Dobíjení baterie.

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned pro 30, 2007 9:22 am

Malá poznámka ještě k Baharisovi.
Jak jsem tak koukal po webu, který zde dal strýček Bidlo, a srovnal to s českým webem (weby) zabývající se Baharisovým přístrojem, vyšla cena náhradní baterie v USA na třetinu ceny české.......
Tak nevím - je to proto, že ta baterie v USA je neznačková, anebo nás naši prodejci....
Zase omluva za
:offtopic:
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » pon led 07, 2008 3:33 pm

Pro Teistu. Život je kompromis. Co se může jednomu zdát jako plně uspokojující, druhý to tak nevidí. Já řešil to, že původní cívka vyráběla 6V , což bylo pro mě nepoužitelné. Proto jsme ji převinuli na 12 V , ale dávala trochu více. Než to znovu předělávat zkusili jsme diodu a od té doby to funguje. Nepočítej s tím, že to nabije za hodinu vytlučenou baterku 50 AH , ale podle mého názoru to dává 2-3 A podle otáček motoru. Né že bych to měřil, ale je to klasické motocyklové magneto , kde bývá výkon jedné takové cívky 25-35W. Pokud to vydělím 12 V vychází nabíjecí proud 2-3 A. Regulaci jsem při takovém proudu ani neřešil. Aku používám běžný olověný.
Pro mě je to s tímhle motorem , režimem mé plavby a používanými spotřebiči plně uspokojující!!!
V mém příspěvku výše je toho o něco víc.
Podobně to měly vyřešené např. poválečné motocykly ČZ 125 - 150. Měly stejnou magnetku jako lodní motor a olověný akumulátor kvůli parkovacímu světlu a klaksonu.
Uživatelský avatar
Ferdinand
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 321
Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
Reputace: 0
Bydliště: Předklášteří

Ceny USA.

Příspěvekod Ferdinand » pon led 07, 2008 5:34 pm

Ještě k těm cenám v USA. Snažím se zbytečně nevyhazovat peníze a tak jsem si pro mně naprosto vyhovující GPS 60 nechal dovézt z USA. Tady v té době u nás stála 7 100 Kč - mně přišla na 3800 bez DPH - to dostávám zpátky. Funguje už tři roky naprosto bez problémů, dokonce i po tvrdém dopadu - to když jsem ji zapomněl na střeše auta a po kilometru mně spadla na silnici. Tedy ta cena baterie neznamená, že to bude šmejd.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

záložný akumlátor

Příspěvekod Milos » pon led 07, 2008 5:42 pm

Baharis píše:Nepřetržitě proto, že pokud nejsem bezpečně vyvázaný u mola, používám funkci "Alarm kotvy"....Tak se dá říct, že by měla být dostačující baterie 12V 50Ah. Chtěl bych ji osadit standardní zásuvkou autozapalovače a nějakým malým měřákem Voltů, aby nedošlo k nežádoucímu vybití.

Tak ma napadlo, že problém vhodného pohyblivého zdroja 12V použiteľného napr v kokpite chartrovanej lode (s zapalovačovou zásuvkou) je riešiteľný aj menšími gélovými accu používanými napr v záložných zdrojoch k PC. Bežne dostupné sú s kapacitou 12 - 17 Ah. Veľkosť a váha takmer "kabelková". Baharisovi potiahne 17 Ah accu jeho GPS aspoň 74 hodín non stop. Používam ich aj na pohon nafukovacieho člnu elektromotorom (2ks = cca 1hod jazdy).
Accu takejto kapacity je tiež možné dobíjať bez regulátora priamo prúdom cca do 2A zo svetelného vinutia malého prívesného motora po usmernení ... čo by mohlo zaujímať aj záujemcov o dlhšie splavy trebárs Dunaja.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon led 07, 2008 5:53 pm

Každá rada dobrá, díky :thmbup:
První co mě napadlo: www.ups.cz Asi to nebude nejlevnější značka, v oblasti záložní zdrojů to je klasika. Ale jak si mám poradit s jednotkou "VA" ve vztahu k požadovaným cca 17 Ah?

neodpustitelné:dovolil jsem si upravit funkčnost odkazu /P./ ;)
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

záložé accu

Příspěvekod Milos » pon led 07, 2008 6:14 pm

to Baharis,
nezháňaj, máš u mňa (v Bratislave) spomínaný gelový accu z UPS.
Mám kámoša, ktorý robí na UPS servis. Občas za ním zájdem, a so záťažovým Voltmetrom mu prehádžem pár sto kg accu určených do zberu... vždy sa nájde niekoľko ks aspoň s 80-90% kapacitou, na rok alebo dva vydržia (niektoré už slúžia aj 4 roky) ;)
Ako som spomínal, úspešne ich používam na el pohon gumáku. To je naozaj dobrý test na accu.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon led 07, 2008 6:22 pm

To by bylo perfektní!!! Už to tak vidím, že se podívám do Blavy. Denis mě beztak už rok slibuje, že mě ukáže tu jeho stavbu století. To nemluvím o projížďce po Dunaji....
Ozvu se na SZ.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » pon led 07, 2008 6:38 pm

To Baharis
Tak snad jedině odkrytovat panel přístrojů /cca 6 vrutů/ a napíchnout si tam vlastní cigareťák.otázka průřezu přívodu?Ze spodní strany bývají odtokové otvory, a pokud tam nejsou, taková 6mm dírka by tam měly být - tedy je vhodné ji udělat. Navíc plochý kabel by se dal vytáhnout mezi skořepinami.
Pepa
Naposledy upravil(a) Pepa dne pon led 07, 2008 6:42 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1171
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » pon led 07, 2008 6:42 pm

Gelových akumulátorů seženete mraky v různých cenových hladinách, ale jde spíš o to, k čemu jsou ty akumulátory určeny a jakou mají životnost.
Já to používám na zálohování alarmů, to je stejný jako do UPSky: Je to akumulátor určený k tomu, že se FURT dobíjí, a když vypadne elektrika, tak to vykrejou. K tomu jsou určeny a pokud je budete používat jinak, tak to je pro tu baterku špatně.
Pak jsou gelové aku třeba na motorky nebo do auta, ty jsou taky určeny na něco jiného.
A pak jsou samozřejmě rozdíly mezi výrobci, životnost, záruka atd.
Takže můžete do alarmu nebo UPSky koupit (příklad) 12V 7Ah Jackyl za 217 korun, nebo BB Battery s životností 3-5 let (BP7-12 )za 398 korun, nebo BB Battery s životností 10 let (BPL7-12T2) za 667 korun, nebo Yuasa (NP7-12) za 492,- korun.
To jsem tak jenom v rychlosti proběhl ceníky baterek do alarmů. Všechno v cenách bez DPH. A všechno je to teoreticky stejná baterka s napětím 12V a kapacitou 7Ah...
Naposledy upravil(a) Strycek_Bidlo dne pon led 07, 2008 8:34 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon led 07, 2008 7:27 pm

když už je to tady o dobíjení baterií, na www.conrad.cz nabízejí větrnou elektrárničku, použitelnou i na plachetnici
http://www.conrad.cz/Files/id6%5Ckatalo ... 42-143.pdf
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon led 07, 2008 9:49 pm

Pepo - víš, že jsem o tom už několikrát vážně uvažoval? Neměl by to opravdu být problém, jako automechanik jsem základní slaboproud dělal. Škody nebyly veliké. Co si pamatuji, tak pouze po vyučení jedno shořené autorádio. Pak jsem už věděl, že vozidlo ŽUK má ukostřený plus pól....
Ale nějak se mě do toho nechce vrtat. Něco mě říká, abych do toho nelezl. Kdyby to byla jedna loď. Ale to co týden, to jiná loď a na funkčnosti těch přístrojů dost lpím....

Strycek_Bidlo - Já jsem spíš praktik, než teoretik. Pro mě to je spousta čísel a veličin. Mě by pro začátek stačilo odpovědět na již položenou otázku: "Ale jak si mám poradit s jednotkou "VA" ve vztahu k požadovaným cca 17 Ah?" Teď jsem ještě narazil na VAh. Mě z toho picne.
Vlezl jsem pod stůl a zjistil jsem, že tam mám TOTO. Možná k tomu mít náhradní zdroj, nebylo by to špatné řešení. I s nabíječkou.

Halladin - Conrad je můj oblíbený a často tam něco beru. Mám i jejich velký katalog pro rok 2008. A myslel jsi tu elektrárnu za 14,5 nebo za 22 litrů? To si už jen něco málo přidám a koupím si konečně vlastní loď. :smash: ;)
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon led 07, 2008 10:19 pm

Vjdíš Baharisi :-)
jinde tady probíhala diskuze, zda pořizovat, či nepořizovat nabíjecí "zusatz" k přívěsnému motoru.
K tomu, co mám objednaný to stojí údajně 6OOO.
Řekl bych, že pro plachetnici na jezeře, která jede na motor akorát při vyplouvání od mola je to celkem k ničemu.
Ten větrník funguje, kdykoli je trochu vítr.
A nechce benzín :-) Uvažuju o kombinaci se solárním panelem.
Rozhodně ti nenavrhuju, abys sis to bral na charter :mad:
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon led 07, 2008 10:37 pm

Šak víš co to je zdravá nadsázka.... :lool: ;)

Jo, na vlastní je to asi dobrá varianta s těm
i panely. Jen jak jsem je viděl různě v marínách, mě připadaly trochu hlučné. Jestli to nebude trochu rušit romantické večery v tiché zátoce. Ale holt když chce člověk svítit, bude muset jít do nějakého kompromisu...
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » pon led 07, 2008 10:48 pm

halladin píše:Vjdíš Baharisi :-)
jinde tady probíhala diskuze, zda pořizovat, či nepořizovat nabíjecí "zusatz" k přívěsnému motoru.
K tomu, co mám objednaný to stojí údajně 6OOO.
Řekl bych, že pro plachetnici na jezeře, která jede na motor akorát při vyplouvání od mola je to celkem k ničemu.
Ten větrník funguje, kdykoli je trochu vítr.
A nechce benzín :-) Uvažuju o kombinaci se solárním panelem.
Rozhodně ti nenavrhuju, abys sis to bral na charter :mad:


Hele....Tak si to sečteme...WindGenerátor,který za něco stojí a je marinizovanej stojí 1200,- a víc....Použití omezené a závislé na síle větru.......Benzínovej generátor 800W stojí 69,-....Spotřeba cca 0,6l/h....Kolik musím koupit benzínu a jak dlouho musím fungovat,aby se mně ten windGenerátor vrátil....?????Sumasumárum se nikdy nezaplatí.Nehledě na jeho omezené použití...Ale to se tady už v nějakém topicu řešilo.Pokud ho koupím z druhé ruky za 300-400 éček,tak super/jenom modely vyšší třídy,ty levné kromě bordelu nedělají nic a jsou více na obtíž,jako užitek/...Ale jinak věc,která se nezaplatí nehledě k její omezené funkčnosti. :crazy:
Naposledy upravil(a) Monty dne pon led 07, 2008 10:56 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon led 07, 2008 10:50 pm

Romantický večer v tiché zátoce. No , řešení by bylo ten stožár zapíchnout kus dál na břehu, a použít nějaký delší kábel :-))
Přes den panel, na noc větrník :D
No, asi moc fantazíruju. ;)
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon led 07, 2008 10:59 pm

Monty,
nejsou všechno peníze....
Centrála zabírá místo, a překáží. Nádrže s benzínem taky.Někdo ten benzín musí koupit , zaplatit a přivést na loď. Větrník stojí na stožáru :D
No a ty cenové relace tuším taky neodpovídají tak úplně.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » pon led 07, 2008 11:26 pm

halladin píše:Monty,
nejsou všechno peníze....
Centrála zabírá místo, a překáží. Nádrže s benzínem taky.Někdo ten benzín musí koupit , zaplatit a přivést na loď. Větrník stojí na stožáru :D
No a ty cenové relace tuším taky neodpovídají tak úplně.


Ty cenové relace jsou více jako přesné.A na to,aby měl WindGen alespoň porovnatelněj výkon,tak musí foukat přes 30kn.No a to pak dělá takovej bordel,ze neslyšíš vlastního slova.....Nehledě na to,že při větším větru ho i výrobce doporučuje zajistit,aby se předešlo případnému poškozeni.Pravda je ale taková,že sic vyžaduje vysokou vstupní investici, provoz je relativně levnej,i když né zrovna spolehlivej...Já nad ním vážně uvažoval...Ale pak vyhrála matematika a hlavně to,že dobít z generátoru můžu kdykoliv daleko rychleji a i když tomu nebudeš věřit,tak i tišeji.Já jsem koupil dva měsíce dozadu Kawasaki 600W čtyřtakt za 80 éček.Je neuvěřitelně tichej.Spotřeba 0.4-0,5l/h.Tak si to sečti....A je malinkej.K tomu mám 80W solár a jsu v pohodě.WindGen jsem měl na zkoušku na týden a po třech dnech jsem ho vrátil.Dva dni foukalo 5kn max./ale spíše nic/ a pak se spustilo peklo na zem a foukalo kolem 50kn a to jsem ho raději zajistil,bo jsem měl dojem,že se musí každou chvilku urvat.Takže jsem dobil za tři dni prd.Nemít solár,tak si asi ani nezasvítím...No a těch 1200,- je cena bez regulátoru...Ten stojí na výkonově vyšší windgeny cca 200,-.

Tady je to i s grafem,tak si to koukni,aby jsi si nemyslel,že kecám a nebo si to tahám z prstu.
http://www.accastillage-diffusion.com/c ... 83&f7=5030
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon led 07, 2008 11:45 pm

Monty :-)
my si asi neporozumíme, pravděpodobně máme oba zcela jiné lodě, a potřebujeme oba něco jiného.
Když bude peklo na zemi :) já .zcela jistě na lodi nebudu :-) A už vůbec nebudu na moři.
Na 5,25 METRŮ dlouhé placetničce nebudu tahat elektrocentálu, ani na ní nebudu mít hafo elektrických spotřebičů.
Nahoře mám taky odkaz.... celá sranda není tak drahá.
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Veselí

Příspěvekod RadekS » úte led 08, 2008 12:21 am

To halladin:

No já mám lodičku jako ty a 15 000 za větrné dynamo se mi zdá poměrně dost. Na druhou stranu to musím nějak rozlousknout a lodičku konečně elektrifikovat. Napadlo mě, že celkově nejlevnější by bylo koupit elektrocentrálu a elektromotor. Cenově jsem na úrovni toho dynama a zabil jsem 2 mouchy jednou ranou. Mám vyřešený pohon i dobíjení. Koupit spalovací motor s dobíjením je tak za 30000.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » úte led 08, 2008 12:48 am

halladin píše:jinde tady probíhala diskuze, zda pořizovat, či nepořizovat nabíjecí "zusatz" k přívěsnému motoru. K tomu, co mám objednaný to stojí údajně 6OOO. :mad:


pripadne ma niekto opravte ak sa mylim, ale ten zusatz bude asi iba usmernovac a regulator napatia zapojeny na cievku na magnete privesneho motorceka. Ja mam na 5HP Johnsone tiez taku cievku - je pouzitelna na zapojenie ziarovky pozicnych svetiel, ale da sa po usmernrni pouzit aj na dobijanie accu. Pri dodavanom prude max 2A a Accu nad 12 Ah je asi regulator zbytocny.

Baharis,
VA je inac povedane jednotka vykonu P=I.U a VAh je jednotka akumlovanej energie. Napr ak nabity 17Ah gelovy oloveny Accu ma napatie 12V, potom zjednodusene povedane obsahuje 12*17=204 VAh resp Wh elektrickej energie. To je zhodou okolnosti priblizne podobne mnozstvo energie ako doda tvoja UPS co si nasiel pod stolom s kapacitou 650VA (=W) počas doby zálohování cca 20 min.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » úte led 08, 2008 12:55 am

Miloši,
ten "zusatz" je tady http://www.tohatsu.com/tech_info/own_ma ... stroke.pdf
na straně 42
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » úte led 08, 2008 12:57 am

Radku, ovšem nevím jak vycházejí elektromotory výkonově... Jinak řešení se to zdá elegantní...
Kolika koňovému motoru takový elektrický motor odpovídá ?Ty elektrické motory mi připadají strašně gracilní....
Měl bys mít centrálu o výkonu odpovídajícím odběru toho motoru.Ne příliš vyšším.Když chceš plout pomaleji, na přívěsném motoru, ubereš plyn... S centrálou to asi neuděláš - takže budeš plýtvat palivem. Jistě , občas můžeš plout jen na baterii, a pak se přebytek výkonu centrály použije na dobíjení akumulátoru.
No, myšlenka je to zajímavá. NEvím proč se mi nezdá -ale nedovedu to vyargumentovat
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » úte led 08, 2008 1:01 am

RadekS píše:To halladin:
Napadlo mě, že celkově nejlevnější by bylo koupit elektrocentrálu a elektromotor. Cenově jsem na úrovni toho dynama a zabil jsem 2 mouchy jednou ranou. Mám vyřešený pohon i dobíjení. Koupit spalovací motor s dobíjením je tak za 30000.


zaujimavy napad ... ale ... generator poskytuje energiu cez vystup 240V, takze je potrebný výkonný menič na 12 alebo 24 V pre lodny elektromotor alebo účinné nabíjanie Accu, to je haraburda navyše. Možno by sa dal použiť ľahký zvárací invertor ....

Ale napadla ma daľšia možnosť dobíjania palubných accu - použiť prívesný elektromotor ako generátor pri plachtení ...
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » úte led 08, 2008 1:21 am

halladin píše:Miloši,
ten "zusatz" je tady http://www.tohatsu.com/tech_info/own_ma ... stroke.pdf
na straně 42

z toho je jasne, ze treba domontovat pod tanier s magnetom do magnetickeho obvodu aj cievku s vinutim + usmernovac (dioda) s poistkou. Dost penazi za taku drobnost ...
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1171
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » úte led 08, 2008 8:37 am

Baharisi, já myslel že z té baterie chceš napájet přes autozásuvku zařízení na stejnosměrných 12V :o
To co ti stojí pod stolem, z toho leze 230V střídavých.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů