Dobíjení baterie.
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
- Ferdinand
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 321
- Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Předklášteří
Dobíjení baterie.
Na baterii mám natvrdo bez pojistek přes svorkovnici připojené světlo v kajutě , na stěžni, kompasové světlo, rádio ( to pojistku má ), zásuvku na 12 V a ... chtěl bych na tuto svorkovnici připojit i dráty od motoru Mercury Sailpower 5 Hp kterým bych tuto baterii chtěl dobíjet. Lze to takto, nebo mezi motor a baterii musím vložit nějaký regulační člen ?
Děkuji za odpovědi.
Děkuji za odpovědi.
Tak v prvé řadě ti musím říct, že jsi velký hazardér a koleduješ si o malér. Říká se sice, že stěhovat je horší než vyhořet, ale NENÍ to pravda!!! Desku s 2-3 pojistkama koupíš za pár peněz v každé Mototechně a jsi za vodou.
Co se týká tvé vlastní otázky, nejsem si na 100% jistý, ale myslím si, že by to mělo jít na přímo. Napiš ještě, jaký má tvuj Mercury zdroj proudu /dynamo/alternátor) a zajistím ti fundovanou odpověď.
Bohužel jsem všechna schémata zapojení elektriky v automobilech, pro předpokládanou nepotřebnost, před časem vyhodil.
Co se týká tvé vlastní otázky, nejsem si na 100% jistý, ale myslím si, že by to mělo jít na přímo. Napiš ještě, jaký má tvuj Mercury zdroj proudu /dynamo/alternátor) a zajistím ti fundovanou odpověď.
Bohužel jsem všechna schémata zapojení elektriky v automobilech, pro předpokládanou nepotřebnost, před časem vyhodil.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Od motoru by mal ísť prúd najskôr do batérie a to cez regler, aby si ju neprebil /náhodou/. Z motoru ide 6V,alebo 12V? A z baterie cez poistku k spotrebičom. Z takého motorečku vela šťavy nepojde. Libor má namiesto reglera chladničku a tak si je istý že batériu neprebije. Dôležité je, či je batéria 20A, alebo 100A. Čo sa týka nebezpečia požiaru, tak od 12V bez problémov. 12V rozvod je citlivejší na prierez káblov a dĺžka vedenia ovplyvňuje ich hrúbku. Tolko ja amatér.
- Ferdinand
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 321
- Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Předklášteří
Je to motor Mercury 4 HP SailPower vedou z něho dva dráty. Černý a červený. A na konci jsou dvě oka pro připojení k baterii. Tak to bude asi ovládací relé už integrované v motoru. Na červeném drátu je ještě pojistka.
Vše originál z továrny. Rok výroby 2003. To bude asi relé zabudované v motoru, jinak by tam nedávali ty oka pro připojení k baterii. K těm světlům ty pojistky raději ještě přidělám.
Vše originál z továrny. Rok výroby 2003. To bude asi relé zabudované v motoru, jinak by tam nedávali ty oka pro připojení k baterii. K těm světlům ty pojistky raději ještě přidělám.
Asi máš pravdu. Taky mě to už blesklo hlavou. Díval jsem se k dodavatelům Vltava a Imram. Je tam pouze psané, že na přání je dodávaný 5A alternátor. Dva dráty by k ext. relé byly málo, ještě by musel být minimálně jeden k budícímu vinutí alternátoru.
Bude to asi tak - přímo na autobaterii. Ještě mě ale leží v hlavě ta pojistka na plus pólu, u automobilů to nebývá. Jedině snad ten důvod, že napájená baterie není součásti celku...
Jinak při dobíjecím napětí cca 14,5V počítej s přínosem tak 65-70 W.
-------------------------------------------------------------------------------------
EDIT: Co jsem jen tak narychlo našel, je zapojení dobíjení u Felicie. U automobilů je mínus pól na kostře a jinak jde od alternátoru k baterii jeden plus pól. (bez pojistky)
Bude to asi tak - přímo na autobaterii. Ještě mě ale leží v hlavě ta pojistka na plus pólu, u automobilů to nebývá. Jedině snad ten důvod, že napájená baterie není součásti celku...
Jinak při dobíjecím napětí cca 14,5V počítej s přínosem tak 65-70 W.
-------------------------------------------------------------------------------------
EDIT: Co jsem jen tak narychlo našel, je zapojení dobíjení u Felicie. U automobilů je mínus pól na kostře a jinak jde od alternátoru k baterii jeden plus pól. (bez pojistky)
- Standa*
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 82
- Registrován: sob lis 12, 2005 8:46 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Bilina
Ahoj pánové jestli jsem to dobře pochopil tak řešíte přímé připojení nebo ne.Určitě ano napřímo bez pojistky,ale pouze na baterku.Baterie se nemůže takovým malým proudem přebít.Bude li prázdná /vybitá/ má malý vnitřní odpor a poteče nabíjecí proud 5A čím více se bude nabíjet bude se jí zvyšovat vnitřní odpor a nabíjecí proud bude klesat až nepoteče žádný muselo by se zvýšit napětí aby tekl opět proud a v tom motoru je určitě alternátor který má svoji stabilizaci.
Jinak by to ovšem mělo být zapojeno takto :
Černý z motoru přímo na akumulátor a odtud odvod do místa rozbočení na spotřebiče.
Červený přívod napojit na hlavní spínač lodě odvod /jsou originál 500A/
baterku + pól na hlavní spínač /dělají se pro možnost připojení 2 bater.
ze spínače by to mělo jít na hlavní desku jištění kde je tepelná ochrana a pojistky nebo jističe na jednotlivé spotřebiče.
Určitě ne bez pojistek???
Při plně nabitém akumulátoru teče měď při zkratu a jsou li rozvody slabším průměrem tak při zkratu zhoří.
Jinak by to ovšem mělo být zapojeno takto :
Černý z motoru přímo na akumulátor a odtud odvod do místa rozbočení na spotřebiče.
Červený přívod napojit na hlavní spínač lodě odvod /jsou originál 500A/
baterku + pól na hlavní spínač /dělají se pro možnost připojení 2 bater.
ze spínače by to mělo jít na hlavní desku jištění kde je tepelná ochrana a pojistky nebo jističe na jednotlivé spotřebiče.
Určitě ne bez pojistek???
Při plně nabitém akumulátoru teče měď při zkratu a jsou li rozvody slabším průměrem tak při zkratu zhoří.
- Ferdinand
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 321
- Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Předklášteří
Děkuji za rady. Dobrý web Libore ! Spotřebiče bez pojistek rozhodně nenechám. To by byl opravdu hazard. Motor má na jednom drátu průběžně zapojenou pojistku 10 A. Uvnitř je drátů - jak sviňa , ale ven už jdou jen dva. Nebudu i z důvodu finanční úspory dělat zbytečně složitou a drahou rozváděcí desku s vypínači ale ke každému spotřebiči vložím průběžnou pojistku. Když z motoru, který dává 56W jde pojistka 10A tak k 10W světlům snad bude stačit pojistka tak 3A.
VESELÉ VÁNOCE A ŠŤASTNÝ NOVÝ ROK PLACHTAŘI !!!!
VESELÉ VÁNOCE A ŠŤASTNÝ NOVÝ ROK PLACHTAŘI !!!!
- Jaarek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 68
- Registrován: čtv pro 29, 2005 2:11 pm
- Reputace: 14
- Bydliště: Praha
Zdravím,
s tím vnitřním odporem je to trochu jinak. Nová baterie má vnitřní odpor nejmenší a jak stárne, tak se zvětšuje. Když je špatná, tak má velký vnitřní odpor, nebo i menší napětí při zkratovaném článku.
Vybitý akumulátor má nižší napětí a při připojené nabíječce s konstatním napětím např. 14,4V pro 12V akumulátor teče zpočátku větší proud (větší rozdíl napětí). Jak se akumulátor nabíjí, jeho napětí roste a vyrovnávací proud (daný rozdílem napětí mezi nabíječkou a akumulátorem, děleno vnitřními odpory I=(Unab-Uaku)/(Rnab+Raku)) se tak snižuje.
Běžný akumulátor by se měl nabíjet proudem rovným 1/10 jeho kapacity, takže např. pro akumulátor 100Ah (kapacita pro proud 100A po dobu 1hod) by se měl nabíjet max proudem 10A.
Max. nabíjecí napětí na článek olověné baterie je 2,4V, při udržovacím nabíjení by se mělo napětí na článek pohybovat na maximální úrovni 2,3V. Běžná 12V baterie má šest článků a tak by nabíjecí napětí pro konstatní trvalé dobíjení mělo být tak 13,5V.
V motoru by měl být regulátor konstatního napětí (jinak by se měnilo s počtem otáček) s omezením max. proudu (zde asi cca 5A), daného spíše výkonem motoru a alternátoru/dynama.
Pojistku od motoru bych ponechal (pro každý případ - zde by zkrat mohl znamenat taky vyhoření motoru) a pojistky k jednotlivým spotřebičům určitě doplnit !!! - jinak se časem můžete divit, co to bude dělat, až nejdřív poteče z kabelů izolace a pak dojde i na zkapalnění a vypaření mědi. Zajímavé efekty může způsobit taky upuštění velkého stranového klíče, který zkratuje oba póly baterie - baterie klidně dodá proud i více než 200A.
Ahoj
Jaarek
s tím vnitřním odporem je to trochu jinak. Nová baterie má vnitřní odpor nejmenší a jak stárne, tak se zvětšuje. Když je špatná, tak má velký vnitřní odpor, nebo i menší napětí při zkratovaném článku.
Vybitý akumulátor má nižší napětí a při připojené nabíječce s konstatním napětím např. 14,4V pro 12V akumulátor teče zpočátku větší proud (větší rozdíl napětí). Jak se akumulátor nabíjí, jeho napětí roste a vyrovnávací proud (daný rozdílem napětí mezi nabíječkou a akumulátorem, děleno vnitřními odpory I=(Unab-Uaku)/(Rnab+Raku)) se tak snižuje.
Běžný akumulátor by se měl nabíjet proudem rovným 1/10 jeho kapacity, takže např. pro akumulátor 100Ah (kapacita pro proud 100A po dobu 1hod) by se měl nabíjet max proudem 10A.
Max. nabíjecí napětí na článek olověné baterie je 2,4V, při udržovacím nabíjení by se mělo napětí na článek pohybovat na maximální úrovni 2,3V. Běžná 12V baterie má šest článků a tak by nabíjecí napětí pro konstatní trvalé dobíjení mělo být tak 13,5V.
V motoru by měl být regulátor konstatního napětí (jinak by se měnilo s počtem otáček) s omezením max. proudu (zde asi cca 5A), daného spíše výkonem motoru a alternátoru/dynama.
Pojistku od motoru bych ponechal (pro každý případ - zde by zkrat mohl znamenat taky vyhoření motoru) a pojistky k jednotlivým spotřebičům určitě doplnit !!! - jinak se časem můžete divit, co to bude dělat, až nejdřív poteče z kabelů izolace a pak dojde i na zkapalnění a vypaření mědi. Zajímavé efekty může způsobit taky upuštění velkého stranového klíče, který zkratuje oba póly baterie - baterie klidně dodá proud i více než 200A.
Ahoj
Jaarek
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Rozmýšlam nad tým, prečo všade v prospektoch dávajú k solárnemu článku regler, keď výkon tohoto zázraku je dosť malý. Za deň to spraví okolo 10-15A /tie menšie/.
K tomu nabíjaciemu prúdu 1/10 kapacity batérie, marine batérie sa môžu nabíjať až 1/4, tvrdia v prospektoch. Ešte pri gelových batériach je to nejako inak. / My amatéri / Na úplné nabitie treba špecialnu nabíjačku a pri nabíjaní z alternátora špecialny regler. To sa samozrejme netýka takéhoto malého prívesáku.
K tomu nabíjaciemu prúdu 1/10 kapacity batérie, marine batérie sa môžu nabíjať až 1/4, tvrdia v prospektoch. Ešte pri gelových batériach je to nejako inak. / My amatéri / Na úplné nabitie treba špecialnu nabíjačku a pri nabíjaní z alternátora špecialny regler. To sa samozrejme netýka takéhoto malého prívesáku.
To co píšeš Denisi je v podstatě pravda, ale nevylučuje to výše uvedené.
- Pochybuji, že si někdo dá do lodě baterii menší, než 50 Ah. Já bych volil alespoň 90 Ah. A 1/10 z kapacity uvedených baterií je 5 resp. 9 ampér. Alternátor dává maximum 5 A a to by připadalo v úvahu při vybité baterii. Tak jak napsali Standa i Jaarek, při zvyšování stupně nabití, nabíjecí proud samovolně klesá.
- Ten "regler" (pro spoluobčany méně jazykově vyspělé, regulátor ) předpokládáme že je součástí motoru. Pokud ne, netrčely by tam káble dva, ale tři.
- Pochybuji, že si někdo dá do lodě baterii menší, než 50 Ah. Já bych volil alespoň 90 Ah. A 1/10 z kapacity uvedených baterií je 5 resp. 9 ampér. Alternátor dává maximum 5 A a to by připadalo v úvahu při vybité baterii. Tak jak napsali Standa i Jaarek, při zvyšování stupně nabití, nabíjecí proud samovolně klesá.
- Ten "regler" (pro spoluobčany méně jazykově vyspělé, regulátor ) předpokládáme že je součástí motoru. Pokud ne, netrčely by tam káble dva, ale tři.
- Standa*
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 82
- Registrován: sob lis 12, 2005 8:46 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Bilina
Ahoj ještě jednou k pojistkám pochopitelně pokud je na červeném /plus/ od motoru pojistka tak jí tam nechám tady jde o malej závěstnej motor který už má vše v sobě alternátor s elektronickým regulátorem jednoduché odzkoušení nastartuji motor a změřím voltmetrem jak se mění výstupní napětí v závislosti otáček já při nastartovaném motoru na volnoběh mne dává něco málo přes 12.6V až když je ve 3600 otáčkách dává přes 14V.
Nejde to na akumulátor přes žádnou pojistku jsou tam jen výkonové diody v závěrném směru jak na přívodu od alternátoru tak od pevně zabudované nabíječky akumulátorů.Ta je plně elektronická mohu zapnout nabíjení a sama se připojuje a odpojuje podle stavu akumulátorů.Co se týká proudu z akumulátoru při zkratu tak záleží jestli je akumulátor startovací nebo trakční není při zkratu proud přes 350A nic neobvyklého.Já při vysouvání hydraulické lávky mám odběr 135A ovšem přívodní kabely tomu odpovídají.
Nejde to na akumulátor přes žádnou pojistku jsou tam jen výkonové diody v závěrném směru jak na přívodu od alternátoru tak od pevně zabudované nabíječky akumulátorů.Ta je plně elektronická mohu zapnout nabíjení a sama se připojuje a odpojuje podle stavu akumulátorů.Co se týká proudu z akumulátoru při zkratu tak záleží jestli je akumulátor startovací nebo trakční není při zkratu proud přes 350A nic neobvyklého.Já při vysouvání hydraulické lávky mám odběr 135A ovšem přívodní kabely tomu odpovídají.
- Monty
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1125
- Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
- Reputace: 6
- Bydliště: EU
Standa* píše:Jinak ještě Gelový akumulátor nejde nabíjet klasickým alternátorem??? jde ale ne na plnou kapacitu a snižuje se jeho počet nab. cyklů.Vyžaduje spec. nabíječku z křivkou U.
Hmmm...Já měl za to,že gelovky startovací normálně dobiješ altecem.Že zvláštní nabíječku potřebují jenom baterie trakční,ne startovací...Asi si budu muset doplnit znalosti
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Ťažko sa v tom orientovať, v škole nás to neučili, informácií o princípoch, napr. gelových batérií, ako šafránu. Prečo, z akého dôvodu treba , resp. je lepšie na nabíjanie gelovky inú nabíjačku neviem, ale je to tak. Normálnou ju nenaláduješ naplno. Aj zo špecialnymi lodnými motormi je to nejako čudné. Niekdo tvrdí, že nabíjať batériu chodom na prázdno ničí motor. Neviem prečo. Problém je v tom, že toto nabíjanie je neekonomické. Pýtal som sa autoelektrikára ako to je a bude to asi v tom reglery. Lodné motory používajú automobilový alternátor s reglerom. A to stojí 20 k motorček ako celé auto! Alternátor v aute nepotrebuje za hodinu narvať 2 alebo 3 batérie. Dáva pomaly nejakých 5-6A do jednej štartovacej batérie a keď sa zapnú spotrebiče, napr.svetlá, vyhrievanie skla, stierače atď. tak regler púšťa prúdu viacej. Auto sa na rozdiel od lodi pohybuje vždy len s motorom, preto prúdu má dosť. Teda darmo máš na lodnom motore 60A alternátor, keď ten pracuje v režime automobilu. Až teraz konečne začali robiť špeci lodné reglery, ktoré umožňujú intenzívne dobíjanie batérií, tvrdia, že batéria sa dá dobiť na 100% a to velmi rýchlo, pretože napr. z 55A alternátoru nepustí len 10-20A ale podstatne viac. V katalógu SVB je najlacnejší za 169,9 Eur. Za 36,9 tam majú regler do Bosch alternátorov ktorý je určený na nabíjanie geloviek.
- Ferdinand
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 321
- Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Předklášteří
Když už jsme u baterií a dobíjení mám tady jeden zajímavý článek o dobíjení baterií třeba do GPS přístrojů viz. : http://www.skyfly.cz/pristroj/baterky02.htm
- Standa*
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 82
- Registrován: sob lis 12, 2005 8:46 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Bilina
Ahoj vidím že se tu rozvinula docela dobrá debata mezi akumulátorem trakčním a startovacím není z hlediska nabíjení žádný rozdíl lze nabíjet klasickým způsobem - normal nabíječka ,alternátor akumulátory se liší stavbou článků /silnější desky a snad i izolace/ bez katalogového čísla prakticky nejde rozeznat. Startovací jsou konstruovány aby dávaly velké proudy po malou dobu a nejsou vhodné pro delší odběr malým proudem trakční naopak. Mam v lodi 1x startovací a 1x trakční stejné kapacity.Při testu v zátoce na kotvě jednou na startovací /provoz lednice,čerpadlo na vodu,rádio,sonar a nevím co / tak po jednom odpoledni byla zkoro v červeném na indikátoru.To samé druhý den z trakční stejné spotřebiče a režim a nespadla ani do žlutého na indikátoru.
Dělal jsem pak ještě testy se startem na trakční a v pohodě takže až bude ta startovacá vadná tak tam dám jen trakční nastartovat na ní jde bez problému a provoz v zátoce je o 40% výhodnější a na tento odběr konstruovaná.
Ještě jednou k Gelovkám ta specielní nabíječka s křivkou U spočívá v tom že nenabijí jako klasická která může nabíjet /pulz,mezera,pulz nebo pulz,pulz/ záleží na způsobu usměrnění.U toho nabíjení z U křivkou je ten průběh uplně jiný proto se nenabije na plno a dochází u ní k ohřevu a z části k odpařování takhle mne to bylo před časem vysvětleno od odborníka zatím ahoj Standa
Dělal jsem pak ještě testy se startem na trakční a v pohodě takže až bude ta startovacá vadná tak tam dám jen trakční nastartovat na ní jde bez problému a provoz v zátoce je o 40% výhodnější a na tento odběr konstruovaná.
Ještě jednou k Gelovkám ta specielní nabíječka s křivkou U spočívá v tom že nenabijí jako klasická která může nabíjet /pulz,mezera,pulz nebo pulz,pulz/ záleží na způsobu usměrnění.U toho nabíjení z U křivkou je ten průběh uplně jiný proto se nenabije na plno a dochází u ní k ohřevu a z části k odpařování takhle mne to bylo před časem vysvětleno od odborníka zatím ahoj Standa
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
No nazdar, páni elektrikáři. Jen tak stručně opravím několik vašich omylů.
To 4 koňský kvrdlátko sichr nemá a ani nepotřebuje nějakej regulátor. Sice píšou že má alternátor - ale to je jen otázka výkladu, co je alternátor. Když kejvu vodičem tam a zpět v magnetikám poli tak mám taky alternátor neb tento termín znamená pouze, že to je zdroj střídavýho proudu jak nás učili v 8. třídě - nebo v 9.? Přívěšáky nemaj žádný buzení, tam jen okolo civky( civek) běhá setrvák s permanentními magnety. Některý přívěsy to ani nemaj usměrněný ( je to jen pro osvětlení ) a proto je dobrý se podívat do návodu co z toho vlastně leze.
Toto provedení alternátoru funguje jako velice měkký zdroj - klesá napětí při zátěži. To napětí nepřeleze 14,5V, proto žádný regulátor. Zato soláry dávaj na prázdno až 20 - 30V a když je baterka nabitá a má 0 odběr, lezlo by napětí nahoru a vařila by - proto regulátor.
Co se týče dobíjecího napětí, má ho dneska pomalu každá baterka jiné - od 13,5 do 15V, podle provedení a je třeba číst návod. Jinak je furt nedobitá nebo vyvařená. Zvlášť choulostivý jsou gelovky, při vyšším napětí dokážou i explodovat ( to teda dokáže každá, ale z jinýho důvodu )
Taktéž gelovky nesnáší hluboké vybití (pod 10,5V ? ) a kleknou.
A při výpočtu potřebné kapacity počítejte s tím, že z papírové hodnoty Ah lze využít jen cca 50 %, další vybíjení baterkám škodí! Jo a při nabíjení se baterka nesmí ohřát nebo jen nepatrně - lepší nabíječky maj teploměr co to hlídá.
To 4 koňský kvrdlátko sichr nemá a ani nepotřebuje nějakej regulátor. Sice píšou že má alternátor - ale to je jen otázka výkladu, co je alternátor. Když kejvu vodičem tam a zpět v magnetikám poli tak mám taky alternátor neb tento termín znamená pouze, že to je zdroj střídavýho proudu jak nás učili v 8. třídě - nebo v 9.? Přívěšáky nemaj žádný buzení, tam jen okolo civky( civek) běhá setrvák s permanentními magnety. Některý přívěsy to ani nemaj usměrněný ( je to jen pro osvětlení ) a proto je dobrý se podívat do návodu co z toho vlastně leze.
Toto provedení alternátoru funguje jako velice měkký zdroj - klesá napětí při zátěži. To napětí nepřeleze 14,5V, proto žádný regulátor. Zato soláry dávaj na prázdno až 20 - 30V a když je baterka nabitá a má 0 odběr, lezlo by napětí nahoru a vařila by - proto regulátor.
Co se týče dobíjecího napětí, má ho dneska pomalu každá baterka jiné - od 13,5 do 15V, podle provedení a je třeba číst návod. Jinak je furt nedobitá nebo vyvařená. Zvlášť choulostivý jsou gelovky, při vyšším napětí dokážou i explodovat ( to teda dokáže každá, ale z jinýho důvodu )
Taktéž gelovky nesnáší hluboké vybití (pod 10,5V ? ) a kleknou.
A při výpočtu potřebné kapacity počítejte s tím, že z papírové hodnoty Ah lze využít jen cca 50 %, další vybíjení baterkám škodí! Jo a při nabíjení se baterka nesmí ohřát nebo jen nepatrně - lepší nabíječky maj teploměr co to hlídá.
- Monty
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1125
- Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
- Reputace: 6
- Bydliště: EU
Davide,a jak je to s trakčními bateriemi..??Jinak jak dokáže bouchnout baterie bych mohl udělat přednášku....Dva dni jsem neviděl na pravé oko.Fatální chyba.Hned po tom,co jsem ji odpojil z nabíječky,jsem šel prubnout na přímo startér vymontovanej z auta.Malá jiskra a kyselina a střepiny z baterie po celé dílně a hlavně na mně.Vytlučené jedno okno.Baterie 150Ah. Naštěstí jsem chytnul jenom dvě střepiny do nohy a ne do hlavy.
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1112
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
Mám Tohatsu 15 a taky jsem řešil nabíjení, ale jen malé gelové baterie do světla a noční "poziční" světlo. Motor je starý dnes cca 10 let. Nemá usměrnění a na prázdno, lépe řečeno s jednou žárovkou 12V 5W nebo 21W rychle dosáhne napětí při kterém se žárovka spolehlivě spálí - nabíjení vyřešila dioda a žárovka sériově (usměrnění, omezení proudu) a svícení 2 žárovky sériově (dalo by se říct 24V).
Je potřeba zjistit co v daném motoru vlastně je a nepředpokládat co by tam mělo být, radši.
Je potřeba zjistit co v daném motoru vlastně je a nepředpokládat co by tam mělo být, radši.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Monty píše:Davide,a jak je to s trakčními bateriemi..??Jinak jak dokáže bouchnout baterie bych mohl udělat přednášku ...
Když odpojuješ baterku od nabíječky, musíš vždycky nejdřív vypnout nabíječku, vytáhnout ze sítě. Snad je u gelovek ne. Jinak vždycky při nabíjení se uvolňuje vodík a kyslík v tom správným poměru a u blbý nabíječky co neumí stáhnout U, ve finále přímo vaří. Mně řachla od flexy, taky dobrý, hlavně že sem si říkal, když sem řezal, že by mohla - a vono JO! Naštěstí byla stará, jen filtrovala nabíječku aby hrálo a nevrčelo rádio když jsem stavěl.
K dotazu - trakční baterky - už podle názvu nejsou na startování ale na pohon el.motorů. Co se nabíjení týká je to stejné ( u běžných ke kterým se dostanem, stříbro- zinek je něco jinýho ) jako u startovacích I = 0,1 kapacity x 120% času. U - podle údaje výrobce. Snesou víc cyklů nabití/vybití i trochu větší vybití.
V nouzi se dá nastartovat benziňák nebo menší diesel. Vadí jim to proto, že mají jinou konstrukci desek, nejsou na velké proudy stavěné a můžou se protékajícím proudem ohřát a deformovat . Pak jsou ještě baterky osvětlovací a ty zase vydrží dýl a dají míň proudu. Hlavně si pamatovat, že když jednou baterka zazlobí, tak nepřemejšlet a vyhodit. Všelijaký budiče chcíplejch baterek akorát tahaj peníze z kapsy.
Jen pro zajímavost - dvě český startovací Akumy, v sérii na 24V, už drží pátej rok, nikdy jsem je nedobil, nikdy nepotřebovaly dolejt, nastartuju vždycky. Pak sem koupil něco extra "do karavanů a lodí "( že prej hodně cyklů, na svícení a tak ) a to chíplo po třech letech, teď na podzim. Holt západní pozlátko -magický voko ukazuje že je vše OK, ale jeden článek je ve zkratu.
- Olda
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 100
- Registrován: pát pro 09, 2005 2:26 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Sobotín
Pokud vím, u přívěšáků bývá jenom malý generátorek bez usměrnění. Je to určeno pro jednu žárovku pozičního světla. Je potřeba buď přečíst návod nebo měřit. U mého Johnsona 6 jsem si s tím hrál a zjistil, že po usměrnění to do baterky dává tak málo, že to nestojí za natahování drátu.
Ještě k těm gelovkám. Je to úplně normální olovo. Rozdíl je jednak v tom že je drahá, ale zase ti při převrácení nevyteče kyselina na hlavu. Problém je v tom, že když ji vyvařím přebitím, už tam tu vyvařenou vodu zpátky nenaleju, proto ty zvýšené nároky na regulátor. Ten by ale pro šetrné zacházení z baterkou měl být u každého dobíječe. U charakteristika znamená, že mi regulátor nepustí víc než cca 13,8V což je napětí při kterém začíná baterka bublat a vypařovat vodu. Samozřejmě pokud mám dostatečný zdroj proudu který běží dostatečně dlouho. Při slabém dobíjení stačí občas změřit napětí a při 14V vypnout, pokud se na to napětí vůbec někdy dostanu.
Ještě k těm gelovkám. Je to úplně normální olovo. Rozdíl je jednak v tom že je drahá, ale zase ti při převrácení nevyteče kyselina na hlavu. Problém je v tom, že když ji vyvařím přebitím, už tam tu vyvařenou vodu zpátky nenaleju, proto ty zvýšené nároky na regulátor. Ten by ale pro šetrné zacházení z baterkou měl být u každého dobíječe. U charakteristika znamená, že mi regulátor nepustí víc než cca 13,8V což je napětí při kterém začíná baterka bublat a vypařovat vodu. Samozřejmě pokud mám dostatečný zdroj proudu který běží dostatečně dlouho. Při slabém dobíjení stačí občas změřit napětí a při 14V vypnout, pokud se na to napětí vůbec někdy dostanu.
-
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 51
- Registrován: ned pro 18, 2005 8:33 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Brno
Nemám zkušenosti s lodním motorem ale myslim že je to podobné jako u auta. Tam to funguje takto, je tam třífazový alternátor (neberu veterány s dynamem ), za nim je tzv. regler ktery sleduje výstupní napětí z alternatoru a přibuzováním a odbuzováním rotoru (přes uhlíky) udržuje napětí, většinou MAX 14V což je asi 0,5V pod plynovacím napětím akumulátoru, to znamená že AKU nevaří. Plné nabytí je až při zhruba 16V což nemůže nastat (regler je jen na 14V) a tim je zaručena ochana před přebíjením. Při odpojení AKU dochází k odlehčení, náhlému vzrůstu napětí a poškození diod - proražení vysokým napětím. Jak se s tím vyrovnávají lodní motory nevím, ale jestli to umí běžet i bez baterie, tak tam musí být nejaká ochrana, stálo by za to to zkusit změřit, co do AKU skutečně teče.
- MartinB
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1112
- Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
- Reputace: 106
- Bydliště: Praha
No neřekl bych, že je to jako v autě.
Záleží ovšem asi i na velikosti motoru. V těch velkých, které mají elektrický startér a ke své funkci potřebují akumulátor určitě bude alternátor. Původní dotaz byl směrován na malý motor.
Mám Tohatsu 15k, kupoval jsem ho nový před 10 lety, je tam výstup 2 dráty střídavý, určitě tam není regulátor a ani usměrňovač (to je i v manuálu).
Bez zátěže se napětí značně mění v závislosti na otáčkách a to tak značně, že jsem na prázdno naměřil přes 40V.
Jednu 12V 5W (21W) to s přehledem okamžitě při zvýšení otáček přepálí.
Abych nemusel dělat regulaci bylo řešením dát dvě žárovky do série (nebo 1x 24V).
Taky jsem s tím dobíjel Pb akumulátor. Jednofázové usměrnění a omezovač proudu byla vhodně zvolená žárovka. Akumulátor udrží napětí v rozmezí napětí dle jeho stavu nabití. Ostatně automobilový alternátor se taky neměl roztáčet bez akumulátoru (nebo jiné vhodné zátěže), hrozí nekontrolované zvýšení napětí a zničení usměrňovacích diod (tvrdí v příručkách).
Záleží ovšem asi i na velikosti motoru. V těch velkých, které mají elektrický startér a ke své funkci potřebují akumulátor určitě bude alternátor. Původní dotaz byl směrován na malý motor.
Mám Tohatsu 15k, kupoval jsem ho nový před 10 lety, je tam výstup 2 dráty střídavý, určitě tam není regulátor a ani usměrňovač (to je i v manuálu).
Bez zátěže se napětí značně mění v závislosti na otáčkách a to tak značně, že jsem na prázdno naměřil přes 40V.
Jednu 12V 5W (21W) to s přehledem okamžitě při zvýšení otáček přepálí.
Abych nemusel dělat regulaci bylo řešením dát dvě žárovky do série (nebo 1x 24V).
Taky jsem s tím dobíjel Pb akumulátor. Jednofázové usměrnění a omezovač proudu byla vhodně zvolená žárovka. Akumulátor udrží napětí v rozmezí napětí dle jeho stavu nabití. Ostatně automobilový alternátor se taky neměl roztáčet bez akumulátoru (nebo jiné vhodné zátěže), hrozí nekontrolované zvýšení napětí a zničení usměrňovacích diod (tvrdí v příručkách).
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů