Mrtvý muž
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9329
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Je to celkem jednoduché. Jako rovnoramenný trojúhelník z trubek bez spodní základny- boky uchyceny v místě bočních vantů a vrchol je uchycen v předu na konci předního stěhu. Ve ?pici tohoto trojúhelníku je "blok" = kladkostroj a stejně tak dole v místě pevného uchycení předního stěhu. Vypadá to stejně jako otěž hlavní plachty. Volný konec (lze i přes stoper) vede na vinšnu (vrátek) a v pohodě jednou rukou lze postavit stěžeň. Zvedání stěžně je vidět na
(foto 66-70) a trochu líp je to vidět na
(foto 41-45)
a detail podobného uchycení (já mám kladky nad sebou)
nebo shora
(foto 66-70) a trochu líp je to vidět na
(foto 41-45)
a detail podobného uchycení (já mám kladky nad sebou)
nebo shora
Naposledy upravil(a) Libor dne pát čer 05, 2009 9:44 am, celkem upraveno 6 x.
-
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 182
- Registrován: sob úno 25, 2006 10:10 am
- Reputace: 20
- Bydliště: Brno, Motor sailer Tralaren 31
Re: Mrtvý muž
Díky za pomoc
Jura
Jura
- frog
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 52
- Registrován: ned kvě 28, 2006 7:52 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Ústí nad Labem
Přidám i vlastní zku?enost, snad to pomů?e. V roce 2000 jsem plul s J. Abramčukem na devítimetrovym katamaranu do severního moře, loď plula k moři po kanálech a nakonec po Rýnu. Stě?eň jsme zdvihali v Rotterdamu a to tímto způsobem:
Stě?eň byl při?roubován do botky směrem od přídě, bylo nasazeno ráhno a boční vanty a přední stěh,boční vanty byly ke svým terminálům v palubách přivázány zatím jen lanem, aby se vytvořil prostor pro zdvi?ení(při kolmém stě?ni jsou napjaté a při procesu zdvihání by to nefungovalo). Na ráhno byl upevněn dirk a dota?en tak, aby ráhno dr?el ve správné poloze(90* ke stě?ni). Sílu zdvihu zajistil kladkostroj od konce ráhna. Snad to bylo srozumitelné. f.
Stě?eň byl při?roubován do botky směrem od přídě, bylo nasazeno ráhno a boční vanty a přední stěh,boční vanty byly ke svým terminálům v palubách přivázány zatím jen lanem, aby se vytvořil prostor pro zdvi?ení(při kolmém stě?ni jsou napjaté a při procesu zdvihání by to nefungovalo). Na ráhno byl upevněn dirk a dota?en tak, aby ráhno dr?el ve správné poloze(90* ke stě?ni). Sílu zdvihu zajistil kladkostroj od konce ráhna. Snad to bylo srozumitelné. f.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Re: Mrtvý mu?
Zrozumitelné to je supr, akurát som tomu nerozumel. To ráhno trčalo dohora? Teda s?a?eň bol osadený drá?kou dopredu a to ráhno suplovalo mŕtveho mu?a?
Malé upozornenie, nie na ka?dej lodi sú vanty v rovnakej úrovni ako s?a?ňová petka.
Malé upozornenie, nie na ka?dej lodi sú vanty v rovnakej úrovni ako s?a?ňová petka.
- frog
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 52
- Registrován: ned kvě 28, 2006 7:52 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Ústí nad Labem
Re: Mrtvý mu?
Abych to upřesnil, stě?eň byl nasunut od přídí katamaranu, ve své obvyklé poloze, tj. drá?kou i ráhnem dozadu. Ráhno teda"trčalo dohora". Vanty nebyly v úrovni stě?ňový botky, proto to jejich upevnění provazy, které mělo zajistit, ?e stě?eň půjde zdvihnout, ale zároveň se neskácí do boku.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Re: Mrtvý mu?
To je zaujímavé. Povedal by som, ?e to ráhno by sa malo nasadi? nejako na s?a?ňovú petku. Keď bolo nasadené normálne na svoje miesto, to tam musely by? poriadne tlaky. Bál by som sa , ?e to s?a?eň nevydr?í. Asi to ma vymakané.
-
- nováček na fóru
- Příspěvky: 9
- Registrován: stř úno 08, 2006 9:08 am
- Reputace: 0
Re: Mrtvý mu?
Denisi,v?dy? je to tak jednoduché,jen si to zkus představit nebo lépe nakreslit.Jak se pou?ívá "mrtvý mu?"asi zná?,stě?eň je polo?ený směrem dozadu a upevněn v patce.Do otvoru v přední stěně stě?ně se upevní (vetkne)tyč mrtvého mu?e(tedy kolmo ke stě?ni).Na druhém konci tyče se upevní přední stěh a kladkostroj jeho? druhý konec se upevní na ?pičce lodi v místě uchycení stěhu.No a zkracováním kladkostroje je přitahován horní konec mrtvého mu?e,který tak zvedá vrchol stě?ně.
A toté? se dá pou?ít pomocí ráhna ale v tom případě je stě?eň polo?ený v příďovém ko?i,vrchol je spojen s ráhnem dirkem(topenantou)a kladkostroj(normální otě?e)tahá ráhno k zádi a tím zvedá stě?eň.Samozřejmě musí být patka stě?ně uzpůsobena tak,aby se stě?eň do ní dal upevnit zepředu.Stačí? R.N.
A toté? se dá pou?ít pomocí ráhna ale v tom případě je stě?eň polo?ený v příďovém ko?i,vrchol je spojen s ráhnem dirkem(topenantou)a kladkostroj(normální otě?e)tahá ráhno k zádi a tím zvedá stě?eň.Samozřejmě musí být patka stě?ně uzpůsobena tak,aby se stě?eň do ní dal upevnit zepředu.Stačí? R.N.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Re: Mrtvý mu?
Mne je to úplne jasné, ja len tvrdím, ?e v mieste uchytenia ráhna je na s?a?eň vyvodzovaný vyoký bodový tlak, ktorý by mo?no mohol za určitých podmienok zdeformovat s?a?eň. Ak sa tak nestalo p. Abramčukovy, neznamená to, ?e to takto bezproblémovo musí fungova? ka?dému. Alebo funguje? Predpokladám, ?e si vie? predstavi? ako tam pôsobia sily. Za bezpečnej?ie pova?ujem ak je rozperná tyč, teda mŕtvy mu?, votknutá do s?a?ňovej petky, alebo dvojitá tyč votknutá do paluby pri bortoch na úrovni s?a?ňa. Ja osobne takto s?a?eň nikdy stava? nebudem, 50 tis za s?a?eň by bola drahá skúsenos?. Ale tým nechcem nikoho odhovára?. Naopak,vyskú?ajte to a dajte mi vedie?.
-
- nováček na fóru
- Příspěvky: 1
- Registrován: čtv úno 16, 2006 10:35 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: milevsko
Mrtvý muž
Kdo poradí funkce ,konstrukce bezpečnost,manipulace při vztyčování a pokládání stěžně.Dík.
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1811
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Máte někdo zkušenost s dodatečnou výrobou mrtvého muže? Zajímá mě spíše provedení s uchycením jakoby trojúhelníku v místě bočních vantů. Z jakého materiálu se mrtvý muž vyrábí a jak má být dlouhý? Má být jeho délka po vztyčení stěžně, aby se vrchol dostal až k uchycení předního stěhu? Popřípadě dá se takové zařízení někde zakoupit??
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9329
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Asi se dělá na míru. Dle lodě. Vyděl jsem různé tvary.
Tvarovaná trubka. V místech vantu ma koncovky a usezení jako bimini.
Délka až uchycení předního stěhu je žádoucí:
a) nikde ti to v předu nezavazí (kopíruje obvod lodě až přídi)
b) máš větší páku pro zvedání stěžně a jde to lehčeji. Postavíš stěžeň sám a jednou rukou
Já to mám takto:
Na jiné lodi to bylo takto:
Nejnáročnější bude ten prvek mezi stěhem, mrtv. mužem a palubou (spojení a kladkostroj).
Tvarovaná trubka. V místech vantu ma koncovky a usezení jako bimini.
Délka až uchycení předního stěhu je žádoucí:
a) nikde ti to v předu nezavazí (kopíruje obvod lodě až přídi)
b) máš větší páku pro zvedání stěžně a jde to lehčeji. Postavíš stěžeň sám a jednou rukou
Já to mám takto:
Na jiné lodi to bylo takto:
Nejnáročnější bude ten prvek mezi stěhem, mrtv. mužem a palubou (spojení a kladkostroj).
- bobes
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
Důležité je aby uchycení podsálinkových vantů na lodi bylo v ose otáčení při sklápění stěžně. Držáky na tyto vanty jsou na jakési kozičce. Tedy pokud koukneš dírkou v levém držáku musíš vidět skrz díru na čep stěžně dírku v pravém držáku. Pak ti při sklápění tyto vanty zůstávají stále stejně napnuté, stabilizují ti stěžeň doboku. Tady je to vidět.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Mrtvý mu?
Mrtvák jde udělat taky jednodušejc, aby na lodi nebylo tolik krámů: trubku, co má na jednom konci „ vidličku“( i upravenej bytelnej háček nebo spinakrbaum) zapíchnu do stěžně v místě čepu na kterým je stěžeň chycenej v mastkokru. Na stěžni tam musím udělat jednoduchý uložení aby se to nevysmeklo. Na druhej konec oné trubly ( či co jsem tam nandal ) připevním dvě lana, která druhým koncem připevním za terminály vantů. Tím vytvořím onen trojúhelník co popisuje lubor a zajistím stabilitu té trubky. Na přední stěh cvaknu kladkostroj, druhej konec do předního terminálu a místo kde je kladkostroj připojenej ke stěhu položím do té vidličky na konci mrtváka. Pak už jen tahám za lano kladkostroje. To lano jsem měl až do kokpitu a takhle jsem spouštěl a stavěl stěžeň i s plachtama při podjíždění mostů a el.drátů. Při častý spouštění jsem ani nešponoval napínákem a nechal stěh jen na kladkostroji
Ideální délka trubky je od stěžně k přednímu terminálu, ale může být kratší tak, aby mrtvák dostal stěžeň aspoň do 45° - 60° sklonu. Pak síla na dopostavení už není tak velká.
Nejdůležitější je při stavění nekejvat s lodí, zejména když boční vanty nejsou od počátku stavění aspoň trochu přišponovaný. Jinak stěžeň veme faleš a klidně vylomí mastkokr.
jinak je to dost podobný tomu, co píše frog, ale ráhno je na takovou akci obvykle moooc dlouhý
Ideální délka trubky je od stěžně k přednímu terminálu, ale může být kratší tak, aby mrtvák dostal stěžeň aspoň do 45° - 60° sklonu. Pak síla na dopostavení už není tak velká.
Nejdůležitější je při stavění nekejvat s lodí, zejména když boční vanty nejsou od počátku stavění aspoň trochu přišponovaný. Jinak stěžeň veme faleš a klidně vylomí mastkokr.
jinak je to dost podobný tomu, co píše frog, ale ráhno je na takovou akci obvykle moooc dlouhý
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1811
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
No já spíše přemýšlím nad tím, že by mrtvý muž na lodi nezůstal trvale, ale použil bych ho jen na postavení stěžně a pak odmontoval a dal ho zpět zas až by se stěžeň sundaval.
Z jakého průměru trubky a síly stěny ho máte vyrobenej. ať vím po čem se mám poohlídnout. Že se bude muset napasovat přesně na loď je mi jasné.
Z jakého průměru trubky a síly stěny ho máte vyrobenej. ať vím po čem se mám poohlídnout. Že se bude muset napasovat přesně na loď je mi jasné.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9329
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
Nemám možnost to teď změřit.
Podle fotek to vypadá na stejnou trubku jako jsou koše. A ty mají být dle projektu z trubky 20mm / 2 mm.
Myslím že to půjde i z běžně dostupné 20/1,5.
Proč se chceš mořit nandáváním a sundáváním. Není lepší ho tam nechat?
A pokud bude v místech kde to budeš potřebovat častěji během plavby...
Podle fotek to vypadá na stejnou trubku jako jsou koše. A ty mají být dle projektu z trubky 20mm / 2 mm.
Myslím že to půjde i z běžně dostupné 20/1,5.
Proč se chceš mořit nandáváním a sundáváním. Není lepší ho tam nechat?
A pokud bude v místech kde to budeš potřebovat častěji během plavby...
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1811
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
No ještě uvidím, každopádně pokud bych udělal jednoduché nasazení a sundání, nebylo by s tím moc práce a byla by jednodužší výroba, protože vzhledově by to nemuselo být až tak dokonalé. Loď zatím bude na orlíku, ale časem chci dovču na slapech a lipně. Samozřejmě pokud se stěžeň sklápí a staví několikrát do roka, nebo i několikrát za dovolenou, pak je lepší pokud je to součástí lodě. Ale to u mě zatím nehrozí. No uvidím jaký seženu materiál a hlavně jak budou peníze, čím líp to bude vypadat, tím to bude dražší.
Každopádně děkuju za rady a nápady
Každopádně děkuju za rady a nápady
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
bobes píše: Důležité je aby uchycení podsálinkových vantů na lodi bylo v ose otáčení při sklápění stěžně. Držáky na tyto vanty jsou na jakési kozičce.
to je jistě dobrý, ale ne vždy proveditelný. stačí, pokud není extra vysoká nástavba, aby byly upínačky v příčné rovině stěžně. při stavění se sice klacek trohu vyosí, ale jak jde nahoru, je to čím dál lepší. dobrý je když má v mastkokru trochu vůli, aby s ním nekroutil, a pak dotáhnout čep.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Mame podobny problem pri staveni stozaru s antenama, mozna i narocnejsi, protoze na vrcholu jsou tezke anteny. Na zemi mame drzak, kde na cepu jsou uhlu dva asi 80 stupnu dva drzaky, jeden na stozar a druhy na pomocny stozar, pres ktery se to stavi. Dulezite je mit bocni lana kolmo na osu zvedani, jisti stozar pri zvedani. Musi byt ve stejne rovine jako kloub stozaru. Nechat je i malo volnejsi. Kdyz by to bylo kratsi. tak to dokaze ty lana pri staveni presponovat a mohlo by to stozar deformovat. Pouzivane polotvrde hlinikove, kalene trubky 45 mm a asi 2.5 mm sila steny. Zadni lano se odmeri podle tech postranich a predni se uvaze na vrchol stezne. Pri staveni 12 m vysokeho stozaru mame pomocny 6 m. Na vrchol pomocneho stozaru se uvaze lano a jeho pomoci se to zveda. 6 m stozar s antenou na vrcholu asi 10 kg zvednu sam. Mota se nas tam vic, protoze mame vsechno na loziskach a tak se to pri staveni toci a mohlo by to poskodit anteny. Jsou dobraci ze to tahnou autem. Jak pise David, kdyz je to zvednite okolo 70 stupnu, tak se s tim uz necha dobre manipulovat. Chce to v kazdem pripade kozene pracovni rukavice. Kdo to nestavel mel by si to vyzkouset na zemi.
http://www.ok1kpa.com/pd2004/s/P7037215.JPG
Jeden kolega pomaha i ze tahne i za pomocny stozar, ale to je nebezpecne, ten pomocny stozar se muze prohnout a jde to k zemi.
http://www.ok1kpa.com/pd2004/s/P7037215.JPG
Jeden kolega pomaha i ze tahne i za pomocny stozar, ale to je nebezpecne, ten pomocny stozar se muze prohnout a jde to k zemi.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
taky se dá stavět stěžeň pomocí mostu.
v pondělí, já kretén, jsem hodil lano s kladkou z davelskýho mostu - toho betonovýho, v kladce druhý lano - jeden konec na stěžeň, druhej do ruky a tahat. když jsem byl v nejlepším, udělali si hasiči cvičení na lodích a jezdili kolem za výroby vln. Stěžeň skoro 8m a já sám na lodi. trochu ze mě cákalo.
jo, stěžeň bez mastkokru ( ne na čepu, jen s takovou hliníkovou patkou - zeshora nasadit )
no ale bez ztráty květinky a odpoledne jsem už yachtal
v pondělí, já kretén, jsem hodil lano s kladkou z davelskýho mostu - toho betonovýho, v kladce druhý lano - jeden konec na stěžeň, druhej do ruky a tahat. když jsem byl v nejlepším, udělali si hasiči cvičení na lodích a jezdili kolem za výroby vln. Stěžeň skoro 8m a já sám na lodi. trochu ze mě cákalo.
jo, stěžeň bez mastkokru ( ne na čepu, jen s takovou hliníkovou patkou - zeshora nasadit )
no ale bez ztráty květinky a odpoledne jsem už yachtal
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
a kanoista, raftař, potápěč a vůbec fšecko od vody je moje hoby, už "censored" dlouho
akorát jsem na tý lodće postřeh, že vývoj ve špagátech proti roku 76 - moje stavba plachetnice, poněkud pokročil. no ale nezamotal jsem se. je to pěkný
ps: tu loďku si koupila moje sestra, jak ji znám, budu mít na čem yachtat
akorát jsem na tý lodće postřeh, že vývoj ve špagátech proti roku 76 - moje stavba plachetnice, poněkud pokročil. no ale nezamotal jsem se. je to pěkný
ps: tu loďku si koupila moje sestra, jak ji znám, budu mít na čem yachtat
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů