Solární zdroje a jejich použití na lodi

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
fishmaster
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 736
Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Libčice na Vltavou

Příspěvekod fishmaster » čtv úno 02, 2012 7:02 pm

Pokud někdo budete chtít,tak nabídnu baterie Carfit lodní.Podívejte se na http://cat.apm.cz/apmcat.aspx pod klíčem najdete baterie,tam na carfit a pak lodní.Mám tam 90 a 100ah.Oproti maloobchodu vám cenu upravím.Nechám za nákup,což je zhruba o 1200 levněji.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát úno 03, 2012 2:00 am

Pokud to mam nabijene ze solarka nepretrzite, tak nedojde k uplnemu vybiti a znova nabiti. teda neudela se celej cykl , tak se ten cykl spatne pocita.

Nedavno bylo neco v TV a rikali tam ze za poslednich 100 let nedoslo k zasadni zmene v AKU pro elektromobily. Tak az se tam zacnou hromadne davat, do ruznych jesterek atd. tak to bude znamka ze je to pouziti ekonomicke. Take se poirad drzi clanky NiMh pro bezne pouziti i kdyz se objevilo nekolik dalsich typu. Ty jsou choulostivejsi na nabijeni, a pouziti. Vsude se kazdy typ nehodi.

Ten polsky AKU typu SILVER ma o 20% delsi zivotnost a vytahne se z nej o 30% vic. Asi pred 5 lety se v karmech objevil AKU kteru mel desky stocene do valce, take se to vychvalovalo, ale zmizel. Ty AKU typu AGM jsou uz rozsirene a bezne k dostani.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 506
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pát úno 03, 2012 8:27 am

geus píše:Jak se počítá ten cykl? Já třeba mám napíchlou loď selý rok na břehovou přípojku. Mám automatickou nabíječku pulsní která může mít trvalé připojení. A když třeba 3 měsíce nic nepoužívám do lodě ani nejdu zapojeno nemám skoro nic tak jak se ty cykle počítají,


Ja cykl chapu jako jedno vybiti a opetovne nabiti.

Jenze u olovenych se ma akumulator vybit max 50% kapacity a malo kdy se nabije na vic nez 85-90% kapacity takze realne vyuzitelnych je cca 35-40% uvadene kapacity.

Zatimco u tech LiFeYPO4 se uvadi ze lze vybijet az na cca 10%, takze vyzuzitelnych je az cca 90% uvadene kapacity.


Takze pokud planovana denni spotreba bude rekneme 100 Ah tak v pripade olovennych akumulatoru je nutno poridit cca 300 Ah v pripade LiFeYPO4 by melo stacit cca 110 Ah. Alespon to tak pisou. A navic by mely vydrzet min 4 vic tech cyklu.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1518
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » pát úno 03, 2012 9:58 am

Ono s bateriema je to těžký. Jednou vydrží v autě rok a někdy 10let. Já mám takovou malou Vartu 40A mám jí 7 let koupil jsem jí z ruky ojetou za péťo a furt slouží a to na ní startuju třeba v zimě medvěda diesla nebo i ameriku s obsahem 7 lirů v létě jí dám do motrky klidně. Tu s těma stočenejma svitkama tu jsem měl byla super malá ,ale natočila i tank. Ale vydržela málo ,ale já myslím ,že mi jí v servosu vyměnili. Jinak švára jí mí 10 let v traktoru a stále šlape. Ta má výhodu,že může fungovat i v obrácené poloze nebo na boku. Prý také hodně záleží na nabíječkách jak jsou šetrné k nabíjení. Ale tvrdí se prý ,že pokud baterie neběží trvale ,ale třeba pul roku stojí tak jí to škodí.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 648
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Milos » pát úno 03, 2012 12:27 pm

Počítanie, respektíve deklarovaný počet cyklov u LiFePO4 je v praxi pri rôznej hĺbke vybíjania ťažko odhadnuteľný. Tie články nemajú "pamäťový efekt", netreba ich pred nabitím najprv vybiť (ako je odporúčané pre NiCd, NiMh). Naopak, plytké cykly oveľa menej uberajú zo životnosti. Pre trakčné účely sa z hladiska maximalizácie celkového množstva preakumlovanej energie za životnosť LiFePO4 článku odporúča cyklovať (vybíjať) cca 70%-80% kapacity (t j cca 20-30% Ah ponechať v článku).
Platí to približne aj obecne pre ostatné typy článkov na báze Lítia.
LiFePO4 sú veľmi citlivé na prebitie a vybitie mimo rozsah 2,7V - 4,85V na článok, pre [s]troj[/s] štvorčlánkovú 12V (nominál 12,8V) platia limity 8V - 14,65V.
*/Články LiFeYPO4 (s prímesou Yttria) majú udávaný použiteľný pracovný rozsah napätia u 12V štvorčlánku 10 - 17V.

Odporúčajú (a používajú) sa balančné obvody ktoré strážia tento limit pre každý článok zvlášť (vypnutím dobíjania aj vybíjania), zároveň vyrovnávajú napätia článkov (pripájaním odporovej záťaže).
Potreba tejto ochrannej elektroniky je do istej miery nevýhodou týchto článkov, ich použitie je teda cenovo ešte náročnejšie.

Geus - olovené akumlátory OPTIMA s do valca stočenými platňami sú naozaj super. Bežná 80Ah (nová) baterka v mojom JEEP Cherokee v dvojciferných mrazoch mala často vážny problém 2.8 diesel natočiť. Väčšia sa tam nezmestí. Doporučili a požičali mi na lyžovačke v Alpách Optimu - nechcelo sa mi veriť, že tá malá, obstarožná, obitá, príliš ľahká iba 60Ah zaprášená zamastená baterka vybratá zo zaplachtovaného kombajnu, s tým týždeň zamrznutým motorom vôbec pohne - no a ona ním pohla riadne, motor naskočil hneď. Je to na štartovanie jednoznačne Pani baterka. Asi najlepšia na Pb princípe.
Výkon batérie Optima RedTop umožňuje štartovať veľké dieselové motory, pričom batéria má omnoho menšie rozmery ako iné batérie s podobným štartovacím výkonom. Preto ju môžete umiestniť vo veľmi malých priestoroch. Batéria Optima RedTop je odolná voči otrasom a nárazom. Robia sa aj marine verzia, má modrý dekel.
Bohužiaľ, Optimy sú násobne drahšie ako bežné olová.

*/ Upravený omyl. David, vďaka za upozornenie!
Naposledy upravil(a) Milos dne pát úno 03, 2012 6:19 pm, celkem upraveno 1 x.
david
moderátor
Příspěvky: 4726
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát úno 03, 2012 1:57 pm

Milos píše:Počítanie, respektíve deklarovaný počet cyklov u LiFePO4 je v praxi pri rôznej hĺbke vybíjania ťažko odhadnuteľný. Tie články nemajú "pamäťový efekt", netreba ich pred nabitím najprv vybiť (ako je odporúčané pre NiCd, NiMh). Naopak, plytké cykly oveľa menej uberajú zo životnosti. Pre trakčné účely sa z hladiska maximalizácie celkového množstva preakumlovanej energie za životnosť LiFePO4 článku odporúča cyklovať (vybíjať) cca 70%-80% kapacity (t j cca 20-30% Ah ponechať v článku).
Platí to približne aj obecne pre ostatné typy článkov na báze Lítia.
LiFePO4 sú veľmi citlivé na prebitie a vybitie mimo rozsah 2,7V - 4,85V na článok, pre trojčlánkovú 12V (nominál 12,8V) platia limity 8V - 14,65V.
.


tak už v tom mám zase hokej. miloš píše nominál 3 články 12,8, tady píšou:
Podrobnosti o produktu
Bezpečné lithiové akumulátory na bázi LiFePO4 (LFP) s příměsí yttria.

Nominální napětí LiFePO4 článků je zhruba 3,2 V (mezi 3,0 až 3,3 V), maximální nabíjecí napětí je 4,25V. Minimální napětí na které je možné článek vybít je obvykle 2,5V


tedy tři články 9 - 9,9V
:?
tady se ptám, kdo kecá ?
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1518
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » pát úno 03, 2012 4:08 pm

Tak koukám ,že jsi se dal taky na hokej místo plutí. Taky tam máte ledy? Já myslím,že s těma baterkama je vetší starost než olovnatejma. Když selže elektronika tak je odkouřim. a stále hlídat nabíjení když tam delší dobu nejsem. Snad pro toho kdo to využívá na elektropohon.
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 648
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Milos » pát úno 03, 2012 6:44 pm

*/ Upravený omyl v mojom príspevku vyššie. David, vďaka za upozornenie!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Geus, zatiaľ máš pravdu, komplikácia s balancérmi, a aj kvôli cene sú LiFePO4 ZATIAĽ skôr doménou elektropohonu, kde už ich použitie je ekonomicky aj technicky výhodné.
Očakávam ich skoré rozšírenie, pokles ceny a dostupnosť spoľahlivej kontrolnej elektroniky.
Však notebooky aj mobily zrazu kompletne prešli na spočiatku strašne predraženú Li technológiu, aj napriek potrebe balančných a ochranných obvodov a riziku vzplanutia pri ich zlyhaní.
Uvidíme čo bude ďalej ... možno už o pár rokov preberieme štandardnú charterovú plachetnicu a po otočení kľúčika sa neozve nič, po odviazaní a zaradení "pomaly vpred" ... sa ozve iba jemné bzučanie elektromotora.
A o týždeň pri návrate možno už celkom vynecháme benzinsku črpku a (ak nefúkalo, nesvietilo) doplatíme iba chýbajúce kWh v akumlátoroch. ;)
Uživatelský avatar
salamandr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 132
Registrován: pon čer 28, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bystřice u Benešova

Příspěvekod salamandr » pát kvě 18, 2012 6:58 am

Jen pro informaci ostatních

Do lodi jsem nainstaloval solární panel ultratenký nalepený na hliníku zatavený do plastu 40W tj zisk cca 2,2 A. K tomu je připojen regulátor CMP 12 ( G916 ) Baterie zatím 45AH. Systém za poslední týden chodí bez problémů. Loď mám zatím na suchu protože se dělají nějaké ty úpravy tak to chodím kontrolovat aby jsem měl představu. Denně pustím rádio na 3 hod. Když svítí sluníčko tak se mi dle udaje z voltmetru zdá že solární panel tento úbytek energie pokrývá.

Každopádně jsem do lodi nainstaloval dva LED pásky ( 60 led/M čip 5050, IP65 Teplebílá barva) Pásky jsou nalepeny na stropě každý na jedné straně a každý po metru. Kajutu mi to osvítí naprosto bez problémů a ani jsem nečekal jak pěkně. Je to velmi podobné světlu žárovky ale díky umístění na stropě je světlo velmi dobře rozprostřené.

Tak to jen postřehy pro lidi kteří to zvažují.

Tomas
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 338
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Lachtan » pát kvě 18, 2012 8:46 am

By mi zajímalo, proč některá regulátory mají na uzemnění plus některé mínus. Většina lodí se zabudovaným motorem má minus na motoru spojený s minus busem z rozvod. skříňky. přístroje ze zapínají plusy. Jak teda v případě regulátoru, kde je výslovně napsáno, že se zemní plus? Nebo to necháte v luftu jako v případě laminátové lodě s malým přívěšákem?
david
moderátor
Příspěvky: 4726
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát kvě 18, 2012 8:48 am

Lachtan píše:By mi zajímalo, proč některá regulátory mají na uzemnění plus některé mínus. Většina lodí se zabudovaným motorem má minus na motoru spojený s minus busem z rozvod. skříňky. přístroje ze zapínají plusy. Jak teda v případě regulátoru, kde je výslovně napsáno, že se zemní plus? Nebo to necháte v luftu jako v případě laminátové lodě s malým přívěšákem?


koupíme si regulátor se zeměným mínusem :whist:
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát kvě 18, 2012 10:37 am

Tak jsem si objednal

1 ks MPPT solární regulátor 60VDC/ 10A/ 12-24V max. 130/260Wp 1 990,- Kč
1 ks Displej k regulátoru MPPT 890,- Kč
Celkem vč. poštovného: 2 880,- Kč


To je regulator ktery ma zvysit vyuziti solarka o 30%, vyrobci udavaji nejvetsi vykon pri napeti 17V na solarku a to obyceny regulator nezajisti. Na to jsou MPPT. Hlavne me zaujal ten displej, ukazuje proud a napeti ze solarka a proud, napeti do baterky. meri take kolik Ah dalo solarko a kolik Ah odeberou spotrebice, tak to take ukaze na stav AKU. Po tom jsem touzil a nahodou objevil u firmy Neosolar v Jihlave, Ve stredu jsem objednal a dnes to dojde, na dobirku priveze kuryr a doprava zdarma. Po potvzeni objednavky jeste zavolali , jestli je ta objednavka platna a tak by to slo s nima jeste konzultovat. prodej jim funguje dobre, tak jeste aby ten pristroj fungoval dobre.... Az to na chate pripojim k solarku 120Wp tak dam vedet jak to funguje. Tak budu mit dalsi hracku.....

Tak jestli nekdo budete system budovat, tak se to vyplati a rovnez ten diplej, ten nahradi nekolik meraku. take to pocitani Ah je dobre, ziska se prehled o spotrebe a nabijeni.

K uzemeni solarka: Ja mam zatim regulatory dva a oba maji regulacni tranzistor v minusu. takze uzemenim soalrka minus se vyradi regulator. Na solarku a ani na regulatorech zadnou zemnici svorku nemam. Ty solarni systemy se zemni proti staticke elektrine. Na nekolika WEBech je o tom psano a jsou tam i schemata. ten solarni system 12V a 24V muze pracovat izolovane, tam uraz elektrikou nehrozi, i kdyz to muze pekne brnet.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát kvě 18, 2012 1:28 pm

Tak regulator MPPT dorazil a je u nej schema zapojeni a jako moznost uzemeni je minus u AKU. Nikde jinde.
Tady mam male solarko 5Wp a ted to dava podle displeje 0.2A na AKU je 13.2V a na solarku je 16.9V
Poslal jsem tam na uzemnovani dotaz, tak az odpovi dam to sem.
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 338
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod Lachtan » pát kvě 18, 2012 4:07 pm

To vypadá pěkně. Mám to u sebe s voltmetry a ampármetrem pospojované, ale toto je jiná kultura. Zajímavý parametr je rovněž self consumption - vlastní spotřeba. Tak Ti držim palce, aby v krabičce nelétaly jumpry a nemusel obvody uvnitř luštit lupou.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 506
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pon kvě 21, 2012 8:40 am

ten EPsolar vypada to dobre, hlavne v kombinaci s tim displajem, nejspis do nej taky pujdu.

tady je komplet prehled parametru:
http://shop.mypower.cz/shopfile?epsolar_mppt_10A_20A_30A_45A.pdf

a tady ceskej navod k pouziti
http://shop.mypower.cz/shopfile?Navod_Tracer.pdf


A nevi nekdo jak tam pisou ze umoznuje zobrazovat:

"aktuální napětí a proud do zátěže (spotřebičů)"

...doufam ze to znamena, ze uz nepotrebuju zadnej jinej battery jako napr.

http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=BMN-1_Battery


ten EPsolar MPPT regulator ma u sebe teda nejakej bocnik? jako napr.

http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=03_shunt

nebo jak to dela?

Chapal bych, ze nabijeci parametry zobrazuje na zaklade dat z procesoru kterej to cely ridi. .... ale vsechen odber z akumulatoru jde taky vsechno prez tu krabicku nebo jak to meri ten odber ?

diky dodo
Uživatelský avatar
dreamer
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 44
Registrován: pon srp 08, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod dreamer » pon kvě 21, 2012 10:11 am

Určitě jde všechen odběr ven přes regulátor. Nezajímám se o tuto problematiku příliš do hloubky ale zatím každý jen trochu chytřejší regulátor který jsem viděl umí i odpojit spotřebiče v případě že napětí na baterii klesne pod stanovenou mez. Zabrání se tím hlubokému vybití (zničení nebo minimálně zkrácení životnosti) baterie.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 506
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pon kvě 21, 2012 12:13 pm

Jo, mas pravdu, spotrebice lze zapojit pres ten regulator - vtom manualu to pisou. Pak to asi ukazuje spravne.

Co je ale blby, ze odebiranej proud muze byt max 10A (resp. 20A pro silnejsi verze). To mi prijde dost malo pac to pri 12V je nejakych 120W (resp. 240W)

..kdyz pocitam ze notebook muze brat rekneme cca 70 - 120W, nejaky sviceni, pumpy, vysilacka, radio, ....

Zkratka 120W(resp. 240W) mi prijde pro lod malo. ...holt je asi delany spis pro nejaky sviceni apod.

Oproti tomu napr. ten Battery monitor co jsem uvadel je delanej pro proud do 100A (tedy 1200W) coz uz je o necem jinym.

Samozrejme asi lze zapojit nektere spotrebice na baterii primo (napr. ten notebook) jenze pak uz zas bude to monitorovani k prdu, protoze budu z baterie odebirat vic nez si bude regulator myslet a tim padem to bude ukazovat blbosti.

...z toho mi vychazi, ze nejspis bude nutno pouzit ten regulator POUZE pro nabijeni (pokud vam odber 10/20A nestaci) a pro monitoring baterie nejakej ten BMN-1 nebo neco podobnyho.

Co vy na to? Je moje uvaha spravna?


jo, a jak se treba resi, kdyz chci mit nabijeni ze solaru, ale navic chci mit moznost dobijet treba motorem, ze zasuvky kdyz jsem treba v marine na kabelu, vetrnym generatorem apod. ...zkratka, lze nejak zaridit aby se jednotlive regulatory (od kazdeho z techto zarizeni) neovlivnovali/snesli ?

...je mi jasny ze nejspis nepujde vymyslet zadny zarizeni zapojeni kdy by nabijeli vsechny zdroje najednou, ale aby proste
jeden z nich "vyhral" a nabijel a ostani ho neovlivnovali. ...nebo je budu muset odpojovat/pripojovat rucne podle toho cim budu chtit nabijet?

diky
dodo
Uživatelský avatar
brin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv bře 15, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brin » pon kvě 21, 2012 1:51 pm

Doporučuji si prostudovat forum mypower.cz. Najdete tam velkou inspiraci co se toho týče. Spousta lidí tam vlastní solární ostrovy.
david
moderátor
Příspěvky: 4726
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon kvě 21, 2012 1:55 pm

dodo píše:zkratka, lze nejak zaridit aby se jednotlive regulatory (od kazdeho z techto zarizeni) neovlivnovali/snesli ?

...je mi jasny ze nejspis nepujde vymyslet zadny zarizeni zapojeni kdy by nabijeli vsechny zdroje najednou, ale aby proste
jeden z nich "vyhral" a nabijel a ostani ho neovlivnovali. ...nebo je budu muset odpojovat/pripojovat rucne podle toho cim budu chtit nabijet?

diky
dodo


u mně na lodi se to úplně klidně samo dohodne. altík, nabíječka, solár.regler

a z ničeho se nekouří
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 506
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pon kvě 21, 2012 2:34 pm

...tak to by bylo fajn pokud to tak funguje. :)


a jeste by me zajimalo jak mas propojeny jednotlivy akumulatory?

tim myslim
- starovaci
- provozni (trakcni)

mas vsechny baterie (startovaci i trakcni/protozni) spojene paralelne? (samozrejme pres bateriovy odpojovac)

Nevadi ze jedna je startovaci je jedna trakcni ? ...preci jenom napr. altik je delanej spis pro nabijeni startovaci baterie zatim co solar regler spis pro trakcni

Mas je proste vsechny propojene paralelne ?
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon kvě 21, 2012 8:52 pm

Ty regulatory se delaji i pro vetsi proudy. Me staci ten 10A. To si musi kazdy spocitat, ale asi na lodi vetsi solarko jak 10 A bude mit malokdo. Kdo bude mit vetsi si holt koupi i rwegulator vetsi. To je jen pro solarka. Pri nabijeni motorem to pres nej nepujde. Jak pise David, na AKU se to spoji paralelne a je dobre tam dat do kazde vetve pojistku. Pri zkratu dokaze i CU drat 4 mm2 zkapnout za par vterin. Nez si uvedomis co se deje, tak je cerveny.

Ukazuje to napeti na solarku, proud a napeti do AKU, odber proudu a napeti pro spotrebice, pocita to dodane Ah a Wh. Necha se tam i naprogramovat zapinani osvetleni.

EDIT: ty Ah a Wh to pocita jen na strane zateze, ne to co doda solarko....

Ja mam vsecny spotrebice primo na AKU, ne na regulator. Ten regulator odpoji zatez pri napeti, ktere jeste AKU neublizi. Chce to ale hlidat. Kdyz neco pobezi bez dozoru, tak se to zapoji pres regulator. Take by asi regulator vypinal pri zapnuti invertoru na 230V, ty mivaji velky proudovy naraz. Kazdy velky proudovy naraz to odpoji.

Cerstva zkusenost s AKU AGM.... Mam starou popelnici ktera nema signalizaci ze jsou zapnuta svetla pri otevreni dveri.....Vybil se, je tam okenko kde byla zelena barva ze je OK. Ted je tam cerna i po nabiti a potrebuje to na nabijeni ted 15V....to regulator v aute neda. Zatim po nabiti startuje, tak uvidim jak dlouho, nevim jestli se AKU zpamatuje. Mozna bude jen na TV. Stare AKU bylo bez problemu.
Podobne to muze byt kdyz se spoji AKU pro startovani s AKU pro spotrebice. To startovani se dela ze silnych dratu, spotrebice ze slabsich. Tak kdyz startovaci AKU bude na odchodu, vzalo by to velky proud z AKU pro spotrebice a mohlo by se zacoudit ze slabych dratu. Pri nabijeni problem neni i kdyz jsou AKU paralelne i s jinoun kapacito. problem nastane az kdyz se z toho zacne odebirat vetsi proud.
Kdo vi jen ze elekrtika tluce by se asi do nejakeho predelavani nemeli poustet.
Naposledy upravil(a) Beda dne úte kvě 22, 2012 9:51 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 506
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » úte kvě 22, 2012 8:31 am

To jsme se asi spatne pochopili - neni problem v tom jak silnej je solar. Tam lze samozrejme koupit regulator silnejsi, treba na tech 45A.

Problem je s odberem, kdy muzes odebirat max. 20A (i u tech silnejch regulatoru) coz nejspis pro vetsinu lidi na lod bude malo (lednice, notebook, svetla, vysilacka, ...).

Pak asi nezbyva nez ty sporebice s velkou spotrebou (napr. DC/AC menic, DC/DC menic apod.) zapojit primo na baterii a napr. lednici zapojit na vystup z regulatoru (aby ji regulator odpojil pokud bude baterka slaba). To vse samozrejme s vedomim toho, ze ze display neukazuje kompletni odebirany vykon.

...ale i pres tuto nevyhodu to podle vseho je velmi uzitecny zarizeni :good:
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 805
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » úte kvě 22, 2012 9:00 am

Včera byl za mnou kamarád z Kanady, kterému odešel regulátor na panelech. Bohužel tady na Maltě se nedá sehnat. Bylo by možné tento regulátor koupit v Čechách a zaslat na Maltu? Nevíte o nějaké možnosti.

Jsou to dva solární panely. dvakrát 75W 12V schání co nejjednodušší regulátor.

předem díky pokud vás něco napadne

Ahoj Boža
Uživatelský avatar
brin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv bře 15, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod brin » úte kvě 22, 2012 9:35 am

Ideálně ebay.de. Posílají po celé evropě.


Mimochodem problém se zapojením odběru na regulátor se dá řešit koupením sady regulátoru s měničem, které spolu komunikují. Umí to třeba Morningstar se Studerem, ale cenově to vychází celkem draho a pro malé lodě je to nesmysl. Ale existují i další levnější typy. Komunikace většinou probíhá po vlastním rozhraní nebo přes LAN.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte kvě 22, 2012 9:48 am

dodo píše:asi nezbyva nez ty sporebice s velkou spotrebou (napr. DC/AC menic, DC/DC menic apod.) zapojit primo na baterii a napr. lednici zapojit na vystup z regulatoru (aby ji regulator odpojil pokud bude baterka slaba). To vse samozrejme s vedomim toho, ze ze display neukazuje kompletni odebirany vykon.

...ale i pres tuto nevyhodu to podle vseho je velmi uzitecny zarizeni :good:


V navodu co k tomu davaji je napsano:

nepripojujte zatez s narazovym proudem prekracujicim jmenovitou hodnotu regulatoru.

Ten displej ukazuje jen Ah a Wh jen na strane zareze
Nemeri to Ah a Wh pri nabijeni.....to jsem hlavne chtel... Tak porad nebudu vedet kolik Ah solarko doda.
Tak se to chce pred koupi zeptat. Mivaji tam email na technika.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů