Kotvení nafukovacího člunu.....

Nejen na "velkých" lodích se plavíme ...

Moderátoři: david, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon čer 09, 2008 10:03 pm

Není to tak strašné, protože je to ve vodě a tak to jde dobře a hlavně je to jednoduché a v jednoduchosti je ona g.Celé jsem to upravoval 3 roky, než to fungovalo. Vždycky se to zamotalo a vyřešila to kladka č.2,která je otočná na čepu u oka k 10 m lanu.
potom to jde roztočit bez toho, že bych musel do vody. Ona ta voda tam vyvěrá pod hladinou ze skály a má 10°. I když je sladká,
tak se mi do ní špatně leze. Asi jsem již zpohodlněl.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » úte čer 10, 2008 10:55 am

tataS píše:Již jsem vyšel ze cviku s rýsováním výkresů a nakreslení uzlů v tak malém obrázku moc nejde. Tak snad takto.
Obrázek


Ano, ano, v jednoduchosti je krása. Snad i ten záblesk geniality. Svým řešením mi připomínáš bratra mého dědy - opravdového vynálezce. Když po něm teta chtěla vyrobit zahradní stolek, stvořil úžasné dílo se systémem vyrovnávacích táhel a protizávaží - co kdyby do stolku někdo drncnul a hrozilo by vylití odpolední kávy. Pravdou je, že to vytvářel a vylaďoval několik let a mezitím ovdověl... :cry:
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte čer 10, 2008 11:36 am

Proto jsem to zveřejnil dřív než umřu aby to jako spousta jiných vynálezů neupadlo v zapomnění.

tedy díky - i za ten obrázek. :good: V.
kajman
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: pát črc 04, 2008 2:00 am
Reputace: 0

dotaz

Příspěvekod kajman » pát črc 04, 2008 1:04 pm

Jako nový vlastník nafukovacího člunu 320 a motoru 5HP bych se rád poradil o příbřežní plavbě na moři. Zajímalo by mě jaké použít lano na kotvení tohoto člunu u břehu. Líbil se mi návod na ukotvení pomocí sítě, nebo pytle naplněné kamením, lana vedoucího k bojce. Jaké tedy použít nejlepe lano, aby vydrželo a jen tak se nepředřelo. Pomůže uvázat na zátěž (jako kotvu) kousek řetězu? Jak silný by byl třeba? Děkuji za jakoukoliv radu.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pát črc 04, 2008 1:22 pm

Pravdou je, že to vytvářel a vylaďoval několik let a mezitím ovdověl...[i]

No, alespoň mu to pak neměl kdo hanit, ani pokazit. :mad:
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2646
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 11

Re: dotaz

Příspěvekod Pepa » pon črc 07, 2008 5:50 pm

kajman píše:Jako nový vlastník nafukovacího člunu 320 a motoru 5HP bych se rád poradil o příbřežní plavbě na moři. Zajímalo by mě jaké použít lano na kotvení tohoto člunu u břehu. Líbil se mi návod na ukotvení pomocí sítě, nebo pytle naplněné kamením, lana vedoucího k bojce. Jaké tedy použít nejlepe lano, aby vydrželo a jen tak se nepředřelo. Pomůže uvázat na zátěž (jako kotvu) kousek řetězu? Jak silný by byl třeba? Děkuji za jakoukoliv radu.


Ahoj Kajmane a vítej na těchto stránkách.
Předpokládám, že za čtyři dny /od tvé registrace/ jsi zde asi těžko prošel vše, co tě zajímá. Ke kotvení, včetně gumových člunů je zde dosti informací, jež by tě měly uspokojit.

K tvým dotazům.
Pokud použiješ lano alespoň nějaké průměrné kvality, je jedno, zda bude mít průměr 8 -10 či 12 mm. jeho pevnost je daleko za možným namaháním od gumového člunu.
K předření by nemělo dojít, protože, pokud to správně provedeš, žádné tření nevzniká. Tam kde by tření mohlo vznikat, jsou vloženy kladky.
Pokud by jsi chtěl použít řetězu u dna, ani řetěz kozí /o průměru 4 mm/ nepřetrhneš, neboť, budeš li uvažovat jeho pevnost jen 30 kg na 1 mm2, udrží 380 kg. řetěz o průměru 5mm udrží 600 kg.
Pokud by jsi použil řetěz k ukotvení bóje, musíš použít způsob ukotvení "člun k závaží".
Nemůžeš již použít způsob ukotvení "člun k bóji", který při stejné váze závaží vyvine dvojnásobný tah ke stabilizaci člunu, což je ovšem zaplaceno dvojnásobnou délkou chodu vyvyžovacího lana /doufám, že není nutné, abych to kreslil/.
Pro úplnost, třetí způsob je zde popisovaný "alá lanovka", tam je možné řetěz k ukotvení bóje použít.
Vozit sebou řetěz jen jako dodatečné závaží k ukotvení ke dnu je naprosto neefektivní, jeden metr běžný řetězu o průměru 5 mm váží cca 0,3 kg - tedy jako závaží u dana naprosto nepodstatné. Dej do pytle o jeden kámen více a máš to vyřešeno. Řetězem o průměru 6, 8 a více mm se již kotví kajutové plachetnice, tedy pro gumák neadekvátní
Navíc lano je daleko pevnější hlavně v trhu, kdy na rozdíl od řetězu působí jako tlumící prvek /délkově zapruží /což je dobré při vlnách, kdy řetěz by dostával jednu ránu za druhou.
Pepa
Uživatelský avatar
blesek
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 4
Registrován: sob dub 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod blesek » úte črc 08, 2008 5:27 pm

tataS píše:Proto jsem to zveřejnil dřív než umřu aby to jako spousta jiných vynálezů neupadlo v zapomnění.

tedy díky - i za ten obrázek. :good: V.



Díky vynálezče!
Lanovku jsem udělal a hned použil při kotvení v polovině června 2008 v obci Tisno u Murteru. Vezl jsem si i vlastní bójku (s kovovými konci) ale pak mi sousedé nabídli spoluuvázání na stávající bójku ubytovatele. Je fakt, že trochu vznikl problém s délkou lanovky když jsem měl lano 40m a v místě trojuzlu jsem pak musel nechat namotané zbytkové lano. Příště si na ten zbytek vemu nějaký vak s popruhem aby to bylo úhledné. Také si seženu nějaký stahovák na konec dvojlana u břehu abych nemusel vázat ten uzel když už je lanovka napnutá (možná takovou věc používají horolezci).
Jinak největší výhodou tohoto systému je to, že i když je vítr a vlny, tak se dá bezpečně připlout dále od břehu k uzlům u kladky, zacvaknout, pak podruhé karabinu na zádi, no a současně už lze vypnout motor a pak se lehce doručkovat. Ahoj Lešek.
kajman
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: pát črc 04, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kajman » stř črc 09, 2008 7:01 am

Díky Pepo za Tvou odpověď na můj dotaz. Zatím tedy všemu rozumím, zbytek praxí :) . Položím ještě další dotaz, a to jak zabezpečit motor proti případné krádeži. Zámek se dá protáhnout přes upevňovací šrouby, je to dostačující? Věřím, že u moře v třeba v Chorvatsku je to bezpečnější než u nás někde na přehradě. To bych měl vážně obavu. Uvažoval jsem o provrtání zrcadla na člunu. Řešil to tak někdo? Tyto dotazy jsou asi hodně lidem k smíchu, ale většinou si říkám, líná huba holé neštěstí. Věřím, že po dovolené budu moci předat už i já nějaké ty zkušenosti.
Uživatelský avatar
karak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: úte čer 12, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod karak » stř črc 09, 2008 8:25 am

K zamykání motoru: Na zrcadlo plachetnice jsem nalepil asi 1cm gumovou podložku pod uchycení motoru, skrz "přívěšky" šroubů provlékám pásek železa na jedné straně se zámkem tak, že šrouby svážu dohromady a nejdou povolit.
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 125
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kzeman » stř črc 09, 2008 5:46 pm

To kajman: Po upozornění domácím, abych si motor odnášel jsem usoudil, že v Chorvatsku jsou stejní dacani jako u nás.

Na přehradách jsem používal k zabezpečení pouze visací zámek provlečený dotahovacíma páčkama šroubů do doby než mne Tatas upozornil, že tyto páčky jsou litinové a jdou snadno rozlomit, proto používám zámek na kolo který jde provléknout podložkou v zrcadle.
Nabízí se však, že když nejde ukrást motor, snadněji se ukradne i s člunem.
V Chorvatku jsem často vídal: motor na člunu nebyl vytahován z vody, ale ponechán ve vodě, stočen úplně do strany a celé zajištěno řetězem. Krom toho tento řetěz byl upevněn na dno boje, nebo molo.
david
moderátor
Příspěvky: 4715
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv črc 10, 2008 12:04 am

kajman píše:Díky Pepo za Tvou odpověď na můj dotaz. Zatím tedy všemu rozumím, zbytek praxí :) . Položím ještě další dotaz, a to jak zabezpečit motor proti případné krádeži. Zámek se dá protáhnout přes upevňovací šrouby, je to dostačující? Věřím, že u moře v třeba v Chorvatsku je to bezpečnější než u nás někde na přehradě. To bych měl vážně obavu. Uvažoval jsem o provrtání zrcadla na člunu. Řešil to tak někdo? Tyto dotazy jsou asi hodně lidem k smíchu, ale většinou si říkám, líná huba holé neštěstí. Věřím, že po dovolené budu moci předat už i já nějaké ty zkušenosti.


jasně, mám motor prošroubovaný zezadu do zrcadla a zámek na kolo provlečený mezi nohou a závesem. jednou ho kradli, povolili šrouby závěsu a vono nic, nešel sundat. tak mi zůstal. :D
zábrany musí být nestandartní, jinak je najde a odstraní každej.
Uživatelský avatar
cervik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 264
Registrován: čtv led 31, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod cervik » čtv črc 10, 2008 9:47 pm

To David : prepáč, len súkromná otázka, ten motor ti chceli ukradnúť u nás / myslím v Č.R. /, alebo v zahraničí? Totiž, zatiaľ dôverujem luďom ... :shock:
kajman
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: pát črc 04, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kajman » pát črc 11, 2008 6:33 pm

No to jste mě teda uklidnili :hmm: . V zrcadle žádný otvor, krom vypouštění dole, nemám, tak asi provrtat né? Tahat motor se mi denně nechce, tak nic jiného nezbude. Je nějaká zkušenost s křidélky u vrtule? Nazývá se to tuším stabilizátory.
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 648
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 9

Příspěvekod vovsky » ned črc 13, 2008 9:05 pm

david
moderátor
Příspěvky: 4715
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned črc 13, 2008 10:31 pm

cervik píše:To David : prepáč, len súkromná otázka, ten motor ti chceli ukradnúť u nás / myslím v Č.R. /, alebo v zahraničí? Totiž, zatiaľ dôverujem luďom ... :shock:


U mě doma ve 3 ráno a to jsem byl na lodi. Já spal jak špalek, ale přítelkyně je vyřvala tak, že se ve tmě netrefili na lávku mola a padali do vody. :lol: Vlastně je škoda, že ho neukradli, za 14 dní mu stejně praskla klika a nebyla k sehnání. Tak mám jinej a tenhle na náhradní díly. Jenže těch krámů, co není kam dát, mám už nějak moc.
david
moderátor
Příspěvky: 4715
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned črc 13, 2008 11:03 pm

Něco ke kotvení. Kdysi před lety jsem měl stejný problém - dostat lod od břehu, ale z jiného důvodu. Často jsme jezdili na Štěchovice, kde hladina kolísá až 3,5m během pár hodin. Nechat lod´ u břehu a jít do hospody bylo velmi riskantní. Tak jsem vymyslel jednoduchou fintu, Zahodím dobrou kotvu pokud možno co nejdál od břehu. Lano provléknu zadním a předním vazákem a uvážu na břeh. Pošukáváním za lano loď vyšloupnu od břehu a přitáhnu ji stejně, ale v opačném rytmu. Když je proud, je mazané hodit kotvu trochu po proudu, aby loď nelezla ke břehu.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned črc 20, 2008 3:51 am

Již jsem to tady někde uváděl, že na zamčení motoru na člunu prodávají v Avarjachtu návlek z nerez plechu ve tvaru U, který
se navleče přez utahovací páčky šroubů a má to napříč díry na zámek, který se provleče skrz oko na páčce a k tomu je v ceně
zámek z mosazi. Stojí to 500 Kč a je to ve dvou velikostech.
Jinak jsem letos zapomněl k bojce síť na kamení, tak jsem použil silnou nákupní tašku co mají v Globusu, naplnil kamením
a za uši přivázal nerez řetězem k bojce až k hornímu oku ke kladce lanovky. Po třech týdnech nebyla na tašce stopa po
opotřebení akorád byla celá zelená, tak zůstala pod vodou. Původně jsem řetěz na tašce spojil nerez šroubem M8 utaženým
rukou ale tam se po 5 dnech ve vodě povolila matka a tak jsem tam dal karabinu a byl pokoj. Jenom byl problem se potopit
do 4 metrů a přitáhnout za silnějších vln řetěz s lanovkou k tašce.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned črc 20, 2008 6:54 am

david píše: Zahodím dobrou kotvu pokud možno co nejdál od břehu. Lano provléknu zadním a předním vazákem a uvážu na břeh. Pošukáváním za lano loď vyšloupnu od břehu a přitáhnu ji stejně, ale v opačném rytmu. Když je proud, je mazané hodit kotvu trochu po proudu, aby loď nelezla ke břehu.


Já jsem trochu hůř chápavej, ;) nějak si to nedovedu představit.
Nešlo by to nakreslit ?
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » ned črc 20, 2008 10:26 am

halladin píše:
david píše: Zahodím dobrou kotvu pokud možno co nejdál od břehu. Lano provléknu zadním a předním vazákem a uvážu na břeh. Pošukáváním za lano loď vyšloupnu od břehu a přitáhnu ji stejně, ale v opačném rytmu. Když je proud, je mazané hodit kotvu trochu po proudu, aby loď nelezla ke břehu.


Já jsem trochu hůř chápavej, ;) nějak si to nedovedu představit.
Nešlo by to nakreslit ?


To jsem halladine sám zvědav, jak Ti bude david malovat to „Pošukávání“. :? :D
alffa
david
moderátor
Příspěvky: 4715
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » ned črc 20, 2008 2:10 pm

alffa píše:
halladin píše:
david píše: Zahodím dobrou kotvu pokud možno co nejdál od břehu. Lano provléknu zadním a předním vazákem a uvážu na břeh. Pošukáváním za lano loď vyšloupnu od břehu a přitáhnu ji stejně, ale v opačném rytmu. Když je proud, je mazané hodit kotvu trochu po proudu, aby loď nelezla ke břehu.


Já jsem trochu hůř chápavej, ;) nějak si to nedovedu představit.
Nešlo by to nakreslit ?


To jsem halladine sám zvědav, jak Ti bude david malovat to „Pošukávání“. :? :D
alffa


protáhnu lano od kotvy okem( vazákem) na zádi, pak na přídi a čutnu do loďky. lano nechám volnější, aby vazáky projelo. když se loď zastaví, rychle zatáhnu, volná část lana za lodí od kotvy projede, ale loď se díky setrvačnosti nepřitáhne. pokud chci ještě dál, zvolna napnu lano až se zvýší tření ve vazácích a o palubu, pak potáhnu dál a trochu tím loď přitáhnu k sobě( je dobrý mít lano co pruží). Když už ji lano ke mě víc nepustí , začnu povolovat. Tření lana o loď a pružení části lana od kotvy k lodi mi loď rozjede odemě. jak se rozjde, povolím lano docela, lo´d pokračuje setrvačností dál pryč. když se začne zpomalovat , prudce zatáhmu a tím zase protáhnu lano vazáky. to je to pošukávání. takhle ji dostanu téměř ke kotvě. na břehu uvážu lano na fest - zvýším tím tření a lodˇka zůstane kde sem chtěl. Zpět ji dostanu v opačném rytmu. Jde to líp než od sebe.
Chce to trochu tréning, ale není to problém.
Uživatelský avatar
Jirka_TEC_Tce
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 311
Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Teplice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Jirka_TEC_Tce » ned črc 20, 2008 3:51 pm

To pružný lano člun vystřelí jako prak, vždy natáhneš a pustíš a člun pak pluje setrvačností a klouže po volnem lanu. Je to tak? Jirka
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned črc 20, 2008 4:32 pm

No, to pošukavání mě krapet spletlo :-)
Šukat je polsky hledat, a česky :mad: .......
Uživatelský avatar
Jirka_TEC_Tce
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 311
Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Teplice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Jirka_TEC_Tce » ned črc 20, 2008 5:03 pm

Pošukávání je vlastně takový neustálý šukání. Tak to by mě taky zmátlo. Ta představa. :D
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » ned črc 20, 2008 5:04 pm

halladin píše:Šukat je polsky hledat, a česky :mad: .......


Nebudeš tom možná věřit halladine,
„ŠUKAT“, je staré české slovo. Ještě do nedávna hojně užívané. Dokonce i v literatuře.

Znamená to ZHRUBA „něco dělat“. (dělat to zaujatě, usilovně, atd.)

Místo dlouhých keců, užiji příklad použití ve větě:
„Když jsem se vrátil domů, Mařka již šukala po kuchyni“.
Ujišťuji Tě, že se sexem to nemá nic společného. Navíc „Mařka“, nemusela nutně v kuchyni vařit. Mohla tam dělat téměř cokoli, co má nějakou vazbu na kuchyň. Tedy i něco hledat. :D
alffa
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned črc 20, 2008 6:20 pm

Ale věřil, Alffo,

znám ten význam ze starších knih. Dnesje to už ale spíš skoro nepoužívaný archaismus, a známější je ten "novodobý" význam :D

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host