Dobíjení baterie.
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
- romanva
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 67
- Registrován: úte bře 10, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Česká Třebová
- Kontaktovat uživatele:
No nevím, myslím si, že k přebíjení by docházet nemělo a je otázka co je krátkodobé, ale podle mě to nijak baterce neprospívá a snižuje její životnost a když si představím třeba celodenní plavbu, tak by mohla taky baterka být v cíli dřív jak já. Hlídání voltmetrem mi přijde dobré jen jako nouzovka. To dobíjení u tohodle motoru nebude žádný ořezávátko - soudě podle síly drátů který s toho vedou - odhadem tak průřez 12-16mm2. 70A to asi nedá, ale třeba 40 bych si možná uměl představit. Kdysi u starý škodovky ještě s dynamem mi odešlo relé a po dvou hodinách jízdy byla baterka skoro vyvařená a bylo vymalováno. Vzhledem k tomu, že tam je regulátor,tak to asi umí dodat vyšší napětí než je potřeba a hlídat to voltmetrem a za jízdy zapínat nebo vypínat spotřebiče vždycky když se změní otáčky - to se fakt nedá. Napadá mě jedna věc a možná bych tím vyřešil všechno - nevíte někdo o regulátoru který by měl výstup na dvě baterky? Chtěl bych tam mít dvě, ale rád bych je obě dobíjel z motoru. Jedna by byla na okruh motoru a druhá na ostatní spotřebiče. Mám pocit že to tu někde už proběhlo, ale nějak to nemůžu najít a já bych tím možná vyřešil celý problém
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
romanva píše:Aha, myslíte, že kdybych použil dva ty regly na soláry, že by to fungovalo?
Proc chces pouzit dva regulatory ? Pokud mas vic zdroju, treba solarko a alternator a neprekrocis proud regolatoru, muzes to spojit paralelne. jen dat do plusu od solarka a alternatoru diodu, aby to zabranilo zpetnemu proudu. solarka ji vetsinou maji ve srorkovnici na solarku. Ja nemam na chate elektriku a na sekani travy mam sekacku napajenou z agregatu, tak pripojim nabijecku 30 A a solarko 2.5 A a funguje to. Poustim to ale mimo regulator a napeti hlidam voltmetrem. prestanu sekat, tak zase solarko pustim pres regulator.
Jestli ten alternator dava elektriku bez regulatoru, tak ano. Jen si musis uvazit jestli to bude stat za to. Pokud budes vrcet motorem treba dve-tri hodiny denne, tyden a bude Ti to davat tak 5 A, tak to bezna autobaterka snese. Jinak tady Libor popisoval ze on jde radsi cestou ze prijede autem, baterku vynda a da do lode a do hospody a nakup si dojde pesky. MNa zkusenost ze baterka v aute vydrzi vic nez baterka pouzivana jen dva mesice za rok a potom je odlozena i kdyz ji mel pripojenou ke zdroji ktery daval konzervacni proud.
Pokud se to pouziva jen nekolikrat do roka vic hodin, tak si za 150 Kc muzes koupit v nejakem Baumaxu digitalni merak a merit si napeti. kdyz motor bude vrcet, tak na lodi budes a tak se obcas na merak podivas. Ono to stejne chce to napeti kontrolovat, uz me regulator dvakrat odesel. Tak mam pro kontrolu ampermetr a voltmetr a jak se tady obcas objevi nejaka fotka rozvadece z lodi, tak to tak take maji. ``````````````````To regulovane nabijeni je dobre hlavne tam, kde se hodne motoruje, treba jako ted Denis, kdyz napluli 1000 km a nebo pri nabijeni v marine ze site.
- romanva
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 67
- Registrován: úte bře 10, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Česká Třebová
- Kontaktovat uživatele:
Jasně, tomu bych asi porozuměl, ale já mám motorák - takže zatím zdroj jeden a rád bych dvě baterie a jak už jsem psal- není tam altík, ale magneto. Solárko asi časem taky bude,ale zatím jen dobíjení od motoru. Jasně - můžu tam dát voltmetr a přepínač a dobíjet jednu nebo druhou baterku, ale může být, že nepojedu s lodí já, ale třeba švagr nebo syn nebo co já vím kdo - třeba i manželka a tak bych radši kdyby to fungovalo automaticky
- romanva
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 67
- Registrován: úte bře 10, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Česká Třebová
- Kontaktovat uživatele:
Asi to budu muset udělat jak píše Halladin. Natočit a proměřit. Ještě asi zkusím rozdělat ten regulátor a nakreslit si jeho schéma, snad z toho poznám jak je to myšleno. Na vodu to půjde až příští rok, tak mám snad dost času to zprovoznit. akorát s tím proudem to bude horší - měřák mám jen do 20A - snad jedině nějakej externí bočník, ale ten proud si myslím že není v tomhle případě až tak důležitej.
- shooter
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 392
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Pilsen(urqell)
To Romanvana
Nejanči s tím že ho budeš měřit do zkratu To je blbost zatiž si ho třeba autožárovkama pokud máš starost že bys je vodčoudil (nefunkční regler) tak tam dej 24 voltový ty to určitě přežijou a pak změř napětí a pokud ok tak tam vraž 12 voltovou a proud do ní je jasnej podle watáže popř jich tam dej víc.(Podle vzorce Výkon=proud *napětí ) se to nechá spočíst cca. ale pokud se ti při tatížení nebude měnit napětí podle otáček a bude stabilní cca 13,8 (dávaj auťácký).Tak je všecho ok
Pic Šutrák
Nejanči s tím že ho budeš měřit do zkratu To je blbost zatiž si ho třeba autožárovkama pokud máš starost že bys je vodčoudil (nefunkční regler) tak tam dej 24 voltový ty to určitě přežijou a pak změř napětí a pokud ok tak tam vraž 12 voltovou a proud do ní je jasnej podle watáže popř jich tam dej víc.(Podle vzorce Výkon=proud *napětí ) se to nechá spočíst cca. ale pokud se ti při tatížení nebude měnit napětí podle otáček a bude stabilní cca 13,8 (dávaj auťácký).Tak je všecho ok
Pic Šutrák
- romanva
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 67
- Registrován: úte bře 10, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Česká Třebová
- Kontaktovat uživatele:
Jasně, tak nějak jsem si představoval, že zjistím jakej má to dobíjení výkon. Zkratovat natvrdo to určitě nebudu. Ještě dodělám pár věcí na motoru - musím povyměňovat některý hadice, skouknout zapalování a ventily, a pak ho natočím. Mám to na stojanu, tak snad mi to neuletí, ale jak jsem hledal informace, tak jsem narazil na nějaký videa a tam startovali motory postavený na dřevěný paletě, tak by to mělo být dobrý. Dnes ještě oddělám ten regulátor a kouknu na něj. Teď mě napadlo, že bych ho mohl vyzkoušet na regulovatelným zdroji. To by asi mělo jít ne? Pokud teda přijdu na to jak má být zapojený. Jestli dobře uvažuju, tak když budu na vstupu měnit napětí od 12 do řekněme 16-17V, měl bych na výstupu měřit konstantní napětí. Vlastně pokud vstupní bude vyšší než regulované. Asi bych tam měl dát i nějakou zátěž ne?
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Denis píše:Bežne v predaji /v jachtárskych obchodoch/ existuje usmerňovacia dioda ktorou môžeš nabíjať dve batérie, štartovaciu a prevádzkovú.
Denisi jaka je to dioda. Dneska jsem byl na setkani v Holich, koupil jsem tam dve baterky 100 Ah 12 V po 1400,- nove HAZE HZB12-100 od firmy Bateria Slany a tak jsem mu rikal ze je budu dobijet ze solarka 24 V a delaji nato postelunk elektronicky rizeni ktery hlida napeti na kazde baterce a stoji to pres 2000,-. Mozna myslis jen dve diody, cimz se od sebe paralelne nabijene baterky odedeli. Maji tam napeti pro tri druhy nabijeni
Stale pripojena k nabijecce : 2,23-2,26
Cyklicke nabijeni : 2.30-2,35
Solarko : 2,25-2,40 vse pri 20 stupnich
http://www.bateria.cz/produkty/nabijeck ... latoru.htm
Maximalni pocatecni proud pri nabijeni je 25% kapacity
Spickovy vybijeci proud je desetinasobek klapacity po dobu 300 sec. ( tak pozor na skrat, dobre jistit.
Trvaly vybijeci proud je 33% kapacity.
Pri nabijeni se nesmi prebijet na vyssi napeti, jinak vznikle plyny uniknou pres prepousteci ventyl a tim se snizuje kapacita . Plati i pro vybijeni. Doporucena teplota je 20 stupnu, kazdych 8 stupnu snizi kapacitu o 50%......
Nevybijet pod 1.75 V na clanek , jinak dojde k nevratnemu poskozeni vlivem sulfatace olovenych desek.
K nabijeni se nesmi pouzit autonabijec ani jiny nabijec ktery neni urcen k nabijeni hermeticky uzavrenych baterek. Pokud regulator neomezi proud pod doporuceno hodnotu, jinak to skodi a urcite nabijet mensim proudem kdyz bude teplota vic jak 20 stupnu.
Takze to ma dost tvrde podminky pro provoz, omezeni teplotou a tak zvazte jestli takova baterka patri na lod. Podobne to bude i s gelolovkama.
Mate nekdo s tema baterkama HAZE zkusenost ?
Ohledne teploty mam takovou zkusenost s regulatorem CLX10, pisou ze regulator musi byt umisten u baterek a hlida to i teplotu. Kdyz zacne svitit slunicko a v chate mam 20 stupnu reguluje to na 28.5 V a kdyz se to ohreje ma 30 stupnu omezi to 27 V.
Rikali ze nabijeni ze solarka s regulatorem je bez problemu.
Takze lidi co vedi jen ze elektrika tluce by si meli nechat udelat.
Naposledy upravil(a) Beda dne ned srp 23, 2009 9:35 am, celkem upraveno 1 x.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
halladin píše:Ježišmarjá, co to máš za ceny ?
Se Ti to zna drahe...
Na tom setkani byva okolo 3000,- lidi a tak to asi berou jako pro propagaci. Jinak ve firme kdyz si sam prijedes je cena okolo 2500,- velkoobchodni cena.
Tam prodejci davaji slevy okolo 30%, nekteri i 50%
Treba GES elektronic tam mela takove slevy ze se tam lidi skoro prali..........
Naposledy upravil(a) Beda dne sob srp 22, 2009 8:12 pm, celkem upraveno 1 x.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Libor píše:A já koupil před vyplutím Vartu 60Ah Blue Dymanmic / druhou kvalitu s plnou zárukou / za 1369,-
Škoda, že to tu nebylo Beďo dříve...
Ja to take nevedel, nikde to neinzerovali. Rikal ze prijedou na setkani do Holic na jare, ale tam je tak 500 lidi, tak nevim jake budou ceny. Je to na dva dny a tak muzu zjistit ceny a dat vedet.
Jinak v Chrudimi doprodavaji gelovky 12V 100 Ah za 3800,- ze stare dodavky, nova bude uz za 4500,- . Tak jsem uvazoval ze to koupim a mozna byla klika ze jsem sebou nemel penize.....
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Bedo, tu je ta dioda: http://www.svb.de/elektrik+beleuchtung/ ... ioden.html sú tam aj iné, ale táto je tuším najlacnejšia.
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
No, ona to není dioda, ale oddělovací zařízení, obsahující - ( ta na 3 baterie) anebo taky neobsahující diody. (ta na dvě baterie - nejlacinější) Obsahuje relé, zapínající se a vypínající se v závislosti na napětí.
Dioda samotná je malej šváb s dvěma nožičkami za cca 15 Kč. Dvě takové schotky diody jsem si nedávno koupil.
Pardon, na proudy v desítkách Ampérů to zas tak malej šváb nebude
Dioda samotná je malej šváb s dvěma nožičkami za cca 15 Kč. Dvě takové schotky diody jsem si nedávno koupil.
Pardon, na proudy v desítkách Ampérů to zas tak malej šváb nebude
Naposledy upravil(a) halladin dne ned srp 23, 2009 8:38 pm, celkem upraveno 1 x.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Denis píše:Bedo, tu je ta dioda: http://www.svb.de/elektrik+beleuchtung/ ... ioden.html sú tam aj iné, ale táto je tuším najlacnejšia.
Tak diky za odkaz. Jsou to ale cerne krabicky a uvnitr asi bude nejaka elektronika. U jedne verze maji tri vetve pro tri AKU, v kazd diodu, ale musi tam byt nejspis spinaci tranzistor, protoze ubytek 0.04 V udela jen tranzistror. I shotkyho dioada ma 0.3 V a kremikova 0.7 V. Ta druha verze tam ma spinac, ktery necha startovaci AKU porad pripojene, ale tu druhou baterku asi pri dosazeni max. nabijeciho napeti odpoji.
Ja znam spinac SSR, Solid State Relais a to je na spinani stridaveho proudu pri pruchodu sinisovky nulou a velikost proude se ridi ridicim napetim 0 az 10 V. To VSR bude neco pro rizeni stejnosmerneho proudu. Nemecky tolika nevladnu abych to vsechno prelozil....
Na tom odkazu jsou i regulatory pro nabijeni AKU z alternatoru. Asi se to podari koupit.
Ja kupoval AKU do S105 a meli tam i novejsi VARTA,m asi co koupil Libor a rekli me ze ta S 105 na to nema regulator, ze by to baterce skodilo a zkratilo zivotnost. Regulatory na to maji jen novejsi popelnice. Baterky jsou porad lepsi, ale take chteji specielni nabijeni. Pri koupi HAZE se me ptal cim to budu nabijet a kdyz jsem rekl ze solarka s regulatorem, tak rikal ze to je OK. Regulator pro takove baterky musi umet i omezit proud na pripustnou hodnotu ( to solarko neda ) , u tech HAZE je to 1/3 C. To normalni alternator pri nabijeni AKU s mensi az malou kapacitou nezajisti. Treba AKU 50 Ah je nabijeci proud 16 A a to alternator lehce prekroci. Urcite znate kdyz se nabiji AKU s kyselinou jak se vari. Ty hermeticke AKU take plynuji, ale musi to byt jen takove aby to ten AKU zase dokazal vstrebat. Kdyz to plynovani bude vetsi, tak se to pres prepousteci ventil dostane ven a AKU vlastne casem vyschne.
Myslim ze ty jsi psal ze mas AKU te nove generace jako jsou HAZE, jak to chodi? Ja je zapojim asi v utery, mel jsem kliku a koupil jsem je za babku. Strasi me to varovani o teplote. Ten regulator CLX10 pro solarka pri nabijeni AKU do serie snizi pri vyssi teplote napeti o 1.5 V a to snizi take nabijeci proud, to regulator pro alternator take neudela.
Takze na lod by asi byla nejlepsi baterka s tekutym elektrolyitem a dolejvat destilku. Drive se jim rikalo stanicni. Tim odpaadnou specielni regulatory a asi hodne starosti. Ja to take nabijim vselijak a tak mam na kazde baterce pripojeny multimetr. Ted jsem koupil dalsi v Hoilicich za 70 Kc typ DT-830B. Na mereni nap[eti a proudu do 200 mA.OK. Ten rozsah 10 A je na mereni asi 30 sec, jinak se to prehreje.
Naposledy upravil(a) Beda dne ned srp 23, 2009 8:44 pm, celkem upraveno 1 x.
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Lubor píše:Obávám se, že jasno nebude nikdy, protože vyhláška tvrdošíjně používá termín "plavidlo se spalovacím motorem". Nenašel jsem definici co to je. Takže každý si asi pod tím představí to, co chce. My budeme tvrdit, že se jedná o plavidlo poháněné spalovacím motorem. Jiní budou tvrdit, že se jedná i o plavidla, kde se jakýkoli spalovací motor podílí na pohonu. A ti extrémní budou tvrdit, že se jedná o jakékoli plavidlo, které má na palubě jakýkoli spalovací motor bez ohledu na to, jestli je jím nějak poháněné.........
"Plavidlo se spalovacím motorem" je termín definovaný ve vyhlášce o způsobilosti plavidel k provozu na vnitrozemských vodních cestách. Technické podmínky způsobilosti malých plavidel jsou řečeny v příloze 3, kde se v kapitole 3 stanovují podmínky pro pohonná zařízení. Vyhláška hovoří obecně o motoru a v odstavci 3.03 určuje speciální podmínky pro motory spalovací.
"Plavidlo se spalovacím motorem" je tudíž takové plavidlo, v němž spalovací motor slouží jako motor pohonného zařízení.
- Pidzej
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 63
- Registrován: sob srp 16, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
gelovky
Ještě ke gelovkám, záleží v jakém provozu se nacházejí a dle toho se také stanovuje maximální napětí které při dobíjení snesou.
tedy pokud si dobře pamatuju gelovky v UPSkách se dobíjejí max. 13,8V pokud se používají na lodi v cyklickém režimu tedy chvíli nabíjet pak jet a sosat energii z nich tak max. napětí je 14,8V. Většinou se tyto údaje nacházejí na gelovce.
tedy pokud si dobře pamatuju gelovky v UPSkách se dobíjejí max. 13,8V pokud se používají na lodi v cyklickém režimu tedy chvíli nabíjet pak jet a sosat energii z nich tak max. napětí je 14,8V. Většinou se tyto údaje nacházejí na gelovce.
- kanic
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 840
- Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
- Reputace: 21
- Bydliště: Hukvaldy
větrník
Ahoj, tady jsem narazil na větrný generátor : http://www.caravan24.cz/infusions/eshop ... owstart=30
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů