Zkušenosti z Řecka
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
To je v pořádku Vilmo. Uvidíš jak budete po letu unavení, kolik budete mít práce s přejímkou a naloděním. Když kapovi zavoláš, ví o tobě. číslo ti posílám do SZ.
Budou mít hoši zážitky. Včera propluli nějakou větší bouřkou a dnes mě dopoledne volali konzultovat zaseklou kotvu. Byli na severní straně Mikonosu. Něco jsme probrali, hoši se snažili domluvit s nějakým místním potápěčem.
Teď jsem jim volal. Domlouvali se chorvatským stylem. Každou 1 1/2 hodinu jim do telefonu potápěč odpovídal, že za hodinu dojede. Nakonec to po obědě vzdali a řetěz uřezali, obepluli ostrov a jsou vyvázáni bokem v marínce Mikonos. Ráno ještě něco zkusí, ale bude čtvrtek a čeká jich 71NM do Sounionu. Nemůžou už moc váhat.
EDIT:
"Zajímavé" místo pro plavbu pro nás byla úžina mezi Antiparos Oliaros a Paros Minais.
Budou mít hoši zážitky. Včera propluli nějakou větší bouřkou a dnes mě dopoledne volali konzultovat zaseklou kotvu. Byli na severní straně Mikonosu. Něco jsme probrali, hoši se snažili domluvit s nějakým místním potápěčem.
Teď jsem jim volal. Domlouvali se chorvatským stylem. Každou 1 1/2 hodinu jim do telefonu potápěč odpovídal, že za hodinu dojede. Nakonec to po obědě vzdali a řetěz uřezali, obepluli ostrov a jsou vyvázáni bokem v marínce Mikonos. Ráno ještě něco zkusí, ale bude čtvrtek a čeká jich 71NM do Sounionu. Nemůžou už moc váhat.
EDIT:
Lakomec píše:Mezi Kalimnosem a Lerosem je úžina, skály, je to celkem zajímavé místo na plavbu
"Zajímavé" místo pro plavbu pro nás byla úžina mezi Antiparos Oliaros a Paros Minais.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3502
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 410
- Bydliště: Praha
Částečně abych odstranil potíže s otvíráním tématu způsobem, který mi milí a laskaví moderátoři sdělili jinde, si povzdychnu:
Pořád mi tady někdo dělá laskominy – moc rád bych di Jónského moře –, ale pořád platí, že charterovky lodi pro sólovou plavbu nepůjčují.
Prý to i kontroluje policie, či co.
L.
P. S. Ha, opravdu to funguje.
Pořád mi tady někdo dělá laskominy – moc rád bych di Jónského moře –, ale pořád platí, že charterovky lodi pro sólovou plavbu nepůjčují.
Prý to i kontroluje policie, či co.
L.
P. S. Ha, opravdu to funguje.
- Dvojka
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 382
- Registrován: pon říj 20, 2008 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Jojo, policie to fakt kontroluje a nelze to obejít ani tím, že si vezmeš charter např. v Chorvatsku.
Při odbavení na vstupu stejně musíš vyplnit papíry a uvést spoluskipera (a taky kam pluješ a hlásit to pomalu při každé plavbě z ostrova na ostrov), sice jej (toho dalšího na lodi) vidět nechtěli, ale znáš to – zrovna se něco stane a bude se řešit průser jako Tvé nedodržení podmínek. Prostě charter je omezující i tímto způsobem
Řešení je pouze vlastní plavidlo.
Při odbavení na vstupu stejně musíš vyplnit papíry a uvést spoluskipera (a taky kam pluješ a hlásit to pomalu při každé plavbě z ostrova na ostrov), sice jej (toho dalšího na lodi) vidět nechtěli, ale znáš to – zrovna se něco stane a bude se řešit průser jako Tvé nedodržení podmínek. Prostě charter je omezující i tímto způsobem
Řešení je pouze vlastní plavidlo.
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3502
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 410
- Bydliště: Praha
Zajímavé je, že v řecké části Kypru (Paphos, v mém případě) o druhém člověku na palubě nepadlo ani slovo.
A to jsem připlul z Turecka, sice pod holandskou vlajkou, ale loď byla vlastněná tureckou charterovkou.
Možná to Kypr, vzhledem k praktické neexistenci charterovek, neřeší.
Ještě jsem si vzpomněl, že na Rhodu, na lodi pod tureckou vlajkou, se nikdo na nic taky neptal. Ale tam si mě celkově nevšímali.
A to jsem připlul z Turecka, sice pod holandskou vlajkou, ale loď byla vlastněná tureckou charterovkou.
Možná to Kypr, vzhledem k praktické neexistenci charterovek, neřeší.
Ještě jsem si vzpomněl, že na Rhodu, na lodi pod tureckou vlajkou, se nikdo na nic taky neptal. Ale tam si mě celkově nevšímali.
sóloplavba
Lynxi, myslím, že to je na domluvě s konkrétní charterovkou. V roce 2007 jsem si střihnul sóloplavbu z Kosu do Atén, byl jsem sám, všichni o tom věděli a naprostý klid.
To Baharis: tuhle úžinu mezi Parosem a Antiparosem jsem plul poprvé v roce 2006 a celkem jsem měl nahnáno. Hloubka myslím podle mapy něco kolem 2,4 m, docela foukalo, trošku vlnky, ale dali jsme to v pohodě. Nejvzrušující je to vždy poprvé.
To Baharis: tuhle úžinu mezi Parosem a Antiparosem jsem plul poprvé v roce 2006 a celkem jsem měl nahnáno. Hloubka myslím podle mapy něco kolem 2,4 m, docela foukalo, trošku vlnky, ale dali jsme to v pohodě. Nejvzrušující je to vždy poprvé.
- Dvojka
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 382
- Registrován: pon říj 20, 2008 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Tak taky jsem teď volala pár lidem a prý záleží na konkrétní osobě (úřadu) a charterovce.
Předpis sice je, že půjčit si loď lze pouze ve dvou, ale dá se plout i samostatně (poprosila jsem o info od místního člověka ohledně možného půjčení v jedné osobě, pak zveřejním). Stejný požadavek je prý už vyžadován i ve Španělsku u charterovek. Tak asi přijet z jiné zěmě sám ok – předpisy oné země a smlouva s charterovkou.
Jinak jsou tam docela milí a ochotní, moc nekontrolují, ale poslední dobou při kotvení stejně přibíhá někdo z kapitanátu (mimo sezonu jsem to nezažila), ale do lodě na kontrolu se nikdy nikdo nehnal.
Ono je ale vždy možné cokoliv obejít, ovšem pouze do doby, než se něco stane - všude je to stejné.
to Turecko asi zavážilo, že tě ignorovali
Předpis sice je, že půjčit si loď lze pouze ve dvou, ale dá se plout i samostatně (poprosila jsem o info od místního člověka ohledně možného půjčení v jedné osobě, pak zveřejním). Stejný požadavek je prý už vyžadován i ve Španělsku u charterovek. Tak asi přijet z jiné zěmě sám ok – předpisy oné země a smlouva s charterovkou.
Jinak jsou tam docela milí a ochotní, moc nekontrolují, ale poslední dobou při kotvení stejně přibíhá někdo z kapitanátu (mimo sezonu jsem to nezažila), ale do lodě na kontrolu se nikdy nikdo nehnal.
Ono je ale vždy možné cokoliv obejít, ovšem pouze do doby, než se něco stane - všude je to stejné.
lynx píše: A to jsem připlul z Turecka, sice pod holandskou vlajkou, ale loď byla vlastněná tureckou charterovkou.
to Turecko asi zavážilo, že tě ignorovali
- kapo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 652
- Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Phobos 24
tak jsme se vrátili z plavby Kos - Atény,jak už tady zaznělo museli jsme obětovat kotvu + 60 m řetězu,kotva 280 E ,řetěz asi 500 a ten spojovací otočný segment asi 50,celkem 837 ,po slevě 720,odečetli nám to z kauce,jinak žádná závada,měli jsme trochu štěstí,protože při pokusech o vyproštění jsme ohnuli asi o 1 cm kování s rolnou přes kterou se kotva spouští.Loď Oceanis 434 jela moc pěkně,na bočák, plachty vypuštěné na hranici flatrování, ve vlnách, na GPS nejvyšší rychlost 12,5 Kn ,měli jsme problémy se zpátečkou ( skočila tam až tak na potřetí),motor Janmar,pod motorem bylo trochu převodového oleje a bohužel se tomu nedalo při řazení pomoct rukou ,na jedné plavbě se nám ulomila páka motoru tak jsme to předělali na ruční obsluhu ve strojovně a zavedli funkci plachetní strojník (je tam dost vedro). Prakticky nejel přívěšák ke gumáku,jen na sytič v otáčkách.V Aténách našli vodu v benzínu.Chystám se o tom něco napsat ,ale musím si to trochu srovnat v hlavě,dost tam vzplály emoce a mám zatím trochu smíšené pocity. Taky jsme mezi Pathnosem a Mykonosem projeli bouřkou,jeli jsme do černé tmy ale osvědčilo se pravidlo refuj jak tě to poprvé napadne,takže první blesk a plachty byly bleskurychle stažené a to jsme byli v kokpitu jen dva.za chvíli kolem prosvištěl větrný vír,o zážitky fakt nebyla nouze. Možná něco sesmolím, jenže jsem se flákal celý září v Řecku a to se mi eště na vodě houpe rodinná plachetnice
- kapo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 652
- Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Phobos 24
Pokusím se tedy popsat zážitky z naší plavby z Kosu do Atén na přelomu září a října.První dva dny celkem v pohodě,v úterý 1.10. jsme vypluli ráno z Patmosu směr Mykonos ,čekalo nás asi 60 nm , věděli jsme od Baharise ,že nás čeká bouřka a v noci změna větru z jižního na severní.A opravdu asi po hodině plavby se začalo zatahovat,před námi černo,vítr zesiloval.Postupně jsme refovali ,nakonec jsme měli venku jen půl geny,i tak rychlost nešla pod 10 uzlů,v poryvech při sjezdu z vlny přes 11 a podle GPS největší rychlost 12,5.Najednou se před námi zablesklo,už jsme na nic nečekali stáhli i zbytek geny,nakopli motor ,kolem nás prohučel větrný vír,vzdálenost si netroufám odhadnout. Postavili jsme loď proti vlnám,zapnuli autopilota a schovali se pod sprayhood.Voda byla všude,vítr smetal vodní třísť,prudký déšť,občas jsme vykoukli,jestli se té tmy nevynoří nějaká loď, kdyby se objevil Bludný Holanďan ,tak by nás to ani nepřekvapilo. Bouře se pak stočila k jihu,mezi mraky se objevilo slunce a kolem 16:00 jsme vpluli do zátoky na východní straně Mykonosu.Hodili jsme kotvu na 6 metrech,měli jsme toho celkem dost,části posádky bylo špatně a od rána jsme nejedli a nepili nic teplého.Večer žádné juchání ,všichni se celkem brzy odebrali na kutě.V pět ráno nás probudilo jak se loď zmítala na kotvě. Vítr se přesně podle předpovědi otočil a dostávali jsme od moře pěknou nadílku vln a větru.Hned jsme nastartovali motor a pokusili se kotvu vyprostit ale marně.Měli jsme problém s motorem,zpátečka tam skočila až po několika pokusech.Rozhodli jsme se odložit další pokusy po rozednění a snídani.Domluvili jsme se,že vyvezeme na gumáku náhradní kotvu a tím odlehčíme té uváznuté. Všechno probíhalo ve vlnách a neustále sílícím větru.Do gumáku jsme naložili rezervní kotvu,řetěz ,lano,bójku lana k bójce ,pádla a nás.Byla to chuťovka,motor od gumáku jel jen na sytič a plný plyn,jinak zdechal.Od neustálého startování mě za chvíli bolela ruka.Hledali jsme mělčinu ke zhození druhé kotvy ale zjistili jsme, že hlavní kotva je omotaná kolem skály a řetěz je navíc ještě zapletený do kotvy. Hodili jsme záložní kotvu ,gumák v asi metrových vlnách pěkně tančil.Potom jsme se přitáhli na nouzovou kotvu,odlehčili tu uvázlou a nastoupili oba palubní potápěči. Veškeré pokusy byly marné,řetěz byl kolem skály pevně utažený,jedna část byla zarvaná pod skálou a nedalo se s tím prakticky pohnout. Navíc potápění ve vlnách bez zajištění kousek od skal bylo riskantní.Mezitím se rozběhlo telefonické jednání přes Yachtnet s řeckou stranou o vyslání potápěče.Jednu dobu to vypadalo,že přijede,pak zháněl větší loď,když už jsme se rozhodli kotvu odříznout tak volali ,že už jede,nakonec jsme dostali pokyn kotvu s řetězem odříznout,na noc zajet do mariny na Mykonosu a druhý den plout přímo do Atén,protože bez kotvy nám vůbec nedoporučují plout někam jinam.To už byly asi čtyři odpoledne a hrozilo že tam zůstaneme další noc , navíc vlny a vítr nabírali na síle.Takže jsme řetěz u vrátku odřízli a pak celkem se štěstím vytáhli náhradní kotvu. Vyjeli jsme na moře a objížděli na motor Mykonos. Tam jsme pochopili , proč potápěč nechtěl přijet,byl to nářez.V maríně se kotvilo podle pilota kotva břeh,bylo tam sice pár mooringů ale ty byly obsazeny.Tak jsme loď vyvázali bokem k molu,bylo tam celkem místo a nikdo nic nenamítal.Nálada dost pochmurná,už jsme věděli ,že nás to bude stát asi 800 E. Brzy ráno ve čtvrtek jsme vyrazili směr Atény,čekalo nás přes 90 nm.Celý den úžasný jachting ,plochu plachet jsme korigovali podle síly větru , ta se pohybovala mezi 20-40 uzly,snažili jsme se udržovat co největší rychlost.Minuly jsme pravobokem Kythnos s úžasnou dvojitou pláží Kolona,levobokem Keu,zamávali jsme Poseidonovu chrámu na Sounionu a mazali do Atén.Kolem 21. hodiny jsme vjeli do maríny ,postavili loď na první volné místo a zavolali zástupci charterovky kde jsme.Asi po 15 minutách se otevřel průlez a přišel za námi.Už věděl ,že jsme přišli o kotvu a domluvili se, že to budeme řešit druhy den,byl v pohodě,jmenoval se Lefteris. Ráno mě naložil na skůtřík a jeli jsme koupit kotvu a řetěz.Jízda po magistrále kolem moře byla snad horší než ta bouřka,když jsme vcházeli do obchodu ,lehce se mi klepala kolena.Vybrali jsme podle tabulek kotvu a řetěz a pelášili zpátky.Z kauce nám strhli 720 eur, na převodovku přišel servisák a v přívesném motoru byla v benzínu voda.Jinak jsme bohudík neměli žádné závady.Je to pro nás velké poučení, k výběru kotviště v Řecku se musí přistupovat velice zodpovědně , pokud hrozí zhoršení počasí a je poblíž marina, tak je jistější se tam uklidit . Nebyla to naše první plavba v Řecku na podzim a doufám, že ani poslední. Kyklady i Sporady jsou úžasný , chtěl bych se tam vracet a vždycky když budeme hledat míst na kotvení si vzpomenu na tu zátoku na Mykonosu.
Fendry
A co ty fendry? To jste je zapomněli před plavbou uložit? Nebo snad s takto volně zavěšenými ve vodě plujete pořád? No to snad ne!!!
- kapo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 652
- Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Phobos 24
tady je situace po odstranění závady,čekal jsem kterej rejpal mě za to po...e,od Lakomce to beru. Co se týče ceny,kotva 230 E,60 metrů řetězu 552,spojovací prvek 55 ,celkem 837 ,v obchodě měl majitel fotku jak jede na Staru,tak jsem chvíli lámanou angličtinou opěvoval krásu Starů,YC Zbrojovka Brno,kde jsem začínal byl Staráckej klub. Po příjezdu do mariny mu Lefteris ještě jednou volal a slevil na těch 720 E.Kupoval jsem si před pár lety pár metrů kvalitního svařovanýho řetězu na naši rodinou kajutovku a byl to taky celkem drahý.
OK
Tak promiň, že prudím. je fajn, že jste závadu odstranili, ale i tak, plout s fandrama? Však je to 6 uzlů-3 na každé straně, za minutu hotovo. Trošku, teda hodne mě to udivilo, ale není to moje věc. Jen k té kotvě a řetězu. Pokud jsi nikomu neřekl, kde jsi ji odřezal, tak taď tam pluje Robert, myslím, že ze 6 metrů ji vytáhne hravě, kdybych to byl věděl minulý týden, když jsem byl na Naxosu, tak by jsme ji vytáhli i s řetězem my. Pokud jsi to chartrovce sdělil, už tam nebude a slouží někomu jinému.
- kapo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 652
- Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Phobos 24
nevidím na fendrech položených na pakubě až tak velkej prohřešek,je fakt že jsme je měli sklidit,ale jeli jsme z mariny do mariny,nálada mizerná ,co se týče té kotvy ,6 metrů ukazoval hloubkoměr ale to byla skála kolem které byla houbka kolem 20 metrů.Podle kluků.kteří se tam potápěli i ta skála byla hlouběji,možná byl hloubkoměr nastavený na hloubku pod kýlem. Byl tam kombinovaný přístroj Raymarine,měl spoustu funkcí ,ukazoval všechno možné,otáčky motoru,vývoj bar.tlaku,windmetr jsme našli v modu Cruiser,v modu Race nebyl,ale dalo se to různě přenastavit,nechtěli jsme do toho moc hrabat.Ten řetěz byl zarvaný pod skálou v nějaké štěrbině,3 lidi se s tím mordovali celý den opravdu se nemyslím že ji Robert ,,hravě´´ vytáhne,zase takový blbci nejsme.
Nejasnosti
Kapo, nemá cenu se v tom šťourat, je to pryč. Kotva, řetěz i zážitky. Je fakt, že teď tomu už vůbec nerozumím, ale nebyl jsem tam, tak prd vím. Po boji je každý generál. Pokud jsi se z toho poučil Ty, tak OK. MĚJ SE
- kapo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 652
- Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Phobos 24
původně jsme chtěli co nejvíc řetězu zachránit,takže jak jsme stáli na náhradní kotvě,tak jsme se pokusili pákovkama co jsou v lodi řetěz přecvaknout ale udělali jsme do něho vryp tak max 0,5 mm a to jsme na nich leželi dva.Pak jsme to uřízli na konci u vrátku kde je to k lodi přivázaný kusem provazu právě pro tyto případy.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů