všimol, tak o laminovaní s polyesterom ani nikomu nič neradím. Len to čo som vyskúšal. Ale je pravda, že rôzne materialy sa chovajú za roznych okolností rôzne a preto si vždy treba robiť vzorku, ak idem robiť to čo namám vyskúšané.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Co jsem měl lodě z polyester laminátu ( jiný ani nejsou), a všichni kolem, tak ani mně ani jim záplaty z epoxy na namáhanejch místech nikdy dlouho nevydržely. Před pár lety jsem získal starou opravovanou kanoe. z ní jsem záplaty odtrhával rukou. Celý, v kuse. Epoxa i PU drží tam, kde je minimální namáhání na jednotku plochy a u Epoxy bez stresovýho namáhání. Určitě bych tím nelepil výztuže paluby, často namáhanější víc než dno.
Při vyrábění vzorků máš obvykle ideální podmínky, ty v lodi těžko dosáhneš. Nevěřím, že bys dělal vzorky lepení na materiálu 20 let starém, navlhlém, pod širákem při třeba 10°C a 85 % vlhkosti. Že bys je nechal 8 měsíců napít vodou, zmrnout, šlapal po nich, přenášel do nich vibrace atd. atp. a to celý opakovaně několik let.
Při vyrábění vzorků máš obvykle ideální podmínky, ty v lodi těžko dosáhneš. Nevěřím, že bys dělal vzorky lepení na materiálu 20 let starém, navlhlém, pod širákem při třeba 10°C a 85 % vlhkosti. Že bys je nechal 8 měsíců napít vodou, zmrnout, šlapal po nich, přenášel do nich vibrace atd. atp. a to celý opakovaně několik let.
Epoxid vs. polyester.. tohle mi připadá, že bylo, je a vždy bude dost velká otázka...
Já vždy používal epoxid. Nemusím pak řešit co pod tím mám nebo co bylo apod. Nikdy se mi nestalo, že co jsem přilepil nebo přilaminoval epoxidem, že pak odešlo... dost záleží i na tom, jaký epoxid použiješ... ale to platí i o polyesteru... jedno je jasné... asi pro každý případ je to individuální a je nejlepší se poradit s odborníkem - výrobcem či prodejcem.
Já sám vždy laminoval věci na lodě vysokopevnostním epoxidem - od Havla je to asi to nejkvalitnější, co můžeš dostat... navíc když vezmu, že proti tomu se dá postavit pouze pevnostní polyester, do kterého musíš přidat katalizátor a urychlovač - pak je jasné, že s epoxidem to je snažší a efektivnější....
Pokud bych měl řešit lepení, lepil bych to proto epoxidem a tečka... tmel si z toho samozřejmě můžeš také sám udělat, ale dnes jsou na trhu s tímto zbožím takové možnosti, že je to defakto zbytečné a je lepší vsadit na jistotu než si sám doma do toho přimíchávat další složky...
Určitě bych se nekoukal po obyčejných tmelech, které najdeš v každých barvách-lakách.. ale tmelil bych to tmely, které jsou vyrobeny/namíchány právě pro lodní trupy... složení je upravené...
A už vůbec bych netmelil polyesterem... ten používej jedině na nadponorové části.. polyester neodolává tak dobře vlhkosti a není tak tvrdý jako epoxid...
Takže pod vodu je nejlepší epoxid - tvrdý a odolný... můžeš dnes koupit univerzální, lehčený i se skelnými vlákny... a jsou namíchané přímo pro lodě...
No a dobře je to nademnou poznamenáno - osmóza:
Ta vzniká ve většině případech u polyesterových laminátů.. je to dáno tím, že ten nemá takové složení, aby odolával dobře vlhkosti/osmóze....
Veškeré přípravky pro ochranu proti osmóze jsou proto vždy epoxidy.. jsou tvrdé, odolné a chrání...
Pro příklad - kdo stavěl nebo rekonstruoval - co dával pod barvu? Základ.. jaký? Epoxidový.... dnes mají i základy složky co chrání proti osmóze...
A samozřejmě - epoxidové nátěry na polyesteru drží... jak jinak... bez problémů...
Důvod proč nezvolit epoxid je jedině finanční stránka.. ale tak nevím jak vy, ale já si raději připlatím za kvalitu a jistotu....
Já vždy používal epoxid. Nemusím pak řešit co pod tím mám nebo co bylo apod. Nikdy se mi nestalo, že co jsem přilepil nebo přilaminoval epoxidem, že pak odešlo... dost záleží i na tom, jaký epoxid použiješ... ale to platí i o polyesteru... jedno je jasné... asi pro každý případ je to individuální a je nejlepší se poradit s odborníkem - výrobcem či prodejcem.
Já sám vždy laminoval věci na lodě vysokopevnostním epoxidem - od Havla je to asi to nejkvalitnější, co můžeš dostat... navíc když vezmu, že proti tomu se dá postavit pouze pevnostní polyester, do kterého musíš přidat katalizátor a urychlovač - pak je jasné, že s epoxidem to je snažší a efektivnější....
Pokud bych měl řešit lepení, lepil bych to proto epoxidem a tečka... tmel si z toho samozřejmě můžeš také sám udělat, ale dnes jsou na trhu s tímto zbožím takové možnosti, že je to defakto zbytečné a je lepší vsadit na jistotu než si sám doma do toho přimíchávat další složky...
Určitě bych se nekoukal po obyčejných tmelech, které najdeš v každých barvách-lakách.. ale tmelil bych to tmely, které jsou vyrobeny/namíchány právě pro lodní trupy... složení je upravené...
A už vůbec bych netmelil polyesterem... ten používej jedině na nadponorové části.. polyester neodolává tak dobře vlhkosti a není tak tvrdý jako epoxid...
Takže pod vodu je nejlepší epoxid - tvrdý a odolný... můžeš dnes koupit univerzální, lehčený i se skelnými vlákny... a jsou namíchané přímo pro lodě...
No a dobře je to nademnou poznamenáno - osmóza:
Ta vzniká ve většině případech u polyesterových laminátů.. je to dáno tím, že ten nemá takové složení, aby odolával dobře vlhkosti/osmóze....
Veškeré přípravky pro ochranu proti osmóze jsou proto vždy epoxidy.. jsou tvrdé, odolné a chrání...
Pro příklad - kdo stavěl nebo rekonstruoval - co dával pod barvu? Základ.. jaký? Epoxidový.... dnes mají i základy složky co chrání proti osmóze...
A samozřejmě - epoxidové nátěry na polyesteru drží... jak jinak... bez problémů...
Důvod proč nezvolit epoxid je jedině finanční stránka.. ale tak nevím jak vy, ale já si raději připlatím za kvalitu a jistotu....
- bozakafka
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 823
- Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
- Reputace: 2
- Kontaktovat uživatele:
Vicky7 píše:Epoxid vs. polyester.. tohle mi připadá, že bylo, je a vždy bude dost velká otázka...
Já vždy používal epoxid. Nemusím pak řešit co pod tím mám nebo co bylo apod. Nikdy se mi nestalo, že co jsem přilepil nebo přilaminoval epoxidem, že pak odešlo... dost záleží i na tom, jaký epoxid použiješ... ale to platí i o polyesteru... jedno je jasné... asi pro každý případ je to individuální a je nejlepší se poradit s odborníkem - výrobcem či prodejcem.
Já sám vždy laminoval věci na lodě vysokopevnostním epoxidem - od Havla je to asi to nejkvalitnější, co můžeš dostat... navíc když vezmu, že proti tomu se dá postavit pouze pevnostní polyester, do kterého musíš přidat katalizátor a urychlovač - pak je jasné, že s epoxidem to je snažší a efektivnější....
Pokud bych měl řešit lepení, lepil bych to proto epoxidem a tečka... tmel si z toho samozřejmě můžeš také sám udělat, ale dnes jsou na trhu s tímto zbožím takové možnosti, že je to defakto zbytečné a je lepší vsadit na jistotu než si sám doma do toho přimíchávat další složky...
Určitě bych se nekoukal po obyčejných tmelech, které najdeš v každých barvách-lakách.. ale tmelil bych to tmely, které jsou vyrobeny/namíchány právě pro lodní trupy... složení je upravené...
A už vůbec bych netmelil polyesterem... ten používej jedině na nadponorové části.. polyester neodolává tak dobře vlhkosti a není tak tvrdý jako epoxid...
Takže pod vodu je nejlepší epoxid - tvrdý a odolný... můžeš dnes koupit univerzální, lehčený i se skelnými vlákny... a jsou namíchané přímo pro lodě...
No a dobře je to nademnou poznamenáno - osmóza:
Ta vzniká ve většině případech u polyesterových laminátů.. je to dáno tím, že ten nemá takové složení, aby odolával dobře vlhkosti/osmóze....
Veškeré přípravky pro ochranu proti osmóze jsou proto vždy epoxidy.. jsou tvrdé, odolné a chrání...
Pro příklad - kdo stavěl nebo rekonstruoval - co dával pod barvu? Základ.. jaký? Epoxidový.... dnes mají i základy složky co chrání proti osmóze...
A samozřejmě - epoxidové nátěry na polyesteru drží... jak jinak... bez problémů...
Důvod proč nezvolit epoxid je jedině finanční stránka.. ale tak nevím jak vy, ale já si raději připlatím za kvalitu a jistotu....
Diky. Ted muzu jit klidne spat Dost jsem to v posledni dobe resil, protoze chci pod carou ponoru zpevnit prid a zastitit lod proti osmoze. Potvrdil jsi to co mne radily mistni odbornici, ale rad to slysim z civilazace, protoze tady nikdo nikdy nevi.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů