Solární zdroje a jejich použití na lodi
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
-
- moderátor
- Příspěvky: 5855
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 230
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
mně to připadá jako téma"kterak si zkomplikovat život".
měnič má účinnost kol 90%, zbytek jsou kamna. ze soláru podojíš pár watů a v zápětí si z nich částí zatopíš. taky něco málo žere sám o sobě, sice málo, ale furt.
jediný, co ti na lodi jede pořád, to je lednička na pívo. k tý si dej, nebo máš, pořádný dráty na 12V a na ostatní se vybodni. doteď to fungovalo.
to je rozdíl ve dvouletejch solárech tak zásadní, že ti to stojí za takovouhle anabázi? regulátor, měnič, přehazování baterek 12 - 24V ? jak je budeš dobíjet od motoru? ty máš taky 24V altík?? nebo ho chceš osadit? to by ti asi dávno vyrovnalo rozdíl v ceně mezi dvouletý 24V nebo nový 12V.
měnič má účinnost kol 90%, zbytek jsou kamna. ze soláru podojíš pár watů a v zápětí si z nich částí zatopíš. taky něco málo žere sám o sobě, sice málo, ale furt.
jediný, co ti na lodi jede pořád, to je lednička na pívo. k tý si dej, nebo máš, pořádný dráty na 12V a na ostatní se vybodni. doteď to fungovalo.
to je rozdíl ve dvouletejch solárech tak zásadní, že ti to stojí za takovouhle anabázi? regulátor, měnič, přehazování baterek 12 - 24V ? jak je budeš dobíjet od motoru? ty máš taky 24V altík?? nebo ho chceš osadit? to by ti asi dávno vyrovnalo rozdíl v ceně mezi dvouletý 24V nebo nový 12V.
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2094
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Ústí-Brná
Ale 170 w panel na 24v se dá sehnat za 5000 rok dva starý. tak pak ten rozdíl při dvou je už vidět. Já teda používám lednici a mrazák i televizi na 230v mám poch. měnič. Asi mám hodně ztrát ale vždy to nějak dva tři dni bez popojíždění vydržím. startování mám 24v tak mám po starostech. Hlavně je důležité od panelů a pak do baterii dát pořádný dráty
- bokal
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 528
- Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Třinec
já myslel ten silnější na 30A Cena s DPH 4 387 Kč
http://www.deramax.cz/solarni-regulator ... 065-c-959/
http://www.deramax.cz/solarni-regulator ... 065-c-959/
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
david píše:jen 3943,-![]()
je to ptákovina, není o čem
http://www.deramax.cz/solarni-regulator ... 064-c-959/
Takovy regulator je OK. Pisou ze z regulatoru MPPT oproti obycejnemu dostanes ze solarka asi o 20% vic.
- Fensalir
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 24
- Registrován: úte kvě 10, 2011 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Příbram
Je sice pravda ze MPPT jsou vykonejsi, ale zalezi na spouste vecech, napriklad na tom jestli pouzivate jeden ci vice panelu a jak jsou propojene, 12/24V - 24 voltu hraje pro MPPT ale 12 moc rozdil nebude. Ono je to v podstate transformator co vyuziva vyssi prichozi napeti a transformuje ho na vyssi proud tim ze napeti uzpusobi bateriim. Take je trebas pocitat ze ztratovosti.
Muj nazor. Pro jeden 12V panel to nema smysl a je to zbytecne utraceni.
Muj nazor. Pro jeden 12V panel to nema smysl a je to zbytecne utraceni.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Ten panel na lodi aby daval co nejvic musi byt vodorovne. kazdy odklon o vic jak 10 stupnu snizi jeho vykon. Nesmi mu nic stinit, plachty, rahna, lana atd. To vse snizi jeho ucinost. Tak zalezi kolik mista je. Na to solarko nesmi jit zadny stin.
Kombinuji to i s vetrnou elektrarnou, ta da i v noci a kdyz je zatazeno. Nekdo tady psal ze za lodi tahne vodni turbinu. Zalezi na tom jak je lod zavisla na elektrice, jak dlouho bude na mori bez pristani. V HR se to necha prezit.
Regulator MPPT da vzdy o 20% vic nez da obycejny regulator. Jak pise David, ta cena neni k cene lodi zavratna.
Nez dve solarka, je lepsi jedno velke. Ty velke solarka maji jednotlive clanky spojene do serie a do tri sekci a vse je vyvedene na svorkovnici. Tak kdyz nejaka sekce odejde, tak ji premostis Mam s tim vlastni zkusenost, z 24 V solarka 180 Wp me jedna tretina prestala jit. Nemam MTTP regulator a tak muzu nabijet jen 12 V AKU a tim prijdu o dalsi cast vykonu. Tak z nej mam 90Wp pri MTTP by to bylo 120Wp.
Zalezi kde se popluje a kdyz je to nekde dal od civilizace, tak mit tak 50% vykonu rezervu. Mam kamarada na N. Zelandu, relativne v civilizaci, v Napier 100000 obyvatel ale koupit solarko, hlinikovou trubku atd znamena objednat to v Australii a cekat.
Kombinuji to i s vetrnou elektrarnou, ta da i v noci a kdyz je zatazeno. Nekdo tady psal ze za lodi tahne vodni turbinu. Zalezi na tom jak je lod zavisla na elektrice, jak dlouho bude na mori bez pristani. V HR se to necha prezit.
Regulator MPPT da vzdy o 20% vic nez da obycejny regulator. Jak pise David, ta cena neni k cene lodi zavratna.
Nez dve solarka, je lepsi jedno velke. Ty velke solarka maji jednotlive clanky spojene do serie a do tri sekci a vse je vyvedene na svorkovnici. Tak kdyz nejaka sekce odejde, tak ji premostis Mam s tim vlastni zkusenost, z 24 V solarka 180 Wp me jedna tretina prestala jit. Nemam MTTP regulator a tak muzu nabijet jen 12 V AKU a tim prijdu o dalsi cast vykonu. Tak z nej mam 90Wp pri MTTP by to bylo 120Wp.
Zalezi kde se popluje a kdyz je to nekde dal od civilizace, tak mit tak 50% vykonu rezervu. Mam kamarada na N. Zelandu, relativne v civilizaci, v Napier 100000 obyvatel ale koupit solarko, hlinikovou trubku atd znamena objednat to v Australii a cekat.
- fishmaster
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 755
- Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Libčice na Vltavou
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Na 10A tak 3 ks. a k tomu tak 2 x 100 Ah baterku. Na chlazeni piva drahy spas.
Fotovoltaický solární panel RS-M 12V/85W
Solární panel je vyroben z monokrystalického křemíku, duralový rám, krycí sklo.Max.napětí naprázdno Voc=21,9V,Max.zkratový proud Isc=5,29A Max.napětí při zátěži 85W:Vmp=18V,Max.proud při 85W:Imp=4,71A Pracovní teplota -45+85st.C, rozměry:1200x540x35mm
kód: 522-026
6 330 Kč
Pisou
Max.napětí při zátěži 85W:Vmp=18V,Max.proud při 85W:Imp=4,71A
Tech 18V zajisti jen ten regulator MPPT
http://www.gme.cz/solarni-panely-nad-50w/
Tady je hodne smog a tak to udavane proudy nedosahuje. Nejvic to dava v zime a to se jezdi malo.
Fotovoltaický solární panel RS-M 12V/85W
Solární panel je vyroben z monokrystalického křemíku, duralový rám, krycí sklo.Max.napětí naprázdno Voc=21,9V,Max.zkratový proud Isc=5,29A Max.napětí při zátěži 85W:Vmp=18V,Max.proud při 85W:Imp=4,71A Pracovní teplota -45+85st.C, rozměry:1200x540x35mm
kód: 522-026
6 330 Kč
Pisou
Max.napětí při zátěži 85W:Vmp=18V,Max.proud při 85W:Imp=4,71A
Tech 18V zajisti jen ten regulator MPPT
http://www.gme.cz/solarni-panely-nad-50w/
Tady je hodne smog a tak to udavane proudy nedosahuje. Nejvic to dava v zime a to se jezdi malo.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Jasne ze taci jsou. To bude Tvuj pripad.
Chce to k tomu dat mereni proudu, ampermetr, aby bylo videt kolik to kdy dava. K tomu prudu se to priblizi jen parkrat za rok, kdyz neni smog a na AKU je napeti tak do 13.5V. Pokud to nema regulator MPPT, tak tam porad schazi tak 4 V a tak pri 4A to da o 16W mene. Pri MPPT by to dalo 5A. Ten smog se necha pozorovat pohledem na slunicko pres cerne sklo. Je okolo nej svetlej kruh smogu.
Nevite nekdo o regulatoru ktery by ukazal kolik Ah to dodalo ?
Pisou ze ten regulator MPPT ze solarka vytahne o 20% vykonu vic, bez ohledu na napeti AKU. Podle velikoskosti solarka se ten pridany vykon bude menit, ale tech pridanych 20% je pro vsechny stejny.
Na lodi by asi ve vyberu nemelo byt hlavni meritko kolik to stoji, ale kolik mista na solarka je a kolik elektriky je potreba. Asi nejlepsi misto je mit na zadi hrazdu dost vysoko a dat to nahoru. Ale musi to byt pevne, aby to nezdemoloval vitr.
Je tady nekdo, kdo byva na mori mesic a dele a staci mu elektrika jen ze solarka ?
Chce to k tomu dat mereni proudu, ampermetr, aby bylo videt kolik to kdy dava. K tomu prudu se to priblizi jen parkrat za rok, kdyz neni smog a na AKU je napeti tak do 13.5V. Pokud to nema regulator MPPT, tak tam porad schazi tak 4 V a tak pri 4A to da o 16W mene. Pri MPPT by to dalo 5A. Ten smog se necha pozorovat pohledem na slunicko pres cerne sklo. Je okolo nej svetlej kruh smogu.
Nevite nekdo o regulatoru ktery by ukazal kolik Ah to dodalo ?
Pisou ze ten regulator MPPT ze solarka vytahne o 20% vykonu vic, bez ohledu na napeti AKU. Podle velikoskosti solarka se ten pridany vykon bude menit, ale tech pridanych 20% je pro vsechny stejny.
Na lodi by asi ve vyberu nemelo byt hlavni meritko kolik to stoji, ale kolik mista na solarka je a kolik elektriky je potreba. Asi nejlepsi misto je mit na zadi hrazdu dost vysoko a dat to nahoru. Ale musi to byt pevne, aby to nezdemoloval vitr.
Je tady nekdo, kdo byva na mori mesic a dele a staci mu elektrika jen ze solarka ?
- dodo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 516
- Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
- Reputace: 8
- Kontaktovat uživatele:
Ahoj,
zajimalo by, jestli nemate nekdo zkusenosti s pouzivanim LiFeYPO4 akumulatoru na lodi s nabijenim ze solarek.
LiFeYPO4 jsou sice drazsi, ale maji mit podstatne delsi zivotnost. Životnost je udávána více jak 2000 cyklů (až 8000 cyklů). Lze je použít v rozmezí teplot -45°C až +85°C. Samovybíjecí efekt u těchto článků prakticky neexistuje a je možné je nabíjet v jakémkoliv stavu vybití (nemají paměťový efekt).
A navis pry z techto akumulatoru lze dostat daleko vic, pry skoro 100% udavane kapacity, zatimco z olovenych tak max. 40% udavane kapacity Ah
viz. treba tady:
http://www.i4wifi.cz/wb-lyp100aha-lifeypo4-3-2v-100ah-_d1580.html
Neco o tom pisou napr. tady
http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=18&t=99
...nejsou to teda zkusenosti z lodi, ale lidi tam pisou ze oloveny akumulatory by uz (po zkusenostech s LiFeYPO4 ) nechteli.
Mate s tim nedo zkusenosti? Vite o tom nekdo vic ?
diky
dodo
zajimalo by, jestli nemate nekdo zkusenosti s pouzivanim LiFeYPO4 akumulatoru na lodi s nabijenim ze solarek.
LiFeYPO4 jsou sice drazsi, ale maji mit podstatne delsi zivotnost. Životnost je udávána více jak 2000 cyklů (až 8000 cyklů). Lze je použít v rozmezí teplot -45°C až +85°C. Samovybíjecí efekt u těchto článků prakticky neexistuje a je možné je nabíjet v jakémkoliv stavu vybití (nemají paměťový efekt).
A navis pry z techto akumulatoru lze dostat daleko vic, pry skoro 100% udavane kapacity, zatimco z olovenych tak max. 40% udavane kapacity Ah
viz. treba tady:
http://www.i4wifi.cz/wb-lyp100aha-lifeypo4-3-2v-100ah-_d1580.html
Neco o tom pisou napr. tady
http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=18&t=99
...nejsou to teda zkusenosti z lodi, ale lidi tam pisou ze oloveny akumulatory by uz (po zkusenostech s LiFeYPO4 ) nechteli.
Mate s tim nedo zkusenosti? Vite o tom nekdo vic ?
diky
dodo
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Prinos by to byl pro kratsi plavby a nedostatecnym nabijenim na lodi pri plavbe. Tam kde je nabijeni rovno spotrebe, AKU vykreje jen dobu kdy to nenabiji. Dlouhodobou bilanci elektriky na lodi to nezlepsi. Porad rozhodujici faktor bude dobijeni. Pri plavbe od mariny k marine a nabijeni z 230V z brehu to umozni ziskat z AKU vic energie. Pri delsi plavbe ten rozdil energie vycucnes za den. dva a zase budes zavislej na dobijeni a to musi vykryt spotrebu elektriky.
Asi by se to vic hodilo do lodi na prehrade s elektromotorem. Uplulo by to vic.
Asi by se to vic hodilo do lodi na prehrade s elektromotorem. Uplulo by to vic.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Tak jsem si precetl to forum. Co tam popisujou, tak jsou to fotovoltaiky v rodinych domech.
To se situaci na lodi nejde dobre srovnavat, hlavne co se tyka nakladu. On v baraku resi moznost vyrobit elektriku lacinejc jak mu doda elektrarna. Na lodi vyber nemas, musis si vetsinu vyrobit sam. Pisou tam o nutnosti mit balancer na kazdem clanku.
Mladej si koupil k male vysilacce FT817 ND z Ciny ten akumulator v jednotkach Ah a koupil to jako soupravu i s nabijeckou. AKU ma specielni konektor kde je vyveden kazdy clanek a proti tomu nabijecka, ktera nabiji, kontroluje zase kazdy clanek samostatne. Takze je to narocnejsi na nabijeni.
Pokud me AGM AKU vydrzi 8 let, tak za stejne penize si ho nekolikrat vymenim.
Ja mam tohle
http://eshop.bateria.cz/olovene-akumula ... 100fa.html
koupil jsem dve po 2000,- od Bateria Slany na setkani cena uz presne nevim, ale okolo 2000 kc/ks s 2 letou zarukou. Tech 12 let vydrzi pri provozu v laboratori. samovybijeni take minimalni.
Ted jsem si koupil startovaci AKU SZNAJDER Silver a delaji i jine, vhodne do lode
http://www.e-markets.cz/?page=goods&cat ... =1&lang=cs
Vypada ze jsou z Polska. Ty Haze jsou z Aglie a proto drahe.
To se situaci na lodi nejde dobre srovnavat, hlavne co se tyka nakladu. On v baraku resi moznost vyrobit elektriku lacinejc jak mu doda elektrarna. Na lodi vyber nemas, musis si vetsinu vyrobit sam. Pisou tam o nutnosti mit balancer na kazdem clanku.
Mladej si koupil k male vysilacce FT817 ND z Ciny ten akumulator v jednotkach Ah a koupil to jako soupravu i s nabijeckou. AKU ma specielni konektor kde je vyveden kazdy clanek a proti tomu nabijecka, ktera nabiji, kontroluje zase kazdy clanek samostatne. Takze je to narocnejsi na nabijeni.
Pokud me AGM AKU vydrzi 8 let, tak za stejne penize si ho nekolikrat vymenim.
Ja mam tohle
http://eshop.bateria.cz/olovene-akumula ... 100fa.html
koupil jsem dve po 2000,- od Bateria Slany na setkani cena uz presne nevim, ale okolo 2000 kc/ks s 2 letou zarukou. Tech 12 let vydrzi pri provozu v laboratori. samovybijeni take minimalni.
Ted jsem si koupil startovaci AKU SZNAJDER Silver a delaji i jine, vhodne do lode
http://www.e-markets.cz/?page=goods&cat ... =1&lang=cs
Vypada ze jsou z Polska. Ty Haze jsou z Aglie a proto drahe.
- Milos
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 668
- Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Bratislava
dodo píše:Ahoj,
zajimalo by, jestli nemate nekdo zkusenosti s pouzivanim LiFeYPO4 akumulatoru na lodi s nabijenim ze solarek.
LiFeYPO4 jsou sice drazsi, ale maji mit podstatne delsi zivotnost. Životnost je udávána více jak 2000 cyklů (až 8000 cyklů). Lze je použít v rozmezí teplot -45°C až +85°C. Samovybíjecí efekt u těchto článků prakticky neexistuje a je možné je nabíjet v jakémkoliv stavu vybití (nemají paměťový efekt).
A navis pry z techto akumulatoru lze dostat daleko vic, pry skoro 100% udavane kapacity, zatimco z olovenych tak max. 40% udavane kapacity Ah
viz. treba tady:
http://www.i4wifi.cz/wb-lyp100aha-lifeypo4-3-2v-100ah-_d1580.html
Neco o tom pisou napr. tady
http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=18&t=99
...nejsou to teda zkusenosti z lodi, ale lidi tam pisou ze oloveny akumulatory by uz (po zkusenostech s LiFeYPO4 ) nechteli.
Mate s tim nedo zkusenosti? Vite o tom nekdo vic ?
diky
dodo
niečo som popísal TU vo vlákne ELEKTROPOHON pozri 20. prosinec, 2011 10:55
Tie akku zatiaľ testujem v elektrobajku ... tam su perfektne, 48V 10Ah, čiže cca 0,5 kWh mi účinne asistuje vyše 100 km a pre unavených do 50 km dá po rovine bez šlapania pri rozumnej rýchlosti do 25km/h.
Škoda že tak strašná kosa, hneď by som vybehol s ním do kopcov, tá asistencia hore kopcom je super, z kopca zase dobíjam.
Uff, som


A vysoký počet cyklov vyb-nab u LiFeYPO4 je výhodný aj pre náhradu intenzívne používanej servisnej batérie na plachetnici.
Pričom nie je problém s ňou v prípade potreby dopomôcť aj pri štartovaní motora, dokážu dať prúd vyše 20C.
Výhodou je aj nízke samovybíjanie.
- Milos
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 668
- Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Bratislava
LiFePO4 for Marine
V článku sú okrem zhrnutia histórie vzniku LiFePO4 článkov, porovnanie výhod oproti Pb typom v marine aplikácii. Stručne:
- univerzálnosť, použitelné sú rovnako na štartovanie aj na "servisnú" či trakčnú funkciu
- bezpečnosť, neprodukujú vodík ani kyslík ako olovené baterie pri nabíjaní, na rozdiel od LiPoly neobsahujú horľavinu
- nízka hmotnosť
- lepšia využiteľnosť kapacity
- možnosť rýchlonabíjania
atd.
Popisujú úspešnú náhradu štartovacej 240Ah olovenej baterky za LiFePO4 80 Ah, na lodi s 380 HP dieselom.
V článku sú okrem zhrnutia histórie vzniku LiFePO4 článkov, porovnanie výhod oproti Pb typom v marine aplikácii. Stručne:
- univerzálnosť, použitelné sú rovnako na štartovanie aj na "servisnú" či trakčnú funkciu
- bezpečnosť, neprodukujú vodík ani kyslík ako olovené baterie pri nabíjaní, na rozdiel od LiPoly neobsahujú horľavinu
- nízka hmotnosť
- lepšia využiteľnosť kapacity
- možnosť rýchlonabíjania
atd.
Popisujú úspešnú náhradu štartovacej 240Ah olovenej baterky za LiFePO4 80 Ah, na lodi s 380 HP dieselom.
Naposledy upravil(a) Milos dne čtv úno 02, 2012 3:46 pm, celkem upraveno 2 x.
- dodo
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 516
- Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
- Reputace: 8
- Kontaktovat uživatele:
Beda píše:Pokud me AGM AKU vydrzi 8 let, tak za stejne penize si ho nekolikrat vymenim.
Jenze je 8 let a 8 let. ...ony totiz nejsou smerodatny ani tak roky ale pocet cyklu. Pokud ty ji pouzivat napr. jen o vikendech tak by jsi udelal cca 100 cyklu za rok, tedy 800 cyklu za 8 let.
To odpovida, protoze udavana cyklycka vydrz ovovenych akumulatoru byva prave kolem tech 800 cyklu. Pokud bys ji pouzival denne, udelas 800 cyklu za necely 3 roky
...ale pokud ty LiFeYPO4 vydrzi 3000 az 8000 cyklu tak vydrzi zhruba minimalne 4 dele.
a to vse pri nizsi hnotnosti a mensim objemu (mensim zabranem miste). Takze se mi zda ze smsl to ma ale samozrejme se to lisi podle zpusobu pouziti.
Pro nekoho kdo pluje jen o vikendech a vetsinu casu travi pripojenej na kabelu to asi smysl nema. Naopak pro nekoho kdo na lodi zije (tedy udela podstatne vic cyklu za rok) bych rekl ze to urcite smysl ma.
neco pisou tady (anglicky) :
http://www.cruisersforum.com/forums/f14/lifepo4-batteries-okay-tear-me-apart-36530.html
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů