Dno u gumáku

Nejen na "velkých" lodích se plavíme ...

Moderátoři: Pepa, david, vilma

david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon kvě 12, 2008 12:15 pm

tataS píše:a vyšla jim nějaká optimální velikost a sklon. Podle toho by měli být široké cca 30 cm (tam je problém aby šel motor mezi nimi
sklopit) a dlouhé 60 cm. Při té délce již půjde o dosti velké síly které na to budou působit a je dosti velký rozdíl jestli to bude na
klidné vodě nebo na vlnách. .



S těma klapkama ti nerozumím, nebo v tom máš hokej ty.
Klapky pro pomalejší lodˇ maj bejt 30cm dlouhé – ve směru za loď , pro rychlejší 22cm. Pomalejší a rychlejší bych viděl pod a nad 30 – 35 km/h.
Šířka klapek obecně ( v příčném směru – podél zrcadla ) co největší. U gumáku, vzhledem k jeho váze, bych to se šířkou moc nepřeháněl, řek bych že stačí kolem 20 – 25 cm. Pak zbyde místo i na transportní kolečka.
Zadní konec klapky ohraněný nahoru aspoň 20mm, ostrým úhlem.
Klapky MUSÍ být přidělané rovnou na zrcadle, zároveň se dnem, NESMÍ tam být mezera!!! Funguje to totiž na vzniku podtlaku – sání- právě v lomu dna a klapky, podlobně jako spodní strana křídla aeroplánu. Je mylnej dojem, že se loď o klapky opírá, naopak je nasávána nahoru. Proto klapky do nějakejch 18 – 22 km/h pořádně nefungujou – mimo to, že ti prodloužej WL.
Musí být stavitelné aspoň manuálně ( třeba závitový napínák), jinak těžko odhadneš sklon. A ladit po mm. Já měl na délku 30cm konec klapky obvykle 1 – 3 cm pod rovinou dna – podle rychlosti a naložení. Ale honil jsem je hydraulikou a loď měla 8m.
Když přeženeš odklon klapek, loď ztrácí příčnou stabilitu. Jede po přídi a klapkách a přešlapuje z boku na bok. Mohlo by to být na koupačku.
Je mi troch záhadou, jak se to celé bude chovat na gumáku, kde buřty přesahují za zrcadlo.
Pokud jde o křídla na motoru, dřív bych si udělal pořádnej trim odklonu nohy. :o 80% gumáků a i ostatních přívěsů a Z náhonů, co kolem mě jezdili celej víkend, ho má blbě, většinou moc velkej odklon. Maj příď u nebe a myslí si že to je to pravé. Blbost. :mad: Úhel náběhu u gumáku tak 1-3°, u pevnýho dna do 6° - když má pořádně klouzat. Navíc loď s velkým odklonem neleze z vody, tedy do kluzu. :crazy:
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon kvě 12, 2008 12:42 pm

V podstatě s tebou souhlasím. Samozřejmě budu přidávat další postupně. Já vycházím z těch emerických co jsou zde (lifters), ty jsou
určeny pro menší čluny a slabší motory. Ten odklon ode dna vidím tak na 10 až 15 stupňů max 30 ale to ukáže až provoz. Na vzpěru
jsem použil francouzské hole s jejich nastavením kolíkem. Až se dopracuji konstantní polohy, tak to udělám z nerezu. Na rozdíl od
tebe vycházím ze slabšího motoru a tam se trim nohy tolik neprojevuje (alespoň co jsem zkoušel různé polohy) odhadem počítám tak
druhá, třetí díra. Dál se moc zvedá příď. Také silně záleží na zatížení člunu. Počítám, že to bude kompromis mezi jedním až třemi
lidmi t.j. 80 až 180 kg. O dovolené na to mám asi 15 dní na testování. Tady potřebuji vyzkoušet funkčnost abych ssebou nemusel
vozit celou dílnu. Možná, že budu mít ty originální a potom bude celé zkoušení nanovo. Alespoň se mám na co těšit.
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon kvě 12, 2008 12:57 pm

[quote="tataS"]V.[/quote]

dej mi na ty " lifters " nějaký odkaz. nejak se mi ty úhly nezdaj - moc velký. posouvání o díru anglický hole - nesmysl. dej napínák !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon kvě 12, 2008 1:05 pm

Je to v tomto topiku na stránce 2 od bruta. (www. marine atd.) Jinak ty hole jsou francouzké.
Ty napínáky bych musel kupovat. Hole mi zůstali jako špatná vzpomínka, tak ať slouží k něčemu lepšímu.
Ty dírky jsou od sebe 25 mm a když jsem si to namaloval, tak je to po 8mi stupních. není problém udělat dírky hustěji. A to chci právě tady vyzkoušet. Jakou mají oni regulaci jsem z toho nepoznal.
Naposledy upravil(a) tataS dne pon kvě 12, 2008 1:20 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 833
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod Renda » pon kvě 12, 2008 1:10 pm

BRUT píše:ked som namontoval trim. klapky na lod, bol to dost citelny rozdiel. Mam tie male, kupovane v imidjexe na zodiac, ale uvazujem prave o tomto: http://www.maximarine.com/products/lifters/index.html
Cena 120 USD plus postovne do SK cca 40USD. Keby niekto vedel o niecom podobnom v nasom regione bolo by fajn.
Okrem toho som pridal aj trimy co sa pripevnuju na motor a rozdiel som vobec nepocitil. Mozno je to tym, ze mam slaby motor 5k, alebo tym, ze uz su klapky na lodi.
Nemyslej voni tohle? --- jó, koukám, myslej a ještě byli rychlejší :-)
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon kvě 12, 2008 1:14 pm

tataS píše:Je to v tomto topiku na stránce 2 od bruta. (www. marine atd.) Jinak ty hole jsou francouzké.
Ty napínáky bych musel kupovat. Hole mi zůstali jako špatná vzpomínka, tak ať slouží k něčemu lepšímu.


ja to mezitím našel taky. http://allinflatables.com/shopping/lifters/
je to vlastě prodloužení dna a s klapkama to nemá nic. taky proto tomu říkaj ploutve. je jasný že tohle funguje i při malejch rychlostech. ten hel nastavení bude od 0° tak do 5°, víc 100% ne. to by pak byla hydrodynamická brzda dobrá na přistávání.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon kvě 12, 2008 1:25 pm

Není mi jasné jak působí ty mikrotrysky co tam mají dodat vzduch. Ten sklon musí být větší než 5 stupňů, jinak by se tam vzduch neudržel. Já je mám dlouhé 50cm. Kolečka se tam ale v žádném případě nevejdou, musí být sundavací.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 833
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 2

mikrotrysky

Příspěvekod Renda » pon kvě 12, 2008 2:35 pm

tataS píše:Není mi jasné jak působí ty mikrotrysky co tam mají dodat vzduch.
Je tam velká rychlost proudění, tudíž dynamický podtlak, tudíž by se mohl vzduch přisávat mezerou mezi zrcadlem a těma plácačkama.
Úhel plácaček se bude muset nastavovat asi fakt dost jemně.
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: mikrotrysky

Příspěvekod david » pon kvě 12, 2008 3:06 pm

Renda píše:
tataS píše:Není mi jasné jak působí ty mikrotrysky co tam mají dodat vzduch.
Je tam velká rychlost proudění, tudíž dynamický podtlak, tudíž by se mohl vzduch přisávat mezerou mezi zrcadlem a těma plácačkama.
Úhel plácaček se bude muset nastavovat asi fakt dost jemně.


Ano, uhodil si všechny hřebíky na hlavičku ( jen se přisává těma "tryskama"):good:


podle obrázku, jestli to vůbec štelujou, tak natáčením vzpěry na šroubu v zrcadlovým závěsu
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon kvě 12, 2008 8:14 pm

Nejsem si jist s tím dynamickým podtlakem. Kzeman píše, že tou mezerou mu stříká voda a to by byl spíše přetlak a proto bych očekával, že voda bude stříkat těmi tryskami ven. Na těch fotkách a obrázcích je vidět upevnění zároveň se dnem a sklon cca 5 až 10 stupňů. pokud by byl 0 tak by to asi nemělo žádný efekt. Zatím jsem chtěl vycházet z 0° a přidávat po 8°. Po Vašem zhodnocení to
změním na 4°. Je mi jasné, že s tím žádných zázraků nedocílím ale co když přece trochu. Ty amíci s tím zatím asi velkou díru neudě-
lali ale ty jejich obrázky mají logiku a podle fyziky ty to mělo fungovat. Pro ten pocit jízdy ve skluzu člověk udělá ledacos.
Zvětšil jsem si jejich obrázek a dle toho je mají připevněné asi tak 4 cm nade dnem a sklon je asi 9° ale je to z obrázku.
Z těch pochvalných dopisů vyplývá, že to dělají od roku 2002. Větší efekt to má u motorů od 10 Hp.
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon kvě 12, 2008 9:19 pm

tataS píše:Nejsem si jist s tím dynamickým podtlakem. Kzeman píše, že tou mezerou mu stříká voda a to by byl spíše přetlak a proto bych očekával, že voda bude stříkat těmi tryskami ven. Pro ten pocit jízdy ve skluzu člověk udělá ledacos.


o tom pocitu jízdy v kluzu si nechám vyprávět. Postavil jsem před cca 23 - 4 rokama první kajuťák v čechách, 8m s dieselem - Avií, co šel v kluzu. na něm jsem taky měl první klapky v čechách, co chodily na hydrauliku - všechno samodomo okopírované z literatury. Tehdy sem taky pěkně poznal co je závist.

ten vzduch se přisaje na jakékoli šikovně udělané hraně, na které znikne podtlak, bez ohledu na polohu klapek. stačí šikmo vyvrtaná dírka. takhle, ve větším, funguje vylévání vody na okruhových plachetnicích - dnové sací klapky.
kzeman měl mezi klapkou a zrcadlem 10 cm. tak to teda nejde.
větší efekt u silnějších motorů je danej větší rychlostí a zcela určitě stoupáním vrtule. předpokládám, že u slabých motorů se nepočítá s jízdou vyší rychlostí a vrtule tedy bude víc do tahu. například i u 15 koní na gumáku RIB jsme museli měnit standartní vrtuli za rychlejší, protože v cca 40km/h už vypínalo zapalování - přetočenej motor.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte kvě 13, 2008 1:23 pm

Jenom info foto jak jsem to udělal.Obrázek
Naposledy upravil(a) tataS dne úte kvě 13, 2008 1:52 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 833
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 2

plácačky

Příspěvekod Renda » úte kvě 13, 2008 6:28 pm

to tataS:
Tak to je hustýýý!! :lol: Ne, fakt, předčily moje očekávání (v dobrém) :good: Fotka je nad 1000 slov!
.. a ten Tvůj Suzumar s lakovaným zrcadlem je prostě k sežrání ;)
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 371
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » úte kvě 13, 2008 7:04 pm

tatas-doufám,že jak to odzkoušíš a vyladíš ,tak se taky pochlubíš co to dělá na vodě,v obýváku to vypadá dobře.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 998
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » úte kvě 13, 2008 7:37 pm

Co teď dělá ten chudák invalida, kterému jsi sebral berle a udělal sis z nich ty vzpěry na trimovací klápy? :)
Beru zpět, teď jsem si přečetl tvůj příspěvek kde to vysvětluješ.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte kvě 13, 2008 7:56 pm

Ty berle byli moje a na to konto jsem teď v invalidní penzi. A za trest jsem je použil na něco zajímavějšího.
V obýváku by mě to žena netrpěla těch 14dní co jsem to dával dohromady. Teď je mi to líto dát to sežrat mořské vodě.
Jestli se to aspoň trochu osvědčí a ty pochvalné dopisy u originálu budou mít aspoň trochu pravdu, tak to udělám z nerezu.
Váhově to asi vyjde stejně, protože teď každá váží 1,8kg.
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 126
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kzeman » úte kvě 13, 2008 8:36 pm

To TataS: Vidím že jsi pěkná hračička, ale vymakaný to máš pěkně.
Ty 2 oka na zrcadle a lanko, tam byly ? K čemu to je ?
Omlouvám se za zvědavost, dík.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte kvě 13, 2008 9:41 pm

Ty oka jsou originál ale původně byly zevnitř.
Naposledy upravil(a) tataS dne úte kvě 13, 2008 9:44 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte kvě 13, 2008 9:43 pm

Ty oka jsou originál ale původně byly zevnitř. Vepředu ve vnitř jsou uprostřed buřtů oka jako z venku, o kousek menší a je to na zvedání člunu, když je jako dinghy na větší lodi. A to lanko je šňůrka od vypouštěcího špuntu. Mají to u Suzumaru všechno udělané
pěkně a cena 890EUR za tuhle DS 290 Al je taky pěkná. A tak s motorem 6Hp na kterém je 4ka mě mohou v HR ....
Naposledy upravil(a) tataS dne úte kvě 13, 2008 11:15 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
vovsky
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: úte bře 18, 2008 1:00 am
Reputace: 15

Příspěvekod vovsky » úte kvě 13, 2008 10:03 pm

Nemysli si,že jsou tak blbý a nepoznají 4 od 6
Uživatelský avatar
BRUT
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: ned dub 22, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod BRUT » úte kvě 13, 2008 10:11 pm

no mne sa zda ze motory 4 5 a 6 maju rovnake telo, takze poznat to, to by musel byt dost macher, ktory by to spoznal podla karburatora...
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte kvě 13, 2008 10:56 pm

Já si nic nemyslím. Já to mám v pořádku dle jejich předpisů bez viněty. Ale se 4kou to nebude tak atraktivní pro případné nezvané
zájemce. pro rendu: Kompletní výbava.
to bObrázekrut: Dvířka od kredence byli moc velké, tak jsem to udělal z gumy na podrážky a pár kousků duralových eloxovaných pásků.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » sob čer 07, 2008 7:38 pm

Dnes mi přišli díky Liborovi a jeho odkazu na dovoz věcí z USA ty originál "lifters" od Maxi Marine co je na ně výše odkaz a co jsem
zkoušel vyrobit. Nechal jsem si je poslat abych vyzkoušel onu firmu a také jak rychle to příjde. Objednal jsem to 23.5. a dnes mě
to EMS přivezla domu. Celá trasa se dá sledovat in line.
to david, renda, alex a halladin:Obrázek
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob čer 07, 2008 7:52 pm

No, motoru 5 HP to kupovat nebudu, ale věčne u něj nezůstanu.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » sob čer 07, 2008 8:45 pm

Je to pro čluny od 8" a motory od 4 Hp.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů