NAFTOVÝ SPORÁK

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

NAFTOVÝ SPORÁK

Příspěvekod Wlady » čtv bře 08, 2007 3:50 am

Libor píše:No na malých lodích se o kuchyňce moc mluvit nedá. Něco jiného je to na velkých - tam je to vět?inou luxus na druhou. U malých je to spí? jen kout (i německy se tomu říká party nebo tak nějak).


No, budu se tvářit, že tohle upřesnění posílám v zájmu věci, ale ve skutečnosti mi dělá neobyčejné a nezřízené potěšení nachytat našeho moudrého admina na hruškách :lol: :lol: :lol:
Lodní kuchyňce se Něměcky říká Pantry. Pravda ale je, že na těch větších lodích jsou tak dabře vybavené, že se i příprava párty zvládne bez potíží... :)

Ale měl bych něco i k tématu, jen nevím, zda by to nebylo lepší do nového topicu? Případně to, prosím, Libore přehoď.

Mám trochu husí kůži z PB na lodi, a velmi zvažuju v rámci své případné stavby (ale asi i v případě koupě budu výrobce nutit k) instalaci NAFTOVÉHO SPORÁKU. Vím, že je to komplikovanější instalace (odtah..) a vyšší cena. Ale má to dvě NEODDISKUTOVATELNÉ přednosti. BEZPEČNOST (to asi netřeba ani rozebírat) a DOSTUPNOST (mám na mysli potíže s plněním a to nejen nutnost různých redukcí, ale především relativní nedostupnost PB v některých lokalitách).
Velice by mě zajímaly jakékoli podněty a zkušenosti...Díky.

Wlady [/quote]
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » čtv bře 08, 2007 8:50 am

Hm,to doma asi také vaříš na naftě,jako většina lidí,že?
Ale vážně.Protoře ta myrteria jaký vařič do lodi je nejlepší,jsem si už dávno prošel,tak moje zkušenost je,že nejlepší je plyn.Na své první lodi jsem začínal s petrolejem,později to byl benzin,pak zase líh,až jsem zakotvil u plynu.Všechno má nějaké svoje nevýhody i výhody,záleží co převažuje,a jak umím být svědomitý v používání toho kterého přístroje,protože vždy se jedná o otevřený oheň.To,že většina lodí používá plynové vařiče,vyplynulo z jeho přednosti proti jiným palivům,a to je jednoduché používání,láce,mezinárodní dostupnost,dlouhodobá skladovatelnost,a možná ještě něco jiného,teď mě nic nenapadá.A vem si karavany,chaty,a vlastě většina domácností.
Když jsem měl malou loď,tak jsem praktikoval výměnu dvoukilových PB lahví tak,že každá nová posádka si láhev dovezla.Teď mám na lodi 5ti a 3 l bomby,které mě vystačí na celou sezónu.Je pravda,že jednou za rok musím zajet do plnírny(v chorvatsku např.Šibenik,Zadar) je naplnit,ale to je jediné negativum.
Samozřejmě že pokud by se jednalo o veliké plavby třeba kolem koule,je asi lepší alternativa líh,protože ten je dostupný,sice v různé kvalitě,na celém světě.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9041
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 152
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv bře 08, 2007 1:59 pm

To Wlady: nachytal jsi mě :D , tak jsem ti to za to přesunul. No je pravda, že jsem to jen zaslechl (asi špatně slyším :? ) a nikam jsem se nedíval, do slovníku apod. Asi jsem měl, když jsem nucen tu němčinu používat i pracovně. No to ale byla chyba ! Ještě že máme pozorné čtenáře :lol:
Jinak na lodi také používám plyn. 2kg bomba mi vystačí na 2 sezóny (= 2 dovolené na Jadranu). Je to velice skladné a praktické. Ani jsem nějak nevolil co namontovat, bylo to téměř vše nainstalované, jen jsem si koupil potřebný regulátor tlaku s hlavním uzávěrem s rozměrem závitu na naši používanou bombu. V Evropě s plynem není problém a dá se jednoduše i díky pumpám LPG plnit (v Polsku jezdí s bombami na čerpačky LPG a mají tam potředné redukce na plnění). Za druhé vozím malinký vařiček, který se šroubuje přímo na láhev (dlouho jsem ho už neviděl v tak malém provední), je to železná rezerva pro všechny případy kdyby něco (bez plamenu se kafe težko uvaří :( ), pak také je to vhodné na grilování apod v kokpitu.
Jinde ve světě nevím, ale stálo by zato, kdyby nám své postřehy k tomu napsal Fanda - co kde viděl, co je kde dostupné a tak.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » čtv bře 08, 2007 3:20 pm

To all,
Také jsem pro plyn. Je to nejčistší. Nikde nerozléváš smrdutý benzin, při doplňování paliva.
Na plyn se musí dát bacha, to je jasný. To ale na všechno.

Používám mimo jiné, také malý záložní vařič jako Libor.
Také se to šroubuje přímo na kartuš, Obrázek nebo přes redukci na dvoulitrovou láhev.
Zrovna zkouším tréninkově výdrž. Úplně jsem odstavil sporák a vařím jenom na něm. Dvou-kilovka, vydrží v pohodě měsíc. Jsem spokojen.
Je to od firmy COLOMAN. Tady jeden e-shop: http://www.trekshop.cz/varice-a-kartuse-c-19.html
Stojí to za prohlédnutí. Mají tam i jiné užitečné věcičky. Např. vodotěsné futrály na mapy, foťáky a tak.

Jinak firma PRIMUS vyrábí vařiče kde hoří snad vše, vyjma vody.
To by bylo asi NEJ řešení. Je to ale o několik tříd dražší. Jeden hořák ca. 7 000Kč.

Ahoj, :wink: alffa
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pát bře 09, 2007 12:10 am

Denis píše: Nemci ak žijú na lodi, vyviazaný v maríne, tak ich vymieňajú za plynové a lieháče lacno predávajú.

Ahoj Denisi,
neptal jsi se jich někdy, proč je vyměňují za ty plynové?
:?: alffa
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

to ALL

Příspěvekod Wlady » pát bře 09, 2007 2:04 am

Ahoj.
Chlapi, já se z Vás picnu. Kdykoli se na něco zeptám, tak skončíme úplně někde jinde. Poptával jsem zkušenosti s naftovým sporákem a vy mi tady vychvalujete špiritus (nic proti němu, ale v jiné souvislosti ) :o . Tenhle topic už je zase zralej na přejmenování na něco jako "použití různých vařících médií na lodi".
Hodlám si pořídit první a vzhledem k věku asi taky bohužel poslední vlastní loď a chtěl bych bejt pokud možno relativně nezávislej na vnějších zdrojích. A vybavenej tak, abych byl schopen, pokud mi prdne v mé kouli, třeba objet i tu "velkou" kouli. A to bez nějakých technických dodělávek a předělávek. I proto mi připadá, zejména na lodi s většími nádržemi, nafta jako ideální. Má ji např. Račan na SW a jelikož má tanky na 1000l, tak si "pár" kafí určitě uvaří...Kromě toho, ale to znám právě bohužel jen z prospektů, mají ty dnešní sporáky nezávislej přívod vnějšího vzduchu i uzavřenej odtah spalin a plamen je vlastně "schovanej" pod jakousi varnou deskou = nemůže to v lodi smrdět a vlastně tam ani není otevřenej plamen :!:
To všechno mi připadá, vzdor vyšší ceně a složitější instalaci, dost hodný zamyšlení.
Kdybych uvažoval jen o dovolenkovejch pobytech, tak ten PB asi skousnu. I když, upřímně řečeno, kombinace AL lodi a Cu plynovejch trubek mi taky nepřipadá úplně ideální (možná existujou nějaké z vhodnějšího = kompatibilnějšího materiálu, ale o tom nevím)...a představa periodickejch revizí mě přímo děsí!
Wlady
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pát bře 09, 2007 9:10 pm

No; máš Wlady pravdu.
Nezlob se na nás. My tady asi máme neustále na mysli tu šrajtofli. Tak se halt nějak podvědomě, neustále snažíme, všechny náklady, srazit na minimum.
Třeba se z toho někdy vyhrabeme.
To víš kdyby nám na nějaké té koruně nezáleželo, také bychom chtěli pro své lodě, jen to nejlepší.

Přidávám sem obrázky co jsi poskytl:

Obrázek

Obrázek

Snad jsem se strefil. Jinak domovská stránka zde: www.svb.de

Škoda že to nemůžu využít. Ten šporák je dražší než celá moje loď.
alffa :wink:
P.S.
Jen tam nějak není vidět to nezávislé sání a odtah.
Také nevidím žádné napojení na nějakou centrální nádž.
Pokud se to musí dolévat, ubryndnutí a následnému smradu se asi ubrání jen nějaký kouzelník.
No třeba je to nějak zezadu (utajeně) aby to někdo neokopčil.
Obrázky mají chráněné proti kopírování. Tak asi jo! :wink:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7320
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 125
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát bře 09, 2007 10:02 pm

Wlady, trochu by som ťa poopravil, kdykoli se kdokoli cokoli zeptá, tak skončíme nekde úplne jinde. No holt to v diskusiách tak býva, asi ako v hospode. Dalo by sa o tom polemizovať, ale načo, je to tak ako to je.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

to ALL

Příspěvekod Wlady » ned bře 11, 2007 12:45 am

To Denis : Jasně, já to myslel spíš v legraci. Máš pravdu, tak už to v životě chodí...
To alffa : Díky za laskavou pomoc a vložení obrázků. Napojení toho sporáku je popsáno v tištěném katalogu prodejce jachtařského příslušenství SVB, z jehož webovek tu máme ty fotky. Musí (má) to mít samostatný přívod čerstvého vzduchu a odtah spalin mimo obytný prostor. Aby to mohlo být v kardanovém závěsu, jsou v příslušenství i ty přívodní hadice (na ty spaliny pancéřovaná). Přívod paliva se předpokládá přímo z motorového tanku. Mám dokonce pocit, že to má k tomuto účelu jakési vlastní palivové čerpadélko. Šlo by to jistě řešit i nějakou malou spádovou nádržkou, protože spotřeba je celkem malá 0,1-0,25 l/h. To že je plamen ukrytý pod jakousi sklokeramickou deskou je vidět z obráků. Jo a pro menší lodě to má ještě jednu výhodu. Dá se k tomu dokoupit nějaká specielní krycí deska, (není to žádné monstrum, vypadá to jako trochu tlustší "normální" víko) a s ní to slouží jako lokální topení. Ale právě s tou výhodou, že hoření nijak neovlivňuje kvalitu vzduchu v interieru.
Wlady
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pon kvě 07, 2007 1:33 pm

nekde jsem se docetl ze naftovy sporaky maji nevyhodu v tom ze nejakou dobu od zapnuti trva nez zacnou hrat (ta vrchni deska) .

...nevim jak dlouho to trva ani jestli ten problem pretrvava i u soucasnych nejnovejsich modelu ale psaly tam ze naftovy sporaky obecne jsou vhodnejsi do chladejsich oblasti kde se nechavaji bezet v podstate nepretrzite na minimalni vykon jako topeni a rpi vareni se jim vykon zvysi a tak nabeh do provozni teploty na vareni uz netrva tak dlouho.

pepa
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

to dodo

Příspěvekod Wlady » pon kvě 07, 2007 9:51 pm

Ahoj
a díky za reakci po dlouhé době :lol: .

Na druhý starně aby Tě husa kopla, to co píšeš zní odporně logicky a pravděpodobně a docela by mě to otrávilo :cry: .

Nevzpoměl by sis, prosím, na pramen téhle informace? Doufal jsem, že se do diskuse zapojí někdo kdo má s tímto vařičem osobní zkušenost, ale asi nemám štěstí...Já sice doufám, že se na nějakou delší cestu taky vydám, ale protože jsem silně teplomilnej, Severní ledovej nehrozí...A že bych měl chuť čekat na uvaření kafe zrovna hodinu, to teda opravdu nemám.
Měj se Wlady
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » stř kvě 09, 2007 10:47 am

uz si nepamatuju kde jsem to cetl (mozna v knize Bruce Robertse Complete Guide to Metal Boats) ale zkusil jsem pohledat na webu nasel jsem napr.:

na :

http://www.boatdesign.net/forums/showthread.php?t=736&page=2

pisou:

Diesel stoves weigh more and they take longer to heat up and take longer to cool off, so they heat up the cabin more


a na :

http://trawler.ca/cooking&.htm

pisou

The diesel galley stove can safely keep going even when you are gone for a while and the boat is always kept warm. But, they don't throw enough heat when it gets really cold, and the problem with them is if you want to cook something they take too long to heat up. You may not want all that heat inside the boat on a hot summer day.

..neco na tom tedy nejspis asi bude :) ...ale urcite bude taky zalezet na konkretnim typu.

pepa
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9041
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 152
Kontaktovat uživatele:

Re: NAFTOVÝ SPORÁK

Příspěvekod Libor » pon srp 10, 2020 9:00 am

Vytahuji na světlo tohle 13 let staré vlákno.

Nikdy jsem netušil že se k tomu tady po tak dlouhé době vrátím, ale základ zaloižený před mnoha lety začíná nést své ovoce..

Při hledání naftového sporáku pro můj spoučasný projekt na mě strejda Gůgle vyhodil na prvním místě tohle fórum a vlákno.

Jak jsi dopadl Wlady? Nebo má to někdo namontované.

Jsem se svou stvabou teprve na začátku, zateplení. ALe materiál postupně nakupuji. Elektro už je připravené komplet včetně soláru 400W a k tomu 4v1 (MPPT regulátor, 3kW měnič, nabíječka 20A, a něco co nevím jak se jmenuje ale přepíná to automaticky zdrj energie vnější síť 220V a palubní 12V).
Voda je jednoduchá a udělám stejně jako v současné lodí včetně el. WC.

Ale co pořád nemůžu rozlousknout je topení a vaření, ohřev teplé vody.

Chtěl jsem dát klasický dvouplotýnkový vaříč na PB. Různých lahví pro plyn jsem už nasbíral už dost vč. zkušeností. Mám ocelovou, hliníkovou i kompozitovou.

S ořevem ještě nevím. Topení jsem chtěl koupit čínskou kopii Webasta...do 5 tis.

Ale po té co mě vyškoli na celnici v Ruzyní, kdy jsem si nechal poslat z Číny jeden střešní ventilátor s DO a osvětlím, jsem vyškolen na pár let.¨¨Strávil jsem tam celé odpolednne.... a výsledek tragický. Teoreticky máme právo podat celní prohlášení osobně. Prakticky to není možné.

Neseženete správný formulář JSD a pokud by se vám to nějak povedlo tak vás na celnic pošlou stejně na špedící, protože už nějakou dobu platí že tento formulář musí být vpalněn pouze strojově...a kdo z vás má doma jehličkovou tiskárnu nebo provozu schopný psací stroj...že?

Popis celé anabáze by vydal na 2 strany A4. Ale pokud to někdo bude chtít zkusit poradím.

Zpět k tématu.

Při hledání vhodného vařiče jsem narazil dieslové vařiče a jako optimální se mi jeví WAllas XC duo. Je to vařič a topení v jednom.

Obrovská úspora místa, žádný plyn v autě. Naftu seženu všude. Provoz na pár halířů olus minus stejný náklad jako plyn.

Pravda vyšší vstupní náklad....ale na druhou stranu.

Prošel jsem popisy, videa na webu. Manuál pro obsluhu i montáž. Nenašel jsem žádný zádrhel. A jestli nabíhá plotýnka 5, 10 nebo 15 minut (podle okolní teploty) mě fakt nijak neomezuje.

Z diskuzích fó jsemn se dočetl že je lepší používat separátní maloiu nádrž, než to tahat z nádrže auta. Ale to je tak jedinné negativum.

Proto se ptám zda to někdo provozuje a jak je s tím spokojený.
Uživatelský avatar
michalmi1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 64
Registrován: ned úno 09, 2014 1:00 am
Reputace: 3

Re: NAFTOVÝ SPORÁK

Příspěvekod michalmi1 » pon srp 10, 2020 1:24 pm

Předem omluva za OT. Ale zmíněné čínské "webasto" jsem koupil zde:
https://www.alza.cz/auto/nezavisle-tope ... 731173.htm
Zatím se jeví OK.
V březnu ho dokonce měli v akci pod 3k.
Michal
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1327
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 212
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: NAFTOVÝ SPORÁK

Příspěvekod Pavel-Sulc » pon srp 10, 2020 7:13 pm

Máme Optimus s klasickými Primus hořáky a předehřívacími hořáky. Vaří rychle. Spotřeba 3l petroleje za sezonu.
DSC04131.jpg

Pokud vím, s Vallas keramickou deskou příliš spokojenost není. Bývá problém se zapalováním.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1327
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 212
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: NAFTOVÝ SPORÁK

Příspěvekod Pavel-Sulc » úte srp 11, 2020 10:20 am

Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1327
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 212
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: NAFTOVÝ SPORÁK

Příspěvekod Pavel-Sulc » stř srp 12, 2020 6:59 pm

Tady je na prodej. Majitel přešel na plyn, proč asi
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... e/91421586
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9041
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 152
Kontaktovat uživatele:

Re: NAFTOVÝ SPORÁK

Příspěvekod Libor » úte zář 01, 2020 1:09 pm

Tak rozhodnuto a objednáno. Do 14 dní by měl přijít.

Přečetl jsem 8 stránek s odkazy od strejdy G.

A na žádné problémy jsem nenarazil. Pokud se nějaký problémek vyskytl, tak buď chyba obsluhy nebo nečisté palivo. Má to jen samé klady.

Bohužel i dvě vady.

a) je to drahé
S tím jsem se už smířil. Co není drahé v této branži

b) má to oproti plynu pomalý náběh na plný výkon za studena - 5- 6 minut. Ale zase pokud s tím v noci topíte byť jen na minimum tak ráno po přidání šťávy nabíhá téměř okamžitě.

S tím jsem v pohodě , protože doma na el. ceran desce to také chvíli trvá. Toto pro mě není žádné mínus.

A doporučení od provozovatelů je netahat naftu z nádrže hlavní, ale mít malou separátní jen pro vařič/topení. A při delším odstavení vylít a při dalším provozu novou.

Také se moc nedoporučeuje spalovat topnou naftu / LTO, je v ní barvivo a více nečistot což zkracuje interval údržby/čištění a také možná životnost hořáku.

Jinak samá pozitiva, víceúčelové - topení a vaření v jednom, celkem ekonomický provoz (jak nafty - stejně jako plyn, tak el. v A). Všude dostupné palivo. Tiché. Bezpečnější než plyn. Žádné povinné revize apod. Nespaluje vniřní vzduch. Nepřidává uvnitř vlhkost jako plynový hořák a také lépe vysušuje vnitřní prostor. Pozor -spálením vznikne ze 102,2g plynu 162g vbody. Tedy z 1kg plynu tedy 1,59kg vody. Platí pro směs propan butanu cca 44%a 56%. A to už je pro mě významný faktor, zejména v chaldném a zimním období.
Nešpiní také hrnce jako plyn.
Více info až to namontuji a pak z provozu.

Teď už jen dořešit teplou vodu ideálně taktéž bez plynu a je jsem v pohodě.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti