Ahoj pánové, dovolte, abych trochu taky přispěl, neb jsem tady v KAribiku měl možnost asistovat při broušení původního antifoulingu, a nátěru nového.
Antifouling - antivegetační nátěr, není aplikován jako ochrana laku či Gelcoatu, ale proto, aby se na lodi, hlavně takových cca 30-40 cm pod čarou ponoru nepřisávali mořští živočichové. Karibské moře je v porovnání se středozemím dost agresivní, všemožné řasy až po lastury se tady chytají mnohem rychleji. Když se třeba v chorvatsku potápíte kolem lodě a dotknete se ji, máte ruce černé nebo modré podle toho, jakou barvu antifouling má. Je to proto, že ve vedě dochází třením k jeho samovolnému ubývání, jaksi se sám rozpouští a tím mizí. Takže při kontaktu se živočichy se sám jako odloupně i s tou malou sviní, která se rozhodla zabydlet se na dně vaší lodě. Potvůrky napadají nejvíce takových 30-40 cm pod čarou ponoru, úplně na dně lodě je míň světla a tudíž je prostředí pro ně méně přátelským.
Odpluli sme s Pepou Pávkem -
www.pepavek.cz na Sv.Lucii, protože se Pepíno rozhodl pro nátěr Sea HAwk tuším že to byl Island 77, který je tak agresivní, že se v zemích EU nedá kvůli zelené zvůli aplikovat a není ani homologován pro použití v USA.
Koho to bude zajímat, může Pepína poprosit o pár fotek lodi na jeřábu, aby jste měli představu, k čemu že ten antifoulig je. Garantuji vám, že tak porostlou loď jste ještě neviděli, a to měl antifouling přímo od výrobce DUFOUR z února 2008. Ale to jsme znova u žabožroutů, katastrofa. Takže po vytažení lodě na jeřáb Wapka, pak oškrábání kovovou škrabkou. Na kozách celý den broušení vibrační bruskou, střídali jsme se ve dvou a bruska se nezastavila. Loď DUFOUR 40. Zbytky antifoulingu jsme zbrousili, až na primer. Primer je nátěr pod Antifouling, aby se oddělila jedna značka výrobce od druhého. Ideální je používat pokaždé stejný antifouling, pak se nemusí Primer používat, stačí antifouling zbrousit a aplikovat nový. Takže k práci. Jeden den broušení, druhý den primer - ráno jedna vrstva, po třech hodinách lehké přebroušení, přestavení koz a druhá vrstva, jen lehce. Další den dvě vrstvy antifoulingu, poctivé vrstvy. Další den natření pásu cca 40 cm pod čarou ponoru + kormidelní list a balast, odpoledne další vrstva. Potřebovali jsme na to 3 galony antifoulingu, pak jsme ještě na drobné dodělávky koupili menší kilovku. Tou jsme natřeli místa po kozách a spodek balastu. Samozřejmě po každé vrstvě se kozy prestavovali, aby byly jednotlivé vrstvy celistvé. Mnoho jachtařů říká, že do vody hned po poslední vrstvě antifoulingu, my se na to téma bavili s mnoha lidmi na Sv.Lucii a ti nám doporučili počkat s jeřábem až na druhý den, jinak se manipulací s pásy od jeřábu antifouling může poškodit.
TAkže další den dopoledne na vodu. Výsledek: rychlost se zvýšila o 2 uzle, odstranili se vibrace na kormidle. Pokud antifouling vydrží dva roky, udělali jsme ho dobře.