Příspěvekod hawsepipe » sob lis 14, 2009 8:18 pm
Zdravím Trima a dík za věcné repliky, vidím, že někteří se tady jen tak napadají, V něčem máš jistě pravdu, žádný právní systém není dokonalý.
Ještě nejsem pryč tak zkusím reagovat uspořádaně:
a)
Kde vidíš účast státu v rekreační činnosti občana? Právně je to takhle: Na svoje osobní auto, používám jej pouze pro osobní potřebu a rekreaci, taky musím mít řidičák, jezdím s ním po veřejných cestách a vodní plochy jsou podle právního pojetí veřejné vodní cesty včetně otevřeného moře – i na něm platí UNCLOS, COLREG, pravidla ITU, tam všude je ČR členským státem úmluvy s povinností je „doma“ (pod svou vlajkou) realizovat a spousta dalších úmluv, jenže to není tak zažité jako u aut. Já to chápu, člověk má pocit, že na volném moři mi do toho nemá nikdo co kecat, ale právně to tak není. Do samotné rekreace Ti nikdo nekecá, jen se chce, aby byl důkaz že umíš COLREG, radiokomunikaci (až budeš v průšvihu a volat pomoc) navigaci apod. Kam si pluješ a co přitom děláš, do toho Ti nikdo nezasahuje.
b)
Noted
c)
Kde je těch 7 průkazů? (nebo si nerozumíme a počítáš druhy a stupně vše dohromady?)
Námořní od MD:
1/ velitel námořní jachty C-B-A (jsou to jen „stupně“);
2/velitel rekreační jachty.
Průkazy SPS nejsou námořní, primárně jsou říční a to už jsem popsal. Proč má SPS průkaz „domácí“ a „Mezinárodní“? No jednoduše , někomu stačí jezdit jen po vltavě a do zahraničí si nic neplánuje, proč by si dělal mezinárodní??? Na jeho získání jsou menší nároky. Někdo by možná nadával, proč musí dělat říční mezinárodní, když chce jezdit jen doma.
S průkazem velitele rekreační jachty a jeho limitem 12 m máš pravdu, to mi tam vadí. Osobně by mě zajímalo, proč to tam kdysi někdo dal. 4B bych chápal, v řadě námořní průkazů je to teoreticky „začátečník“. Možná chybí logické pokračování této řady obdobně jako je u „profi“ C-B-A.
Pokud si jedeš ale půjčit loď na Martinique, tak to právně úplně motáš. Vůbec nezáleží kolik je tam pidistátečků. Zásadní je pod jakou vlajkou ta loď bude a zda ta vlajka (její úřady) uznají průkaz čs. Měl byst to na ně zkoušet ale jen s průkazem „velitel námořní jachty“ neb ten je určen do sféry komerční –půjčení lodi je de-iure obchodní činnost ať chceš nebo nechceš, budeš účastníkem obchodního vztahu, budeš za půjčení platit.
V oblasti jachtingu skutečně jakákoliv mezinárodní unifikace chybí, takže jediný právně správný postup je při přípravě tam svůj průkaz poslat a nechat si to odkejvat. A nebo mít průkaz podle práva vlajky lodi. Ano chápu, to je teorie a leckde to funguje lecjak. To ale tvůrci nějakých předpisů nemohou „oficiálně do předpisů zapracovat“. Skutečný systém v tom bude až se jednou narodí „jachtařská obdoba“ úmluvy STCW, tam jsou na vše postupy ale každý si jednotlivě musí vyřídit svůj papír s uznáním pro každou jednotlivou vlajku. Zatím se svět nedohodl ani na profirybářské variantě STCW-F, ač je sepsána a podepsána již řadu let, ale v platnost nevstoupila.
Otázky- odpovědi zkratkou: (pokud řeknu „naučili tě“ tak tak to má být podle práva, jiná věc je, když ti to daj a kašlou na to, ale já mluvím o tom, jaký ty předpisy mají smysl)
-k čemu je mi průkaz pro plutí na řekách v ČR? = průkaz říční, naučili tě základní značky a plavební řád, abys pochopil, co dělá třeba ten osobní parník, který jsi potkal
-průkaz pro plutí na řekách v ČR a v zahraničí ?= průkaz říční, k tomu výše uvedenému ti měli přidat informace, jako je to jinde na řekách v Evropě
k čemu je mi český průkaz na rekreační jachtu ?= průkaz námořní pro mezinárodní plavbu (i když jsi jen v teritoriálních vodách v Chorvatsku, vykonáváš podle UNCLOS mezinárodní plavbu protože už nejsi ve vodách čs,- /UNCLOSU je jedno, v našem případě že neexistují, právní konstrukce mezinárodní plavby je vždy stejná = dopluj jsi do jiných vod než tvých/ která ti ten průkaz vydala) pokud je jen tvoje osobní nepůjčuješ si ji v charterovnce. Ano máš pravdu, chybí tady kategorie průkazu pokrývající 12-24m.
-k čemu je mi český námořní průkaz 0,75 nm. ? = primárně říční průkaz, s využitém doporučení EHK č 14 nebo 40, = měli tě ke znalostem o řekách naučit něco opravdu malinko o moři, v zásadě základ COLREG a umožnit ti tak vyplout z řeky kousek na moře, aniž bys musel „střídat“ průkaz. Ono totiž historicky o tenhle mix bojovali Nizozemci, pro svoji síť kanálů ústících na moře, a potřebovali přejíždět kousek po kanálu, kousek po moři a zase zpátky. Pro Čecha to má praktický význam s malými čluny, co si ho přivezou jednou za 10 let za škodovkou do Chorvatska nebo Itálie na Jadran a frajeřím u pláže.
„K čemu je mi český úředník který se realizuje v rekreační plavbě po moři ?“ Té otázce moc nerozumím, v čem Ti zasahuje do tvé rekreace? Že tě nenechá vyrazit jen tak, „utop se když chceš?“ Konec konců, on tě čs. úředník klidně nechá, pokud si půjčíš jachtu pod cizí vlajkou, nic mu do ní není. Jestli tě někdo něco učil nebo ne, je dle práva vždy starost státu „vlajky lodi“, na které momentálně jsi.