Solární zdroje a jejich použití na lodi

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon led 30, 2012 11:15 pm

Zkousel jsi to s tim menicem 24V/12V ?|? Ja ano a dvakrat me to zcoudlo, naposledy dokonce plamenem..... a ventilator to rozfoukal. Chytil tistak. Na to jsou specielni regulatory, je tady o nich nekolikrat psano. Jinak s tim ze u regulatoru ktery umi regulovat 24V a 12 V nejdrive pripojuje AKU mas pravdu, ale u 24V solarka po pripojeni AKU 12 V se nezvetsi proud. Na to je jina generace regulatoru MPPT,
(Maximum Power Point Tracker) ktere pracuji jako spinany zdroj a to co popisujes umi. Ty regulatory jsou tak 4x drazsi.

http://solarni-panely.cz/e-shop/solarni ... ppt-100-30

Kdyz pripojis solarko tech 43V pres bezny regulator pro 12V AKU, tak to prezije, neni to tvrdy zdroj proudu a tak mu spadne napeti. Jenom se okrades o polovinu vykonu. Na to je potreba ten regulator MPPT.
Naposledy upravil(a) Beda dne pon led 30, 2012 11:35 pm, celkem upraveno 1 x.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon led 30, 2012 11:16 pm

Zkousel jsi to s tim menicem 24V/12V ?|? Ja ano a dvakrat me to zcoudlo, naposledy dokonce plamenem..... a ventilator to rozfoukal. Chytil tistak. Na to jsou specielni regulatory, je tady o nich nekolikrat psano. Jinak s tim ze u regulatoru ktery umi regulovat 24V a 12 V nejdrive pripojuje AKU mas pravdu, ale u 24V solarka po pripojeni AKU 12 V se nezvetsi proud. Na to je jina generace regulatoru MPPT,
(Maximum Power Point Tracker) ktere pracuji jako spinany zdroj a to co popisujes umi. Ty regulatory jsou tak 4x drazsi.

http://solarni-panely.cz/e-shop/solarni ... ppt-100-30
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » úte led 31, 2012 12:50 am

bokal píše:Geusi, máš v tom hrozný guláš ... Ze solárka nikdy nedostaneš větší proud než je udávaný jako jmenovitý, případně zkratový
Ujasni si pojmy.

Nno, práve že dostaneš. Treba na to ale dokonalejší (a drahší) nabíjací kontrolér s DC/DC prevodníkom, napríklad tento.
Taktiež umožní algoritmom MPPT (Maximum power point tracker) odobrať zo solárov maximum enegie nastavením pracovného napätia na optimálny bod na "kolene" ich volt-ampérovej charakteristiky. Tu je porovnanie s priamym nabíjaním:
Obrázek
Je to dosť vhodné riešenie aj pre Montyho panel. Z charakteristiky panelu pri dostatku slnka vidno ...
Obrázek
... že optimálne pracovné napätie je cca o 18-22% nižšie ako napätie naprázdno a prúd cca o 5-7% nižší ako skratový prúd.
43V naprázdno znamená že optimálne nabíjacie napätie bude do 34V - to je o niečo viac ako treba na 24V sériovú akumlátorovú dvojmontáž, na iba 12V aku to ale vedie na iba 1/3 využiteľného výkonu panelu pri obyčajnom spínanom solarnom regulátore, ktorý pracuje tak, že po nabití na cca 14,2V panel odpojí.

Panel s rozbitým rozpraskaným sklom (na milión kúsočkov držiacich ale pevne pokope) mi funguje už rok, má asi o 10-20% nižší výkon kvôli odrazom od praskliniek v skle. Zatiaľ som s tým nič nerobil ...

No a kým to sumírujem, Béďa ma už s MPPT predbehol ... takže to potvrdzujem.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » úte led 31, 2012 12:52 am

Jenom by mně zajímalo,zda jsi dal měnič mezi regulátor a solár a nebo mezi regulátor a baterii?Možná blbá otázka,ale jestli pak už za regulátorem má ještě význam a nebo můžu ten panel rovnou zapojit na 12V regulátor?
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » úte led 31, 2012 1:00 am

Zase nestíhám. Mně ten panel ale dává maximálně 1A a před tím dával 4-4,5A. Tak je možno už poškozen i jinde. Pár krát ho pěkně plesklo o vanty. To mně přivádí k poznáni, že přístě už asi budu panel montovat na pevno a ne tak, aby byl naklápěcí.
No a cena tohoregulátoru je skoro jako cena 85W panelu, což pak postrádá významu.

howk
Monty
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » úte led 31, 2012 1:13 am

Na paneloch bývajú články zapojené sériovo aj paralelne, nejaká vetva(vetvy) je asi prerušená.
Ten nový panel s 43V naprázdno môžeš použiť s obyčajným vypínacím regulátorom (na 24V) s dvomi accu v sérii na 24V ako radili aj iní.


No ten drahší "oný" s MPPT funkciou je zároveň procesorom riadený DC/DC menič aj regulátor nabíjania. Iný regulátor k nemu netreba.

Ak ale chceš experimentovať s voľne bežiacim DC/DC meničom-konvertorom 24/12V, riskuješ že nevydrží vstupné napätie hodne prevyšujúce 28V, naprázdno až 43V ak odpojíš záťaž - nabitý akumlátor. Béďa už to hasil ... odporúčam to inštalovať hneď spolu so "samočinnou" hasiacou guľou ElideFire. ;)
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » úte led 31, 2012 1:27 am

No to jsem tak nějak pochopil. Ale co dát ten měnič mezi oné a baterii??? Ne hned za solár. Třeba je to blbost. Jinak ty koule jsou super,takové bych chtěl mít :D
No a zapojit dvě baterky do serie jenom na dobíjení,ale přitom do okruhu je mít zapojené jenom na 12 V by snad šlo. Si to mosím zítra v palici trochu srovnat.

Howk
Monty
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte led 31, 2012 7:17 am

Monty, nevím přesně jak jsi to myslel, ale nejde zapojit baterky tak, abys dobíjel 24V a současně odebíral z obou 12V
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » úte led 31, 2012 7:32 am

Milos píše:Nno, práve že dostaneš. Treba na to ale dokonalejší (a drahší) nabíjací kontrolér s DC/DC prevodníkom, napríklad tento.
.[/size]

Miloši, jen jsem ragoval na tvrzení Geuse - tak jak to popsal to není pravda, že stačí k panelu 24V připojit regulátor a dá to 2xvětší proud. Protože standartní regulátor neobsahuje měnič DC/DC.
To co uvádíš, to ano - musí tam být ještě měnič DC-DC, ať už integrovaný s regulátorem, nebo samostatný, ale jak píše Béďa, je ten bastl trochu riskantní. ale to jsem psal taky, a Geus to vidí jednoduše.
Já zase vím své o měničích, tam už to tak jednoduché není, ne každý bude na tohle vhodný. Především bude problematické to velké napětí naprázdno přes 40V.
Jisté bude použití toho nabíjecího kontroléru s DC /DC měničem, který je na to určen, ten ale zase není levný.
Obávám se však, že jednoduché a levné řešení se bude těžko hledat.
Není pak lepší pořídit panel, který má stejný výkon a je na 12V?
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2096
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 39
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » úte led 31, 2012 10:06 am

Tak pak nechápu co jsem napsal špatně když ted jsi napsal to samé že vezmu panel co na prázdnio dává 43v já k němu připojím regulátor a dostanu va výstupu 12volt. to že se mi zvednou ampéry mi bylo zděleno od technika co mi regulátor zaslal. A to že se běžně říká(že tam teklo 380v atd sed používá já si to nevymyslel) i když je to nesmysl. ale také se říká vyluxuj loď což je nesmyslvem na to vapku když vlastním karcher nebo ten má jeep a on má třeba nissana offroada. to jsou také mitomosti ale zažité.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » úte led 31, 2012 11:16 am

Tak, jak jsi to podal, by mohli ostatní špatně chápat princip funkce.

Standart je že máš solar, který má jmenovité napětí 17V a přes regulátor nabíjí 12V baterii proudem, který je to solárko schopno dát. Běžný solární regulátor vlastně jen omezuje nabíjení na 14V, aby se případně baterie nepřebíjela.
Pokud použiješ solar s dvojnásobným napětím, (má jmenovité kolem 35V) a připojíš přes běžný regulátor k baterce 12V, tak se proud nezvýší, naopak využiješ jen asi poloviční výkon ve watech.
Ale kdybys napsal - já jsem koupil takový speciální regulátor, který mi zvýší proud (přesně ho popsal Miloš) tak by to bylo v pořádku.
Málokdo si totiž koupil ten drahý regulátor s DC/DC měničem a mohli bysme někoho takovým popisem mást.
Takže se nezlob, šlo mi jen o ujasnění pojmů, aby nám někdo nepsal, že to takhle zkusil a ono to nefunguje.

V elektrotechnice platí jasné a přené zákonitosti a veličiny, takže bych to s vapkováním a luxováním nesrovnával.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » úte led 31, 2012 11:31 am

[quote="david"]Monty, nevím přesně jak jsi to myslel, ale nejde zapojit baterky tak, abys dobíjel 24V a [b]současně [/b]odebíral [b]z obou [/b]12V[/quote]
Nooo,jsem si k tomu takhle po ránu sedl a hned mně došlo,že je to do nebe volající blbost.To bys pak musel dát ten měnič mezi síť a baterky.Nebo jsou i jiné možnosti...???Elektrika není moje silná stránka a vše co zbastlím ,zůstává záhadou i pro studované hlavy,jak že to může vůbec fungovat.Využívajíc jenom základní znalosti fyziky.Ale asi budu muset trochu postudovat,že jak to vůbec funguje. :hmm:

howk
Monty
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte led 31, 2012 11:51 am

Monty píše:Béďo,něčemu nevím,jestli rozumím dobře.85W panel napětí na prázdno cca 22V,skrat.proud 4.71A.185W panel,napětí na prázdno 43V skrat.proud 5.09A...Se mně zdá nějak málo a nebo to chápu dobře,že kdybych ho transformoval na těch cca 22V tak mám ampérů cca dvakrát tak...???Starej panel dal naprázdno cca 22V a skrat.cca 4.5 A, ale 43 V se mně zdá trochu moc cpat do 12V baterie.Či...???Je v tom jiná finta,bo co...???Já vím že reg baterku nepustí víc jak cca 14.5V a pak sníží napětí,ale to by u 43V asi vyhnal baterku na tu voltáž asi dosti rychle.Jinak tady 2X 185W by stačilo na studená pivo furt... :D ,protože pokud to dobře chápu a to si nejsu zcela jist,tak z toho 185W panelu by do baterky teklo cca 10A.To by se svítilo... :D

howk
Monty


Monty, držet se základních pouček fyziky, jako že jeden drát jde tam a druhej zpátky, je to „nej nej“, co můžeš udělat.

Je tu spousta teoretiků, co ti to v dobrém komplikují.
Pokud jsi měl, jak píšeš panel 22V, nekomplikuj to 43V, neb to je na "censored". Účinností, složitostí, poruchovostí a taky cenou.
Buď se prozatím smiř s tím 1 A, co z té trosky leze, nebo kup novej, 22V, o watáži odpovídající maximu co umí regulátor, připoj dva dráty a jdi na pivo.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » úte led 31, 2012 11:59 am

:D :D :D No se ještě uvidí..Mi nabídli dva paneli 175W,jenom že 43V.Tak to nějak řeším.A já to vyřeším i kdyby měla loď lehnout popelem.Si pořídím ty fajnový hasící koule a bude se pak o mně říkat,že jsu chlap s koulema...... :D :D :D

No a abych nezapomněl.Mám regulátor,podle prodejce 5A max,ale na krabici to vyznačené není a stejné reg. se dělají i na 10A a 15A.Je v tom 15A pojistka,tak to automaticky beru,že mám ten 15A... :mad:

howk
Monty
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte led 31, 2012 2:11 pm

no, vono že to vypadá z venku stejně, ještě neznamená, že to má stejný střeva. nebo má, ale třeba menší chladiče a se to upeče.

hele, a vzhledem k ploše 2 x 175W panelů zrušíš plachty? dyk je to velký jako kráva.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte led 31, 2012 2:31 pm

geus píše:Tak pak nechápu co jsem napsal špatně když ted jsi napsal to samé že vezmu panel co na prázdnio dává 43v já k němu připojím regulátor a dostanu va výstupu 12volt. to že se mi zvednou ampéry mi bylo zděleno od technika co mi regulátor zaslal.



Jaky typ regulatoru Ti poslal, mrkni na to a posli to. To zvyseni vystupniho proudu proti vstupnimu umi jen ten MPPT. Dnes je hodne prodavacu jako podavaci zbozi.... Je to novinka stara par let.

Aby solarko davalo vykon musi byt cela plocha osvicena slunickem. Jinak da elektriky tak na radio a nocni svelko. Ten MPPT se hodi i k solarku na 12V. Pisou ze se potom z nej dostane o 20% energie vic, nez s obycejnym regulatorem.
Mezi regulator a AKU uz nic nesmi prijit, jeste tak pojistka. .Jestli je na regulatoru
napsano 5A, tak 15A nevydrzi. U hodne veci se pise ze snesou vic, nez je skutecnost
jeste k tem 5A. Regulatory mivaji i svorky k pripojeni odberu a tak to jde pres tranzistor s obvodem na hlidani napeti AKU a tak to take velky proud nesnese. To bude v manualu, kolika A se to muze zatizit. Tak velke spotrebice pripojit primo na AKU

Se solarkem na 24V muses nabijet 2 x 12V do serie a potom k tomu na strane odberu pripojit ten menic 24V/12V co pouzivaji kamionaci.

Ja tu kouli videl v Hodonine bouchnout v bedne, kdo vi jak by to bylo na volnem prostranstvi. Ale kdyz to bouchne v kajute a budes u toho, tak uz asi nebudes mit problem se solarkama. V uzavrenem prostoru je to holt granat. Na to se tam asi nikdo neptal.
Naposledy upravil(a) Beda dne úte led 31, 2012 3:22 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 668
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Milos » úte led 31, 2012 2:46 pm

No, ak už máš nejaké panely s napätím naprázdno 43V, tak

A/ "optimálne a normálne riešenie" pozháňaj cenovo únosný MPPT charger na príslušnú záťaž (2-3 také panely 175W by mohli dať na 24-28V cca do 15A)


alebo (to čo si ty navrhoval):

B/ zapojíš 12V baterku, na ňu 12/24V menič (ak ho už máš) + vypínací solárny regulátor (ak je určený iba pre 24V) a panely (43V naprázdno pospájané paralelne) - tak v okamihu pripnutia dostane ten 12/24V menič na vstup tých 43V. Je otázne, či ten impulz vydrží ...
Ten 24V regulátor zapojený na menič ti ale asi NEBUDE správne odpájať nabitú 12V baterku, lebo ten menič nemá pevný prevod 12/24V ! (ako to píše Béďa, medzi regulátor a baterku nie je vhodné nič vkladať)

alebo:

C/ "manuálne riešenie" použi 2 baterky v sérii 12+12V=24V a nabíjaj ich naraz z panelov (paralelne zapojených) cez lacný odpojovací regulátor pre 24V. Pričom:

- 1/ Chladnička sa zvykne robiť 12V aj 24V - obvykle je na to prepojka, tá by teda mohla možno bežať z 24V - to je najväčší Ah spotrebič.
Kedze časť prúdu na 12V lodnú sieť by si stále bral iba z jednej accu, MUSEL BY SI baterky MANUÁLNE PRAVIDELNE kontrolovať voltmetrom a STRIEDAŤ aby sa vybíjali/nabíjali zhruba rovnako.
To sa síce dá, ale nebude to asi príliš pohodlnné ani spoľahlivé.

alebo

- 2/ Prípadne (ak chladnička nedokáže bežať na 24V) pripájal by si ju separátne (oddelenú z ostatnej palubnej 12V siete) striedavo vždy na tú z bateriek, ktorá má vyššie napätie (a na to prepínanie chladničky by sa asi dal na kolene vyrobiť aj nejaký relatívne jednoduchý relátkový či tranzistorový bastl, ktorý by to manuálno zase automatizoval). Čiže stav nabitia oboch accu by si (nejako) vyrovnával chladničkou, ktorá je spoľahlivým spotrebičom.


--------------------------

A ešte ... ak máš niekde 15A tavnú poistku, nečakaj že to trvalo dá 15A - tá tavná poistka sa okolo 13 - 17A už začína pomaly taviť ! Osobne by som očakával že to bude asi 10A alebo možno iba 5A regulátor. Vyskúšaj - ak sa ti už pri 5A zohrieva, 15A nevydrží.

Tie gule ElideFire by to všetko zaiste vhodne istili ... :mad:

Monty, dúfam že týmto "komplikovaným teoretizujúcim fantazírovaním" ťa ešte viac nedopletiem ... :?

David má zaiste pravdu, v jednoduchosti je krása.
Geus, všetko OK, technik ti zaslal asi regulátor s meničom ktorý prúd pretransformuje. Skús prípadne poslať info, čo to máš za typ.
Bokal, Béďa, súhlasím.
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte led 31, 2012 3:02 pm

Teda páni,
s tím měničem 24/12 se mi to nějak nezdá. Pokud to je měnič, který dělá z 24V - 12V, tak teda jen těžko bude fungovat jako nabíječka, tedy ve smyslu opti a max nabíjecí napětí. A naopak nebude informovat regulátor soláru o napětí baterky, regulátor by se měl v podstatě tvářit, jako by byl bez baterky a hulit do měniče co to dá. Proto taky asi Bédovi měnič vyhořel.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » úte led 31, 2012 4:49 pm

No Davide, asi by to chtělo vědět víc o tom panelu "43V"
Tedy napětí při jmenovitém výkonu. Ale dá se odhadnout, že to bude asi tak 33-37V. Tedy panel s určením pro 24V baterky.
K tomu připojený měnič 24/12V by musel
za 1. snést to špičkové napětí soláru - min. 50V.
za 2. mít výstupní napětí min.14V aby to mohlo nabíjet baterku. Ty co mají 12V nedají do baterky asi nic.
Pokud by byl výstup regulovaný na 14V, tak to vlastně už bude sloužit jako regulátor nabíjení a žádný další to nepotřebuje. A to je asi případ toho typu, o kterém psal Miloš.
Regulátor před měničem asi dopadne vždy tak, jako to skončilo Bedovi - ohněm, protože regulátory jsou pulsní a přerušování před měničem nebude žádoucí. A navíc mi uniká smyl tohoto zapojení - solar -regulátor - měnič - baterka
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » úte led 31, 2012 4:52 pm

Jo...Takhle nějak jsem to už pochopil.Ono,nevím,jak to pak funguje s tím měničem.Totiž s měničem,jenž bude zapojený až od baterek do rozbodné sítě...???Je tam nějakej limit pro výkony toho měniče a nebo co mu dám A u 24V je schopný bez potíží převézt na 12V s tím,že proud nebude omezen třeba pár ampéry...Ono baterky dokážou dát hodně ampér a kromě startéru je jejich kapacite nevyužitelná.Na druhou stranu musí utáhnou comp,lednicu a mnoho jiných výmyslů civilizačních...Nepředpokládám ale odběr větší,než 15 A ve špičce.No...Možná chvilkově. :roll:

howk
Monty
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte led 31, 2012 5:28 pm

Kdyz das menic 24V/12V primo na baterku tak to bude odber limitovan vykonem menice, delaji se pro ruzne vykony/proud. Aby Ti ten menic pri zapnuti spotrebice nekleknul, tak by mel mit asi dvojnasobek nejsilnejsiho
spotrebice. To same u 24V/230V. Pokud mas starter 12V, tak kup ten MPPT reguloator.

Ja bych to nekomlikoval a dal tam ten MPPT. Napis typ toho regulatoru co Ti poslali a k jakemu solarku to chces pouzit. Ten menic s obyc regulator bude tak za 75% ceny toho MPPT. Usetris par stovek a vse si zkomplikujes.

To jestli je kapacita baterek nevyuzita urcite brzo poznas.... Vetsina lidi rika ze ma elektriky porad malo a potom dobijeji i 30 kW motorem. Kapacita AKU neni to kolik A baterka da. To je proud v A x hodiny. Kolik A je dat schopna je jiny parametr . Take se doporucuje mit dva oddelene systemy, jeden na napajeni palubni site a druhy na startovani.

Jestli se chces nekdy vydat na dlouhou plavbu tak to jeste posilit. Pavel co je ted v Ohnove zemi si veze pres 700 Ah , dva vetrne generatory a 7.5 kW agregat. Je na ceste uz asi 3/4 roku a nemel problem s elektrikou.
Musi se pocitat s tim ze nekolik dni nebude svitit slunicko.
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » úte led 31, 2012 6:21 pm

Bedřo jsem strašnej laik co se týče solárů. nicméně pokud slunce svítí a panely trochu předimenzuji tak by to mělo klapnout. mně stačí 65W panel bohatě a plus občas motor se smart chargerem. chápu že ne všude je dostatečná kapacita slunečního světla. nevím, ale nezdá se mi moc účelné doplňovat odděleným solárem motorovou baterii, protože je izolovaná od systému. na dlohých plavbách nás přece zajímají jen a pouze servisní baterie. a pokud bude průser se startem tak si pomůžeme přepojením servisu do startu. teď vedle mne kotví plachetnice je zapojená v břehovém proudu a větrník jede jak o život. to neumím pochopit.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » úte led 31, 2012 6:26 pm

No kluci...Tohle je pro mně hodně poučné a důležité vlákno.Ale asi tady došlo k malým nepřesnostem.PAnely nemám,ale mám možnost je pořídit za přijatelnou cenu dvouleté.REGULÁTOR mi zbude po tom rozbitém panelu.Ten jsem koupil když jsem kupoval solár a pojistka je tam taková jako v autu 15Aová.A to mi ale říkal prodavač,že je to jenom 5A max.Na krabičce ale byli tři možnosti a to 5A,10A,a 15A.a nebyla zaškrtlá žádná.Tak jsem je těšil,že jsem tenkrát(cca před šesti lety) pořídil ten dražší za cenu toho levnějšího...No ale asi se pletu.Nevadí.Ono kdybych koupil tyhle panely,tak reg musí novej a to bez debaty.Taky potřebuju reg,na kterej napíchnu dva paneli,i když tady mám normálně napíchlí ten starej rozbitej s jedním 30W co jsem dostal z meteo bóje.Prostě zapojené paralelně v jedné džuzne v regulátoru.A není s tím problém....Zatím.
Startovací baterii nemám na solárech vůbec a není ani zapojena do okruhu, takže ani při nejlepší vůli si s ní neposvítím.Toď moje opatření z hrubek minulých,kdy jsem nemohl nastartovat motor před portem,bo jsem vychňápal i start.baterii.
Co se týče toho DC/DC měniče tak jsem hodlal ho dát na servisné baterie,jenž by byli dvě 12V baterie spojené do serie a tím bych je mohl dobíjet i s běžným regulátorem 24V,ale na dráty,které jdou už z barerie do spotřebičů na lodi by byl DC/DC měnič from 24V to 12V.A tady mám nejasnost.Baterie dokážou krátkodobě dát proud řádově několik stovek A.To jsem myslel,že tohle ale dokáže využít jenom startér.Ale jak jsem řekl,ten se servisníma baterkama nemá nic a jediné,jak připojit start.baterii do sítě je manuálně,jenž nevyužívám ale je tam pro případ,že bych ji musel trochu dobít solárem..Tady mně není jasno,i když už to bylo načrtlé trochu,kolik je schopný dát max proud(ne jenom skratovej) právě ten měnič.Pokud je schopnej snést výstupní proud kolem těch 20A při napětí 12V,tak by mi to mělo teoreticky stačit....možná :oops: .Ono mít dvě 12V baterky v serii má ještě jednu výhodu a to že i u většího proudu neklesá tak napětí v síti,bo to má třeba blbej vliv na moji lednici,ta má ochranu a když napětí klesne pod 11.5V,tak auto.vypne.V tom baterie dosáhne opět svého napětí a tak zapne a takhle dokola.Jestli to tady píšu jako tupoun se omlouvám,ale nevím jak jinak a moje znalosti elektřiny jsou opravdu jenom na úrovni základních znalosti fyziky.Vše co tady se píše si musím odvozovat jenom z těchhle znalostí.

howk
Monty
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » úte led 31, 2012 6:42 pm

Monty pokud dojde ke katastrofě a start baterie je fuč. tak jí přeci odpojíš a stačí startovací kabely ze servisní baterie. trik je v tom že musíš startovací baterie odpojit na kabelech aby ti nesežrali proud při přepojení do servisu. tak se obcházejí diodové izolátory. udržovat servisní baterie solárama no promiňte... není to trochu luxus.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » úte led 31, 2012 7:08 pm

Inu....Startovací baterii boooohatě stačí,je li dobíjená motore.Na druhou stranu někdy motor nestartuju hoooodně dlouhou dobu no a tak někdy,opravdu zřídka do ní pustím manuálně proud ze servisek.Samo,jenom pokud to napětí na serviskách dovolí...Starovací bateie je nová a i když tři měsíce nestartuji motor a nedobíjím,tak po té době bez problémů zavrtí motorem.Diody shořeli a tak si říkám,stojí to money,je to poruchové a na tomhle není co pokazit...No a kdyby náhodou...Máme generátor...Ale ze startovací baterie nikde jinde proud,kromě startéru nejde...Jede li motor,tak opět manuálně přepnu a dobíjím všechny baterie 100A altíkem.Ten jsem tam na toho svého zetora namontovola místo původního,myslím 35Aového.Před vypnutím motoru přepnu opět manuálně dobíjení jenom na start baterii,zvednu ji ještě tak na 10 min mandle a hotovo...Ticho...Spolehlivější způsob jsem ještě nevymyslel...Všechno co tady bylo před tím sice nevyžadovalo manuální přepínaní,ale bylo to vždy jenom charaktru dočasného,naposledy se diody trochu nepohodli a odešli do věčných lovišť...No kdo to má požád kupovat...??? :D

howk
Monty

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů