Dobíjení baterie.

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
MartinB
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 963
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 26
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » ned lis 18, 2007 11:03 pm

No jo, to ale pokud to chceš zapojit k přívěsnému motoru tak to budeš muset rozkuchat a je možné, že Ti to nebude fungovat.
To už někdo nahoře psal, že vzhledem k tomu co motor dává, nejspíše s tím nabíjecí regulace bude mít problém.
Pochopil jsem to dobře, že to chceš nasadit do nabíjení gelového aku do lodi?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned lis 18, 2007 11:50 pm

Ja môžem vykuchať akurát tak králika a nie nabíjačku :D Nabíjačka bude slúžiť len na nabíjanie gelového akumulátoru zo siete 220V. Už som ju aj vyskúšal. Mám už do lode kúpenú gelovku, asi dva roky a ešte som ju nedobíjal. Dal som ju nabíjať a za hodinu bola nabitá. To ma príjemne prekvapila, myslel som že bude úplne vyšťavená.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pon lis 19, 2007 8:36 am

Denisi, nechci Ti brát optimismus, ale jestli gelovka 2 roky ležela bez nabítí, tak spíš byla nyní rychle nabitá proto, že už nemá kapacitu. :( Uvidíš, co z ní dostaneš. Můžeš jí otestovat tak, že na ní připojíš zátěž tak, aby tekl proud cca 1/10 kapacity a uvidíš, kolik hodin Ti to bude svítit. Hlídej při tom napětí a nevybíjej pod 10V. Pokud je to aku 40Ah, použij třeba halogenovou žárovku 12V/55W. Hrubý odhad kapacity potom z naměřeného času zjistíž dle vztahu: kapacita(Ah)=příkon spotřebiče(W)/napětí(V)xčas(hod.), neboli 55/12xčas. Z důvodu poklesu napětí a tím i proudu během testu doporučuju vypočtenou hodnotu snížit o 15%, aby se přiblížila realitě. Po testu aku ihned zase nabij.
Uživatelský avatar
MartinB
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 963
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 26
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » pon lis 19, 2007 8:54 pm

Jóóóóóó, vykuchanýho králíka bych bral, dal bych ho do trouby, aby mu nebyla ziminka :lol:

No a k tomu akumulátoru:
Bohužel to nejspíše bude tak jak to píše Lubor. :hmm:
Všechny olověné aku se samovolně vybíjejí a po určité době (2 měsíce?) je potřeba je znovu dobít.
Pokud se to neudělá a nechají se dlouho, hluboce se vybijí a to nemají vůbec rády a časem dojde k zásadnímu poklesu kapacity.
Přál bych ti aby to tak nebylo.
mopadji
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: ned pro 18, 2005 8:33 pm
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mopadji » pon lis 19, 2007 9:06 pm

Může napovědět i nabíjecí proud, pokud akulmuátor ztrácí kapacitu (sulfatizace desek), silně vzrůstá vnitřní odpor a nabíjecí proud je velmi nízký, bývá problém dosáhnout plného (1/10 kapacity) nabíjecího proudu. Vybitý AKU pokud je v pořádku zpočátku bere i 2x větší proud než nabíjecí.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned pro 02, 2007 9:29 pm

Tak so sa pustil do nabíjania tej mojej zanedbanej gelovky a všetko som zaznamenával. Gelovka je to táto značka http://www.optimabatteries.com/v prevedení Red top a má slúžiť ako štartovacia batéria k lodnému motoru na baze volkswagenu 1,6 D. Bateria bola stará skoro 3 roky a nebola dobíjaná. Po prečítaní príspevkov som sa s ňou už rozlúčil, ale pre istotu som ju skúsil nabiť. Potom som zapojil na ňu žiarovku a svietila ako o dušičkách. Tak som si kúpil voltmeter a začal som merať a znovu nabíjať. Východzí stav batérie bol 9,8 V. Pri zapojení nabíjačky do batérie tiekol prúd počas 4 hodín, napetie bolo v rozmedzí 13,1 v až 14,1 V. Potom klesol na hodnoty 12-12,35 V. Na druhý deň ráno asi po 20 hod. nabíjania bolo napetie 13,4 V Po 22 hodinách som nabíjačku odpojil, pretože signalizovala 100% nabitie. Vtedy mala batéria 13,3 V. Ale už pol hodine mala 12,76 V, po ďalšej polhodine 12,7 V, po ďalšej 1,5 hodine 12,65 V. Večer keď som odchádzal z práce mala už len 12,6 V, to bolo cca 10 hod po skončení nabíjania. V ďalšie dni to postupne klesalo, ale už len velmi málo a po týždni je hodnota 12,4 V. Takže som ostal prekvapený že drží napetie docela dobre. Teraz ju skúsim zaťažiť a budem oživovať motor, takže odbery budú a bez dobíjania. Uvidím ako sa bude chovať.
Naposledy upravil(a) Denis dne pon pro 03, 2007 5:41 pm, celkem upraveno 1 x.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pon pro 03, 2007 9:39 am

Tak to jsem zvědavý na výsledek, podle mne je stejně trop. :(
Denisi, co jsi měřil. Psal jsi proud ale uváděl ve voltech. Předpokládám že napětí na svorkách aku.
Pokud by Ti aku ukázal dostatečnou kapacitu při orientačním testu jak jsem psal výše, tak je nutné ještě udělat stejný test s prodlevou mezi nabitím a testem. Jde o to, že ihned po nabití aku může třeba dodat slušnou kapacitu, ale vzhledem k vnitřním svodům jí neudrží a za 14 dní už ani neblikne. Bude prázdný.
david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon pro 24, 2007 9:53 am

[quote="Lubor"]


stav nabití = napětí na prázdno, platí pro Pb baterky

1OO% = 12,78-12,84 V
8O% = 12,54 - 12,66
6O% = 12,36 - 12,48
4O% = l2,12 = 12,24
2O% = 11,82 - 12,OO

a říká se, že když u gelovky klesne napětí pod 1O.5 V není dobrá ani jako kotva
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon pro 24, 2007 3:26 pm

Teraz nemám čas sa tej mojej gelovke venovať, ale keď ju vyskúšam tak napíšem. Už som ju oplakal, čo narobíš, za chyby sa platí.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pon pro 24, 2007 4:38 pm

david píše:stav nabití = napětí na prázdno, platí pro Pb baterky


Ano, ale pozor, je to stav vztažený k aktuální kapacitě aku. Aby si někdo nemyslel, že když nabije starý akumulátor se jmenovitou kapacaitou 40Ah na 12,8V, že v něm bude skutečně mít 40Ah. Nebude. :(
david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte pro 25, 2007 1:29 am

[quote="Lubor"][quote="david"]

to nebude mít ani v nový, páč použitelných jen cca 5O% jmenovité kapacity.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát pro 28, 2007 5:05 pm

Dnes som na tú batériu pripevnil žiarovku, akú mala, takú dala. Žiarovka 24V/ 21/5 W dvojvláknová, svietili obidve vlákna po dobu 5,5 hodiny. Pred pripojením žiarovky bolo napetie 12,39V, po odpojení žiarovky bolo 12,19V a po cca 5 minutách stúplo na 12,22 V. Zajtra budem pokračovať.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » sob pro 29, 2007 12:07 pm

Denis píše:Dnes som na tú batériu pripevnil žiarovku, akú mala, takú dala. Žiarovka 24V/ 21/5 W dvojvláknová, svietili obidve vlákna po dobu 5,5 hodiny. Pred pripojením žiarovky bolo napetie 12,39V, po odpojení žiarovky bolo 12,19V a po cca 5 minutách stúplo na 12,22 V. Zajtra budem pokračovať.


Žárovkou 24V/26W (21+5) poteče při jmenovitém napětí 24V proud cca 1A (zaokrouhluju). To znamená, že podle ohmova zákona (R=U/I) má vlákno při tomto nažhavení odpor 24 ohmů. Při napojení na 12 voltů tam poteče proud opět podle ohmova zákona (I=U/R) cca 0,5A (ve skutečnosti to bude asi trochu víc, protože vlákno je méně nažhavené a má menší odpor). 0,5A zátěž je na test málo, to dělá 2,5 Ah za 5 hodin svícení. To už dneska dostaneme z tužkových akumulátorů. Chtělo by to zatížit třeba halogenkou 12V/55W (bacha na oči a na teplotu žárovky!). Taková zátěž je blíže reálnému provozu.
Zajímavé je, že na některých gelových koupených aku je datum, kdy se mají nejpozději nabít. Je to i více jak rok od výroby, takže mám dojem, že gelovky jsou dodávané v nějakém hybernovaném stavu a dokud se prvně nenabijí, tak by mohly vydržet delší skladování, nežli při přerušení provozu. Tak máš Denisi ještě možná naději. :) , myslím, že jsi psal že ta Tvoje sice dlouho ležela, ale nebyla nabíjená.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob pro 29, 2007 3:45 pm

Nenabíjal som ju, ale bola hneď po kúpení asi týždeň v aute. Od tej doby ani ťuka. Dnes som zasa svietil 5 hod a z 12,22 V to kleslo na 12,08 V. Začínam byť optimista. Minimálne nebude zničená úplne.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » sob pro 29, 2007 3:53 pm

Denisi, jestli jsi svítil tou žárovkou co jsi uváděl, tak jsi vysvítil celkem nějakých 5Ah. To je prd. Raduj se, až Ti to na tuhle žárovku bude svítit 80 hodin. Sorry. :)

Ak by mi svietila 80 hod ako hovoríš, tak to by bolo cca 40 Ah, keď za 10 hod je to 5Ah. nie? Tak mi prosím ťa vysvetli ako môže 45 Ah batéria dať zo seba 40 Ah. Teoreticky to vidím tak, že pri spotrebe 5Ah pokleslo napetie o 0,31V ,ak by svietila 40 hod, tak by som spotreboval 20Ah a napetie by malo poklesnúť celkovo o 1,24 V, čo znamená v mojom prípade že napetie na batérii po 40 hod svietenia by malo byť 11,15 V. A to by už mala byť skoro vybitá, David písal že aj tak z jmenovité kapacity sa dá využiť tak polovica, čo by v mojom prípade mohlo byť 22,5 Ah. ;) Ale nekrič hop pokial si nepreskočil, takže budem svietiť a uvidím.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Příspěvekod Baharis » sob pro 29, 2007 5:17 pm

Pánové technici a vědátoři. Než Denis prosvítí oněch osmdesát hodin, dovolím si předložit žádost o pomoc radou.

Již několikrát deklarovanou GPSmap 276C doposud na lodi napájím za zásuvky od mapového stolku, protože jen málo lodí má 12V zásuvku na kormidelním sloupku. Toto řešení má jedinou vadu. Na káblík se pořád musí dávat pozor, sem tam se o něj zakopne.
Vymyslel jsem, že bych koupil 12V gelovku, připevnil ji u podlahy ke kormidelnímu sloupku a napájel GPS odtud. Vím, že originální baterie vydrží max. 17 hod. Počítejme raději 10hod, je to při minimálním podsvícení. Chtěl bych, aby GPS pracovala nepřetržitě 10 dní. Pokud bych znal kapacitu stávajícího zdroje a ta byla "X", pak by asi mohlo platit, že potřebuji (X/10)*240. (Je to správně?)
Potíž je v tom, že netuším, jakou kapacitu ten zdroj má. Ani dotazem u Picodasu Praha jsem si nepomohl. Neví. Kupovat a tahat s sebou zbytečně velkou baterii se mě nejeví jako nejlepší řešení, jiné využití pro ni nemám. Nabíječku na gelovky mám, nabíjení bych chtěl provádět doma vždy před odjezdem.

Můžete mě nějak poradit? Pro představu vystavuji zadní stěnu orig. zdroje.

Obrázek
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob pro 29, 2007 5:46 pm

Baharisi, jak dlouho trvá nabíjení ?
A proč chceš, aby pracovala nepřetržitě ?
Naposledy upravil(a) halladin dne sob pro 29, 2007 5:55 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1154
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » sob pro 29, 2007 5:54 pm

Tady píšou, že má 2,2Ah, a je to nějaká podobná kompatibilní s 276C
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Příspěvekod Baharis » sob pro 29, 2007 6:09 pm

to Halladin: Nepřetržitě proto, že pokud nejsem bezpečně vyvázaný u mola, používám funkci "Alarm kotvy". I na bóji. Už byl vícekrát popisován případ, kdy bóje z jakéhokoliv důvodu loď neudržela.
Jak dlouho nabíjím v tuto chvíli nevím, ale myšlenka použít output nabíjecího zdroje a času nabíjení je určitě dobrá.

to Strycek_Bidlo: Tak to je opravdu trefa!!! Je vidět, že umíš hledat daleko lépe než já. Děkuji.

Tak se dá říct, že by měla být dostačující baterie 12V 50Ah. Chtěl bych ji osadit standardní zásuvkou autozapalovače a nějakým malým měřákem Voltů, aby nedošlo k nežádoucímu vybití.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob pro 29, 2007 7:10 pm

Baharisi, nebylo by jednoduchší mít dvě baterie do GPS ? ? A přes noc je dobít ? Musí být ta GPS přes noc u kormidla ? Nemůže být na mapovém stolku u okna ?
Tu baterii asi musíš něčím upevnit, aby se při náklonu nehýbala. Máš to vyřešeno, bez vrtání do lodi ?
Možná, že se ptám blbě :) Ale kdybych se neptal, tak se nedozvím, že GPS má nějakej alarmsystém pro případ nechtěného pohybu lodí :D
Což jsem vůbec netušil ;)
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2646
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 11

Příspěvekod Pepa » sob pro 29, 2007 7:20 pm

To Baharis
No nejsem takový konzument gps jako ty, i když tu 276 C, jak víš, také mám a příští rok si ji možná na moře poprvé vezmu. V této souvislosti jsem rovněž přemýšlel o napájení. Mé úvahy ovšem vedly trochu jiným směrem. Než sebou vláčet 50 Ah baterii /to už je dnes skoro pro náklaďáky/ uvažoval jsem koupit druhý originál zdroj. Jeden pracuje a jeden se nabíjí.
Nemyslíš, že to bude jednodušší. Vím, že cena zdroje nebude malá, ale nebude větší než u 50 gelovky, o konfortu přepravy a manipulace nemluvě.
Pepa

PS: sešli jsme se s halladinem, nečetl jsem jeho příspěvek před odesláním.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob pro 29, 2007 7:41 pm

Na tom webu je to 30 doláčů - zhruba 550 Kč plus doprava.
Za otravování s převozem baterie v autě - v případě Baharise několikrát ročně - to docela jde.
A ta baterie taky není "satarmo"
A když se pánové domluvíte, a objednáte si dohromady dvě, ještě Vám 10% slevěj :whist:
jedním si ale nejsem jist - dá se ta baterie dobíjet nezapojená v přístroji ?
Mám podezření, že ne.. Není ten vstup pro nabíječku v samotném přístroji ?
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2646
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 11

Příspěvekod Pepa » sob pro 29, 2007 7:58 pm

To halladin
Trefil jsi hřebíček na hlavičku velmi přesně. Skutečně se nabíjí v přístroji. Tož co s tím?
Požít nějakou nabíječku na telefon se stejnou voltáží - bude výkionově slabá. Tedy něco sestrojit?
Mimochoden, proletěl jsem 116 stran technického popisu a návodu k přístroji, ale hodnota 2,2Ah tam nikde není ?? kde se ji podařilo objevit?
Pepa
PS: zdá se, že dobití za denní plavby během jedné či dvou hodin je přijatelné a dva zdroje znamenají minimálně 25-30 hod nepřetržitý chod
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob pro 29, 2007 8:09 pm

pepo, pokud doba nabíjení je tak do dvou hodin, jednu baterii strčíš do mašiny po ukončení plavby, a druhou, když půjdeš spát. A ráno máš nabité obě dvě.
Pokud budeš používat dvě, žádná asi nebude vybitá do mrtě.

kde se ji podařilo objevit?
Koukni na odkaz u strýčka Bidla
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Příspěvekod Baharis » sob pro 29, 2007 9:13 pm

Děkuji za podmětné návrhy. Tou myšlenkou nezávislého zdroje se zabývám už od léta a sleduji tím NEpotřebu se během plavby starat o to jestli baterie je či není nabitá. Prostě lenost a eliminace zbytečných starostí.
Doposud jsem si myslel, že cca 20Ah bude dostačovat a tam to není s převážením tak hrozné. Rozměry 175x87x155 mm a váha 5kg nebyly až tak tragické. Teď se budu muset podívat po větších, zatím jsem nenašel, a znovu to zvážit.
To dobíjení mimo přístroj vidím dost nereálně, už kvůli paticím. A vzhledem k tomu že přístroj lze napájet rozmezím 11 - 35 V předpokládám, že systém řízení nabíjecíh parametrů bude přímo v přístroji. Navíc to jsou pořád starosti, kterým jsem se chtěl vyhnout.
To uchycení v kokpitu mám zatím vymyšlené tak, že bude v plastovém obalu, ke kterému bude (třeba) přinýtovaný popruh s gumovou vložkou a suchým zipem. Postavím k patě kormidelního sloupku, zepředu aby nezavazela a popruhem přichytím.

Pepo, ten tvůj výpočet nepřetržitého chodu je trochu nadsazený. Při plně nabitém zdroji a úplně staženém podsvícení, je na ukazateli 17hod. Jakmile trochu přisvítíš, dostáváš se někam k 10ti hodinám.

Ale jo. Díky vám jsem trochu pokročil a do jara něco vymyslím. Jakmile budu mít nějaké praktické poznatky, dám vědět.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů