Ocelová yachta
Moderátoři: Pepa, david, smike, vilma
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Ďakujem za ochotu, ale nie je to akútne. Chcel som vedieť, či je nejaký bezbolestný spôsob ako zmerať hrúbku obšívky. To sa mi zdá največšie riziko pri kúpe starej lode. Keď sme sa tu začali baviť o lodi pre dlhodobý pobyt na mori, pre niekoho dôchodok, tak som začal pozerať inzeráty starých lodí okolo 12m a je tam tolko krásnych oceloviek, že je naozaj otázne či začať stavať novú.
Ten ultrazvukový prístroj, to je velké zariadenie? S tým zmeraním to nebude asi tak jednoduché, tie lode sú večšinou niekde v nemecku, alebo holandsku a jedna pekná je až v španielsku.
Do Prahy na výstavu nejdem, na posledy som tam bol pred dvomi rokmi a bolo to hlboké sklamanie, lebo si pametám, aké to boli v začiatkoch perfektné výstavy. A tiež by som išiel sám, čo je potom drahý špás.
Ten ultrazvukový prístroj, to je velké zariadenie? S tým zmeraním to nebude asi tak jednoduché, tie lode sú večšinou niekde v nemecku, alebo holandsku a jedna pekná je až v španielsku.
Do Prahy na výstavu nejdem, na posledy som tam bol pred dvomi rokmi a bolo to hlboké sklamanie, lebo si pametám, aké to boli v začiatkoch perfektné výstavy. A tiež by som išiel sám, čo je potom drahý špás.
- olaf
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 58
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Hradec Králové
denis:
možná do prahy pojedu, nebyl jsem tam na tétovýstavě hodně let tak nevím
ty ocelové lodě mě docela zajímají asi na důchd jak tady otom byla řeč
změření síly stěny lodě není problém je to malý ultrazvukový přístroj
zajímaly by mě ceny těch lodí jestli to není tajné
o něčem takovém uvažuji ale moc se mě líbí odin820 je to krása
olaf
možná do prahy pojedu, nebyl jsem tam na tétovýstavě hodně let tak nevím
ty ocelové lodě mě docela zajímají asi na důchd jak tady otom byla řeč
změření síly stěny lodě není problém je to malý ultrazvukový přístroj
zajímaly by mě ceny těch lodí jestli to není tajné
o něčem takovém uvažuji ale moc se mě líbí odin820 je to krása
olaf
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Z ocelovkami je to ako zo všetkými inými loďami /okrem hliníkových/, dostaneš kúpiť lacno a aj drahšie a velmi draho. Je to a tom ako sa cítiš, teda buď finančne alebo manuálne zručne. Ocelovky sú od už od cca 8m a za 1000 Euro, cez pekné 9 metrovky ktoré sa dajú kúpiť už za 10000 Euro a cca 40 stopové v cenách od 20000 euro až po krásne motorsailery nad 12 m v cenách nad 50000 Euro po velmi vela. Ja rozmýšlam nad niečím okolo 11m, taká velkosť sa mi zdá už dosť pohodlná pre dvoch a aj dosť velká ak zobereš rodinu, alebo kamošov a dá sa s ňou aj nejaké prachy zarobiť, lebo lacný špás to nie je. Výhodu kúpenia staršej lode vidím v tom, že tieto ocelovky bývajú často stavané fabricky v malých lodeniciach a tie trupy sú často naozaj dokonalé a samozrejme aj tie tvary lodí su niektoré naozaj skvosty. Postaviť amatérsky niečo také nemáš šancu.
Odkaz na lodné bazáre tu niekde je, pohladaj a nájdeš, ak nie, tak niečo dám dokopy.
Odkaz na lodné bazáre tu niekde je, pohladaj a nájdeš, ak nie, tak niečo dám dokopy.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1713
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
olafe, hledej. Haf haf ...
http://www.yachting.cizek.info/brokers.htm
... v tom boatshop24.com si třeba zadej do filtru délku a materiál trupu ...
http://www.yachting.cizek.info/brokers.htm
... v tom boatshop24.com si třeba zadej do filtru délku a materiál trupu ...
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Ako sme tak kecali o dôchodku na jachte, tak som tak nad tým rozmýšlal a došiel som k záveru, že to nie je vôbec nereálne. Predáš byt, kúpiš loď a jachtáš. Kotvíš v zátokách, na mestských mólach, takže moc neutratíš. Sem tam do maríny natankovať vodu. Na zimu sa stiahnuť na juh, do Turecka, na Cyprus, tam je kotvenie lacné a ani nemusíš moc kúriť. A čo máš náklady s loďou, nové plachty, nafta, antifouling a pod, tak zvezieš párkrát nejakých dovolenkárov a máš to. Teda lacný život a ešte s toho dôchodku aj ušetríš. A keď nebudeš vládať, tak pôjdeš do domova dôchodcov, loď predáš a máš na outratu.
Teraz vážne, v bazároch je tolko krásnych a v podstate lacných oceloviek, že za tie prachy to nemôžeš postaviť ani keby si tie plechy ukradol. Vyzerá to dokonca tak, že dvadsať ročná 12m ocelovka je rovnako drahá, alebo lacnejšia ako porovnatelná laminátka. Výhoda ale je, že ocel časom nestráca pevnosť a ak je dobre navrhnutá tak nenastanú ani únavové miesta, zlomy. Pre mňa však velká neznáma je, ako vyzerá trup po 20 rokoch znútra. Je hrdzavý? A ak áno, tak kolko? Zvonku my je to jasné, objavý sa hrdza, tak to miesto obrúsim a natriem. Ale znútra? A kto by lozil pod drevené obloženie, tapacírungy a skrinky. Zdá sa mi, že hrdza môže byť znútra lode nebezpečnejšia ako zvonku. Máte s tým niekdo skúsenosti?
Teraz vážne, v bazároch je tolko krásnych a v podstate lacných oceloviek, že za tie prachy to nemôžeš postaviť ani keby si tie plechy ukradol. Vyzerá to dokonca tak, že dvadsať ročná 12m ocelovka je rovnako drahá, alebo lacnejšia ako porovnatelná laminátka. Výhoda ale je, že ocel časom nestráca pevnosť a ak je dobre navrhnutá tak nenastanú ani únavové miesta, zlomy. Pre mňa však velká neznáma je, ako vyzerá trup po 20 rokoch znútra. Je hrdzavý? A ak áno, tak kolko? Zvonku my je to jasné, objavý sa hrdza, tak to miesto obrúsim a natriem. Ale znútra? A kto by lozil pod drevené obloženie, tapacírungy a skrinky. Zdá sa mi, že hrdza môže byť znútra lode nebezpečnejšia ako zvonku. Máte s tým niekdo skúsenosti?
- olaf
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 58
- Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Hradec Králové
ahoj denis
ta ocelová loď se dá docela dobře proměřit UT metodou jak jse již psal
tímto se měří síla stěny materiálu a jestli je zevnitř koroze tak to nnevadí
samozřejmě mě ten důchod na lodi velice láká, ještě nevím jestli nebudu blinkat
docela by mě zajímal i dunaj ale to jsou pány budoucnosti, letos corvatsko
ahoj olaf
ta ocelová loď se dá docela dobře proměřit UT metodou jak jse již psal
tímto se měří síla stěny materiálu a jestli je zevnitř koroze tak to nnevadí
samozřejmě mě ten důchod na lodi velice láká, ještě nevím jestli nebudu blinkat
docela by mě zajímal i dunaj ale to jsou pány budoucnosti, letos corvatsko
ahoj olaf
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Olafe, to už teraz beriem ako automatické, že by som meral hrúbku ocelovej obšívky ako si písal, ale jedná sa o to, že kúpiš 20 ročnú loď kde akurát vnútorný náter ukončil svoju životnosť a začína masívna korózia, ale plech má ešte stále predpísanú hrúbku. Teda zmeráš, že je všetko OK, ale prúser akurát začína. A keď budeš chcieť loď predať, tak ju odvezieš akurát do šrotu.
Tak ma napadá, že najlepšie by to bolo spojiť, Dunaj a Chorvatsko. Teda po Dunaji do Chorvatska a cez všetko čo je po ceste.
Tak ma napadá, že najlepšie by to bolo spojiť, Dunaj a Chorvatsko. Teda po Dunaji do Chorvatska a cez všetko čo je po ceste.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
S tým skúsenosti mám, búra sa sakramentsky lahko, horšie už to je z realizáciou nového. Ak vezmem do úvahy, že v devizovej cudzine kúpiš velkú loď, ktorú domov dovlečieš len s problémami a nie lacno, teda budeš asi prerábať vonku z ich cenami za material a hlavne prácu, tak prerábok čo najmenej. Niečo sa dá, ale čo najmenej. Asi budem musieť nejakú ocelovku navštíviť.
- RadekS
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 253
- Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Nové Veselí
Monty píše:No...Tohle by docela zajímalo i mně....Jsu tak nějak vysazenej na ty staré krasavice.No...Možná je to jenom nostalgie,ale skus sem dát alespoň hrubej popis,ideální by byl nákres,nebo alespoň pro ilustraci podobnou loď...Proč jenom devět metrů...???Dva metry navíc by nestáli zase tak horentně víc.
Trochu jsem se na toto téma před časem zamýšlel. Byl jsem zvědav, na kolik mi vzrostou náklady na stavbu a hmotnost lodě v závislosti na zvětšující se délce. Postavil jsem Atola (5,4m) nákladem 70 000 Kč a váží 500 kg. Pokud bych stavěl loď dvojnásobně delší, nebude stát dvojnásobek, a rozhodně bude vážit i mnohem více ne 2x tolik. Proč? S rostoucí délkou se zvětšuje i šířka, výška trupu i nástaveb a tloušťka obšívky (loď je tedy čtyřrozměrná ). Takže jednou tolik dlouhá loď bude w*x*y*z*L kde w je prodloužení lodi, x je zvětšení šířky y je zvýšení trupu a z je zesílení obšívky a L je parametr původního plavidla který mě zajímá ( hmotnost, nebo cena). Tedy nárůst délky na čtvrtou. V mém případě je to 70 000*2*2*2*2 = 70 000*16. Takže velmi teoreticky a přibližně si troufám tvrdit, že jednou tak dlouhá loď mě může přijít na 1 120 000 Kč a mohla by vážit 8 tun. Samozřejmě záleží na konkrétním projektu.
Tedy v případě lodě dlouhé 9 metrů prodloužené o 2m = koeficient zvětšení 1.22 (1.22*9 = 11m tedy o 2 více). tedy 1.22*1.22*1.22*1.22 = 2.215. Pokud by tedy stavěl loď o 2 metry delší mohlo by ho to stát až 2.215 krát více než loď 9metrů. A totéž platí o hmotnosti. Samozřejmě je tu možnost pouze prodloužit a šířku a výšku ponechat původní ( rozpočítat žebra na větší délku). Pak by bylo vhodné zesílit konstrukci a obšívku. Pak je to 1.22*1.22= 1.488. Tedy o 50% více než u 9metrů dlouhé.
- dodo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 516
- Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
- Reputace: 8
- Kontaktovat uživatele:
tady je videt jeden z duvodu proc mit ocelovku
http://www.boatdesign.net/forums/attachment.php?attachmentid=18059&d=1199668116
... pisou u toho ze do teto plachetnice narazila nakladni lod a nasledne ji prevratila
...co myslite, jak by asi v tomto pripade dopadla laminatka
...docela by me zajimalo jestli treba hlnikovka by to prezila taky takto "relativne v pohode". ...ja myslim ze nejspis by dopadla podobne.
co vy na to ?
http://www.boatdesign.net/forums/attachment.php?attachmentid=18059&d=1199668116
... pisou u toho ze do teto plachetnice narazila nakladni lod a nasledne ji prevratila
...co myslite, jak by asi v tomto pripade dopadla laminatka
...docela by me zajimalo jestli treba hlnikovka by to prezila taky takto "relativne v pohode". ...ja myslim ze nejspis by dopadla podobne.
co vy na to ?
- Monty
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1125
- Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
- Reputace: 6
- Bydliště: EU
Viděl jsem cca tři roky dozadu něco podobného v Hr.Tam bylo ale zrušené a deformované 2/3 z levé strany 12m lodě a rozpárané kormidlo.Nevrazila do ní loď,ale vysadil jí motor a mlátilo ji dva dny o skálu.Nic méně šla za 10 dnů spátky na vodu a celej bok vyvařenej nanovo i z kormidlem.Přišel manouš,podíval a pak asi 5 hodin řezal.Pak navařil cca 7m čtverečních nového,3mm plechu.Nejdéle se čekalo na kormidlo.Interier si majitel už opravoval na vodě.Loď ze skalisek stáhli rybáři a pak už doplula cca 60nm sama do mariny.Jak by asi dopadnul laminát...???
- Milos
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 668
- Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Bratislava
myslím, že podobné brutálne deformačné namáhanie prežije iba oceľ. Absorbuje pri deformácii tupým predmetom kinetickú energiu bez narušenia tesnosti - pri troche štastia. Al nemá zdaľeka takú ťažnosť, Al plech pri deformácii praskne a loď ide ku dnu. Laminát je ľahký, pevný aj pružný - obrovskú energiu pri kolízii však nemôže absorbovať...
BTW, často pozerám ako sú oceľové riečne šlepy všeliako pootľkané doudierané a popreliačované - nesú stopy mnohých bežných kolízií a hrubého zaobchádzania. Zdá sa, že iný materiál by vôbec neprichádzal do úvahy.
BTW, často pozerám ako sú oceľové riečne šlepy všeliako pootľkané doudierané a popreliačované - nesú stopy mnohých bežných kolízií a hrubého zaobchádzania. Zdá sa, že iný materiál by vôbec neprichádzal do úvahy.
- dodo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 516
- Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
- Reputace: 8
- Kontaktovat uživatele:
nevim, moc se v tom nevyznam ale tady
http://www.kastenmarine.com/aluminum.htm
pisou
It takes over 60,000 pounds per square inch (psi) to tear apart a chunk of mild steel, and 30,000 psi to deform the same piece; to make it yield. With aluminum, around 45,000 psi will tear it apart, and around 35,000 psi will deform it. Yes, you read that correctly: size for size, aluminum has a higher yield strength. In these facts lie the extreme benefits of metal for hull construction: The "plastic range" of either metal is quite high, so the material can take a terrific beating without failure.
a tady
http://www.kastenmarine.com/alumVSsteel.htm
zase pisou
An aluminum hull structure, built to the same standards, weighs roughly 35% to 45% less than the same hull in steel. As a result, if high strength is of the highest priority, the alloy boat can be built to the same structural weight as the steel vessel, and then be considerably stronger.
takze z toho bych usuzoval ze na tom budou obe lode podobne.
vite o tom nekdo neco vic?
...co treba ty Richarde - ty si hlinikovku stavis takze o tom urcite neco vis. ...prozdradis nam prosim neco Richarde ?
diky
http://www.kastenmarine.com/aluminum.htm
pisou
It takes over 60,000 pounds per square inch (psi) to tear apart a chunk of mild steel, and 30,000 psi to deform the same piece; to make it yield. With aluminum, around 45,000 psi will tear it apart, and around 35,000 psi will deform it. Yes, you read that correctly: size for size, aluminum has a higher yield strength. In these facts lie the extreme benefits of metal for hull construction: The "plastic range" of either metal is quite high, so the material can take a terrific beating without failure.
a tady
http://www.kastenmarine.com/alumVSsteel.htm
zase pisou
An aluminum hull structure, built to the same standards, weighs roughly 35% to 45% less than the same hull in steel. As a result, if high strength is of the highest priority, the alloy boat can be built to the same structural weight as the steel vessel, and then be considerably stronger.
takze z toho bych usuzoval ze na tom budou obe lode podobne.
vite o tom nekdo neco vic?
...co treba ty Richarde - ty si hlinikovku stavis takze o tom urcite neco vis. ...prozdradis nam prosim neco Richarde ?
diky
- Richard
- věčný začátečník
- Příspěvky: 795
- Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
- Reputace: 82
- Bydliště: Metylovice
Články z Kastenmarine znám ... mám ještě Pollardovu Boatbuilding with aluminum ... oba zdroje vychvalují slitiny Al. Má zkušenost ze stavby je, že je to materiál VELMI houževnatý. Těžko pro mne srovnávat Al a Fe ... mohu jen volně mudrovat. Záleží, kde je loď "strefena", jaké jsou konstrukční prvky v okolí deformace, jak velká je deformační zóna. Jsem toho názoru (a nemusí to být pravda), že plošný materiál se zdeformuje (i s průtahem) ... obávám se však, že při deformaci, která je na uvedeném obrázku nevydrží sváry ... testovat to rozhodně nechci. Faktem je, že volně plovoucí předměty (sudy, bóje, kmeny, bedny) Fe a Al loď v pohodě ustojí, pro laminát je to katastrofa. A dělat žebříček "vhodnosti" Al či Fe materiálu z hlediska odolnosti je asi zbytečné - do volby vstupuje i mnoho dalších kritérií.
Tak.
Tak.
Zdravím Richarda. Dnes jsem poprvé zabrousil do hlubin tohoto fora a co nevidím ,dlouhej kýl na Seal 36. Jsem rád že jsem si tuhle starší a ponekud ,,baculatější,, lod´ nevybral sám.Jenom jsem na stavbu zvolil ocel. Vidím že Vy se už blýžíte do finále. Mně jště čeká to slavné odlívání kýlu,montáž motoru, kormidla a rúzných jiných,, maličkostí,, Jinak se s ní piplu skoro deset let. Přeji brzké dokončení. tuleńům zdar
Zdravím dalšího železníka. Nejsme sic takoví krasavci jako naši kolegové(lam.)ale jsme trochu pohodlnejší amožná i bezpečnější!Koukám že na to moc nechvátaš.Já taky snažím se ušetřit kde se dá ale jak to všechno leze nahoru tak je to spíš naopak.jestli budeš mít čas a chuť napiš mi pro jakou ses rozhodl izolaci.Zdravím S.
Přiznám , že dokud jsem se o nějaké izolaci nedočetl na tomhle foru tj. asi půl roku. tak jsem o něčem takovém vůbec nepřemýšlel. Prozatím tam žádnou určitě dávat nebudu. Chci mít přístup ke konstrukci , když oddělám nějakou tu lištu obložení, kvůli kontrole koroze . No ono už by to stejně nešlo ,protože už tam mám půlku interiéru hotovou. Jinak ted přemýšlím o stevence a co nejjednoduší ucpávce.
ucpšvka
Plne souhlasím z Davidem.Nic není 100%.Gummibushe může prdnout pak je zle,lojová šnňůra bude víc ukapávat hold se 1-2proužky vymění a je na nějaký čas pokoj než loďku vyndáš na břeh a vyměníš celou ucpávku.
No přemýšlel jsem o téhle. www.groever-propeller.de/pdf_wellenlage ... 07_Web.pdf Ta první bude asi ten dudlík. Tak o té druhé. 4541 Volvo Penta Stoffbuchse. Mně se jenom nezdálo že tohle navlíkneš na stevenku a je to.
Oprava adresy.
http// www.groever-propeller.de-pdf_wellenlage ... 07_Web-pdf
Tu funkčnost jsem ještě uprvil. P
http// www.groever-propeller.de-pdf_wellenlage ... 07_Web-pdf
Tu funkčnost jsem ještě uprvil. P
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
SEAL píše:Oprava adresy. http--www.groever-propeller.de-pdf_wellenlagen-Volvo_Buchse_07_Web-pdf
45.41 je úplně normální lojová ucpávka, v místě kde běží by měla být hřídel přeleštěná. navlíkneš, utáhněš sponky na hadici a je to. doporučuju do ní, nebo do stevenky dát maznici na vazelínu, aby se to nemazalo jen vodou, ale vznikým blívajzem. ucpávková šňura zůstává déle mastná. ucpávka má nepatrně kapat, ale při té vazelíně a otáčkách do 12 - 1500 to vydrží bez kapání. HLAVNĚ UTAHOVAT JEN CO PŘESTANE KAPAT, NIKDY VÍC, NESMÍ SE HŘÁT
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů