s/y Karya - KARYA je řecká bohyně, dcera lakonského krále.
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
s/y Karya - KARYA je řecká bohyně, dcera lakonského krále.
Ahoj,
- KARYA je řecká bohyně, dcera lakonského krále,
jedná o amatérskou stavbu a konstrukci, protože jsem nenašel dostatečně pevnou /podle mého názoru/ loď, nezbylo než si ji namalovat sám. Dalším kritériem bylo, aby byla převozitelná na vleku za silným automobilem. Z toho mi vyšla loď 7,65 m dlouhá a 2,5 m široká s váhou okolo 2 tun.
Loď je amatérsky navržená a postavená šarpie 3 x lomená na každém boku s 10 mm překližky olaminovaná epoxylaminátem, nosné prvky konstrukce dub, ostatní smrk a borovice. Váha asi 2 tuny. Rozměry a váha byly limitujícím faktorem, abych loď mohl převážet na vleku za silným autem.
Interiér : kuchyňský kout s plynovým dvouvařičem, otevřený salon se stolem, navigační kout se stolkem na mapy, WC kabina a dvoukóje pod kokpitem.
Oplachtěná jako slup, hlavní plachta 11 m + tři rolfoky v pořadí – pracovní kosatka 11 m, genua 19 m, genakr 25 m. Dvě sady plachet + trysail. Dva pevné a dlouhé pně pro plavbu v pasátu.
Loď je vybavená motorem Nanni 10 Hp pod vchodem, výstup hřídelem uloženým v kozlíku. Zásoba paliva na dlouhé přeplavby – 135 litrů, což při spotřebě 0,6 litru na hodinu je na více než týden plavby. Nádrže na vodu – 150 litrů, na dlouhé přeplavby dalších 100 litrů v kanystrech. (Zatím nejdelší přeplavby 33 a 31 dnů.) Plynový vařič je dvouplotýnkový +
4 bomby v oddělené a větrané nádobě, pod podlážkami snímač úniku plynu. Energie ze dvou naklápěcích solárních panelů 2 x 26 W na rampě na zádi lodě. Používáme dvě ruční GPS, loď je vybavena kompasem SUUNTO + náměrovým kompasem. Dále echolot, UHF, NAVTEX, nootebook s elektronickými mapami, malá televize, CD přehrávač, krátkovlnné rádio.
Ke kormidlování používáme větrné kormidlo vlastní konstrukce typu „pendl“ s horizontální vějičkou (naklápěcí), dále autopilot Simrad TP 32 (pro 7-mi tunovou loď). Původně jsme měli Navico TP 10 (pro tři tunovou loď), ale to byla pouze hračka na klidné moře. Na velké vlny je třeba minimálně o řád vyšší než je daná loď.
Z dalšího vybavení : záchraný ostrůvek pro 4 osoby, gumový nafukovací člun 2 m (je malý) a motor Mariner 2,5 Hp. Kotvy máme 3, hlavní 15 kg + 20 m 8-mi mm řetězu + lano. Kotva je uložena na čeleni na překlápěcí kladce a je vždy připravena ke spuštění.
Pro pohodu plavby je důležitý pevný kočárek nad kajutou, boční plachty s kapsami kolem kokpitu. A samozřejmě na kotvišti gril na dřevěné uhlí.
Pro představu posílám pár fotografií.
Ahoj Franta Sýkora
Graciosa
Atlantik
Po natírání
Vaření
Navigační kout
Další fota lodě a detailů jsou v galerii zde.
- KARYA je řecká bohyně, dcera lakonského krále,
jedná o amatérskou stavbu a konstrukci, protože jsem nenašel dostatečně pevnou /podle mého názoru/ loď, nezbylo než si ji namalovat sám. Dalším kritériem bylo, aby byla převozitelná na vleku za silným automobilem. Z toho mi vyšla loď 7,65 m dlouhá a 2,5 m široká s váhou okolo 2 tun.
Loď je amatérsky navržená a postavená šarpie 3 x lomená na každém boku s 10 mm překližky olaminovaná epoxylaminátem, nosné prvky konstrukce dub, ostatní smrk a borovice. Váha asi 2 tuny. Rozměry a váha byly limitujícím faktorem, abych loď mohl převážet na vleku za silným autem.
Interiér : kuchyňský kout s plynovým dvouvařičem, otevřený salon se stolem, navigační kout se stolkem na mapy, WC kabina a dvoukóje pod kokpitem.
Oplachtěná jako slup, hlavní plachta 11 m + tři rolfoky v pořadí – pracovní kosatka 11 m, genua 19 m, genakr 25 m. Dvě sady plachet + trysail. Dva pevné a dlouhé pně pro plavbu v pasátu.
Loď je vybavená motorem Nanni 10 Hp pod vchodem, výstup hřídelem uloženým v kozlíku. Zásoba paliva na dlouhé přeplavby – 135 litrů, což při spotřebě 0,6 litru na hodinu je na více než týden plavby. Nádrže na vodu – 150 litrů, na dlouhé přeplavby dalších 100 litrů v kanystrech. (Zatím nejdelší přeplavby 33 a 31 dnů.) Plynový vařič je dvouplotýnkový +
4 bomby v oddělené a větrané nádobě, pod podlážkami snímač úniku plynu. Energie ze dvou naklápěcích solárních panelů 2 x 26 W na rampě na zádi lodě. Používáme dvě ruční GPS, loď je vybavena kompasem SUUNTO + náměrovým kompasem. Dále echolot, UHF, NAVTEX, nootebook s elektronickými mapami, malá televize, CD přehrávač, krátkovlnné rádio.
Ke kormidlování používáme větrné kormidlo vlastní konstrukce typu „pendl“ s horizontální vějičkou (naklápěcí), dále autopilot Simrad TP 32 (pro 7-mi tunovou loď). Původně jsme měli Navico TP 10 (pro tři tunovou loď), ale to byla pouze hračka na klidné moře. Na velké vlny je třeba minimálně o řád vyšší než je daná loď.
Z dalšího vybavení : záchraný ostrůvek pro 4 osoby, gumový nafukovací člun 2 m (je malý) a motor Mariner 2,5 Hp. Kotvy máme 3, hlavní 15 kg + 20 m 8-mi mm řetězu + lano. Kotva je uložena na čeleni na překlápěcí kladce a je vždy připravena ke spuštění.
Pro pohodu plavby je důležitý pevný kočárek nad kajutou, boční plachty s kapsami kolem kokpitu. A samozřejmě na kotvišti gril na dřevěné uhlí.
Pro představu posílám pár fotografií.
Ahoj Franta Sýkora
Graciosa
Atlantik
Po natírání
Vaření
Navigační kout
Další fota lodě a detailů jsou v galerii zde.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Je to úžasná loď. Nejde mi do hlavy, že keď som čítal od Konkolského Sám cez oceány, tak on stále na tej svojej lodi niečo opravoval. Ale všade kde doplával. Bližšie to nešpecifikoval. A vy nič. Čím to je?
Ja mám v poznámkach, že máš rebra z borovice, sú z dubu?
A tiež ma prekvapuje že máte ešte z domu konzervy, veď tá loď nie je až tak velká. Alebo bola dobrá rybačka.
Ja mám v poznámkach, že máš rebra z borovice, sú z dubu?
A tiež ma prekvapuje že máte ešte z domu konzervy, veď tá loď nie je až tak velká. Alebo bola dobrá rybačka.
Ahoj Franto a Dano
Zpočátku jsem nenacházel odvahu obtěžovat vás, při vaší plavbě nějakými dotazy.Postupně vidím, že vám to snad nečiní nijaké problémy a tak nacházím odvahu, adresovat vám "pár" řádků, přes všechna ta moře a oceány co nás dělí. Osobně v tom cítím i notnou dávku romantiky.
Nejprve, než přejdu k těm normálním otázkám, dovol mi Franto, abych se na chvilku zastavil u té kardinální, která, jak se zdá, je tak trochu přehlížena. Kde jsi našel nebo jak jsi "stvořil" ženu, která je schopna a ochtna plnit svůj manželský slib v tak skutečně extrémních podmínkách. Tvá Žena je oprvdu žena do nepohy a pořádného deště. Dovol mi, abych touto cestou vyjádřil hluboký obdiv nad její statečností a odvahou doprovázet tě na této cestě. Jistě se je vědoma existujících rizik, nebezpečí nebo jen strádání, které plavba na sedm a půl metrové plachetnici po mořích a oceánech na cestě kolem světa bezesporu přináší.
Předstvuji si, kolik manželek nebo přítelkyň skoro pěti set účastníků tohot fora by bylo ochotno opustit svůj domov, nalodit se na takovouto loď a vyplout na cestu kolem světa. Tento aspekt třeba jen u dlouhodobé plavby /nemusí se jednat o cestu kolem světa/, musí řešit každý, kdo opravdu chce mít v této chvíli svého druha po svém boku. Proto se mi jeví toto téma byť důležité, vcelku opomíjené.
Nyní bych se tedy vrátil, k několika otázkám týkající se vaší lodi.
Zajímalo by mě:
jak velký má ponor /ponor samotného trupu a výšku kýlu od trupu/
váha balastu nebo celého kýlu
podélná délka kýlu pod trupem a délka v jeho spodní čáti
při bočním pohledu má kýl tvar lichoběžníku, rozšiřující se ke dnu, jsou-li úhly na obou stranách stejné, chová se tento tvar při posuzování laterátu jako tvar pravoúhlý, tedy při náklonu se laterální těžiště samotného kýlu vlivem jeho tvaru neposouvá. Předpokládám, že tento netradiční tvar jsi zvolil za účlem řekněme zakapotování maximálního objemu /tedy váhy/ balastu v nejnižší části kýlu. Někdy to bývá řešeno torpédem /bombou/, který však může vykazovat ve vodě větší odpor, než způsob konstrukce, který jsi zvolil. Samozřejmě, že důvod může být i jiný, než moje úvahy.
Ještě by mě velmi zajímala /myslím že nejem mne/ tvoje zkušenost s celkovým ponorem lodi. Tvoje loď má celkový ponor odhaduji dle fotek cca 150 cm. Je to vždy věčný boj mezi co nejnižším těžištěm a tedy stbilitou na vodě a co nejmenším ponorem lodi. Řekněme, že by jsi měl možnost změnit hloubku svého kýlu bez jakýcholi nákladů či problémů. Jakou hlubku by jsi tedy v této chvíli zvolil jako kompromis po zvážení svých dosavadních bezesporu velikých zkušeností?
Pokud najdeš čas, budu ti já a jsem přesvědčen že mnoho dlalších, vděčen za každou informaci a předanou zkušenost. Je nás hodně co se chystáme nebo aspoň sníme o své "cestě kolem koule".
Přeji stopu vody pod kýlem a ať vždy najděte svůj přístv.
Pepa
Zpočátku jsem nenacházel odvahu obtěžovat vás, při vaší plavbě nějakými dotazy.Postupně vidím, že vám to snad nečiní nijaké problémy a tak nacházím odvahu, adresovat vám "pár" řádků, přes všechna ta moře a oceány co nás dělí. Osobně v tom cítím i notnou dávku romantiky.
Nejprve, než přejdu k těm normálním otázkám, dovol mi Franto, abych se na chvilku zastavil u té kardinální, která, jak se zdá, je tak trochu přehlížena. Kde jsi našel nebo jak jsi "stvořil" ženu, která je schopna a ochtna plnit svůj manželský slib v tak skutečně extrémních podmínkách. Tvá Žena je oprvdu žena do nepohy a pořádného deště. Dovol mi, abych touto cestou vyjádřil hluboký obdiv nad její statečností a odvahou doprovázet tě na této cestě. Jistě se je vědoma existujících rizik, nebezpečí nebo jen strádání, které plavba na sedm a půl metrové plachetnici po mořích a oceánech na cestě kolem světa bezesporu přináší.
Předstvuji si, kolik manželek nebo přítelkyň skoro pěti set účastníků tohot fora by bylo ochotno opustit svůj domov, nalodit se na takovouto loď a vyplout na cestu kolem světa. Tento aspekt třeba jen u dlouhodobé plavby /nemusí se jednat o cestu kolem světa/, musí řešit každý, kdo opravdu chce mít v této chvíli svého druha po svém boku. Proto se mi jeví toto téma byť důležité, vcelku opomíjené.
Nyní bych se tedy vrátil, k několika otázkám týkající se vaší lodi.
Zajímalo by mě:
jak velký má ponor /ponor samotného trupu a výšku kýlu od trupu/
váha balastu nebo celého kýlu
podélná délka kýlu pod trupem a délka v jeho spodní čáti
při bočním pohledu má kýl tvar lichoběžníku, rozšiřující se ke dnu, jsou-li úhly na obou stranách stejné, chová se tento tvar při posuzování laterátu jako tvar pravoúhlý, tedy při náklonu se laterální těžiště samotného kýlu vlivem jeho tvaru neposouvá. Předpokládám, že tento netradiční tvar jsi zvolil za účlem řekněme zakapotování maximálního objemu /tedy váhy/ balastu v nejnižší části kýlu. Někdy to bývá řešeno torpédem /bombou/, který však může vykazovat ve vodě větší odpor, než způsob konstrukce, který jsi zvolil. Samozřejmě, že důvod může být i jiný, než moje úvahy.
Ještě by mě velmi zajímala /myslím že nejem mne/ tvoje zkušenost s celkovým ponorem lodi. Tvoje loď má celkový ponor odhaduji dle fotek cca 150 cm. Je to vždy věčný boj mezi co nejnižším těžištěm a tedy stbilitou na vodě a co nejmenším ponorem lodi. Řekněme, že by jsi měl možnost změnit hloubku svého kýlu bez jakýcholi nákladů či problémů. Jakou hlubku by jsi tedy v této chvíli zvolil jako kompromis po zvážení svých dosavadních bezesporu velikých zkušeností?
Pokud najdeš čas, budu ti já a jsem přesvědčen že mnoho dlalších, vděčen za každou informaci a předanou zkušenost. Je nás hodně co se chystáme nebo aspoň sníme o své "cestě kolem koule".
Přeji stopu vody pod kýlem a ať vždy najděte svůj přístv.
Pepa
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
Ahoj dobrodruzi F & D,
Rád bych se přidal k Denisovi a Pepovi.
Mě by zajímalo mnoho konstrukčních prvků z tvé lodi. Nechci Tě ale zahltit mnoha dotazy najednou. Byl by v tom chaos.
Chci se pro začátek zeptat na konstrukci „kočárku“. Nevypadá to jako klasický, skládací kočárek. Spíš jako něco pevného (laminát ?) Asi je vyndavací, zas tam dací, ale pevné ???
Přijde mě to,…………….že to poskytuje výbornou ochranu.
Prosil bych Tě proto, jestli by jsi to nemohl trochu rozvést.
Předem dík a dobrý vítr, alffa
Rád bych se přidal k Denisovi a Pepovi.
Mě by zajímalo mnoho konstrukčních prvků z tvé lodi. Nechci Tě ale zahltit mnoha dotazy najednou. Byl by v tom chaos.
Chci se pro začátek zeptat na konstrukci „kočárku“. Nevypadá to jako klasický, skládací kočárek. Spíš jako něco pevného (laminát ?) Asi je vyndavací, zas tam dací, ale pevné ???
Přijde mě to,…………….že to poskytuje výbornou ochranu.
Prosil bych Tě proto, jestli by jsi to nemohl trochu rozvést.
Předem dík a dobrý vítr, alffa
Ahoj Pepo,
zene jsem nedal na "vybranou", ale je pravda, ze se na morich plavime jiz 25 let. Zpocatku jen na dovolenych, ale vzdy na vlastnich lodich. Teprve v roce 2001/2002 jsme si zkusili delsi plavbu do Karibiku a zpet. Pak jsme jiz trochu vedeli, do ceho jdeme. To znamena, ze lod musi umet za vsech okolnosti plout sama - velmi dulezite. Dobry diesel a 3 rolfoky. Co se tyce kylu - rozsiruje se smerem dolu v podelne i pricne ose, vaha je cca 600 kg, ploutev je dlouha 72 cm, delka u trupu 100 cm a dole 140 cm. Celkovy ponor lode je pouze 110 cm. Je to velmi vyhodne pri kotveni, muzeme byt vzdy hluboko v zatoce.
Ahoj Fanda
zene jsem nedal na "vybranou", ale je pravda, ze se na morich plavime jiz 25 let. Zpocatku jen na dovolenych, ale vzdy na vlastnich lodich. Teprve v roce 2001/2002 jsme si zkusili delsi plavbu do Karibiku a zpet. Pak jsme jiz trochu vedeli, do ceho jdeme. To znamena, ze lod musi umet za vsech okolnosti plout sama - velmi dulezite. Dobry diesel a 3 rolfoky. Co se tyce kylu - rozsiruje se smerem dolu v podelne i pricne ose, vaha je cca 600 kg, ploutev je dlouha 72 cm, delka u trupu 100 cm a dole 140 cm. Celkovy ponor lode je pouze 110 cm. Je to velmi vyhodne pri kotveni, muzeme byt vzdy hluboko v zatoce.
Ahoj Fanda
Re Alffa.
Kocarek je opravdu "zas tam daci". To kvuli doprave. Je to olaminovana preklizka s plexikem. Pri predchozi plavbe jsme meli plateny skladaci kocarek, ale toto pevne reseni je daleko lepsi. Kocarek je treba co nejvetsi, i kdyz to treba neni pekne. Nejlepe je zastresit doslova cely kokpit. Protoze vecne mokry kokpit pri plavbach dlouhych pres 30 dnu je dost zoufale.
Ahoj Fanda
Kocarek je opravdu "zas tam daci". To kvuli doprave. Je to olaminovana preklizka s plexikem. Pri predchozi plavbe jsme meli plateny skladaci kocarek, ale toto pevne reseni je daleko lepsi. Kocarek je treba co nejvetsi, i kdyz to treba neni pekne. Nejlepe je zastresit doslova cely kokpit. Protoze vecne mokry kokpit pri plavbach dlouhych pres 30 dnu je dost zoufale.
Ahoj Fanda
Re Alffa
Na kajute jsou nerezove drzacky, ke kterym se to srouby pripevni. Je to olaminovana 5 a plexi je 4 nebo 5 mm. Po zadni hrane kocarku je nerezova roura, ktera slouzi za plavby jako drzatko a na kotvisti k upevneni plachty nad kokpitem. Plachta navazuje primo na kocarek a ve vetru se nezmita, vzadu je pripevnena k ramu se solary.
Na kajute jsou nerezove drzacky, ke kterym se to srouby pripevni. Je to olaminovana 5 a plexi je 4 nebo 5 mm. Po zadni hrane kocarku je nerezova roura, ktera slouzi za plavby jako drzatko a na kotvisti k upevneni plachty nad kokpitem. Plachta navazuje primo na kocarek a ve vetru se nezmita, vzadu je pripevnena k ramu se solary.
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1713
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Gratulace s/y Karya a její statečné posádce.
Velcí lidé = Velká plavba.
Doufám, že se někde v ČB potkáme
Ahoj
Doufám, že se někde v ČB potkáme
Ahoj
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
Zpráva dne, měsíce a vlastně i roku !
[align=center]
V neděli 13. 7. 2008 naše malá a spolehlivá plachetnice KARYA s námi na palubě úspěšně ukončila v Itálii v přístavu
Monfalcone tříletou plavbu kolem světa.[/align]
[align=center][/align]
Dana a Franta S/Y KARYA
Díky všem, kteří nám drželi palce.
V neděli 13. 7. 2008 naše malá a spolehlivá plachetnice KARYA s námi na palubě úspěšně ukončila v Itálii v přístavu
Monfalcone tříletou plavbu kolem světa.[/align]
[align=center][/align]
Dana a Franta S/Y KARYA
Díky všem, kteří nám drželi palce.
Gratulace
Gratuluji! a moc děkuji za zprávy z plavby.
Co bude následovat? Uvidíme se na Lipně?
Co bude následovat? Uvidíme se na Lipně?
Monfalcone
Dano a Franto, jenom dotaz:
Museli jste při průjezdu Chorvatskem platit vinětu? nebo Vám to po takové plavbě odpustili?
Moc Vás ještě jednou zdravím, vítám zpátky a těším se na viděnou. Renda
Museli jste při průjezdu Chorvatskem platit vinětu? nebo Vám to po takové plavbě odpustili?
Moc Vás ještě jednou zdravím, vítám zpátky a těším se na viděnou. Renda
Naposledy upravil(a) Renda dne pát úno 20, 2009 9:12 am, celkem upraveno 1 x.
Renda
Samozrejme jsme pri prujezdu Chorvatskem museli vinetu platit.
Diky vsem za gratulace.
Dana a Franta - S/Y Karya
Diky vsem za gratulace.
Dana a Franta - S/Y Karya
Co bude s Karyou dal
Karya uz stoji pred domem na vleku, ceka na uplne vylozeni, pak projde generalkou, dostane novy kozisek z polyuretanu, aby byla pripravena na dalsi vylet. Ale nejspis si pristi sezonu bude na Lipne machat brisko v sladke vode, aby jsme si uzili nasich kamaradu.
- Jarda_x
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 136
- Registrován: pát čer 13, 2008 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Český Krumlov
Gratulace
Blahopřeji Vám oběma k úspěšnému návratu z velké plavby. Páč jsem skoro z Budějc a skoro soused od Vás, zajásal jsem, když jsem četl, že 5,8. zvete příznivce na setkání. Až pak mi došlo, že jsem celý týden pryč a daleko Kdybyste snad někdy vypravování zážitků chtěli opakovat, snad se o tom někudy dozvím.
Karya v otázkách
Milí Franto a Dano! Těším se na Vás v pátek ve VodníkuFranta Sýkora píše:KARYA je řecká bohyně, dcera lakonského krále,
jedná o amatérskou stavbu a konstrukci, protože jsem nenašel dostatečně pevnou (podle mého názoru) loď, nezbylo než si ji namalovat sám. Dalším kritériem bylo, aby byla převozitelná na vleku za silným automobilem. Z toho mi vyšla loď 7,65 m dlouhá a 2,5 m široká s váhou okolo 2 tun.
Loď je amatérsky navržená a postavená šarpie 3 x lomená na každém boku s 10 mm překližky olaminovaná epoxylaminátem, nosné prvky konstrukce dub, ostatní smrk a borovice. Váha asi 2 tuny. Rozměry a váha byly limitujícím faktorem, abych loď mohl převážet na vleku za silným autem.
Interiér: kuchyňský kout s plynovým dvouvařičem, otevřený salon se stolem, navigační kout se stolkem na mapy, WC kabina a dvoukóje pod kokpitem.
Oplachtěná jako slup, hlavní plachta 11 m + tři rolfoky v pořadí – pracovní kosatka 11 m, genua 19 m, genakr 25 m. Dvě sady plachet + trysail. Dva pevné a dlouhé pně pro plavbu v pasátu.
Loď je vybavená motorem Nanni 10 Hp pod vchodem, výstup hřídelem uloženým v kozlíku. Zásoba paliva na dlouhé přeplavby – 135 litrů, což při spotřebě 0,6 litru na hodinu je na více než týden plavby. Nádrže na vodu – 150 litrů, na dlouhé přeplavby dalších 100 litrů v kanystrech. (Zatím nejdelší přeplavby 33 a 31 dnů.) Plynový vařič je dvouplotýnkový +
4 bomby v oddělené a větrané nádobě, pod podlážkami snímač úniku plynu. Energie ze dvou naklápěcích solárních panelů 2 x 26 W na rampě na zádi lodě. Používáme dvě ruční GPS, loď je vybavena kompasem SUUNTO + náměrovým kompasem. Dále echolot, UHF, NAVTEX, nootebook s elektronickými mapami, malá televize, CD přehrávač, krátkovlnné rádio.
Ke kormidlování používáme větrné kormidlo vlastní konstrukce typu „pendl“ s horizontální vějičkou (naklápěcí), dále autopilot Simrad TP 32 (pro 7-mi tunovou loď). Původně jsme měli Navico TP 10 (pro tři tunovou loď), ale to byla pouze hračka na klidné moře. Na velké vlny je třeba minimálně o řád vyšší než je daná loď.
Z dalšího vybavení : záchraný ostrůvek pro 4 osoby, gumový nafukovací člun 2 m (je malý) a motor Mariner 2,5 Hp. Kotvy máme 3, hlavní 15 kg + 20 m 8-mi mm řetězu + lano. Kotva je uložena na čeleni na překlápěcí kladce a je vždy připravena ke spuštění.
Pro pohodu plavby je důležitý pevný kočárek nad kajutou, boční plachty s kapsami kolem kokpitu. A samozřejmě na kotvišti gril na dřevěné uhlí.
http://jachting.info/modules.php?name=F ... torder=asc
Určitě na Vás budeme mít řadu otázek - vždyť proto tam jdeme i přes to, že jsme Vás někteří slyšeli na Jachtařském setkání 13.prosince v Praze a 14.února v Libštátu. Domnívám se, že by bylo fajn, abyste se mohli na otázky připravit a tak uvádím, co mě např. napadá:
(Ve skutečnosti jde i o to, že na místě činu v takové té podivné stuhlosti kolikrát zapomenu, na co jsem se chtěl vlastně zeptat a pak biju hlavou o zeď...) Celkem mi nejde o další cestopis, ale o jachtařskou stránku věci!
Na setkání, za něž Daně i Fandovi ještě jednou děkujeme, jsme dostali odpovědi na celou řadu dotazů. Fanda chystá o plavbě knihu a velmi pravděpodobně nemá teď čas, takže si dovolím sem jeho odpovědi přepsat modrou barvou. - Renda
- Máte plány Karyi? Hlavně nárys, půdorys, případně bokorys s řezy žeber. Nemusí to být detailní výkresy pro stavbu. Mám na mysli takové rozlišení, které by se dalo dát třeba sem na web, aby odpadly dotazy na rozměry jednotlivých částí lodi a abychom si o této sympatické a osvědčené lodi udělali konkrétnější představu. (Případné oskenování bych mohl zajistit.) Stačí jen základní kóty a tech údaje (hmotnosti, plochy placet, výkon motoru, objemy nádrží...). (Vím, že leccos z toho je v Tvém úvodním popisu v tomto vlákně.) Nabyl jsem dojem, že takový ten klasický "reklamní", ne příliš podrobný nárys - půdorys - bokorys, které by se sem daly pěkně vystavit, Fanfda nemá. Jak to tedy s plány bude, je otazníkem.
"Plány lodě samozřejmě existují, ale v elektronické podobě ne." - Konstruoval jsi Karyu na čistém listu nebo jsi vyšel z nějaké existující konstrukce?
Loď je kompilátem Fandových zkušeností a lodí, které v době konstrukce znal. Tvrdí, že v daných rozměrech a hmotnosti nejde loď jinak vymyslet. -R. - Uvažoval jsi při konstrukci také variantu dlouhého kýlu nebo aspoň kormidla uloženého v ostruze? Tvůj názor na takové řešení?
- Jak je upevněn kýl k dřevěnému trupu? Nějaká kovová kontrukce roznášející namáhání?
"Nerezovými svorníky, ale roznesení namáhání po trupu není ocelovou, ale dubovou konstrukcí! V místě uchycení kýlu k dřevěnému trupu je kýl nejužší a namáhání v tomto místě je tedy maximální." - Zkoušeli nebo dokonce měřili jste někdy, jak se Karya chová při převrácení?
"Ne, ale za celou plavbu jsme si maximálně lehli stěžněm na hladinu, takže praktická zkušenost zatím není." - Jak je to se stabilitou při lezení na stěžeň? Máte zařízení na lezení v jednom nebo se navzájem vytahujete nahoru?
"Na stěžeň se snažíme hlavně za plavby nelézt. Proto máme nahoře rezervní kladky i na rolfocích. Ty použijeme v případě selhání některého spouště." - Jaký máte názor na pevnost Karyi při pádu z vlny? Stalo se Vám to během plavby? Z jaké asi výšky?
"Párkrát jsme spadli, ale byli jsme většinou schovaní v kajutě a výšku nemůžeme odhadnout. Vždy to byla pěkná rána." - Šla Karya někdy do skluzu? Při jaké rychlosti?
??? - Jakou rychlost považujete pro Karyu za pohodovou?
"5 uzlů" - Systém kasání plachet? Náhradní plachty? Jaké jehly a nitě? Dlaněnku? Šicí stroj? Spinakr?
"Karya je oplachtěná jako slup, hlavní plachta 11 m + tři rolfoky v pořadí – pracovní kosatka 11 m, genua 19 m, genakr 25 m. Dvě sady plachet + trysail.
Hlavní se vpředu kasá ručně na háček na ráhnu. ==> musí tam někdo vlézt. Zadní kasací lanko je ráhnem staženo do kokpitu.
Šicí stroj jsme ssebou bohužel neměli. Mohl bych přímo u vody šít jachtařům kryty na plachty, opravovat a tak...
Vezli jsme sadu náhradních plachet, ale nemuseli jsme je použít.
Spinakr jsme neměli, ale na předním rolfoku byl "genakr". Byla to vlastně extrémně velká, plochá gena, která šla bez problémů navinovat." - Jak je řešen a jak ovládán trysail? Jak se osvědčil?
"Osvědčil se výborně. Byl to jednoduchý trojúhelník se dvěma otěžemi, které vedly kladkami upevněnými na vzpěrách relingových sloupků." - Zkušenosti s přetahováním geny a genakru přes ostatní rolfoky? Jak se břicho genakru roluje na rolfok?
"Při oceánské plavbě uvažujeme v dimenzích: "Uděláme to réčko dnes nebo až za týden?" a tak v případě potřeby plachtu narolujeme a vyrolujeme na druhou stranu." - Uvažoval jsi pro plavbu v méně rozlehlých vodních plochách o tom, udělat si jednu kosatku variantně jako samopřehazovací?
"" - Necháváte za bouře plachty v rolfocích a ochranné látkové kryty na bocích? Není kočárek přítěží v silném větru?
"Ano. Vítr pro nás nikdy nebyl největším problémem, zato vlny ano." - Jaké vanty používáte? Jak jsou kotveny do lodního trupu? Materiál, průměr? Zadní vanty? Dopínání?
"Ocelové 5mm.! Nerez? Ukotvení = ?? Zadní vanty s dopínáním Karya má." - Je motor Nanni 10 Hp dostatečný? Proti jak silnému větru (vlnám) dokáže plout? Jakou rychlostí při jakých maximálních otáčkách s ním Karya uhání? Šroub je pevný? Vyřazuješ za plavby?
"Zatím nás v případě nutnosti překotvení vždy proti větru vytáhl. (Měřič síly větru nemáme, takže max.protivítr nemůžeme vyčíslit.) Máme za tím účelem větší průměr vrtule než by měl být. Z toho plyne větší tažná síla, větší minimální a menší maximální rychlost. Šroub je pevný a za jízdy zařazujeme zpětný chod, aby se netočil. Dokonce se domníváme, že má takto menší odpor než když se točí!" (???) - Řešil jsi nějak nouzové upevnění přívěsného motorku na Karyu?
"V zadní bakistě je studánka utěsněná jakýmsi špuntem, po jehož vyjmutí lze vložit přívěsný motor, který je tak dokonale chráněný." - Jaké mapy jste používali?
"Měli jsme snad 200 papírových map. Osvědčily se lépe než elektronické, které jsme sice také měli, ale připadalo mi, že na nich některé podrobnosti nejsou." - Během plavby se Vám zásadně osvědčil Váš "Pendlík". Píšeš, že je to Tvoje konstrukce. Byl by plánek? Co si myslíte o možnosti jeho uzpůsobení na jinou loď? Na co si dát pozor? Ovládá hlavní kormidlo nebo má své pomocné? Zkoušel jsi minimalizovat pendlování? Je na něm v tomto ohledu nějaká možnost nastavení citlivosti?
"Větrné kormidlo, co používám, je de facto obvyklý hydrodynamický zesilovač. (Zkuste si za zrcadlem ponořit za jízdy do vody list pádla a pak ho trochu vychýlit z osy lodi. Tu sílu možná ani neudržíte a taková síla je využita k ovládání hlavního kormidla.)
Pendlík má řadu seřizovacích prvků a po montáži je nejdůležitější a nejobtížnější jej správně seřídit pro danou loď." - Vaše zkušenosti s autopilotem Simrad TP 32 (pro 7-mi tunovou loď)? Je elektrický nebo hydraulický? Co si myslíte o dálkově ovladatelných autopilotech?
"Původně jsme měli autopilota jen pro 3 tunovou loď. Byla to dětská hračka. Pak jsem ho jednou opravoval v kokpitu (místo v kajutě), šplouchlo do něj a mohli jsme shánět nový. Se štěstím jsem koupil silnější model za cenu slabšího a musím říct, že je akorát. Ta rezerva je prostě zapotřebí. Ten minulý i tento jsou čistě elektrické. Nový má posuvný šroud s maticí s oběžnými kuličkami, což snižuje ztráty třením a zvyšuje rychlost ovládání kormidla." - Plavbu popisujete pozoruhodně pohodově. Jaké nejsilnější bouře jste zažili? Jak Velké vlny jste zažili? Zalamovaly se?
"Ano, zalamovaly. Výšku si netroufáme určit." - Váš názor na obří vlny (nad 14m)?
- Jakou máte strategii pro přežívání bouře. Píšete, že to mnohdy zvládal pendlík sám, ale jak? Stavíte loď do dryfu přídí nebo zádí nebo na šišato nebo plujete? Utíkáte před vlnami? Používáte speciální bouřkové plachty? Jaké? Jakou vodní kotvu?
"Vodní kotvu jsme měli v zadní posteli. Asi 1m v průměru. Nerezový kruh a k němu přišitý kónus z pevné látky s otvorem uprostřed. Ani jednou jsme ji nepoužili.
Karyu stavíme do dryfu jen uvázáním kormidla - třeba jen na co nejvíce skasanou hlavní plachtu." - Zažili jste kotrmelce? Jak máte zajištěno vnitřní vybavení proti nechtěnému přesouvání a vylévání?
"Naštěstí my ne." - Jakým způsobem získáváte během plavby informace a prognózy počasí?
"Raději to ani nechceme vědět. Kde je níže, víme podle směru větru a že to byl na Atlantiku jednou hurikán, je lepší, že jsme nevěděli, protože bychom asi zpanikařili." - Jaké přístrojové vybavení má Karya? (čím z následujícího je Karya vybavena?: hloubkoměr, větroměr, kompasy, log, rychloměr, gps, radar, PC + SW, internet, světla, vyhledávací reflektor, LED zdroje světla?, zdroje proudu, jištění, dobíjení, odsolovací zařízení, noční vidění, VHF KV SSB radio, satelitní telefon, WeatherFax apod. ?)
"Nemáme větroměr, takže sílu větru jen odhadujeme nebo se jí dozvídáme od okolních lodí.
HF radio nemáme, jen VHF. Rychloměr a log nahražujeme údaji z GPS. Souřadnice z GPS vynášíme do papírové mapy." - Jaké kotvy používáte? Jak těžké? A co řetěz pro ostatní kotvy? Kde jsou uloženy a zajištěny ty 2 náhradní kotvy? Kotvíváte někdy na 2 kotvy? Jak?
"Jedna 15kg je na čeleni. Řetěz 20m 8-mi mm řetězu + lano. Dana ji tahá ručně.
Pro ostatní kotvy řetěz nemáme. Jsou náhradní.
Hlavní kotva je výklopná z odlitků. Není to Danforthka. Má dva hroty šikmo od sebe. Takové kotvy mívají říční motorové parníky." Byla by fotka kotev? - Hodláte zaměnit 2m gumák za větší? Případně s jakým dnem? Jak nafukujete?
"Gumák jsme už vyhodili. Byl zničený hlavně od sluníčka. Chystáme pevný člunek! Bude upevněn na přední palubě a bude krýt přední luknu." - Kam ukládáte za plavby fendry?
"Fendry jsou v úchytech na zadním rámu." - Používáte alternativně sextant nebo jen GPS?
- Jak lovíte ryby? Udice? Návnady? Finty? Při jaké rychlosti lodi je to reálné? Jak je dostáváte na palubu?
"Lovíme na udici s mnoha háčky za sebou. Táhneme ji skoro pořád. Důležitá je její pevnost. Hladová doráda skočí i na provázek.
Dorádu přitáhneme k lodi, Dana drží udici a já dám rybě ránu harpunou. To ji vyřadí na 1 - 2 minuty z boje a do té doby musí být v kokpitu zneškodněna. Kdyby se vymanila, rozbila by nám jednometrová doráda klidně kokpit.
Zkušenost: Ryb je buďto dostatek nebo nejsou žádné." - Čím se za plavby živíte (kromě ryb)? Seznam potravin např. na přeplavbu Atlantiku.
- Používáte k vaření i mořskou vodu? Jak?
- Chytáte za plavby dešťovou vodu? Jak? Používáte ji na pití? Minerály?
- Dezinfikujete a konzervujete nějak vodu v tancích? Savo?
Již leta používáme speciální přípravek při každém tankování vody. Jaký? - Jakým způsobem máte těsněnu hřídel lodního šroubu?
"Dudlík Volvo, naprosto bezchybné." - Používáte "denní nádrž na naftu" nebo nějaké jiné zařízení na zabránění problémů se zpěněnou naftou?
Nádrž je plastová (průhledná, takže je vidět, kolik v ní je) na záchodě na stojato a má asi 19 litrů, takže de facto funguje jako denní. Ostatní palivo máme v kanystrech na palubě. - Jaké máte záchranné prostředky (samozřejmě na fotkách vidím ostrůvek)? Jak často je testujete nebo prověřujete? Jakou máte strategii pro krizové situace? EPIRB? Grab-bag? Potraviny a tekutiny a výbava do ostrůvku?
Brali jsme i gumák jako možný záchranný prostředek. Proto jsme ho někdy vozili nafouknutý před stěžněm, kde fungoval i jako praktický kryt na otevřenou přední luknu z ložnice. - Vezete s sebou nějaké prostředky na nouzouvou opravu proraženého trupu? Jaké?
- Jaké bilge-pumpy?
- Jak se vážete při pohybu na palubě a jak u kormidla? Life-line? Oka? Jiné úchyty? Jaké vesty harnesy? Dvojité?
Někdy se vážeme. - Používáte ve špatném počasí neopren?
"Neopren nepoužíváme. Pohybujeme se v tropech." - Co mořská nemoc? Nějaké finty?
Mořská nemoc - netrpíme, nemáme. Ty zmiňované náplasti byly pro případ silné akutní bolesti. Např. zubů. V krajním případě antiemetika pro chemoterapii...?? - Jak řešíte praní prádla a osobní hygienu za plavby?
Nádrže na vodu – 150 litrů, na dlouhé přeplavby dalších 100 litrů v kanystrech. Velký černý džber je naše pračka. (Byla na diácích v akci.) - Jak je Karya chráněna před úderem blesku?
Akorát stěžeň je kovovou vzpěrou spojen s kovovým kýlem. - Opravdu neexistuje z plavby nějaké video Karyi? Nebo aspoň z jiných plaveb?
Asi ano, ale není k dispozici. - Považujete Karyu po opravě za schopnou dalších dálkových plaveb? Jaké části jsou "unavené"? Co je třeba předělat? Jak odhadujete dál její životnost?
"Teď plánujeme hlavně nový nátěr polyuretanem." - Chtěl-li by Vás někdo následovat, kolik by si asi měl připravit peněz na jednotlivé etapy? - Atlantik, Pacifik, Indický oceán a zbytek. Uvádíte-li v textu částky v jiných měnách než €, bylo by fajn připojit přibližný kurz alespoň z doby Vašeho pobytu.
"Domníváme se, že 200 000Kč na rok plavby stačí." - Kdybyste nyní chtěli stavět nebo kupovat loď na plavbu podobnou Vaší, jakou byste volili?
"Jedině Karyu. Pro naše potřeby dokonalá. Větší loď by nešlo tak dobře převážet a ukládat." - Jaké máte Vy a Karya "papíry"? Jaké z nich byly během cesty opravdu třeba? Pod jakou vlajkou Karya pluje?
"Kapitánské papíry snad nikdo ani nechtěl. Je ale dobré mít papír od lodi a úředníci jsou rádi, když kapitán je totožný s vlastníkem. Je to pro ně jednodušší. Také se osvědčuje, když papíry od lodi mají "štábní kulturu". Karya má pěkné papíry od SPS." - Jaké pojištění je pro takovouto plavbu nutné? Kolik stojí?
"Někdy jsem uspěli i s tvrzením, že když v Čechách nemáme moře, nemůžeme na něj mít ani pojištění." - Co bylo největším problémem vzájemných vztahů?
"Já myslím, dobrý. Velím já." - Co plánujete dál?
"V r.2009 Lipno. Pak možná Brazílii a Jižní Ameriku z morčetem, kterému chceme ukázat jeho pravlast."
[sub]Píši otázky do tohoto vlákna o Karyi, protože se domnívám, že odpovědi by vhodně dokreslily její popis. -Renda[/sub]
Naposledy upravil(a) Renda dne úte úno 24, 2009 8:54 am, celkem upraveno 21 x.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů