Vodní balast - stabilita lodě

Zajímavosti o lodích, rady a tipy atd.

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1087
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Vodní balast - stabilita lodě

Příspěvekod MARIS » stř úno 21, 2007 10:25 am

Co se týká vodního balastu:není to jen výsada lodí Hunter,také ho používal Dehler,konkretně u typu Delanta.A mám dojem,že v jednom starém jachtu byl také popsán graf stability.Jen co si pamatuji,tak loď s vodním balastem jde rychleji do náklonu asi 35° než loď s pevným kýlem,pak je to zase opačně.neboli po náklonu více jak 35° se kýlová loď snadněji převrátí.Jinak má vodní balast velkou přednost při přepravě,vést o 500 - 600 kg méně není k zahození.Měl jsem Huntera 23,5 a byl jsem s ním velmi spokojen,ale přece jen jsem přešel na větší loď.A samozřejmě větší starosti.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 616
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

to Maris

Příspěvekod Wlady » čtv úno 22, 2007 12:37 am

Ahoj.
Nic proti malýmu Hunteru, pro pobřežní jachting za pěknýho počasí žádnej problém a snadná přepravitelnost je skvělá...
Ale s tím vodním balastem jsi vedle. To, že má taková loď malou tzv. počáteční stabilitu je jasný, protože díky tomu, že balast má stejnou specifickou hmotnost jako okolní prostředí, stává se vlastně skutečným balastem (protiváhou) teprve když je nad vodoryskou (v náklonu). To by bylo OK, ale kde jsi vzal informaci, že tyto lodě mají lepší tzv. konečnou stabilitu (to znamená odolnost proti převrácení) než lodě kýlové, to opravdu netuším. Zamysli se nad tím, je to naprostá hloupost a nezbývá než ti přát tu kliku kterou jsi měl, že jsi to jako skiper Hunteru nepoznal na vlastní kůži. :D
Nic ve zlým, měj se fajn a napiš nám něco o své "nové" lodi.
Wlady
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1087
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

vodní balast

Příspěvekod MARIS » čtv úno 22, 2007 9:24 am

Ahoj Wlady,nevím kde bereš tu jistotu ve svém tvrzení,já jsem prezentoval něco,co nebylo z mé hlavy,ale fakt renomované firmy,kterou snad Dehler je.A proto jsem zapátral více ve své staré hlavě,a vzpoměl jsem si,že to byl prospekt k lodi Delanta ,myslím 25,který jsem si dovezl asi před 8 - 9 léty z veletrhu v Tullnu.Zajímalo mě to proto,že jsem právě v tu dobu Huntera koupil.Ještě se podívám do starých papírů,ale bojím se že jsem už to vyhodil.Ale ty údaje si pamatuji.
Když tak sleduji na fóru debaty jaké lodi si lidé staví,tak ten Hunter nebyl až tak malý,a plul jsem na něm jak na Jadranu,tak kolem Elby a Korsiky,vždy v pohodě a bezpečně.
Ale jak se říká,"s jídlem roste chuť",tak jsem si před třemi léty koupil jinou,starší Y 325ku.Je něco přes 10m,slušně vybavená,a tak zhruba dva měsíce v roce trávím na ní v chorvatsku.A zjišťuji starou pravdu,že"na moři je každá loď malá".
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » čtv úno 22, 2007 3:30 pm

Ahoj.
Šmarjá, já Ti nechtěl pomlouvat Huntra 23.5, ale sám jsem ve stádiu vyhledávání a šmejdění po veletrzích, protože si taky konečně hodlám splnit sen a na "starý kolena" si pořídit loď. No a díky tomu znám modelovou řadu H. a dovolil jsem si tvou lásku nazvat malou :D , ale to jen proto, že se mi nechtělo vypisovat to číslo a teď jsem za trest musel napsat celej odstavec.

K tomu balastu. Jedním z mých favoritů je Reinke 13 M. Pokud neznáš, tak je to loď s relativně mělkým twinkýlem, o jehož stabilitě mám taky určité pochybnosti. Mimochodem, začínáme o tom diskutovat na fóru "individuální stavba hliníkové jachty"...No a díky tomu se nad tím dost zamejšlím a honím nějaké exaktní poznatky. Proto jsem reagoval na Tvůj příspěvek. O vodním balastu jsem sice nikde nic nesehnal...a popravdě ani nesháněl, ale zapoj znalosti školní fyziky. Pro jednoduchost si představme moderní "závodní" trup s třeba 2m hlubokým kýlem na jehož konci je olověná bomba o hmotnosti několika tun. Když si takovou loď představíš ležet na vodě (= náklon 90st) tak moment síly kterým takto umístěný balast brání totálnímu převrácení je nutně mnohem vyšší, než dokáže balast umístěný ve dně lodi (ploutvové lodě). A to jakýkoli, natožpak vodní, který má níznkou specifickou hmotnost. To musí platit absolutně (vzpomeň na síly na páce). Leda by měl ten balast ve dně mnohem vyšší hmotnost než ona zmiňovaná bomba, ale to zase není žádoucí a u "lehké " vody by to ani teoreticky nešlo! Z toho důvodu také všechny lodě do oceánských podmínek (CE klasifikace A), jsou kýlové nebo alespoň ploutvokýlové...

Jinak musím říct, že Ti upřímně závidím, že se Ti daří trávit dva měsíce v roce na vodě...můj zatím nesplněný sen. Mohl bys za dlouhých zimních večerů něco o svých plavbách napsat, rubrik je tady na to hafo...

Přeju samé šťastné plavby. Wlady
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1087
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Vodní balast

Příspěvekod MARIS » čtv úno 22, 2007 9:59 pm

Ahoj Wlady,
Již jsem ti na poslední příspěvek odpověděl,ale nějak se to ztratilo,tak zhruba totéž znovu.Já jsem prezentoval jen graf stability renomované loďařské firmy,který se zřejmě zakládal na jejich výpočtech.Myslím,že by nepublikovali nic,co by je v očívh druhých poškodilo.Tvůj,názor ti samozřejmě neberu,já jsem byl tím grafem také překvapen,ale pak jsem ho vždy uváděl jako přednost mé lodi.Co se týká specifické hustoty materiálu,nezáleží přece na velikosti,ale na množstí.Když dám do lodi 500 l vody,tak jsem tam dal 500 kg.A záleží jen kde ta váha působí.Ideál by byl,aby to bylo vždy na návětrném boku,ale to se asi nepraktikuje.Víc už o tom psát nebudu,lepší by byl přímý pokec.
Co se týká mých plaveb,tak po různých mořích se plavím již 26 let,takže by bylo o čem povykládat,ale jsem silný introvent,a už vůbec ne psavec,takže bych dal raději přednost pokecu na nějakém setkání nebo nejlépe na lodi s troškou dobré slivovice.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 616
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

to Maris

Příspěvekod Wlady » čtv úno 22, 2007 11:27 pm

Zdravím Tě.

Jsem pro, nechme to na vhodnější příležitost. Máš moje sympatie, já jsem taky introvert a myslím, že to byl jeden z důvodů, který mě k jachtingu přivedl, kromě lásky k vodě samozřejmě, ostatně jsem Ryba :D .
Za totáče jsem jezdil do Jugošky s karavanem a když se po rozpadu soc. tábora kempy zaplnily, hledal jsem alternativu...Zatím provozuju jen charterovej "zátokovej" jachting = šup do první malý a momentálně prázdný zátoky, 2-3 dny pobejt, pak kousek popojet někam do města (doplnit vodu, el. a zásoby a zase nanovo...) Tobě se určitě rovnat nemůžu, ale pokusím se to na stará kolena dohonit.

Měj se krásně. Třeba se na tý vodě někdy potkáme. O lodích se vydržím bavit do nekonečna a protože se pomalu chystám nějakou si pořídit, hodí se mi každá rada i praktická zkušenost. Wlady
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1087
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Vodní balast

Příspěvekod MARIS » pát úno 23, 2007 9:52 am

Ahoj,tak jo,odborných termínů bylo dost,
já jsem vždy praktikoval mít vlastní loď,tu první jsem si koupil před 46 léty,hned po tom,co mě kamarád svezl na jeho lodi,a byl jsem chycen.Po čase rekreačního jachtingu jsem přešel na závodní okruhový,a z tama už bylo skoro samozřejmostí přejít na námořní jachting jak rekreační tak i závodní.První loď jsem si postavil,další jsem už kupoval.A jak přibývala léta,tak ubývalo sil,tak závodit jsem přestal,a už si jenom užívám.
To přeji každému jachtaři,dožít se důchdu a pěkně si to na moři užívat.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát úno 23, 2007 10:07 pm

Ahoj Maris, k tomu k v tlači prezentovanému článku o stabilite plachetnice Dehler s vodným balastom si myslím, že prišlo v tlači k zámene popisov grafov stability. Jednoducho to napísali obrátene. To sa stáva. Iné logické vysvetlenie nie je / resp. ja ho nevidím/.
Už som to niekde tuším spomínal, ja som si raz požičal v HR 8 m plachetničku s vodným balastom, bol to Dufor duo. Velmi som uvažoval že si ju kúpim, mala transportnú váhu 1000 kg a aj s vlekom stála tuším necelý milion korun, čo teda nebolo málo, ale bola vskutku excelentne priestorovo vyriešená. 4 dospelý chlapi úplne bez problémov. Jazdné vlastnosti super /ohladom rýchlosti/, ak sme vysadli všetci na bok, tak plávala úplne bez náklonu, rýchlosť 5-6 úplne normálne v pomerne slabom vetre, windmeter sme nemali, a občas sme sa dostali skoro na 7 uzlov. Do náklonov sa tomu moc nechcelo. Proti vetru stúpala velmi dobre, na motor išla možno aj 10 uzlov. Búrku ani večšie vlny sme nezažili, ale v zhladom k malej kýlovitosti ba to nebolo bohvie čo.
Myslím, že vodný balast je najúčinnejší do 45 stupňov náklonu, vtedy začína posobiť už aj váha plutvy, a ak 2-3 chlapi sedia na boku, tak je to na tak malej lodi aj cítiť. Pri 90 stupňovom náklone by som v tej lodi nechcel byť, ale ešte stále pôsobí váha plutvy. Ak sa však náklon dostane nad 90 st. tak začína záporná stabilita a som presvedčený, že sa nedokáže obrátiť do pôvodnej polohy, možno zasa v extrémnom náklone, lebo záporná stabilita bude tiež skoro 90 st. Keď sa nad tým tak zamyslím, tak pre príbrežnú plavbu je to úplne dostatočné, lebo ruku na srdce, kto pláva v náklone 45 st. A 60 st. je už extrem.Tiež si treba uvedomiť, že večšina plutvových plachetníc má stabilitu do 115 st. a výnimočne o málinko viac. Teda ak plácne plachtou o vodu, nedokáže sa sama len tak lahko vzpriamiť. Na záver, ja by som toho Huntra 23,5 bral.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1087
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

vodní balast

Příspěvekod MARIS » pát úno 23, 2007 10:42 pm

Ahoj Denis,
už jsem i Wladymu psal že se k tomu už nebudu vyjadřovat,bylo by to na dlouhé lokte,já věřím že přijedeš na setkání jachtařů severomoravského kraje,a tam to můžeme probrat.Samozřejmě se mohli v tiskárně pomýlit(to mě cosi připomíná),ale i když to vypadá nelogicky,tak to asi měli dobře spočítané.Jinak na Huntera nedám dopustit,naplul jsem na něm pár tisíc mil a kolikrát za velmi,velmi tvrdých podmínek,a přesto vždy bezpečně jsem doplul.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát úno 23, 2007 10:47 pm

Ano, pametám si ako si popisoval pristávanie za bory, ale niekedy píšeme komentáre aj pre ešte večších introvertov. Ešte raz, ja by som toho Huntra kludne bral.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti