Lakování lodní laky
Moderátoři: Pepa, david, vilma
- orko
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 135
- Registrován: čtv bře 29, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Lakování lodní laky
Zdravím všechny sleduji Vaše debaty a dost již jste mě pomohli,nyní bych se rád zapojil a přivítal radu opravuji si malou loď a mám problém jakým způsovem odsranit staré vrstvy laku z dřevěné paluby.Zkoušel jsem brousit ale lak se lepí a maže,také nevím čím to kdo lakoval je to několik vrstev laku, který je popraskaný a má puchýče.Chci použít horkovzdušnou pistoli máte někdo zkušenosti tímto způsobem odstranění starého laku.
Ahoj
každý starý lak se ti bude na skelném papíru neustále žmolit a ihned zanášet, Tudy cesta spíše nevede nebo toho papíru budeš potřebovat neúměrné množství a ve finále budeš zatlačovt částečky starého laku do dřeva.
Existují různé chemické odstraňovače barev. Ty vrstvu naleptají, změkne a potom je nutné ji seškrábat. Ani to není příliš vhodné. Záleží na druhu laku.Horkovzdušnou pistli lze použít, snaž se nepřehřívat podklad. pokud je podklad spárovka /například obšívka poluby lepená z lištiček kladených vedle sebe, je to pro tebe ten lepší případ. Z překližky to pujde hůře a také lepidlo držící vrstvy překližky je méně odolné teplotě.
Tou pistlí to zkus na hrubo. Čisté dokončení jde udělat kvalitně, pokud si u sklenáře seženeš kýbl odřezků /odlomků/ skla a těmi budeš seškrabávat starý lak. Použiješ je jako škrabku, šábr. Jak se otupí, vezmi novou. Při tomto způsobu nezatlačíš starý lak do dřeva. To sklo lze v závěru použít jako škrapku i při aplikaci chemického odstraňovače. U překližky to pujde hůře, Vžy po létech. Broušení papírem až na konec, jen rozbrousit rýhy. Chce to hodně trpělivosti, ale jde to.
každý starý lak se ti bude na skelném papíru neustále žmolit a ihned zanášet, Tudy cesta spíše nevede nebo toho papíru budeš potřebovat neúměrné množství a ve finále budeš zatlačovt částečky starého laku do dřeva.
Existují různé chemické odstraňovače barev. Ty vrstvu naleptají, změkne a potom je nutné ji seškrábat. Ani to není příliš vhodné. Záleží na druhu laku.Horkovzdušnou pistli lze použít, snaž se nepřehřívat podklad. pokud je podklad spárovka /například obšívka poluby lepená z lištiček kladených vedle sebe, je to pro tebe ten lepší případ. Z překližky to pujde hůře a také lepidlo držící vrstvy překližky je méně odolné teplotě.
Tou pistlí to zkus na hrubo. Čisté dokončení jde udělat kvalitně, pokud si u sklenáře seženeš kýbl odřezků /odlomků/ skla a těmi budeš seškrabávat starý lak. Použiješ je jako škrabku, šábr. Jak se otupí, vezmi novou. Při tomto způsobu nezatlačíš starý lak do dřeva. To sklo lze v závěru použít jako škrapku i při aplikaci chemického odstraňovače. U překližky to pujde hůře, Vžy po létech. Broušení papírem až na konec, jen rozbrousit rýhy. Chce to hodně trpělivosti, ale jde to.
Mám obdobné zkušenosti s odstraňováním starých lodních laků, jen bych krátce doplnil, kromě skla od sklenáře existují takové speciální škrabky (používali dříve parketáři) . Je to podstatě držák ocelové planžety který padne do ruky a není nebezpečí pořezání o sklo. Je potřeba opravdu hodně trpělivosti při odstraňování a škrabat a škrabat, zvláště když je jako podklad lodního laku použitá napouštěcí fermež aplikovaná při 90 stupních. Lodní lak je pak stále pružný. Otázka je – reaguji na diskusi („pryskyřice“) zda se laťky takto ošetřené zevnitř lodě považují za uzavřené či nikoliv. Jestli není, pak vodní páry, obsahující vzdušnou vlhkost, proniknou do latěk , kterým se zvýší vlhkost a na straně laminátu dojde k jeho odtržení se zbyty vláken dřeva. Pohled první, namáhání skladby lodní lak- laťky- laminát. Při tuhnutí a následnému odpařování styrénu dochází ke smršťování laminátu, kdy se tlak přenáší přes horní vlákna latěk do vlastních latěk a na straně budoucího lodního laku dochází k tahu a pokut není použito částečně pružné lepidlo může při provozním zatížení dojít k prasknutí lepených latěk. Pohled druhý, „sendvič“ laminát- laťky- laminát (provedený s největší pečlivostí) vyrovnává výše popisované pnutí. Toliko ke stavbě a na rady (pána 71 let- klobouk dolů) uzavírat či ne. Podotýkám skladba materiálu odpovídá začátkům 80- tých let. Moje osobní zkušenost lépe jakýkoliv dobře uzavřený sendvič (jádro dřevo, koremat….atd) z hlediska pevnosti, lepší lodního laku na obšívce uvnitř plavidla.
Berty
Berty
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
Ahoj berty,
Vše co píšeš o pnutí je pravda.
Jen s tím závěrem nemohu souhlasit.
V amatérských podmínkách domácí stavby, nelze ani při největší pečlivosti dosáhnout absolutní nepropustnosti vlhkosti dovnitř sendviče. Tím pádem hniloba, houby a je po lodi!
No proč by profesionálové cpali do sendviče prkýnka, to také opravdu nevím!
Takže pro stavbu svépomocí, platí neustále, staré dobré:
DŘEVO NEZAVÍRAT
alffa
P.S.
Té specialní škrabce, se říká cidlina.
Kvalitní je dost drahá a také se musí umět udržovat (brousit) !!!
Levné nekupovat, jsou to vyhozené peníze !!!
To už je lepší to sklo.
Vše co píšeš o pnutí je pravda.
Jen s tím závěrem nemohu souhlasit.
V amatérských podmínkách domácí stavby, nelze ani při největší pečlivosti dosáhnout absolutní nepropustnosti vlhkosti dovnitř sendviče. Tím pádem hniloba, houby a je po lodi!
No proč by profesionálové cpali do sendviče prkýnka, to také opravdu nevím!
Takže pro stavbu svépomocí, platí neustále, staré dobré:
DŘEVO NEZAVÍRAT
alffa
P.S.
Té specialní škrabce, se říká cidlina.
Kvalitní je dost drahá a také se musí umět udržovat (brousit) !!!
Levné nekupovat, jsou to vyhozené peníze !!!
To už je lepší to sklo.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Na odstraňovanie starých lakov, antifoulingu a iných náterov som si kúpil v Tulne na výstave škrabku ktorú môžeš nasadiť na hadicu od vysávača. Má ergonomickú rukoveť a brit ako britva. Stála tuším 45 euro.
Alffa, prečo myslíš, že v amaterskych podmienkach nemôžeš spraviť kvalitný laminát. Profici to robia nejako ináč ako my?
Alffa, prečo myslíš, že v amaterskych podmienkach nemôžeš spraviť kvalitný laminát. Profici to robia nejako ináč ako my?
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
Denis píše:Alffa, prečo myslíš, že v amaterskych podmienkach nemôžeš spraviť kvalitný laminát. Profici to robia nejako ináč ako my?
Ano.
Například vakuovou technologií.
I když nepchybuji že ty jí máš. Ty ale nejsi amatér, ty jsi profik.
No ale vážně. On sendvičový trup a obyč laminování do kopita nebo olaminování překližky, to je trochu jiná káva.
alffa
- elan3
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 94
- Registrován: čtv lis 02, 2006 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Vlašim
- Kontaktovat uživatele:
lakování
Ahoj, na odstraňování laku používám " Odstraňovač starých nátěrů P05", funguje dobře, chce to trpělivost a větrat!!!! Někdy také dobře funguje opalovací pistole,záleží,čím to bylo nalakované. A lakování, na dřevo jedině olejový lak, používám Le Tonkinois, ale je to pracné, interiéry min 4 x, venek min 9 x. Tento lak se nechá leštit na vysoký lesk, viz SVEA.
Pro Alffa…
Já vím, že je to cidlina, ale po sledování různých diskusí myslím,že některé věci je potřeba vysvětlovat „polopatisticky“. Beru, že jsem napřed mohl říci cidlina a pak to popsat jak to vypadá.
S těmi domácími podmínkami je to asi to asi následovně. Je potřeba zvážit kde chci plout, jak dlouho, zvážit různá technická a technologická řešení, co jsem ještě ochoten a schopen vylepšit ,mít kompletní stavbu perfektně nastudovanou v hlavě včetně materiálových znalostí a pak to jde i v malých podmínkách. Je to jen otázka přístupu, pečlivosti. Loď se dá postavit za 2000 hodin , ale také za 4000 hodin při stejném pracovním výkonu a zručnosti. A pak se projeví ve výsledku ta pečlivost a propracovanost. Souhlasím s Denisem, když se chce všechno jde, vždyť všechno dělají jen lidé. Právě pečlivostí lze částečně dohnat průmyslové zpracování.
Já vím, že je to cidlina, ale po sledování různých diskusí myslím,že některé věci je potřeba vysvětlovat „polopatisticky“. Beru, že jsem napřed mohl říci cidlina a pak to popsat jak to vypadá.
S těmi domácími podmínkami je to asi to asi následovně. Je potřeba zvážit kde chci plout, jak dlouho, zvážit různá technická a technologická řešení, co jsem ještě ochoten a schopen vylepšit ,mít kompletní stavbu perfektně nastudovanou v hlavě včetně materiálových znalostí a pak to jde i v malých podmínkách. Je to jen otázka přístupu, pečlivosti. Loď se dá postavit za 2000 hodin , ale také za 4000 hodin při stejném pracovním výkonu a zručnosti. A pak se projeví ve výsledku ta pečlivost a propracovanost. Souhlasím s Denisem, když se chce všechno jde, vždyť všechno dělají jen lidé. Právě pečlivostí lze částečně dohnat průmyslové zpracování.
- orko
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 135
- Registrován: čtv bře 29, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Jasně Denisi je to pravda že to vše co bylo napsáno je míněno dobře a jsem rád že se vracíme zpět k tématu.Ten lodní lak co jsem psal mě také připadá na palubu droch sázka do loterie ješte nejsem rozhodnut zda ho opravdu použiji. Opravuji plachetnici Pirát a učím se na ní nejde o manuální zručnost ale o techolgie a materiály má druhá loď bude kajutovka počítám že koupím starší a budu rekonstruovat. Teď ale bych chtěl toho Piráta udělat pořádně aby zase něco vydržel.Mám obavu aby lak na palubě nezačal praskat jak je tomu nyní.Jinak včera jsem na odstranění starého laku použil horovsdušnou pistoli a jde to celkem dobře dolu. ale asi bych měl dřevo namořit nebo ošetření lakem bude stačit?
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
Ahoj orko,
Kousek výš, Ti napsal svůj příspěvek elan3.
Přidávám ještě ilustrační obrázek.
Jde o loď SVEA, kterou elan3 kompletně rekonstruoval.
...........
Doufám že to bude pro tebe, dostatečně přesvědčivé. Jde skutečně o mistrovskou práci.
K tomu už se prostě nedá nic dodat.
alffa
P.S
Píše Ti tam, jaký používá lak.
Dá se důvodně předpokládat, že na toho PIRÁTA by stačil taky.
Kousek výš, Ti napsal svůj příspěvek elan3.
A lakování, na dřevo jedině olejový lak, používám Le Tonkinois, ale je to pracné, interiéry min 4 x, venek min 9 x. Tento lak se nechá leštit na vysoký lesk, viz SVEA.
Přidávám ještě ilustrační obrázek.
Jde o loď SVEA, kterou elan3 kompletně rekonstruoval.
...........
Doufám že to bude pro tebe, dostatečně přesvědčivé. Jde skutečně o mistrovskou práci.
K tomu už se prostě nedá nic dodat.
alffa
P.S
Píše Ti tam, jaký používá lak.
Dá se důvodně předpokládat, že na toho PIRÁTA by stačil taky.
- MARIS
- moderátor
- Příspěvky: 1090
- Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: zlínský kraj
- Kontaktovat uživatele:
Lodní laky
To Orko,
Lak,který se prodává pod názvem "Lodní lak"je už pro lodě přežitá záležitost.Je tomu už přes 40 let,co jsem tímto lakem natíral plaňkovou palubu své první lodi - mloka.Tenkrát ovšem jiný materiál neexistoval.Pokud byla loď patřičně ošetřována,tak to na jeden rok stačilo.Až později se začaly objevovat lepší materiály,jako epoxydové,polyesterové a nejnověji pak polyuretanové laky.Když si vzpomenu,co jsem se nadýchal svinstva při natírání epoxydovým lakem vnitřku svého Finna.Ale nic lepšího zase nebylo,a tento už vydržel déle.No a pak když jsem postavil svou první námořní jachtu,tak přišly na řadu polyuretany.Tyto barvy a laky se používají mimo jiné na letadla a musí vydržet extrémně velké a rychlé změny teplot,proto musí být kvalitní.Dnes už není problem je zakoupit.Jsou sice dražší,ale cena je vyvážena trvanlivostí a odolností.Dnešní novinky už neznám,ale držel bych se laku na bázi polyuretanu.
Lak,který se prodává pod názvem "Lodní lak"je už pro lodě přežitá záležitost.Je tomu už přes 40 let,co jsem tímto lakem natíral plaňkovou palubu své první lodi - mloka.Tenkrát ovšem jiný materiál neexistoval.Pokud byla loď patřičně ošetřována,tak to na jeden rok stačilo.Až později se začaly objevovat lepší materiály,jako epoxydové,polyesterové a nejnověji pak polyuretanové laky.Když si vzpomenu,co jsem se nadýchal svinstva při natírání epoxydovým lakem vnitřku svého Finna.Ale nic lepšího zase nebylo,a tento už vydržel déle.No a pak když jsem postavil svou první námořní jachtu,tak přišly na řadu polyuretany.Tyto barvy a laky se používají mimo jiné na letadla a musí vydržet extrémně velké a rychlé změny teplot,proto musí být kvalitní.Dnes už není problem je zakoupit.Jsou sice dražší,ale cena je vyvážena trvanlivostí a odolností.Dnešní novinky už neznám,ale držel bych se laku na bázi polyuretanu.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7505
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 152
- Bydliště: Bratislava
Lodný olejový lak od Balakomu nebol dokonca ani na vonkajšie použitie. Dnes už zmenili technológiu, je aj do exterieru a dokonca je bezaromátový. Ale bol by to experimnt. Pre majitela lode ktorý si robý údržbu sám je najdôležitejšie, aby lak dlho vydržal. Odskúšaný je Coelan, po piatich rokoch na drevenej palube ako nový. Ja použijem na vonkajšie nátery Hempel. Dôvod? Je dobrý a lacný, aj keď relativne. Výrobný závod je totiž aj v Chorvatsku a je tam v obchodoch za polovičnú cenu ako u nás, alebo v Nemecku. Oplatia sa tam kúpiť všetky farby na loď.
Le Tonkinois je lak na báze lanového oleja.
Le Tonkinois je lak na báze lanového oleja.
- elan3
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 94
- Registrován: čtv lis 02, 2006 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Vlašim
- Kontaktovat uživatele:
lakování
Lak Le tonkinois používám třetí rok (viz Biene),a zkusim trochu poradit:
Lak se zásadně neředí!!!Vyjímečně lze použít lakový benzín do 5%.
Musí se brousit každá vrstva ,na sucho 320, po min 24 hod.
Natírám obyčejným štětcem,neperu ho,jen dávám do vody,aby nezaschl.
Po každém broušení je potřeba povrch vyluxovat,hlavně všechny otvory,spáry,jinak se stále vytahuje prach.
Před poslední vrstvou,po přebroušení,setřít technickým lihem.
Poslední vrstva se nanáší molitanem ( stačí vileda na nádobí)
A pokud chcete mít nábytek,tak po týdnu přebrousit na sucho 1200,a pak opatrně leštit pastou,aspoň 2000 otáček.
Sveu jsme původně nastříkali dvousložkovým lake Epifanes,ale nebylo to ono,mahagon neměl ten správný odstín,tak šlo vše dolů a použil se osvědčený Le tonkinoi.
Lak se zásadně neředí!!!Vyjímečně lze použít lakový benzín do 5%.
Musí se brousit každá vrstva ,na sucho 320, po min 24 hod.
Natírám obyčejným štětcem,neperu ho,jen dávám do vody,aby nezaschl.
Po každém broušení je potřeba povrch vyluxovat,hlavně všechny otvory,spáry,jinak se stále vytahuje prach.
Před poslední vrstvou,po přebroušení,setřít technickým lihem.
Poslední vrstva se nanáší molitanem ( stačí vileda na nádobí)
A pokud chcete mít nábytek,tak po týdnu přebrousit na sucho 1200,a pak opatrně leštit pastou,aspoň 2000 otáček.
Sveu jsme původně nastříkali dvousložkovým lake Epifanes,ale nebylo to ono,mahagon neměl ten správný odstín,tak šlo vše dolů a použil se osvědčený Le tonkinoi.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů