Dobíjení baterie.

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » ned úno 15, 2009 2:49 pm

alffa píše:
bokal píše:Ta honda je asi výborná, ale ta cena? znám jiné dokonce výkonnější a tišší za lepší cenu - http://www.naradiprofesional.cz/ig-1000 ... 1kw-kipor/


No já tu centrálu co doporučuješ koupil.
Psanou hlučnost 54 - 59 dBA
sice má, to je pravda. Ale jinak to řve stejně jako ta Honda.
Bude to chtít extra odhlučněnej kastlík. ;)
Jinak je ale prima a podstatně levnější. To je pravda.

Haladin má Hondu, tak mu ji nebudu rozmlouvat ale soudruzi v Číně udělají občas i něco pořádně.
Jak dlouho vydrží, nemohu soudit. Je to v postatě novinka. (asi roční)
alffa


Ty cinske agregaty nektere nejdou nastartovat za mrazu. Jestli to nekdo mate, tak to ted vyzkousejte. Snad jeste mrznout bude.


S baterkama je to obcas divne. Jak vidim nekde baterky tak koukam na ceny a nekdy velka baterka vyjde draz nez dve mensi v souctu Ah stejne jak ta velka.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned úno 15, 2009 3:19 pm

Fuldo, s tým nanytovaním to je dobré, dúfam že máš nerezové nyty. ;) Tie sa odsekávajú "túze blbě". Ja budem dávať tiež elektromotor a 100A trakčnú gelovku. Solár až časom, možno. Loď nebudem mať trvalo na vode a tak budem riešiť nabíjanie len pri dlhších cestách a do neznámeho terénu. Napríklad ak by som išiel na Slezkú Hartu na pár dní. Ale predpokladám že v hospode by sa to dalo asi riešiť. Za normálnych okolností natiahnem kábel k traileru a nabíjam.
Ešte k soláru, ten nabíja lepšie na severe ako na juhu, teplo mu prekáža, chlad prospieva. Jeho účinnosť závisí len a len od slnečného svitu. V lete by to malo pri bežných odberoch stačiť. Ak bude chladnička a elektromotor tak treba centrálu.
Uživatelský avatar
Fulda
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 229
Registrován: pon lis 20, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Plzeň, Hracholusky,
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Fulda » ned úno 15, 2009 3:44 pm

Denisi. Lednici jsem už vyřešil, popsal jsem to v sekci Lednice. Elektromotor se snažím využívat minimálně, od boje ke břehu nebo na dojetí, radši jezdím na plachty. Solar jsem samo dobře zajistil ( ikdyž člově nikdy neví ) je od Kobrasu (karavany). Je pochozí a ohebný.
Fulda
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » ned úno 15, 2009 3:50 pm

Denis píše:Bokale, všetci tu celý čas píšu o optimálnom nabíjacom prúde 10% kapacity akumulátora a ty prídeš s tvrdením o 20%, teda 1/5 ? To som stoho blázon. Aj ten výpočet času nabíjnia 65 AH akumulátora sa mi nepozdáva, vychádzaš z predpokladu že nabíjaš z 0 A na 100%. To ale v praxi tak nie je. Batériu nemôžeš úplne vyšlahať, lebo ju zničíš. A nepotrebuješ ju nabiť na úplne 100%, lebo tie posledné percentá sa tam tlačia ťažko. Teda nabíjaš povedzme zo 70% na 90% a to sú iné počty. Tiež si myslím že na rýchle nabíjanie je lepšia gelovka ako štartovacia, za predpokladu že máš inteligentnú nabíjačku. Ta dokáže nabíjať aj 30% kapacity batérie, samozrejme nie trvale. Nechávať si solár cez týždeň na lodi, aby som mal na víkend nabitú batériu mi pripadá nerozumné. Šak vieme prečo, nie?


Ono to s tím naabíjením je přesně naopak, těch 10% je obecně maximální nabíjecí proud pro gelové baterie,
některé typy mají dovoleno do 20%, ale musí to hlídat nabíječka, při dosažení asi 13,3 V by se měl snížit proud na těch 10%.
Při delším nabíjení menším proudem (např. ze soláru) není problém ji dostat na 100%.

Další problém u gelovek je fakt, že by se měly cyklicky nabíjet a vybíjet cca v rozsahu 30-90%, takové to trochu vybít a trochu nabít jí zkracuje životnost.

Rychlejší nabíjení není problém u běžných startovacích baterií, na to je stavěná a tak to v autech funguje, chce to ale regulátor nabíjení napěťový asi na 14,4V. To je ale reálné u zabudovaných motorů s patřičným alternátorem. Chce to altík dimenzovaný alespoň 100A, ten dává po startu do baterie nějakých 70A a postupně to snižuje se stupněm nabití.
A to není teorie ale moje změřené hodnoty.
Kdybach měl tenhle systém, tak to neřeším, stačí nechat běžet motor půl hodiny na 1200 otáček a baterie bude na těch 80%. (ale ovšem nemůžou tam být gelovky)

Já asi budu muset zůstat u závěsného motoru na zrcadle, a ten toho moc nedá.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » ned úno 15, 2009 4:15 pm

alffa píše:
bokal píše:Ta honda je asi výborná, ale ta cena? znám jiné dokonce výkonnější a tišší za lepší cenu - http://www.naradiprofesional.cz/ig-1000 ... 1kw-kipor/


No já tu centrálu co doporučuješ koupil.
Psanou hlučnost 54 - 59 dBA
sice má, to je pravda. Ale jinak to řve stejně jako ta Honda.
Bude to chtít extra odhlučněnej kastlík. ;)
Jinak je ale prima a podstatně levnější. To je pravda.

Haladin má Hondu, tak mu ji nebudu rozmlouvat ale soudruzi v Číně udělají občas i něco pořádně.
Jak dlouho vydrží, nemohu soudit. Je to v postatě novinka. (asi roční)
alffa


Já jsem ji zatím nekoupil, takže nemám zkušenosti. Doporučovali to poláci, že ji používají.
Když říkáš že řve, doufám, že je to aspoň trochu lepší než ty levnější z OBI ?

Jinak s čínou bych si nedělal problém, jasně honda, to je spolehlivost. U závěsného motoru tedy mám tu Hondu, ale u té centrály asi nejde o život. A motory Parsun taky nemají moc reklamací. Tytam jsou doby, kdy platilo, že z číny jsou jen šmejdy.
Dnes si tam většina firem z evropy nechává vyrábět a pak na to lepí svoje nálepky.
Před deseti lety jsme měli stejný názor na korejské zboží.
Kdo by tehdy řek že se naučí dělat auta? Moje zkušenost - na Mercedesu (nový) se pos... kdeco během 120000 km a dnes mám druhý Hyundai a servis jsem ještě nepotřeboval.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned úno 15, 2009 4:31 pm

Gelová batéria sa nabíja napetím 14,5-14,8 V. Gelovka, alebo AGM znesie mnohonásobne viac nabíjacích cyklov ako kyselinová, a rovnako lepšie znáša hlboké vybitie. To všetko, pri trakčných batériach, o niečo málo vyšších cenách ako sú klasické kyselinové.
Gelovka sa klasickým alternátorom s reglerom nedá nabiť na 100%. Aj za pomoci špecialnych elektronických reglerov je to problém. Na druhú stranu to najpotrebnejšie nabitie ide rýchlo. Teda naše poznanie v podstate korešponduje. Pre mňa je dôležité čo s tej batérie dostanem pri bežnej prevádzke. A tak som si vytipoval 100A, inač by stačila aj 50. Ale stovka vychádza najekonomickejšie. Budem mať ten najmenší elektromotor, predpokladám odber 8A/hod, ak to bude šlapať 3-4 hod tak by som mal preplávať cez Neusiedlerské jazero v prípade nepredvídatelných okolností. Počítam že by som mal prejsť asi 10-15km. To by malo stačiť aj pri ostrom protivetre. Gelovku som zvolil aj preto lebo ju budem prevláčať v kufri a nepotrebujem aby sa mi kyselinová vyšprcla do kufra v aute.

Myslím že kyselinové sa majú nabíjať 1/10 kapacity.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » ned úno 15, 2009 4:31 pm

>>Při delším nabíjení menším proudem (např. ze soláru) není problém ji dostat na 100%.

Regulatory pro solarni panely pri dosazeni napeti zacnou cyklovat ( kapkove nabijeni ). Pri dosazeni napeti, asi 14.1 V vypnou a nekde okolo 13.8 zase zacne nabijet. To nabijeni trva jen nekolik vterin. Jsou i regulatory ktere se daji prepnout na kyselinove AKU, gelove AKU.
Delaji se uz regulatory jako spinane zdroje a ty udrzuji na solarku 18 V, pisou ze to da asi o 20 % vic do baterky. Dava do baterky mensi napeti z tech 18 V a tim da vetsi proud.
Dela to firma v Roznove ( ne Solartec ) ztratil jsem na nej kontakt, ale snad ho sezenu.

http://www.ekolist.cz/Z980101.HTM
Solární panely mají nominální napětí 12 V, optimální 17,9 V, proud při pracovním napětí 14,8
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » ned úno 15, 2009 4:46 pm

Fulda píše:Denisi. Lednici jsem už vyřešil, popsal jsem to v sekci Lednice. Elektromotor se snažím využívat minimálně, od boje ke břehu nebo na dojetí, radši jezdím na plachty. Solar jsem samo dobře zajistil ( ikdyž člově nikdy neví ) je od Kobrasu (karavany). Je pochozí a ohebný.
Fulda


a jaká používáš typ solaru?
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » ned úno 15, 2009 5:21 pm

Denis píše:Gelová batéria sa nabíja napetím 14,5-14,8 V. Gelovka, alebo AGM znesie mnohonásobne viac nabíjacích cyklov ako kyselinová, a rovnako lepšie znáša hlboké vybitie. To všetko, pri trakčných batériach, o niečo málo vyšších cenách ako sú klasické kyselinové.
Gelovka sa klasickým alternátorom s reglerom nedá nabiť na 100%. Aj za pomoci špecialnych elektronických reglerov je to problém. Na druhú stranu to najpotrebnejšie nabitie ide rýchlo. Teda naše poznanie v podstate korešponduje. Pre mňa je dôležité čo s tej batérie dostanem pri bežnej prevádzke. A tak som si vytipoval 100A, inač by stačila aj 50. Ale stovka vychádza najekonomickejšie. Budem mať ten najmenší elektromotor, predpokladám odber 8A/hod, ak to bude šlapať 3-4 hod tak by som mal preplávať cez Neusiedlerské jazero v prípade nepredvídatelných okolností. Počítam že by som mal prejsť asi 10-15km. To by malo stačiť aj pri ostrom protivetre. Gelovku som zvolil aj preto lebo ju budem prevláčať v kufri a nepotrebujem aby sa mi kyselinová vyšprcla do kufra v aute.

Myslím že kyselinové sa majú nabíjať 1/10 kapacity.


Ano Denisi, obecné doporučení je 1/10 při dlouhodobém nabíjení z nabíječky
Stejně většinou nikdo nemá nabíječku na větší proudy (nad 10A)
V autě to ale funguje tak, jak jsem to popsal, když je bateie dobře nabitá, tak po startu proud vyběhne tak na 30A a během minuty klesá na 10A a pak až k nule.
Pokud je baterie málo nabitá a třeba studený těžší start v zimě, pak v prvních minutách do ní dává altík maximum, kolik je schopen. Až se dostane napětí ke 14 V, začne se proud snižovat. Alternátor nemá proudové omezení, jen napěťovou regulaci na cca 14V
Obecně je známo že toto rychlé nabíjení snesou startovací baterie, které jsou stavěny na proudy stovek ampér, mají patřičně silné desky a propojení, aby to snesly. Proto také snesou i větší nabíjecí proudy. Nejsou hermeticky uzavřené a tak není tolik na závadu plynování při nabíjení. Řešil bych akorát odvětrání.
Naopak u gelových , které jsou hermeticky zapouzdřené je to vyloženě zakázáno, jednak aby neplynovala a neroztrhla se vzniklým tlakem a také její desky a propojení nejsou dimenzované na větší proud. Nejen nabíjecí ale ani vybíjet ji není radno větším proudem.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » ned úno 15, 2009 6:09 pm

>>Alternátor nemá proudové omezení, jen napěťovou regulaci na cca 14V

Alternator ma take regulator, omezovac proudu. Ten je ale nastaveny tak aby nedochazelo k pretizeni alternatoru/dynama, je to ochrana pred jeho znicenim. Na to kolik tece do AKU nekouka dokud neni alternaator pretizeny, potom snizi vystupni napeti a tim klesne i proud.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned úno 15, 2009 7:00 pm

Bokale, ako popisuješ správanie kyselinovej batérie, tak sa správa podobne aj gelová a AGM, akurát nesmie plynovatieť. Ale tiež sú štartovacie a trakčné. Akurát som chcel upozorniť, že ak nemáš regler na 14,5-14,8 V tak nabíjanie je neefektívne. Ja som pred koncom roka kupoval taký regler k motoru. Pokial stály gelové násobne viacej ako kyselinové, tak nebolo čo riešiť. Naposledy keď som kupoval batérie, tak 100A trakčná AGM bola drahšia od kyselinovej len o cca 10%. Ak porovnáš výhod AGM tak nie je o čom. Akurát sa musí o ňu človek trochu inak starať. Prvý predpoklad som splnil, kúpil som si špecialnu nabíjačku. Aj tá už dnes nestojí majland. Takže dnes neriešim prečo kyselinovú bytériu, ale ako na gelovku?
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » ned úno 15, 2009 8:08 pm

Akurát som chcel upozorniť, že ak nemáš regler na 14,5-14,8 V tak nabíjanie je neefektívne. Ja som pred koncom roka k?[/quote]


Denisi nabijeni je dvoje a nesmi se to davat dohromady. Kdyz baterku pripojis k nabijecce na jednorazove ( Cycle use ) nabiti, tak se muze napeti vysplhat u kyselinove baterky az na 17 V, potom ji odpojis. Kdyz ji mas pripojenou na trvale dobijeni, treba solarko, alternator, tak plati 14.1 V. U olovenych baterek se uvadelo ze vydrzi prebijeni 1000 hodin. Jedinou vyjimkou jsou alkalicke AKU treba NiCd kde pisou ze prebytecna energie se prevadi na teplo a take se vice odparuje voda. Baterce to ale neublizi.

U gelove baterky mas ty obe hodnoty vetsinou napsane. Kdyz to tam neni tak se to musi sehnat, kdyz se to nesezene tak nabijet maximalne na tech 14.1 V.

Ted tady mam baterku Panasonic LC-R127R2PG1 a tam pisou:

Cycle use 14.5-14.9V teplota 25 stupnu nabijes-vybijes-nabijes-vybijes
Standby use 13.5-13.8V teplota 25 stupnu trvale pod napetim

Na tech 14.9V je ale potreba nabijecka ktera vypne nabijeni a nebo prepne na udrzovaci proud v desitkach mA. Jakmile tam nechas tech 14.9V nekolik hodin zacne i ta gelova bublat a je po ni.

Kazda inteligentni nabijecka po dosazeni 14.1V prepina na udrzovaci proud. Ostatni nabijecky chteji dozor a na baterce voltmetr.
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » ned úno 15, 2009 8:31 pm

Ahoj,koukám,že tu řešíte centrály na 12v já ji používám už 3 roky bez problémů,žádná zbastlenina dává to max 28A honim s tim elektromotor nebo nabíjím baterie v lodi,mám to v garáži,zejtra sem dám foto.Ahoj
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » ned úno 15, 2009 10:04 pm

Beda píše:>>Alternátor nemá proudové omezení, jen napěťovou regulaci na cca 14V

Alternator ma take regulator, omezovac proudu. Ten je ale nastaveny tak aby nedochazelo k pretizeni alternatoru/dynama, je to ochrana pred jeho znicenim. Na to kolik tece do AKU nekouka dokud neni alternaator pretizeny, potom snizi vystupni napeti a tim klesne i proud.


Bedo, ještě jsem nepotkal omezení proudu u alternátoru a to jsem jich tedy už pár set opravil od staré Š120 až po poslední boschky, lucasy, mareli, atd. ale rád se nechám poučit. To by tam musel být nějaký bočník pro měření proudu, nic takového jsem neviděl. Naopak vyžhavených usměrňovačů je dost.
Proudové omezení pamatuju u starých regulátorů dynam.

Ale to jsme odběhli od toho co jsem chtěl řešit, tedy rychlé nabíjení aku. Jsem ve slepé uličce. rychle nabíjet by šlo normální startovací aku ale ten zase nechceme mít v lodi, protože plynuje, smrdí, může vytéct,
Gelovou hermetickou zase mení dovoleno nabíjet větším proudem, takže to rychle asi nepůjde

Denis doporučuje trakční AGM - ta se smí nabíjet rychleji?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned úno 15, 2009 10:32 pm

Jasné Beďo, preto aj píšem že som si kúpil špeci inteligentnú nabíjačku, má prepínanie na Gelovky a kyselinové a nič netreba odpájať a sledovať, všetko zmákne sama. Vyrábajú ju v Brne. Dokonca má režim aj na oživenie zasulfátovanej batérie. Najhoršie je keď ludia kúpia drahé, alebo predražené gelovky a potom ich doničia nabíjačkou za pár korún. Predpokladám že z 45 A alternátorom gelovku neprebijem, najme ak tam je 2x100 trakčné a 45 štartovacia. :D
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon úno 16, 2009 12:06 am

Denis píše:Jasné Beďo, preto aj píšem že som si kúpil špeci inteligentnú nabíjačku, má prepínanie na Gelovky a kyselinové a nič netreba odpájať a sledovať, všetko zmákne sama. Vyrábajú ju v Brne. Dokonca má režim aj na oživenie zasulfátovanej batérie. Najhoršie je keď ludia kúpia drahé, alebo predražené gelovky a potom ich doničia nabíjačkou za pár korún. Predpokladám že z 45 A alternátorom gelovku neprebijem, najme ak tam je 2x100 trakčné a 45 štartovacia. :D

Jestli ten alternator da 45 A, tak je na ty baterky 2 x 100 Ah moc velky. Ty by se melo nabijet jen 20 A a ta 45 Ah by se mela nabijet 4.5 A. Ma ta nabijecka i regulator proudu ? To prebiti zalezi na pomeru proudu dobijeni a odberu. Kdyz budes mit vetsi nabijeci proud, tak se ti to bude v baterce hromadit a bez regulatoru ji muzes prebit.
baterka se pri nabijeni ohriva, tak proto tam jsou ty limity proudu. Ta gelova baterka 7 Ah co jsem psal ma napsano ze pocatecni proud ma byt mensi nez 2.88A coz se zda dost, ale jakmile zacne stoupat napeti, nabijecka zacne proud snizovat. Kdyz takovou nabijecku nemam, tak nabijim proudem 1/10 kapacity Ah. Nabijecky ktere umi rychle nabijet, vetsim proudem jak 1/10 nabijeji vlastne stridavym proudem tak ze v kladne pulvlne da treba 30 A ( aby se to lepe pocitalo ) a v zaporne pulvlne baterku vybiji 3 A. To zamezuje plynovani. Takove nabijecky delalo CKD Praha.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon úno 16, 2009 12:19 am

Bokal, prečo chceš nabíjať batériu rýchlejšie, asi mi to ušlo. Netvrdím že AGM sa dá nabíjať rýchlejšie.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon úno 16, 2009 1:03 am

Denis píše:Bokal, prečo chceš nabíjať batériu rýchlejšie, asi mi to ušlo. Netvrdím že AGM sa dá nabíjať rýchlejšie.


Ja nepotrebuju, jenom ze takove nabijecky jsou a ctu tady ze nekde pristanou a za hodin, dve je vyhaneji. Tak tam by se to hodilo
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » pon úno 16, 2009 9:15 am

Denis píše:Bokal, prečo chceš nabíjať batériu rýchlejšie, asi mi to ušlo. Netvrdím že AGM sa dá nabíjať rýchlejšie.


Denisi to je jednoduche,
ta polemika vznikla na téma dobíjení z generátoru nebo z a alternátoru, u plachetnice moc na motor nejezdím, řekněme že vydržím hodinu, anebo řekněme nechám hodinu vrčet generátor. Když tedy např. nabíjím 1/10 kapacity třeba 10A tak za tu hodinu si polepší bateriě o 10AH, tedy nic moc.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon úno 16, 2009 9:31 am

>>Když tedy např. nabíjím 1/10 kapacity třeba 10A tak za tu hodinu si polepší bateriě o 10AH, tedy nic moc.

Ono to nabijeni ma ucinost tak 75 az 80%, tak kdyz dodas 10 Ah, tak baterka se nabije max. 8 Ah.
Treba na Polarce pri prvni plavbe meli i slapaci kolo s alternatorem. Davalo jim to asi 7 A.
Beda Skala na LYRA II si sam delal vetrnou elektrarnu, daval tam stejnosmerny servomotor ( pro modelare atd. ) a nejakou vrtulku. Delal je a prodaval nemcum.Ale to je pro toho kdo je na lodi mesice a nebo nekolik roku.

Ja bych sel do tohohle:
http://www.alter-eko.cz/ jsou i na JI v e-shopu

AIR Breeze - LAND
průměr rotoru: 1,17 m
Větrná mikroelektrárna
váha: 5,9 kg
přepravní rozměr: 686x318x229 mm 7,7 kg
rozběhová rychlost: 2,68 m/s
napětí: 12V DC
nominální výkon: 200 W (při 12,5m/s; 45 km/h)
regulátor: inteligentní regulátor se sledováním proudových špiček
náboj rotoru: litý hliník
lopatky: kompozit vstřikovaný do formy
zabezpečení: elektronická kontrola otáček
výtěžnost: 38 kWh/měsíc (při prům. 5,4m/s)
záruka: až 3 roky
maximální rychlost: 49,2 m/s (177,12 km/h)
cena s 19% DPH 30.048,-
cena bez DPH 25.250,-

Je to drazsi jak agregat a solarko, ale nezere benzin a jede to i v noci.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » pon úno 16, 2009 11:22 am

Tak mito nedalo a hledal jsem informace o bateríích z důvěryhodného zdroje,

tady je od výrobce Mastervolt baterie AGM : http://www.mastervolt.com/download/ManualAGM090128.pdf

mají tam technické listy s podrobnou charakteristikou chování baterie, vybíjecí proudy, kapacita a její závislosti, nabíjecí podmínky.

Trochu to vyvrací naše dosavadní informace typu někde jsem četl.

Zajímavé jsou hodnoty nabíjecích proudů např. až 3/10 kapacity tedy konkrétně pro AGM90Ah je to 25,5A

To ovšem při dodržení tzv 3 step charging, Z toho se dá usoudit, že tímto prudem (rychle) se dá dosáhnout cca 70% kapacity

Zajímavá informace je tam doporučení, že min. 1x měsíčně dobít baterii na 100%
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon úno 16, 2009 1:06 pm

www.karavan.cz/images/navody/ManualAGM.pdf

tady pisou ze s AGM musi pracovat kvalifikovana osoba a nabijet se musi s nabijecem IUoU nabijeci linii. Pisou tam i napeti pri nabijeni, takze kdo nema spec. nabijecku potrebuje voltmetr a podle nej ridit nabijeni. Mit baterku alespon kazdou pulhodinu pod kontrolou. To nepeti ke konci nabijeni strme leti nahoru.
Take tam pisou o teplotach. Baterku teda na dno lodi, kde je nejchladneji. Okouknete na pujcenych lodich jake tam maji baterky a jake nabijecky. Urcite tam nemaji nejlacinejsi reseni.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » pon úno 16, 2009 1:26 pm

Ta podmínka by se dala splnit, nabíječka s vypínáním na 13,8V a pak cyklicky do 14,2V.

Při nabíjení z alternátorustačí zkontrolovat skutečné napští na baterii, často je to pod 14V nebo použít regulátor na toto napětí.
Ono dosažení plného nabití stejně bude hrozit jen při dlouhé plavbě na motor.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon úno 16, 2009 3:54 pm

AGM trakčná batéria má aj iné olovo ako kyselinová, je to vraj zliatina s vápnikom, potom je olovo tvrdšie, odolnejšie proti sulfatizácii a vydrží niekolko násobne viac nabíjacích cyklov ako kyselinová.
K tomu rýchlemu nabíjaniu cez benzínový agregát, kúpil by som si rozhodne nabíjačku na gelovky, tu čo mám ja stojí cca 1800,-Kč a niekde tu už bola vyobrazená a nabíjal by som z agregátu cez 220 V. Ak použijem chránič proti vybitiu batérie tak je celý proces velmi bezpečný. Beriem z batérie prúd pokial do dovolí chránič, potom nakopnem agregát a cez 220 tam valí tolko prúdu, kolko uzná za vhodné múdra nabíjačka a kolko je schopný vyrobiť generátor. Behom hodiny nabíjania tam natečie podstatná časť kapacity batérie. To mi stačí, nepotrebujem ju ládovať na 100% ďalších 5 hod a nič nemusím merať a ani strážiť. K žiadnemu poškodeniu batérie nemôže prísť.
Ja osobne budem svoju malú loď vyťahovať a prevážať a tak jednoznačne budem vždy dobíjať na 100% u mňa na dvore.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » pon úno 16, 2009 7:04 pm

Denis píše:AGM trakčná batéria má aj iné olovo ako kyselinová, je to vraj zliatina s vápnikom, potom je olovo tvrdšie, odolnejšie proti sulfatizácii a vydrží niekolko násobne viac nabíjacích cyklov ako kyselinová.
K tomu rýchlemu nabíjaniu cez benzínový agregát, kúpil by som si rozhodne nabíjačku na gelovky, tu čo mám ja stojí cca 1800,-Kč a niekde tu už bola vyobrazená a nabíjal by som z agregátu cez 220 V. Ak použijem chránič proti vybitiu batérie tak je celý proces velmi bezpečný. Beriem z batérie prúd pokial do dovolí chránič, potom nakopnem agregát a cez 220 tam valí tolko prúdu, kolko uzná za vhodné múdra nabíjačka a kolko je schopný vyrobiť generátor. Behom hodiny nabíjania tam natečie podstatná časť kapacity batérie. To mi stačí, nepotrebujem ju ládovať na 100% ďalších 5 hod a nič nemusím merať a ani strážiť. K žiadnemu poškodeniu batérie nemôže prísť.
Ja osobne budem svoju malú loď vyťahovať a prevážať a tak jednoznačne budem vždy dobíjať na 100% u mňa na dvore.


Přesně tak to nyní vidím taky, akorát bych si ověřil, jakým proudem je ta nabíječka schopná nabíjet. Některé mají max proud třeba jen 10 A.
Kdybych vozil pokaždé loď domů, tak nepotřebuju nabíjet rychleji a nabiju ji přes noc levnou nabíječkou. Nepotřeboval bych ani solar ani generátor. Ale já ji mám na vodě od května do října. Vytahují ji jen, když jedu jinam nebo na moře. Ono to pár hodin zabere.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů