Ví někdo co je s Karáskem??

Kdo kde koho potkal, kam kdo pluje. Kdo se dlouho nehlásí.
Nehody a úspěchy, i neověřené.
ŽÁDOSTI O POMOC.
POZOR ! Tato sekce není vhodná pro žerty !!!

Moderátoři: david, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1115
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 0
Bydliště: EU

Ví někdo co je s Karáskem??

Příspěvekod Monty » čtv dub 19, 2007 5:40 pm

Zpráva:

Se předem omlouvám,ale nevím,kam to mám napsat.Když tak to někdo někam přehodí.Včera mi přišla správa z Karibicu,že se Karásek někde potkal s tankerem.Bohužel je to info z třetí ruky a je to všechno,co vím.Nevím kde,nevím kdy a nevím,ani jak to dopadlo.Je li celej,nebo loď...???Jestli o tom někdo něco víte,tak hoďte sem info. :? :?:
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » čtv dub 19, 2007 6:40 pm

Ahoj Monty,
To je dobře že jsi to sem dal. I takové zprávy patří k jachtingu.
Udělal jsem na to spešl sekci a přesunul to s dovolením sem.
Díky za zprávu, byť nepříjemnou. Snad bude vědět někdo, něco potěšitelného.
alffa
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1578
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 31
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » čtv dub 19, 2007 9:53 pm

Oldřich Karásek ztroskotal u břehů Afriky.
Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík Brněnský mořeplavec Karásek ztroskotal 14.4.2007 7:55 BRNO - Pětasedmdesátiletý kapitán ztroskotal se svou lodí a s posádkou v Rudém moři, u břehů Saudské Arábie. Devítimetrovou jachtu OK před několika dny zcela zničil obří tanker. Do cíle mu přitom zbývalo jen tisíc kilometrů. Končím. Loď je úplně zničená a my také. Dostali jsme zabrat,“ řekl včera Oldřich Karásek v telefonickém rozhovoru z hotelu v přístavu Port Sudan v Súdánu, kam na vraku doplul od břehů Saúdské Arábie. Tanker srazil loď v noci ze čtvrtého na pátého dubna asi stopadesát kilometrů od přístavu Jiddah. Plachetnici úplně zničil. Tříčlenná posádka se po týdnu na vraku dostala k břehům Súdánu.

„Byl to otřesný zážitek. Silné šrouby se ohnuly jako preclík, vysypal se motor a jen na ráno jsme se asi dvě stě padesát kilometrů ploužili do přístavu,“ popsal kritickou situaci Karásek. Jak se to mohlo stát se dnes jen domýšlí. „Posádka tankeru volila asi menší zlo, protože v tu chvíli se tam vyskytlo několik lodí. Tanker jede padesát kilometrů v hodině a má dvacet kilometrů dlouhou brzdnou dráhu. Nic jiného asi dělat nemohl,“ míní Karásek.

Podle mořeplavce Ivana Orla z Prahy, který plul kolem světa na dřevěném trojstěžníku Victoria, je vůbec zázrak, že posádka přežila. „Takové srážky bývají osudové. Ta oblast je nebezpečná, je tam velký provoz. Proto jsme kdysi jeli jinudy,“ uvedl Orel.

Cestu kolem světa na plachetnici zvládly zatím jen čtyři české posádky. Žádná ale zatím neplula Suezským průplavem mezi Rudým a Středozemním moři. Rudé moře však Karáskovy plány zhatilo. Oprava lodi by stála stovky tisíc korun. Mořeplavec pomoc svých přátel odmítl.

„Peníze jsou potřeba na jiné věci, toto je moje osobní věc,“ řekl.



Mořeplavec: ztroskotal jsem, končím
Do roku 1968 se věnoval Oldřich Karásek intenzivně horolezectví. Když se vracel z Francie přes Monte Carlo, uviděl námořní jachtu. Chytlo ho to u srdce. Od té doby brázdil mořské hladiny celého světa. Pětatřicet let. Konec jeho vášně ale přišel nečekaně před pár dny na cestě kolem světa. Asi to chtěl osud. A čtyřiasedmdesátiletý mořský vlk v něj věří.

„Nemůžu přijmout pomoc druhých. Ani to nechci. Prodávám loď a letím domů. Na světě jsou přece důležitější věci,“ řekl v telefonickém rozhovoru Karásek, když ztroskotal v Rudém moři u břehů Saúdské Arábie. Chybělo mu posledních tisíc kilometrů do Turecka. Dokončil by plavbu kolem světa.

Jako třetí nejstarší námořník na Zemi. Poškozenou loď ale prodává, potřebuje peníze na letenku.

Sen už skonči

Proplul téměř celý svět. Zažil bouře na moři. Zná téměř všechny země světa. Přesto má nejraději Moravu. Mořeplavci Oldřichu Karáskovi se jeho životní sen začal plnit roku šedesát osm. Od té doby přeplul desetkrát Atlantik, dvakrát Tichý oceán, jako jeden z prvních také Severní moře. Počátkem října loňského roku se rozhodl dokončit svoji cestu kolem světa. „Začali jsme v roce 2003 v Portugalsku a dopluli jsme přes Karibik, Galapágy, Bora Bora až do Malajsie,“ vzpomínal.

Karáskova devět metrů dlouhá plachetnice čekala na svého námořníka a jeho doprovod v Malajském přístavu u hlavního města Kuala Lumpur. „Malajsie je bohatá země, kupodivu jsme tam měli stání levnější než v Evropě. V Anglii bychom za jeden den v přístavu zaplatili dvanáct set korun,“ počítal mořeplavec.

Zbývalo posledních šest tisíc mil. „Z Malajsie to bylo do Thajska, Indického oceánu, Ománu. Cíl je v Turecku,“ plánoval ještě před plavbou. Oldřich Karásek je nejstarším jihomoravským mořeplavcem. Dříve úředník svému koníčku doslova propadl. Na nedostatek peněz se nevymlouvá. „Kde je vůle, tam je i cesta,“ nezapomene nikdy dodat. S tímto heslem brázdil svět.

Světem za důchod

Své výlety si ale platil jen z důchodu. „Sháněli jsme sponzory, ale nepovedlo se. Od té doby jsme se nepokoušeli,“ vzkázal námořník. Plavba prý není drahá. Na svůj půlroční výlet si šetřil z osmi tisíc důchodu. „Drahé jsou ale letenky, když se musí plavba přerušit,“ přiznává Karásek. Cestou kolem zeměkoule jej doprovázela jeho bývalá přítelkyně Karin Pavlosková. I když byl mezi
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1578
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 31
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » čtv dub 19, 2007 9:54 pm

Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1578
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 31
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » čtv dub 19, 2007 9:56 pm

http://www.acron.cz/joomla/index.php Zatím vše ,co jsem našel !
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát dub 20, 2007 11:07 pm

Človek by si myslel, že najnebezpečnejší sú v tejto oblasti piráti a figu. V každom prípade je teraz Olda Karásek v Čechách a okolí jediný, kto sa zrazil s tankerom a navyše ešte aj prežil. Samozrejme aj posádka. Táto udalosť asi poznačí celú generáciu jachtárov a utvrdí ich v názore že sa netreba báť, ono to vždy nejak dopadne a vždy dobre.
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1087
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

zprávy z vod

Příspěvekod MARIS » sob dub 21, 2007 7:18 am

To Denis:mýlíš se,pokud je mi známo,první Čech,který se srazil s velkou lodí,asi tankerem,byl Ríša Konkolski.Popisuje to v jedné ze svých knih(mám je všechny i s věnováním)akorát teď nevím v kterém titulu.Tenkrát se to stalo v noci,ta velká loď plula bez navigačních světel,a ani nezastavila a plula dál.Riša měl ohnutý sáling a utržený vant.Tolik co si pamatuji,když mě o tom vyprávěl.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob dub 21, 2007 3:55 pm

Tak som to pochopil aj ja ako píšeš, zrazil sa z velkou loďou. Zhladiska devastácie je skoro jedno či ťa trafí 30 m ocelová rybárska loď, 100m nákladná alebo supertanker. V časoch Konkolského plavby je možné, že nie každá nákladná loď mala radar a ktovie či mal Konkolsky radarový odrážač. Hrozné na Karáskovej zrážke je to, že obydve tieto zariadenia sú všeobecne známe a používané a napriek tomu ťa niekto picne uprostred mora. Snáď sa raz dozvieme detaily.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8196
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 47
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » ned dub 22, 2007 9:33 am

Je to smutné. Ale když už se stalo, zajímalo by mě jestli se nějak taková námořní nehoda vyšetřuje a pokud to nebyla Oldova chyba, zda mu škodu uhradí.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1115
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 0
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » ned dub 22, 2007 11:41 am

Jestli se nehoda nahlásí,šetřit se musí.V tomhle případě ale pochybuji o tom,že se něco vyšetří,a že by Karásek dostal zaplaceno je více méně něco,co spadá do kategorie sci-fi.Ale těžko dělat chytrého.Jestli mají alespoň reg.číslo a vlajku lodě(o čemž silně pochybuji)jistá naděje by tu snad byla.Osobně ale pochybuji,že mají co i jenom přesné souřadnice nehody.Na té nehodě je stejně více věcí,co mně trochu zaráží a udivují.Mně to prostě vychází tak,že ne tanker narazil do nich,ale oni do něj.Kdyby to bylo obráceně,tak myslím,že čteme o Karáskovi tak za rok jako o nezvěstném na moři.Je mně taky trochu divné,jak se někdo dostane na otevřeném moři tak blízko tankeru,že nemá čas reagovat a srážce zabránit.Pokud teda nejede na autopilota,což ale u Karáska kvůli jeho absenci asi nehrozí.Nechci tady spekulovat,ale zase tak čisté to nebude.Buď zaspal někdo za kormidlem,nebo za ním nikdo neseděl a nebo někdo hooooooodně podcenil situaci.A vyjádření Karáska cituji "...nechápu,jak se to mohlo stát" zcela jistě neznamená,že neví,jak se to stalo.No...Třeba se to jednou dozvíme i bez spekulací. :?:
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: zprávy z vod

Příspěvekod ficcus » pon dub 23, 2007 7:50 am

MARIS píše:To Denis:mýlíš se,pokud je mi známo,první Čech,který se srazil s velkou lodí,asi tankerem,byl Ríša Konkolski.Popisuje to v jedné ze svých knih(mám je všechny i s věnováním)akorát teď nevím v kterém titulu.Tenkrát se to stalo v noci,ta velká loď plula bez navigačních světel,a ani nezastavila a plula dál.Riša měl ohnutý sáling a utržený vant.Tolik co si pamatuji,když mě o tom vyprávěl.


... myslím, že RK v knize popisoval, jak se ta velká loď držela poblíž až do doby dokončení opravy a až poté s VHF omluvami odplula.

Ale jinak s Oldou K. je to mazec. Já se o tom dozvěděl v pátek od Ivana Orla v Litoměřicích. Ale jen stručné info. Teď po přečtení dostupného si nedovedu představit, jak to probíhalo. Snad že Olda cíleně odmítl mayday pomoc (byla-li nějaká nabídnuta), aby dostal vrak ke břehu a po jeho prodeji měl na letenku?! Každopádně měli kliku jako hrom (prase).
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon dub 23, 2007 8:00 am

To ficcus,
Nevíš jestli tam byl O.K. sám, nebo s posádkou??
alffa
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pon dub 23, 2007 8:28 am

alffe, v geronimově příspěvku výše je zmínka o 3členné posádce ...
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » pon dub 23, 2007 8:43 am

To ficcus,
Tu zmínku jsem četl. Je mě to ale divné. Že by všichni v tak rušné louži chrápali?
U jednočlenné posádky bych se nedivil. Někdy se spát, vařit a vyprazdňovat musí.
Tak jsem myslel jestli nevíš něco bližšího. :?:
No dokud sem O.Karásek, nebo někdo z posádky nenapíše, budeme halt pouze spekulovat.
alffa
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1087
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

zprávy z vod

Příspěvekod MARIS » pon dub 23, 2007 8:55 am

To ficcus:
máš pravdu,ruka byla rychlejší než myšlenka,ono to je více jak 25 let co byl u mě R.K.V knize je to jak to popisuješ.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1506
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 0
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Re: zprávy z vod

Příspěvekod ficcus » úte dub 24, 2007 8:16 am

ficcus píše:
MARIS píše:To Denis:mýlíš se,pokud je mi známo,první Čech,který se srazil s velkou lodí,asi tankerem,byl Ríša Konkolski.Popisuje to v jedné ze svých knih(mám je všechny i s věnováním)akorát teď nevím v kterém titulu.Tenkrát se to stalo v noci,ta velká loď plula bez navigačních světel,a ani nezastavila a plula dál.Riša měl ohnutý sáling a utržený vant.Tolik co si pamatuji,když mě o tom vyprávěl.


... myslím, že RK v knize popisoval, jak se ta velká loď držela poblíž až do doby dokončení opravy a až poté s VHF omluvami odplula.

Ale jinak s Oldou K. je to mazec. Já se o tom dozvěděl v pátek od Ivana Orla v Litoměřicích. Ale jen stručné info. Teď po přečtení dostupného si nedovedu představit, jak to probíhalo. Snad že Olda cíleně odmítl mayday pomoc (byla-li nějaká nabídnuta), aby dostal vrak ke břehu a po jeho prodeji měl na letenku?! Každopádně měli kliku jako hrom (prase).



Dostal jsem mail, který sem vkládám pro upřesnění info:
... ,klika to svym zpusobem byla,ta pokracovala az do sudanu-lod jen na improvizovanou takelaz zakotvila v port sudanu-v eritreji by to skoncilo mistni satlavou,pozice a cas kolize sice je,ale identifikace lodi nehrozila,stejne tak jako nejaka nahrada skody-jak se libor ve foru jachtingu zminuje.nejspis videli,ze to smeti co potkali-pokud si nejakeho vsimli-je stale na hladine,spojeni vhf nehrozilo,prvni byla rekognoskace skod-zbyvajici rucni vhf uz by je stejne nedokazala oslovit.otazka,kdo do koho vlasne narazil by mela byt patrna z fotek-snad vyjdou-prervane zadni stehy,smrncnuty pravobok,antifouling na salingu,v miste zlomeni stezne-ted uz je to stejne fuk,ale teorie,ze tato story poznamena dalsi generaci jachtaru,by mela platit prave opacne,davat si max.majzla a mit moznost uniku-radarovy odrazec a pozicky jsou dobre-ale kdo utece,preziva,spolehat se na horoskop je to posledni.v kazdem pripade si o.k.acko takovy konec nezaslouzilo...registrace do fora nejak nefungovala,tak reaguji timto zpusobem,cau,profa. ps,stejne jsem zvedav,jake nazory se na tuto story v jachtarske verejnosti jeste objevi,byvalemu majiteli lodi uz to asi stejne moznost dokoncit cestu kolem sveta neumozni
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1578
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 31
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » pát dub 27, 2007 11:56 am

Našel jsem rozhovor s Karáskem...


Na vrakovišti v súdánském Port Sudan skončila i Karáskova loď.
Foto: archiv Oldřicha Karáska Mořeplavec Karásek: Projel kolem mě panelákpředevčírem 13:00 BRNO - Jen málo stačilo, aby se nejznámější jihomoravský mořeplavec Oldřich Karásek zapsal do dějin námořního jachtingu. Zeměkouli ale nakonec čtyřiasedmdesátiletý Brňan neobeplul. Do cíle mu zbývalo tisíc kilometrů, když do jeho devítimetrové plachetnice O. K. narazil v Rudém moři tanker. Na událost jsme upozornili minulý týden. www.denik.cz/zpravy/z_domova/moreplavec ... kotal.html

Torzo lodi Karásek prodal a o víkendu se vrátil domů. „Důležité je, že jsme to přežili,“ říká Karásek.

Ve kterém místě přesně se ta nehoda odehrála?

Byli jsme zhruba devadesát kilometrů od největšího přístavu v Saúdské Arábii Jiddah.

Jak se to vlastně stalo?

Čtrnáct dní foukal špatný vítr. Dopředu jsme postupovali rychlostí pět kilometrů denně, vlny přelévaly loď. Mokro, zima, byli jsme unavení.

Kolik lidí bylo na vaší lodi?

Tři.

Střídali jste se u kormidla?

Ano, po třech hodinách. Protože venku bylo hnusně, povolil jsem posádce, aby seděla u vchodu, ne venku. A doplatil jsem na to.

Proč?

Protože ten, který měl hlídat, usnul. Vzbudil nás až obrovský náraz.

Jak do vás tanker narazil?

Naštěstí na nás najel zezadu, po směru jízdy. Jinak by to asi dopadlo mnohem hůř.

Byli jste osvětlení?

Rudým mořem prý plachetnice plují raději bez světel, aby na sebe neupozornily. Je to nebezpečná oblast. Měli jsme radarový odrážeč i světla. Byl tam ale příliš hustý provoz. Tanker zřejmě neměl jinou možnost.

Spal jste?

Nikdy nespím úplně tvrdě. Náraz nás vyhodil z postelí, loď se položila na bok. Vyběhl jsem na palubu a viděl, jak kolem mne jede stěna tankeru velká jako panelák.

Co se stalo s lodí?

Stěžeň se vytrhl z paluby, vysypal se motor, zábradlí bylo utržené. Z lodi byl vrak.

Na co jste v tu chvíli myslel?

Že je konec cesty. Nic jsem ale neřešil. Nemělo to smysl. Bylo půl druhé v noci. Absolutní tma. Ani měsíc nesvítil.

Jak jste pokračovali v plavbě?

Na vraku, napříč Rudým mořem do Súdánu. Sedm dní. Věděl jsem, že tam jsou k jachtařům přívětivější než v Saúdské Arábii.

Zvládali jste to psychicky?

Myslím, že ti dva vůbec nevědí, co přežili. Nejhůř jsem na tom já. Přišel jsem o loď. To, co z ní zbylo, jsem prodal.

Je vám to líto?

Už jsem ji oplakal, je to pryč. Zažil jsem toho s ní hodně. Pětkrát jsem s ní přeplul Atlantik, plul jsem s ní norskými fjordy, jel jsem na O. K. sám nebezpečnou úžinou z Anglie do Francie, převrátil se s ní v Karibiku. Byla to dobrá loď.

Co teď budete dělat?

Buď si koupím malé letadýlko, protože jsem deset let létal. Anebo si pořídím motorový padák. A možná koupím znovu loď a na zimu odjedu do Karibiku. Tam je teplo, tady aspoň ušetřím za topení.

A plavba kolem světa? To už ji nechcete dokončit?

Ne, já nejsem fanatik cíle. Přejel jsem desetkrát Atlantik, a když se podívám na mapu, uplul jsem mnohem víc, než kolem světa. Kolem zeměkoule je to čtyřicet tisíc kilometrů, já mám najeto tak o dvacet víc.

Tak proč jste chtěl obeplout svět? Nechtěl jste být slavný?

Chtěl jsem poznat kraje, o kterých jsem jako kluk četl v knížkách Dicka Francise. Chtěl jsem poznat Mikronésii, Marshallovy ostrovy, vidět, co jsem si vysnil.

To se vám podařilo. Stačí to?

O Mikronésii jsem si myslel, že je to ráj na zemi. Je tam ale neskutečný nepořádek. Nemám dobrý pocit z toho, co se ve světě děje. Absolutní negace vůči přírodě a dobrému způsobu života. Neustálá přeměna do spotřebního stylu.

Kolem světa jste plul na dvě etapy. Na moři jste byl s pauzami téměř tři roky. Co bylo nejhorší?

Vidět bídu, v níž někde lidé musí žít. A to se dávají miliony na výrobu zbraní. To je absurdní. Tady lidé žijí v ráji. A ani o tom nevědí.
Hana Černohorská http://www.msdenik.cz/z_domova/moreplavec_karasek.html
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1578
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 31
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod geronimo » pon kvě 28, 2007 4:37 pm

Snad se autor nenaštve, ale našel jsem další informace o O. Karáskovi !

Ztroskotání
Nejnovější povídka Oldy Karáska o jeho ztroskotání uprostřed Rudého moře, která je zároveň úryvkem z připravované publikace o cestě kolem světa na palubě lodi OK...




Ztroskotání

Sedím pod rozkvetlou třešní na zahradě. Má celoročně obyvatelná chata je uprostřed mnou málo udržované zahrady. Ale je zde absolutní klid. Jen ptáci zpívají a spolu se mnou se radují ze života. Také má mysl je naplněna radostí ze života. Žiji a přece chybělo tak málo, abych tady nebyl, abych nedýchal ten vzduch prosycený jarem a vůní lesa. Ve vzpomínkách se vracím o půl roku nazpátek. S Karin, která byla mou přítelkyní a hlavně statečným parťákem, jsme v Malajsii přerušili cestu kolem světa. Protože nastala nepříznivá sezóna kvůli počasí, rozhodli jsme se jet domů. Karin měla také obavy o svého otce, který byl již delší dobu upoután na lůžko.

Jsem doma tři měsíce. Po této době odlétám zpět do Malajsie s novým členem posádky Otou. Karin zůstává zatím doma, aby přiletěla, až bude loď znovu připravena k vyplutí. Dva měsíce trvají práce na lodi, kterou jsme museli vytáhnout z vody, oškrábat, obrousit a několikrát natřít. Museli jsme také opravit motor, zašít plachty, dokoupit zásoby na další cestu. Čtyři dny před plánovaným příletem Karin od ní dostávám SMS. "Oldo, nezlob se, ale nepřijedu. Moje máma je na tom špatně, mám nové zaměstnání, které mě baví a chci začít žít novým životem." Tato zpráva mi vyráží dech. Čtu ji znovu a znovu dokola. Karin, ta statečná holka, která nikdy ani v nejtěžších bouřích neváhala sednout za kormidlo a která vydržela v pohodě nekonečné etapy přes Pacifický oceán, přes který jsme jeli jen my dva bez automatického kormidla, kdy jsme se po třech hodinách nepřetržitě střídali třeba 45 dní. Tak Karin nepojede. Tato zpráva sráží mé odhodlání na samé dno. Čeká na nás Malajský průliv. Úzká plavební dráha, tisíce rybářských lodí, silný protivítr a silné proudy.

Trvá mi několik dní, než se srovnám. Ale cestu kolem světa chci dokončit. Trasou, kterou vybrala ještě Karin, zatím nikdo z českých mořeplavců neplul. Přestože je kratší než trasa kolem Afriky, je poměrně dost nebezpečná. Bohatí jachtaři s daleko většími loděmi než ta naše se sdružují do konvojů a potom plují pod vojenskou ochranou kolem Somálska a Súdánu do Suezu. Naše loď nebyla tak rychlá, náš motor poměrně slabý a ani jsme neměli peníze na zaplacení poplatků za zařazení do konvoje.

Z Malajsie jsme pokračovali přes Thajsko, kde jsme přibrali manžele Kovaříkovi a pak pohodovou plavbou na Srí Lanku. Po čtrnáctidenním přerušení plavby a po prohlídce Srí Lanky jsme odpluli na Maledivy. z Malediv manželé odlétají domů a přilétá nový člen posádky Mirek. Po týdenní přestávce odplouváme na další úsek naší cesty. Cílem je Aden, důležitý přístav v Jemenu. Zůstáváme zde týden, abychom si trochu odpočinuli od nervy drásající plavby. Trasu Maledivy-Aden protíná ostrov Sokotra, který je vyhlášenou pirátskou základnou. Ani drastické tresty pro piráty, třeba jako ubodání zaživa, nepomáhají a neodrazují je od útoků na lodě proplouvající kolem jejich břehů. Přemýšlel jsem, proč tomu tak je a myslím si, že na vině je stále se zmenšující množství ryb. Chudí rybáři, jejichž jediným zdrojem příjmů byl rybolov, nacházejí své sítě prázdné. Velké flotily bohatých států brázdí světová moře a naprosto bezohledně je drancují. Na rybáře, kteří nemají možnost lovit ve velkém, se už prostě nedostává.

Odplouvám z Adenu. Čeká nás poslední úsek cesty. Kolem břehů Jemenu se dostáváme k průlivu Bab el Mandeb. Je to poměrně úzký průliv a vítr zde dosahuje velké síly. Je to také způsobeno okolními horami. Přes mé tajné obavy se nám tímto průlivem daří snadno projet. Asi po stopadesáti mílích se situace mění. Vítr, který nám vál do zad, se mění na protivítr. Začíná boj s každou mílí směrem na Suez. Ani na lodi nevládne dobrá pohoda. Musím stále vzpomínat na Karin, se kterou jsme řešili daleko větší problémy s úsměvem, ale teď to nějak nejde. Kolem Saúdské Arábie se probíjíme kupředu. Pilot má pro tuto část jenom pár vět - v Saúdské Arábii nikde nepřistávat. Obyvatelstvo není jachtařům příznivě nakloněno. Rozhodujeme se, že přistaneme až v Egyptě. Vítr nás ale stále drží na arabské straně. Stále musíme křižovat. Některý den nás proudy snesou až na místa, kde jsme byli před několika dny. Blízkost korálových útesů a konvoje tankerů v plavební dráze zhoršují naší náladu. Čekám, až severozápadní vítr přeskočí na severovýchod. Očekávám, že se náš postup potom zrychlí a také usnadní. Do Suezu nám zbývá už jen asi dvěstě námořních mil. Co je to proti těm třiceti tisícům mil, které jsem s Karin už uplul.

Přichází noc ze 4. na 5. dubna. Cítím, že nastane změna počasí. Nepříznivý vítr už trvá skutečně dlouho. Vlny se přelévají přes palubu. O půlnoci se střídáme a ke kormidlu usedá Ota. Vítr uléhá a přes loď se převalují takzvané mrtvé vlny. Když to vidím, tak usuzuji, že když bude Ota sedět ve vchodu, nebude tak vystaven nepříjemným sprškám. Říkám mu to a okamžitě na svém lůžku usínám.

Obrovská síla mě zvedne z postele. Ne, není to sen. Ne, není to možné. Bouře přece není. Od čeho jsou ty hrozné rány? Jsem úplně zmatený. Čas se zastavil a přitom běží velmi rychle. Kde jsem, co se děje? Nevím, jak se dostávám ke vchodu. Tam už stojí Ota. Co je to za obrovskou zeď, které se bokem dotýkáme? Co se to jenom děje? Ota už je v kokpitu naší lodi. "Nemáme stěžeň", volá. Ozývá se silné hučení, někde tady blízko musí být vodopád. Kde to jenom jsem? Najednou se tam někde nahoře rozsvítí nějaká světla. Dostávám se do reality. To je přece obrovská loď. Obří tanker. Vím, že tyto lodi dosahují až 50 km rychlosti. Kde se ta nestvůra vzala? Na palubě leží zlomený stěžeň i spousta ocelových a silonových lan. Zábradlí na levé straně je ohnuté a paluba proražená. Mirek už taky vylezl ze své kóje. Máme proražený záchranný člunek. Vracím se zpět do podpalubí a kontroluji, jestli do lodi neteče. Záchod je sice utržený, ale voda nikde neprosakuje. Koncentruji se a dávám první příkaz: "Musíme zabezpečit zlomený stěžeň, aby nespadl do vody a neprorazil nám bok lodi." Přivazujeme stěžeň. Zkouším nastartovat motor, ale nedaří se mi to. Pomalu se dozvídám, co se stalo. Ota, který měl službu u kormidla, zřejmě usnul a loď do nás narazila zezadu. Příďová vlna nás zřejmě odhodila stranou a jak se naše loď zhoupla na druhou stranu, stěžeň se zřejmě zachytil o bok tankeru. Ani si pořádně neuvědomujeme, že jsme právě unikli téměř jisté smrti. Ale je to tak.

Vítr úplně ustal. Vím, co to znamená. Zítra, nebo vlastně už dnes, začne foukat správným směrem. Do cíle zbývá tak málo! Mirek jde do služby a já jdu znovu spát. Stejně s nedá nic jiného dělat. Ráno se probouzím a obhlížím způsobenou škodu. Podvědomě vím, že je osudová. Severovýchodní vítr, na který jsme tak dlouho čekali, začíná konečně vát. Vím teď jedno, musíme se dostat do Súdánu, protože tam snad budou podmínky pro případnou opravu lepší než v Saúdské Arábii. Čeká nás ale nesmírně obtížná plavba. Port Sudán, kam se musíme dostat, leží v oblasti korálových útesů. V jachtařském průvodci je napsáno, že oblast, kterou budeme muset proplout, je pohřebištěm mnoha plachetnic i velkých lodí. Nejdříve musíme alespoň trochu zprovoznit naší loď. Pokoušíme se z většího zbytku stěžně postavit funkční stěžeň. Ani po celodenní práci se nám to nedaří. Je jen jediná možnost. Použijeme asi dva metry dlouhý zbytek a nastavíme ho ráhnem. Ráhno uděláme ze spinakrového pně. Další den strávíme přípravou a k večeru se nám provizorní stěžeň podaří postavit. Daří se i upravit kosatku a hlavní plachtu a upevnit radarový odražeč. Nynější oplachtění má zhruba 10 m². Vytyčuji kurz na Port Sudán a dáváme se do pohybu. Trvá to šest dní, než se dostaneme na dohled přístavu. Cestou míjíme hodně ztroskotaných lodí. Modlím se, ať vítr nepřestane foukat, protože v tom labyrintu korálových ostrovů bychom neměli žádnou šanci. Motor se nedaří zprovoznit, je prasklá pružina ve vstřikovacím čerpadle. Navečer, osm dní po střetu, kotvíme v přístavu.

Píšu SMS na všechny strany. První nabídka pomoci mi přichází od firmy Acron, pro kterou testuji v těžkých podmínkách malou část outdoorového vybavení, které Acron prodává. Jsou to hodinky Navy Seal. Bylo zajímavé, jak vlastně jediný, ve všech podmínkách stále pracující mechanismus, uklidňoval mysl a jeho svítící ciferník dodával v noci optimismus. Maličkost, ale pro nás podstatná. Campo-dynamo svítilna nám pomohla dobít mobil, ze kterého jsme se mohli spojit s našimi blízkými.

Přistáli jsme navečer a prakticky jsme vyčerpáním vlastně omdleli. Alespoň já jsem se tak cítil. Další den se objevil agent, provedli jsme přihlášení a pokoušeli se opravit škody. Úmorné vedro a nedostatek informací mě donutily k rozhodnutí, že loď nějakým způsobem, i když nevýhodně, prodám. Oprava by přišla asi na 200.000 Kč, a to nevím, zda-li by byla úspěšná. Tak se taky stalo.

Skončil jsem nikoliv svou vinou, ale kombinací náhod těsně před dokončením svého snu, kterému jsem obětoval prakticky celý svůj život. Vlastně se nedá říci obětoval. Dostal jsem toho totiž nazpátek tolik, že by to pro mnohé lidi stačilo i na více životů. Uvědomil jsem si také, že daleko důležitější je cesta k cíli než jeho vlastní dosažení. Doufám, že to nezní alibisticky. Člověk to stejně nakonec musí dát všechno do souladu s vlastním vědomím a svědomím. Skončila velká plavba. Poznal jsem spoustu zemí, lidí, ale co je asi nejdůležitější, poznal jsem víc sám sebe. Sám sebe na hranici bytí a nebytí. Co člověk může chtít víc.

napsal Oldřich Karásek, pod hradem Buchlov, 21.5.2007

autor: Irena Kolínská
zdroj : http://www.acron.cz/joomla/index.php?op ... &Itemid=65
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 748
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » úte pro 04, 2007 7:33 pm

to je samozrejmne velka skoda, ale verim na osud, mozna to tak melo byt. hlavni je, ze jsou vsichni v poradku a ze to olda bere tak, jak to bere - i cesta muze byt cil...
Uživatelský avatar
JackThorn
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 4
Registrován: stř říj 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod JackThorn » ned pro 23, 2007 6:11 pm

Ahoj, lidi. Teda to co se stalo s O.K. je zlý. Četl jsem Mořeplaveckou odyseu a tak nějak jsem si tu loď zamiloval. Já se se svou ženou za pár let chystám také na Atlantik. Chceme se podívat po stopách pirátů. Tortuga měla pro mne ždy nádech svobody. Chci chodit po místech, kudy chodil sir Morgan a tak dále.
Uživatelský avatar
vektor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: úte led 30, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod vektor » ned led 27, 2008 5:28 pm

Ahoj, dostak jsem zprávu o pořádaném setkání s Oldou Karáskem. Dávám dál ...

T-YACHT team Tišnov,
srdečně zve všechny postižené jachtingem na druhé setkání s mořeplavcem OLDOU KARÁSKEM.
Povídání o slastech a strastech života na moři proběhne dne 1.února 2008 / pátek / asi od 18 hodin
v hospodě "U PALCE" v Tišnově.
Rezervace na tel.: 602 754 930
Za hojnou účast děkuje
Tom Vacek
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8196
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 47
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » ned led 27, 2008 7:00 pm

A já přidám, že po 16-ti letech by se měl opět objevit v Libštátě 8. a 9.2. :good:
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1115
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 0
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » ned led 27, 2008 9:26 pm

Zdarec Tome...Tak jak to vypadá s Kiladou....Loni jsem ji naposledy viděl v Tisnu a pak už jsem na Jadranu moc nepobyl....Kača to nějak nezvládla a tak jsem to s Albatrosem ukočíroval sám...Kde teď hnízdíš...???Furt u Marka...???Neměl blbí kecy...???Volal mně Mišo/jeřábník/ ale jsem ho bohužel nestihnul...Jaká je tam situace letos...Napiš klidně na SZ....Nebo na mail....Jinak moje Fr.číslo máš...???..Jo...A co Lumír...??? ;)
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1115
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 0
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » ned led 27, 2008 10:00 pm

Jo Tome...A vyřiď Karáskovi pozdrav od cpt.S.Holáka ze Slovenska/Žilina/...On bude vědět... ;) Ale to sem asi nepatří...Piš na SZ....
Uživatelský avatar
Stanly
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 25
Registrován: stř led 30, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Stanly » úte úno 12, 2008 5:35 pm

Liborovi! Měls pravdu - kpt.Olda Karásek se fakt v Libštátě objevil (byl jsi tam taky?) - pod moderováním Petra Ondráčka vyprávěl a odpovídal na všemožné dotazy vč. ve věci karambolu s/y O.K.. Je v v plné kondici a chuti a ..... no prostě alespoň pro mne zážitek!
Stanly.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů