Denis píše:Bokale, všetci tu celý čas píšu o optimálnom nabíjacom prúde 10% kapacity akumulátora a ty prídeš s tvrdením o 20%, teda 1/5 ? To som stoho blázon. Aj ten výpočet času nabíjnia 65 AH akumulátora sa mi nepozdáva, vychádzaš z predpokladu že nabíjaš z 0 A na 100%. To ale v praxi tak nie je. Batériu nemôžeš úplne vyšlahať, lebo ju zničíš. A nepotrebuješ ju nabiť na úplne 100%, lebo tie posledné percentá sa tam tlačia ťažko. Teda nabíjaš povedzme zo 70% na 90% a to sú iné počty. Tiež si myslím že na rýchle nabíjanie je lepšia gelovka ako štartovacia, za predpokladu že máš inteligentnú nabíjačku. Ta dokáže nabíjať aj 30% kapacity batérie, samozrejme nie trvale. Nechávať si solár cez týždeň na lodi, aby som mal na víkend nabitú batériu mi pripadá nerozumné. Šak vieme prečo, nie?
Ono to s tím naabíjením je přesně naopak, těch 10% je obecně maximální nabíjecí proud pro gelové baterie,
některé typy mají dovoleno do 20%, ale musí to hlídat nabíječka, při dosažení asi 13,3 V by se měl snížit proud na těch 10%.
Při delším nabíjení menším proudem (např. ze soláru) není problém ji dostat na 100%.
Další problém u gelovek je fakt, že by se měly cyklicky nabíjet a vybíjet cca v rozsahu 30-90%, takové to trochu vybít a trochu nabít jí zkracuje životnost.
Rychlejší nabíjení není problém u běžných startovacích baterií, na to je stavěná a tak to v autech funguje, chce to ale regulátor nabíjení napěťový asi na 14,4V. To je ale reálné u zabudovaných motorů s patřičným alternátorem. Chce to altík dimenzovaný alespoň 100A, ten dává po startu do baterie nějakých 70A a postupně to snižuje se stupněm nabití.
A to není teorie ale moje změřené hodnoty.
Kdybach měl tenhle systém, tak to neřeším, stačí nechat běžet motor půl hodiny na 1200 otáček a baterie bude na těch 80%. (ale ovšem nemůžou tam být gelovky)
Já asi budu muset zůstat u závěsného motoru na zrcadle, a ten toho moc nedá.