laminovani pro zacatecnika

Věčné téma - opravy lodí všeho druhy a všemi dostupnými prostředky. Materiály, postupy. Dobré rady atd.

Moderátoři: david, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1321
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 13

Příspěvekod smike » pon čer 22, 2009 8:12 am

Erny, po delším čase se chci zeptat jak dopadla Tvoje lodička. Má předělanou nástavbu nebo jezdíš na jiné?
Uživatelský avatar
Petr26
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 55
Registrován: ned čer 20, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šlapanice

Příspěvekod Petr26 » pon zář 27, 2010 8:18 pm

Ahoj kluci,
asi jsem někde udělal velkou chybu.
Koupil jsem epoxidovou pryskyřici od Kittfort a aplikoval ji na loď.
Povrch byl odmaštěn.
Dal jsem jednu vrstvu tkaniny myslím 320g dále dvě vrstvy 220g a jednu vrstvu 120g.
Je to cca měsíc co jsem to dělal a pryskyřice je pořád jak med,nechce vytvrdnout.
Jak je možný že to netvrdne???
Co jsem udělal za chybu??? :cry: Asi málo toho tvrdila,že?Jde to nějak napravit?
Nedokážu si představit toto nějakým způsobem dostávat dolů.
Díky
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1676
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 113
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » pon zář 27, 2010 8:59 pm

Možné důvody:

- nízká teplota;
- málo tvrdidla;
- nesprávné tvrdidlo.

Možná řešení:
- "náhodný" požár;
- zázrak.
Uživatelský avatar
dalak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 114
Registrován: pon led 07, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod dalak » pon zář 27, 2010 9:05 pm

Pomuze aceton, nitroredidlo, horkovzdusna pistole. Ale na rovinu Ti rikam, ze ja bych se na to musel.......ozrat.
Uživatelský avatar
dalak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 114
Registrován: pon led 07, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod dalak » pon zář 27, 2010 9:10 pm

Abych to upresnil : pomuze sundat. Vytvrdit uz nelze. Tuzidlo do epoxidu musi byt presne odvazeno a dokonale smiseno, polyester neni tak haklivy, ale s epoxidem se vyplati neexperimentovat. Sem si povzpominal, jak jsem zalil modelove zarizeni do formy.., sel posvacit a s hruzou ziral na kelimek s tuzidlem. Nejako sem ho zapomel primichat. No nezavidim Ti.
Uživatelský avatar
Petr26
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 55
Registrován: ned čer 20, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šlapanice

Příspěvekod Petr26 » pon zář 27, 2010 9:19 pm

Díky za reakce.
použil jsem toto: http://www.drostra.cz/?pid=7671&PN=Prys ... +1200+800g
a mám za to,že jsem celé tvrdidlo nalil do pryskyřice.
Koupil jsem balení 800 g - 750 g pryskyřice + 50 g tvrdidlo P 11
Uživatelský avatar
dalak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 114
Registrován: pon led 07, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod dalak » pon zář 27, 2010 9:40 pm

Clovece, zrovna dvanactistovka je temer neznicitelna slkadovanim. Bravali jsme ji ze sudu skladovaneho v mrazech....vse ok. Doma po dilnach lezi zasoby dele nez 10let, vse ok. Tuzidlo po letech zezloutne ( od svetla ) a zhoustne, ale i tak funguje. Jen potrebuje nekolik hodin po namichani teplotu nad 15 stupnu . Jak se nastartuje reakce, muze by i o neco malo chladnej. Sice pak dele tvrdne,k dokonalosti i tyden, ale pokud po mesici neni vytvrzena, je to marne. Bud jsi podcenil teplotu - ale mesic po zpatku zima jeste nebylo..., nebo bylo spatne tuzidlo. Jestli mas zbytek, udelej test.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1676
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 113
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » pon zář 27, 2010 9:54 pm

Tak jsem koukal na počasí v letošním srpnu a na jeho konci spadly denní teploty na 12 - 16 stupňů. Opravdu to vypadá, že pro nastartování reakce bylo málo tepla. Petře, nedával jsi ten laminát třeba někdy k večeru?
Uživatelský avatar
dalak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 114
Registrován: pon led 07, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod dalak » pon zář 27, 2010 10:18 pm

Skoda, ze ses nepoptal . Cim vyssi teplota pri tuhnuti, tim vyssi kvalita a odolnost proti meknuti na slunci. Davaji se nad laminaty igelitove stany s nejakym topenim, zarovkou, co kdo ma. Na slunci treby cerny igelit... , ale pri podchlazeni je to v haji. Felix to asi trefil.
Uživatelský avatar
Petr26
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 55
Registrován: ned čer 20, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šlapanice

Příspěvekod Petr26 » pon zář 27, 2010 10:29 pm

Já jsem ještě nikdy nelaminoval a nemyslel jsem si že to bude neco tak složitýho,nebo spíš že se musí dodržet takový detaily.
Dělalo se to přes den v garáži a pod 15stupňů nebylo.Byl docela pařák.
Takže postup opravy:
1.-dostat to z lodi
2.- očistit acetonem
3.-vytopit dílnu
4.- na plechovku 750 g pryskyřice dát 50 g tvrdidla P 11(na celou plechvku celé tvrdidlo)
5.- po nanešení ještě vytápět dílnu klidně na 30stupňů
Naposledy upravil(a) Petr26 dne pon zář 27, 2010 10:34 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Petr26
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 55
Registrován: ned čer 20, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šlapanice

Příspěvekod Petr26 » pon zář 27, 2010 10:30 pm

Schválíte mně tento postup :) ?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon zář 27, 2010 11:31 pm

Ten epoxid ktorý si použil nie je určený na laminovanie, ale na lepenie, stierky a tmely. V návode je to napísané. Pri tužidle v množstve 6,5% je trvalo pružný, tvrdý je asi pri 9-10%. Ak bolo velmi teplo, tak sa mohlo z tužidla trocha odpariť.
Neztuhnutý laminát treba strhnúť, zvyšky oškrabať špachtlou, šmirglom č 80 odstrániť zvyšky a potom umyť acetonom.
Je možné že podklad pod laminovaním bol niečim znečistený?
david
moderátor
Příspěvky: 4716
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon zář 27, 2010 11:38 pm

Petr26 píše:Schválíte mně tento postup :) ?


postup dobrej a pokud laminuješ, tak ještě vysušit tkaninu

mně to v pohodě tvrdlo i když po nastartování - cca 2 hoď - teplota klesla na O°C i míň, a druhý den jsem zase zatopil
Uživatelský avatar
Petr26
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 55
Registrován: ned čer 20, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šlapanice

Příspěvekod Petr26 » úte zář 28, 2010 12:28 pm

Nene,povrch byl čistý.
Mohl by jste někdo dát prosím odkaz jakou teda pryskyřici mám koupit?
Uživatelský avatar
hula-m
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod hula-m » úte zář 28, 2010 2:12 pm

Laminuje se CHS epoxy 1500 (nebo 1505), která má dnes číslo 512 nebo 455, pak je ještě 110BG15 , ale to je asi zbytečně drahé. Pokud jsi pražák, tak nakupovat v Chemexu
Pokud jde o chybu, Umíchal bych malý vzorek a ten nechal kontrolně vytvrdnout. Když míchám malé množství, tak používám injekční stříkačky a míchám to ve stejném objemovém množství jako je uvedena váha. Upozorňuji, že tižidlo je velmi tekuté a zároveň ve stříkačce drhne, takže stříkačka při nejištěném tlaku na píst drží a pak naráz povolí, vše vyšplíchne a člověk se pocáká. Ještě, že mám brejle, jinak by mě tahle zkušenost stála oči.
Uživatelský avatar
Petr26
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 55
Registrován: ned čer 20, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šlapanice

Příspěvekod Petr26 » úte zář 28, 2010 2:21 pm

Ahoj,
jsem z Brna.
ale díky za označení,nejakto už snad najdu
Uživatelský avatar
hula-m
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod hula-m » úte zář 28, 2010 2:30 pm

Na stránkách Chemexu je ke stažení ceník s nějákými informacemi, které pomohou v orientaci
Uživatelský avatar
dalak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 114
Registrován: pon led 07, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod dalak » úte zář 28, 2010 3:59 pm

Epox 1200 neni urcena na laminovani, protoze je husta, coz pri laminovani lode nemusi byt na skodu. Neni moc odolna meknuti na slunci, ale to lze zlepsit zahratim pri dotvrzovani. Neco nebylo v poradku od vyroby, jinak Ti to muselo klapnout.
Uživatelský avatar
Petr26
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 55
Registrován: ned čer 20, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šlapanice

Příspěvekod Petr26 » úte zář 28, 2010 5:22 pm

Uživatelský avatar
dalak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 114
Registrován: pon led 07, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod dalak » úte zář 28, 2010 6:05 pm

Pred mesicem jsem dolaminoval svoji lod. Dlouho jsem vybiral materialy . myslim ze uspesne. Jestli vydrzis, pohledam fakturu a rozepisu se vic, ale ted nemuzu...
Uživatelský avatar
dalak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 114
Registrován: pon led 07, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod dalak » úte zář 28, 2010 9:31 pm

Pro Petr 26

Pokud se Ti dařilo zalaminovat s tou 1200, měnit ji nemusíš. Jestli bych Tě měl zrazovat, tak jen pro to, že při vyšší teplotě moc stéká, při nižší stéká zase moc dlouho. Proto je lepší pracovat při teplotě okolo 20 stupňů a po lehkém zgelovatění teprve přitopit. Pryskiřice co sis vybral si myslím bude moc řídká, a připraví Tě o nervy.
Já měl možnost přijít k 1200 zdarma, mám s ní mnoholeté zkušenosti, ale na svoji loď jsem si ji použít netroufl. Ne že by to nešlo, ale laminovat na svislých plochách jsem se bál. Navíc trup má v několika místech negativní rádiusy. Dlouho jsem vybíral vhodnou pryskyřici, nakonec jsem navštívil Havel composites u Olomouce a chlapi ve výrobě mi vybrali naprosto skvělý materiál: LH160 (252 Kč/kg) + tužidlo MGS 135 (430 Kč/kg), misící poměr jestli si dobře pamatuju 1:3. Mám to ještě někde napsané. Plátno jsem chtěl použít v gramáži mezi 250-300 g/m2, místo toho mne přesvědčili na biaxiál 600 g/m2 (v ceně 52 Kč/m2). Skvěle se tvaruje. Můžu vřele doporučit. Bez nejmenších problémů, rychle a s perfektním výsledkem jsme nalaminovali na loď širokou 2,5 m s vysokým bokem 2500 g/m2. Na přebroušené a očištěné dřevo jsme o den dopředu ve dvou lidech položili první vrstvu plátna, dokonale vyhladili a místy v bodech přikápli sekundovým lepidlem. Druhý den, v plné zbroji s celou partou jsme loď polili pryskyřicí, zatupovali sestřiženými štětci a pryskyřice krásně propila i přes překlad dvou vrstev. Nestékala, vpila do plátna a ani při 28C nijak rychle netuhla. V klidu jsme položili další vrstvu, válečkovali a dodávali pryskiřice, další vrstvu.... I po čtvrté vrstvě šel laminát dobře utláčet rýhovaným válečkem. Na zrcadlo přišla jedna vrstva biax 600, no můžu říct, že jsem zkoušel deformovat a lámat přesahy laminátu (asi 10 cm), no nešlo. Pevné jak plech. Přestože i poslední vrstva byla 600, spotřeboval jsem 0,8 kg/m2 tmelu. A toho byla větší část odbroušena. Přišlo mi pomoct 6 lidí, ale jeden míchal (já :) ), 2 měli v rukách štětce, 1 válečkoval.... a ostatní nám grilovali a sobě nalévali. Pokud to čte někdo z Havel composites, pánové děkuji za radu.
Uživatelský avatar
Petr26
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 55
Registrován: ned čer 20, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Šlapanice

Příspěvekod Petr26 » úte zář 28, 2010 9:32 pm

Ještě se zeptám,dělá se s tou laminovací epoxy pryskyřicí lép něž s tou co jsem použil já?
Byl to takovej hodně tuhej med a šlo to fakt blbě.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » stř zář 29, 2010 10:41 am

CHS1200 pouze lepím a laminoval jsem LH160 a tužidlo H146 (Havel / poměr 100:30) ... a práce i výsledek OK.
LH160 je řídká a parádně prosákne tkaninou.
Uživatelský avatar
dalak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 114
Registrován: pon led 07, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod dalak » stř zář 29, 2010 10:53 am

No me se uplne nejridsi nezdala, ale prosakuje velmi dobre a hlavne nesteka. Alespon v mombinaci s MGS 135. Na tuzidle hodne zavisi.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » stř zář 29, 2010 11:38 am

myslím řídká proti CHS1200 ;)
Položil jsem 3-4 vrstvy a ani na svislé ploše nestékala.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů