
Kotva na malej plachetnici
- Wlady
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
to: Denis + Maris
Díky za přezdívku, zkusím se domluvit s liborem, že bych změnil nicka
.
K té čtyřramence. Chlapi, můžete mít pravdu, při použití psaníčka dokonce asi určitě i máte. Já jen, že všechny kotvy tohoto typu, které jsem ve svém životě viděl (a vzhledem k věku už jsem toho viděl všeobecně opravdu dost), měli ten vršek zatížený a tak jsem přemýšlel proč...no a vyšlo mi to, co jsem zde napsal. Nakolik je to funkční nutnost a nakolik setrvačnost výrobců, kteří jeden od druhého opisují, posoudit neumím a polemizovat si tudíž dále ani netroufám. Osobně jednu malou takovou, získanou taky "výlovem ze dna", vlastním a k naprosté spokojenosti používám u dinghy, ale to není v naší souvislosti asi příliš podstatné...
K situaci popsané Denisem. Ano, to co jsi napsal klidně podepíšu. Já se tady zmiňoval o situacích, které jsem přímo zažil a trochu jsem to měl při psaní svého příspěvku i před očima. To co popisuješ ty, by byla nepochybně "náramná švanda", která nás všechny, doufám, mine
. Je fakt, že ta samonavíjecí bójka by byla i v takovéto nebo spíš zejména v takovéto situaci nejlepší ze všech, protože teoreticky by měla "stát jako svíce" přímo nad kotvou a zabírat tak co nejméně prostoru a i její zachycení při případném "líznutí" by bylo méně pravděpodobné. Nadále se do této diskuse zapojovat nebudu, protože se musím přiznat, že ačkoli uznávám, že jsou situace kdy je prospěšné vědět, kde moje kotva přesně leží, popř. že ji mám za co vytáhnout když ji na něco pověsím, sám jsem kotevní bójku v nikdy nepoužil. Bojím se přesně toho, co jsme tu společně popsali. Když se mi občas stane, že to nejde ven, vzpomenu na své mládí (pár let jsem závodně plaval a i nějaký potápěčský kurs absolvoval) a nějak jí vydoluju. Těch 5-7 metrů na kterých většinou kotvím zatím ještě zvládnu. Jenomže právě, konec platnosti slůvka "zatím" se želbohu asi kvapem blíží a co potom
To je přesně důvod, proč jsem se nad touhle problematikou hodně zamýšlel, ale jak vidno, nic kloudného nevymyslel
Mějte se a nic ve zlým. Wlady
Díky za přezdívku, zkusím se domluvit s liborem, že bych změnil nicka

K té čtyřramence. Chlapi, můžete mít pravdu, při použití psaníčka dokonce asi určitě i máte. Já jen, že všechny kotvy tohoto typu, které jsem ve svém životě viděl (a vzhledem k věku už jsem toho viděl všeobecně opravdu dost), měli ten vršek zatížený a tak jsem přemýšlel proč...no a vyšlo mi to, co jsem zde napsal. Nakolik je to funkční nutnost a nakolik setrvačnost výrobců, kteří jeden od druhého opisují, posoudit neumím a polemizovat si tudíž dále ani netroufám. Osobně jednu malou takovou, získanou taky "výlovem ze dna", vlastním a k naprosté spokojenosti používám u dinghy, ale to není v naší souvislosti asi příliš podstatné...
K situaci popsané Denisem. Ano, to co jsi napsal klidně podepíšu. Já se tady zmiňoval o situacích, které jsem přímo zažil a trochu jsem to měl při psaní svého příspěvku i před očima. To co popisuješ ty, by byla nepochybně "náramná švanda", která nás všechny, doufám, mine


To je přesně důvod, proč jsem se nad touhle problematikou hodně zamýšlel, ale jak vidno, nic kloudného nevymyslel

Mějte se a nic ve zlým. Wlady

- teista
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 767
- Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Znojmo
Zdravím všechny chtěl jsem se zeptat, jak je to s výpočtem hmotnosti kotvy? Existuje na to jednoduchý vzorec, ve kterém se nepočítá s hmotností plavidla (pokud se dobře pamatuju). To by znamenalo, že na 4 metrovou loďku, která váží 250kg, se použije stejná kotva jako na stejnou loď vážící 600kg.
Můj selský rozumek se tady trošku zadrhává. Ptám se i za cenu, že jsem lama, páč musím vyřešit kotvu na Dunaj, protože v lodi budeme většinou spát. Rád bych aby držela a na druhou stranu každé kilo v tak malé lodi navíc je navíc.
Délka té loďky jsou ony 4 metry a hmotnost sakumprásk 600kg.
teista
Můj selský rozumek se tady trošku zadrhává. Ptám se i za cenu, že jsem lama, páč musím vyřešit kotvu na Dunaj, protože v lodi budeme většinou spát. Rád bych aby držela a na druhou stranu každé kilo v tak malé lodi navíc je navíc.
Délka té loďky jsou ony 4 metry a hmotnost sakumprásk 600kg.
teista
- ficcus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1706
- Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
- Reputace: 39
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Marisova čtyřramenná skládací kotva
"Marisova" čtyřramenná skládací kotva bude k mání ve dvou pozinkovaných verzích. Cca 11 kg a cca 7 kg. Oboje cca za 3000,- vč. DPH (+- 100,-)
Přijímám závazné objednávky.
Možno i s kotevním řetězem a spojovacím šeklem (pozink/nerez).
Přijímám závazné objednávky.
Možno i s kotevním řetězem a spojovacím šeklem (pozink/nerez).
Teisto,
moc jsem otazce neporozumel v tom, co se tyce hmotnosti. Kotva se prece jen vypocitava podle vytlaku plavidla...
Pamatuji si vzorec pro vypocet vahy admiralitni kotvy, ktery popisu slovne:
vaha admiralitni kotvy se rovna osmi- az desetinasobku treti odmocniny druhe mocniny vytlaku plavidla v tunach.
Pro tvou lod s vytlakem (?) 600 kg, tj. 0.6 tuny, potrebujes admiralitni kotvu o vaze od 5.7 do 7.1 kg. Vaha kotev se zvysenou zadrznou silou muze byt s jistotou 75% vahy admiralitni kotvy. Znamena to, ze napr. danforta muzes mit od 4.3 do 5.3 kg.
Tim padem pro plavidlo o vytlaku 250 kg vaha kotev bude:
admiralitni 3.2 - 4.0 kg
danfort 2.4 - 3.0 kg
Potrebujeme-li kotvu jednu, pak si vybereme z vypocitaneho rozpeti to, co povazujeme za bezpecne v predpokladanych podminkach. Kdyz potrebujeme kotvy dve, pak hlavni kotva bude s vahou nejvyssi, druha s nejnizsi.
Jsou to vypocty pro more. Netusim, jak je to pro reku. Snad ta vaha nebude malinko prehnana.
Vzorec uvadim z pameti, ale snad jsem se nikde nesekl.
moc jsem otazce neporozumel v tom, co se tyce hmotnosti. Kotva se prece jen vypocitava podle vytlaku plavidla...
Pamatuji si vzorec pro vypocet vahy admiralitni kotvy, ktery popisu slovne:
vaha admiralitni kotvy se rovna osmi- az desetinasobku treti odmocniny druhe mocniny vytlaku plavidla v tunach.
Pro tvou lod s vytlakem (?) 600 kg, tj. 0.6 tuny, potrebujes admiralitni kotvu o vaze od 5.7 do 7.1 kg. Vaha kotev se zvysenou zadrznou silou muze byt s jistotou 75% vahy admiralitni kotvy. Znamena to, ze napr. danforta muzes mit od 4.3 do 5.3 kg.
Tim padem pro plavidlo o vytlaku 250 kg vaha kotev bude:
admiralitni 3.2 - 4.0 kg
danfort 2.4 - 3.0 kg
Potrebujeme-li kotvu jednu, pak si vybereme z vypocitaneho rozpeti to, co povazujeme za bezpecne v predpokladanych podminkach. Kdyz potrebujeme kotvy dve, pak hlavni kotva bude s vahou nejvyssi, druha s nejnizsi.
Jsou to vypocty pro more. Netusim, jak je to pro reku. Snad ta vaha nebude malinko prehnana.
Vzorec uvadim z pameti, ale snad jsem se nikde nesekl.

- teista
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 767
- Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Znojmo
Dal jsem si práci a našel ten výpočet - (Miloš Janda, Plavba rekreační lodí, str38)
Jsou tam dva:
1.výpočet: 0,6Lmax(0,5Bmax*H) +V
kde: Lmax - největší délka plavidla
Bmax - největší šířka plavidla
H - boční výška plavidla
V - boční výška nástaveb
všechno v metrech.
2.výpočet: na každý 1 metr délky plavidla 2,5kg hlavní kotvy
u Danforth - 30%
Takže po výtlaku ani vidu ani slechu. Proto se doptávám.
to ficcus - díky za nabídku, naši kotvu bude muset kovář "sfouknout" tak za 500.-
Až budu řešit kotvu na "Hartleye", budu uvažovat o "Marisově"
to Windward - tak se konečně ten můj selský rozum dočkal zadostiučinění.
vzorec z Tvého textu bych sem taky lupnul pro příští generace vyzvědačů, ale
neumím naklikat odmocninu
Nechám tedy podle všeho svařit 6-7kg Danforth, kus řetězu a jedem.
Díky teista
Jsou tam dva:
1.výpočet: 0,6Lmax(0,5Bmax*H) +V
kde: Lmax - největší délka plavidla
Bmax - největší šířka plavidla
H - boční výška plavidla
V - boční výška nástaveb
všechno v metrech.
2.výpočet: na každý 1 metr délky plavidla 2,5kg hlavní kotvy
u Danforth - 30%
Takže po výtlaku ani vidu ani slechu. Proto se doptávám.
to ficcus - díky za nabídku, naši kotvu bude muset kovář "sfouknout" tak za 500.-
Až budu řešit kotvu na "Hartleye", budu uvažovat o "Marisově"

to Windward - tak se konečně ten můj selský rozum dočkal zadostiučinění.
vzorec z Tvého textu bych sem taky lupnul pro příští generace vyzvědačů, ale
neumím naklikat odmocninu

Nechám tedy podle všeho svařit 6-7kg Danforth, kus řetězu a jedem.
Díky teista
teista píše:Dal jsem si práci a našel ten výpočet - (Miloš Janda, Plavba rekreační lodí, str38)
...
Takže po výtlaku ani vidu ani slechu. Proto se doptávám.
Vypocet, ktery uvadi Janda, je zalozen na hlavnich rozmerech plavidla s pouzitim nejakych koeficientu. Tak ci jinak tento vypocet vychazi z vytlaku plavidla, ktery je ve vzorci pritomen "skryte" a je vyjadren pres jeho objem (tj. objemovy vytlak) "opracovany" koeficienty. Plus teda jeste ucinek nadstavby. Takze "i vidu i slechu" je tam dost.

Jste uvedu vzorec pro vypocet retezu (pozinkovana ocel):
prumer "tyce", ze ktere je zhotoveno oko retezu se rovna 4.7 krat treti odmocnina z vytlaku.
Pro lod o vytlaku 0.6 t je to 3.9 mm. To kdyz je to samotny retez.
windward píše:vaha admiralitni kotvy se rovna osmi- az desetinasobku treti odmocniny druhe mocniny vytlaku plavidla v tunach.
Pro tvou lod s vytlakem (?) 600 kg, tj. 0.6 tuny, potrebujes admiralitni kotvu o vaze od 5.7 do 7.1 kg. Vaha kotev se zvysenou zadrznou silou muze byt s jistotou 75% vahy admiralitni kotvy. Znamena to, ze napr. danforta muzes mit od 4.3 do 5.3 kg.
l
Windwarde, ty moje nesmysly s přesností jsem raději vymazal, protože pravda je taková, že to neumí moje kalkulačka, no a já z paměti již vůbec ne.
Kalkulačku jsem rozšlapal a pro denešní den odpojuji klávesnici.
Ještě jednou se ti omlovám.Tvé výpčty jsou správné a přesné.
Pepa
To teista
Odmocninu má každá kalkulačka
je značena" V" ale to véčko má nahoře ještě vodorovný ocásek.
Klepni na kalkulačku 81 a zmáčkni odmocninu,
naskočí 9 /máš druhou odmocninu/
Pepa
Naposledy upravil(a) Pepa dne úte led 01, 2008 3:02 pm, celkem upraveno 1 x.
teista píše: vzorec z Tvého textu bych sem taky lupnul pro příští generace vyzvědačů, ale
neumím naklikat odmocninu![]()
Nechám tedy podle všeho svařit 6-7kg Danforth, kus řetězu a jedem.
Díky teista
To Teista
Veřejně tě prosím za odpuštění. Až nyní jsem si dal dohoromady, že mluvíš o tom, že na klávesnici neumíš naťuknout odmocninu a ne, že neumíš odmocnit.
To je noodpustitelné. Ještě jednou se moc omluvám a uvažuji pro tento den o odpojení mé klávesnice.

Naposledy upravil(a) Pepa dne úte led 01, 2008 3:04 pm, celkem upraveno 1 x.
Pepo!
Ja stouraly mam velice rad. To proto, ze sam jsem takovy stoural. Vzdy a vse chci vedet presne. Takova vada (u mne.)
Bych rek, ze ten silvestr vnasi do vypoctu jistou chybu:
0.6 na druhou je vskutku 0.36
treti odmocnina z 0.36 je prece jen 0.711..., nikoliv 0.77
Pepo, vyhod kalkulacku!
A vskutku, treti odmocnina z X na druhou neni druha odmocnina z X, ale X na 2/3.
---------------------
Teisto, jeste k tomu vzorci od Jandy. Je to typovy vzorec. Plati pouze pro plavidla o urcitem pomeru mezi vytlakem a hlavnimi rozmery. tento pomer je v jeho vzorci vyjadren koeficienty. Jednoduse receno, pro kylovou plachetnici dlouhou 4 m koeficienty by mely byt jine, nez pro Vauriena s vytlakem kolem 200kg. Prosim pekne, neni tam v publikaci nekde uvedeno, k jakemu typu plavidle je jeho vzorec aplikovatelny?
Vzorec, ktery uvadi Janda, v "cistem" tvaru vypada takto:
vaha kotvy v kilech = L x (B + H) v metrech
a je ho mozne pouzivat s velkou spolehlivosti (vysledna vaha kotvy je vzdy vetsi, nez je nezbytne nutna) i pro hodne tezka plavidla, jako napr. nejaka plachetnice o vytlaku 10 tun na 10 metrech delky.
Ja stouraly mam velice rad. To proto, ze sam jsem takovy stoural. Vzdy a vse chci vedet presne. Takova vada (u mne.)

Bych rek, ze ten silvestr vnasi do vypoctu jistou chybu:
0.6 na druhou je vskutku 0.36
treti odmocnina z 0.36 je prece jen 0.711..., nikoliv 0.77

A vskutku, treti odmocnina z X na druhou neni druha odmocnina z X, ale X na 2/3.
---------------------
Teisto, jeste k tomu vzorci od Jandy. Je to typovy vzorec. Plati pouze pro plavidla o urcitem pomeru mezi vytlakem a hlavnimi rozmery. tento pomer je v jeho vzorci vyjadren koeficienty. Jednoduse receno, pro kylovou plachetnici dlouhou 4 m koeficienty by mely byt jine, nez pro Vauriena s vytlakem kolem 200kg. Prosim pekne, neni tam v publikaci nekde uvedeno, k jakemu typu plavidle je jeho vzorec aplikovatelny?
Vzorec, ktery uvadi Janda, v "cistem" tvaru vypada takto:
vaha kotvy v kilech = L x (B + H) v metrech
a je ho mozne pouzivat s velkou spolehlivosti (vysledna vaha kotvy je vzdy vetsi, nez je nezbytne nutna) i pro hodne tezka plavidla, jako napr. nejaka plachetnice o vytlaku 10 tun na 10 metrech delky.
Jak všeobecně známo, za rozumné minimum se považuje šestinásobek hloubky.
pokud kotvu taháš růčo, tak to odručkuješ.
Pokud máš vrátek, já to dělám tak, že si napoprvé třeba pět vteřin pouštím kotvu, označím řetěz, kotvu vytáhnu a změřím, kolik mi vrátek vypustil za pět vteřin, vydělím pěti a mám to za vteřinu. Napříště vždy klidně stojím u kormidla a pokud vrátek drkotá já počítám a vím kolik cca metrů tam pouštím. Čím víc tím lépe, samozřejmě, pokud to jde.
V této souvisloti ještě dodám, že osobně považuji za stejně důležité mít připravený pořádný šekl /karabinu/ k zajištění kotevního řetězu.
Pepa
pokud kotvu taháš růčo, tak to odručkuješ.
Pokud máš vrátek, já to dělám tak, že si napoprvé třeba pět vteřin pouštím kotvu, označím řetěz, kotvu vytáhnu a změřím, kolik mi vrátek vypustil za pět vteřin, vydělím pěti a mám to za vteřinu. Napříště vždy klidně stojím u kormidla a pokud vrátek drkotá já počítám a vím kolik cca metrů tam pouštím. Čím víc tím lépe, samozřejmě, pokud to jde.
V této souvisloti ještě dodám, že osobně považuji za stejně důležité mít připravený pořádný šekl /karabinu/ k zajištění kotevního řetězu.
Pepa
Vše už je někde napsáno a vyzkoušeno.
Např. J. Štěpán- M Hubert "Motorové čluny"
Citace z knihy: "Pamatujme, že kotvy jakéhokoli typu lehčí než 4 kg jsou většinou bezcenné, protože se nemohou zachytit na dně"
Z mé vlastní zkušenosti je v tom kus pravdy. Je to taková má menší oponentura na windvarda :
Tim padem pro plavidlo o vytlaku 250 kg vaha kotev bude:
admiralitni 3.2 - 4.0 kg
danfort 2.4 - 3.0 kg
Celý text:
Hmotnost kotvy ,
Na našich tocích je dost míst s proudem o rychlosti 6 až 12 km/h, a proto je třeba používat poměrně těžkých kotev. Na kajutový člun může ještě větší silou než proud působit vítr - a to až 40 kpJm2, což u středně velkého člunu znamená až 160 kp z boku nebo 80 kp z čela. Počítáme-li, že polovinu této síly zadrží vyvazovací lano, bude třeba ještě kotvy o hmotnosti 16 kg, neboť držná síla normálních kotev je asi 5 kp na 1 kg hmotnosti.
Hmotnost kotvy pro daný člun lze určit mnoha způsoby, pro naše podmínky postačí toto pravidlo (pro normální kotvy):
- u sportovních člunů otevřených:
na člun dlouhý 3 m kotvu vážící 3 kg, pro každý další 1 m délky se její hmotnost zvýší o 2 kg (např. pro 5 m dlouhý člun to bude 3 + (2 X 2) = 7 kg);
- u kajutových člunů:
na člun dlouhý 5 m kotvu vážící 6 kg, na každý další 1 m délky se zvýší o 3 kg (např. pro člun dlouhý 7,5 m to bude 6 + (2,5 >(-3)=
= 13,5 kg).
Pamatujme, že kotvy jakéhokoli typu lehčí než 4 kg jsou
většinou bezcenné, protože se nemohou zachytit na dně. .K udržení člunu má postačit vždy jen jedna kotva. Některé způsoby vyvazování u břehu na delší dobu však vyžadují kot:vy dvě. Na delší náročné plavby bereme jednu náhradní kotvu. Konec lána nebo řetězu má být již před vyplutím upevněn k trupu člunu, aby se kotva neztratila, což není vzácné. U člunů těžších než 1 t jsou nutné dvě kotvy.
Je to sice z roku 1973, ale myslím že to platí. Není vše jen o plachtách
Berty
Např. J. Štěpán- M Hubert "Motorové čluny"
Citace z knihy: "Pamatujme, že kotvy jakéhokoli typu lehčí než 4 kg jsou většinou bezcenné, protože se nemohou zachytit na dně"
Z mé vlastní zkušenosti je v tom kus pravdy. Je to taková má menší oponentura na windvarda :
Tim padem pro plavidlo o vytlaku 250 kg vaha kotev bude:
admiralitni 3.2 - 4.0 kg
danfort 2.4 - 3.0 kg

Celý text:
Hmotnost kotvy ,
Na našich tocích je dost míst s proudem o rychlosti 6 až 12 km/h, a proto je třeba používat poměrně těžkých kotev. Na kajutový člun může ještě větší silou než proud působit vítr - a to až 40 kpJm2, což u středně velkého člunu znamená až 160 kp z boku nebo 80 kp z čela. Počítáme-li, že polovinu této síly zadrží vyvazovací lano, bude třeba ještě kotvy o hmotnosti 16 kg, neboť držná síla normálních kotev je asi 5 kp na 1 kg hmotnosti.
Hmotnost kotvy pro daný člun lze určit mnoha způsoby, pro naše podmínky postačí toto pravidlo (pro normální kotvy):
- u sportovních člunů otevřených:
na člun dlouhý 3 m kotvu vážící 3 kg, pro každý další 1 m délky se její hmotnost zvýší o 2 kg (např. pro 5 m dlouhý člun to bude 3 + (2 X 2) = 7 kg);
- u kajutových člunů:
na člun dlouhý 5 m kotvu vážící 6 kg, na každý další 1 m délky se zvýší o 3 kg (např. pro člun dlouhý 7,5 m to bude 6 + (2,5 >(-3)=
= 13,5 kg).
Pamatujme, že kotvy jakéhokoli typu lehčí než 4 kg jsou
většinou bezcenné, protože se nemohou zachytit na dně. .K udržení člunu má postačit vždy jen jedna kotva. Některé způsoby vyvazování u břehu na delší dobu však vyžadují kot:vy dvě. Na delší náročné plavby bereme jednu náhradní kotvu. Konec lána nebo řetězu má být již před vyplutím upevněn k trupu člunu, aby se kotva neztratila, což není vzácné. U člunů těžších než 1 t jsou nutné dvě kotvy.
Je to sice z roku 1973, ale myslím že to platí. Není vše jen o plachtách

Berty

- MaPa
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 131
- Registrován: čtv říj 04, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Znojmo Beluga "MOANA" Vranovská přehrada
Kotva na malej plachetnici
Trochu jsem se porozhlédl po webu co na toto téma říkají naši zákonodárci.Ti by to měli vědět nejlíp-že?
Takže na adrese
http://www.mvcr.cz/sbirka/1995/sb61-95.pdf strana 73-74. Snad to ještě platí.

http://www.mvcr.cz/sbirka/1995/sb61-95.pdf strana 73-74. Snad to ještě platí.
berty píše:Pamatujme, že kotvy jakéhokoli typu lehčí než 4 kg jsou
většinou bezcenné, protože se nemohou zachytit na dně.
Berty, jak sam uvadis, vse je jiz nekde napsano.

Osobne jsem takto maleho danfortha (nebo co to bylo - uz si nepamatuji) pouzival hodne dlouho v rece se silnym proudem na malem clunu. Zadny problem.
Priklanel bych se k nediskutovatelnemu pravidlu, ze kazda (!) kotva musi byt vahove a typove prizpusobena pominkam.
To víš, že platí.
Mne asocioval ten proud, Dunaj je rychlá řeka. Nejvíce by k tomu mohl říci Denis - praxe se může lišit. Raději o 2 kg více než o 2 méně . A jaký typ do štěrku Danforth ? No nevím nevím
Ke kotvení pontonových mostů na řekách se používá admralitní kotva pro svou spolehlivost na vlastní oči viděno.
Také jsem jej měl, (Danfortha) první myslím na Galaxi L = 4,2 rok stavby 1970 a také na řece, a byly problémy na štěrku. Jak tam bylo trochu bahna držela jak čert.
Berty
Mne asocioval ten proud, Dunaj je rychlá řeka. Nejvíce by k tomu mohl říci Denis - praxe se může lišit. Raději o 2 kg více než o 2 méně . A jaký typ do štěrku Danforth ? No nevím nevím

Také jsem jej měl, (Danfortha) první myslím na Galaxi L = 4,2 rok stavby 1970 a také na řece, a byly problémy na štěrku. Jak tam bylo trochu bahna držela jak čert.
Berty
Berty,
v rece se silnym proudem, o niz jsem mluvil, bylo pisecne dno. Pokud nebyl problem s vetrem, pak ucinkoval jen proud a 2.5 kg danfort (nebo co to bylo) drzel vyborne. Kdyz silil vitr, pak kotva pomalu a jiste orala grund. To je hold "radost" pisecneho podlozi.
V souvislosti s tim - mas absolutni pravdu: dve kila navic jsou lepsi, nez dve mene. Pravda je, ze mensi kotvy vubec maji zadrznou silu mensi, nez vetsi. To je taky hold pravda.
Fajn, ze jsi mluvil o admiralitni kotve. To je moje nejoblibenejsi kotva. Kdyz je spravne tezka s ohledem na podminky, drzi vyborne kdekoliv. Je to takova universalni kotva. Bohuzel musi byt opravdu tezka a take je vic nez neskladna.
v rece se silnym proudem, o niz jsem mluvil, bylo pisecne dno. Pokud nebyl problem s vetrem, pak ucinkoval jen proud a 2.5 kg danfort (nebo co to bylo) drzel vyborne. Kdyz silil vitr, pak kotva pomalu a jiste orala grund. To je hold "radost" pisecneho podlozi.
V souvislosti s tim - mas absolutni pravdu: dve kila navic jsou lepsi, nez dve mene. Pravda je, ze mensi kotvy vubec maji zadrznou silu mensi, nez vetsi. To je taky hold pravda.

Fajn, ze jsi mluvil o admiralitni kotve. To je moje nejoblibenejsi kotva. Kdyz je spravne tezka s ohledem na podminky, drzi vyborne kdekoliv. Je to takova universalni kotva. Bohuzel musi byt opravdu tezka a take je vic nez neskladna.

- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7493
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 151
- Bydliště: Bratislava
Dnes sa už cestovné člny /motoráky/ nevyrábajú. Nie je o ne záujem, asi preto. To znamená že ludia už nepodnikajú na člnoch dlhé cesty, ale vybehnú na vodu, hodinku dve pošantia a vrátia sa. A tých pár ludí čo chodí na cesty/ v Nemecku/, tak tý kotvia v marínach.
Teda všeobecne môžem povedať, že na Dunaji sa nekotví v prúdnici, ale skôr niekde v zátiší. Prevažne sa kotví tak, že člnom vybehneš na pieskový, štrkový breh. Tiež je zásadný rozdiel kotviť na štrku, alebo na piesku/bahne/. Štvorramenná skládacia kotva drží spolahlivo v štrku a vôbec nedrží v piesku , alebo bahne. Tam drží len nejaká plattenanker, danfortka. Ako univerzálnu kotvu na rieku by som volil Danfortku. Do gumáku by som najradšej hliníkovú, ale ta cena je strašná. Váhy zodpovedajú tomu čo sa tu píše. Je jasné že čím je ťažšia, tak tým lepšie drží. ale zásada je taká, že ak máš niekolko stotisíc na loď, tak pár stoviek na dobrú kotvu je problém.
Tie princípi ako sa kotví na mori platia aj na rieke, teda dĺžka lana vzhladom k hĺbke, menej ako trojnásobok nemá význam, za kotvu treba kúsok reťaze, 3-5m, zvyšok stačí lano. Kotvenie nie je žiadny problém, pokial nie je žiadny problém
.
Teda všeobecne môžem povedať, že na Dunaji sa nekotví v prúdnici, ale skôr niekde v zátiší. Prevažne sa kotví tak, že člnom vybehneš na pieskový, štrkový breh. Tiež je zásadný rozdiel kotviť na štrku, alebo na piesku/bahne/. Štvorramenná skládacia kotva drží spolahlivo v štrku a vôbec nedrží v piesku , alebo bahne. Tam drží len nejaká plattenanker, danfortka. Ako univerzálnu kotvu na rieku by som volil Danfortku. Do gumáku by som najradšej hliníkovú, ale ta cena je strašná. Váhy zodpovedajú tomu čo sa tu píše. Je jasné že čím je ťažšia, tak tým lepšie drží. ale zásada je taká, že ak máš niekolko stotisíc na loď, tak pár stoviek na dobrú kotvu je problém.


- teista
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 767
- Registrován: úte srp 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Znojmo
Všechny zdravím, našel jsem na webu zajímavou nabídku kotev na Slovensku.
Asi nepůjdu ke kováři ani zámečníkovi, ale sem: www.novtech.sk v sortimentu nerezový program je zde pěkná nabídka kotev za velmi zajímavé ceny.
teista
Asi nepůjdu ke kováři ani zámečníkovi, ale sem: www.novtech.sk v sortimentu nerezový program je zde pěkná nabídka kotev za velmi zajímavé ceny.
teista
- Johna
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 207
- Registrován: pon bře 05, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Čelákovice - Roztoky - Liberec
Zdravím, chtěl bych si pořídit na svoji otevřenou plachetničku (4,2m * cca 1,8m, 100kg) kotvu. Využití spíše na jezerech. Ke kotvě bych měl přidán řetěz (cca 2m) a pak lano.
Můžete mě nějakou doporučit? Zatím mám vybrány tyhle:
1) http://www.vltava2000.cz/marinesport/go ... tmentID=55 o váze 4kg
2) http://www.vltava2000.cz/marinesport/go ... tmentID=55 o váze 5kg (neni menší)
Děkuji za případnou radu s výběrem typu a váhy...
johna
Před a za odkazem musí být vždy pauza, jinak nefunguje. B.
Můžete mě nějakou doporučit? Zatím mám vybrány tyhle:
1) http://www.vltava2000.cz/marinesport/go ... tmentID=55 o váze 4kg
2) http://www.vltava2000.cz/marinesport/go ... tmentID=55 o váze 5kg (neni menší)
Děkuji za případnou radu s výběrem typu a váhy...
johna
Před a za odkazem musí být vždy pauza, jinak nefunguje. B.
Skladaci je skladnejsi, ale Force asi bude lepe drzet.
Nerezove jsou k mani i zde:
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... x&cPath=17
Napis jim o nabidku...
Force maji i mensi
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... cts_id=581
Nerezove jsou k mani i zde:
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... x&cPath=17
Napis jim o nabidku...
Force maji i mensi
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... cts_id=581
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host