Solární zdroje a jejich použití na lodi

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát led 18, 2013 11:33 am

Viki, nebudu se hádat. Zatim jsem ještě žádnou fotovoltaiku nezapojil....

Samozřejmě máš pravdu, že z hlediska ztrát je lepší přenášet menší proudy..... z toho důvodu jsou tranzitní vedení 400 KV. Bavit se o ztrátách při 80 W výkonu je ale hooodně přitažený za vlasy :-)

Nicméně při pohledu na parametry regulátorů - např.
http://www.ebay.de/itm/12V-24V-Solar-La ... 2c5e124829
http://www.led-elektronika.cz/?action=detail&id=ID40
je jasný, že už při zapojení 2 panelů seriově hrozí při max. svitu zničení regulátoru.

Seriově opravdu ne. Možná, že existují nějaký speciální regulátory....

Chápeme stejně to, že při paralelním zapojení jsou spojeny plusy s plusy a mínusy s mínusy..... Při seriovém plus s mínusem atd.... Je to už dlouho co jsem ze školy. :-)
Budu muset zavolat klukům, kteří ty elektrárny navrhují a stavějí.... Nerad bych se tu hádal. :-) Nic ve zlym. :-)
Uživatelský avatar
Jardasu
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 367
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Praha

Příspěvekod Jardasu » pát led 18, 2013 11:50 am

Zdenda12345 píše:Bedo,
seš si jistej, že se zapojujou seriově? Regulátory maji nějakej rozsah vzsupního napětí. Při seriovym zapojení 12V panelů se jejich napětí sčítá. Tedy při 4 panelech seš na prázdno reálně daleko přes 50V. To asi nebude to pravý ořechový. Velký elektrárny maji taky panely zapojený paralelně. Vstupní napětí měniče je pořád stejný (už si nepamatuju kolik, dělala to před časem jedna naše divize Tesly).

Potřebuješ přece zvýšit proud, ne napětí.


Vážení pánové,

tady asi dochází k nechtěnému zjednodušení.
Samozřejmě je jedná vždy o sériovou, nebo sério-paralelní kombinaci fotovoltaických článků. Na jeden 12V FV panel musí být sériově zapojen větší počet článků, protože každý z nich dává napětí cca 0,5V.

Otázkou ale bude to, jak by měly být panely zapojeny mezi sebou. Paralelně se zvyšuje proud, sériově napětí. A tady narážíme na výše zmíněné: pokud budu chtít dobíjet 12 V akumulátor, budu se chovat k FV systému podobně jako u auta, místo alternátoru zapojím FV panel a dám tam nějaký regulátor, který mi zamezí přebíjení, resp. vybíjení akumulátoru mimo bezpečné meze.

Táži se ale znalých, jak jsou zapojeny systémy, které slouží prvořadě k výrobě síťového napětí (zda je na vstupu měniče nějakých serio-paralelně vyrobených 300V ze FV panelů, ze kterých se pomocí střídače vyrábí 230V a přebytky se dávají do veřejné sítě, nebo přes standardní nabíječku 230/12V do záložních akumulátorů, nebo je to jinak.

Myslím, že na lodi by to mělo být podle prvého příkladu, to jest, prioritně vyrábím 12V (nebo 24V) a přes regulátor nabíjím akumulátory. FV panely zapojuji paralelně, i s ohledem na to, že výsledný proud dodávaný sériově zapojenými FV články v rámci panelu je omezen tím nejméně výkonným článkem, zastínění jediného článku má za následek nulový výstupní proud, i kdyby byly ostatní články osvíceny naplno.


Okopíroval jsem parametry nějakého FV panelu a z nich je zřejmé, že důležitým parametrem je maximální napětí na panelech, v tomto případě maximálně 1000V , neboli 26 panelů v sérii.

Hmotnost 20 kg
Nominální výkon 250 W
Nominální napětí 30,1 V
Nominální proud 8,31 A
Napětí na prázdno 37,3 V
Zkratový proud 8,78 A
Max.tolerance provozního napětí ± 5%
Max. napětí systému 1000 V
Max. počet panelů v sérii 26


Ptám se ale znalých, neexistují nějaké měniče, které jsou schopny udělat síťové napětí 230V z napětí vyššího a s vyšší účinností, nebo oněch max. 1000 V je myšleno jako zdroj pro měniče do průmyslových rozvodů s vyšším napětím než běžných 230V? Nebo se to v případě větších instalací FV panelů řeší měniči na vyšší napětí a následnou transformací napětí.
david
moderátor
Příspěvky: 4715
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát led 18, 2013 12:29 pm

Jardasu píše:
Ptám se ale znalých, neexistují nějaké měniče, které jsou schopny udělat síťové napětí 230V z napětí vyššího a s vyšší účinností, nebo oněch max. 1000 V je myšleno jako zdroj pro měniče do průmyslových rozvodů s vyšším napětím než běžných 230V? Nebo se to v případě větších instalací FV panelů řeší měniči na vyšší napětí a následnou transformací napětí.


dobrej dotaz, ale tady se to jmenuje: Solární zdroje a jejich použití na lodi , ne o napájení továrny :hmm:
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát led 18, 2013 12:32 pm

tipuju, že těch 1000V bude elektrická pevnost. :-)
tedy napětí, kdy dojde k průrazu nevodivých částí. :-)
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1931
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 19
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pát led 18, 2013 12:42 pm

Je potreba hlavne rozlisit vyhody a nevyhody jednotlivych zapojeni a typ pouzityho regulatoru.

Zatimco regulator 12V/12V je pravdepodobne pomerne jednoduchy analogovy zarizeni co hlida napeti, tak regulator 24/12V muze bejt tzv. spinanej zdroj (regulator). U spinanych regulatoru je dobry, ze i kdyz panely davaji treba jenom 2x 8V, tak regulator je schopnej proud vyuzit k nabijeni baterie. Obecne ale, cim vyssi vstupni napeti ve srovnani s vystupnim, tim lepsi ucinnost spinanyho regulatoru, takze vyssi napeti tomu svedci. Souvisi to s dobou sepnuti a ztratovym vykonem spinaciho prvku, ale nebudu to moc rozvadet.

Staci si spocitat, pri dobrym slunci je maximalni napeti pri jmenovitym vykonu treba 17V a proud je 0.7A, kdyz se dva napoji paralelne rovnou k baterce, tak bude napeti 14V, ale proud se pravdepodobne nezvetsi, tzn. prichazime o vykon, takze vykon bude cca 20W. Kdyz se to napoji seriove pres spinanej regulator, tak bude vykon cca 23.5W, teda skoro o 20% vic.

Na druhou stranu, kdyz se mi stane, ze jeden panel je hodne na slunci zatimco druhej je hodne ve stinu, tak muze byt pri seriovym zapojeni vyslednej vykon 0, kdezto pri paralelnim zapojeni nejakej vykon bude. Takze zalezi nejenom na typu panelu, ale taky na jejich umisteni, jestli je energeticky vyhodnejsi pouzit seriovy nebo paralelni zapojeni a k tomu prislusnej menic.

Doufam ze jsem nebyl ted prilis teoretickej. ;-)
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » pát led 18, 2013 12:46 pm

bomba píše:Ahoj
u těch solo malejch panelů bych byl opatrnej na spojování,zase dotaz na Bedu.

Já jsem to spojování myslel spíš ohledně dokupování vhodnejch konektorů, drátů, regulátorů a pod. ono to dokáže docela navýšit koncovou cenu :shock: :shock:
A ejhle my jsme začli plánovat dostavbu Temelína. :D :D
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2127
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát led 18, 2013 12:51 pm

Zapojuji se seriove, ale musi k tomu byt ten menic MPPT, ty se delaji na vstupni napeti od 12V az do stovek voltu. Cim mensi proudn a vyssi napeti, tim mensi ztraty a ucinost.
Na stitku byva uvedeno maximalni isolacni napeti ve stovkach voltu.

Na lodi ale muze byt seriova zapojeni problem, staci zakryt je jeden clanek solarka a je to spatne. Nektere solarka na 24V jsou rozdelene do sekci a promostene diodama a tak kdyz jedna sekce dava malo jde to pres diodu a regulator MPPT si s tim poradi. Takhle to mam u panelu 24V 180Wp. Je rozdeleny na tri sekce a jedna me odesla. Tim padem jsem nemohl nabijet aku 24V a na 12V jsem prichazel o 8V. Tak jsem koupil MPPT regulator a ze solarka me jde tak 5.5A a do AKU 7.5A. Takze s obycejnym regulatorem bych prisel o 2A proudu.

Cim vetsi proud, tim musi byt vetsi prurez vodicu ( draha med ) na jsou na vedeni vetsi ztraty. Tak tim razenim do serie se zabijeji dve mouchy jednou ranou. Usetri se na medi a zvisi se ucinost. Na tom hejnu solarek na louce to muze delat metraky medi a desitky kW.

Take kdyz kupujes jakykoliv regulator, tak koupit na co nejblizsi proud k tomu co jde ze solarka. Zase to ma vliv na ucinost. To plati hlavne u solarek mensiho vykonu. Ma to potom i mensi, povoleny vystupni proud, ale ty nejvetsi zrouti elektriky jdou zapojit primo na AKU.

Ja jsem hracicka a tak jsem si koupil regulator MPPT na 20A co ukazuje vstupni proud, napeti a nabijeci proud a napeti a vystupni proud a pocita to spotrebovane kWh a Ah. Tam je potom videt jak ty kWh narustaji pomalu..... Take kdyz odpojim nabijeni, ukaze to kolik Ah AKU doda nez to odpoji zatez. Tady je krasne poznat rozdil startovaci AKU a stanicni AKU. To startovaci me da tak 30% Ah ze jmenovte kapacity a stanicni 80 % Ah.

Kdyz se zapoji dva stajne panely paralelne, tak se proud do AKU zdvojnesobi.
Je potrea pocitat s W. Kdyz bse zapoji dva do serie na menic MPPT tak se sectou vykony obou solarek, ale protoze menic MPPT optimalizuje napeti na solarku tak prida jeste tech 20%. Kdyz se podivas na stitek tak je tam uvedeny vykon, ale pri napeti 18V na solarku. To MPPT zajisti, obycejny regulator to srazi na 14V a tak prijdes o vykon 4V x proud solarka.

Staci dat ta klicova slova do googla a najde se o tom dost cteni. Hledat to spis u montaznech firem, u prodejcu jsou jen paramery bez vysvetleni.

Jeste k tomu dokupovani..... Casem prijdete na to ze je eloektriky malo a zacne se dokupovat solarko, novy regolator a vetsi AKU a to zaleze do penez vic, nez kdyz se to predimenzuje hned pri porizovani. Ty Wp na solarku jsou v nasich podminkach nedosazitelne a je to jen pri pouziti MPPT menice. Pocitejte spis tak s 80%, je tady smog, namori to muze byt jinak, nemam zkusenost. Nedejte na to ze pisou...nabiji i pri zatazene obloze..uz ale nepisou kolik, je to zlomek. Aby to slusne nabijelo, musi na to svitit slunicko a to KOLMO, kdyz se toci za slunickem solarko udela asi 3x vice elektriky jak nasmeronane na jih. Na lodi problem, tak ho davaji vodorovne. Koukejte v marinach jak to maji udelane.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2127
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát led 18, 2013 1:39 pm

Hmotnost 20 kg
Nominální výkon 250 W
Nominální napětí 30,1 V
Nominální proud 8,31 A
Napětí na prázdno 37,3 V
Zkratový proud 8,78 A
Max.tolerance provozního napětí ± 5%
Max. napětí systému 1000 V
Max. počet panelů v sérii 26


Tady je videt nominalni vykon a proud. Pri pouziti obycejneho regulatoru napeti na AKU 24V spadne na 27V a tak se prijde o 3.1V x 8.31A = 25.7W . I kdyz ten proud 8.31 je nedosazitelny u nas. Takze pouzitim MPPT regulatoru ziskame 25.7W navic. To je o 0.95A navic .

Regulator MPPT vhodny na lod bude pracovat od 12V ( pisou ) treba do 160V vstupniho napeti. Kdyz zapojis dva panely do serie a na svorkovnici je premostis diodou, tak pri zastineni jednoho panelu klesne na polovinu. U panelu staci zastinit jen jeden clanek a padne mu napeti. 24V panel ma vyvedene tri sekce, premosteni diodama a ve spojeni s regulatorem MPPT klesne vykon o tretinu.

Obycejny regulator 4A stoji okolo 400 kc...MPPT 20A i s mericim panelem okolo 3000 kc.
Pro velkou solarni elektrarnu to budou desetitisice. Jak pise David. chcete to na lod...

Kdyz to budes chtit na dum a pripojit i siti, tak to musi udelat koncesovana firma.
Naposledy upravil(a) Beda dne pát led 18, 2013 2:08 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Jardasu
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 367
Registrován: pát bře 30, 2007 2:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Praha

Příspěvekod Jardasu » pát led 18, 2013 1:53 pm

Beda píše:Hmotnost 20 kg
Nominální výkon 250 W
Nominální napětí 30,1 V
Nominální proud 8,31 A
Napětí na prázdno 37,3 V
Zkratový proud 8,78 A
Max.tolerance provozního napětí ± 5%
Max. napětí systému 1000 V
Max. počet panelů v sérii 26


Tady je videt nominalni vykon a proud. Pri pouziti obycejneho regulatoru napeti na AKU 24V spadne na 27V a tak se prijde o 3.1V x 8.31A = 25.7W . I kdyz ten proud 8.31 je nedosazitelny u nas. Takze pouzitim MPPT regulatoru ziskame 25.7W navic. To je o 0.95A navic .

Regulator MPPT vhodny na lod bude pracovat od 12V ( pisou ) treba do 160V vstupniho napeti. Kdyz zapojis dva panely do serie a na svorkovnici je premostis diodou, tak pri zastineni jednoho panelu klesne na polovinu. U panelu staci zastinit jen jeden clanek a padne mu napeti. 24V panel ma vyvedene tri sekce, premosteni diodama a ve spojeni s regulatorem MPPT klesne vykon o tretinu.

Obycejny regulator 4A stoji okolo 400 kc...MPPT 20 i s mericim panelem okolo 3000 kc.
Pro velkou solarni elektrarnu to budou desetitisice. Jak pise David. chcete to na lod...

Kdyz to budes chtit na dum a pripojit i siti, tak to musi udelat koncesovana firma.


Bédo, Viky_CZ,

díky za přehledné informace.

Mějte se.

j
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2127
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát led 18, 2013 1:54 pm

http://www.ebay.de/itm/12V-24V-Solar-La ... 2c5e124829

Tady je odkaz i s parametrama, to chce zjistit
http://www.belismart.com/cm3024z-30a-so ... oller.html

pisou vstupni napeti 50V. Neni problem se podivat a koupit na vetsi vstupni napeti.
Ja mam na 160V i kdyz to nepotrebuju.

Neni to MPPT, tak bych ho nebral. Oproti MPPT prijdes asi o 20% vykonu.

Na lodi delat primo ze solarka 230V asi nebude dobre. K AKU si koupis stridac z 12V na 230V. Ale zase je potreba ho predimenzovat. Ledasjakej elektrickej bazmek ma pri zapnuti nekolikanasobne vetsi proud pri zapnuti, rozbehu atd a ty menice maji elektronickou ochranu ktera vypne. Takze kdyz budes chtit spoustet spotrebic 100W, tak asi ani 300W menic nebude stacit. Ty menice par desitek W poslouzi tak k nabijeni telefonu, k provozu NB a podobnych veci, i kdyz tady z hlediska ucinosti je lepsi sehnat napajec z 12V.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1931
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 19
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pát led 18, 2013 3:02 pm

Ja jsem pouzival v aute 150W menic a na NTB se to uz moc nehodilo. Zdroje od NTB maji dost tvrdej vstup a dokazou pekne kopnout do pojistek. Mel jsem starsi HP, cca 60W zdroj a musel jsem treba 3x nahazovat menic, nez se ve zdroji nabily kondiky a chytlo se to. S tim 150W menicem bych si troufnul jeste tak na nejakej 10" netbook.
Uživatelský avatar
sedivak
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 258
Registrován: čtv zář 18, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Stará Boleslav

Příspěvekod sedivak » pát led 18, 2013 7:54 pm

Mám jeden čistě laický dotaz, co se solárka týče pro znalé věci.
Jakou co nejjednoduší a nejlevnější sestavu solárního dobíjení 12 v baterie by jste mi doporučili? Jedná se mi o to, když bych při kotvení v noci vybil baterku v lodi a ráno jsem nemohl nastartovat motor, tak si jí nechat nabít solárem, abych nemusel mít rezervní startovací baterku. Mám autobaterii 44 ah a na to případné dobití nijak nespěchám stačilo by třeba za dopoledne, jen abych nastartoval a pak už se nabíjí motorem. Existuje něco levného a šikovného pro tyto případy? Dík všem....
david
moderátor
Příspěvky: 4715
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pát led 18, 2013 8:36 pm

pro nastartování motoru s vybitou baterkou je nejspolehlivější klika nebo špagát :lol:
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » pát led 18, 2013 9:17 pm

Ahoj
Šediváku myslím si,žě normální solární systém ti hodně vybitou baterii nenabije ani do večera.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát led 18, 2013 9:49 pm

ahoj,
to jsou rady co?
Vycházejme z toho, že tu baterii nevymlátíš do mrti, ale že tam máš něco, co ti jí včas odpojí.
Standardně se tvoje 44 Ah beterie bude nabíjet proudem 4,4 A po dobu 10 hodin..... (já vim, nic převratnýho) :-)

Motor se na lodi většinou nestartuje v -20 stupních, takže neni olej ztuhlej atd. Troufam si říct, že i když nebude baterie úplně nabitá, tak to nastartuješ.
Takže (a teď se spíš ptám) je možné, že když mu bude systém během 4 - 5 hodin dávat 4 A, tak to nastartuje?

To by měl pokrejt 80 - 100W systém.

Dofam, že nemáš v lodi starou 3.0 maxikrávu, jako já....:-) To pak tu 44 baterii potřebuješ natřísklou k prasknutí a ještě pořádnej otčenáš. :-)
I když.... když na motoráku baterku vylátim tak, že už to neotočí motorem, tak stačí půl až hodina na nabíječce max. asi 8A a zase to naskočí.


No a teď tu myšlenku prosím konstruktivně rozcupujte.
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » pát led 18, 2013 10:04 pm

Ahoj
Nebudu nic cupovat,ale jestli bude mít sedivák ochranu proti vybití a slušnou baterku,nebude potřebovat solar. :D :D
Jestli nemá pomůše mu klika,nebo šnůra a nabití solárem ať odloží napotom. :D :D
Uživatelský avatar
sedivak
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 258
Registrován: čtv zář 18, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Stará Boleslav

Příspěvekod sedivak » pát led 18, 2013 10:08 pm

Já mám jen přívěšák 25 hp, tak opravdu tato baterka nemusí být nabitá na 100 procent :) A na vodu jezdím jen za slunečného počasí v létě kdy jsou podmínky pro solár ideální :D
Uživatelský avatar
sedivak
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 258
Registrován: čtv zář 18, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Stará Boleslav

Příspěvekod sedivak » pát led 18, 2013 10:10 pm

Ochranu proti vybití nemám, tak právě nevím, jak dlouho můžu, třeba v noci trápit baterku svícením.......
Tohle jsem chtěl mít jako jistotu :?
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » pát led 18, 2013 10:19 pm

Ahoj
Jako laik ti poradím,tu ochranu tam vsaď normálně se to prodává neni to drahý.
Mám na lodi solární system za cc 400E a na rovinu řeknu neni to žádnej zázrak,dobře to funguje,když tam nejsme,ale jak začneme svítit chladit koukat poslouchat internetovat atd,zachraňuje situaci Farymann. :D :D :D
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát led 18, 2013 10:23 pm

Tak skoro sis odpověděl sám..... Začni ochranou před vybitím a uvidíš. 25 natočíš i pohledem.... Nedá se tam dodělat (dokoupit) startování šňůrou?

Věřim tomu, že s ochranou baterie už nebudeš mít problémy. Nicméně pro extra jistotu bych třeba koupil kufr (skládací solární dobíječku cca 60W). Někde nahoře se to už řešilo.
Uživatelský avatar
sedivak
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 258
Registrován: čtv zář 18, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Stará Boleslav

Příspěvekod sedivak » pát led 18, 2013 10:26 pm

Co vlastně hlídá ta ochrana? Pokles napětí pod určitou mez? Mám na lodi echolot navman 1200 na něm se dá myslím nastavit alarm na pokles napětí ( třeba pod 11 v) tak by to asi šlo používat ne? Když pak vypnu večer všechny spotřebiče, tak si baterka taky přez noc odpočine ne? Teď se jedná o to na kolik to hlídání nastavit? :?
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » pát led 18, 2013 10:30 pm

Ahoj To si děláš srandu to mi připomíná mého syna :D :D :D
http://search.seznam.cz/?q=ochrana%20pr ... _D6iHOPK5i
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát led 18, 2013 10:35 pm

jenomže echolot má taky svojí nezanedbatelnou spotřebu.
Vypínat to má tušim někde kolem 11,6 V Co metoda pokus-omyl? Měř napětí na baterii při jakym to ještě spolehlivě nastartuješ.
Jen bacha.... ne vždy motor naskočí napoprvé. :lol: Nech si rezervu
Uživatelský avatar
sedivak
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 258
Registrován: čtv zář 18, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Stará Boleslav

Příspěvekod sedivak » pát led 18, 2013 10:36 pm

Ptám se takhle, protože do elektřiny nedělám a ze školy už si toho moc nepamatuju :hmm:
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » pát led 18, 2013 10:39 pm

Ahoj
V pohodě,já se taky radši třikrát zaptám,než něco jednou zkurvim. :D :D

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů