Dno u gumáku

Nejen na "velkých" lodích se plavíme ...

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
Venca
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 42
Registrován: ned dub 22, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Venca » čtv srp 23, 2007 5:38 pm

Vozil jsem v autě na ryby akorát malý gumák HONDA 25 TA a motor HONDA 2,3, tolik prostoru to nezabralo (FORD GALAXY) ale ta vůně benzínu nic moc. Složený byl člun za 30 minut, rozložení a naložení do auta také do 30 mina to v jednom! To zase nemělu chybu, ale hodně lidí mi naznačilo, že tímto se poškozuje člun ve spojích a znižuje se tím jeho životnost. Co děti chtějí jezdit taky, tak ZODIAC MARK II GR 4,20 m a 25 koňový motor je pouze na vleku. Na rychlou jízdu to moc není, cca při 120 Km rychlosti začíná loď předvádět takové jako pumpování nahoru a dolu a vlek s člunem začíná vybočovat. U těžké laminátové lodě se toto neděje. Minulý týden jsem byl v Chorvatsku na Murteru a cesta Plzeň, Passau, Graz a Tisno 970 km cca 16 hodin a to jsem se snažil mít průměrnou rychlost do 110 Km. Tohle je daň za jízdu s vlekem - pomalá jízda. Do moře s vlekem nezajíždím, raději použiji jeřáb ale na Orlík a Slapech jedu do vody z vozíkem a sám jsem schopen sundat loď i nandat na vlek. Při mé nížce je nemožné mít loď na střeše, byť by byla super lehká, neboť bych potřeboval ještě nějaké stupínky. Jednoznačně preferuji na delší cesty vlek. V lodi vezu veškeré věci potřebné na plavbu. :)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv srp 23, 2007 6:10 pm

Teď nevím, jestli mě něco neuniklo. Nebývala max. povolená rychlost pro přívěsy 80 km/hod.? :?
Uživatelský avatar
Venca
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 42
Registrován: ned dub 22, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Venca » čtv srp 23, 2007 6:15 pm

Správně. :)
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » čtv srp 23, 2007 6:16 pm

Baharis píše:Teď nevím, jestli mě něco neuniklo. Nebývala max. povolená rychlost pro přívěsy 80 km/hod.? :?

Neuniklo :D
Je furt (furt=jednotka dočasnosti) no to už je na každém.
Já jezdil s dostatečně zatíženým vlekem 120 (promlčeno)!
S prázdným bych si to nedovolil. ;)
alffa
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv srp 23, 2007 6:30 pm

Ale jo, jsou technické možnosti a pravidla postihovaná sankcemi. Já taky jezdil s autobusem 140 a nikdo mě nechytl....
Jednou jsem si to ale pelášil v HR s rodinou na dovolenou, předjel jsem civilní policajty s kamerou, naštěstí přes přerušovanou čáru a bylo to o 36 km víc. Ze soudu to šlo na 700, pak 400 a nakonec 200 lasiček bez dokladu. A jsem vyučený. O 10 víc a hotovo.

jj,
Neboj, z tvých příspěvků už jsem dávno vyčuchal že jsi nebyl vždycky jenom ředitelem ale také řiditelem. :lol:
Někdy pokecáme. Tady to nebudeme rozvíjet, bychom nedávali špatný příklad. ;)
alffa
Uživatelský avatar
Venca
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 42
Registrován: ned dub 22, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Venca » čtv srp 23, 2007 6:48 pm

Mám ty samé zkušenosti, ale ještě v DM. To bylo pře 10 lety a chtěly také napřed soud když jsem odmítl zaplatit pokutu 200 marek.
Uživatelský avatar
libor.janko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 526
Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
Reputace: 0
Bydliště: Svitavy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod libor.janko » čtv srp 23, 2007 7:01 pm

No já myslím, že ta 80 u vozíku není vždy maximální. Já mám nový vozík a maximální konstrukční rychlost je 100 km/h. Hodně záleží na konstrukci podvozku a pro co to schválí.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv srp 23, 2007 7:41 pm

Ono nosná ale není konstrukční rychlost, ale maximální povolená pro daný typ vozidla a danou zemi. Když znovu použiji mou praxi, tak na tahači jsem měl 100, na návěsu 80 (i v TP), ale povolená u nás byla 70.
Kontrolní otázka: Jakou rychlostí se mohla souprava pohybovat? :shock:

Re admin: jasně že 70...nebo chceš někoho zkoušet?

Reagoval jsem na předchozí příspěvek. Připadal mě zavádějící...
No, ....... von se hlavně admin, zapoměl podepsat. alffa :?
Naposledy upravil(a) Anonym dne čtv srp 23, 2007 8:19 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
libor.janko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 526
Registrován: úte dub 11, 2006 12:57 pm
Reputace: 0
Bydliště: Svitavy
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod libor.janko » čtv srp 23, 2007 8:14 pm

70 ??? :?
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv srp 23, 2007 8:16 pm

Bingo!!! :jupi:
Ale pojďme zpět ke gumákům... ;)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv srp 23, 2007 10:21 pm

smike píše:Zajímalo by mne, kolik lidí, co po koupení nafouknou gumák, ho pak ještě někdy vypustí a složí (zejména ty větší).
Řekl bych, že složitelnost je víceméně dobrý marketingový tah, ale ve skutečnosti se nevyužívá :) .
Jaké jiné výhody gumák poskytuje oproti stejně velkým člunům z jiných materiálů?




Vyfukovanie gumáku nie je marketingový ťah, ale možnosť ktorú máš. Ak ale môžeš mať gumák celý čas nafúkaný a pritom na podvozku, tak je asi lepšie kúpiť rovno laminátový. Ja fúkam a vypúšťam gumák úplne bežne aj 10x za sezónu. Do 30 min. v pohode na vodu aj z vody.
Oproti iným člnom má gumák výhodu v svojej nízkej váhe. Ak má môj 4m dlhý gumák 80 kg a motor mám 15k, tak na jedného koňa výkonu mám 5,33 kg. Ak chceš jazdiť v dobrom sklze, tak by to nemalo byť viac ako 15 kg na 1 ks. A do toho sa v pohode zmestím v plnej kempovej výbave. Počítaš do toho samozrejme aj váhu motora, nádrže, osoby a pod. Laminátové lode rovnakej velkosti bývajú večšinou ťažšie, takže s 15 k motorom nič moc. Samozrejme silnejší motor viac stojí a má večšiu spotrebu.
Uživatelský avatar
BRUT
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: ned dub 22, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod BRUT » sob srp 25, 2007 1:44 pm

Vcera som dorazil z Pagu, gumak 310 so skladacou podlahou a nafuk. kylom, 5k motorcek, v pohode zbaleny do Berlinga pri 4 osobach. Kupoval som ho prave pre moznost zbalit to, kazdy nema moznost nechavat to na zahrade. Zatial s tym nemam ziadny problem. Urcite nemoze byt problem cln, alebo motor hodit do rakvy na strechu. Pri 2 dospelych a 12 r.decku ide krasne do sklzu, pri pobrezi sa doprdkam do nejakej peknej zatoky a uzivam si. Jasne ze na vacsie vylety a vlny to nie je, ale da sa s tym zabavit. Pri vacsich vlnkach a obsadeni 1 a pol ks sme si dobre zaskakali, no a syn mal kazdy den zabavu, ked v pristavceku na konci sveta kontroloval, ci sme dobre zakotveni.
No a este k tym papierom, co som sa minule pytal...vyjadrenie kapitanatu v Novalji: VMP treba, nalepku ze nemusim, takze asi vzdy najlepsie je info na mieste a mate pokoj.
Uživatelský avatar
Tomin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 17
Registrován: stř srp 08, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Gumák

Příspěvekod Tomin » pon zář 03, 2007 10:24 am

Já jsem si nafuk. člun (Zoom 310S) pořídil taky právě kvůli možnosti složení. Při kratších jízdách dávám člun na střechu nafouknutý, motor (4PS) do kufru (Ford Escort kombi).Na dlouhé jízdy ho vyfouknu a dám do kufru. A k té ,,vůni" benzínu, není problém motor dát do igelitového pytle a stáhnout. Řeším to takhle a zatím O.K.. Netvrdím že je to ideální, ale mi to zatím vyhovuje. :good:
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Gumak je fajn,

Příspěvekod Milos » úte říj 02, 2007 1:05 am

ako hlavnu vyhodu gumoveho clnu vidim jeho poskladatelnost, ak ho TREBA transportovat na voziku, straca podla mna svoju hlavnu vyhodu. Ja mam uz zopar rokov Zodiac 320cm veteran neurciteho veku (odhadujem dooobre vyse 25 rokov), stale v podstate funkcny. Ma preglejkove dno z 3 casti, pod nim nafukovaci kyl. Problematicke je pogumovane platno tvoriace dno, guma sa uz z neho zacala drobit hned ako som ho ziskal, pomohlo vsak pretretie dna samovulkanizacnym gumovym roztokom. No a tiez, vždy po par hodinach treba trochu dofukat... Motor rovnako stary Johnson 6HP (s falosnou nalepkou 5HP kvoli limitu v HR).
ALE napriek vsetkemu, je pri dovolenkach v Chorvatsku neocenitelny - umoznuje nam napriklad pristup na ostrovceky alebo z pevniny nedostupne plaze. Nechaval som ho na noc na vode casto aj na kotve (ked boli mola a bojky plne), ustal to vzdy, par krat na kotve (skladacia 3.5kg) aj v slusnej burke.
Raz sa mi v burke cln odtrhol aj s bojou domacich (vykyvalo sa oko - roxor 16mm zaliaty v betonovej kocke!!) - nastastie som vecer hodil aj kotvu, ta cln udrzala.
V nahrubo poskladanom stave som ho davnejsie bezne vozil dokonca v Favoritke aj s motorom, nadrzou, kotvou, veslami, plutvami snorchlami a ostatnou bagazou pre 14 dnovu dovolenku 3 clennej rodinky (+ bol samozrejme pouzity aj stresny nosic).
Napriek nafukovaciemu kylu napinajucemu platene dno clna, nema dno v zadnej casti prave idealny tvar - jazda v sklza je problematicka a mozna iba s 1 osobou. Lepsie pre klzanie su asi clny s tvrdsim vysokotlakym nafukovacim dnom a kylom - alebo s laminatovym dnom (pre mna iba pokial by sa ten laminat dal vozit na stresnom nosici - ma s tym niekto skusenost ???).

Je sice vyhoda mat stary cln o ktory sa netreba nejako prehnane obavat, ale aj tak rozmyslam nad novsim, predsa len, na dlhsich plavbach uz nemam najlepsi pocit ci sa mi pod rodinkou na vacsej vlne nerozpadne... za vhodnu volbu (pre mna) pokladam gumak cca do 350cm, pouzitelny ako dinghi na plachetnicu, avsak s nafukovacim dnom a kylom a motorom umoznujucim spolahlivu jazdu v sklze pri povedzme 3 osobach. Na to asi treba aj viac HP, cca odhadujem 10-15HP (ako ma Denis). To sa stale da poskladat do kufra osobneho vozu.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » úte říj 02, 2007 9:59 am

Miloši...Mám gumák/4.2m,motor35HP/ a nikdy jsem ho neposkládal...Vozím ho na přívěsu.Přednosti gumáku nejsou jenom v jeho skladnosti,ale hlavně v stabilitě,váze a jiným věcem.I když možnost poskládání taky není k zahození,netvrdil bych,že když se neskládá,ztrácí význam...To ani zdaleka ne. 8)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte říj 02, 2007 8:43 pm

Gumák s laminátovým dnom sa samozrejme dá nosiť na streche, ale je to závislé od dvoch faktorov a to vysoká únosnosť strechy a značná sila posádky. Gumák s laminátovým dnom nie je žiadne pierko.
A gumák do 350 cm ako dinghi, to musíš mať poriadnu lodisko.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » stř říj 03, 2007 12:33 am

Jasne, skladatelnost gumaku nie je jeho jedinou vyhodou /aj ked podla mna najvacsou/. Ten laminatovy spodok na strechu som predpokladal oddeleny od zvysku, ale pravdou je ze laminatove gumaky sa robia asi iba vacsie s konzolou a samozrejme tiez naozaj prilis tazke na strechu. Viem si vsak predstavit mensi gumak s dnom z laminakovej skrupiny pouzitelnej povedzme aj ako "poklop aerodynamickej truhly" na stresnom nosici :? ...
Lodisko k dinghi bohuzial zatial ziadne nemam :cry: a asi proporcne primeranu k 350 cm gumaku ani mat nebudem... bola to z mojej strany iba uvaha o vybere vhodneho gumeneho plavidla s co najuniverzalnejsim pouzitim. Ako vnutrozemec, mam logické ambicie ziskat kajutovú lod transportovatelnu na vleku za autom - velmi sa mi paci MacGregor 26M http://www.macgregor26.com/
bohužiaľ, k lodičkám takýchto veľkostí sa ako dinghi veľkosťou hodí akurát tak detská vanička - a ani tú v podstate nie je kde skladovať ak ju práve nemožno ťahať za lodou.

Mam vsak jednu otazocku, nedali by sa nedokonalosti dna gumaku s platenym dnom sposobujuce problemy s dosiahnutím sklzu, nejako korigovať? Máte niekto skúsenosti s trimovacími krídlami na odtrhovej hrane zrkadla na gumaku? Na tom mojom starom zodiaku mam pozostatky nejakych uchytov, asi na pripevnenie takýchto kridelok.
Uživatelský avatar
BRUT
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: ned dub 22, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod BRUT » stř říj 03, 2007 10:02 am

ked som namontoval trim. klapky na lod, bol to dost citelny rozdiel. Mam tie male, kupovane v imidjexe na zodiac, ale uvazujem prave o tomto: http://www.maximarine.com/products/lifters/index.html
Cena 120 USD plus postovne do SK cca 40USD. Keby niekto vedel o niecom podobnom v nasom regione bolo by fajn.
Okrem toho som pridal aj trimy co sa pripevnuju na motor a rozdiel som vobec nepocitil. Mozno je to tym, ze mam slaby motor 5k, alebo tym, ze uz su klapky na lodi.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » stř říj 03, 2007 12:18 pm

To su teda riadne lopaty ;)
ale asi by ani nebol problem nieco podobne zbastlit :?
pocas dlhych zimnych vecerov.
Uživatelský avatar
BRUT
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: ned dub 22, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod BRUT » stř říj 03, 2007 1:45 pm

myslim ze v pohode, odmontujes zene doma dvierka z kredenca, zopar uchytiek a frcis :mad:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř říj 03, 2007 8:03 pm

Miloš, ak si kúpiš gumák cca 350cm a zevesíš naň 15 k motor, tak nebudeš mať problémi so sklzom a klapky nebudeš riešiť.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » stř říj 03, 2007 9:36 pm

Uchytky tam dokonca nejake mam .... no a dalsim prinosom by tym bolo ziskanie kupacej plosinky :mad:
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » čtv říj 04, 2007 1:32 pm

Denis, myslím :? že dodatočné trimovacie klzné plochy môžu prispieť k vylepšeniu jazdných vlastností alebo ekonomiky všeobecne. Asi určite aj na tvojom gumaku s 15k motorom.
Akú má tvôj gumák konštrukciu dna?

Ja mám na starom 320cm Zodiaku pod preglejkovým stvordielnym dnom nafukovací kýl, ktorý má napnúť pogumovanú plachtu tvoriacu dno a tým vytvoriť V profil. V zadnej časti tesne pred zrkadlom sa však aj tak vytvoria "kapsy" ktoré loď brzdia. Nový silnejší motor by to tiež riešil, ale do 30ročného gumáku to nemá zmysel.
Navyše prídem o výhody - s 5k pohonom netreba kupovat vinety, poistenie ani TP na lod atd. Taktiez o taketo plavidlo nevysokej finančnej hodnoty nemusím mať nejaké prehnané obavy napríklad pri nočnom kotvení niekde len tak hocikde. Taktiež nehrozí že by sa niekto naň ulakomil... :lol:

Je ale jasné, že všetkému je raz koniec, a gumáky ho mávajú dosť rýchly. :shock: Takže už preventívne špekulujem nad najvhodnejším nástupcom. :?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv říj 04, 2007 4:35 pm

Je možné, že dodatočný trim má vplyv na jazdné vlastnosti a spotrebu. Otázka je ale na čo ? Gumák treba nafúkať na predpísaný tlak a nie odhadom a je to vyriešené. Teda investícia asi 1000,-Sk do tlakomaru. Dobre nafúkaný čln sa vznáša na vode ako ruský balet. Ak idem sám, tak to dá cca 35 km/ hod a naložený idem 25-30. Spotreba je minimálna, večšinou 2l/ hod, ak som plno naložený tak 4 l. A to mám prosím pekne 2-takt. Bežne mi na celú cezónu stačí 40 litrov a ak ho beriem do HR tak cca 100 l. Tak načo trimovacie klapky. Predpokladám, že u teba je problém v tomto: fúkaš to od oka a ešte ti k tomu uniká vzduch, istotne to je meké jak galoša. Ak sa fúka na predpísanú hodnotu, tak aj životnosť sa podstatne predlžuje a po skončení sezóny ho treba nakonzervovať. Ak nie každý rok, tak aspoň raz za dva roky. Ak má ten tvôj Zodiak 30 rokov, to sa ti zdá málo?
Poplatok v HR na 4 m čln je minimálny, to nie je položka. Technický, najme ak si z BA nie je žiadny problém. Poistenie pri motore 15 k nie je povinné. Kotvenie tiež nevidím ako problém, má to určité zásady a tie treba ctiť aj pri gumáku, najme primeranú dĺžku kotevného lana k hĺbke. Na konci lana pred kotvou treba dať 3-5 m reťaze hr.6 mm. Tiež je overené, že všade sú pod vodou opustené betóny na uviazanie bójky. Len ju treba vypátrať.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » čtv říj 04, 2007 7:56 pm

Denis, s týmto:
Denis píše:Predpokladám, že u teba je problém v tomto: fúkaš to od oka a ešte ti k tomu uniká vzduch, istotne to je meké jak galoša. Ak sa fúka na predpísanú hodnotu, tak aj životnosť sa podstatne predlžuje

si to síce vcelku trafil, :oops: ale nech to akokoľvek natvrdo fúkam (pumpa začne klásť dosť odpor), dno člna pred zrkadlom vytvorí spomínanú kapsu. Možno je to aj zaiste dosť vysokým vekom toho plavidla.
S kotvením súhlasím tiež, reťaz síce na gumáku zatiaľ na kotve nemám ale dám aspoň meter -ten by výrazne pomohol a neznamenal významnú záťaž navyše. Betonu sa v okolí prístavov naozaj vyskytuje pod vodou hodne ... ale treba dať pozor na prílišnú skorodovanosť ok na ktoré sa priviažeš. Mne také oko znieslo premiestnenie cca 100kg betonovej kocky o 50m, ale v búrke ho ľahučký gumák vykýval. :shock:
Nad nákupom gumáku mám ešte do novej sezóny čas špekulovať ... možno si najprv zaobstarám niečo s kajutou, a potom sa uvidí...
Píšeš že po skončení sezóny čln treba nakonzervovať - ako a čím to konzervuješ?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů