Dno u gumáku
Moderátoři: Pepa, david, vilma
- libor.janko
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 526
- Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Svitavy
- Kontaktovat uživatele:
Dno u gumáku
Chtěl bych se zeptat, jaké dno u gumáku je nejlepší (laťové, nafukovací apod.) pro "těžší" váhu osob na něm jezdících? Jde mi o stabilitu. Moc díky za zkušenosti.
- libor.janko
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 526
- Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Svitavy
- Kontaktovat uživatele:
Abych se přiznal jde mi o to aby byl jakžtakž skladný do auta, použitelný někde na přehradě nebo při dovolené u moře na výlety okolo pobřeží. Já vím, u každého z nich jsou napsané váhové limity, ale jde mi o to, když si do něj stoupnu, abych se skoro "neprobořil". Přeci jenom 110 kg živé váhy není peříčko.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Každé dno akéhokolvek normálneho gumáku, teda nie igeliťáku, ťa bez problémov unesie. Otázka je len či to rvať do auta, alebo voziť na prívese. Keď ho dáš do auta, môžeš síce valiť po dialnici 130, ale nevýhod je celá kopa. Napríklad pri havárii, alebo pri extrémnom brzdení ti všetko lieta a sú to ťažké veci, už som dostal motorom do chrbta cez sedačku, keď opitý bicyklista padol predomnou na cestu a to som brzdil len v 80 km. Smrdí ti benzín z nádrže a aj motor má svoju špecifickú vôňu, citlevejšie povahy zvracajú! Auto je dosť naplnené, čln, sedačky, veslá, motor, nádrž, bandaska, sedačky, kotva, laná, záchranné vesty, fúkačka, strieška, kabela na príslušenstvo a pár ďalších drobností auto docela zaplní. Ak to máš v prívese, tak je všetko jednoduchšie vrátane nakladania, ale ideš po dialnici max. 100 a hlavne musíš mať ten príves kde parkovať. Ak ho máš kde mať, tak je to paráda a čln nemusíš vyfukovať a jeho životnosť sa predlžuje.
Samozrejme z gumákov je najlepší s laminátový kýlom, to je nebe a dudy, ale je to iná cenová kategoria. Najskladnejší je s nafukovacou podlahou.
Velkosť gumáku odporúčam min. 340 cm, ja mám 390 a motor podla váhy kolko unesieš, najlepší je 4-takt, menej ako 15k nebrať a večší si treba rozmyslieť skrz nosenie, 20k považujem za viac ako dosť.
Samozrejme z gumákov je najlepší s laminátový kýlom, to je nebe a dudy, ale je to iná cenová kategoria. Najskladnejší je s nafukovacou podlahou.
Velkosť gumáku odporúčam min. 340 cm, ja mám 390 a motor podla váhy kolko unesieš, najlepší je 4-takt, menej ako 15k nebrať a večší si treba rozmyslieť skrz nosenie, 20k považujem za viac ako dosť.
- libor.janko
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 526
- Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Svitavy
- Kontaktovat uživatele:
- libor.janko
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 526
- Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Svitavy
- Kontaktovat uživatele:
To Denis: A poučilo tě to? Taháš teďka gumák na přívěsu?
Jinak se mi nechce moc investovat do přívěsu jenom pro gumák. Napadlo mě, mám nový a dost velký klasický vozík za auto, tam by se vešel, když bych ho z něho nespouštěl do vody. Tam by to při nějakém uchycení taky šlo asi udělat. Nebo je má úvaha zcestná? Přeci jenom bych se nerad obložil různými vozíky za auto a podobnými verhykly, které pak člověk nemá všechny kam dávat.
Jinak se mi nechce moc investovat do přívěsu jenom pro gumák. Napadlo mě, mám nový a dost velký klasický vozík za auto, tam by se vešel, když bych ho z něho nespouštěl do vody. Tam by to při nějakém uchycení taky šlo asi udělat. Nebo je má úvaha zcestná? Přeci jenom bych se nerad obložil různými vozíky za auto a podobnými verhykly, které pak člověk nemá všechny kam dávat.
Denis to napsal skoro vyčerpávajícím způsobem. já bych jen dodal, že gumák s měkým dnem lze vylepšit zhotovenou podlážkou z překližky /nebo několik dílů tvořící podlážku/. daleko lépe se na ni postavíš a držíš rovnováhu. Myslím, že některé čluny tak byly vybaveny už z výroby.
Na standardním přívěsu za osobní automobil převezeš gumák naprosto bez problémpů. Já jsem tak vozil několik let otevřenou plachtničku o rozměru cca 140x400 cm i do zahraničí. Na saitny /bočnice/ položíš zhotovené 2 ks příčné lože /jednoduché z prken a latí/ pavoukem přitáhneš ko vozejku. Do lože hodíš loď a pavoukem přitáhneš k loži i třebak vozejku. Pod lodí v korbě přívěsu máš narovnané věci. Máš spousta úložného prostoru a v autě volno. Jediný problém, který může nastat, je délka oje přívěsu. Pokud bede nafouknutý člun položen zhruba svým středem na střed ložné ploch přívěsu, neměla by ti špice lodě tlouci do kufru auta. To však vyřešíš rozříznutí oje a vsazení patřičného profilu, zavaření, přetření. případně zhotavení výsuvného oje. Technicky žádný problém a ani finanční.Pozor, při šířce větší jak 150cm musíš mít na přívěsu přední poziční světla, malé, bílé, dávají se na blatníčky.
Na standardním přívěsu za osobní automobil převezeš gumák naprosto bez problémpů. Já jsem tak vozil několik let otevřenou plachtničku o rozměru cca 140x400 cm i do zahraničí. Na saitny /bočnice/ položíš zhotovené 2 ks příčné lože /jednoduché z prken a latí/ pavoukem přitáhneš ko vozejku. Do lože hodíš loď a pavoukem přitáhneš k loži i třebak vozejku. Pod lodí v korbě přívěsu máš narovnané věci. Máš spousta úložného prostoru a v autě volno. Jediný problém, který může nastat, je délka oje přívěsu. Pokud bede nafouknutý člun položen zhruba svým středem na střed ložné ploch přívěsu, neměla by ti špice lodě tlouci do kufru auta. To však vyřešíš rozříznutí oje a vsazení patřičného profilu, zavaření, přetření. případně zhotavení výsuvného oje. Technicky žádný problém a ani finanční.Pozor, při šířce větší jak 150cm musíš mít na přívěsu přední poziční světla, malé, bílé, dávají se na blatníčky.
- libor.janko
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 526
- Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Svitavy
- Kontaktovat uživatele:
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Največšie moje poučenie bolo v tom, že nestačí jazdiť opatrne a prezieravo. Gumák samozrejme vozím v aute ďalej, ale do chorvatska som išiel z vozíkom. Vzhladom k tomu, že ten vozík je lahký, ja som ho mal tak cca 350 kg , a ideš rýchlosťou 80-90, tak spotreba je viac ako priaznivá. Pri predbiehaní chodím max 100. Večšia rýchlosť začína byť velmi velmi nebezpečná, hrozí nebezpečenstvo prevrátenia vozíku a v prípade nutnosti brzdiť to ide podstatne horšie ako si zvyknutý. Ono sa to nezdá, ale 130 maš na tachometri v momente, najme na dialnici dolu kopcom.
Ak veziem gumák v aute, tak používam na pripevnenie motora zásadne textilné gurtne, žiadne gumené pavúky. V karburátore nesmie ostať žiadny benzín, treba ho vyjazdiť do zhasnutia motoru. Potom ho vyutieram handrou a opláchnem vodou. Zaobstaral som si plechovú nádrž, tá znesie pretlak a neodfukuje výpary do priestoru ako plastová. Handru na utieranie motoru treba dať do igelitového sáčku. Ak primerane vetráš, tak aj citlivé nátury to v aute zvládnu. Nakladanie mám nacvičené a každá vec má svoje miesto. V aute vozím gumák dosť často, ak idem k Dunaju tak v podstate vždy. Niekedy sa z prívesom ani k vode nedostaneš. Treba sa pripraviť na všetky varianty.
Ak veziem gumák v aute, tak používam na pripevnenie motora zásadne textilné gurtne, žiadne gumené pavúky. V karburátore nesmie ostať žiadny benzín, treba ho vyjazdiť do zhasnutia motoru. Potom ho vyutieram handrou a opláchnem vodou. Zaobstaral som si plechovú nádrž, tá znesie pretlak a neodfukuje výpary do priestoru ako plastová. Handru na utieranie motoru treba dať do igelitového sáčku. Ak primerane vetráš, tak aj citlivé nátury to v aute zvládnu. Nakladanie mám nacvičené a každá vec má svoje miesto. V aute vozím gumák dosť často, ak idem k Dunaju tak v podstate vždy. Niekedy sa z prívesom ani k vode nedostaneš. Treba sa pripraviť na všetky varianty.
Měl jsem a ještě mám několik přívěsů a za ta léta jsem se natahal neskutečných věcí. Od 14 m vazníků po 5 t plech, lodě nepočítaje. Nejvíce jsem se však vždy obával něčeho, co připomínalo příčného rozkmitání přívěsu. Jako by někdo zadkem auta jezdil v pravo a zase v levo. Má to stupňující se spirálu, která by asi zkončila utržením nebo převrácením přívěsu. zastavit se to dalo jen intenzivním bržděním. Zmírnit se to preventivně dalo přetížením koule. Vyvolávali to především dlouhé náklady, npř. přeprava 5m fošen a pod. Stávalo se mi to i s dvouosým přívěsem, který je přeci jen stabilnější. S tou rychlostí to je jak říká Denis.Je to o to nebezpečnější, že dnešní výkonná auta bez problému tyto kritické rychloti dosáhnou. Pomalu, být ve střehu a myslet za ty před sebou a hlavně za ty za sebou.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9329
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 191
- Kontaktovat uživatele:
No já jen obecně mou zkušenost s gumákem. Vybírat bys měl podle účelu použití.
Do loňska jsem neměl žádný, respektive děti měli nějaký malý na hraní. Ten moc nevydrží, ale suchou nohou jsme se na břeh dostali.
Loni před odjezdem do Chorvatska jsem si dopřál ten luxus a na SVB objednal v podstatě jeden z nejlevnějších Seatec GT2400 - 2,40 x 1,54 m (107x58x32cm ), váha: 25,7kg, 3 osoby nebo 320kg, Motor: max. 3,7KW (5PS), barva: bílá nebo červená za 449,-EUR + dobírka (dnes stojí 429,-), podlažka je prokládáná širokými latěmi co se při balení nemusí vyndávat. Jsem s ním nadmíru spokojen, příznivá cena, velice skladný. Vybíral jsem hlavně nějaké přibližovadlo ke břehu, aby nás 4 uvezlo. Na nákupy, výlety apod. Velice dobře plave, jak na vesla tak s motorem. Stabilita taky výborná.
S laminátovým dnem asi plave takový člun na motor nejlépe, nafukovací dno je něco mezi. Volil jsem ten nejlevnější a nejskladnější. Nepotřebuji nějakou rychlou jízdu. Proto tato volba. Vezl jsem jej v lodi tam, ale protože i sbalený dost zavazel zpátky jel v kufru auta. Motor se vezl na držáku na lodi. V autě to opravdu s motorem není ono a je dost neskladný.
Poznámka: máme tady topic o gumovém člunu, na tahání přívěsu by bylo dobré nové vlákno.
Do loňska jsem neměl žádný, respektive děti měli nějaký malý na hraní. Ten moc nevydrží, ale suchou nohou jsme se na břeh dostali.
Loni před odjezdem do Chorvatska jsem si dopřál ten luxus a na SVB objednal v podstatě jeden z nejlevnějších Seatec GT2400 - 2,40 x 1,54 m (107x58x32cm ), váha: 25,7kg, 3 osoby nebo 320kg, Motor: max. 3,7KW (5PS), barva: bílá nebo červená za 449,-EUR + dobírka (dnes stojí 429,-), podlažka je prokládáná širokými latěmi co se při balení nemusí vyndávat. Jsem s ním nadmíru spokojen, příznivá cena, velice skladný. Vybíral jsem hlavně nějaké přibližovadlo ke břehu, aby nás 4 uvezlo. Na nákupy, výlety apod. Velice dobře plave, jak na vesla tak s motorem. Stabilita taky výborná.
S laminátovým dnem asi plave takový člun na motor nejlépe, nafukovací dno je něco mezi. Volil jsem ten nejlevnější a nejskladnější. Nepotřebuji nějakou rychlou jízdu. Proto tato volba. Vezl jsem jej v lodi tam, ale protože i sbalený dost zavazel zpátky jel v kufru auta. Motor se vezl na držáku na lodi. V autě to opravdu s motorem není ono a je dost neskladný.
Poznámka: máme tady topic o gumovém člunu, na tahání přívěsu by bylo dobré nové vlákno.
- Wlady
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
to Libor Janko
Ahoj. Libor to asi vystihl nejlíp. Rozhodující je převažující využití. Gumáky mají v zásadě 4 druhy den...to zní blbě,co? Ty první tři typy bez problémů složíš do kufru většího auta nebo DO vozíku. Na ten čtvrtý už by asi nebyla zmíněná konstrukce od věci. Pro přehlednost Ti to seřadím vzestupně dle ceny,hmotnosti, plavebních vlastností a stability a maličko popíšu. Vybrat si musíš podle svých požadavků sám. Universální řešení jako obvykle v podstatě neexistuje.
1. To co popisoval Libor, neboli rolovací roštová podlážka z většinou překližkových latí. Nejskladnější, nejlehčí,nejlevnější a nejhorší jízdní vlastnosti, zejména na vlnách. Většinou při srovnatelné velikosti i nejmenší nosnost.
2a. Skládací podlážka z větších dílů, pokrývající celé dno (překližka nebo AL). V podstatě jako 1, jen maličko lepší ale zase trošku těžší, dražší a méně skladná varianta.
3a. Vysokotlaká nafukovací podlážka bez dalších výztuh. Skvěle skladná varianta, ale výrazně dražší, nutná specielní pumpa a měl bych trochu obavu z případné dírečky...
2b.+3b. Viz příslušné body, ale s nafukovacím kýlem. Když už některý z nich, tak bych volil tuto variantu. Budeš se stejným motorem rychlejší, má lepší plavební vlastnosti na vlnách a kupodivu i "pod vesly"= snáze drží směr.
4. Nejlepší, ale nejdražší, nejtěžší a nejméně skladná varianta je s pevným profilovaným dnem (většinou laminát, někde v J.Americe...asi bych to našel i přesněji... vzácně i AL). Za výše uvedené "nevýhody" dostaneš odolný a v podstatě plnohodnotný vlastně nepotopitelný člun s mnohem větší životností, odolností a lepšími plavebními vlastnostmi než výše uvedené. Není problém přistát "natvrdo" na pláži a použiješ-li jej jako bajbot, nemusíš se v CR tolik bát ostrých kamenů...Ale je to něco za něco. Do menší lodi ho nesložíš vůbec, protože Ti vždycky "zbude" to neskladné dno. Cena i hmotnost je výrazně vyšší...někdy až dvojnásobná.
Tak Ti přeju šťastnou ruku. Wlady
1. To co popisoval Libor, neboli rolovací roštová podlážka z většinou překližkových latí. Nejskladnější, nejlehčí,nejlevnější a nejhorší jízdní vlastnosti, zejména na vlnách. Většinou při srovnatelné velikosti i nejmenší nosnost.
2a. Skládací podlážka z větších dílů, pokrývající celé dno (překližka nebo AL). V podstatě jako 1, jen maličko lepší ale zase trošku těžší, dražší a méně skladná varianta.
3a. Vysokotlaká nafukovací podlážka bez dalších výztuh. Skvěle skladná varianta, ale výrazně dražší, nutná specielní pumpa a měl bych trochu obavu z případné dírečky...
2b.+3b. Viz příslušné body, ale s nafukovacím kýlem. Když už některý z nich, tak bych volil tuto variantu. Budeš se stejným motorem rychlejší, má lepší plavební vlastnosti na vlnách a kupodivu i "pod vesly"= snáze drží směr.
4. Nejlepší, ale nejdražší, nejtěžší a nejméně skladná varianta je s pevným profilovaným dnem (většinou laminát, někde v J.Americe...asi bych to našel i přesněji... vzácně i AL). Za výše uvedené "nevýhody" dostaneš odolný a v podstatě plnohodnotný vlastně nepotopitelný člun s mnohem větší životností, odolností a lepšími plavebními vlastnostmi než výše uvedené. Není problém přistát "natvrdo" na pláži a použiješ-li jej jako bajbot, nemusíš se v CR tolik bát ostrých kamenů...Ale je to něco za něco. Do menší lodi ho nesložíš vůbec, protože Ti vždycky "zbude" to neskladné dno. Cena i hmotnost je výrazně vyšší...někdy až dvojnásobná.
Tak Ti přeju šťastnou ruku. Wlady
- libor.janko
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 526
- Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
- Reputace: 0
- Bydliště: Svitavy
- Kontaktovat uživatele:
- Dudo
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 28
- Registrován: čtv srp 02, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Bratislava
gumak
Pridavam sa k nazoru, ze je fakt dobre mat gumak na voziku aj ked sa da poskladat....okrem ineho sa vyhnes riziku, ze nieco z neho zabudenes doma ( môj pripad). Chrvati sice chcu nejaky ten priplatok za vozik na dialnici....ale odpada maturita s skladanim balenim, smrad v aute, zuriva manželka......a tak.
Ak sa mam priznat ja som ho neskladal este nikdy, vozik mam robeny, je dost nizky takze sa da dat na vodu prakticky vsade ( podla auta)
Ak sa mam priznat ja som ho neskladal este nikdy, vozik mam robeny, je dost nizky takze sa da dat na vodu prakticky vsade ( podla auta)
- bepo
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 18
- Registrován: pon srp 20, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Bratislava
Čln Zodiac 310 príp niečo podobné, motor 5 HP, strešný box nejaký štandart od Thule, pri laminátových strešných boxoch neviem aký by mohol problém s nosnosťou strechy či boxu . Ešte nemám nič kúpené, asi až teraz na jeseň len ma zaujíma možnosť nejakej rozumnej prepravy ak nechcem chodiť s prívesným vozíkom.
Ten problém ti Alffa napsal. Nosnost. Dívám se že člun váží 34kg, motor 19kg. To je 53kg, něco váží taky rakev, řekněme 7kg a jsme na 60kg.
A většina běžných aut má psanou nosnost střechy 50kg. Neříkám, že to nepujde, určitě to má nějakou rezervu. Ale je to na hraně. Také to je otázka organizace balení. Lze třeba do rakve dát objemnější, ale lehčí věci a do kufru obráceně.
A většina běžných aut má psanou nosnost střechy 50kg. Neříkám, že to nepujde, určitě to má nějakou rezervu. Ale je to na hraně. Také to je otázka organizace balení. Lze třeba do rakve dát objemnější, ale lehčí věci a do kufru obráceně.
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
bepo píše:Strecha má nosnosť 75 kg čiže s váhou je to OK, mňa ten strešný box napadol v súvislosti s tým pachom motora v kabínke a nepríjemnosťami pri prudšom brzdení, prívesný vozík kvôli gumáku sa mi zdá moc nekomfortné
No tak tu nosnost jsme jakž takž probrali.
S tím komfortem u vozíku, to vidím přesně naopak.
Je rozdíl zvedat 30Kg. do úrovně pasu, nebo nad hlavu.
Je rozdíl neustále něco balit a zase rozbalovat, skládat, nafukovat a zpět.
Možná se Ti zdá nekomfortní samotná jízda s vlekem.
Mno, ......... můžu z vlastní zkušenosti říct že je to jen otázka zvyku.
Po nějakém čase se budeš bez vleku cítit nesvůj.
No jestli Ti vadí zápach benzínu v kufru, tak dáš nahoru nejen motor ale také kanystr s benzínem. Asi i olej a ještě pár drobností se tam vejde...........
To bude tak metráček na střeše.
Copak střecha to asi unese (Už jsem vozil víc), o komfortní jízdu ale rozhodně nepůjde.
Suma sumárum, moje rada zní: VLEK.
alffa
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Ísť k moru so svojím gumákom je vždy o niečom inom ako o totálnej oddychovke. Čiže je to vždy trochu nekonfortné. Raz som išiel len s jednou dcérou a s manželkou a gumák som v pohode narval do auta. Auto Opel Meriva, gumák Suzumar 390 cm, motor 15 koní. Smrad v aute žiadny, niekde som tu už o tom písal. Z môjho pohladu je veľmi nevýhodné podstúpiť kalváriu s balením gumáku a brať zo sebou malý čln s peťkoňovým prtkáčikom. Ale je to vec názoru.
- bepo
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 18
- Registrován: pon srp 20, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Bratislava
No ja by som to už na dovolenke každý deň nerozbaľoval a nebalil ale hodil hore na strechu a priviazal, ide hlavne o tú dlhú cestu s vlekom a nejak aj vlek treba na dovolenke zabezbečiť proti ukradnutiu. Ak by som mal voziť vlek tak asi by som radšej kúpil čln s laminátovým dnom a nie gumenným, skôr ma zaujímali nejaké praktické skúsenosti s transportom.
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
smike píše:Jaké jiné výhody gumák poskytuje oproti stejně velkým člunům z jiných materiálů?
Ten rozdíl je skutečně pouze v té teoretické složitelnosti.
Dokonce i pro uskladnění (přezimování) je lepší je-li gumák nafouknutý.
Takže výhoda gumáku bude především na lodi, coby pomocný člun.
Tam je každej cenťák dobrej.
No a potom třeba pro lidi z paneláku.
To se ale také týká jen menších člunů, tak do těch 3,10m.
Větší čluny se nevejdou do koje ani složené.
Ještě je potřeba zmínit, při dané velikosti a hmotnosti, slušnou stabilitu.
Toť asi vše.
alffa
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů