Kapitánské licence

Pořád stejný problém: kde a jaký průkaz na loď je potřeba, je či není uznáván atd.

Moderátoři: windward, vilma, MARIS, Pepa

Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2323
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 78
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » pát lis 13, 2009 10:40 am

Mea culpa, mea culpa – kdybych četl pozorněji, viděl bych, že to dále zmiňuješ. :(
Promiň. :)
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 454
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 8

Příspěvekod TRIM » pát lis 13, 2009 6:13 pm

Macek0585 píše:To Trim - ano, pokud bereš jako nepřekonatelné omezení fakt, že je nutno co 5 let obnovovat, pak chápu podstatu problému. Taky mne to se.. ale není to zase takový stres abych musel dělat papíry na Kokosových ostrovech jenom proto, že jsou nafurt.....



Tu podstatu problému popsal dobře Libor viz pár příspěvků výše . Rekreační jachty , námořní jachty , do .75 nm ... do 12 m . Je to zmatený , zaplevelený. A když chci praktickou informaci - radu nějakého guru ,tak fakt na MD nepůjdu. To už jí díky autorů fóra zjistím možná tady či na Inetu obecně . Takže opakovaně tvrdím -úředník se do rekreace nemá co montovat a že se to nemělo a nemuselo stát. Dokladoval jsem to na těch ultalaitistech nebo na anglánech se svojí RYA. Kurnik proč sekačka na trávu nepodléhá každých 5 let technické ?

Jsem monotóní - chybí nám jednotnost pro ochranu před byrokratem .

Odlehčení : kerej to senátor zakončoval každý svůj projev v Římě "a mimo to soudím že Kartáko musí být zničeno" ?
Uživatelský avatar
pecho
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 633
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: hradecko

"Kartago"

Příspěvekod pecho » pát lis 13, 2009 6:19 pm

To jsem vyšmouloval zde na netu, soráč za OT. "Ostatně soudím, Kartágo musí být zničeno,“ tak zakončoval každou svoji řeč v období Punských válek římský senátor Cato. Kartágo, založené v osmém století před naším letopočtem Féničany, kteří připluli na severoafrické pobřeží z dnešního Libanonu, bylo jedním z nejmocnějších měst starověku.
Uživatelský avatar
MartinB
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 963
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 26
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » pát lis 13, 2009 8:15 pm

Ad JardaF - mimochodem, v tomhle bych docela viděl roli ČANY. (Možní spíš než v RYA-NYS )

Ona ČANY průkazy k vedení vydávala a po té co vešel ministerský zákon v platnost byla za to z iniciativy ministerstva i popotahována policii. Tak mi to tak trochu přijde jako by se chtělo, aby na to byl státní monopól - pro občana je každý monopol špatný a ještě horší varianta je pokud ten monopol řídí stát, řekl bych (i když mi je jasné, že některé věci musí mít stát pod palcem, ale rekreační, sportovní jachtaře ????).

NYS komerční subjek, vznikla za spoluprace a s podporou ČANY, je to pokus jak sem dostat školicí system, publikace a zkušenosti z RYA, což by mělo být přínosné. Dělají to, školí, zkouší přes 100 let. Řekl bych, že by to měli mít a taky vskutu mají vymakaný. Snad to dojde ke zdárnému konci.

ČANY je občanské sdružení, nekomerční organizace, která pro svoje členy organizuje jachtařská fora, vydavá zpravodaje, kupuje jachtařskou litereturu kterou lze zapujčit, ...... Všichni co pro ČANY pracují to v současné době dělají z lásky k jachtingu, všechny ty peníze které se seženou se "vrátí" členům (zpravodaj, knihy,...) a třeba se taky podařilo domluvit s ČTÚ (ČTÚ bylo velice vstřícné), že jeden ze zkušebních komisařů je jachtař a tak se některé věci (třeba angličtina) posunují více k potřebám pro jachtaře, a takových věcí je samozřejmě více. Bylo by dobré, aby bylo více členů, určitě by se našli další kteří by chtěli přiložit ruku k dílu, měli by zkušenosti z dalších oblastí, dalo by nás víc hlavy dohromady a určitě by to pomohlo všem našim jachtařům.
Jenže u nás vládne jakýsi odpor být někde organizován, mi tak trochu přijde a ještě je to v Praze, pro mimopražské to není úplně to ono, že jo?
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 454
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 8

Příspěvekod TRIM » pát lis 13, 2009 9:02 pm

Organizovat se nechceme . Asi tik z minulého režimu . Ale zadarmo nic není.
A určit jednu organizaci ze stávajících, to bude asi problém . Jsme Češi a nemáme rádi vítěze.

Možná pověřit ty předsedy a prezidenty všech našich klubů odílů a sdružení ať vytvoří zaštitující strukturu, která bude mít cíl vybojovat větší prostor na koláči zvaném jachting. A klidně si dát cíl , že zásahy Českého stádu do rekreačního jachtingu budou podobné evropským zvyklostem a odpovídající velikosti vodních cest a plochy moře ve vlastnictví ČR.
Uživatelský avatar
hawsepipe
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 112
Registrován: pát lis 13, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod hawsepipe » pát lis 13, 2009 9:57 pm

Čas od času sleduji jachtařské weby a jejich diskuze ohledně „mezinárodnosti“ jachtařských kapitánských průkazů, práva vlajky a podobně. A s údivem kolik je zde rozporů. Tak jsem se snažil něco přečíst a trochu to uspořádat:

ČR vydává zmateně "spousty kapitánských průkazů"
Hledal jsem, ale Nevydává. Zná pouze 2 druhy průkazů - průkazy pro mezinárodní plavbu na moři tj. plavbu mezi různými zeměmi, z jedněch teritoriálních vod do druhých nebo na volném moři – tak zní definice mezinárodní plavby dle IMO) a průkazy pro plavbu na vnitrozemských vodních cestách (tedy na řekách).

Námořní průkazy jsou jen 2,
1/-velitel námořní jachty (ve stupni C - B - A), pro ty, co na jachtách chtějí vydělávat - např. při výcviku, nebo se dávají jako velitelé najímat, atp.
2/-velitel rekreační jachty - tedy pro ty, co si jezdí výhradně rekreačně jen se svou rodinou.
Vydává je MD.

Průkazy "říční" jsou 3:(vydává SPS)
národní: jen pro plavbu uvnitř ČR
1/ vůdce malého plavidla - pro plavbu jen po českých řekách, kde platí Řád plavební bezpečnosti ČR.
mezinárodní: pro plavbu v ČR i v zahraničí
2/ mezinárodní průkaz vůdce malého plavidla - pro plavbu po českých i zahraničních (Evropských) řekách
3/ mezinárodní průkaz vůdce malého plavidla "s rozšířením pro příbřežní plavbu" - jeho držitel byl připraven i pro malou příbřežní plavbu po moři, aby nemusel mít kvůli občasné rekreační plavbě na moři "plnohodnotný námořní průkaz",

Průkazy se vnucují jachtařům zbytečně:
Úmluva OSN o mořském právu (UNCLOS) dává každému státu „právo vlajky“ ale taky od něj žádá zajištění základních kritérií bezpečnosti plavby na „jeho“ plavidlech. Protože se mezinárodní úmluvy se realizují prostřednictvím národních zákonů (princip suverenity), v praxi si každý stát stanoví své vlastní požadavky na znalosti, na průkazy, technickou vybavenost, pokud na to není další mezinárodní „mustr“. (jako například SOLAS, STCW, MARPOL)
Vidím že byly stanoveny „osnovy“ co má jachetní kapitán znát a umět = „doporučení pro výcvik jachtařů“.
A stanoví, jak se to ověřuje – praktická zkouška před jachetním instruktorem a zkouškou teoretickou.Dál je povinná jen plavební praxe (asi jako jízdy v autoškole) a na teoretickou zkoušku se můžu připravit i sám. Nevidím v tom nic nelogického. Kdo zkoušky zmákne, má průkaz a ten není nic jiného, než doklad že majitel průkazu se požadované minimum naučil a zvládá to.

Obtěžování v podobě pětiletého přezkušování jachtařů:
Nic takového jsem nenašel. To, co jsem se dočetl je, že po 5 (nebo 10 letech u rekreačního průkazu) jachtař doloží, že zdraví trvá (např. neoslepl nebo nepřestal slyšet) a že si udržuje praktickou dovednost.
Tak mně napadlo jak by mi bylo v letadle, jehož pilot léta neseděl za kniplem a nelétal??

Jak to že nemohu s „námořním kapitánským průkazem“ plout na řekách a přehradách.
Požadavky na získání „námořního průkazu“ vycházejí z právního režimu plavby po mořích (ať už v cizích teritoriálních vodách nebo na volném moři), platí tam COLREG, námořní radiokomunikační předpisy ITU, systému pátrání a záchrany, měl bych umět navigaci atd. Žádný „námořní průkaz“ MD nemá v podmínkách získání předpisy o plavbě po řekách. Na řekách platí jiná pravidla (Řád plavební bezpečnosti), pravidla vyhýbání jsou jiná. Nelze tedy tyto průkazy zaměňovat.
Výjimku tvoří průkaz podle EHK č. 14 nebo 40, = Mezinárodní průkaz vůdce rekreačního plavidla s rozšířením na moře. I když se jedná primárně o „říční“ průkaz, do podmínek jeho získání je zahrnuto i jisté námořní minimum, pro omezenou příbřežní plavbu.

Samozřejmě, mnoho z Vás tu píše, že moře není „o papírech“ ale o tom, co na lodi opravdu umím. Určitě. Myslím že Ty „papíry“ jen nějakou formou dokladují, že bylo stanoveno abych se něco naučil a někdo ověřil, že jsem to zmáknul. Myslíte si, že se mýlím?
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Příspěvekod Baharis » pát lis 13, 2009 10:24 pm

Za mě mohu říci že pravdu máš. Pěkně shrnuté, slušně vy-argumentované. Tak si myslím že to je. Do dalších zbytečných a plochých diskuzí, kde se nejednou kříží zájmy různých zainteresovaných skupin, do takových diskuzí bych byl blázen, kdybych se dál zapojoval.
O kapitánských licencích se tu už za ty roky napsalo tolik, že škoda mluvit. :mad:

BTW: Vidím čerstvá registrace, první příspěvek. Tak vítej. A něco by jsi o sobě mohl napsat SEM.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát lis 13, 2009 10:43 pm

Hawsewpipe, ty si vzorový občan. Až zavedu preskúmanie praxe na vodičák /na auta/ po piatich rokoch, tak sa ti to bude zdať normálne. Ale je to uhol pohladu, možno by to malo byť každé dva roky. Chvala bohu ma to netrápi, tak je to OK. Ale vidím to asi tak ako s bicyklovaním. Nesedíš 5 rokov na bicykli a nezabudneš.

Plavba po riekach a moriach je rozdielna, nad tým sa divia len úplný začiatočníci.
Uživatelský avatar
hawsepipe
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 112
Registrován: pát lis 13, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod hawsepipe » pát lis 13, 2009 11:14 pm

No nevím kdy zas budu u počítače, ale zrovna teď bych na tu repliku s kolem hodil dotaz: je ovládání jachty za různého počasí stále stejně snadné, jako to ježdění na kole, kde je udržování rovnováhy jen otázkou automatického reflexu, který se opravdu nezapomene (pokud už ho mám dost zafixovaný)?
Vidím to na své ženě, i švagrové. Před lety si obě udělaly řidičák ale po autoškole léta nejezdily. Pustit je dnes za volant je vražda, naštěstí jsou dost moudré a neusilují o to, musely by si alespoň zaplatit hodně dodatkových jízd s instruktorem......Myslím, že když se náhle přižene nějaké horší počasí, je to s jachtou o hodně horší než s autem, se kterým konec konců mohu zůstat stát u příkopu, když už nemohu.......
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 402
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 26
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » pát lis 13, 2009 11:43 pm

Ahoj hawsepipe,
shrnul si to pěkně, možná by si mohl i vysvětlit jak to legálně udělat, když pluješ na své ,,rekreační" jachtě a občas na charterové ,,námořní". Pořídíš si oba průkazy, přestože půjde třeba o úplně stejné lodě? :whist:
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 454
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 8

Příspěvekod TRIM » sob lis 14, 2009 10:22 am

To hawsepipe.

se zajmem jsem přečetl tvůj fundovaný příspěvek . Usuzuji, že v oblasti legislativy na rozdíl ode mne jsi víc profesionál.
Přesto si dovolím oponovat .

a. Nekritizuji vznik a funkčnost komerčních středisek pro výuku a skládání zkoušek. Kritizuji účast státu v rekreační činosti občana.

b. nezajímá mě komerční plavba .

d. Chápu potřebu říčních papírů a mořských papírů.

c. kde nesouhlasím :
Námořní průkazy jsou jen 2,
Sečetl jsem všechny kategorie v tvém příspěvku a vyšlo mi 7 ruzných, průkazů které je mi dopřáno řešit. Zeptám se na ten úplně nejmenší problém .
Proč mám průkaz národní: jen pro plavbu uvnitř ČR
a mezinárodní: pro plavbu v ČR i v zahraničí ? Tomu říkám zaplevelování systému. Manželka když jdu nakoupit mi taky nepíše kup rohlíky a chleba a rohlíky.

Daleko závažnější problém který uvádí Libor , Pik (viz výše) je v průkazu na rekreační jachtu :
citace :
"...zahrnuje námořní plavbu jachty o maximální délce 12 metrů, v pásmu pobřežního moře, stanoveném pobřežním státem, až po hranici nepřesahující 12 námořních mil měřených od základních linií, pokud síla větru nepřesáhne 4 stupně Beaufortovy stupnice,"

Rozeberme funkčnost tohoto průkazu na praktickém příkladu .
Za 14 dní si v Martiniku půjčuji katamarán Bahia 46 pro 12 lidí . Moje rodina a rodiny známých se pojedeme koupat na Grenadiny . Žádná placená služba . Rekreace stejně jako popíjení drinků a koupání , akorát u popíjení a koupání zemře mnohom více lidí.
Můžu na to použít český rekreační průkaz ? Nemůžu.
1. loď je velká .
2. ostrovy jsou od sebe 30 mil a na každém vznikl pidistátek.
3. 4 stupně Beaforda je k smíchu . To surfaři ani nevylézají z postelí.

Charterová rekreační plavba a 3 zásadní porušení . V podstatě porušuji úplně všechno .

k čemu je mi průkaz pro plutí na řekách v ČR a průkaz pro plutí na řekách v ČR a v zahraničí ?
k čemu je mi český průkaz na rekreační jachtu ?
k čemu je mi český námořní průkaz 0,75 nm. ?
K čemu je mi český úředník který se realizuje v rekreační plavbě po moři ?

Hawsepipe , k tvojí závěrečné poznámce . Problém není že si lidi nechtějí dělat papíry . Vždyť každý zde diskutující nějaké má. Každý po jejich obdržení měl radost že něco prokázal. Problém je , že nám v Česku úředník vykvetl a udělal v tom čurbes. Výsledkem je že občan platí za službu kterou nechce , nepotřebuje a která má chyby . Takto společenská smlouva mezi občanem a státem nemá vypadat.

Pro běžné rekreační plachtění na moři nepotřebujeme zásahy českého státu .
Myslím to vážně .
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 454
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 8

Příspěvekod TRIM » sob lis 14, 2009 10:49 am

hawsepipe píše:je ovládání jachty za různého počasí stále stejně snadné, jako to ježdění na kole, kde je udržování rovnováhy jen otázkou automatického reflexu, který se opravdu nezapomene


Kolo je daleko nebezpečnější . Stačí vteřinová nepozornost a je malér. Hledej ve statistikách.
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » sob lis 14, 2009 7:04 pm

Trime , já myslím, že pořád zbytečně mícháš vnitro a námořní průkazy. S tím rekreačním máš pravdu, ten je (stejně jako celý systém "rekreačních"jachet) úplně zcestný už kvůli omezení délky lodi a vzdálenosti od pevniny.
Ale rozdělení na vnitro (SPS) a námořní (MD) papíry podle mne smysl má. Minimálně v tom, že značení je úplně jiné a jezdí se podle jiných standartů. Když jsem si musel dělat v roce 1980 VMP (nějaký umělec zjistil, že čtyřistadvacítka plochou plachet přesahuje hranici), dělal jsem zvlášť uzavřené plochy, Labe/Vltavu a a na Dunaj jsem se vykašlal, protože se mi další značky nechtěly učit. A v té době bych asi byl schopen třeba po té Vltavě plout podle předpisů.
Ale mám obavu, že je dneska spousta lidí s hromadou tisíců mil uplutých na moři na kontě, kteří by připluli k první komoře na Vltavě, koukali na znaky a světýlka a nevěděli jestli jak a kam vplout.
Nicméně myslím si že jeden z nejužitečnějších příspěvků v tomto vláknu napsal Baharis v pátek 13.11.
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » sob lis 14, 2009 7:31 pm

Přesto co jsem napsal v poslední větě ještě můj názor na průkazy vůdců rekreačních plavidel.
Myslím si, že tento průkaz je paskvilem, přesto jde o výsledek lobování zástupců jachtařů při přípravě zákona. Ten úmysl byl perfektní - mít neprofesní průkaz pro vedení rekreačních plavidel, u kterého nejsou až takové požadavky např. na lékařské prohlídky, obnovování atd. a který umožní využívat rekreační lodě k rekreaci. Pak přišel chytrý pan Poslanec a protože on musí mít poslední slovo, provedl úpravy. Proč by rekreanti měli plout daleko od břehu, když pláže jsou tak hezké? Dáme tam 12 mil od pobřeží, ať se rekreanti na lodích mohou kochat pohledem na rekreanty na plážích.
Proč mají rekreanti plout na velkých lodích, když je to pro jejich potřebu?? Rodina se dle pana Poslance vejde pohodlně na desetimetrovou loď a mají tam 2 metry jako rezervu...
Atd. atd. atd.
A když se tak dnes podívám na ten náš zákonodárný sbor, který se snaží zoufale získat hlasy od lidí kteří se nechají v klidu unášet naší sociální sítí, mám obavu, že řešit problémy lidí z (z jejich pohledu) opačného spektra, kterým jde jen o "zábavu", se dnes nechce nikomu.... Co kdyby Blesk vynesl na světlo boží zprávu, že se pan Poslanec paktuje s jachtařskými zbohatlíky a umetá jim cestičku v byrokratické džungli ????????
Uživatelský avatar
hawsepipe
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 112
Registrován: pát lis 13, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod hawsepipe » sob lis 14, 2009 8:18 pm

Zdravím Trima a dík za věcné repliky, vidím, že někteří se tady jen tak napadají, V něčem máš jistě pravdu, žádný právní systém není dokonalý.

Ještě nejsem pryč tak zkusím reagovat uspořádaně:

a)
Kde vidíš účast státu v rekreační činnosti občana? Právně je to takhle: Na svoje osobní auto, používám jej pouze pro osobní potřebu a rekreaci, taky musím mít řidičák, jezdím s ním po veřejných cestách a vodní plochy jsou podle právního pojetí veřejné vodní cesty včetně otevřeného moře – i na něm platí UNCLOS, COLREG, pravidla ITU, tam všude je ČR členským státem úmluvy s povinností je „doma“ (pod svou vlajkou) realizovat a spousta dalších úmluv, jenže to není tak zažité jako u aut. Já to chápu, člověk má pocit, že na volném moři mi do toho nemá nikdo co kecat, ale právně to tak není. Do samotné rekreace Ti nikdo nekecá, jen se chce, aby byl důkaz že umíš COLREG, radiokomunikaci (až budeš v průšvihu a volat pomoc) navigaci apod. Kam si pluješ a co přitom děláš, do toho Ti nikdo nezasahuje.

b)
Noted

c)
Kde je těch 7 průkazů? (nebo si nerozumíme a počítáš druhy a stupně vše dohromady?)
Námořní od MD:
1/ velitel námořní jachty C-B-A (jsou to jen „stupně“);
2/velitel rekreační jachty.

Průkazy SPS nejsou námořní, primárně jsou říční a to už jsem popsal. Proč má SPS průkaz „domácí“ a „Mezinárodní“? No jednoduše , někomu stačí jezdit jen po vltavě a do zahraničí si nic neplánuje, proč by si dělal mezinárodní??? Na jeho získání jsou menší nároky. Někdo by možná nadával, proč musí dělat říční mezinárodní, když chce jezdit jen doma.

S průkazem velitele rekreační jachty a jeho limitem 12 m máš pravdu, to mi tam vadí. Osobně by mě zajímalo, proč to tam kdysi někdo dal. 4B bych chápal, v řadě námořní průkazů je to teoreticky „začátečník“. Možná chybí logické pokračování této řady obdobně jako je u „profi“ C-B-A.

Pokud si jedeš ale půjčit loď na Martinique, tak to právně úplně motáš. Vůbec nezáleží kolik je tam pidistátečků. Zásadní je pod jakou vlajkou ta loď bude a zda ta vlajka (její úřady) uznají průkaz čs. Měl byst to na ně zkoušet ale jen s průkazem „velitel námořní jachty“ neb ten je určen do sféry komerční –půjčení lodi je de-iure obchodní činnost ať chceš nebo nechceš, budeš účastníkem obchodního vztahu, budeš za půjčení platit.
V oblasti jachtingu skutečně jakákoliv mezinárodní unifikace chybí, takže jediný právně správný postup je při přípravě tam svůj průkaz poslat a nechat si to odkejvat. A nebo mít průkaz podle práva vlajky lodi. Ano chápu, to je teorie a leckde to funguje lecjak. To ale tvůrci nějakých předpisů nemohou „oficiálně do předpisů zapracovat“. Skutečný systém v tom bude až se jednou narodí „jachtařská obdoba“ úmluvy STCW, tam jsou na vše postupy ale každý si jednotlivě musí vyřídit svůj papír s uznáním pro každou jednotlivou vlajku. Zatím se svět nedohodl ani na profirybářské variantě STCW-F, ač je sepsána a podepsána již řadu let, ale v platnost nevstoupila.

Otázky- odpovědi zkratkou: (pokud řeknu „naučili tě“ tak tak to má být podle práva, jiná věc je, když ti to daj a kašlou na to, ale já mluvím o tom, jaký ty předpisy mají smysl)
-k čemu je mi průkaz pro plutí na řekách v ČR? = průkaz říční, naučili tě základní značky a plavební řád, abys pochopil, co dělá třeba ten osobní parník, který jsi potkal
-průkaz pro plutí na řekách v ČR a v zahraničí ?= průkaz říční, k tomu výše uvedenému ti měli přidat informace, jako je to jinde na řekách v Evropě
k čemu je mi český průkaz na rekreační jachtu ?= průkaz námořní pro mezinárodní plavbu (i když jsi jen v teritoriálních vodách v Chorvatsku, vykonáváš podle UNCLOS mezinárodní plavbu protože už nejsi ve vodách čs,- /UNCLOSU je jedno, v našem případě že neexistují, právní konstrukce mezinárodní plavby je vždy stejná = dopluj jsi do jiných vod než tvých/ která ti ten průkaz vydala) pokud je jen tvoje osobní nepůjčuješ si ji v charterovnce. Ano máš pravdu, chybí tady kategorie průkazu pokrývající 12-24m.
-k čemu je mi český námořní průkaz 0,75 nm. ? = primárně říční průkaz, s využitém doporučení EHK č 14 nebo 40, = měli tě ke znalostem o řekách naučit něco opravdu malinko o moři, v zásadě základ COLREG a umožnit ti tak vyplout z řeky kousek na moře, aniž bys musel „střídat“ průkaz. Ono totiž historicky o tenhle mix bojovali Nizozemci, pro svoji síť kanálů ústících na moře, a potřebovali přejíždět kousek po kanálu, kousek po moři a zase zpátky. Pro Čecha to má praktický význam s malými čluny, co si ho přivezou jednou za 10 let za škodovkou do Chorvatska nebo Itálie na Jadran a frajeřím u pláže.

„K čemu je mi český úředník který se realizuje v rekreační plavbě po moři ?“ Té otázce moc nerozumím, v čem Ti zasahuje do tvé rekreace? Že tě nenechá vyrazit jen tak, „utop se když chceš?“ Konec konců, on tě čs. úředník klidně nechá, pokud si půjčíš jachtu pod cizí vlajkou, nic mu do ní není. Jestli tě někdo něco učil nebo ne, je dle práva vždy starost státu „vlajky lodi“, na které momentálně jsi.
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 454
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 8

Příspěvekod TRIM » ned lis 15, 2009 12:49 pm

Macek0585 píše:Trime , já myslím, že pořád zbytečně mícháš vnitro a námořní průkazy.
Nicméně myslím si že jeden z nejužitečnějších příspěvků v tomto vláknu napsal Baharis v pátek 13.11.

Ahoj , ano chybně jsem to hodil do jednoho pytle .
SPS a její průkaz na řeku jsou nutné instituce. Naprosto s tebou souhlasím . Dtto jako autoprovoz . Co jsem tam kritizoval - byl detail, že zaplevelují systém systém a že na plachetnice mají v testu opatrně řečeno nejasné otázky a zástupci SPS u zkoušky asi většinou na plachetnici ani neseděli .
Co se jim dá ještě po absolutoriu zkoušky vytknout je :
- matoucí pravidla pro plutí na řekách různých kategorií např z toho vyplývající osvětlení přívozů . Při těch pár kilometrech vodních cest je to zbytečné .
- a hlavně !!! každému kdo dostane VMP , by měli dát leták , stačí rozměr |A4 s několika praktickými radami .
např.: přijíždíte -li ke komoře a rozsvítí se vám zelená neznamená to , že máte automaticky vjet - podívejte se za sebe je -li tam souprava pojede jako první ona.
nebo.: vnější oblouk na řece patří soupravě , neplatí míjíme se levobokem .
a další a další.
Neměli by jsme zasuplovat SPS a tyto informace vytvořit a někde zde je vystavit ? Nojo , ale pak proč si úředníka platíme a hlavně proč pro něj nejsme partneři s určitou fungující váhou. Na tomto případě si malinko dovolím upozornit na praktičnost a funkčnost různých sdružení při provozování rekreace. Proč nemáme možnost diskutovat se SPS , že opakované technické kontroly jsou zbytečné . Nevím jestli mám pravdu , ale kupovali jsme motorák ze Saska a na techničáku neměl kolonky pro opakované prohlídky . Na přímý dotaz- odpověď : jediná technická je při uvedení do provozu . Kdo chce předpisy porušovat , tak to na kontrolu zamarkýrujě a pak si stejně jede po svém . Tak proč ? Jak říká Jára Cimrman . Každá zbytečná práce je zbytečná.

Moje odpověď na některá proč : nikdo nás nezaštiťuje .

Pod čarou . Je li někdo fundovaný na doslech přimlouvám se za založení tématu praktická pravidla pro plutí na řece v Čechách a zahraničí.
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 454
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 8

Příspěvekod TRIM » ned lis 15, 2009 12:52 pm

Macek0585 píše:Trime , já myslím, že pořád zbytečně mícháš vnitro a námořní průkazy.

Ahoj , ano chybně jsem to hodil do jednoho pytle .
SPS a její průkaz na řeku jsou nutné instituce. Naprosto s tebou souhlasím . Dtto jako autoprovoz . Co jsem tam kritizoval - byl detail, že zaplevelují systém systém a že na plachetnice mají v testu opatrně řečeno nejasné otázky a zástupci SPS u zkoušky asi většinou na plachetnici ani neseděli .
Co se jim dá ještě po absolutoriu zkoušky vytknout je :
- matoucí pravidla pro plutí na řekách různých kategorií např z toho vyplývající osvětlení přívozů . Při těch pár kilometrech vodních cest je to zbytečné .
- a hlavně !!! každému kdo dostane VMP , by měli dát leták , stačí rozměr |A4 s několika praktickými radami .
např.: přijíždíte -li ke komoře a rozsvítí se vám zelená neznamená to , že máte automaticky vjet - podívejte se za sebe je -li tam souprava pojede jako první ona.
nebo.: vnější oblouk na řece patří soupravě , neplatí míjíme se levobokem .
a další a další.
Neměli by jsme zasuplovat SPS a tyto informace vytvořit a někde zde je vystavit ? Nojo , ale pak proč si úředníka platíme a hlavně proč pro něj nejsme partneři s určitou fungující váhou. Na tomto případě si malinko dovolím upozornit na praktičnost a funkčnost různých sdružení při provozování rekreace. Proč nemáme možnost diskutovat se SPS , že opakované technické kontroly jsou zbytečné . Nevím jestli mám pravdu , ale kupovali jsme motorák ze Saska a na techničáku neměl kolonky pro opakované prohlídky . Na přímý dotaz- odpověď : jediná technická je při uvedení do provozu . Kdo chce předpisy porušovat , tak to na kontrolu zamarkýrujě a pak si stejně jede po svém . Tak proč ? Jak říká Jára Cimrman . Každá zbytečná práce je zbytečná.
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 454
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 8

Příspěvekod TRIM » ned lis 15, 2009 12:57 pm

Macek0585 píše:Nicméně myslím si že jeden z nejužitečnějších příspěvků v tomto vláknu napsal Baharis v pátek 13.11.

Nesouhlasím . Diskuze se musí vést . Souhlasím na 100% s Denisem .
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 454
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 8

Příspěvekod TRIM » ned lis 15, 2009 3:08 pm

To Hawsepipe .
Děkuji že si uděláš čas a diskutuješ. Tvoje citace zde jsou tučně , můj názor je uveden pod nimi.

Kde vidíš účast státu v rekreační činnosti občana?
Hawsepipe , já tě plachtění od ostrova k ostrovu nevidím jako jízdu po dálnici v pátek odpolende. Mě ta přirovnání k autodopravě nesedí.
Určitě s tebou souhlasím , že průkazy na moře mají být . A fakt nikdy, nikdy jsem netvrdil nic jiného .
Ale nemusí být od státu. Dělá to blbě a má mít jiné starosti. Vždyť na to téma jsou zde stovky příspěvků .
namátkou : profesionál má námořní školu v zahraničí, z Polska . Platí. Amatér má papíry v zahraničí , z Chorvatska . Neplatí . (Teda dnes už to snad nikdo netvrdí)
Stejně tak jako se stát nemontuje do sekání trávy a hraní hokeje , tak se nemá montovat do plutí od ostrova k ostrovu. Zvláště když žádný nemá.

Kam si pluješ a co přitom děláš, do toho Ti nikdo nezasahuje.
To na moři nedělám , místní pravidla jsou a většinou se je dodržuji.

Kde je těch 7 průkazů? (nebo si nerozumíme a počítáš druhy a stupně vše dohromady?)
Jistě . Angličan má 3. Denní , pobřežní , oceanský . A zřejmě říční . Tomu rozumím . Proč my sedm ?


Proč má SPS průkaz domácí a Mezinárodní?
jednoznačně zaplevelování systému . Řidičák mám tak jeden a jezdím s ním legálně do zahraničí. A jak se nám silniční pravidla hlavně dříve odlišovala!

Pokud si jedeš ale půjčit loď na Martinique, tak to právně úplně motáš.
Hawsepipe promiň ale , tady v tvých odpovědí je pravděpodobně několik pochybení.

- Vůbec nezáleží kolik je tam pidistátečků.
Záleží , protože kdyby to byl jeden stát tak neopustím teritoriální vody a neporuším alespoň jedno pravidlo z průkazu rekraační jachty.

- Zásadní je pod jakou vlajkou ta loď bude a zda ta vlajka (její úřady) uznají průkaz čs.
zásadní je co si myslí majitel loďi. ve slouvě mám :
v každém případě, skipper je povinen předvést pronajímateli znalost plavby a schopnost převzít na sebe odpovědnost za plavidlo a posádku.Pronajímatel si ponechává si právo neuvolnit loď , když se skiper prezentoval jemu nedostačně nehledě na jakýkoliv diplom.

- ale jen s průkazem ;velitel námořní jachty ; neb ten je určen do sféry komerční
tak za prvé budu to zkoušet jako první s průkazem který úředník označil jako neplatný , aniž vzal ohled na kvalitu kurzu ,po kterém jsem je dostal a na který úředník žaloval do zahraníčí že je neplatný . Používám jej na truc , protože žalovat se nemá.
za druhé - komerce je vypůjčení lodi , smlouva, cena , pojištění lodi , vybavení lodi . Ale vlastní plavba je rekreace , skiper , papíry posádka. Vypůjčením šlapadla na rybníku nezahajuješ komerční veřejnou dopravu.

- To ale tvůrci nějakých předpisů nemohou ;oficiálně do předpisů zapracovat...
tak ať se o to nesnaží . I ty sám , když začneš půjčovat katamarán za 12 mil Kč tak skončíš u věty : Pronajímatel si ponechává si právo neuvolnit loď , když se skiper prezentoval jemu nedostačně nehledě na jakýkoliv diplom.

K čemu je mi český úředník který se realizuje v rekreační plavbě po moři . Té otázce moc nerozumím, v čem Ti zasahuje do tvé rekreace? Že tě nenechá vyrazit jen tak, utop se když chceš ;

Např. tím že řekl , že papíry ČANY jsou neplatné (aby tady nebyla podjatost - já je nemám) a ty pardály z ČANY a další , kteří nás naučili plout zpupně potahoval po policii . A chodili jsme na tu policii i my frekventanti kurzů . To si myslíš že mi nevadí ?
A to úřad není za léta své aktivity schopen mi dát nekomerční papíry , které potřebuji pro nejrozšířenější rekreaci na moři - charter. To je absurdita . K čemu to všichni platíme ? Taková neschopnost ! Taková drzost .

Stále nerozumíš , proč se ptám , k čemu je mi český úředník , který se realizuje v rekreační plavbě po moři?

Hawsepipe , příteli ,doufám že nejsi úředník . To bych se krotil ve svých výrazech.[b]
Uživatelský avatar
hawsepipe
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 112
Registrován: pát lis 13, 2009 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod hawsepipe » pon lis 16, 2009 8:09 am

Milý Trime, Tvá poslední vývody ohledně půjčení lodi na Martiniku jsou právě důkazem, žes vlastně právo plajky a jeho důsledky nepochopil.

Pokud si na Martiniku půjčíš loď na jiné než papíry stanovené pro čs. vlajku, tak nic právně neporušuješ ani podle těch tolik proklínaných čs. předpisů. Źádný čs. úředník, podle toho, co jsem v těch předpisech četl, Ti to nemůže vyčítat, neboť ta loď nebude pod čs. vlajkou, tak se na ní čs. předpisy vztahovat nemohou - budou tam platit předpisy té "Vlajky". A když ti uznají třeba londýnskou průkazku z knihovny (a bude to podle zákonů "vlajky lodi") tak je to v pořádku. Nic neporušuješ ani podle toho současného čs. práva, které tolik kritizuješ. Nepředpokládám, že na Martiniku půjčují lodě registrované v ČR. Nebo ano?

Pokud si osobně myslíš, že by bylo lepší, aby stát tuhle oblast přenechal jen klubům - prostě máš ten názor, ok. Jak jsem si zjišťoval, někde to dělá stát (například i v tom Vámi všemi zde tolik zmiňovanému Chorvatsku) někde státem pověřené soukromé organizace s exkluzivitou a pod státní kontrolou - hledal jsem si RYA, kterou tu tady hodně zmiňujete - a RYA to dělá z výslovného pověření MCA, které musí prokazovat standardy kvality, evidenci atp. - takže opět pod "křídly" státu. To už je ale jiná diskuze.

Ahoj, hlavně pěkné počasí na moři!!!
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2127
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon lis 16, 2009 9:06 am

Dela se to ruzne. Treba radioamateri si delaji kurz sami, ale na zkousky prijede komise z primo z ČTU a to jde jen o vysilani. Co urad, prukaz tak maji asi jine podminky. Nektery urad da na zkousky povereni a nektery si zkousky dela sam. Sanci chtit po uradu zmenu ma jen zastresujici organizace, jednotlivec tu sanci ma malou. Az se EU prestane zabejvat tim jak ma byt zahnuty banan a ze okurky musi byt rovne budou mit treba cas i srovnat tohle. Potom se treba zase bude vzpominat jake to bylo driv fajn.
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » pon lis 16, 2009 12:58 pm

Macek0585 píše:... Co kdyby Blesk vynesl na světlo boží zprávu, že se pan Poslanec paktuje s jachtařskými zbohatlíky a umetá jim cestičku v byrokratické džungli ????????

Tohle přesně se děje. Jen to nechce žádný "Blesk" ani nikdo jiný moc vynášet... Specialně na Slapech. A začalo to za ČSSD a vesele to pokračovalo za ODS na kraji. :gun: A dost politiky, - sorry , kapánek OT.
david
moderátor
Příspěvky: 4715
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon lis 16, 2009 4:00 pm

Beda píše: Potom se treba zase bude vzpominat jake to bylo driv fajn.


to každopádně :hmm:
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 454
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 8

Příspěvekod TRIM » pon lis 16, 2009 6:17 pm

hawsepipe píše:Milý Trime, Tvá poslední vývody ohledně půjčení lodi na Martiniku jsou právě důkazem, žes vlastně právo plajky a jeho důsledky nepochopil.

Ahoj
můj úhel pohledu stále je, že když si stát vzal (zbytečně ) starost s rekreační plavbou na svá bedra , tak by nám měl dát možnost získat nekomerční papíry na chartrované lodě. Tedy abych se nebál , že mě omezení těch papírů zdiskredituje a nacpou mi na loď místního skipra. A nemusel to řešit papíry z Kokosových ostrovů. (Když už jako poplatník MD sponzoruji).

Jinak já opravdu nevím o právo vlajky nic , a už dřív jsem se chtěl jsem místních znalců , nebo konkrétně tebe na tuto oblast zeptat.
Například : mám li loď přihlášenou u SPS a na zadním stěhu naší vlajku , jsem v tom režimu ?
Asi ne co ?
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 454
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 8

Příspěvekod TRIM » pon lis 16, 2009 6:34 pm

hawsepipe píše:Pokud si osobně myslíš, že by bylo lepší, aby stát tuhle oblast přenechal jen klubům - prostě máš ten názor, ok. Jak jsem si zjišťoval, někde to dělá stát


Zajímali by mě spíše příklady vnitrozemských států Rakousko , Švýcarsko .

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů