Dobíjení baterie.

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř led 09, 2008 8:22 pm

Lubore, to myslím problém nebude.Ta centrála ( Alfova) je fakt dobrá.
Uživatelský avatar
Ferdinand
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 321
Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
Reputace: 0
Bydliště: Předklášteří

Bezpečná záloha.

Příspěvekod Ferdinand » stř led 09, 2008 8:47 pm

To RadekS: No právě na lodi bys měl mít nějakou bezpečnou zálohu, když se zlomí stěžeň, začne foukat neskutečně velký vítr atd. a v té chvíli ti elektromotor s napůl vybitýma baterkama nepomůže. I proto mám 4 HP Mercury SailPower s dobíjením. Svítím, hraju, poslouchám zprávy o počasí, dobíjím GPS a MÁM JISTOTU.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » stř led 09, 2008 8:55 pm

halladin píše:Lubore, to myslím problém nebude.Ta centrála ( Alfova) je fakt dobrá.


Vypadá pěkně, ale pro to co se tu řešilo vhodná podle mne nebude. Určitě nedá svých 1000W do výstupu 12V. To by tam nemohly být ty zdířky pro banánky, ale musely by tam být díry jak pro svářecí kabely. A co s tisíci waty na 220 voltech? Trafo? Spínaný zdroj? Jak z toho dostaneme 80A pro dobíjení pohonných aku za jízdy. Zázraky se nedějí!
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » stř led 09, 2008 9:06 pm

Lubor píše:
halladin píše:Vypadá pěkně, ale ... Určitě nedá svých 1000W do výstupu 12V.

... a navyše je fest drahá. Takže by som si asi vzal do parády lacnú čínsku centrálku 800-900W za cca 70 EUR a pošpekuloval nad výmenou 240V generátora, resp dobastlením alternátora.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » stř led 09, 2008 9:08 pm

:D
alffa píše:.... Dvě stejné centrály lze zapojit paralelně a získat tak dvojnásobný výkon....


To jsi někde vyčetl? To si nějak nedokážu představit. Možná spojit stejnosměrné 12-ti voltové výstupy, ale střídavých 220? To by musely mít synchronizované otáčky. A z těch 12-ti voltů stejně dostaneš směšně malý výkon. Chtělo by to centrálu, která bude mít jen 12-ti voltový výstup a všechen výkon do něj. Ale to už je spíš motorová svářečka!
Uživatelský avatar
jenda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: pát srp 11, 2006 2:26 pm
Reputace: 0

Příspěvekod jenda » stř led 09, 2008 9:15 pm

Nic proti bastlení, ale jste si vědomi účinnosti alternátorů? (pokud mluvíme o alternátorech do auta)
Už novější felda má alternátor kolem 70A, což je teda bratru něco pod ten 1 kW, bez potíží půjde sehnat i výkonnější. Ale účinnost, která se fikaně běžně nikde neuvádí (zkuste jí najít v papírech nebo v prospektu výrobce...he, smůla ;-) ) bývá klidně 60 procent, a to bude slušný alternátor. U auta je to fuk, tam se ve výkonu motoru tahle zrůdnost ztratí, ale u centrály na to žonglování s kilowattama pozor ;-)
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř led 09, 2008 9:16 pm

Jo, to spájení je udávané. Je to podle popisu fakt vymakaná mašinka.
Uživatelský avatar
jenda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: pát srp 11, 2006 2:26 pm
Reputace: 0

Příspěvekod jenda » stř led 09, 2008 9:22 pm

Lubor píše::D
alffa píše:.... Dvě stejné centrály lze zapojit paralelně a získat tak dvojnásobný výkon....


To jsi někde vyčetl? To si nějak nedokážu představit. Možná spojit stejnosměrné 12-ti voltové výstupy, ale střídavých 220? To by musely mít synchronizované otáčky. A z těch 12-ti voltů stejně dostaneš směšně malý výkon. Chtělo by to centrálu, která bude mít jen 12-ti voltový výstup a všechen výkon do něj. Ale to už je spíš motorová svářečka!

No, otáčky i fázi. To je buřt, prostě to nejde.
Hlavně když už přebastlit (bez toho by to stejně nešlo), tak na 24 V. Na to se dá sehnat jak alternátor, tak lodní elektropohon a ušetří se pár kilo mědi v kokpitu :-)
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » stř led 09, 2008 9:26 pm

Milos píše:Takže by som si asi vzal do parády lacnú čínsku centrálku 800-900W za cca 70 EUR a pošpekuloval nad výmenou 240V generátora, resp dobastlením alternátora.


Já jsem věděl, že někoho chytím. ;)
Alternátorů jsou plná vrakoviště a máme tady zdroj palubního napětí s úžasným výkonem!

A té účinnosti bych se nebál. Rozhodně bude účinnější vyrábět rovnou výstupní napětí, nežli to pak nějak transformovat z napětí vyššího, které také vznikne na generátoru s nějakou omezenou účinností. Jasně, stratit 40% to bolí, ale jak to udělat lépe? A je to fakt tolik? To by se na alternátoru muselo vyhřát nějakých 350 W při plném výkonu. To se mi nezdá, to by ta žebírka na řemenici neuchladila. Ta účinnost musí být vyšší.
Uživatelský avatar
jenda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: pát srp 11, 2006 2:26 pm
Reputace: 0

Příspěvekod jenda » stř led 09, 2008 9:27 pm

halladin píše:Jo, to spájení je udávané. Je to podle popisu fakt vymakaná mašinka.

Jů, ono to má na výstupu střídač... tak to spojit samozřejmě jde, omlouvám se... :mad:
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » stř led 09, 2008 9:29 pm

Lubor píše::D
alffa píše:.... Dvě stejné centrály lze zapojit paralelně a získat tak dvojnásobný výkon....

To jsi někde vyčetl? To si nějak nedokážu představit. Možná spojit stejnosměrné 12-ti voltové výstupy, ale střídavých 220? To by musely mít synchronizované otáčky. !


ono je to tak, ta draha centralka ma vystup cez invertor (elektronický menič), je to riadené procesorom - takže sa daju pospajat (asi aj datovou linkou) a synchronizovat chod invertorov. Lacne china made centraly maju ako generator synchronny motor. Ta ucinnost je tiez nizka, pre 1000W výkon sú použité cca 2 - 2.5HP spalovacie motory .... čiže iba okolo 50%
Naposledy upravil(a) Milos dne stř led 09, 2008 10:39 pm, celkem upraveno 1 x.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » stř led 09, 2008 9:30 pm

jenda píše:....Hlavně když už přebastlit (bez toho by to stejně nešlo), tak na 24 V. Na to se dá sehnat jak alternátor, tak lodní elektropohon a ušetří se pár kilo mědi v kokpitu :-) ....


24 je lepších, ale už zase vzniká problém s palubním napětím pro ostatní spotřebiče a elektromotory na 24V jsou sice výkonnější, ale taky dražší. To se dostáváme na jinou hladinu řešení.
Uživatelský avatar
jenda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: pát srp 11, 2006 2:26 pm
Reputace: 0

Příspěvekod jenda » stř led 09, 2008 9:35 pm

Lubor píše:
Milos píše:Takže by som si asi vzal do parády lacnú čínsku centrálku 800-900W za cca 70 EUR a pošpekuloval nad výmenou 240V generátora, resp dobastlením alternátora.


Já jsem věděl, že někoho chytím. ;)
Alternátorů jsou plná vrakoviště a máme tady zdroj palubního napětí s úžasným výkonem!

A té účinnosti bych se nebál. Rozhodně bude účinnější vyrábět rovnou výstupní napětí, nežli to pak nějak transformovat z napětí vyššího, které také vznikne na generátoru s nějakou omezenou účinností. Jasně, stratit 40% to bolí, ale jak to udělat lépe? A je to fakt tolik? To by se na alternátoru muselo vyhřát nějakých 350 W při plném výkonu. To se mi nezdá, to by ta žebírka na řemenici neuchladila. Ta účinnost musí být vyšší.

Kdysi jsem to četl na nějakých autoelektrikářškých stránkách, dokonce tam bylo i srovnání víc typů, ale nebylo tam napsáno, za jakých podmínek byla ta účinnost měřená. Je fakt, že při maximálním výkonu asi bude vyšší, jinak by se to fakt mohlo těžko uchladit...
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » stř led 09, 2008 9:43 pm

Tak je to jasné. Motor z elektrocentrály made in China, alternátor z feldy, pořádné kabely, nějaká ta 600 Watová Min Kota, aku 55Ah a je to! :good:
Uživatelský avatar
jenda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: pát srp 11, 2006 2:26 pm
Reputace: 0

Příspěvekod jenda » stř led 09, 2008 9:46 pm

Lubor píše:24 je lepších, ale už zase vzniká problém s palubním napětím pro ostatní spotřebiče a elektromotory na 24V jsou sice výkonnější, ale taky dražší. To se dostáváme na jinou hladinu řešení.

No dobře, už dám pokoj. Já pořád přemýšlím v intencích svého projektu, kdy pokud se jedná řádově o několik kilowattů, tak už je ta účinnost důležitá i ve spotřebě paliva. Jako pomocný zdroj pro dobíjení palubního aku pro pár malých spotřebičů a příležitostné popostrčení 300W elektromotorem to může být klidně těch 12V a účinnost je buřt. Prostě jsem chtěl na tu mizernou účinnost upozornit, abyste se pak nedivili :-)
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » stř led 09, 2008 9:54 pm

jenda píše:...No dobře, už dám pokoj. Já pořád přemýšlím v intencích svého projektu, kdy pokud se jedná řádově o několik kilowattů, tak už je ta účinnost důležitá i ve spotřebě paliva. Jako pomocný zdroj pro dobíjení palubního aku pro pár malých spotřebičů a příležitostné popostrčení 300W elektromotorem to může být klidně těch 12V a účinnost je buřt. Prostě jsem chtěl na tu mizernou účinnost upozornit, abyste se pak nedivili :-)...


To je dobře, že upozorňuješ, osvěty není nikdy dost. Co se týče elektřiny, tak málokdo si to umí správně představit. Není to vidět. :) A pak jsou z toho takové ty pokusy, kdy jsme se jako děti pokoušeli nastartovat vrak auta ze tří plochých baterek. 3x4,5V je přece 13,5, tak proč se sakra ten startér nepohne! :lol:
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř led 09, 2008 9:57 pm

Ferdinande, ještě k tomu nabíjení k motoru.
Přídavek na dobíjení k starším motorům Tohatsu ( šedá barva krytu) stojí kolem 6000.
U novějších typů ( modrá barva krytu) stojí už 10 000. Musí se měnit i setrvačník.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř led 09, 2008 10:36 pm

Pánové, to, že tím alternátorem z Feldy kroutí cosi podstatně silnějšího, než je motor nějaké čínské centrály nevadí ? :shock:
A otáčky možná taky budou někde jinde...
Naposledy upravil(a) halladin dne stř led 09, 2008 11:06 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » stř led 09, 2008 10:46 pm

halladin píše:Pánové, to, že tím alternátorem z Feldy kroutí cosi podstatně silnějšího, než je motor nějaké čínské centrály nevadí ? :shock:

Prečo by to malo vadiť? :o
On si alternátor berie z motora iba malú časť výkonu, resp krútiaceho momentu, aj to podla zaťaženia alternátora ... nezaťažený minie iba energiu na prekonanie trenia v ložiskách. Čína nečína ... A PREDSA SA TOČÍ ! Teda bude sa točiť .... :)
Uživatelský avatar
jenda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: pát srp 11, 2006 2:26 pm
Reputace: 0

Příspěvekod jenda » čtv led 10, 2008 11:20 am

halladin píše:Pánové, to, že tím alternátorem z Feldy kroutí cosi podstatně silnějšího, než je motor nějaké čínské centrály nevadí ? :shock:
A otáčky možná taky budou někde jinde...

K otázce "silnější" se vyjádřil dost výstižně Miloš, ještě k otázce "otáčky" - tam bych taky neviděl problém. Pokud se podaří sehnat aspoň kousíček dokumentace k tomu spalovacímu motoru, tak by tam měly být k nalezení charakteristiky, ve kterých bude vidět to, co u každého jiného spalovacího motoru: optimum momentu a optimum spotřeby. Je potřeba zkontrolovat, jestli se to rámcově podobá jmenovitým otáčkám alternátoru a pokud jo, tak zbytek si doladí elektronika v alternátoru (přibudí, odbudí, prostě aby sedělo výstupní napětí). Pokud ne, tak holt asi řemínek...
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » sob led 12, 2008 7:10 pm

To Ferdinand

Já mám taky raději spalovací jistotu, ale u nás na rybníku jsou spalovací motory zakázané, tak mě napadlo že bych to tou elektocentrálou obešel, na moře to asi nebude. Pořád lepší Minkota napíchnutá na aku, nebo centrálku, než veslo. ;)
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » ned led 13, 2008 3:15 pm

Lubor píše:Nevím, elektrocentrály jsem nebrouzdal, ale domnívám se, že budou většinou generovat těch svých např 1000W do výstupu 220V~. Třeba ty zdířky pro 12V výstup u Alffou prezentované jsou vysloveně na pár ampér. Ani vinutí tam jistě nebude pro slušný výkon na 12-ti voltech. Proto jsem tady nahodil udičku s tím "dobastleným" alternátorem. Pokud někdo uvažuje o elektropohonu, tak bude mít taky pořádný aku a proudy v desítkách ampér tam i zpět. To jen tak nějakou nabíječkou zapojenou na 220V elektrocentrály neuživí. To je jak dolejvat do náhonu mlejna vodu po skleničkách. Pokud bude mít spalovací motor cntrály 1KW, tak na něj můžu dát zátěž 1KW, tedy mohu získat až třeba 80A na 12-ti voltech, pokud existuje takový alternátor. Ale myslím, že existuje, nebo se dají 2.


Těch pár Amper je u těch nejslabších 8A.Včera jsem přinesl 1.5Kw centrálu s 4 taktem a ta dává na 12V výstupu 20A a na 24V 12A.Mezi náma,kolik si myslíte,že ne do tla vybitá baterka 150 Ah si bere A...???...Jo a váha je 21 kg.Spotřeba 0.55 l/h. :crazy:
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » ned led 13, 2008 3:36 pm

Monty, mi z toho vyplyva, ze centrala dava do 12V vystupu jen cca 250W, coz je pod 20% vykonu centraly. V tomto pripade jiz bude lepsi, kdyz se pouzije pro nabijeni baterii vystup 230V a napeti se shodi dolu nabijeckou. 1.5 kW centrala lehce utahne soucasne dve 25A nabijecky, mozna i dve 50 A (kdo ale ma na ne penize), coz je pro nabijeni podstatne vyhodnejsi. Stejne nabijecky na lodi mit musis kvuli nabijeni ze site.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » ned led 13, 2008 4:01 pm

stefin píše:Monty, mi z toho vyplyva, ze centrala dava do 12V vystupu jen cca 250W, coz je pod 20% vykonu centraly. V tomto pripade jiz bude lepsi, kdyz se pouzije pro nabijeni baterii vystup 230V a napeti se shodi dolu nabijeckou. 1.5 kW centrala lehce utahne soucasne dve 25A nabijecky, mozna i dve 50 A (kdo ale ma na ne penize), coz je pro nabijeni podstatne vyhodnejsi. Stejne nabijecky na lodi mit musis kvuli nabijeni ze site.


Já takhle funguju.Mám starou lodní nabíječku/velká kráva/ s výstupem na 3 baterie a max.výkonu 40A.To jenom aby bylo jasno,že tenhle výkon bohatě stačí na elektromotor a i na dobití baterie,čímž na čluně nebo malé plachétce je o jeden krám méně.

To Halladin:Jenom na margo toho alternátoru z feliceie.Za prvé otáčky jdou upravit převodama,ale tady to není třeba a taky motor z felicie netahá jenom alternátor,že ano.Ten tahá celej vůz a proto je ten výkon někde jinde.Mysli!!!!!! :x
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned led 13, 2008 4:10 pm

Monty,
to je mi jasné :D ,ale i ten zlomek výkonu motoru felicie může být úplně jinde, než výkon motoru levné čínské centrály.
Nehledě problematiku toho, jak ten alternátor napojit na tu centrálu. aby to pracovalo, nevibrovalo, a celé monstrum nějak solidně zakrytovat, aby při tom nešlo o kejhák .
No ale - Vy jste kutilové, já ne ;)
Jsem zvědav na výsledek.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host