Kotvení nafukovacího člunu.....

Nejen na "velkých" lodích se plavíme ...

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
MalyBob
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod MalyBob » úte bře 06, 2012 5:34 pm

Na odpověď se zde najdou určitě zkušenější vládci gumáků, ale zcela jistě doplň délku člunu a motor. Je rozdíl vázat 2,5 netrový gumák s 2k motorem a 6metrový gumák se 200k.
Uživatelský avatar
Libor360
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: pon bře 05, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Libor360 » úte bře 06, 2012 9:37 pm

MalyBob píše:Na odpověď se zde najdou určitě zkušenější vládci gumáků, ale zcela jistě doplň délku člunu a motor. Je rozdíl vázat 2,5 netrový gumák s 2k motorem a 6metrový gumák se 200k.


To mě napadlo později, takže upřesňuji 360 m a motor 5hp. Díky všem.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7492
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 151
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte bře 06, 2012 9:57 pm

Libor 360, lana priviaž dračou smyčkou. 40 m kotevného lana je dosť vela, bude sa ti motať, ale uvidíš, skrátiť sa dá vždy. Závisí na akých hĺbkych budeš kotviť. Ešte potrebuješ druhé lano k vyvezovaniu o breh, dĺžka podla miestnych pomerov, 25 m by malo stačiť. Dve krátke laná, cca 5 m ak budeš vyvezovať o mólo. 2 m kotevnej reťaze bude asi málo, pravdepodobne nebude hrať žiadnu úlohu. Ak reťaz treba, tak podla mojich skúseností 5-7 m. Dôležitá je kotva, chce to vyskúšať ako drží na rôznych typoch dna, kde sa budeš pohybovať. Večšina ludí má v gumáku sklápaciu štvorramennú, ta napríklad v blate takmer nedrží a v piesku velmi slabo. Ak budeš kotviť len na chvílu, tak že na loď vidíš, tak to nie je problém.
Uživatelský avatar
Gargi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 199
Registrován: pon bře 08, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Gargi » úte bře 06, 2012 9:59 pm

například takto:

Obrázek

Na jednu stranu lano s kotvou, na druhou stranu další lano na přivázání ke břehu
Uživatelský avatar
kaptn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 261
Registrován: sob led 07, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: OLOMOUC,BRNO,MURTER
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kaptn » stř bře 07, 2012 1:42 am

ad Gargi:tak toto si mohu dovolit jen pokud nakládám rodinku a hned padám anebo jdu pro cigára.Jinak tento indiánský způsob vřele nedoporučuji,to není pro gumák ani pro loď,ani námořnické,těžký amatérismus a mě to zvedá ihned z klidu deky. :oops: :crazy:
KOTVENÍ NIKDY S PŘÍDÍ K BŘEHU :cry: :hmm: :roll:
Nevím, kde kolega míní kotvit,ale nikdy nevíš,co vlnění pod dnem klidné zátočky může odkrýt,třeba od vlnek od projíždějící lodi,a najednou tu čouhá rozbitá flaška
ráno se sice takto vylodím na rybníku,odpoledne to už není pravda-ale-přes zvýšenou příď se blbě vylízá,notabene za začínájícího provozu po ránu kolem plážek,kdy se lufťáčci rozlizují a nechávají dovážet,to vlnění už může být slušné
mám čtyřramenku,skládací,ale zatím jsem s dostatečnou délkou řetězu -10-15 m neměl problém,mám předmotáno na jednoduchý lodní uzel na D-kroužku přes dva šekly a velkou nerez karabinu cca dalších 10 m lana,držím zásadu,že kotvení mám na 3-5násobek velikosti lodi,v závislosti na stavu vlnění a moře,lodní uzel mi umožňuje operativně a rychle měnit délku,opět na karabině
člun za delšího pobytu takto nechám kotvit za hranou lámajících se vln u břehu + rezerva ,při naloďování si přitáhnu lod k břehu na vůli řetězu, přídí k vlnám ke kraji,i za jen "doliv" vlny,takže i děti do něj naskočí(lod držím) a koriguji s pohybem vln- VŽDY NA BOKU LODĚ,vlna mi lod nezalilije a tudíž ji nečiní ručo nemanévravotelnou,klidně ji lámající vlnou nechám naskočit,....
Zadní lano-20-25 m opět přes karabinu za tahací lano za zcadlem
Víte,už to opalovaní bab potom nebaví,a potom během dne má chlap "superdůležitou"činnost kolem lodě,její korekce na vlny,k břehu,....prostě je co dělat :crazy: :mad: :D :lol: :crazy:
Uživatelský avatar
kaptn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 261
Registrován: sob led 07, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: OLOMOUC,BRNO,MURTER
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kaptn » stř bře 07, 2012 1:54 am

A neodpustím si jedovatou poznámku: :crazy: 5HP motor na 360cm je na moři je hazard,ne-li sebevražda,na místní rybník tak akorát :crazy: :whist: :gun: pár těchto hrdinů jsem z moře už tahal a ptal se,jak umí zdravit italsky :whist:
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1973
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 37
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » stř bře 07, 2012 6:43 am

V Chorvatsku kotvý každá loď s predkom ku brehu, alebo k molu. Z mola sa veľmi jednoducho nastupuje na predok lode.
Ukotvený gumák pláva na vode ako špunt, či plavák. Vo Vinšče sme takto boli vyviazaný a nikdy sa nič nestalo, dokonca ani po búrke nebola voda v člne.
Čo sa lán týka, mám 20 m 8 mm lana na kotvu a 2 x 10 m 10 mm lana. Na konce som uviazal námornícku slučku a k spájaniu používam nerezovú karabínu so závitom.
To kaptn: nenašla by sa fotečka, ako tých nešťastníkov s 5 HP "taháš" z toho hrozného nebezpečenstva? Alebo len kecáš? ;)
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř bře 07, 2012 9:03 am

Tak jako Gargi kotví v HR a i jinde většina lodí bez problému. Akorát podle přílivu mívají člun dále od břehu aby větší vlny nemlátili s člunem o dno.
Ty údajné rozbité flašky a pod jsou vidět většinou již při příjezdu a v takovém humusu těžko někdo zakotví. Vzadu mám 10m lana cca 6mm s 4ramenou skládací
kotvou, kterou při příjezdu hodím co nejdál od břehu a podle potřeby zkrátím lano aby člun nemlátil do dna a vpředu dalších 10m k uvázání na břehu a to
bohatě stačí. Nějaké sestavy nerez šeklů a kilometry super lan jsou dobré hlavně na to aby turisté z okolních států, kterých se s čluny (ale bez vhodných lan a nerez spojek) objevuje stále více, levně výměnou, nebo uříznutím doplnili svojí výbavu. Potom co mě vyměnili za nerez karabiny pozinkované, se snažím mít
na člunu viditelných takových věcí co nejméně.
Při odjezdu uvolním zadní zkrácení lana aby šel člun blíže ke břehu a milostivá mohla v pohodě svojí sedínku usadit na válci člunu (nastupování jednou nohou
na dně a druhou do člunu jsem po marném dlouhodobém vysvětlování o blbosti tohoto způsobu přenechal přírodě, která větší vlnou praštila člunem
milostivou o dno se vznikem řádné modřiny a efekt vysvětlení se dostavil) Potom nastoupím já, v bezpečné vzdálenosti sklopím motor, natočím a před zařazením
se pomocí lana odtáhnu co nejdále od břehu až se kotva uvolní a jde z vody ven. Nikdy nezařadím s lanem ve vodě. Jednou v životě jsem byl svědkem toho
jak dvojice na člunu chtěla ve větších vlnách odjet a jeden zařadil dříve než byla kotva venku. Vrtule natáhla celý balík lana a vlny mlátili člunem o břeh až z něj
vysypali obsah i posádku. Jelikož noha motoru byla spuštěná, tak to škaredě odnesla i vrtule.
Ty řeči o údajném zachránci CZ posádek v HR považuji z větší části za pohádky na dobrou noc. Pokud se člověk podívá s čím jezdí ty těžké dřevěné bárky v HR,
tak se většinou jedná o motory od 5 do 9,9 HP a jim to stačí. A to s tím jezdí hezky daleko od břehu. Podle takovýchto nafoukaných úvah by neměl nárok
vyjet nikdo s menším motorem a člunem. Každý holt nechce machrovat se "silným Parsunem,".
Uživatelský avatar
maximilian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 174
Registrován: ned led 03, 2010 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod maximilian » stř bře 07, 2012 9:52 am

Moja skúsenosť, aké laná do gumového člna (najmä pre chorvátske podmienky), je takáto:
5 m na predku člna (bolo na člne pri jeho kúpe) - týmto lanom cez kladku na strome aj vyťahujem nafúknutý čln na čistenie po sezóne a opravy dna, 10 m + 2 m reťaze na 4-ramennej sklápacej kotve (osvedčilo sa mi tenké lanko rovnakej dĺžky priviazané na špici kotvy, ktoré neraz poslúžilo na uvolnenie zaseknutej kotvy), 20 m + 15 m - jedno na vyviazenia s k bójke a druhé k pritiahnutiu člna k brehu.
Táto kombinácia lán mi doteraz stačila na všetky situácie s kotvením a vyväzovaním sa na bójku.
Uživatelský avatar
Gargi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 199
Registrován: pon bře 08, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Gargi » stř bře 07, 2012 10:32 am

Zapomínáte, že základní problem lode 3,6m a 5HP je prostor a hmotnost! Každý kilogram navíc je moóóóc znát!
Proto na klidné vody v zátokách HR a na pojíždění mezi plážemi netaháme nic zbytečného. Jde jen o to, aby se guma netrhala o ostré chorvatské šutry!!!
Proto nám stačí menší skládací kotva na 20m lana (max 8mm), kterou hodím do vody co nejdál od břehu, přes špičku vylezu a druhým lanem cca 20 někam přivážu. Toto lano zaroven slouží přes noc k vyvázání na boji ať nemusim člun pokaždé vytahovat ven...
Uživatelský avatar
Gargi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 199
Registrován: pon bře 08, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Gargi » stř bře 07, 2012 10:39 am

kaptn píše:ad Gargi:tak toto si mohu dovolit jen pokud nakládám rodinku a hned padám anebo jdu pro cigára.Jinak tento indiánský způsob vřele nedoporučuji,to není pro gumák ani pro loď,ani námořnické,těžký amatérismus a mě to zvedá ihned z klidu deky. :oops: :crazy:
KOTVENÍ NIKDY S PŘÍDÍ K BŘEHU....


Tato fotka je samozřejmě ze zastávky na oběd focená z terasy hospůdky :-)
Na takové parkování můj způsob stačí a předpokládám, že na toto se Libor360 ptal a že nebude jako začátečník s 3,6 člunem parkovat přes noc v Biskajském zálivu...
Uživatelský avatar
Libor360
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 9
Registrován: pon bře 05, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Libor360 » stř bře 07, 2012 11:22 am

Denis píše:Libor 360, lana priviaž dračou smyčkou. 40 m kotevného lana je dosť vela, bude sa ti motať, ale uvidíš, skrátiť sa dá vždy. Závisí na akých hĺbkych budeš kotviť. Ešte potrebuješ druhé lano k vyvezovaniu o breh, dĺžka podla miestnych pomerov, 25 m by malo stačiť. Dve krátke laná, cca 5 m ak budeš vyvezovať o mólo. 2 m kotevnej reťaze bude asi málo, pravdepodobne nebude hrať žiadnu úlohu. Ak reťaz treba, tak podla mojich skúseností 5-7 m. Dôležitá je kotva, chce to vyskúšať ako drží na rôznych typoch dna, kde sa budeš pohybovať. Večšina ludí má v gumáku sklápaciu štvorramennú, ta napríklad v blate takmer nedrží a v piesku velmi slabo. Ak budeš kotviť len na chvílu, tak že na loď vidíš, tak to nie je problém.


Díky za info. Takže přivážu kotevní lano přímo do oka řetezu dračí smyčkou nebo případně do šroubovací karabiny a tu pak zaháknout za oko řetězu. Lano ke břehu a lana k molu by měla být jaká? Plovoucí? Řetěz 2 m se mě nezdá krátký, jeho váha je dost velká a upřímně si nedokážu představit, že bych ho měl tahat 3x tolik. Vycházel jsem z předchozích příspěvků. Kotvu mám čtyřamennou a také jsem se dočetl různé názory. Někdy ji haní, někdo na ni naopak nedá dopustit.
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 126
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Připomínky ke kotvení

Příspěvekod kzeman » stř bře 07, 2012 11:36 am

Při přivazovaní člunu ke kamenům v Chorvatsku lanem, mít na paměti houpání a snadnost přeřezání lana.
Skládací kotvu 2,5 kg jsem ještě nepoužil, udělal jsem si z plechu k plné spokojenosti, zejména na řekách typu Labe/Vltava, věším na zrcadlo.
Nesetkal jsem se v Chorvatsku s případem, kdy by mi výkon 5HP nepostačoval, ale bylo mi líčeno jednou paní prodavačkou jakou hrůzu s manželem a 2 dětmi zažili na gumáku 310 s 5HP, když se nemohli dostat ke břehu. (Údajně se to stává v místech prohlubně pozvolné pláže, kudy se vlny vrací.)
Silnější motor by někdy přivítal každý, ale ne vždy se dá lehkým gumákem dostat do skluzu kvůli nevhodným vlnám, zejména v Chorvatsku po poledni.
Uživatelský avatar
zodiac1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 15
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod zodiac1 » stř bře 07, 2012 6:42 pm

Tiež si dovolím prispieť svojou skúsenosťou s kotvením člna v HR. Posluchol som rady skúsených a zásadne kotvim špicou k moru a zrkadlom vyviazaným ku brehu. Hlavne na ostrovoch keď prešla loď-moj čamac skákal ako divý. Neviem ako by dopadol keby bol zrkadlom k tým metrovým vlnám /motor cez 50kg/. Ale bol som jedným z mala, ktorý takto zodpovedne kotvil svoj čln. Nemec uviazal špicou o skalu /cca 30cm hlbka/ a noha motora spustena vo vode :) . Kotva skladacia 3,2kg,lano 20m-8mm. Na breh 20m-8mm plávajuce, čln 360. Pridal by som foto, len neviem ako :) .

Zkus toto milý Véno: modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6547
B.
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1973
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 37
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » stř bře 07, 2012 7:10 pm

To zodiac1: a všetcia sa utopili (hlavne ten sprostý nemec čo tam jazdí už asi tak 25 rokov), len Ty si prežil. Vďaka tomu, že si stál špicou k Moru? :good:
Uživatelský avatar
zodiac1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 15
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod zodiac1 » stř bře 07, 2012 7:18 pm

Ozzie:
ta moja skusenosť nepatrila Tebe a podobným starým morským vlkom-ale možno pomože neskúsenému začiatočníkovi aby nemusel lepiť čln :) .
Uživatelský avatar
Ozzie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1973
Registrován: stř pro 23, 2009 1:00 am
Reputace: 37
Bydliště: pri Malom Dunaji

Příspěvekod Ozzie » stř bře 07, 2012 7:27 pm

To Zodiac1: strašne dobre si ma poškrabkal medzi lopatkami označením "starý morský vlk" . Prezradím Ti jedno tajomstvo. Vôbec nie som starý morský vlk. som obyčajný človek čo v lete týždeň jazdí v Chorvatsku na gumáku. More rešpektujem, nerobím sprostosti. A hlavne nepreháňam, čo sa týka zážitkov. Ešte som nikoho "sprostého" nezachránil a nikoho "sprostého" som nevidel potopiť sa len preto, že stál opačne.
Tož asi všicko...
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř bře 07, 2012 8:32 pm

V HR prakticky všichni (hlavně domácí) kotví přídí k molu ať mají malé čluny, nebo velké a stojí tak i přes zimu, kdy tam jsou vlny dosti velké a přesto není vidět potopené lodě. Ona ta vlna zvedne záď i s motorem. Přídí proti vlnám (větru) kotví větší čluny a lodě v zátokách a u pobřeží z prostého důvodu, že je dosti
nepříjemné být stále vystaven větru. A také proto, že mají kotvu na přídi (ve schránce), kterou vypustí a pomocí couvající lodě se snaží zachytit kotvou o dno.
Občas je vidět sebevědomé mladíky (i dívky) na drahých motorácích s vlajkami DE a A, které se snaží zakotvit napříč větru a to bývá potom docela zábava.
Když je vítr zažene na mělčinu a nemohou sklonit nohu s vrtulí, tak vysílají prosebné pohledy o pomoc. Jejich vysoká hrdost jim nedovolí říci: Hilfe
Potom já s člunem 2,9m a motorem 6HP je sice pomalu ale jistě vytáhnu na hlubší vodu. Většinou je již nikdy neuvidím, pouze jeden přivezl druhý den
keramický demižonek s kmínkou.
Uživatelský avatar
kaptn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 261
Registrován: sob led 07, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: OLOMOUC,BRNO,MURTER
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod kaptn » stř bře 07, 2012 11:09 pm

Jezdím každoročně do YU-HR od 1985 každoročně,s lodí cca 1993,minimálně na měsíc. Tahání lidí z vody je záležitost posledních let,kdy legislativa HR dala za povinost mít na lod a minim VMP papíry.Pro některé domorodce a jiné našince to nestojí asi za to,tak si vč.i na půjčování pořídí motory do 5k.Tahal jsem na Rabu jednoho Němce s rodinkou(v životě mě tam už nikdo nedostane), v Trogiru jednoho Maďara :cry: :gun: a jednoho domorodce rybáře(spíše rybaříka). U Hvaru cca 3 ks,Pelješac,Korčula asi 3 lidi.
Má to společné jmenovatele: 5k nepotřebuji papíry
do 4m nepotřebuji osiguranje
moře za týdenní dovolenou není nikdo schopen poznat,a to, co uplavu na Židovském rybníku,přece musím doplavat tady na tom oleji taky
a taky i takové hrdiny jsem viděl,jak si tlačí takto nafukovátko s dětičkama po svých:gun:
jenže situace se mění,...a ejhle,....najednou ten hraniční výtlak té 280 pro 4 lidi je už větší ponor,ten 5k motor při překonávání vln si s tímto velkým ponorem si sice výtlačně poradí,jen do určité míry,ovšem,...nádržka je na motoru bez měření,...rezervní kanystr,když je,tak padl,protože ráno na oleji si řekli,že to zkusí o zátoku dál a odpoledne ejhle,...vždyť takový motůrek přece nemůže tolik žrát,nám to na Slapech,Baťáku bralo 2 l :crazy: :mad:
na domorodých laminátkách s 5k Tomoskama-nespolehlivýma- jsou vesla,ale ty jsou přímo vražedná,max na dokormidlování k nejbližšímu břehu,a i domorodci s něma neumí :lol: :whist: :crazy:, navíc jsou dost v letech
360 je ve výtlaku pro rodinku 4 lidí tak tak,....lano a kousek řetězu na víc už tolik neznamená,ale 5 HP ku prdu a ku průseru,...
ad Ozzie:příjemnou týdenní dovolenou
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 126
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

papíry ?

Příspěvekod kzeman » čtv bře 08, 2012 7:06 am

Bejvávalo, že na 5Hp nebylo potřeba v Corvatsku papíry.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv bře 08, 2012 7:41 am

Těch případů s taháním přibylo spíše z toho, že výrazně přibylo turistů, kteří mají na to si ten člun s motorem koupit a jinde než na dovolené s ním nejezdí.
Je to potom podobné jako u aut. To že má někdo řidičák, ještě neznamená, že je dobrý řidič. Vždyť většina majitelů aut nemá v autě žádné nářadí, natož
pak reservní kanystr a neumí si vyměnit žárovku, natož svíčku (nemá ani klíč na svíčky) a spolehá se na případnou pomoc od ostatních. Jediné co umí je
šlapat na plyn. Potom těžko změní své návyky na člunu. Nejlepší ukázka je tady, kdy takřka každý nově příchozí se neobtěžuje se čtením mouder a vyžaduje
kompletní informace na stříbrném podnose pouze pro něj. A na tom vlastnictví jakéhokoliv průkazu těžko něco změní. Ona ani ta nejhorší zkušenost
uvažování takových lidí nezmění, protože se najde nějaký dobrý moula, který jim pomůže. Tak proč měnit zvyky a starat se o svoji bezpečnost.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7492
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 151
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv bře 08, 2012 7:08 pm

To čo napísal kaptn v predchádzajúcom príspevku je životná prax. Tak to je. Ktorí túto prax nemáte, prosím neradte, alebo aspoň nespochybňujete rady tých, čo prax majú. Začiatočníci, naučte sa kotviť správne, teda špicou k otvorenej vode, tam odkial môžu prísť vlny. Uvedomte si že zadok gumáku je vlastne U-čko, do toho ak sa oprie vlna, tak to je sila. Ak kotvia domáci so svojimi člnmi naopak, tak vedia prečo, zrejme im to technické parametre ich lodí umožňujú, možno je kotvisko kryté pred takými vlnami čo by ich ohrozili.

Preťažený gumák s 5 HP motorom v prípade prudkého zhoršenia počasia má zásadný problém. Nedostatok benzínu, veslá na ozdobu, všetko je to tak ako kaptn písal. Sledujte predpoveď počasia a nemachrujte.

Vyväzovacie laná sú samozrejme lepšie ak sú plávajúce.

Štvorramenná kotva je niekedy dobrá, niekedy nanič. To treba mať odskúšané a nespoliehať sa ak neviem. Nedrží v blate a v piesku. Keď nefúka a nie sú vlny, môžete mať namiesto kotvy kameň. 2 m reťaze je istotne dosť ak nefúka a nie sú vlny. Ja som prešiel celý Dunaj, vyše 2000 km a nemal som ani kúsok reťaze. To však neznamená že všade je to tak.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv bře 08, 2012 8:07 pm

Domácí kotví s přídí u mola, protože nechtějí si nechat rozbít motory o molo. Když bouchne obalená příď do mola, tak se prdlajs stane ale u zadku to
bývá horší. Koukal jsem se za tu řadu let u moře na to co udělá přicházející vlna u zrcadla. Každá člun postupně zvedla a žádná do něj neplácla tak aby
to stříkalo dovnitř. To by muselo něco (třeba kotva na krátko) držet tu záď s nízké poloze aby přicházející vlna plácla o zrcadlo. Celý (částečný) efekt
s uvázáním proti vlnám je znehodnocen tím, že je třeba zakotvit dále od břehu jelikož záď po vlně (větru) se o mnoho více houpe a noha je v menší
hloubce vody než zádí od břehu. Tím pádem je mnohem větší riziko poškození nohy motoru. Taktéž nastupování do lodě dále od břehu je větší problém,
protože většinou odpoledne při odjezdu jsou větší vlny a naložit věci a osoby cestou po klouzajících kamenech po pás a více ve vodě je problém.
Tím "jedině správným způsobem" kotví o hodně větší čluny, které se oprávněně bojí poškození motoru a zásadně se drží dále od břehu. A ty ještě větší
(lamináty) bývají ještě dále a lidé z nich ani na břeh nejdou. Jenom po žebříku do vody a zpět s osprchováním sladkou vodou. Většinou se potom vystavují bez oděvu, což ovšem při pohledu na ty rozteklé obezity je dosti hnusný pohled.
Nedostatek benzínu není spojen s velikostí motoru ale s lemplovtvím voditela brodice. Zrovna tak se dá přetížit i velký člun. Standartní vesla na gumáku jsem použil několikrát a nebyl s tím problém. Když je někdo lempl líný, tak to nezvládne s ničím.
Jo a do HR je lepší jejich kotva s úzkými rameny, které se lépe zachytí mezi kameny, nežli ta co se prodává tady se širokými listy, které jsou lepší do bláta a písku
ale mezi kameny se špatně zachytávají.
Po přečtení mravokárného příspěvku o kotvení od Denise je dobré se podívat alespoň na některé ze spousty jeho fotek s kotvením jeho gumáku přídí na
břehu a pod. A na tom Dunaji bývají vlny i větší než v HR. Mimo jiné se občas také přizná ke špatnému uvázání člunu. To ovšem dosti degraduje jeho jistě
dobře míněné rady ostatním.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7492
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 151
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv bře 08, 2012 9:09 pm

Tatasi, nezlahčuj to, to že si ešte niečo nazažil, neznamená že to neexistuje. Chodíš si z gumáčikom roky na to isté miesto, máš to tam ošahané, ale to je všetko. Za rohom svet môže vyzerať inak a zväčša aj vyzerá. A už vôbec sem nepleť chorvátske kocábky a ich spôsob kotvenia, to s gumákmi nemá vela spoločného.

Pri 30 uzlovom vetre s veslami na gumáku nič neuvesluješ, tak tu nemachruj. A s tým benzínom je to tak, že akonáhle sa zhorší počasie, prídu vlny, vietor, tak spotreba enormne vzrastie a bežná slnečná skúsenosť zo spotrebou je ta tam. To nie je o lemploch, ale o nedostatku skúseností.

Pred tromi rokmi sme kotvili kúsok pred Budapešťou, prišli sme skoro za súmraku, tak som robil všetko rýchlo rýchlo. Špicou som pristál na brehu, kotvu som previazal dozadu a vrhol som ju do vody čo som dohodil. Potiahol som lano a kotva držala, rýchlo som začal nosiť veci z lode na breh a stavať stan. Videl som že ide obria výletná loď, tak som vbehol po kolená do vody, čln som odtlačil z brehu a držal som ho. Náraz vlny bola šupa obrovská, kotvu vytrhlo a čln aj so mnou hodilo na breh a ďalšie vlny ho zaplavili vodou. Večšinu vecí som mal našťastie na brehu, ale aj tak som mal čo robiť s vylievaním vody a sušením vecí.

Minulý rok sme kotvili na Dunaji v Srbsku, Gabo, Muro a ja. Ja s mojím preglejkáčom, ostatné člny cca 5metrové kajuťáčiky. Dobrý vetrisko, slušné a jedovaté vlny narážali do kormy a nebolo možné zakotviť tak, aby čln nevytrhol kotvu. Ja som bol k vlnám špicou a niekolko hodinovú búrku som prežil bez prekotvovania.

Mohol by som dať dalšie príhody, moje, alebo mojich kamarátov.

Ako tatasi o kotvení špicou k vode sarkasticky píšeš :"jedině správným způsobem" , tak naozaj je to jedine správny spôsob. Môžeš chodiť na vodu aj 10 rokov a kotviť jak lempel, mysliac si že si macher. Do tej doby než sa ucho na džbáne utrhne. Niekedy sa nič nestane, niekedy hrozí prúser. Rozbitie, strata lode. Ty si kotvi ako chceš, len to tu prosím ťa nezlahčuj. Nemáš na to najazdené. Každý začiatočník sa časom otrká a povie si mne to stačí tak a tak. Ale nech si to povie na základe svojich skúseností. Do tej doby než ich získa je dobré ak bude kotviť tým jedine správnym spôsobom.
Uživatelský avatar
pupi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 191
Registrován: čtv zář 08, 2011 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod pupi » sob srp 11, 2012 7:13 pm

Tak som sa vrátil po dvojtýždňovej dovolenke z chorvátska a hneď sa podelím o nepríjemnú skúsenosť s kotvením, keď prišli obrovské vlny a môj gumák po hodinovom skákaní, ukotvený na 4m od brehu,kotva pustená na 5m lana, prepojená metrovou reťazou s lanom odrazu vyletel z vody a skončil napichnutý na skale pri brehu. Výsledok jedna diera veľkosti štyroch prstov na spodnej látke, našťastie nie balóny. Čo sa vlastne stalo? Jedno oko na reťazi bolo lisované (sklepane veľkým kladivom vo zveráku, kôli osadeniu na kotvu) a ako čln pumpoval to sa pomaly otváralo až ... Ešte dnes keď sa pozerám na hrúbku tej reťaze tak nechápem aká to bola sila, za päť rokov kotvenia sa mi nič podobné nestalo. V prvom rade som si myslel že sa vytrhla kotva. Bolo to na tretí deň dovolenky, nasledovalo nočné lepenie a na druhy deň sa už jazdilo, takže všetko dobre dopadlo. Odteraz budem nosiť 2 kotvy a ak prídu veľké vlny idú do vody obidve!
Naposledy upravil(a) pupi dne pát srp 24, 2012 10:09 pm, celkem upraveno 1 x.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 hostů