Solární zdroje a jejich použití na lodi

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř led 27, 2010 2:23 pm

Davide z toho solarniho regulatoru nevyleze vetsi napeti nez tech 14 V na co je nastavenej. Jakmile to dosahne to napeti, tak to vypne. Takze zadny spotrebic by to nemelo odrovnat pokud to pripojis na svorky pro zatez, ale nezaruci to ze to bude fungovat, vlastne to na vystupu bude kmitat, zapnuto, vypnuto a treba radio by urcite vrcelo jako pes. Solarni regulatory jsou udelane tak ze musi byt pripojeny AKU aby se mohla pripojit spotreba.
Informaci o napeti si to bere ze svorek pro pripojeni AKU. Ty regulatory nejsou delane aby to chodilo bez pripojeneho AKU. Z regulatoru jsou dva vystupy, pripojeni na AKU to je tech az 14V a neco a druhy vystup kde je stablizovanych 12V, ale porad to chce mit pripojeny AKU, s tim ta konstrukce pocita. AKU se nepripojuje jen u slunecnich elektraren, kde se to pres menic hrne do site.
Solarko dava nejvetsi proud kdyz na nej kolmo dopada svetlo jak v azimutu, tak elevaci. Staci zapojit ampermetr, klidne na mereni zkratoveho proudu, vzit solarko do ruky a natacet si s nim. Kdo to nezkusil, neveri.....

Jeste se delaji vodni turbiny ktere lod vlece za sebou, znate to nekdo?

Ty vsechny kombinace jsou zapotrebi pri dlouhodobem pobytu na mori, pri dlouhych preplavbach a tak podle potreby proudu se to ruzne kombinuje a kde hlavni meritko nejsou penize, ale dostatek elektriky a je zavyslej jen na tom co si na lodi vyrobi. Zase jinak se to dela kdyz jsi na lodi kratkou dobu a kdyz elektrika dojde Te to neohrozi, makximalne ztepla pivo. Ted ukazovali jak 16 leta popluje okolo sveta a mela celou kajutu pokrytou solarky, mozna 1kWp.

Ted prodavaji agregaty z Ciny za slusny peniz a tak to je take dobra cesta, urcite to sezere zlomek paliva nez kdyz se pusti nekolika konovej motor.Na to rekreacni dobijeni staci i ten nejmensi.Uz to asi na lodich dost je, ale zase jsou lidi nerozumni ze to klidne pusti i v marine a otravuje rachotem ostatni. Mam starou Hondu u ktere me uz odeslo 230V, pri nabijeni to dava 8A a zere 1/2 benzinu za hodinu. Je to takovej mensi kufrik.
Vypada to asi ze by to chtelo specielni skoleni.


U solarka se meri:
Napeti na prazdno
Napeti kdy to odevzda nejvyssi vykon
Prpoud kdy to odevzdava nejvyssi vykon
Zkratovy proud

Naprazdno zadny proud netece tak ho nemuzes namerit. Na prazdno se meri jen napeti a to je az pres 20V, to proto ze to solarko ma nejaky vnitrni odpor, tak aby to pri zatizeni dokazalo nabijet. Je tam nekolik clanku navic ktere kryji ztratu vlivem vnitrniho odporu.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 634
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 17
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » stř led 27, 2010 3:02 pm

Na kombinaci větrného generátoru a vodní turbíny lze nahlédnout na www.duogen.co.uk
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 748
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » stř led 27, 2010 7:29 pm

Beda píše:Davide z toho solarniho regulatoru nevyleze vetsi napeti nez tech 14 V na co je nastavenej. Jakmile to dosahne to napeti, tak to vypne. Takze zadny spotrebic by to nemelo odrovnat


Já mám na regulátoru možnost si ručně zapnout equalization. To by mělo srovnat jednotlivé články akumulátoru do latě a zabránit sulfidaci desek. V tu chvíli může být napětí na svorkách 15,2V, ale snad ani to by nemělo odpálit žádné spotřebiče.
Mám Solar Boost 2000 - technologie MPPT, vcelku zajímavá věc. Chtěl bych napsat do vlákna o své lodi něco ale v podstatě jde o to, že standardní solární regulátor ořízne napětí na 14 V, zatímco tento obsahuje pravděpodobně měnič takže z těch solárních 17V udělá 14. V prexi to znamená to, že z regulátoru do baterek teče větší proud, než ze solárů do regulátoru. Podle podmínek by tam mělo být zisk až kolem 30% - a to se počítá. Je sice asi čtyřikrát dražší, než klasika, ale vyplatí se to.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř led 27, 2010 9:22 pm

Neco takoveho dela i ten Grulich. U nej ta cena je stejna jako jedno solarko 60Wp. Kolik to dela jinde. Tady ty veci jsou nejspis predrazene. Ten regulator zvedne vykon o 30% a za ty same penize tady koupim dalsi solarko ktere ne vykon zvedna o 100% za stejne penize. Ma to fungovat jak pises, ze solarka ma tect mensi proud nez z regulatoru do baterek. Meril jsi to.
david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř led 27, 2010 9:46 pm

Beda píše:Davide z toho solarniho regulatoru nevyleze vetsi napeti nez tech 14 V na co je nastavenej. Jakmile to dosahne to napeti, tak to vypne. Takze zadny spotrebic by to nemelo odrovnat pokud to pripojis na svorky pro zatez, ale nezaruci to ze to bude fungovat, vlastne to na vystupu bude kmitat, zapnuto, vypnuto .



no a vo tom to je.nebude tam 14V, ale budou tam lítat nějaký špičky co solár dá, brum atd, proto jsem se snažil naznačit, že odpojovač aku v tomhle místě je na prd. max pojistka

souhlas?
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř led 27, 2010 10:49 pm

Davide zatim kazdy regulator co jsem mel v ruce mel pojistku v sobe. Jinak souhlas. Ten odpojovac chteji lidi co to pred opustenim lode odpoji vsechno od AKU a tim samo nejde ani nabijeni. Jak jsem psal tak ten bazmek OPV10 z OEZ Letohrad funguje jako pojistka a odpojovac zaroven. Tady je to i s obrazkem. Dela se to jednofazova a trifazove.
http://www.oez.cz/produkty/opv10
Tohle pro max. pojistku 32 A, o cislo vetsi je do 63A, dela se to az do 125A, na tom WEBu to najdete.

Ted jsem si vzpomel, ten CX10 je na 12V AKU a 24V AKU ( umi oboje )a tak aby to poznal musi se nejdrive pripojit na AKU aby poznal napeti a teprve potom se muze pripojit solarko. Tak ten CX10 by bez aku vubec nenabehl. Kdyz se pripoji k AKU tak se na nekolik vterin rozbehne diagnostka a kdyz se mu neco nezda tak se objevi blesk a nefunguje.
Naposledy upravil(a) Beda dne stř led 27, 2010 11:00 pm, celkem upraveno 1 x.
david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř led 27, 2010 10:56 pm

Beda píše:Davide zatim kazdy regulator co jsem mel v ruce mel pojistku v sobe. Jinak souhlas. Ten odpojovac chteji lidi co to pred opustenim lode odpoji vsechno od AKU a tim samo nejde ani nabijeni. .


což jim je na kulový, když chtěj dobítt přes týden to, co o víkendu vypálili

když se dává nějakej návod lidem co neznaj, musí to bejt tutový a ne nějký co by bylo kdyby,jako martinp :hmm:
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř led 27, 2010 11:17 pm

S kazdym regulatorem dostanes navod jak se to ma pouzivat a jak zapojit aby to bezpecne fungovalo. Ty navody jsou uz delane po americku, treba ze do nej nesmis lejt vodu, davat na slunicko, nesmis se v tom stourat dratem, jak to dat daleko od horlave podlozky, je toho nekolik stranek, teda k tomu CX10. Mam to na chate, mozna tam i bude ze to doporucuji dat zapojit odbornou firmou. To uz na elektrickejch verkach byva casto. Nekdo pri odchodu treba solarko odveze, boji se ze mu ho ukradnou a tak to odpojeni se hodi.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1622
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » čtv led 28, 2010 5:43 am

Mě je jasný, že nemůžu odpojit aku a nechat připojené spotřebiče, proto, jsem se ptal na možnost dvou odpojovačů, abych mohl odpojit spotřebiče - zachované nabíjení, tak komplet baterii v případě nějakého problému, ale asi k té aku bude zbytečný a dát odpojovač jen na výstup pro spotřebiče.

Na odpojení aku jsem se ptal, protože když jsem byl před Vánoci s motorákem na technickej, tak po mě vyžadovali odpojovač u aku, abych ji mohl odstavit, nevím jak je to u plachetnic, ale předpokládám, že stejně.
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 337
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » čtv led 28, 2010 9:06 am

Charlie-jsem sice mimo , ale na co všechno se zaměřili při kontrole?Čeká mě to na jaře.Díky.
david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv led 28, 2010 9:52 am

Charlie píše:tak po mě vyžadovali odpojovač u aku, abych ji mohl odstavit, nevím jak je to u plachetnic, ale předpokládám, že stejně.


aku jistě odpojovač potřebuje, ale je trochu komlikovaný.

- aby se využila funkce regulátoru – odpojení spotřebičů při poklesu napětí a současně fungovalo dobíjení ze soláru i na „ vypnuté lodi“, dal bych jeden vypinač ( jako odpojovač, ale na menší proudy ) mezi odchod z regulátoru a hlavní rozvodný panel lodi. Umístit třeba rovnou na panel jako mástrsvič.
- dále bych přívod od aku do solarregulátoru jistil pojistkou, nebo lépe vypinačem/automatem ( béda píše, že reg. pojistku má, ale já nevím co všechno jistí ).
- klasický odpojovač ( co chce SPS ) bych dal na silový odchod ke startéru a současně na něj připojil vše, co nechci aby vypnulo při poklesu napětí. ( např. stykač startéru, žhavení, větrák motorraumu u benziňáků, atd.)
- mimo to všechno, ještě zůstávají spotřebiče, které chci mít pod napětím trvale, bez ohledu na stav baterky, mástrsviště a odpojovače. Je to např. alarm a bilge pumpe. Ty zase jistím každý samostatně, vhodně nadimenzovaným vypínačojističem.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv led 28, 2010 10:45 am

Ta pojistka v regulatoru je na privodu z AKU. Ale je zasita vevnitr a tak treba SPS bude chtit jinou. Ta pojistka je myslim 15A, takze vetsi spotrebice se musi zapojit jak pise David primo na AKU a samostane jistit a odpojovat. Mrknete se na ty odpojovace OPV. Je s tim jednoducha prace, delaji se na to i umelohmotne skrinky s vyvodkama a zabijou se tim dve mouchy najednou, jisteni a odpojovani. Elektrika do starteru se asi nejisti, jako v aute, takn tam jedine odpojovac na velky proud. Ty vypinace co v sobe maji jistic ( s oblibou pouzivane v letadlech ) maji v sobe nejake topeni ktre podle pruchodu proudu ohriva bimetal a pri prehati to vypne. Bude tam zbytecne vznikat ubytek napeti i kdyz mozna zanedbatelny. V letadle je palubni sit 27V a spotrebice 24V, tak tam na ztraty jsou 3V. U 12V je to horsi, tam je navic pri 13.8V jen 1.8V a spotrebice berou dvojnasobny proud. Takze ubytek napeti bude take dvojnasobny. Tak to bych pouzil jen na male spotrebice.
david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv led 28, 2010 11:18 am

http://www.yachtbatterie.de/installatio ... 11B.shtml#

zrovna tady je všelijakejch vypinačů, pojistek, automatů, odpojovačů a vyp/automatů ( induktivních ) v lodním provedení celej pytel

já dával ty "letecký" a bez problému
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1622
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » čtv led 28, 2010 11:52 am

Ok, v motoráku to mám snad všechno ok, ten ještě budu muset překontrolovat, ale solár přijde na plachetnici a tam zatím startér a podobné věci nejsou, takže tohle řešit nemusím. Jen solár, regulátor a přívod do rozvodné desky, mimo regulátor mi zatím nic nepůjde.

to mirus: máš SZ
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv led 28, 2010 11:58 am

Ty letecky museji byt spolehlive a vypadaji pekne kdyz jich je vedle sebe vic, na pacce maji svelkujici hmotu ale nebudou mit zkratovou spoust a tak pri zkratu to vypne az za nekolik vterin, az se to ohreje. Pojistka vypne rychle. Nektere nove drazsi spotrebice kde by bylo na zavadu vyssi napeti mivaji na privodu transil, ktery pro vyssim napeti sepne a privod da do skratu. I mrnavej vydrzi nekolik set amper, ale jen nekolik milisekund, tam musi byt pojistka, jak to rychle neodpoji tak se znici a prestane chranit. Delaji se specielni s oznacenim FF ( super rychla ), pro normalni pouziti se davaji F ( rychla ) a kde jsou motory a velke proudova narazy pri zapnuti se davaji T ( pomala ) To oznaceni je stejne jak pro trubickove pojistky, tak az po vykonove nekolik set amper. Kdyz na pojistce neni zadne oznaceni, tak se povazuje za typ F.
david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv led 28, 2010 1:50 pm

letecký při tvrdým šlusu padaj hned, prodleva zanedbatelná. předpoklad je mít natažený dráty a ne nítě. když si jen tak škrtneš, tak vydržej.
pojistka – tavná - má zásadní vadu a to, že praskne v noci při přistávání, případně v jiným blbým okamžiku, kdy není čas ji měnit. navíc jsou běžně pod nějakým krytem co se musí nejdřív sundat. nemám je rád, jedině jako přístrojový
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát led 29, 2010 10:56 am

Tak jsem ted na skype dohnal kamarada co delal pres 20 let mechanika pres radia na letadlech MIG a SUCHOJ a rika ze to jsou spinace s nadproudovou ochranou a ze v letadle je to vse jeste jistene pojistkama v pojistkove skrini podle dulezitosti bud jednolive a nebo po skupinach spinacu. Takze samotne spinace se na sbernice zapojuji jedine pres pojistky. Jinak by to nebylo chranene proti skratu. Podivejte se jak je to udelane na fabrickejch lodich co si pojcujete.
david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát led 29, 2010 12:19 pm

při zkratu normálně vypadnou a nejdou rovnou zapnout, musí se natáhnout směrem na vypnuto. dávám je do lodí už 25 let, nema problema
pak jsou taky pěkný letecký jističe, ty maj jak tepelnou, tak indukčí ochranu
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát led 29, 2010 1:08 pm

To ze po zkratu nejdou zapnout je znamka ze na jisteni proti zkratu nejsou konstruovany, vypinaji az kdyz se velkym proudem ohreje vypinaci mechanizmus, vetsinou pasek bimetalu. Kdyzby to bylo jisteni proti zkratu, tak to vypne okamzite v takovem case ze se to ohrat nestaci a jistic jde okamzite znova zapnout. Chtelo by to od toho sehnat katalogovej list a bylo by po dohadech. Jestli mas od toho typ, tak to posli a zkusi se to najit. Ja ted pro to nepojedu, ani bych se tam nedostal.
Kdyz si neco delas sam tak se na to kouka jinak nez kdyz se to dela fabricky.
david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » sob led 30, 2010 10:35 am

přečti si můj příspěvek ještě jedno, možná i dvakrát :hmm:
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř úno 03, 2010 10:50 pm

Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon srp 30, 2010 9:34 am

V letaku Globus jsem narazil na vyprodej zahradnich svetylek za 39,- kc...Nekup to. Tak jsem to doma pomeril a solarko pri slunicku dava 45 mA a LED bere 9.5 mA. AKKU ma jeden 650 mA NiMh typu AA.Jeste jsem tam koupil svetylka s 3 LED ( 2ks za 149 kc) k zabudovani, solidne udelane,vrch z nerezu a spodek z hliniku. Ma to ale malej svetelny vykon, tri LED dohromady berou jen 1.5 mA, ale pri AKKU 600 ma NiMh AA to vydrzi svitit snad vic jak 200 hodin..Urcite tam pujde pustit vetsi proud a nebo vymenit LED za vykonejsi. Podobne tem za 39 kc maji u Intersparu za 59 kc,-, AKKU 650 mA NiMH typu AAA. Kolega me upozornil na jednu nectnost, kdyz se to necha venku na desti ze solarko zmlecni a snizi se jeho vykon. Kdyz jsem je porovnal, tak to od Globusu vypada ze je solarko pridelane k lucernice a ma teda ten povrch asi kvalitnejsi. To od Intersparu ma solarko zalite do lucernicky a to asi bude horsi. Je to na hrani a na more by se to muselo upravit, dat se solarkem venku a dobre utesnit proti vode a tu LED dat dovnit lode. Jako nouzove svetylko aby clovek mohl prejit to slouzi dobre. Tam kde bude dost slunicka by to sneslo i dalsi LED.Videl jsem to na zakotvenych lodich na Vranovske prehrade. Na balkonu to nabijim a na noc dam do 6 m dlouhe chodby a bez problemu se v noci necha prejit.Je to na hrani si, ale za za tu cenu se asi nekoupi ani AKKU. Led zhasina pri 0.95V a je zajimave ze jsem na ne nikde v kramu nenarazil. Co maji potrebuji okolo 3V.
Byl jsem ted na setkani HAM v Holicich a potesitelne je ze cena solarnich panelu sla proti lonsku dolu jak u ELIXu, tak i u GM. GM mel LED na sviceni za 0.50 kc....ale jen v baleni 250 ks...
Zase tam byla Bateria Slany a po 100 Ah za 1200,- se jen zakourilo.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv zář 02, 2010 10:18 am

V Lidlu maji LED svetlo se senzorem
http://lidl.cz/cps/rde/xchg/lidl_cz/hs. ... date=13221
Ma to 4 LED, tri AAA alkalinove baterky. Ma to i drzak se samolepkou z ktereho to jde posunutim sundat. Ma to prepinac na trvale sviceni , vypnuto a rozsviceni cidlem pohybu v noci.Kdyz se prostor opusti tak to asi po 5 vterinach zhasne, Pri sviceni to bere 100 mA coz je dost, kdyz je to v pohotovosti tak to bere 0.5 mA, coz je slusne. Sviti to i na tri AAA AKKU NiMh 600 mA. Jak dlouho to bude svitit nevim, prinesl jsem to pred chvilkou.
Asi si dodelam 2.5 mm Jack aby to slo dobijet bez rozebrani. Dobijet to pujde z 12 V nabijecem pro mobil. Jdou na burzach koupit za 5-10 kc. Jen to bude chtit snizit predradnym odporem proud na 60 mA . Tak tam kde neni elektrika 230V je to slusne pouzitelne. Odzkousime to ted pri zavode, jestli to nebude reagovat kdyz se otocim na bidlu.
Uživatelský avatar
sedivak
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 258
Registrován: čtv zář 18, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Stará Boleslav

Příspěvekod sedivak » úte zář 14, 2010 9:37 pm

Ahoj, sháním solár, který by šel připevnit na vchodovou odklápěcí luknu cca 50 X 50 cm.
Nemáte někdo přehled třeba o nějaké akci, kde by šlo něco podobného koupit za rozumný peníz?
dík
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř zář 15, 2010 12:30 am

zkus se podivat tady
http://www.elix-solar.cz/kontakt
pocitej s tim ze na lodi je potreba mit solarko vodorobne. Jinak to neda slusny vykon.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů