Solární zdroje a jejich použití na lodi

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » sob srp 13, 2011 12:58 pm

Solarka za svetla davaji proud vsechny, ale zalezi na osvitu, kolik to da. Me dava pri plnem svitu 5A, kdyz jsou bile mraky a slunicko to prosviti, da to 2A, u obojiho nasmerovane na slunicko. Neprosviti da 1A, sede mraky 0.5A a za deste 0.2A.
Slusne ceny maji v GM elektronik. Ty pruzne, nalepovaci asi budou o dost drazsi.
Uživatelský avatar
Pitrs
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 116
Registrován: ned úno 12, 2006 9:06 am
Reputace: 0

Příspěvekod Pitrs » sob říj 15, 2011 1:19 pm

Přečetl jsem celý topic,v hlavě mi z toho bzučí jak v jaderné elektrárně :-).A v podstatě pořád nevím,jak to všechno zapojit do systému se dvěmi aku a dobíjením z 40ti A alternátoru.Uvažoval jsem o cca 8OtiW panelu,regulátoru Fox350E ( http://www.sunware.de/index.php?id=48&L=1 ,manual http://www.sunware.de/fileadmin/downloa ... Fx350D.pdf )který by měl umět dvoubateriové systémy,prostudoval jsem jejich schéma zapojení,ale pořád nevím,jak a kam zapojit ten vývod z alternátoru,když teď ho mám zapojený do té žebrované krabičky,která rozděluje proud do obou baterií a zabraňuje tomu,aby se navzájem nevybíjely.Znamená to,že bych ji pak už nepotřeboval a vše by šlo přes ten sol. regulátor?A nebo bych to zapojil na ty vývody z té krabičky do toho solárního regulátoru?A nebo by stávající dobíjení z alternatoru zůstalo,jak je a k tomu solárnímu regulátoru by se natáhly od baterek nezávislé dráty?A když tam píšou Tiefentladeschutz 12A,to znamená,že by mohly být zapnuté spotřebiče jen do součtu 12A?Není to málo?Vždyť jen navigační světla + lednice jsou skoro 8A.A když by tam někam lezlo těch 40A z alternátoru,jak to by se s tím popralo?Mohl by mi to někdo trochu objasnit,možná se ptám úplně hloupě,ale nějak tomu nerozumím.Děkuji moc předem
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » sob říj 15, 2011 2:14 pm

Beda píše: Ty pruzne, nalepovaci asi budou o dost drazsi.

Hlavně méně účinné. Aspoň ještě nedávno, tomu tak bylo.
david
moderátor
Příspěvky: 5855
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 230
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » sob říj 15, 2011 3:02 pm

baterky připojíš rovnou na solarregulátor, je nutné aby měly společnou zem, teda minus póly trvale propojené. ( na čem máš odpojovač?) prioritně se nabíjí baterka č. 1.
na zapojení altíku a taileru nic neměníš

na tiefentladeschutz připojíš jen to, co žere a není problém, když se vypne. tedy kotevní světlo a pozičky zrovna NE, lednička jo.
Uživatelský avatar
Pitrs
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 116
Registrován: ned úno 12, 2006 9:06 am
Reputace: 0

Příspěvekod Pitrs » sob říj 15, 2011 3:40 pm

Nejsem si teď jistý,ale mám pocit,že odpojovače baterií mám na plusech,nevím,proč to tak je,vím,že mi to tenkrát přišlo divné.Já to z toho schématu pochopil tak,že na ten vývod z toho regulátoru se propojí napájení celé té rozvodné desky,jak by to jinak dokázalo měřit odběr proudu,chápal bych,že je to zapojené v podstatě do okruhu seriově jako ampérmetr.A lednička je napájená z té rozvodné desky zároveň se vším ostatním,to bych to musel nějak všechno přepojit,to by bylo asi dost komplikované.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 836
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

solar

Příspěvekod kanic » sob říj 15, 2011 8:17 pm

Ahoj Pitrs.
Měl jsem na jaře podobný problém se 2 baterkami. Laicky jsem to vyřešil 2 panely po 50 W a na každém regulátor Conrad za 400 Kč. Reg. jsem připojil přímo na svorky baterie a podle stavu bat. připojím buď oba panely na 1 bat. , nebo 1p. na 1bat. . Alternátor mám taky. k.
Uživatelský avatar
Pitrs
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 116
Registrován: ned úno 12, 2006 9:06 am
Reputace: 0

Příspěvekod Pitrs » sob říj 15, 2011 9:29 pm

Já ještě také nejsem úplně rozhodnutý,jak to vyřešit,možná nakonec dám solár jen na tu servisní baterku,to pak bude stačit jednodušší regulátor.Myslel jsem původně,že by to šlo zapojit tak,abych mohl sledovat,jak co dobíjí a vybíjí,že by to dokázalo změřit i kolik A dává alternátor,kolik solár,ale to je asi neproveditelné.Možná bych to odpojení při nízkém napětí dal jen k té lednici zvlášť,snad něco takového existuje,musím někde popátrat.Každopádně dík za odpovědi,P.
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 836
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

solary

Příspěvekod kanic » ned říj 16, 2011 6:58 am

Nemáš zač. Stav aku kontroluji přepínacím voltmetrem, dobíjení alternátorem ampermetrem a stačí to. Zatím jsem solary dobíjel jen provozní bat., startovací nebylo potřeba.
Pro variantu 2 kusů jsem se rozhodl taky proto,kdyby se 1 poškodil,bude ještě 2. a kvůli skladnosti mimo sezonu. k.
Uživatelský avatar
miras
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 109
Registrován: úte říj 13, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenný Újezdec

Příspěvekod miras » ned led 29, 2012 5:43 pm

Chtěl bych vás poprosit, jestli nemáte někdo pro inspiraci fotku solárka umístěného nad zádí plachetnice ve výšce okolo 150cm, aby to nebránilo lezení po žebříčku při koupání. Něco mám vymyšlené, ale přeci jen bych to rád s něčim porovnal. Brouzdám kde se dá, ale nic moc jsem nenašel. Byl bych rád i za ostatní rady. Mám panel o rozměru 136x16 cm. Dík. Mirek
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » ned led 29, 2012 6:16 pm

Podívej se do fotoglerie. Franata na své lodi Karya to má takto řešené.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1810
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » ned led 29, 2012 6:52 pm

Já bych to řešil věží nad zábradlí do potřebné výšky. Pokud máš badeplato, jde přes věž i vynést zadní stěh, který se pak neplete v kokpitu. Věž můžeš udělat rozebírací, aby se nepletla při přepravě.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9271
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 174
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » ned led 29, 2012 7:05 pm

Tady máš fotku jedné vytuněné Corveetty

Obrázek
Uživatelský avatar
miras
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 109
Registrován: úte říj 13, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenný Újezdec

Příspěvekod miras » ned led 29, 2012 8:30 pm

Moc dík. Ta Corveta je opravdu hezky vytuněná. Já to chci řešit asi tak jak psal Charlie, akorát na pevno, s tim že jsem nevěděl jak na ten zadní stěh. Ale když vidim jak to je na tý korvetě kombinovaný se sluneční stříškou, to se mi líbí. No, mám o čem dál přemýšlet. Mirek
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1810
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » ned led 29, 2012 9:22 pm

Stěh upevníš na věž (na dvou místech - rozdvojenej) a z věže v místech uchycení táhneš další stěhy dolů na trup lodě, tam se využívá badenplato, aby jsi to táhl dolů rovně.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » ned led 29, 2012 11:47 pm

Kluci,rozmlátilo se mi sklo na panelu. Je z toho asi trilión malých střepinek,kterÉ ale na tom drží. Přijde mi to jako bezpečnostní sklo ale podlepené. Panel dává už jenom max 1A. Mozná je i jinak poškozen,ale myslí, že to je tím,že to dělá stín. Nevíte,jěstli se s tím dá ještě něco dělat a nebo to mám hodit za psem?Skoušel jsem nějak jemně to sklo odstranit,ale drží to tam jako vzteklé a bojím se, že bych poškodil články.
Uživatelský avatar
mkovi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod mkovi » pon led 30, 2012 12:26 am

Koupil jsem vento s rampou se solárama. Provedení je super. Nepřekáží a soláry jsou pořád na slunci. Bohužel rampa je napevno. Podjezdná výška je trochu problém jak na silnici, tak např. na kanálech v holandku.

URL=http://imageshack.us/photo/my-images/31/img4645o.jpg/]Obrázek[/URL]

URL=http://imageshack.us/photo/my-images/849/imag1068.jpg/]Obrázek[/URL]
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1810
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pon led 30, 2012 6:08 am

Tak jí řízni a udělej nerezový spojky.
Uživatelský avatar
miras
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 109
Registrován: úte říj 13, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenný Újezdec

Příspěvekod miras » pon led 30, 2012 8:21 am

Monty, myslím si, že to je pro ten panel konečná. Hlavně až na něj zaprší a zateče. Mirek
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon led 30, 2012 9:59 am

Solarka se driv skladali z jednotlivych vrstev, to by slo opravit.; Potom prisla technologie ze se to posklada z jednotlivych vrstev a ve vakuu ohreje a tim se to stane nerozebiratelne. Voda by asi nevadila, ale nektere ty vrstvy pri nasaknuti vody zbelaji. Delaji se i solarka ktere maji navrchu bezpecnostni folii proti rozbiti.
!A je porad dost....zahodit to muzes vzdycky. Opravovat to asi nestoji za to. Vloni jsem v GES koupil 50Wp asi za 3500,- . Na pokusy a udrzovani baterek pres zimu na chate jsem koupil 10Wp asi za 700,-
http://www.gme.cz/solarni-panely-do-50w

Fotovoltaický solární panel RS-M 12V/30W
Solární panel je vyroben z monokrystalického křemíku, duralový rám, krycí sklo.Max.napětí naprázdno Voc=22V,Max.zkratový proud Isc=1,86A Max.napětí při zátěži 30W:Vmp=17,8V,Max.proud při 30W:Imp=1,7APracovní teplota -40+85st.C, rozměry:540x450x30mm
kód: 522-024
2 260 Kč

Fotovoltaický solární panel RS-M 12V/50W
Solární panel je vyroben z monokrystalického křemíku, duralový rám, krycí sklo.Max.napětí naprázdno Voc=21,96V,Max.zkratový proud Isc=3,14A Max.napětí při zátěži 50W:Vmp=20,2V,Max.napětí/proud při 50W:Ump=17,82V/Imp=2,81A Pracovní teplota -40+85st.C, rozměry:720x540x35mm/5,2kg
kód: 522-025
3 380 Kč


Solarko na lodi je nejlepsi umistit vodorovne. Kazdy stin i treba od lana snizuje jeho vykon. Vsechny clanky jsou zapojene do serie a tak zastinenim jednoho to prestane davat proud a pri castecnem zastineni klesne proud take. Kdyz na solarko nesviti slunicko, da tak zlomek proudu. Chce si to vyzkouset. Na vystup solarka dat ampermetr ( odpojit od AKU ) a pohybat si s tim.

Pokud to budete porizovat, tak nejakou stovku priplatit za regulator a kupte takovy co ma digitalni mereni napeti a proudu.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » pon led 30, 2012 6:35 pm

:hmm: ,Nicméně jsem s tím už nějak smířenej.Ale co,jeden ampér,taky ampér.Pravil tady jeden sailor národnosti Anglické,prý v Las Palmas se dají objednat soláry za více jako směšné ceny.Toš jak se tam zase dostanu,asi po ňákem mrknu.Jesti to tady pásmo s 5% daní,a to asi taky něco udělá.

howk
Monty
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » pon led 30, 2012 7:34 pm

Béďo,něčemu nevím,jestli rozumím dobře.85W panel napětí na prázdno cca 22V,skrat.proud 4.71A.185W panel,napětí na prázdno 43V skrat.proud 5.09A...Se mně zdá nějak málo a nebo to chápu dobře,že kdybych ho transformoval na těch cca 22V tak mám ampérů cca dvakrát tak...???Starej panel dal naprázdno cca 22V a skrat.cca 4.5 A, ale 43 V se mně zdá trochu moc cpat do 12V baterie.Či...???Je v tom jiná finta,bo co...???Já vím že reg baterku nepustí víc jak cca 14.5V a pak sníží napětí,ale to by u 43V asi vyhnal baterku na tu voltáž asi dosti rychle.Jinak tady 2X 185W by stačilo na studená pivo furt... :D ,protože pokud to dobře chápu a to si nejsu zcela jist,tak z toho 185W panelu by do baterky teklo cca 10A.To by se svítilo... :D

howk
Monty
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » pon led 30, 2012 8:14 pm

Monty, když je tam psané naprázdno napětí 43V, tak se jedná o panel, určený pro baterie 24V, tedy regulace nabíjení 28V.
S měničem 24/12 V by to dávalo teoreticky asi dvojnásobný proud, ale měnič nemá účinnost 100%, takže to bude méně.
Tyhla 24V panely se používají běžně pro fotovoltaické elektrárny na souši. Tam se ještě dále spojují do série.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pon led 30, 2012 8:20 pm

Monty zeptej se na solaro u Jendy Jeníčka. Pamatuji si že Jenda tam měl 65W panel od Kiočéry vypadal fakt dobře a za dobrou cenu. Ono totiž tyto panaly produkují dost energie nezávisle na úhlu paprsku slunce. nejhorší je že druhů panelů je hromada a co typ to názor. Ale těch 65W od kiočery jsou dobré. hlavně nekupovat flexisolarpanel to nefunguje a je to drahé. nedávno jsem našel na netu panel 40W za 90 liber monokrystal. to není špatné mít 80W za 180 liber. Monty zkus stránky globalebay, myslím že to tam bylo.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2094
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 39
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » pon led 30, 2012 9:46 pm

bokal píše:Monty, když je tam psané naprázdno napětí 43V, tak se jedná o panel, určený pro baterie 24V, tedy regulace nabíjení 28V.
S měničem 24/12 V by to dávalo teoreticky asi dvojnásobný proud, ale měnič nemá účinnost 100%, takže to bude méně.
Tyhla 24V panely se používají běžně pro fotovoltaické elektrárny na souši. Tam se ještě dále spojují do série.
Tak to není pokud použiju panel 43v naprázdno. Tak za prvé vezmu regulátor připojím baterii jako první aby poznal jaká je baterie takže když pozná 12v pak připojím panel ten 43v ,ale do baterie teče nějakých 14v . Proto vždy píšou zapojujte první baterii. Tím pádem se ,ale zvyšují ampéry zhruba dvojnásob co teče do 24volt.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » pon led 30, 2012 10:37 pm

Geusi, máš v tom hrozný guláš
poprvé slyším že Volty tečou, ve škole nás učili, že tečou Ampéry.
jinak bych musel asi vrátit všechny vysvědčení a diplomy a jít na zedničinu.
Ze solárka nikdy nedostaneš větší proud než je udávaný jako jmenovitý, případně zkratový
Ujasni si pojmy.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host