laminovani pro zacatecnika

Věčné téma - opravy lodí všeho druhy a všemi dostupnými prostředky. Materiály, postupy. Dobré rady atd.

Moderátoři: david, vilma, Pepa

marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1415
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 32

Příspěvekod marks » úte kvě 07, 2013 8:00 pm

Zdendo za prvý klobouk dolů, pěkná práce a detailní řešení. Nechtěl by jsi tu přístavbu představit uceleně? Otázek se mi rojí mnoho, začít můžu od důvodů (požadavků), přes odvození tvaru až k dalším plánovaným pracem. Hodně mě zajímá to použití akátu na palubu, já o něm uvažuji i jako náhradě teakové paluby na moře a spoustu z toho se pak dá oddělit do příslušných samostatných vláken.

K laminovaní mohu napsat jednu zkušenost, při laminování nerovných ploch se nám slabé mikroteny neosvědčily, spíše dokonce až nevyplatili. Při uhlazování se zamuchlají do sebe a pak je bylo obtížné z povrchu dostat dolů.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » úte kvě 07, 2013 9:20 pm

Jestli máme stejnou představu o uceleným popisu, tak to zkusim.... Pak to ještě doplním fotkama. Ty budou asi lepší, než muj příšernej sloh. :-)

Především co mě k tomu vedlo. Podařilo se mi vloni koupit malou kajutovku 6,5m v mizernym stavu (jen vzhledově) za hooodně mrzký peníz. Práce na lodích mě baví, tak jsem si říkal, že si jí dosochám podle své představy.
Loni jsem jen stříknul trup. Původně byl červený. Někdo to asi stříknul sprejem, či co. No hrůza. Několik různých odstínů červené, navíc se to loupalo.....
Já mám nějak zažito, že plachetnice musí být sněhově bílá. Takže to šlo všechno dolu a stříknul jsem na to jednu vrstvu epoxidového laku (http://www.drostra.cz/?ctrl=polozka&pid=28960). Říkal jsem si, že ten lak vyzkouším a když se osvědčí, tak další rok půjde do laku celá loď. Barva je odolná, drží odstín a nekřídovatí. Mohu jí doporučit. Vloni jsem ještě stihl udělat interiér. Nové potahy na matrace, nově jsem potáhl čalouněné stěny. Původně na nich byla příšerná červená koženka, jako známe z vlaků. Dal jsem kvalitní, bílou ekokůži. Přesochal jsem kuchyňku, ale to je na jiný povídání. Dodělal jsem tekoucí vodu, kompletně novou elektroinstalaci atd.

Bohužel příšerný je přístup do vody. K lodi jsem sice dostal nějaký závěsný schůdky, ale byla to tragédie.
Na lodích se mi vždycky strašně líbily lízátka (badenplata). Říkal jsem si, že by bylo fajn do toho plata rovnou zabudovat i šachtu na motor. Jednak se o motor nebudu muset tolik bát a jednak se i trochu odhluční. Sice mám moderní 4T Hondu, ale stejně to ruší pohodu na vodě. :-) Celou sezónu jsem to plato nosil v hlavě. Nějak jsem si ho vysnil. Pak jsem to změřil a zjistil jsem, že to tak nepůjde. Plato jsem musel udělat kratší. 75 cm místo původně plánovaného metru. Nějak jsem si ve snech neuvědomil, jak se loď na zádi zužuje. :-) Tahle úprava se bohužel dotkla i samotný šachty. Zkusim udělat detailní fotku toho, jak jsem musel upravit původní zrcadlo. Nakonec se to ale povedlo. Raději se ani nebudu rozepisovat, jak jsem počítal žebra a tvary plata. Chvilku jsem to modeloval v nějakym prográmku. Bohužel už neznám název. Mám přeinstalovaný noťas. Ten prográmek tu někdo doporučoval na fóru. Pomohlo mi to, ale spíš jen k hrubý představě. Zbytek jsem počítal ručně, naprosto amatérskou metodou. Výpočty a modely jsem si pak v praxi ověřil tak, že jsem vzal střešní latě a pomocí popruhů jsem je upnul podél trupu. Žebra jsem vystříhal z kartonu a zkoušel je tam přikládat. Nějakou náhodou mi to opravdu vyšlo. :-)

Začal jsem tedy s klížením a vyřezáváním žeber. Díky zkrácení plata už mi stačily jen 2 žebra. Jedno přesně kopíruje původní zrcadlo a druhé tvoří nové zrcadlo. Mezi žebra jsem ještě kolmo načepoval další latě. Chtěl jsem použít jen 6mm překližku, tak musela být hustá kostra. Pořád jsem se snažil hlídat hmotnost. Všechny prvky šachty a schodů jsem proto plánoval tak, aby tvořily nosnou část konstrukce. Vyplatilo se. Hotový a zalaminovaný plato váží 37 kg. To ale předbíhám. :-) Docela jsem si lámal hlavu s technologičností konstrukce v místě napojení na původní trup. Chtěl jsem to první žebro přilepit, přišroubovat a pak to ještě přilaminovat. Šrouby jsem vyrobil z nerezové závitové tyče 8mm. Na jednu stranu jsem přivařil velkoplošnou podložku a matku. V podložce jsem ještě vyvrtal otvor a ještě jsem jí přišrouboval vrutem. Představa, že si slepim plato a pak mi šroub zapadne dovnitř byla dost velkou noční můrou. :-) Proto ten vrut.
Detaily o řezání a lepení plata zatím vynechám. To je pomerně jednoduchá řemeslná práce. Snad jen je potřeba zmínit, že je potřeba koupit překližku se správně orientovanými léty. Musí jít ohýbat pouze v tom správném směru! :-) Málem jsem zapoměl.... Proč jsem to plato chtěl celý vyrobit a pak teprve ho přišroubovat na záď? Plato jsem jednak mohl dělat v teple dílny a hlavně jsem ho chtěl laminovat vzhůru nohama. Takže hotový plato, resp. dřevěnou část jsem olaminoval. Na obšívku jsem použil 2 vrstvy a na schody a šachty jsem dal jednu vrstvu. Musel bych zjistit gramáž, ale je to pevný dost. Sakra zase jsem zapoměl důležitou věc.... celý plato jsem zevnitř důkladně 2x napustil vroucí fermeží. To vroucí je důležité! Líp se vsakuje.
Dokud bylo plato vzhůru nohama, tak jsem ho důkladně vybrousil a vytmelil do hladka. U tohohle bych zmínil asi jen jednu věc.... chce to cisternu ředidla a pořád to odmašťovat. Obšívku jsem "tmelil" pryskyřicí. Nechtěl jsem na to dávat polyesterovej tmel.
Pak jsem už plato připevnil na loď. Kupodivu to šlo přesně tak, jak jsem si naplánoval. :-)) Lepil jsem to mamutem. Přišrouboval a následně i přilaminoval. Ustřihl jsem si pruh tkaniny, na kusu igelitu jsem ho řádně prosytil pryskyřicí a pak teprve jsem ho připlácl na místo a přes igelit vyrovnal. Šlo to parádně.

Pak následovaly dny a dny nudnýho tmelení a broušení. Kontroloval jsem to po večerech lampou, aby byly stíny rovné. Jinak asi neni šance udělat rovinu.
No a dneska 2x základní nátěr epoxidovkou, válečkem, abych to nemusel ředit. Pak to přebrousim, aby to bylo hladké a stříknu celou loď.

Dneska jsem zkoušel pevnost. Dal jsem pod plato hever a zkoušel jsem, jak se to bude chovat. Nakonec jsem zvedl celou záď lodě a průhyb neznatelný. V druhym směru jsem využil svojí skromnou zavalitou postavu a skákal jsem na tom. Přecijen jestli to má upadnout, nebo prasknout, tak ne na moři. :-)))

Ještě mě čeká udělat nové kormidlo. Z toho původního použiju jen samotný kormidelní list. V neděli jsem objednal nerez materiál. Ve čtvrtek pro něj asi zajedu a můžu sochat. Vymyslel jsem si sklápěcí list. V mechanizmu kormidla budou ukrytý 3 kladky a (asi nerezový) lanko.
Hned další přijdou na řadu schůdky do vody. Chci, aby tvarově kopírovaly oblouk šachty na motor. V podlaze plata pak budou jen patky, do kterých se schůdky zasunou.
Proč tak složitý? Kdybych dal klasický panty, tak budou schůdky na platu překážet. Nepůjde si tam sednout a máchat nohy. Další výhoda je, že do těch patek pak zacvaknu i případnou lávku. Nebude hrozit poškrábání čehokoliv, když kolem profrčí splašenej kamnář.

Co na to padlo?
1 deska 6mm voděvzdorná překližka, půl desky 10mm voděvzdorné překližky, nějaký fošny a latě. 13 l pryskyřice, 10m2 látky, 2,5 kg polyesterových tmelů (silnovrstvý a tenkovrstvý), 1 kg základovky, čeká mě 10 kg vrchního laku na celou loď. Jinak hromada šroubů a polyuretanový voděvzdorný vysokopevnostní lepidlo.

Co mě ještě čeká?

Letos:
instalace lednice a solárních článků 160W, instalace nádrže na pitnou vodu, tyčový rolfok, bimini a hlavně ty akátové podlahy. Se dřevem to umím, tak to vyřežu, jako teakovou podlahu.

No a výhledově? tedy asi příští rok:
Komplet nové překližky do interiéru (doufám, že to nebudu muset dělat ještě letos)
Taky si manželka vymyslela, že by chtěla vyšší kajutu. Myslim, že by nebylo zase tak složitý jí cca o 30 - 40 čísel zvednout.


Mám dát fotky přímo sem, nebo raději někam na rajče?
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1415
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 32

Příspěvekod marks » úte kvě 07, 2013 9:46 pm

Zdendo super, představení vnímám podobně, líbí se mi když lidi nešetří písmenky a samozřejmě to i znamená jít s kůží na trh ;) Skoro škoda že jsi to nepředstavil dřív, mohli jsme řešit detaily dopředu, teď už to budem jen po bitvě generálové, přesto si myslím že by to stálo za svůj vlastní topic, je tu sekce moje loď, nebo tak nějak. Kam a jak dát fotky ti určitě upřesní moderátoři, já se jen zkusím doptat a předpokládám že nás pak stejně přesunou. Píšeš i o moři, řešil si i změny těžišť, nebo to nejdřív zkušíš na řece a pak se uvidí? Na fotky se těším, pro akát či dub místo teaku vidím důvody nejen finanční, jen dořešit dlouhodobost a užitnost, versus způsob zpracování. Tý epoxy barvy bych se dlouhodobě nad ponorem trošku bál, ale to ukáže čas. Takže za mě díky a když budeš chtít něco řešit, určitě je tu pár zkušených odborníků, potažmo stavitelů co ti rádi helfnou, mára.

úprava: to téma je moje současná loď v sekci výběr lodě
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » úte kvě 07, 2013 10:10 pm

Těžiště jsem nepočítal nijak přesně. Spíš jsem to jen odhadl. Původní kormidlo bylo nevyvážené. Nové byde vyvážené. Těžiště kormidla se tak posune jen o cca 15 cm. Když k tomu přidam ponořenou část plata, tak se mírně posune těžiště laterálu dozadu.

Přiznám se, že co se týká mých dovedností jachtaře, tak jsem někde milion levelů pod úrovní zelenáče. :-) Zatim válčím s nastavením plachet, aby se to hýbalo. :-) Vyvážená takeláž je pro mě zatím na hony vzdálený sen.

Ale k věci. Mám možnost posouvat stěžeň u paty. Oproti poloze, kterou jsem používal vloni mám možnost posunout patu cca o 10 - 15 cm dozadu. Stejně tak přední stěh můžu na přídi posunout o 5cm k zádi. Pletu se hodně, když doufám, že bych to tím mohl dohnat?

Co se týká akátu, tak věřím, že při svý tvrddosti a odolnosti bude dobrej. Je to nádherná dřevina. Nedělá mi problém několikrát do roka to ošetřit olejem. Mám vyzkoušenej olej, kterej používám na kuchyňskou desku. Jezdím pro něj do polska. To co jsem kupoval u nás je k h....
Uvidim jak se ten olej bude chovat na moři. Nebo origoš marine oleje..... ještě uvidim. :-) Je tu na to šikovný vlákno.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1415
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 32

Příspěvekod marks » úte kvě 07, 2013 10:29 pm

Nejsem odborník na výpočty, pocitově ten posun vidím jako dostatečný, stěh bude mít ještě vůli v dotažení, nebo se dá použít delší napínák a doufám s Tebou že se zcela nemýlím ;).
S plachtami je to o studiu ve cviku a cviku ve studiu, taky mám před sebou ještě cestu dlouhou, řekl bych až nekonečnou ;)
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » čtv kvě 09, 2013 10:05 am

Fotky:
Základní, hrubý tvar prvního žebra
Obrázek

Druhé žebro (zrcadlo plata)
Obrázek

Překližka na obšívku
Obrázek

Zkusmo sestavené (jen opravdu hrubé tvary)
Obrázek

Přiloženo ke zkoušce, jestli to vůbec bude pasovat.
Obrázek

Profil prvního žebra. celkem to byla legrace. Ty úhly nejsou všude stejný a potřeboval jsem vnější tvar s přesností do milimetru, abych to pak nemusel moc kitovat.
Obrázek

Plato už má jakš takš své tvary a začínám pasovat šachtu
Obrázek

Hurá, plato už má své tvary. Šachta z druhý strany mě bohužel ještě dala dost zabrat.
Obrázek

Laminování jsem moc nefotil, protože mi u toho nebylo nejlíp a dalo to moooc práce. Prostě to neumim. :-) Nejhorší byly rohy. Přetáhnout tkaninu přes rohy, abych to svázal.
Obrázek

Tvar otvoru v šachtě. doufám, že se to bude chovat dobře. V nejhorším se dá tvar "snadno" změnit.... vyříznout a dolaminovat.:-)
Obrázek

Hodiny tmelení a broušení. Už je z toho dalmatin. :-)
Obrázek

No a to je zatím současný stav.
Obrázek
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1193
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » čtv kvě 09, 2013 2:37 pm

šikulka-akorat ta hranata bedna to trošku kazi?-uz se tesim az se s ni pochlubis v realu treba na Labi
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » čtv kvě 09, 2013 5:10 pm

jj, to máš pravdu. Ta šachta opravdu neni to pravý ořechový. Snažil jsem se jít cestou nejmenšího zla. Pořád je ta šachta čistší, než odkrytej zavěšenej motor. Teda alespoň z mého pohledu. Směrem k zádi je ta šachta zakulacená a v kokpitu v podstatě tvarově kopíruje sezení. Horná deska šachty bude sloužit jako stolek. Měl jsem takovej příšernej bazmek, na kterej jsme dávali vařič. Kdo by v létě když je hezky vařil uvnitř kajuty že? No a když je hnusně, tak se nevaří a jde se do hospody. :-))

Manželka to okomentovala tak, že by to chtělo ještě novou loď k tomu platu. :-)

Po pravdě, kdysi jsem to v plánu měl. Chtěl jsem si postavit loď. Dneska už vím, že bych jí nejspíš nedostavěl. :-)
Bylo by to ale krásný plavit se na lodi vlastní konstrukce a vlastní výroby ne?

Mým snem je loď kolem 8,5 metru, 2,55 šíře, ploutvokýl, s hmotností do 2 tun i s vlekem. Chtěl bych mít stojnou výšku, oddělenou přední kajutu a kajutu pod kokpitem, oddělenou koupelnu a splachovací záchod. Vestavěný nafťáček.
Vejít by se to mělo. Už jsem si to rozkreslil. Vyšlo mi to i s pěknou kuchyňkou do L. :-))) V dřevolaminátu bych se určitě do tý hmotnosti vešel.

To jsem ale dost odbočil od tématu. :-)
Uživatelský avatar
Finn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 460
Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Penčice

Příspěvekod Finn » čtv kvě 09, 2013 8:40 pm

Zdendo, moc pěkná poctivá práce :good:
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » ned kvě 19, 2013 10:13 pm

sraz jsem sice nezvládl, ale zato jsem už v laku. Stříknul jsem celou loď.

Teď musim sehnat nějaký to dřevo na doplňky. :-) Příští víkend snad spíchnu kormidlo a hurá na vodu.
Obrázek
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte kvě 21, 2013 10:25 am

Ahoj Zdendo ... dobrá práce ;) V té šachtě bude prostor i na zvednutí motoru (propeler z vody)? Zdá se mi dost vysoká ... ale z fotky se to špatně odhaduje.
Na tu šachtu si nalep CALEX a energetický štítek ... takovou zabudovanou ledničku ti budou všichni závidět :D
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » čtv čer 06, 2013 2:42 pm

A já furt co mi ta kisna tvarem připomíná. :-) Ona je to lednice. :-)

Bohužel šachta je úplně akorát na stávající motor. Takže motor v ní zvednout nepůjde. To bych se dostal s výškou šachty ještě o cca 25 cm výš.
Teď jsem dodělal kormidlo. Mam tam mezi motorem a tyčí kormidla jen 2 cm. Tak snad se ten motor nebude moc vrtět dopředu a dozadu. :-) Je to fakt na milimetry. Holt mam malou loď. :-)
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 374
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » čtv čer 06, 2013 5:51 pm

Moc pěkné Zdendo , nechceš si udělat samostatný vlákno ke svý lodi ? Děláš to dobře a rychle , a nebylo by špatné abys měl vše co budeš na lodi dělat zdokumentované v jednom vlákně . Ty úpravy stejně vlastně nikdy neskončí :D .

ps: já mám lednici Bosch , a taky má takový tvar .

ps 2 : ještě jsem neviděl a ani neslyšel že by se motor zabudovaný v šachtě zvedal , je to prostě něco za něco . Nezvedáš , brzdíš ale tak snadno ti nezmizí z lodi , prostě super ;) .
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » ned črc 07, 2013 9:06 pm

Dneska konečně první plavba a zkouška novýho plata. Dnes jen na řece na motor.

Pozitiva:
- loď je rychlejší o 1,5 km/h. Podle mě je to dáno hlavně lepším umístěním motoru. Předtím byl moc nahoře. Taky delší vodoryska a lepší tvar trupu dělají své.
- mnohem lepší ovladatelnost. Úplně zmizelo kličkování a krásně to reaguje na kormidlo.
- úplně luxusní přístup do vody. V dnešnim vedru jsme se s manželkou střídali u kormidla a druhý si čvachtal nohy na platu.
- vodorysku jsem víceméně odhadoval, ale povedlo se. Poslední schod plata je přesně, jak jsem chtěl, tedy cca 8cm nad hladinou.
- voda v šachtě se nijak nevaří, nestoupá hladina a pod.

Negativa:
- trvalo to strašně dlouho a dalo to mnohem víc práce, než jsem čekal.
- nemám ještě hotový odvětrání šachty, takže motor se v ní dusil. Vyřešilo to pootevření horního krytu. Větrací mřížky jsem už objednal.
- nevidím na motor, jestli chladí

Co mě ještě čeká?
- dodělat větrání
- dodělat zvukovou izolaci. Nalepim tam karimatku. Ta je snad nenasákavá. Máte někdo tip čím to lepit?
- dodělat dřevo. Už jen poslední schod a pak to vyspárovat sikaflexem. (na fotce je ochutnávka). Dřevo je Meranti.
- dodělat biminy. Konstrukce už je hotová, takže jen to ušít.
- zabudovat lednici. V úterý ji vezu k chlaďaři. Vylepšíme účinnost chlazení a posuneme kompresor vedle lednice. :-) Lednici ještě dodatečně doizoluju styrodurem.
- instalovat soláry. Celkem 100W. dva budou na hrazdě s bimini a dva budou přídavný na stavitelnym rameni. Regulátor MPPT.

Pak už se jen na tom moři neutopit. :-)) Tak mi držte palce.

Obrázek
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 137
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod aTrej » ned pro 21, 2014 9:50 am

Ahojte,
druhym rokom mi stoji na na voziku rozrobeny Neptun 22. Bohuzial, moja uzasna manzelka mi kupu schvalila pod podmienkou, ze ju nebudem tahat na more. A tak so slzou v oku som sa pustil do obnovy. :) Ak by to niekoho zaujimalo, tu su fotky. (lode)
Mam jednu otazku. Lod je starsieho data, konkretne r.v.1972, laminat ma uz cosi za sebou a tak miestami je trochu maksi. V podstate to bol dovod, preco som lod kompletne odstrojil a pustil sa do spevnovania aby sluzila este aspon 10rokov. No a narazil som na jeden problem. Predna paluba bola podlepena akymsi zvlnenym kusom. Jedina moznost ako sa tam dostat bolo ten kus jednoducho vytrhnut, nasledne ho opravit a nalepit naspat. Mozno sa mylim, ale dospel som k zaveru, ze ich opatovnym zlepenim je podla mna potrebne zachovat minimalnu pruznost. Najprv som myslel, ze idealny bude polyesterovy tmel so sklenenym vlaknom, konkretne zeleny Body Fiber. Vlastnostami po zaschnuti sa mi priblizoval tomu, cim to bolo povodne prilepene. Ibaze pokym som take mnozstvo tmelu naniesol a kus prilozil, tmel vytvrdol a ja som si zarobil na dalsie brusenie.
Viete niekto poradit cim to lepit?

Svetu mier a zenam dvakrat. :lol:

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned pro 21, 2014 10:35 am

To zvlnené vyzerá ako rebrovanie, výztuha. By som sa na to vykašlal, keď už to máš vonku, nahobloval zo Smrekovca pekné lišty a vlepil by som ich tam a medzi drevené rebrovanie by som vlepil nejakú originál jachtársku koženku.
Ak by si to chcel silou mocou vlepovať, existujú napeňovacie epoxidy s primeranou dobou spracovania, t.j min. polo hodiny. Nanesieš to na plochu, priložíš, vyšprajcuješ a epoxid sa začne činiť. Dopredu odporúčam si spraviť vzorku, oboznámiť sa pred kúpením s postupom miešania, funkčnou dobou komponentov /aby to neprestárlo/ a až potom aplikovať. Tiež by bolo možné vyrobiť epoxidový tmel z epoxidu na laminovane, teda NIE z ChS1200. Dobré plnivo sú jemné suché piliny a drevný prach z brúsenia dreva.
david
moderátor
Příspěvky: 4716
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned pro 21, 2014 10:57 am

Denisi, polyester nejde lepit a kytovat epoxou. už si to konečně pamatuj

aTrej - polyester kyt jde namíchat i pomalej + případně mít kyt vychlazenej, pracovat bez topení a ohřát to až dodatečně.

já bych se na to vytrhaný vyprd, stejně to má už malou pevnost, a zalaminoval bych pár elektrikářskejch husích krků
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 732
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » ned pro 21, 2014 11:55 am

Na PES trupu byly jako výztuž olaminované hadice polyesterem. Taky to časem odlezlo. Nalepil jsem na bruskou očištěná místa pásky polystyrenu tl. 5cm a olaminoval je epoxydem a 500 sklem ve 2 vrstvách.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned pro 21, 2014 2:20 pm

david píše:Denisi, polyester nejde lepit a kytovat epoxou. už si to konečně pamatuj


Ver mi Dávid, že to nie je o pamäti, ale o skúsenostiach. S epoxidom rovnako ako s lepením PU tmelmi. Sprav si pár vzoriek a vyskúšaj, uvidíš. S polyesterom robím velmi málo a ako si si možno všimol, tak o laminovaní s polyesterom ani nikomu nič neradím. Len to čo som vyskúšal. Ale je pravda, že rôzne materialy sa chovajú za roznych okolností rôzne a preto si vždy treba robiť vzorku, ak idem robiť to čo namám vyskúšané.
david
moderátor
Příspěvky: 4716
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned pro 21, 2014 2:47 pm

Co jsem měl lodě z polyester laminátu ( jiný ani nejsou), a všichni kolem, tak ani mně ani jim záplaty z epoxy na namáhanejch místech nikdy dlouho nevydržely. Před pár lety jsem získal starou opravovanou kanoe. z ní jsem záplaty odtrhával rukou. Celý, v kuse. Epoxa i PU drží tam, kde je minimální namáhání na jednotku plochy a u Epoxy bez stresovýho namáhání. Určitě bych tím nelepil výztuže paluby, často namáhanější víc než dno.

Při vyrábění vzorků máš obvykle ideální podmínky, ty v lodi těžko dosáhneš. Nevěřím, že bys dělal vzorky lepení na materiálu 20 let starém, navlhlém, pod širákem při třeba 10°C a 85 % vlhkosti. Že bys je nechal 8 měsíců napít vodou, zmrnout, šlapal po nich, přenášel do nich vibrace atd. atp. a to celý opakovaně několik let.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 805
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » ned pro 21, 2014 5:29 pm

Moc tomu nerozumim, ale jestli jsem pochopil tak bude epoxid drzet na poliesteru dobre. Napriklad pri oprave dna lodi. :?
david
moderátor
Příspěvky: 4716
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned pro 21, 2014 6:44 pm

to de vo to, jestlis` pochopil Denise nebo mně :lol:
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 805
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » ned pro 21, 2014 8:20 pm

jestli jsem pochopil Davide tebe, tak mi rekni jakto ze jsou veskere aplikace pro boj s osmozou na bazi epoxidu.
Uživatelský avatar
Vicky7
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 235
Registrován: úte dub 26, 2011 2:00 am
Reputace: 23

Příspěvekod Vicky7 » ned pro 21, 2014 8:39 pm

Epoxid vs. polyester.. tohle mi připadá, že bylo, je a vždy bude dost velká otázka...

Já vždy používal epoxid. Nemusím pak řešit co pod tím mám nebo co bylo apod. Nikdy se mi nestalo, že co jsem přilepil nebo přilaminoval epoxidem, že pak odešlo... dost záleží i na tom, jaký epoxid použiješ... ale to platí i o polyesteru... jedno je jasné... asi pro každý případ je to individuální a je nejlepší se poradit s odborníkem - výrobcem či prodejcem.
Já sám vždy laminoval věci na lodě vysokopevnostním epoxidem - od Havla je to asi to nejkvalitnější, co můžeš dostat... navíc když vezmu, že proti tomu se dá postavit pouze pevnostní polyester, do kterého musíš přidat katalizátor a urychlovač - pak je jasné, že s epoxidem to je snažší a efektivnější....

Pokud bych měl řešit lepení, lepil bych to proto epoxidem a tečka... tmel si z toho samozřejmě můžeš také sám udělat, ale dnes jsou na trhu s tímto zbožím takové možnosti, že je to defakto zbytečné a je lepší vsadit na jistotu než si sám doma do toho přimíchávat další složky...

Určitě bych se nekoukal po obyčejných tmelech, které najdeš v každých barvách-lakách.. ale tmelil bych to tmely, které jsou vyrobeny/namíchány právě pro lodní trupy... složení je upravené...

A už vůbec bych netmelil polyesterem... ten používej jedině na nadponorové části.. polyester neodolává tak dobře vlhkosti a není tak tvrdý jako epoxid...

Takže pod vodu je nejlepší epoxid - tvrdý a odolný... můžeš dnes koupit univerzální, lehčený i se skelnými vlákny... a jsou namíchané přímo pro lodě...

No a dobře je to nademnou poznamenáno - osmóza:
Ta vzniká ve většině případech u polyesterových laminátů.. je to dáno tím, že ten nemá takové složení, aby odolával dobře vlhkosti/osmóze....
Veškeré přípravky pro ochranu proti osmóze jsou proto vždy epoxidy.. jsou tvrdé, odolné a chrání...
Pro příklad - kdo stavěl nebo rekonstruoval - co dával pod barvu? Základ.. jaký? Epoxidový.... dnes mají i základy složky co chrání proti osmóze...

A samozřejmě - epoxidové nátěry na polyesteru drží... jak jinak... bez problémů...

Důvod proč nezvolit epoxid je jedině finanční stránka.. ale tak nevím jak vy, ale já si raději připlatím za kvalitu a jistotu....
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 805
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » ned pro 21, 2014 8:58 pm

Vicky7 píše:Epoxid vs. polyester.. tohle mi připadá, že bylo, je a vždy bude dost velká otázka...

Já vždy používal epoxid. Nemusím pak řešit co pod tím mám nebo co bylo apod. Nikdy se mi nestalo, že co jsem přilepil nebo přilaminoval epoxidem, že pak odešlo... dost záleží i na tom, jaký epoxid použiješ... ale to platí i o polyesteru... jedno je jasné... asi pro každý případ je to individuální a je nejlepší se poradit s odborníkem - výrobcem či prodejcem.
Já sám vždy laminoval věci na lodě vysokopevnostním epoxidem - od Havla je to asi to nejkvalitnější, co můžeš dostat... navíc když vezmu, že proti tomu se dá postavit pouze pevnostní polyester, do kterého musíš přidat katalizátor a urychlovač - pak je jasné, že s epoxidem to je snažší a efektivnější....

Pokud bych měl řešit lepení, lepil bych to proto epoxidem a tečka... tmel si z toho samozřejmě můžeš také sám udělat, ale dnes jsou na trhu s tímto zbožím takové možnosti, že je to defakto zbytečné a je lepší vsadit na jistotu než si sám doma do toho přimíchávat další složky...

Určitě bych se nekoukal po obyčejných tmelech, které najdeš v každých barvách-lakách.. ale tmelil bych to tmely, které jsou vyrobeny/namíchány právě pro lodní trupy... složení je upravené...

A už vůbec bych netmelil polyesterem... ten používej jedině na nadponorové části.. polyester neodolává tak dobře vlhkosti a není tak tvrdý jako epoxid...

Takže pod vodu je nejlepší epoxid - tvrdý a odolný... můžeš dnes koupit univerzální, lehčený i se skelnými vlákny... a jsou namíchané přímo pro lodě...

No a dobře je to nademnou poznamenáno - osmóza:
Ta vzniká ve většině případech u polyesterových laminátů.. je to dáno tím, že ten nemá takové složení, aby odolával dobře vlhkosti/osmóze....
Veškeré přípravky pro ochranu proti osmóze jsou proto vždy epoxidy.. jsou tvrdé, odolné a chrání...
Pro příklad - kdo stavěl nebo rekonstruoval - co dával pod barvu? Základ.. jaký? Epoxidový.... dnes mají i základy složky co chrání proti osmóze...

A samozřejmě - epoxidové nátěry na polyesteru drží... jak jinak... bez problémů...

Důvod proč nezvolit epoxid je jedině finanční stránka.. ale tak nevím jak vy, ale já si raději připlatím za kvalitu a jistotu....



Diky. Ted muzu jit klidne spat :) Dost jsem to v posledni dobe resil, protoze chci pod carou ponoru zpevnit prid a zastitit lod proti osmoze. Potvrdil jsi to co mne radily mistni odbornici, ale rad to slysim z civilazace, protoze tady nikdo nikdy nevi.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host