Tahadlo za člun.

Nejen na "velkých" lodích se plavíme ...

Moderátoři: david, vilma, Pepa

JuraS.
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 17
Registrován: ned zář 17, 2006 4:43 pm
Reputace: 0
Bydliště: Nymburk
Kontaktovat uživatele:

Tahadlo za člun.

Příspěvekod JuraS. » ned zář 17, 2006 5:34 pm

Může můj člun (3 m, pevné dno, nafukovací kýl+7,5HP) tahat menší tahadla s 2 mi dětmi ? Např. 2m banán.
Ps jak tahadlo přidělat k čelu když toto nemá od výrobce kroužky ? Můj prvotní nápad navrtat čelo a připevnit kroužky beru jako poslední možnost. Čelo mám laminovanou přehližku cca 2 cm širokou.
Uživatelský avatar
Dudo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 28
Registrován: čtv srp 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Dudo » čtv srp 02, 2007 11:53 am

v zásade by to nemal byt problem, ked to navrtas , tak treba dat z oboch stran velmi siroke podložky aby si ich nevytrhol.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

tahadlo za člun

Příspěvekod tataS » ned bře 09, 2008 6:25 pm

Blíží se nová sezona a tato záležitost nabývá na významu. Já tahám za takýmto člunem s motorem Suzuki 6Hp dětské surfovací polystyrenové prkno dlouhé cca 1 metr s vnučkou 10 let a jezdíme i v menších vlnách ve skluzu. Kvůli stabilitě jej vážu do V a k tomu jsou třeba dvě oka na zrcadle. Koupil jsem nerezová pro jachty a provrtal zrcadlo a dal velkoplošnou podložku zevnitř. Používám je
také k havarijním odtahům lodí, neboť každý rok v naší zátoce skončí nějaký motor prastarých člunů OstNěmců a ti ze západu se na ně se svými drahými koráby vykašlou.
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 288
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod knoki » pon bře 10, 2008 8:02 am

Dám dotaz do fóra: nemůže používání tahadla uvolnit zrcadlo? Určitě záleží na způsobu uložení zrcadla, váze taženého. V manuálech výrobců nafuk. člunů jsem nic takového nenašel. Bylo by, už jen pro klid duše, dobré vědět, jaké zatížení může který člun bez úhony zvládnout.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon bře 10, 2008 8:55 am

Vzhledem k tomu, že na tom zrcadle je připevněn i motor který táhne, tak si myslím, že se síly eliminují. Jinak nevím za co bys
chtěl na gumáku cokoliv uvázat. Samozřejmě je to riziko každého majitele. V příručkách se uvádí pouze, že při vlečení má být
člun upevněn za přední boční oka do V kvůly tomu aby se nezapíchl do vody při vlnách. Jinak si myslím, že sila kterou zrcadlem
cloumá motor je větší, dynamická a stálá a že na to musí být upevnění zrcadla konstruováno. Je to asi věc každého majitele,
neviděl jsem ale že by to něco udělalo.
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 288
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod knoki » pon bře 10, 2008 9:28 am

Vše mi sedí, akorát si myslím, že motor při jízdě vpřed netáhne, ale tlačí. Sice to je již dlouho, co jsem se učil mechaniku, ale mám za to, že když spodek motoru (vrtule) tlačí směrem vpřed, tak vrch (uchycení motoru na zrcadle) má snahu "jít" zpět.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon bře 10, 2008 12:17 pm

knoki píše:Vše mi sedí, akorát si myslím, že motor při jízdě vpřed netáhne, ale tlačí. Sice to je již dlouho, co jsem se učil mechaniku, ale mám za to, že když spodek motoru (vrtule) tlačí směrem vpřed, tak vrch (uchycení motoru na zrcadle) má snahu "jít" zpět.

Promiň, Ty máš motor na gumáku upevněn na zrcadle nějak zespoda? :?
Možná to mám špatně ale já ho mám upevněn seshora. :shock:
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 288
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod knoki » pon bře 10, 2008 1:25 pm

Samozřejmě seshora, ale tím, že vrtule je dole, tak mám za to, že díky šroubovitému tvaru se "zařezává" do vody a spodek nohy má "snahu se tlačit pod loď. Tímpádem musí mít vrch motoru (zrcadla) snahu vykonat protisměrný pohyb. Není to popsáno odborně, ale snad to někdo vysvětlí líp.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon bře 10, 2008 2:04 pm

knoki píše: spodek nohy má "snahu se tlačit pod loď. Tímpádem musí mít vrch motoru (zrcadla) snahu vykonat protisměrný pohyb. Není to popsáno odborně, ale snad to někdo vysvětlí líp.


Teoreticky máš jistě pravdu. :)
No pro naši úvahu to nemá praktický význam.
Na to je to zrcadlo právě konstruováno.
Pochopitelně nic nebrání tomu, aby se vlečná oka namontovala na zrcadlo dolů. No opět by to nemělo praktického významu, nehledě na nebezpečí namotání lan do propleru. :hmm:

Jinak se za gumákem běžně lyžuje.
Osobně bych to udělal přes průvlaky na vazáky. ;)
Uživatelský avatar
kus
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 80
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kus » čtv bře 27, 2008 11:14 pm

Ahoj debatéři,chci Vám upřesnit princip toho vlečení za gumákem.Samozřejmě v začátcích se omotal provaz pod hlavou motoru v místě,kde je zhruba připevněn na zrcadle a pak se za ním dalo vléci! Ale ta doba je asi nenávratně pryč a tak noporučuji skutečně vyvrtat dva otvory do zrcadla,nejlepší zkušenosti mám,pokud je to tak 10cm od kraje a stejně i od vrchu zrcadla,potom dám 2 velkoplošné podložky(karosářské) z vnitřní strany a zakončené matice,vše samozřejmě v nerezu! Pokud chcete něco vléci gumákem,je optimální udělat lano tak,že z těchto oček vedu vlastně 2 lana,která spojím karabinou! Aprávě toto spojení musí být jenom tak dlouhé,aby Vám nemohla přijít do propelleru,ale byla přesně na tu antikavitační desku nad propellerem.
A ke karabině už můžete připojit vlečné lano,nejlépe originální,které samozřejmě plave a tak Vám neklesne pod hladinu a ani to už vlastně nemůžete namotat za normálních okolností do propelleru.
Tím také máte zajištěno to,že vlasně člun je ještě pořád dobře ovladatelný a nevytahuje vás ta vlečená zátěž někam jinam,než by jste si přáli.
To jsou mé zkušenosti,na větších gumácích už očka jsou a odpovídají tomuto umístění,tak to musí fungovat i u menších člunů
Jezdil jsem i jeden rok s instruktorem lyžování,měli jsme gumák a laminátovou loď a toto připojení se ukázalo jako nejlepší!
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv črc 24, 2008 9:37 pm

Letos jsem tahal vnučku na polystyrenovém surfu cca 1m dlouhém napřed vleže a potom i ve stoje. Až jsem se divil, že to zvládla
asi za 1 hodinu. Bohužel, po dvou dnech to jejích 35kg deska nevydržela a zlomila se napříč. Druhá také a tak musím provést
nějaké vyztužení. Se člunem Suzumar 290Al a motorem Suzuki 6Hp jsme jezdili 16-17km/hod. Obrázek
Uživatelský avatar
Plano
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 67
Registrován: pon dub 28, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Plano » čtv črc 24, 2008 10:03 pm

Také za člunem tahám "raketu", jedná se o nafukovací potvoru na sníh :whist: Lano mám originál do "V" s kladkou v plovoucím pouzdře, tudíž se za normálních okolností nenamotá.

Obrázek

[mod]Pro tentokrát orobrázek upraven.(nadměrná velikost)
Příště mažu celý příspěvek. :hmm: a[/mod]
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 125
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kzeman » pát črc 25, 2008 9:08 am

Doposud jsem vnoučatům odpíral tahání za člunem s odůvodněním možného poškození člunu, ale fotky jsou přesvědčující, tak budu muset svůj postoj přehodnotit.

To Tatas: Mohl bys upřesnit uchycení čelní plachty po bocích člunu ? Z fotky není rozeznatelné zda jsi něco lepil (co,čím apod).
Na sluneční střechu v případě deště přehazuji plachtu 2x3 m která se na bocích nepohodlně uchycuje, proto zvažuji přilepení nějakých
úchytek, ale zatím nevím co a s lepením nemám zkušenost, zda je nutné originál lepidlo a pod.
Veškeré "krámy" rovněž ukládám na příď, ale do autovaku na zahrádky (90x80x40) který se dříve prodával. Pohodlně se tam vejde
vše pro případné stanování celého osazenstva, má to pohodlný přístup, přehled o věcech, tím je podlaha člunu prázdná a současně to brání čelnímu "sprchování".
Uživatelský avatar
Sarah
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 66
Registrován: čtv úno 01, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Sarah » pát črc 25, 2008 10:49 am

Jen co si matně pamatuji od svých zkoušek: není tahání na českých přehradách zakázané?
david
moderátor
Příspěvky: 4716
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát črc 25, 2008 12:53 pm

Sarah píše:Jen co si matně pamatuji od svých zkoušek: není tahání na českých přehradách zakázané?


jo,jo. tahat, stejně jako lyžovat, se může jen na vyhražených dráhách a se schváleným zařízením na vlečení, zapsaným v TP :hmm: to platí obecně, ne jen na přehradách
Uživatelský avatar
Sullaco
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 241
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Sever Čech

Příspěvekod Sullaco » pát črc 25, 2008 12:58 pm

Mě tvrdí, že když chci tahat jen ty tahadla (kruh, banán atd.) tak speciální tažné nepotřebuji. Co je na tom pravdy?
Díky.
Uživatelský avatar
Plano
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 67
Registrován: pon dub 28, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Plano » pát črc 25, 2008 1:06 pm

Kdo to tvrdí?
Uživatelský avatar
Sullaco
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 241
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Sever Čech

Příspěvekod Sullaco » sob črc 26, 2008 2:51 pm

V místním servisu (Imramovský) :oops: Vím, měl bych se ptát spíše na SPS
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon črc 28, 2008 9:10 am

to kzeman: Na fotce je vidět po straně plachty tři třmínky (zavřené obloučky s dlouhou pojistnou matkou M6), které jsou v plachtě
v kroužcích a na člunu provlečené do obvodového provrtaného žlábku. Ve předu je v plachtě provlečená Al trubička 10mm na koncích
zplacatělá a provrtaná na šroubek M4 protažený tímž provrtaným žlábkem v rovném předním úseku. Původně jsem měl na plachtě ze
spodu našitý suchý zip (ten tam zůstal) a na člunu nalepen protikus samolepícího zipu ale ten se na slunci odlepil a teď velmi pracně
odstraňuji z člunu lepidlo, které ten zip neudrželo ale na člunu drží dobře. Až se mi jej podaří odstranit, tak zip nalepím něčím jiným.
U předchozích člunů při jízdě ve vlnách mě dovnitř zatékalo, tak to zkouším utěsnit. Proto jsem si koupil Suzumar, který má po
obvodu žlábek proti vodě, za který se plachta dá chytit a příď je širší než u Zooma. Bouda je vysoká 50cm a široká 100cm a vejde se
tam toho moc. Nahoře je zespodu našitý suchý zip, kterým zavřu boudu a nechávám tam přez noc lehátka, ploutve, plachtu proti slunci.
kyblík s kuchyní (vařič, talíře a ostatní) a slunečník, který vozím v novodurové trubce 125mm zavírané víčkem proti vodě. Díky tomu
chodíme od vody pouze s jednou taškou na vozíku od nákupní tašky, který vozíme nahoře na boudě.
ObrázekObrázekObrázek
Jelikož jezdím pouze na moři, tak problémy s tím co a jak tahám za sebou řeším dle svých potřeb.
Naposledy upravil(a) tataS dne pon črc 28, 2008 9:11 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 648
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 9

Příspěvekod vovsky » pon črc 28, 2008 10:18 am

Ty, tato,nic ve zlým,vím,že česká kutilská vynalézavost nezná mezí,ale kčemu to je,vždyť to nevypydá jako člun ,ale jako plovoucí psí bouda.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon črc 28, 2008 12:34 pm

vovsky píše:Ty, tato,nic ve zlým,vím,že česká kutilská vynalézavost nezná mezí,ale kčemu to je,vždyť to nevypydá jako člun ,ale jako plovoucí psí bouda.


Při těžším počasí a jízdě ve vlnách, zase na té kráse až tak nezáleží.
To je člověk rád i za psí boudu. Ne :?:
alffa
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon črc 28, 2008 6:21 pm

Je vidět, že alffa se na to dívá realisticky. Já jsem také již starší a nechce se mi každý den tahat všechno od vody do kopce 1km.
A když jedu proti větru a vyšším vlnám zpět, tak je to pro ženu a hlavně vnoučata dobrý úkryt. Na to abych honil vodu s mladými
dívkami to není ten správný model člunu. Tady je vše podřízeno účelnosti a potlačení zbytečných nákladů (viněta- 290cm a 6HP).
Přesto to jede okolo 25km a to je při jízdě ve skluzu již slušná rychlost a dá se s tím již někam dojet (při spotřebě okolo 3-3,5l/hod).
Bouda má výhodu, že se potom obleču do suchého oděvu a jdu na nákup, nebo na oběd do města ( Crikvenica, Šilo, Vrbník, Nový Vinodolsk a jiné. Přez noc tam dám kanystr s benzínem (stačí mi kanystr 5l a 1l lahev benzínu v kapse pod sedačkou jako reserva).
Barva boudy je daná cenou (170Kč/1m šíře 150cm) a nabídkou trhu (měkká silonová batohovina zalitá zespodu plastem) a tím, že
na ní není vidět sůl. Vzhledem k tomu, že je to tak ošklivě nápadné, tak ani na minulém člunu se mě nikdo nesnažil nic odcizit
také kvůli tomu, že pomocí lanovky kotvím dál od břehu. I letos tam bylo několik nešťastníků s těmi pohlednými čluny se silnými
motory, kteří kotvili u břehu a občas nemohli najít něco ze člunu, nebo i člun. Mě se díky záměrné nápadnosti nepříliš krásného a i
jinak zajímavého člunu (za 12 let co jezdíme na toto místo) problémy zatím vyhnuly
Obrázek
Naposledy upravil(a) tataS dne pon črc 28, 2008 9:09 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon črc 28, 2008 8:25 pm

Jinak zajímavé multifunkční zařízení pro tahání, surf a miniyachting je na http://rozjed.to/rozjedto/ a cena je taky slušná. Nejlepší
je, že se ta jachta vejde do skříně.
Již o tom přemýšlím.
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 125
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kzeman » úte črc 29, 2008 12:35 am

Tatas díky. Snažím se být připraven, abych nebyl nepřízní počasí překvapen, ale na rozdíl od Tebe nejsem tak pečlivý, takže bych Vovského pobavil, nebo pohoršil podstatně více. Když mne překvapí déšť apod., dávám přednost suchu před názorem druhých.

Rovněž při bavení vnoučat mne tolik nezajímá úsudek druhých, takže ty nafukovací plachtidla se mi taky líbí a pokud si něco podobného pořídím, k vnoučatům se klidně připojím.

Na zrcadle máš kromě nálevky a kotvy upevněnu asi vzduchovou pumpu, ale nepochopil jsem k čemu je ta průhledná "skleněná" trubička.

Domnívám se, že obdobné výtvory by vydaly na samostatnou rubriku a jistě bych nebyl sám kdo by se s nimi rád seznámil a nechal se motivovat.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte črc 29, 2008 7:29 am

Nejde o vzduchovou ale vodní pumpu na čerpání vody z pod podlahy. Je to uděláno z plastové násosky na olej a dvou zpětných
ventilů z kohoutů pro připojení automat. pračky v těch plastových trubkách spojených T kusem a kolínky ke kapkovému zavlažování.
Na konci pod podlahou je jemná síťka proti nečistotě. Při jízdě se příď zvedne nahoru a voda zvedne podlahu a tak se to co je pod
podlahou nejlépe vypumpuje. Musím říci, že u tohoto člunu (možná i díky ploutvým vzadu a vyššímu a lépe udělanému zrcadlu
než u Zooma), dovnitř nacáká méně vody. Nejvíce se jí nanese v botách při nastupování. Před vyndáním a sbalením člunu naleji
dírou na foukání kýlu pod podlahu trochu Jaru a vody. To tam nechám asi hodinu a občas člun rozhoupu aby se ten šlem pod
podlahou vymyl. Nakonec tam naleji několik kýblů vody a se zvednutou přídí vše vypustím zadní dírou ven. Tím si ušetřím vymývání
slizu pod podlahou, který po třech týdnech na vodě bývá dost silný a nevoňavý po sbalení. Už slyším všechny rádoby ekology jak
prskají ale proti tomu co tam v HR všechno pouštějí do moře to nic není.
Abych předešel dalším dotazům, tak ten oranžový plovák mám připnutý ke karabině na konci lana od kotvy, kterou zapínám do oka
na zádi člunu. Ráno po dojezdu na místo, postavení přístřešku a vyložení člunu vyhodím kotvu aby člun zůstal dále od břehu kvůly
odlivu (bývá tam asi půl metru) a vlnám od projíždějících lodí. Když potom jdeme jezdit, tak odepnu karabinu od člunu a ta díky
plováku plave a při příjezdu zpět se snadno najde.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů