Mrtvý muž

Zajímavosti o lodích, rady a tipy atd.

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
shooter
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 313
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Pilsen(urqell)

Příspěvekod shooter » úte lis 24, 2009 6:19 pm

Tady je super odkaz jak to dělaj velký klucí na malech kocábkách Mrtvej muž Asi to na Šarlotě vyřeším taky tak ;)
Snad to někomu taky pomůže
Šutrák
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 648
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

mrtvý muž a MacGregor26M

Příspěvekod Milos » stř lis 25, 2009 12:20 pm

Ma MG26M je to riešené veľmi jednoducho;

AL trubka do 2m, hore kladka a očko, v strede naviják, dole vidlička uchytená do kovania päty sťažňa.
Z očka ide pevné lano ktoré končí slučkou ktorá sa hodí na oba predné vazáky na špici lode.
Lano z navijáku cez kladku ide na strmeň, ktorý sa uchytí do pripravených dierok v sťažni vo výške cca 2,2m (t j v dosahu), zo strmeňa ešte idú dve poistné lanká uchytené na pätkách stĺpikov zábradlia (úchyt relingov) ktoré udržia balanc spúšťaného sťažňa.

No a potom stačí diétne točiť kľukou navijáčika a sťažeň ide hore alebo dole... vyzerá to takto:

Obrázek

http://www.macgregor26.com/mast_raising ... aising.htm

Toto "zariadenie" stojí na MG26 140$.
Asi by sa dalo použiť aj na iných podobných malých lodiach ... v januári 2010 budú nakladať do kontajnera MacGregor26M ktorý bude odoslaný do Bratislavy. Túto drobnôstku môžem k zásielke priobjednať.
Môžem to prípadne - ak to niekdo potrebuje - cez víkend detailnejšie nafotiť ...
Uživatelský avatar
Pitrs
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 116
Registrován: ned úno 12, 2006 9:06 am
Reputace: 0

Příspěvekod Pitrs » ned srp 08, 2010 7:42 pm

Chtěl bych vytvořit něco podobného,jako v odkazu od Shootera http://silhouette-misty.blogspot.com/20 ... it-up.html ,ale potřeboval bych pár věcí doplnit: Jestliže tu vidlici jen nastrčím na čep stěžně,nevyskočí mi to,až bude trubka již skoro vodorovně?Vadilo by,kdybych tu vidlici nedal na čep stěžně,ale třeba o 5cm dál,mám v patce víc děr,a tak by tam mohla ta vidlice být přišroubovaná napevno,aby vypadnout nemohla.A jelikož mám vyšší nástavbu,tak v momentě,kdy už trubka nepůjde dál sklopit,bude stěžeň již dostatečně zvednutý,abych ho sám postavil kolmo?A nemusí být ta trubka jištěna lany do stran,jak e uvedeno v jiném threadu?Na ten kladkostroj bych chtěl použít tyto kladky http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=1558 ,bude stačit lano o průměru 8mm nebo raději 10mm?Stěžeň je vysoký skoro 10m,nemám moc představu,jak velké síly tam budou působit,jaký průměr by měla mít ta trubka(zatím asi bude z obyč oceli,teprve až bych ozkoušel funkčnost,možná bych ji nechal udělat z nerezu.Pokud by měl někdo k tomuto tématu jakékoliv informace nebo fotky,budu moc rád.
Uživatelský avatar
Pitrs
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 116
Registrován: ned úno 12, 2006 9:06 am
Reputace: 0

Příspěvekod Pitrs » pon srp 09, 2010 10:01 pm

Teď jsem to ještě proměřoval a bohužel oko pro vant na palubě je asi o17cm vpředu proti čepu stěžně.Je to hodně na závadu?O kolik se tak asi při zvedání vant povolí?Mám kvůli tomu uvažovat o montáži dalšího oka do paluby,což by bylo vzhledem k obtížnému přístupu ze spoda asi dost komplikované?Nebo existuje jiné řešení.Promiňte možná hloupé otázky,ale nechci vymýšlet vymyšlené a nebo si způsobit na lodi nějakou katastrofu.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 982
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » úte srp 10, 2010 9:10 am

To ti tak trochu nerozumím. Pokud máš oko o 17 cm vpředu při zvedání se nemůže povolit. Jenom pro představu jakou máš loď a jaké vanty (kolik). Pokud nemáš mrtváka "napevno",tedy to co mají třeba polské lodě, jako kladkostroj se nejčastěji používají kladky a otěž hlavní plachty. Dále záleží jakčasto budeš sundavat. Pokud jednou ročně při stavění stěžně na zakotvené lodi ty boční vanty mít uchycení v ose stěžně nemusíš, ale za plavby třeba před mostem to sám za jízdy bez rizika poškození asi nesundáš.
Uživatelský avatar
Pitrs
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 116
Registrován: ned úno 12, 2006 9:06 am
Reputace: 0

Příspěvekod Pitrs » stř srp 11, 2010 1:25 am

Pokusím se trochu to upřesnit.Jedná se o loď Bavaria 707,boční vanty jsou tři,dva pod sálingem,prostřední přes sáling.Když jsem si to pro předstvu namaloval,vychází mi,že když u ležícího stěžně dotáhnu ten vant,při zvedání,pokud není oko pro uchycení v ose čepu stěžně,by se měl uvolňovat,pokud by byl uchycen za čepem,naopak by se měl utahovat.Nebo dělám v mých úvahách nějakou chybu.S lodí bych chtěl plout po řece,tak bych sklápěl stěžeň asi dost často.Proto mě jako jediné řešení napadá montáž ještě jednoho oka v ose čepu na palubě,pak by to snad mohlo fungovat.Pokud by měl někdo jiné řešení,budu moc rád.A proto bych asi raději pořídil další kladky,abych to nemusel stále přehazovat z ráhna.
Jura
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 151
Registrován: sob úno 25, 2006 10:10 am
Reputace: 7
Bydliště: Brno, A-26 Tobago

Příspěvekod Jura » stř srp 11, 2010 9:11 am

to Pitrs:
přesně jak píšeš jsem to udělal já na své lodi. Pro boční vant (podsálingový, který má své normální uchycení za patou stěžně) jsem udělal nové (stavěcí/sklápěcí) uchycení přesně v patě stěžně. Ze začátku jsem se také obával o dostatěčné napnutí, ale praxe ukázala, že to funguje perfektně i když je poměrně volný. Jde jen o to, aby se ti stěžeň při zvedání a sklápění nevychýlil moc do boku. Napínací kladky mám taky extra a stavění i spouštění je teď otázkou několika minut. Vždy je to ale práce spíše pro dva. Nevím, zda by se to zdařilo pouze jednomu. Jeden totiž staví/spouští a druhý přidržuje boční vanty a pomáhá zvedat stěžeň. I silný vítr ale už není žádný problém.
hodně štěstí Jura
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 982
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » stř srp 11, 2010 10:39 pm

No vidíš. Na Bavarce 747 to má vymyšlené a velmi pěkně udělané Pepa . Určitě se nebude zlobit, když se dám fotku. Mrtvák je uchycen do objímek, které jsou na panty spojené s touhle trubkou. http://auto.local.ch/en/d/Boats-Sailing ... p9LMub_3ug (obr. č. 5)
Tam už je ale stěžeň pěkný macek, a staví ho na lodi zadkem k molu a v 5ti lidech. Musí se tam hlídat všechny šponováky na vantech , protože se rádi na těch okách ( ve kterých jsou uchyceny na palubě) kousnou a následně ohnou. Ten mrtvák je trochu vidět tady. Detail uchycení nafocený nemám, ale můžu to vyfotit a zjistit ti i délku těch trubek. Je to ale z 747, takže u tebe to bude celé menší.
Obrázek

Uploaded with ImageShack.us
Obrázek
Vanty v ose stěžně neřeší. Staví to jednou ročně a ve více lidech se to do boku ohlídá.

Uploaded with ImageShack.us
Uživatelský avatar
Pitrs
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 116
Registrován: ned úno 12, 2006 9:06 am
Reputace: 0

Příspěvekod Pitrs » čtv srp 12, 2010 11:01 am

Já bych to chtěl stavět častěji a maximálně ve dvou,tak proto mám z těch vantů obavy.A ještě jsem se chtěl zeptat,jestli je lepší,aby měl čep stěžně přesně průměr jako díry v patce,nebo aby tam byla trochu vůle.Teď mám 8mi mm čep v desítce díře.Jelikož budu muset nechat udělat nový,nevím,jaký by měl mít průměr.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 982
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » čtv srp 12, 2010 12:01 pm

Musí tam jít lehce suvně. Větší vůle tam nemá smysl, spíše je na závadu. Pokud není ta 10 díra vyčochtaná, udělej čep o průměru 10.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2646
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 11

Příspěvekod Pepa » čtv srp 12, 2010 1:45 pm

Teda Bobši, při tvých zkušenostech poradit 10 mm čep do otvoru 10 mm zní spíše tak trochu jako vtip. :lol:
Chápu, že předpokládáš, že ta díra bude trochu vyčochtaná.
Na druhou stranu musí čep zasunout do paty, projít stěžněm a ještě jednou projít patkou na druhé straně /standardní provedení/.

Navíc toto uložení (má li jej tenoto stěžeň)bývá a mělo by být provedeno tak, že na patě stěžně je nějaká dosedací ploch, jež dosedne ve vzpřímené poloze stěžně na dno patky, tedy tlak stěžně na patku jde přímo přes tento kontakt a nikoliv přes čep. Toto provedení ale nemusí být uděláno tak,že jsou při dosednutí všechny otvory v jedné ose.
Já bych řekl, že to chce prohládnout, případně upravit, vyzkoušet pomocí starých šroubů /pozor těla nepevnostních - litých josu mimo závit menší a samotný závit je také o cca 0,2 mm menší a teprve potom nechat točit nový nerez čep.

Na tvoji obhajobu nutno říci, že to jistíš správnou připomínkou, čep musí jít lehce suvně.
:)

Pepa
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 982
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » čtv srp 12, 2010 8:08 pm

No vzhledem k tomu, že doteď tam měl 8 čep v 10 díře a špekuloval, jestli tam podobnou vůli má nechat, tak mi ta 10 přišla v tomhle případě jako docela normální odpověď. A pokud tě to ještě navíc pobavilo, tak je to všechno v naprostém pořádku. :)
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát srp 13, 2010 4:43 pm

To kotveni do boku pri zvedani je asi nutnost, alespon podle zkusenosti se zvedanim stozaru pro anteny. Kdyz se to ukotvi do stran a do zadu, tak to treba dokazes postavit sam. jinak by nekdo musel drzet bocni lana. Ta.ke zalezi na tuhosti stozaru, my pri zvedani stozartu 50 mm dural vyskoky 12 m s antenou asi 15 kg to mame kotvene trktat, asi v 5 metrech, deseti a nad antenou. Ty lodni stozary mate asi pevnejsi, tak bude stacit asi 2 krat.
Uživatelský avatar
Pitrs
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 116
Registrován: ned úno 12, 2006 9:06 am
Reputace: 0

Příspěvekod Pitrs » pát srp 13, 2010 7:41 pm

Měl jsem v úmyslu to do stran ukotvit při zvedání jen jedním bočním podsálingovým vantem,myslel jsem,že to bude stačit.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát srp 13, 2010 8:49 pm

Zalezi na pevnosti a vaze. jednou jsme to kotvili az pod antenama, asi 3 m pod vrcholem a pri zvedani nam stozar udelal luk a spadlo nam to. To jak se to bude chovat poznas rychle. kdyz se bude vrch zvedat a prostredek se bude prohybat, tak je to spatne.
Uživatelský avatar
Loudas
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 42
Registrován: úte bře 08, 2011 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod Loudas » sob zář 03, 2011 7:21 pm

Obrázek
Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 314
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 13
Bydliště: Mělník

Příspěvekod veselyroman » úte srp 05, 2014 10:38 am

Nebylo by možné obnovit ty odkazy na fotky?
Tohle téma mě zajímá, ale bohužel u většiny příspěvků zbyl už jen slovní popis...
Mimochodem podařilo se někomu kdo zde k tomuto tématu sháněl info (např. Pitrs, Charlie) dotáhnout výrobu do konce? Případně fotky by nebyly?
Předem díky moc.
Uživatelský avatar
Rumex
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Dětmarovice

Příspěvekod Rumex » úte srp 05, 2014 11:25 am

zdarec
to veselyroman
co by jsi potřeboval vědět, nebo vidět :?
Uživatelský avatar
Pitrs
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 116
Registrován: ned úno 12, 2006 9:06 am
Reputace: 0

Příspěvekod Pitrs » úte srp 05, 2014 11:26 am

Mrtvého muže mám a funguje,vycházel jsem při výrobě z odkazu od shootera,s malými úpravami,trochu jsem měl obavu,aby při zvedání nevyskočila ta vidlice,když by byla jen nasunutá do těch drážek,tak v ní mám jen díry a ponechávám ji nasazenou na čepu,i když stěžeň stojí,ničemu tam nevadí,tak ať tam je.A tu zvedací trubku mám dvoudílnou,aby se lépe v lodi uskladnila.Sklopit stěžeň dokážu v nejhorším i sám,zvedat ve dvou,je třeba držet balanc do stran.Vyfocené to nemám,když vzpomenu,tak bych to časem vyfotil.
Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 314
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 13
Bydliště: Mělník

Příspěvekod veselyroman » úte srp 05, 2014 11:45 am

Zajímá mě právě ta dočasná varianta - namontovat, zvednout stěžeň a všechno odmontovat (na palubě není místa nazbyt, tak bych ty trubky, jako jsou u klasického mrtvého muže nechtěl).

k Pitrs:
na ten odkaz jsem koukal a zdálo se mi to zajímavé, jen mám patu stěžně řešenou trošku jinak, než je v tom popisu - budu muset vymyslet, jak vidličku ke stěžni ukotvit, když v něm nemám žádnou díru (tedy mám, ale jen jednu a až úplně dole, navíc je to ta díra, kterou musí být prostrčený čep při zvedání stěžně). Asi bych to řešil nějakým "obejmutím" stěžně tou vidličkou - stěžeň má oválný profil, tak by to snad bylo dostatečně stabilní.
Při zvedání stěžně nemáš problém s nestabilitou té trubky a tím nestabilitou celého stěžně (výkyvy do stran)?
Když by ses dostal k nějakýmu nafocení, bylo by to fajn.
Uživatelský avatar
Pitrs
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 116
Registrován: ned úno 12, 2006 9:06 am
Reputace: 0

Příspěvekod Pitrs » úte srp 05, 2014 1:09 pm

Mám to stejně jako ty,také jen jedna díra pro čep ve stěžni,právě proto pak tam tu vidličku musím nechat,protože čep prochází skrz vidličku,patku na palubě a stěžeň,ta vidlička je cca 25cm dlouhá,proto mi nevadí.A ta trubka se na ní nasune,použije a pak zase uklidí.Až se dostanu k lodi,zkusím to vyfotit.
A k té stabilitě,je třeba na sklápění nebo zvedání udržet loď v klidu,bez houpání,druhá osoba stojí u stěžně a drží balanc.Trochu adrenalin to je,ale zatím se vždy povedlo bez problémů.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů