Lakování lodní laky

Věčné téma - opravy lodí všeho druhy a všemi dostupnými prostředky. Materiály, postupy. Dobré rady atd.

Moderátoři: david, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pát dub 13, 2007 7:47 pm

orko píše:tak jsem na zkoušku koupil plechovku a vyzkouším na ráhnu a uvidí se jak se osvědčí,

Hmmm,
tak na to hlavně nezapomeň.
Za tři roky nám řekneš jak ta zkouška dopadla. :?:
alffa
Uživatelský avatar
orko
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 134
Registrován: čtv bře 29, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod orko » pon dub 16, 2007 4:38 pm

Lak má název synteticky UV Lak výrobce Balkom někdo to musí vyzkoušet neopravuji Sveu ale piráta tak dám vědět co to bude dělat tří roky rychle utečou ale na moře s pirátem nejedu testovací oblast Slapy
petr.n99
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 17
Registrován: čtv led 26, 2006 10:31 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod petr.n99 » úte dub 17, 2007 9:59 am

Tim lakem mam natrenou Belugu, uvnitr po peti tetech OK, nastavba, bortlajsny a kokpit chteji co 2-3 roky lehce prejet smirkem a dve vrstvy noveho laku. Pak dalsi tri roky pokoj. Pod tim lakem je jedna vrstva fermeze a celkem pet vrstev laku - dve ridsi, prebrouseni a dve "tak akorat". Prvni lehce prebrousena.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » čtv kvě 24, 2007 11:18 am

Z truhlářských listů 5/2007 >
JSJ Šesták interiéry ze Skokova u Staré Boleslavi vyrábí nábytek pro holandského stavitele luxusních jachet De Klerk Binnenbouw (DKB převzal i H.P.Mutters & Zoon, která v roce 1911 vybavovala Titanic).
...
Vyrábí z gabonové (okoume) překližky odýhované dle požadavků. Spoje nesmí být na kolíky či lamely, ale vždy pero/drážka (pevnost především). Lepit jen odolným disperzním, PUR nebo epoxidem.
...
PUR lak se běžně na nábytek nanáší 1x základ, po zaschnutí přebrousit a 1x vršek.
Pro lodní interiér je postup jiný a holanďany vyžadovaný. 1x velmi slabý základ a po 10 minutách další 2 vrstvy základu křížem. Zaschne do druhého dne a po přebroušení se stejným způsobem nanese i vrchní lak. Smyslem tohoto postupu je, aby se lak vsákl a zakotvil v povrchu dílců a nebyl k nim pouze "přilepený" ...
Uživatelský avatar
RadekS
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 253
Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Příspěvekod RadekS » úte črc 17, 2007 1:09 pm

Taky už jsem si vyzkoušel pár laků na lodě. Když jsem před 15 lety začínal, nechal jsem si poradit Olejový lodní lak, tuším že od firmy Balakom. Nebyl špatný, akorát schnul 3 dny pro další vrstvu, a už jsem ho delší dobu neviděl na pultech. Navíc byl docela měkký. Když se objevil lodní lak Balakom syntetika, vyzkoušel jsem ho na dekorativní elementy na chalupě. Ve stínu vydržel asi 5 let, na slunci jen jednu zimu. Na loď jsem dal jednosložkový epoxid. Hezkej povrch, tvrdej, ale chce to větší počet vrstev (3 vrstvy vydržely jen jednu sezónu) a výrobce požaduje velké prodlevy mezi nátěry. Když jsem se po okolí sháněl po polyuretanu, tak mi bylo sděleno, že je to jen do interiéru. Kolega jachtař mi doporučil lak Unica Super od fa Tikkurila ( na bázi oleje). Jemu prý drží 3 roky bez problému. Jenže on dává loď na vodu na pár týdnů. Tak jsem pár částí namázl a uvidíme, ve stodole to vypadá dobře. Teď už pro jistotu dávám všude aspoň 5 vrstev.
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » pát bře 28, 2008 12:58 pm

To elan3:
Chtel jsem Te nejdrive kontaktovat SZ, pak jsem si ale rikal, ze by to mohlo zajimat i ostatni.
Mel jsem si cest prohlednout lak na Monaku i na Svea a musim se hluboce poklonit pred Tvymi dovednostmi. Zkoumanim ale na WEBu, jsem objevil doporucene pouziti laku Le tonkininois nasledovne:
LODĚ
Pro ochranu námořních lodí aplikovat 8 vrstev laku.
Nevyhlazovat mezi každou vrstvou, ale pouze před třetí a poslední tak, aby se odstranilo několik zrnek vzniklých na povrchu.
V roce 1964 získal lak LE TONKINOIS certifikaci pro námořní dopravu a je používán např. francouzským námořnictvem.
To je trochu v rozporu s tim, co jsi popsal Ty, kdy jsi rikal, ze se kazda vrstva musi brousit na sucho papirem 320. Vzhledem k vysledku, kterych svym postupem dosahujes nemam nejmensich pochyb o tom, ze Tvuj postup je optimalni, zajimalo by mne ale, zda jsi doporuceny postup vyrobce zkousel a v cem je problem - postup vyrobce je mene pracny.
Diky za odpoved.
Uživatelský avatar
elan3
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: čtv lis 02, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vlašim
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod elan3 » sob bře 29, 2008 9:48 pm

Ahoj , lak Le tonkinois používám už 5 sezonu, a postup použití nám vysvětlili na Boot Dus,
Brousit mezi každou vrstvou, lépe se pak jednotlivé vrstvy spojují, musí se dodržovat absolutní čistota, po každém broušení poctivě vyluxovat , každá další vrstva po 24 hodinách, lak neředit, na venkovní použití aspoň 9 vrstev, nanáší se štětcem a hladí houbičkou "vileda"( ta co se požívá na nádobí) důležitá je teplota, aspoň 20 a více.Po poslední vrstvě nechat týden vytvrdnout, pak brousit pod vodou 1500, a nakonec molitanem leštící pastou vyleštit, cca 2000ot/min.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob bře 29, 2008 10:14 pm

Obdivuhodná trpezlivosť. Ale je na mieste, lebo keď vidím na výstavách krásne lode s bublynkovým lakom tak sa nestačím diviť že to tam takto dovlečú.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 616
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » ned bře 30, 2008 12:22 am

to elen3 :

Omlouvám se za otázku hodnou úplného primitiva, ale co si mám představit pod pojmem "hladit" ?
Vzhledem k tebou uvedenému aplikačnímu schématu jsem pochopil, že lak dlouho schne a díky tomu asi i stéká ... Mám tomu rozumět tak, že po nanesení štětcem jej s nějakým (jakým?) časovým odstupem ještě přejedeš = uhladíš tou zmíněnou houbičkou?

Vzhledem k té úděsné pracnosti a časové náročnosti by mě zajímalo i jak dlouho ten nátěr v případě celoročního vystavení venkovnímu prostředí vydrží a jakým postupem se renovuje?

Díky moc. Wlady
Uživatelský avatar
elan3
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: čtv lis 02, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vlašim
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod elan3 » úte dub 01, 2008 8:35 am

Ahoj, tak k tomu hlazení, tento lak má tu vlastnost,že v něm mohou zůstávat při nanášení štětcem malé bublinky, které právě s použitím houbičky odstraním a jinak mi také houbička pomůže lépe lak rozetřít,stejnoměrně po celé ploše a samozřejmě na svislých plochách omezí možnost stékání.
Tento lak zasychá poměrně rychle, nanáší se po 24 hod. a trvanlivost??? Na Biene je 4 roky a je stále pěkný, hlavně se neodlupuje,nezatéká pod něj voda !
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » úte dub 01, 2008 8:44 am

To elan3: Puvodne jsem to pochopil tak, ze se vsechny vrstvy nanaseji stetcem a teprve posledni se nanasi houbickou. Ted po Tvem upresneni tomu rozumim tak, ze pri nanaseni laku mam v jedne ruce stetec a v druhe houbicku, stetec namocim do laku a natru cast povrchu, stetcem lak rozetru a v zapeti jeste zarovnam rozetrenim houbickou jeste drive, nez znovu namocim stetec do laku, abych natrel dalsi cast ?
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 748
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » úte dub 01, 2008 9:31 am

ja zas prozmenu mel za to, ze bublinky se delaji pouzitim mene kvalitnich stetcu a laku. Lak Le Tonkinois jsem koupil, privezl domu kousek interieru na zkousku a dnes ci zitra bych chtel zacit s pokusama, takze tato diskuse je pro mne v pravou chvili...
Houbicka Vileda... - ma dve strany, predpokladam, ze se to smrdla tou stranou na cisteni a roztira se to tak, aby byla vrsva co nejtenci, je to tak?
Diky!
Uživatelský avatar
elan3
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: čtv lis 02, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vlašim
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod elan3 » úte dub 01, 2008 10:30 am

to bude drahý....kurs šmrdlání houbičkou....
První 2 vrstvy se dělají jen štětcem,tam houbička není potřeba,protože se lak vpije do dřeva,potom při dalších vrstvách vždy natřu část štětcem a urovnám houbičkou ,tahy dělám křížem ,prvně svisle a následně proti směru natírání,tak že na již uhlazené ploše houbičku odlehčím,ale tak,aby nebylo vidět napojení.
Na hlazení je nejlepší Vileda, ostatní tolik nevydrží, a hladí se samozřejmě tím molitanem!!!
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » úte dub 01, 2008 5:48 pm

Pokud Tve skoleni smrdlani houbickou nam umozni udelat povrch ala Svea, tak clovek rad pusti nejakej ten chlup. Ale ted vazne, setris nam spoustu casu pri zkouseni a neuspechu na "vlastni" ceste. Kdyz jsem na vlastni oci videl jak to ma vypadat, to si pak clovek tezko odpousti, ze to na jeho lodi vypada hure.
Dekuji moc za mimoradnou trpelivost i polopaticke vysvetlovani pro Tebe samozrejmych veci. Ted je cas na nas, abychom vyzkouseli jak se nam povede drzet se Tvych rad v praxi. Dam vedet.
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1154
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » úte dub 01, 2008 5:56 pm

No já bych se možná přimlouval za článek :oops: .
Stálo by to určitě za to.
Protože když jsem ten motorák v Letňanech na výstavě viděl, bylo to náááááááááááádherný a bál jsem se na něj šáhnout, abych tam neudělal daktylku a nemusel jí potom leštit.
Kdybych mohl škemrat tak článek Jak lakovat a Jak udržovat. Slintám pokaždý, když stránky Biene a Svea vidím. A z hlediska údržby by to určitě taky bylo poučný.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 826
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

nalakovaný motorák

Příspěvekod Renda » úte dub 01, 2008 9:40 pm

To já jsem si na ten motorák v Letňanech šáhl a úplně mě dostalo, jak se téměř nedal omatlat. :-)
Vážně, otisk prstu šel mimořádně snadno beze stopy setřít. Jakoby to ani nebylo natřené dřevo ale umělá hmota. :shock:
Uživatelský avatar
elan3
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 94
Registrován: čtv lis 02, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Vlašim
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod elan3 » úte dub 01, 2008 10:08 pm

Monaco je natřené polyuretanem ,neee olejovým lakem!!!
Ale používala se vileda,váleček,a poslední vrstva je stříkaná.
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 748
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » stř dub 02, 2008 6:02 pm

Tak jsem začal s pokusem. Je to docela zabíračka.
Nejdřív odstranit starý lak na to jsem šel opatrně brusným papírem na plátně (mám za to, že vydrží výrazně déle než na papíru) a to 30, potom 40 a na závěr 60. Je potřeba dávat pozor, aby těmito hrubými papíry člověk nerajboval dřevo, ale opravdu jen tu vrstvu laku. Pak přišla na řadu vibrační bruska s 80 a 180. Chtělo by to asi proložit 120, tu ale nemám. To by zřejmně mohlo pod lak stačit. Broušená plocha byla pěkně hladká. Po vyluxování se ukázalo, že byly zanešené póry ve dřevě, ale další broušení bych řekl, že namá význam.
Následovala první vrstva laku. Asi je normální, že některá část podkladu saje lépe a jiná hůře, takže někde se vsákl lak komplet, jinde již zasychal na povrchu.

2 elan3: existuje nějaká finta, jak se zbavit starého laku? Stačí 180 zrnitost pod lak?
Vileda... někde jsem si kdysi koupil takové molitanové štětečky, to by asi požít šlo, alespoň to zkusím. A poslední dotaz "trošku" předčasně. Píšeš poslední vrstvu pod vodou 1500 a potom leštící pastou 2000 otáček... Jakou konkrétní leštící pastou?
Díky za případné doladění postupu.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » stř dub 02, 2008 7:29 pm

Ahoj mysacek,
nejsem sice elan3 ale on mě kdyžtak opraví.
Na odstranění starého laku bych nejprve vzal něco progresivnějšího.
Smirek se brzy zalepí a je na vyhození. Při větší ploše by jsi vykoupil všechen smirek v okrese.
Možnosti jsou různé, třeba chemický odstraňovač + škrabka, horkovzdušná pistole + škrabka, cidlina. Případně i kombinace.
Teprve až bych se dostal na dřevo, tak bych použil na dočištění ten smirek.
Pochopitelně vše po letech.
Ještě jedna finta. Když už je vše krásně vyleštěno a vysáto, tak omýt třeba vodou.
Prostě namočit. Tím všechno zničíš neboť vylezou takzvané chlupy (byly zahlazeny ve dřevě a nebyly vidět). To děláš tak dlouho, dokud lezou (lezou dlouho).
Je to zdlouhavé ale výsledek je dokonalý.
Poté teprve penetraci hodně ředěným lakem. Mrchy jedy, nějaké ty chloupky opět vylezly.
Jsou tenké a mněké, před smirkem uhnou. Tou penetrací trochu ztvrdnou. Takže opět jemně brousit a vysávat.
To vše, dokud nebudeš spokojen. Také se tou penetrací vyrovnají ty rozdíly v nasáklivosti.
No a pak už jenom lakuješ. Celkem snadné. :mad:
alffa
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 748
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » stř dub 02, 2008 9:22 pm

S těma chloupkama a vodou jsem si myslel, že se to používá pouze když se přímo leští dřevo voskem, ten lak, alespoň jsem doufal, ty chloupky skryje. Vodou se mi na to nechtělo, protože jsem byl tůůůze nedočkavej, ale další kusy zkusím i s tou vodou - pro porovnání.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » čtv dub 03, 2008 12:57 am

No ještě když jsem měl etyl-alkohol a spěchal jsem, tak jsem to umyl tím lihem.
Jen malé kousky. U lodě by se to krapánek prodražilo.
V podstatě se to dá umýt čím-koli těkavým, co je ale vůči dřevu netečné (nedělá fleky atd.).
No voda se zatím jeví jako nejúčinější. Vono dřevo není žhavé železo. Na dřevo by se nemělo spěchat. :)
alffa
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř dub 16, 2008 9:30 pm

Zajínmalo by mě, co mi poradíte. Potřebuju ošmirglovat a nalakovat okrajové dřevěné lišty na mém Atolu, bez toho, abych poškodil okolní olaminátované plochy.
david
moderátor
Příspěvky: 4726
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř dub 16, 2008 11:14 pm

halladin píše:Zajínmalo by mě, co mi poradíte. Potřebuju ošmirglovat a nalakovat okrajové dřevěné lišty na mém Atolu, bez toho, abych poškodil okolní olaminátované plochy.


odšroubovat :mad: jinak to nejspíš budˇ bude nedobroušený nebo nedotřený, případně oboje, a bude to nejspíš od krajů prejskat.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » stř dub 16, 2008 11:26 pm

No, nejsem si jistej, jestli to půjde odšroubovat. Ale zítra kouknu.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti