Dno u gumáku

Nejen na "velkých" lodích se plavíme ...

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob čer 07, 2008 10:14 pm

čluny od 8 " ? to je 8 palců ?
Uživatelský avatar
Fitor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 129
Registrován: pon srp 27, 2007 2:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod Fitor » sob čer 07, 2008 10:44 pm

Ahoj, spíš stop, bych to viděl.
Jenom dotaz na tataS, výše jsi psal, že máš člun 2,90m a je to v Chorvatsku v poho. Já jsem dostal od turistického sdružení odpověď, že se platí od 2,40m a ne od 3,0m. Už se to tu dost probíralo, ale pořád si nejsem jistý, jak to je.
Dík
Fitor
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » sob čer 07, 2008 10:49 pm

Tak malé by nepotřebovali vložit podlahu. možná bys o něm měl přemýšlet. Jak jsem tě již měl možnost poznat, tak si to
stejně pořídíš. Já ti potom prozradím jak na to. Když se do toho člověk jednou dá, tak to chce mít celé. Je mi líto, že teď budeš
špatně spát. Já jsem po tom toužil jenom 2 měsíce a nebýt Libora s těmi sextanty, tak jsem to oželel.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » sob čer 07, 2008 10:57 pm

Právě proto, že se to probíralo tak bys to měl vědět. Dával jsem zde již několik odkazů na oficiální stránky ministerstev a pod.
Platí to již od loňska. Všechny ty sdružení a pod mají stránky dost staré a jsou tam lidi, kterým je fuk co ti řeknou. Jelikož
nejsem žádné sdružení, tak mi asi nebudeš věřit a proto je to na tobě. Nejlépe bude, když si hodíš korunou.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob čer 07, 2008 11:32 pm

Ale jo, ale letos ne. Ještě mě čeká dost investic do Atola, než pojedu na dunaj. Minulý týden mi přišlo bimini na gumák a ta lednička taky :-)
A spát budu dobře :-)
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

dotas natataS

Příspěvekod halladin » ned čer 08, 2008 6:39 pm

Vidím dobře, , že je to přišroubované napevno, takže při vyfouknutí se to musí odšroubovat celé ?
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned čer 08, 2008 9:11 pm

Není je to velmi snadno sundavací. Nahoře sundáš tu křídlovou matku a dole je u zrcadla taková rukověť nahoře, kterou nadzvedneš a vyhákneš to z toho šedivého závěsu na zrcadle. Toť vsjo. Celý balík měl 3,15 kg a z toho krabice cca 20 dkg. Je u toho šablona, podle
které podle výkonu motoru a velikosti člunu (od 8 do 16 stop a motor od 4 do 60 Hp, čluny gumové i RIB a AL čluny) určuje jak vysoko
má být spodní závěs a horní šroub na zrcadle. Je to vyřezané z materiálu který vypadá jako měkšší novodur ale není tak křehký.
Asi by se to dalo vyřezat z desky. Ta vzpěra je také z takového materiálu. Nemá tam co zreznout. Ty přisávací trysky na vzduch jsou
velmi jednoduše vyřešené a fungují tak, že při větší rychlosti se ploutve prohne nahoru a tím se otevře dírka pro přisání vzduchu.
Protože jsem tušil tyto věci a z té fotky na prospektu to nebylo vidět, tak jsem si je objednal. Uvidím jak to bude fungovat proti
tomu mému systému. Již to tady asi nestihnu, protože máme vytopený sklep a musím to do odjezdu vyřešit. Jedu 25.6.
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 126
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kzeman » pon čer 09, 2008 3:21 am

To tataS: V kterých místech mají být ty dírky pro přisávání vzduchu ?
Ať čučím sebevíc nic na ploutvích nevidím, takže mi zcela uniká jejich význam. Předem díky
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon čer 09, 2008 7:24 am

Tady to není vidět. Horní výztuha je zespodu přitažena třemi šroubky. Ten u zrcadla má pod hlavičkou velkoplošnou podložku. Je
asi 10 cm od hrany desky a tam je oválná díra 4x15 mm. Seshora je to zakryto horní výztuhou, která se nad dírou začíná pozvolna
zvedat do háčku na zaháknutí. Je to konstrukčně velmi jednoduché a proto si myslím, že by to mohlo i fungovat. Jinak kromě dvou
děr u vzpěry jsou pro nastavení sklonu tři díry v horní výztuze. Upozorňují na správné nastavení trimu motoru. Podle malé destičky
mezi ploutvemi vepředu, která slouží k nastavení trimu, by trim měl být na cca třetí dírce. Já jsem zvyklý na druhou a tak uvidím.
Bohužel více uvedu až po 18.7. Jinak tam mají uvedeno několik patentů.
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 126
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kzeman » čtv čer 12, 2008 6:27 pm

Předevčírem jsem byl odzkoušet moje zimní výtvory na Labi: střecha proti slunci-dešti, opěradlo lavičky, prodloužené řízení a předělané klapky. Vše proběhlo k plné mé spokojenosti a i když klapky byly odzkušovány v jednočlenném obsazení s výbavou na 2 dny, nemohu říci zda jsem pocítil podstatný rozdíl, to by se jistě projevilo při dvoumístném obsazení, ale připadalo mi to příjemnější, takže je s sebou budu tahat i příště, pokud nebudu používat kolečka na převoz (uchycuji to do stejného jeklu na zrcadle).
Pochybnosti o klapkách se dostavily druhý den.
Protože jsem očekával psí počasí podle nočního průběhu, vyrazil jsem od Poděbrad ráno po otevření komor a pro jistotu jsem zabalil střechu (i když se chovala velmi dobře i při kluzu). Upalovalo to velice pěkně a protože se počasí nehoršilo, naopak a nahnal jsem zbytečně čas, zastavil jsem se na Sandberku udělat snídani.
Když jsem vyjel zpět na Labe, motor po přejití do skluzu nepříjemně chvílkami vibroval, proto jsem zkontroloval vrtuli zda jsem něco nenamotal, ale nic. Pak jsem si všiml že to způsobuje podstatné zvyšování otáček, jako kdyby na vrtuli nešla voda, ale vzduchové bubliny. Vzpomenul jsem si na tataSovu zmínku o těch dírkách a procházel všechny možnosti které by mohly být příčinou.
Nakonec jsem si vzpomenul na zmínky o tvoření kapes na dně, když není dostatečne nafouknutý buřt dna, ale to už mne tlačil čas tak jsem nemohl odzkušovat.
Je mi podezřelé že by to bylo změnou tlaku v buřtu, když to bylo celou noc na vodě, nebo průtažnost materiálu dna, všechno je možné, tak uvidím při příští zkoužce, až se to vyskytne, zda tomu bude i bez klapek a potom po dohuštění. (Škoda že zde nejde zvuk to by mi jistě někdo kdo se stím setkal potvrdil zda se moje úvahy ubírají správným směrem)
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv čer 12, 2008 7:18 pm

To s těmi kapsami na dně se projevovalo takovou pulzací jízdy a ne vibracemi. Člun se rozjel a v určitý moment jako by jej něco
chytlo za zadek se zbrzdil a motor se dusil a nešel do otáček a tak to pulsovalo. Ovšem při naloženém člunu a otáčkách asi na 3/4.
Pokud jsem jel pomalu tak ne. Také ve skluzu při prázdném člunu nebyl problém. S tím vibrováním nesouvisí kavitace, při té
motor vylétne do vysokých otáček a když ubereš tak jde normálně. S tou pulsací jsem se setkal u zoomu 310 s motorem 5Hp ve
třech lidech. Se slabším ani silnějším motorem to nebylo. To mě potvrdilo více majitelů této kombinace.
Ty originál ploutve se upevňují cca 3 cm nad spodkem zrcadla a vzduch by měl být pod nimi. Mezi sebou mají 26 cm a tak by to nemělo dělat nic s propelerem.
Neuvedl jsi velikost člunu, typ a výkon motoru aby se z toho dalo něco odvodit. Také je otázka jak moc máš antikavitační plochu
motoru nízko pod zrcadlem. Já jsem se ustálil na cca 5 cm pod. Ale to mám vyzkoušené na moři pro vlny. Všechno to chce vyzkoušet,
protože nikdo ti to z hlavy neřekne.
Uživatelský avatar
BRUT
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: ned dub 22, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod BRUT » čtv čer 12, 2008 10:23 pm

ako mozem nastavit vysku antikavitacnej plochy? zavesim motor na zrkadlo a nemam moznost to nastavovat...ci ano?
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » čtv čer 12, 2008 10:30 pm

BRUT píše:ako mozem nastavit vysku antikavitacnej plochy? zavesim motor na zrkadlo a nemam moznost to nastavovat...ci ano?

Podložíš, nebo vyřízneš. ;)
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 126
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kzeman » pát čer 13, 2008 5:50 pm

TataS díky za popis, doplňuji.
Člun ZOOM 310 S, motor 5 HP 2takt Tohatsu, kavitační deska 3-5 cm pod spodkem, ploutve byly zároveň se spodkem zrcadla(příště dám 3 cm nad spodek), mezera mezi deskami nevím, ale vrtuli zvedám opatrně, je to akorát.
Docházelo k tomu pouze při plavbě ve skluzu a až druhý den po ujetí něco přes 20 km a cca půl hodinové přestávce, zátěž a rozložení beze změny..
Průběh byl obdobný jak popisuješ, ale s jiným koncem.
Člun přešel do skluzu, trochu zpomalil, motor byl více zatížen(míně ztratil otáčky), člun zpomalil znatelněji a otáčky vylétly. Po ubrání to přešlo do výtlaku a jelo normálně.
Předpokládám že to má něco společného s kavitací, protože motor vylétl do otáček jako kdyby vrtule vykoukla z vody, ponořena však byla.
Svým příspěvkem nechci obtěžovat, ale předpokládám že poznatky se mohou někomu hodit.
Chtěl jsem již dříve připojit fotky, ale zapomenul jsem to, pouze si pamatuji že to bylo velice jednoduché a výsledkem je, že po napsání textu, výběru fotky a kopírování ??for forums (1), místo odeslání zruším vždy sesmolený příspěvek a nasr. odcházím, s vědomím že to lepší v mém věku již nebude. Když to přejde odešlu alespoň nový text.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pát čer 13, 2008 7:21 pm

Z tvého popisu bych usuzoval, že to bude chtít upravit sklon klapek. Připadá mi, že se ti příď ponoří a zadek zvedne a tím se vrtule roztočí ve vzduchu. Ještě zkus změnit trim motoru. Na které dírce od spodu to máš? Já to dávám na 2až 3 dle zatížení a stylu jízdy.
Ale to chce odzkoušet a k tomu je dobré aby to někdo sledoval ze břehu, protože na člunu je to příliš subjektivní. Asi by ti k tomu
mohl přidat poznatky david. Již tady vzpomínal přetrimované čluny na Vltavě. (Připadá mi, že máš malý trim.)
Uživatelský avatar
kzeman
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 126
Registrován: čtv lis 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kzeman » sob čer 14, 2008 6:21 am

Sklon klapek mám rovně se dnem a zkusím je dát 3 cm nade dno, tak těch dírek na sklon udělám více.
Trim motoru jsem měl na druhé dírce a když se to začalo projevovat vzpomenul jsem si na tvoji poznámku, dal jsem to na třetí a myslel jsem že mám vystaráno, jenže se to projevilo pouze o pár vteřin později, ale nepomohlo to.
Příď se mi nenoří a vrtule se vžádném případě nedostává z vody.
Sedl jsem si až k motoru a pozoroval, vše probíhá normálně a když se to roztočí do otáček, začne to jako "vařit", proto se domnívám že to má něco společnýho s kavitací, kdy vzniká na lopatkách vrtule podtlak, tomu by mohly sloužit ty dírky na lopatkách k přisávání a vyrovnávání podtlaku.
TataS mohl by jsi mi odsouhlasit ty dírky ? Psal jsi asi 10 cm od zrcadla, oválné 4x15 mm. (Předpokládám že jsou uprostřed klapek a delší stranou v podélném směru. Ano ?)
Dalo by se říci, že se to dá snadno odzkoušet, když se ty dírky přelepí, ale nepokoušej se o to ani ze zvědavosti, protože se to začalo projevovat až druhý den a po dvaceti kilometrech, takže příčiny budou nahodilé a asi nebudou způsobeny ani teplotou.
Ty dírky tam ještě udělám a uvidím, vyhodit to můžu vždycky, nic nepokazím, ale jízda s nimi mi připadala taková příjemněší i když neumím popsat proč, možná pouze proto že zmizela ta velká vlna za zrcadlem.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » sob čer 14, 2008 7:44 am

Ty ovály jsou jak píšeš. Je to 4mm frézkou udělaný otvor v délce 32mm.(Původních 15 byl omyl) Ze shora přikryté tou podélnou výztuhou,(šíře12mm) která se na konci toho oválu (u zrcadla) začíná lehce zvedat. Šroubek je na vzdálenějším konci oválu (od zrcadla
7mm od konce) podložka je 20mm, (pouze pod tímto šroubkem) a je tam daná vazelina. Tak usuzuji, že se to má při určitém režimu pohybovat směrem dopředu (ten šroubek). Na fotce toho moc vidět není ale při zkoušce jsem přišel na to, že v místě oválu je udělána prohlubeň asi 2mm. (taková mělká miska o průměru cca 50mm) Štěrbina sezhora pod výztuhou je podle listových měrek 0,3mm.
Podle toho jak se prohýbá celá ploutev, tak se štěrbina pohybem horní výztuhy přivírá nebo otevírá ale jenom hodně pomalu a málo a
šroubek se posunuje dozadu (štěrbina se otevírá -konec ploutve se zvedá). Asi na těch jejich patentech něco bude.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 833
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod Renda » úte srp 12, 2008 12:37 pm

tataS píše:Dnes mi přišli díky Liborovi a jeho odkazu na dovoz věcí z USA ty originál "lifters" od Maxi Marine co je na ně výše odkaz a co jsem
zkoušel vyrobit. Nechal jsem si je poslat abych vyzkoušel onu firmu a také jak rychle to příjde. Objednal jsem to 23.5. a dnes mě
to EMS přivezla domu. Celá trasa se dá sledovat in line.
to david, renda, alex a halladin:Obrázek
Pořád čekám, že tu popíšeš své zkušenosti s klapkami ... a pořád nic. :cry:
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » úte srp 12, 2008 1:13 pm

Podívej se do topiku: tahadlo za člun - tam jsem to shrnul. Ty dělané doma mají v podstatě stejné parametry, tak jsem je nechtěl
máčet. V HR to nikdo neměl a bylo na to dost dotazů. Největší efekt byl při rychlé jízdě (nezvedala se špička) a ve vlnám (člun se
tolik nehoupal podélně). Nemohu říci, že se bez toho nedá žít ale není to na škodu a rychle přivykneš a ani si ten rozdíl neuvědomuješ.
Rozdíl v rychlosti byl dle GPS asi 1-2km do mínusu. Jak rychle se zvedá do skluzu se těžko dá měřit s tak malým člunem a motorem.
Měl snahu jít do skluzu při větším zatížení než bez nich. Neměl jsem nikoho, kdo by natočil nějaké video a ty fotky jsem
vybral z toho co žena udělala na větší vzdálenost (foceno G9 na 12Mb seriově) abych to mohl vytáhnout na trochu koukatelno.
To zvedání člunu tam není tak patrné, protože jsme s vnučkou na desce jezdili 16-17km a to se začíná zvedat a s takovou brzdou
za sebou stačí málo (protivítr, otáčka, přejetí vlastní stopy) a ztrácíš rychlost. Také ta historka s němcema a kapitanátem mě brzdila
píšu o tom v topiku: Viněta- poplatek. S vnučkou jsme se i tak vyblbli dost a zajezdili si rychlostí přez 20km po okolí až do vzdálenosti
cca 10km. Bohužel mám kanystry jen na 18l, tak jsem po vycucnutí z auta cca 20l (víc to nešlo) museli jezdit 5km pro benzín.
Ovšem velmi se mi zalíbilo těch 22 dnů, co jsme tam byli a 2000 EUR za komplet vsjou mě nepřišlo moc. Již mám na co začít
melouchařit k penzi.
Jinak ty doma dělané nabídnu k dispozici za 2000,-Kč. Je to tak 50% ceny co mě přišli originály. A ani to nepokryje materiál.
Kdo bude mít zájem ať se hlásí.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 833
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod Renda » stř srp 13, 2008 7:37 am

tataS píše:Podívej se do topiku: tahadlo za člun - tam jsem to shrnul. Ty dělané doma mají v podstatě stejné parametry, tak jsem je nechtěl
máčet. V HR to nikdo neměl a bylo na to dost dotazů. Největší efekt byl při rychlé jízdě (nezvedala se špička) a ve vlnám (člun se
tolik nehoupal podélně). Nemohu říci, že se bez toho nedá žít ale není to na škodu a rychle přivykneš a ani si ten rozdíl neuvědomuješ.
Rozdíl v rychlosti byl dle GPS asi 1-2km do mínusu. Jak rychle se zvedá do skluzu se těžko dá měřit s tak malým člunem a motorem.
Měl snahu jít do skluzu při větším zatížení než bez nich. Neměl jsem nikoho, kdo by natočil nějaké video a ty fotky jsem
vybral z toho co žena udělala na větší vzdálenost (foceno G9 na 12Mb seriově) abych to mohl vytáhnout na trochu koukatelno.
To zvedání člunu tam není tak patrné, protože jsme s vnučkou na desce jezdili 16-17km a to se začíná zvedat a s takovou brzdou
za sebou stačí málo (protivítr, otáčka, přejetí vlastní stopy) a ztrácíš rychlost. Také ta historka s němcema a kapitanátem mě brzdila
píšu o tom v topiku: Viněta- poplatek. S vnučkou jsme se i tak vyblbli dost a zajezdili si rychlostí přez 20km po okolí až do vzdálenosti
cca 10km. Bohužel mám kanystry jen na 18l, tak jsem po vycucnutí z auta cca 20l (víc to nešlo) museli jezdit 5km pro benzín.
Ovšem velmi se mi zalíbilo těch 22 dnů, co jsme tam byli a 2000 EUR za komplet vsjo mě nepřišlo moc. Již mám na co začít melouchařit k penzi.
Jinak ty doma dělané nabídnu k dispozici za 2000,-Kč. Je to tak 50% ceny co mě přišly originály. A ani to nepokryje materiál.
Kdo bude mít zájem ať se hlásí.
No v topiku "Tahadlo za člun" toho o těch Tvých ploutvích zas moc není a ani to tam asi nemá co dělat. Celkový dojem je tedy rozpačitý? Dokonce maximální rychlost o 2km/h poklesla? :?
Hlavní důvod, pro který bych ploutve pořizoval, by byl, aby se člun dostal do skluzu s větším zatížením. Z toho vyplývá základní otázka:
S jakým zatížením se Tvůj Suzumar 290 dostane ještě do skluzu (nejsou-li velké vlny)?
Kolik kg odhaduješ rozdíl S a BEZ ploutví?
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř srp 13, 2008 8:56 am

To s tím poklesem rychlosti potvrzují i ostatní s trim klapkami a pod. Zkoušel jsem různý sklon a na konec jsem skončil na asi 5°.
Čím byl sklon větší, tím více klesala rychlost bez většího dalšího efektu. Za jak dlouho jsem jel ve skluzu s a bez nemělo cenu
měřit, jelikož se těžko dali zajistit pořád stejné ideální podmínky (vítr, vlny od lodí, směr jízdy atd.) a v praxi není důležité
jestli se zvedneš o několik sek. rychleji. Vždy to byla otázka okolo 10-15 sek. Také otázku váhy jsem moc přesně nezkoumal, protože
jsem neměl sebou cejchované závaží ale dle odhadu je hranice okolo 150kg. (Já+ vnučka 115kg okamžitě, já+ žena 150lg za chvíli a
já+ žena+vnučka bez ničeho v člunu (ani lavička a kotva) 185kg po větru chvílemi na menších vlnách, na klidné hladině jakž-tak)
U motoru by to chtělo ještě nějaké HP. Myslím, že optimální by byl 7,5-8HP (takový jednoválec Selva) ale to je potom celé o něčem jiném. Nejdůležitější potvrzení toho z prospektu pro mne byla zvýšená stabilita ve vlnách a při jízdě při vyšší rychlosti, kdy se nezvedala
tolik špička a člun nebyl tak citlivý na protivítr. Pokud jsme seděli na lavičce, tak byl člun zvednutý do cca 1ní třetiny, když jsem seděl
já na válci vzadu tak do poloviny bez výrazného zvednutí přídě. Je jasné, že u tohoto kompletu hraje roli každý kg a u mne ještě při
vyšší rychlosti směr větru a nástavba na přídi. Neměl jsem o těch ploutvích přehnané představy a šlo více o zábavu důchodce ale
v podstatě mě nezklamali a splnili účel. Jejich celková cena i s dopravou 3850Kč ovšem vzhledem k době používání (letos 22dnů)
je neekonomická ale u této zábavy se na to tak nedívám. Tož tak.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 833
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod Renda » stř srp 13, 2008 11:02 am

tataS píše:... dle odhadu je hranice okolo 150kg. (Já+ vnučka 115kg okamžitě, já+ žena 150lg za chvíli a
já+ žena+vnučka bez ničeho v člunu (ani lavička a kotva) 185kg po větru chvílemi na menších vlnách, na klidné hladině jakž-tak)
U motoru by to chtělo ještě nějaké HP. Myslím, že optimální by byl 7,5-8HP (takový jednoválec Selva) ale to je potom celé o něčem jiném...
Díky - tuhle informaci jsem potřeboval. V podstatě přesně odpovídá mým zkušenostem se srovnatelnou sestavou bez ploutví.
Jelikož "Vše mezi volnoběhem a skluzem je jen mrhání palivem!", potřeboval bych takovouto sestavu dostávat do skluzu při zatížení ~200kg. 8)
Uvažoval jsi o krátkodobé forsáži motoru v kombinaci např. s tlačnější = pomalejší vrtulí ap.? Něco za něco - klidně bych obětoval maximální rychlost, jen aby to jelo ve skluzu. Mám dojem, že když už by v něm člun byl, mohla by ho tam na klidné vodě ta 6ka (=6HP) udržet.
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 371
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » stř srp 13, 2008 3:23 pm

Mám na hraní soupravu Zodiac cadet S(285+motor Tohatsu 5 Hp) a mám stejné poznatky jako tataS.S váhou do 180 kg jde do skluzu celkem dobře,ale stačí pes(14 kg) navíc a už hledám různé rozmístění váhy aby se to ve skluzu održelo(většinou s obtížemi).Ještě mám jeden poznatek,když fouká slabý protivítr,že se čeří hladina (vlnky tak 10-15 cm)tak člun jede jak na vzduchovým polštáři .Ale stačí se posunout o 10cm dopředu nebo dozadu a je to v pytli.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř srp 13, 2008 3:45 pm

Neumím si tu forsáž dost dobře představit. Šel bych do čehokoliv, čím bych zvedl výkon motoru i na úkor životnosti ale experiment
s N2 a pod. je u toho motoru těžko proveditelný jinak než jednorázově. A hlavně když máš vlny od půl metru (možná i míň) je tato velkost bárky malá na větší rychlost. Zkusil jsem sám na vlnách cca 40cm jet naplno a to máš co dělat se udržet abys nevylítl pryč.
Při jednom skoku jsem nadskočil asi 0,5m a praskla mi lavička. A to mám jen 83kg, tak si představ sebe! Hlavně se ale dostává ven
z vody vrtule a tím že není v záběru tak klesne rychlost. Do skluzu to šlo asi tak mezi 18-22km podle zatížení. Když sem jel sám tak
to byla otázka 6-10vteřin, takže se to nedalo moc měřit. Ono dost záleží na směru větru a podle toho na směru kam jdou vlny.
To s tou vrtulí není tak jednoduché. Já, když jsem sháněl náhradní (dost mě letos pomohla, protože mě vlna v přístavišti při vykládání
hodila na břeh a přesto že jsem měl motor zvednutý na 1 zásek, tak se konec jednoho listu dosti ohnul a motor při vyšších otáčkách
dost silně vibroval) tak jsem byl rád, že jsem dostal základní a nikdo jinou neuměl i když v katalogu je (taky jsem o tom uvažoval).
Jednou jsme se vraceli ve čtyřech + 2 děti cca 450kg a to byl problém jet rovně- honilo mě to sem tam a nebyli moc velké vlny.
Když je to víc naložené, tak nedostaneš motor (6HP) do vyšších otáček a tak se nezvedneš. Jak jseš nahoře tak už to jde. A to jsem
převrtal hl. trysku z 0,78 na 0,80 a udělal boční vývod výfuku přez montážní záslepku na noze aby neměl výfuk takový odpor. Byl u
toho znát vyšší kroutící moment ve středních otáčkách. Bohužel mi chybí na takové experimenty otáčkoměr aby se to dalo objektivně
posoudit. Dal bych si jej do krytu motoru. Teď jsem převrtal hl. trysku na 0,85 tak jak to měli u tohoto motoru do roku 2003 (podle
jejich katalogu než si začali hrát na ekologii). Chtělo by to proměnný předstih ale jak jsem na to koukal, tak tam na odstředivou
regulaci není místo pod setrvákem a digitální jednotka taky není. Nejlepší by asi byl karburátor s větším průměrem a sací potrubí ale na to již kašlu. Teď co jsem objevil Selvu 1válec 8HP, tak se více dívám na eBay.de. To by asi tak byla rozumná hranice. A 8ka
by šla předělat na 6ku. Jinak ty motory od 6ky jsou na pohled stejné. Mají taky 8ku od Yamahy a jiných ale to jsou všechno dvouválce
a ty jsou již výrazně dražší a těžší. Zima bude zase dlouhá a tak něco spáchám. Občas se mi zdá, jak mě člun s vytočeným motorem
na vlně vyhodil ven a mizí s utaženým plynem (jak většinou jezdívám) v dáli.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 833
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod Renda » stř srp 13, 2008 9:43 pm

tataS píše:Neumím si tu forsáž dost dobře představit. Šel bych do čehokoliv, čím bych zvedl výkon motoru i na úkor životnosti ale experiment s N2 a pod. je u toho motoru těžko proveditelný jinak než jednorázově.
Moje řeč! Takže myslíš, že např. ty spreje, co se používají v autech by zde nešly?

tataS píše:A hlavně když máš vlny od půl metru (možná i míň) je tato velkost bárky malá na větší rychlost. Zkusil jsem sám na vlnách cca 40cm jet naplno a to máš co dělat se udržet abys nevylítl pryč.
Při jednom skoku jsem nadskočil asi 0,5m a praskla mi lavička. A to mám jen 83kg, tak si představ sebe!
Hi, :lol: Hi!! Proto Ti říkám, že sedám raději na podlaze. Lepší stabilita a musím vyskočit výš, abych vylít ze člunu. Co kdybychom si tam udělali dvoubodové bezp. pásy jako jsou v letadle?

tataS píše:Hlavně se ale dostává ven z vody vrtule...
Možná by to bylo trochu lepší s dlouhou nohou.? Ta by ovšem při normální plavbě poněkud brzdila...

tataS píše:To s tou vrtulí... jsem byl rád, že jsem dostal základní a nikdo jinou neuměl i když v katalogu je (taky jsem o tom uvažoval).
Když jsem měl Tohatsu, tak šly normálně objednat asi 4 různé vrtule. Ta nejpomalejší měla dokonce malinko větší průměr pro provoz ve výtlačné plavbě jako pomocný motor na jachtách.
Jestli dealeři neumějí takové vrtule od Suzuki dovézt, jsou to pěkní diletanti..

tataS píše:Když je to víc naložené, tak nedostaneš motor (6HP) do vyšších otáček a tak se nezvedneš. Jak jsi nahoře tak už to jde.
Ano - pomalejší vrtule by motoru dovolila vyšší otáčky při pomalé plavbě před přejetím příďové vlny a naskočením do skluzu. Tedy by využila lépe výkon motoru v této oblasti. Chce to větší průměr a hlavně menší stoupání.

tataS píše:A to jsem převrtal hl. trysku z 0,78 na 0,85, jak to měli u tohoto motoru do roku 2003. a udělal boční vývod výfuku přes montážní záslepku na noze aby neměl výfuk takový odpor. Byl u toho znát vyšší kroutící moment ve středních otáčkách.
V této oblasti jsi asi možnosti vyčerpal.

tataS píše:Teď jsem objevil Selvu 1válec 8HP. - To by asi tak byla rozumná hranice. A 8ka by šla předělat na 6ku. Jinak ty motory od 6ky jsou na pohled stejné. Mají taky 8ku od Yamahy a jiných ale to jsou všechno dvouválce a ty jsou již výrazně dražší a těžší.
Já kdybych šel do silnějšího motoru, (co musí být na papíry od lodi), určitě bych volil dvouválec. Ten kultivovanější chod (i na volnoběh) by mi stál za tu trochu váhy navíc. Před časem jsem ovšem zkoušel 15HP dvojtakt od Johnsona a to bylo to pravé ořechové. Jen nesměl být člověk magor. Sám na plný plyn by s tím odlít, ale při zatížení 3 - 4 lidmi = ideál. Dnes bych ovšem dvojtakt i přes nižší váhu rozhodně nevolil.

tataS píše:Zima bude zase dlouhá a tak něco spáchám.
No právě - jak to že už nejsi zpátky v Chorvatsku - než to přijde. ;)

tataS píše:Občas se mi zdá, jak mě člun s vytočeným motorem na vlně vyhodil ven a mizí s utaženým plynem (jak většinou jezdívám) v dáli.
Njn, panáček nepoužívá pojistku na ruku. :roll: Ono s tou prodlužovačkou na páku trochu škrtí - viď? ;)
Naposledy upravil(a) Renda dne stř srp 13, 2008 10:33 pm, celkem upraveno 2 x.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů