Komunikace z cest

Vysílání a příjem na amatérských pásmech na lodi. Zkušenosti, technika, rady atd.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » pát bře 23, 2007 8:23 pm

alffa píše:Ahoj jerryx,
Něco takového jsem právě zaslechl. Proto jsem se ptal.
Zatím mě z toho vyplívá, že když s nimi budu komunikovat čeééésky, tak to vyjde na stejno.

No dejme tomu že si na pytlík od mouky napíšu pár FRANTÍCKÝCH frází.
Jak by takové fráze měli vypadat? Co obsahovat?
A Hlavně,…………… co na mě asi budou chrlit?

„Hele woe, ……. otevři ty vrata, potřebuji proplout, tak ať se ti do nich netrefíím“.
To asi nebude to pravé boubelaté. :lol:

Možná zavaď i trochu o technickou stránku věci. Na jakém kanále (či čem?), se s nima kecá?
Lépe řečeno jak se to zjistí?
Uvědom si že mluvíš s blbem. Tak bych prosil hezky po lopatě. :oops:
alffa


zrovna pro francii bych se na ty jejich fraze vykaslal, oni si s tebou pak
budou chtit povidat po jejich a ses v p.... je to fakt lepsi anglicky, oni
rozumi, akorat nechteji odpovidat.

na komoru se hlasis na jejich kanale stylem:
Tady je lod <dopln>.
Volam komoru <nazev>.
Jedeme od <predchozi> do <nasledujici>.
Je-li to mozne, pripravte komoru.

in english:
This is boat <dopln>.
I'm calling 'ekljuz' <nazev>.
[tady jsme pouzivali francouzsky komora, nevim jak se to pise,
ale foneticky to bylo ekljuz - frantici prosim prominou ;-)]
We are boating from <nazev> to <nazev>.
Please, prepare 'ekljuz' if possible.

.. dalsi uz nema cenu, nejake potvrzeni atd. necekej, kdyz to bude english.
kanaly na kterych komory jsou, zjistis na Plavebni mape reky (neco jako
nase piloty). na tech mapach jsou nazvy komor i s jejich cb kanaly.
jinak na komorach jsou standardni semafory, velky nakladni a dopravni
lode maji prednost.

na velkych rekach jsou opravdu velke komory (oproti nasim), napr. na
Rhone jsou komory do kterych se vesly 3 sify a 5 sportaku, byvaji i velmi
vysoke (nejvyssi jsme meli cca 24m).
frantici striktne dbaji na to, aby vsichni venku na palube v komore meli
zachranne vesty.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát bře 23, 2007 9:08 pm

Já teda nemám žádné zkušenosti s francouzi na moři, ni řekách, ale za posledních šest let jsme tam byli pětkrát. Jednou v Paříži, jednou v Cannes a třikrát v lyžařských střediscích. Vždy sami se ženou, sólo, bez průvodce. A ty řeči které už dlouho slýchávám, že frantíci komunikují jen francouzsky se mě doposud nějak nepotvrdily.
Francouzsky neumíme. Vždy si zopakujeme základním pár slovíček: bon jour, au revoir, merci, sil vous plait, nějaké číslovky, ferme, permis a hotovo. Všude slušně francouzsky pozdravím, pak já něco anglicky, žena něco německy a vždy se s úsměvem domluvíme. Ještě špitnu I´m sorry, I'm czech tourist. I'don't speak french...... Nezaznamenal jsem nikdy nezájem, ale vždy pochopení a snahu pomoci.
Jen letos jsme narazili na neřešitelný problém. Nemohli jsme najít odpadky. V celém středisku nebyl jediný kontejner, nebo popelnice. Oni to všichni měli zašité ve sklepech penzionů a na recepci jsme se nijak nemohli domluvit co chceme. Asi tak jako L.Sobota chtěl v Paříži vyměnit na pokoji strop a nechápal, že to nejde. No, nakonec jsme je našli a bylo to nějak jako Pueblo. To si pamatuju podle apačů.
Ale chápu, že při vysílací relaci na lodi to může být jiné....
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

to alffa

Příspěvekod Wlady » sob bře 24, 2007 2:38 am

Ahoj.
Sorry, dostal jsem se k téhle části diskuse trochu s křížkem po funuse, takže tohle není už asi žhavě aktuální.
Ty izolované vanty se používají možná i kvůli případnému úderu bleskem. V každém případě to znamená jedno očko na vantu navíc. Je to vlastně takový váleček se dvěma na sebe kolmými otvory nad sebou, v odstupu cca 2 cm. Tím pádem jsou i roviny těch oček na sebe kolmé. Musí se to samozřejmě "vázat" až na tom izolátoru, aby byla ta očka překřížena přes sebe a zároveň do sebe zklesnuta (ten popis je příšernej, ale zkus si to namalovat a bude Ti to hned jasný). Takže pokud by ten materiál izolátoru nevydržel, nebude to úplná katastrofa. Stěh prostě trošku povolí a ta očka zůstanou popojena. Uvádějí, že je to vyrobeno z tvrzené textilie, německy Hartgewebe (kdysi jsem u nás podobnou hmotu i viděl...snad se jí říkalo Pertinax...zcela bez záruky) a snese to tah 3000 kg. Dělá se to pro dráty v průměru 5-12 mm. Cena 18 e za kousek.
Wlady
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » sob bře 24, 2007 4:58 am

Ahoj Wlady,
Je to aktuelní. A popis je srozumitelný. Pokud si dobře pamatuji, takto byli konstruovány už i staré porcelánové izolanty. Tahali jme po půdách antény na naše krystalky.

No když si vezmu jak se trimuje stěžeň pomocí stěhů (předpětí), je to docela věda a představím si že mě najednou stěh povolí o čtyři centimetry, tak bych se toho asi přece jenom trochu bál.
Možná by to šlo natáhnout čistě jako anténu, až za zadní (třeba) stěh.
Jen nevím, jak by to potom bylo elektricky. Tedy jestli by blízkost toho stěhu (2-3cm) nerušila tu anténu? alffa :?:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob bře 24, 2007 8:46 pm

Ak by to bola ochrana pred bleskom, tak by to muselo byť na všetkých drátoch, nielen na zadných. Anténu budem riešiť tak ako dnes všetci, jednoducho ju kúpim k vysielačke v dobrej viere, že výrobca sa v tom vyzná.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » sob bře 24, 2007 8:56 pm

Denis píše:Ahoj František.
Môže byť anténa aj zadný steh? Ak máš 15m sťažeň, tak to ocelové antikorové lano môže mať od hlavy sťažňa po kormové zábradlie kludne 20m, dole býva to lano prerušené keramickým izolantom.

Ahoj Denisi,
Tak proč se na to ptáš? Když je to tak jasný?? :D alffa
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob bře 24, 2007 9:13 pm

Pretože som zvedavý ? :? Ale ak to nie som schopný bezpečne a spolahlivo riešiť samodomo, tak to kúpim, nie? Experimentov mám za sebou už celú kopu a stačilo. Teda pokial to nie je nevyhnutné. :) Šak sa poznáme, nie?
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » sob bře 24, 2007 9:37 pm

Ty vaše teorie o anténě se mi nějak nezdají. Mohu tu uvést zkušenosti z dob svého síbíčkaření. Domnívám se, že mohu mít obecnější platnost. Když jsem nomontoval vyskílačku do auta, koupil jsem si i kvlitní auto antén, takový ocelový prut cca 150 cm dlouhý a přidělal jej na auto. Zdálo se mi, že příjemnic moc.Dal jsem narady kamarádů a zajel k nedaleko bydlícímu staršímu pánovi - celoživatní radioamatér ve všech možných pásmech. Ten vše zkontroloval a prohlásil, že je potřeba pouze doladit PSVB nebo tak nějak. přines měřící přístroj a špičku antény začal po pár mm uštípávat. mělo to opravdu účinek. Dle měřáku prohlásil dost a bylo hotovo.Později jsem od něho získal řadu informací. Každá anténa musí být přesně sopčítána a mít odpovídající protiváhu, něco jako uzemění, u auta to zajiš'tuje karosérie. Když jsem dával anténu i na střechu domu, mohla mít asi 6 m, Tam se protiváha vytvořila zakopáním ocel desky do země - něco jako hromosvod. PSVB se rovněž seřizovala, bylo na to speciální udělátko na kořenu antény- posouvání jezdce po spirále.
Protiváha na moři je problém /ůdajně/ a vytváří se elektronicky. Tu lodní anténu s elektronicku protiváhou jsem od toho radioamatéra dostal jako dárek. Bala to tyč z plastu o průměru cca4 cm 12cm dlouhá.Co bylo uvnitř, nikdy jsem nepitval, ale přesně takové tyče jsem na lodích vídal.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » ned bře 25, 2007 10:06 am

Mě Pepo zase skupina odborníků ze Skalice tehdá ucvikávala po jednom centimetru koax. kabel. A sledovali měřákem sílu signálu, až řekli dost. Proti úderu bleskem jsem měl do svodu vloženou bleskoistku.
Jinak, jsem též zastáncem spíše profesionálního řešení a nevymýšlet vymyšlené. Jen drobnou poznámku k těm plastovým tyčím, co vídáváš na plachetnicích. Nejsou to náhodou radarové odražeče, které se běžně umístňují na zadní stěh? Průměr celkem sedí, jen ta délka. Můžou mít tak 40 cm a ty uvádíš 12 cm......
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » ned bře 25, 2007 1:06 pm

omlouvám se, byl to překlep /nedoklep :D / ta anténa má 120cm,

bílá plastvá tyč,dole příruba k přišroubování a výstup pro koaxiál. vídám je spíše na větších lodích a hlavně na motorových a to ještě ve větších délkách. Jsou tedy asi různé varianty. S tím koaxiálem naprstá pravda, také mi jej zkracovali.
Pro různá pásma vysílání jsou různé antény. Ti radiamatéři, kteří se tím zabývají mají různé antény, např, tři vodorovné pruty cca5m dlouhé a 80cm od sebe, je to domnívám se v jejich hantýrce pro ,,dvoumetr,, vysílačku. jinde jsem viděl 50 m vodorovně natažené lanko. Tím končí moje vědomosti v této otázce. Fundovaně může dál jedině nějaký znalý radiamatér.
Já se se domnívám, že s těmi anténami se nemůže vyplatit laborovat, chce to odpovídající tovární výrobek, je to vyzkošené a ostatním to funguje, tedy věřit tomu tak jak píše Alffa.
Ono to vymýšlení vymyšleného, pokud si vážím svého času, mnohdy vyjde dráž než jít, koupit a namontovat. I tak toho na improvizaci zbude dost :D
Uživatelský avatar
Frantisek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 265
Registrován: čtv srp 24, 2006 9:00 pm
Reputace: 0
Bydliště: Presov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Frantisek » ned bře 25, 2007 10:13 pm

Pre prevadzku na lodi odporucam odpovedajuce zariadenie, teda radiostanicu plavebnej pohyblivej sluzby, je ich dostatok.
- Anteny na VHF maju vzdy udane svoje parametre, odporucam (lambda) λ5/8, vypocet dlzky ziarica je jednoduchy, vychadzame zo strednej frkvencie lodneho pasma.
Dolna frekvencia: 156,050 MHz
horna frekvencia: 162,775 MHz
Stredna frekvencia: (162,775 - 156,050) / 2 = 3,3625 + 156,050 = 159,4125 MHz

Vlnova dlzka λ = 300/f = 300 / 159,4125 = 1.8819m
λ5/8 = 1.176m
ak pripocitam patku, tak cca 1,2m.
Pri instalacii, samozrejme naladit!
To Denis: Rozhodol si sa spravne, treba to dat urobit niekomu kto to vie a je vybaveny potrebnymi merakmi, ale aj tak ti odporucam pozerat mu pritom na prsty, hlavne ci odvedie preciznu pracu na koaxialnych spojoch, aby bola zachovana kvalitna vodivost a na ich ochrana voci vode.

Pre beznu komunikaciu na suchu :) odporucam PMR pred CB, napr. Intek 4040, jednak preto ze maju vstavenu antenu plnej (nekratenej) dlzky λ1/4 co sa neda povedat ani o takych znackach ako su PMR Motorola alebo Cobra, jednak pre mozne jednoduche upravy (zvysenie vykonu - sice nelegalne ale bez meraku tazko dokazatelne) a jednak je mozne ku nim bezkontaktnym VF trafkom pripojit externu antenu malych zormerov (napr Yagi λ1/2 300/446,05625/2 = 0,336m, sice tiez nelegalne, ale o5 tazko dokazatelne), cim sa da zdvihnut dosah na cca 20km.
Naposledy upravil(a) Frantisek dne pon bře 26, 2007 12:17 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » ned bře 25, 2007 11:16 pm

Ahoj Františku,
Máš na mysli tohle? Obrázek

Začínám z toho být trochu magor (moje vina).
S tím se také dovolám na plavební komoru? Nebo jenom se síbíčkem?
Telefony vynechávám. To bych se ve Francii nedoplatil.

Na VHF nemám zatím zkoušky. Kdo ví, jestli je vůbec budu kdy a kde dělat.
Všechno se mě to docela úspěšně motá. :oops: alffa
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » ned bře 25, 2007 11:52 pm

z toho nepoznam co to je - takovej odbornik nejsem :-(
rozhodujici je, aby jela v cb pasmu cili v pasmu 27 Mhz a je jedno jestli
to je klasicke cb nebo rucka. rucky mivaji mensi dosah - antena.
Uživatelský avatar
Frantisek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 265
Registrován: čtv srp 24, 2006 9:00 pm
Reputace: 0
Bydliště: Presov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Frantisek » pon bře 26, 2007 12:03 am

alffa píše:Ahoj Františku,
Máš na mysli tohle?
To je ta PMR co odporucam na komunikaciu na pevnine, na vyletoch, na lyzovacke, medzi autami,.. atd ...nie CB to nieje.

Na lod samozrejme (lod-komora) by logicky mala fungovat bezna lodna radiostanica na VHF, teda tych 156MHz. To ze to francuzi maju vyriesene aj CB stanicami je pre mna trochu prekvapenim.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon bře 26, 2007 12:20 am

Frantisek píše: To ze to francuzi maju vyriesene aj CB stanicami je pre mna trochu prekvapenim.

No; vono se jezdí po Evropě v kanálech a řekách, de-faktó i de-jure, bez řidičáků.
Tak asi nepředpokládají že jsou všichni občané licencovaní radiotelefonisté.
Tak to asi uzpůsobili potřebám.
No mi jim v té ÚNII,........... už uděláme pořádek. :lol:
:lol:
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » pon bře 26, 2007 12:36 am

po evrope se vsude nejezdi bez ridicaku, na to bacha!
treba ve francii musis mit mezinarodni vmp, v holandsku tusim, ze ne,
takze de-fakto ano (zadna kontrola z cech z melnika az ke stredozemnimu
mori a nazpet), ale de-jure ne - ta kontrola muze prijit (urcite prijde, kdyz
bude pruser). s vhf se rozhodne vsude nedovolas, nektere komory mozna
maji i vhf frekvenci, ale rozhodne ne vsechny. vsude, kde jsme jezdili tak
jsme pouzivali jen cb (nelicencovane 27MHz pasmo).
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon bře 26, 2007 8:00 am

Problematikou CB se nějakých osm let nezabývám, ale myslím si že se toho moc nezměnilo. CB pásmo je pásmo občanské a jako takové nemůže být zahrnuto do nějakého informačního systému. V tom smyslu, že by bylo někde předepsané, nebo povinné, tak jako tomu je třeba u VHF na lodích. Jde vždy o soukromou iniciativu jednotlivců, případně místní zvyklost.
Pokud Jerryx píše že se ve Francii na komorách všude domluvil CBíčkem, nezbývá než věřit. Je to možné a i pravděpodobné. Ale nemyslím si, že by to měl být standard. Pokud je předepsáno, že na lodích jsou povinné VHF stanice (nevlastním vnitro-vodní papíry), mělo by být standardní spojení přes VHF a CB je pouze doplněk.
Uvedu příklad od nás. Jak se člověk dovolá na Integrovaný záchranný systém jistě každý ví. Ale určitě jste si všimli cedulek u označení začátků obcí "CB 9". Jde o to, že velké množství obcí využilo v devadesátých létech boomu CB a nakoupilo pro služebny policie, hasičů, nebo ZZS stanice a sjednotil se volací kanál pro volání o pomoc na č. 9. Kdo se tím zabýval ví, že 1 je obecně volací, 10 pro kamiony, 24,25 reservovaný pro opakovače, atd. Kdo měl selektivní volbu, mohl v tísni volat 150,155, nebo 158. Ale jak jsem se dočetl, tento boom zkončil a celá aktivita CB v záchranném systému vyšuměla.
Chtěl jsem tím říct toto: CB, případně PMR je ohromná věc pro občanské použití, ale protože jde jen o občanské použití, nebude nikde právně upravena pro profesionální a nelze na ni spoléhat. Standard by mělo být VHF. Tak si to představuji já.
Pár odkazů:
http://www.rescueinfo.org/view.php?cisl ... 2006041101
http://navigovat.mobilmania.cz/clanky/Ar.asp?ARI=113101
http://navigovat.mobilmania.cz/clanky/A ... XPS=&EXPA=
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon bře 26, 2007 9:19 am

Františku, vidím že jsi v tomto směru fundovaný, tak si dovolím dotaz.
Předesílám, že PMR několik roků mám a to nějakou levnou verzi ze supermarketu. Hlavní nedostatek je absence zámku tlačítek a binec, který to dělá v kapse bundy. Ale již snad rok kroužím kolem PMR Elix SL-01P. Líbí se mě velikost, funkce i cena už celkem spadla. Jen ten výkon bych potřeboval malinko větší (pokud bych se rozhodl je vyměnit). Takže prosímtě: co na ně říkáš - jsou vhodné? A lze jim (máš ty možnost) trošku přitopit? O ztrátě záruky psát nemusíš, toho si jsem vědom.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon bře 26, 2007 9:32 am

alffa píše:S tím se také dovolám na plavební komoru? Nebo jenom se síbíčkem?
Nevím, jestli jsi dostal v následujících příspěvcích dostatečnou odpověď. Podle toho co píše Jerryx, tak ne. Pokud mají ve Fr. zavedené používání na komorách stanice CB, nelze se k nim dovolat stanicí PMR. A platilo by to i obráceně. Obě občanské formy pracují na jiných vysílacích frekvencích - kanálech.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon bře 26, 2007 12:27 pm

Ahoj Baharis,
Jsem sice absolutní laik no to, že se vysílá na jiných frekvencích mě nějak došlo.
Asi jsem se špatně vyjádřil. Měl jsem na mysli jestli to třeba nemají ztuplované, jako například telefonem (obvyklé na našich komorách).
Prostě jestli nemají na domluvu s komorami vyčleněn nějaký PMR kanál.

Jinak jsem našel nějaké stránky na zvýšení výkonu PMR

…… Obrázek

Těch návodů je poměrně dost. Zde dva odkazy:
http://artaban.tym.cz/stranky/upravy.htm
http://www.cbradio.cz/seznam.php3?id=35

Další už najdeš. Mají už takové vychytávky, že se s tím spojí na 180Km :roll: alffa
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon bře 26, 2007 2:44 pm

Hezky!!! Díky Alffe.
Jen se to s tím zvyšování výkonu asi nemůže přechánět. To bych taky mohl zavolat: "Tady Baharis, tady Baharis, jak mě slyšíte?" a byl bych bez šťávy..... :wink:
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon bře 26, 2007 3:15 pm

Baharis píše:"Tady Baharis, tady Baharis, jak mě slyšíte?" a byl bych bez šťávy..... :wink:

No musíš se tam ještě proklikat různými odkazy. Jak jsem to tak pochopil, tak ten výkon zvětšují hlavně anténami.
To by zase na tu spotřebu takový vliv nemělo. :wink: alffa
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » pon bře 26, 2007 3:30 pm

alffa píše:Ahoj Baharis,
..
Asi jsem se špatně vyjádřil. Měl jsem na mysli jestli to třeba nemají ztuplované, jako například telefonem (obvyklé na našich komorách).
Prostě jestli nemají na domluvu s komorami vyčleněn nějaký PMR kanál.


kanal vyclenen nemaji, kazda komora pouziva svuj jiny - aby se nerusili.
vetsinou maji i moznost telefonem, nekde se pouziva i vhf - musis kouknout
do ty plavebni mapy.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » pon bře 26, 2007 3:33 pm

jeste k tomu 'ekljuz', tak jsem to nasel, tak spravne:

Francouzsky Écluse, česky zdymadlo

a ja to blbec hledal pod komorou :D
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon bře 26, 2007 3:45 pm

alffa píše:Jak jsem to tak pochopil, tak ten výkon zvětšují hlavně anténami.
No, pokud rozpojením pinu č.3 zvedneme výkon z 0,5 na 2 W, je to čtyčnásobek. Jednak píší, že se může přehřívat koncový člen (návod na chlazení) a jednak se to určitě odrazí i na spotřebě. Ale to by ještě mělo jít. Já spíše reagoval na těch úsměvných 120 km. :wink: Při výkonu CB bez topení 4 W a šestimetrové anténě na střeše osmého patra jsem to běžně nechytal. Tak jsem se trochu zděsil, co musí s PMR udělat, aby dosáhli 120 km......
Ale to jsou jen takové řeči. Pokud přepnu PMR na 2 W, budu vysmátý. :D :D :D Jsou to krásné malé staničky za lidové ceny. Měl jsem ručku CB (4 W), tuším Alan, bylo to dost drahé, velké a těžké. A stejně jak jsem už psal, jsem měl na 5ti km problémy.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů