Solární zdroje a jejich použití na lodi

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř led 30, 2013 4:14 pm

martinptacek píše:
odkaz na kompresor bohužel nemám. Loď jsem stavěl v 2004 a tenkrát na to přijel někdo z velký chladírenský firmy jako koníček, kompresor měl, moc si neúčtoval a bylo to hotový za 30 minut. Dnes jsem v makru viděl lednici za 3kKč. takže už jen ten kompresor na 12V

Trochu jsem pohledal, a našel jsem http://zkracovatko.cz/8uP4EG bohužel bez dopravy do čr.
tady by ses mohl zeptat http://tinyurl.com/azrmz39


To v Makru je už lednice na 12V?? Jestli jo, tak jedu okamžitě zase zpět do Prahy jí koupit.
Já jsem si vybral tuhle: http://www.elektrospecialista.cz/z1634-lg-gc-051-ss Ještě jsem jí neobjednal. Chystám se na to. Je značková, tak snad ty parametry budou +- sedět.

Jak jsem psal výše. Když jsem tu původní lednici po vypnutí hned zapnul, tak se nerozeběhla. Tlak v systému byl prostě příliš vysoký. Sama lednice ale v nějaký divný logice spínání sepla cca na minutu, pak na minutu vypla a pak zase zapla. Po tý minutě vždycky naskočila bez problémů. Měnič si ani jednou ani nepípnul. Občas, když ho krátce přetížím, tak si jen pípne. Tedy minuta lednici zjevně stačila na vyrovnání tlaků. A to jsem naměřil příkon kompresoru neuvěřitelných 120W (oproti udávaným 63W).
Uživatelský avatar
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 571
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 10

Příspěvekod martinptacek » stř led 30, 2013 4:26 pm

zdenda: v makru je samozřejmě na 240V

80W bych taky bral, akorát to nemám kam dát, hnusnej most na zádi mít nechci
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř led 30, 2013 4:31 pm

Obrázek

Když budu mít toto zapojení, tak taky potřebuju tak výkonný regulátor?
Zásadní je to, že moje spotřebiče 12V rozvodu maji minimální odběr. Do 10A se vejdu minimálně 2x.

Největší odběr bude mít ta lednice přes měnič (zejména při rozběhu). Mohu tedy připojit měnič přímo na aku a netahat tak ten velkej proud přes regulátor?

Dík
Uživatelský avatar
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 571
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 10

Příspěvekod martinptacek » stř led 30, 2013 4:33 pm

já regulátor ani nemám. možna je něco v soláru jen pro něj. proti vybíjení.
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » stř led 30, 2013 4:36 pm

Ahoj
Zdendo ,nebyla ta lednice co si testoval něco staršího? My jsme testovali to co máš v odkazu,ale Hyundai a měnič Waeco a prostě to blblo a nachlazená nesepla vůbec.Chlaďař co s náma spolupracoval,připustil,že starší lednice by na to mohla ject,ale je problém jí sehnat,kuchat z ní termostat a čekat až poklesne tlak ztrátou chladu je sice možné,ale v podstatě blbost.Poďte na Bedou otevřené téma.
Uživatelský avatar
mkovi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 156
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod mkovi » stř led 30, 2013 4:49 pm

martinptacek píše:zdenda: v makru je samozřejmě na 240V

80W bych taky bral, akorát to nemám kam dát, hnusnej most na zádi mít nechci


Rampa na solar je prakticka a me se na lodi i zda pekna, ale mam obcas problem s vyskou lodi (2,8m na vode / 3,8m na silnici). Kamiony jsou sice vyzsi, ale ne vsude projedou. Na vode v holandsku je taky dost mostu pod ktere se uz nevejdu. Takze pokud nekdo planujete rampu a cestovani s ni, tak radsi nejak sklopnou. Dalsi problem je, ze pri pokladani stezne prekazi rampa salingum.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř led 30, 2013 4:51 pm

Ahoj,
tu lednici jsem kvůli tomu koupil. Byla úplně nová. Papírový parametry A++. Reálný parametry tak E a F. Byla to tahle:

http://www.eva.cz/s.php?i=60241

Důrazně jí nedoporučuju!!!! Hned jsem jí vrátil.
Uživatelský avatar
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 571
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 10

Příspěvekod martinptacek » stř led 30, 2013 4:52 pm

hoď sem nějakou fotku tvýho venta. Rád mrknu, já mám Fortuna 31/Avar 32.

moje lednice http://www.plachti.cz/images/phocagalle ... 3858-9.jpg
Naposledy upravil(a) martinptacek dne stř led 30, 2013 4:54 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » stř led 30, 2013 4:53 pm

I na moři bývá pod mrakem a také tam bývá vyšší teplota a tak ten kompresor maká déle. Vydržet 3 dny pouze na akum. v létě na moři, to chce již
pořádný akum. A čím jej potom chceš nabýt? Na to by ten solár panel nestačil, zvlášť když bude pod mrakem. Ono nestačí pouze chtít.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2127
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř led 30, 2013 5:20 pm

martinptacek píše:já regulátor ani nemám. možna je něco v soláru jen pro něj. proti vybíjení.


Solarni regulator potrebujes na ochranu AKU pred prebijenim. Tesne AKU, nejcasteji gelovky a AGM maji stanovene maximalni napeti. I tyhle AKU pri nabijeni uvnitr plynuji, ale maji v sobe sepatory ktere to zase prevedou na vodu. Jakmile to nestaci, tak to ma pretlakove ventily a upousti to ven. Snad se nikomu nepovedlo do takoveho AKU dolil destilku aby to zase fungovalo. U gelovek se i udava okolni teplota a byva tabulka jak dlouho pri jake teplote vydrzi. Najde se to podle typu na internetu. Jinak ten plyn je vodik a kyslik a ty AKU dokazou explodovat a nadela to dost paseky. Granat hadr. Ted horelo AKU v letadle za miliardu....
To napeti jde jiste uhlidat merenim a dozorem, tezko kdyz pres tyden na lodi nebudes.
Uživatelský avatar
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 571
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 10

Příspěvekod martinptacek » stř led 30, 2013 5:32 pm

regulátor přebití mám v solárním panelu. Ze spodu rámu. Ale já jsem na lodi pořád, takže i tak to není problém. Navíc mýmu 25W soláru zabere pěkně dlouho než pohne s 150Ah co mám v bateriich, pernamentně na hranici vybití. Když to tam nechám 2 týdny stát, tak jsou pak akorát.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř led 30, 2013 5:32 pm

Pro případ největší nouze mám dobíjení na motoru.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2127
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř led 30, 2013 5:38 pm

Zdenda12345 píše:Ahoj,
tu lednici jsem kvůli tomu koupil. Byla úplně nová. Papírový parametry A++. Reálný parametry tak E a F. Byla to tahle:

http://www.eva.cz/s.php?i=60241

Důrazně jí nedoporučuju!!!! Hned jsem jí vrátil.


Co bylo spatne? Meril jsi dlouhodobe spotrebu ? O kolik to presahlo deklarovanou spotrebu. Ono nez se zacne merit, to chce nekolik dni nechat bezet.

Jeste k tomu spinani hodinama do asi -5 C , co delaji lahve, nepraskaji? Ten termostat by tam sel nechat, jako sichr a nastavit ho na nizsi teplotu, nez to jede.
Uživatelský avatar
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 571
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 10

Příspěvekod martinptacek » stř led 30, 2013 5:52 pm

Zdenda12345 píše:
Jeste k tomu spinani hodinama do asi -5 C , co delaji lahve, nepraskaji?


lahve nepraskají, nestačí zmrznout.

Je jasný, že na 6m lodi nejdou aplikovat všechny řešení jak na 14m.
Uživatelský avatar
mkovi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 156
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod mkovi » stř led 30, 2013 7:34 pm

Pro Martinptacek - solar. rampa + lednice
http://mkovi.rajce.idnes.cz/scorpion_lednice
Uživatelský avatar
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 571
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 10

Příspěvekod martinptacek » stř led 30, 2013 7:37 pm

díkes, nevypadá to vůbec špatně. Pěkný Vento. Uzavřenej kokpit je fajn.
Projel jsem ti tam fotky, a máš tam na fotkách něco jako sasanka 660/avar costa. Solár máš mezi stěžněm a vstupem do podpalubí. Tam jsem ho měl taky, až nám jednou spadl stěžeň při pokládání a kladkou kikingu se solár rozbil. To bylo radosti.
david
moderátor
Příspěvky: 4716
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř led 30, 2013 8:25 pm

Zdenda12345 píše:T
druhý dotaz...
Chtěl jsem objednat MPPT regulátor, ale v popisu je napsáno, že ho lze použít s baterií LiFeYPO4 (http://www.i4wifi.cz/solarni-mppt-regul ... d2704.html). Znamená to, že výhradně s touto baterií? Popis to tak neříká. Zatím mám normální startovací baterii 90Ah. (vim, že neni ideální, ale byla doma v garáži)


přečti si návod ještě jednou:Pracovní napětí lze nastavit dle typu použité baterie tak, aby byla nastavena správná ochrana baterií proti podbití a přebití viz originální manuál.

Regulátor lze použí i s LiFeYPO4 bateriemi.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř led 30, 2013 8:43 pm

Bedo,
seš první, kdo mi dal informaci, že u malých proudů se MPPT regulátor nevyplatí (resp. že nedá o těch 20% víc).

Co to znamená "malé proudy"?

Já jsem objednal 4x 20W. Při plnym výkonu tedy asi 4,5A. Hrozně nerad bych dal za regulátor 2 tis. místo 500,- a pak přemýšlel, jestli jsem nevyhodil peníze.

Už jsem díky tobě pochopil, že u MPPT bych ty panely zapojil do serie a regulátor si s tím poradí.
Při použití PWM regulátoru bych je musel zapojit paralelně přes diody.
Doufám, že je to tak. :-)
Uživatelský avatar
mkovi
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 156
Registrován: úte črc 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod mkovi » stř led 30, 2013 8:47 pm

Sasanku jsme potkali loni na vode a solar je stale v poradku. U Venta nam spad stezen na rampu. Nastesti ho podrzely plachty a padal pomalu, takze rampa vydrzela. Prasklo jen uchyceni rahna a vytrhli se salingy jak dopadli na rampu.
Uživatelský avatar
davidhd
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: pon pro 19, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Muže mi někdo poradit :)

Příspěvekod davidhd » ned dub 21, 2013 12:21 am

Snažim se tady najít odpověď na otazku, kterou jsem v hodině fyziky asi prospal. Muže mi někdo prozradit jakou baterku můžu použit ( 12V je jasné, ale kolik Ah), když ji chci nabíjet panelem o parametrech viz foto. Obrázek
Uživatelský avatar
jsekera
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 348
Registrován: ned úno 03, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod jsekera » ned dub 21, 2013 7:18 am

Nezaspal, tuto informaci vyfocený štítek neobsahuje.........
múžeš tím nabíjet všechno co snese dob.proud 2,22A, což
asi každá baterie, to omezení Ah je dané typem regulátoru,
který použiješ jako mezičlánek..........
pokud chceš nabíjet přímo, tak doporučuji také pod přímým
dohledem a hlídat aby nedošlo k přebíjení baterie (čemuž
umí zabránit regulátor) a při odebírání proudu z bat. zase
k podbíjení (čemuž umí zabránit regulátor....)
sek
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1931
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 19
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » ned dub 21, 2013 11:04 am

Pozor, zas ho neblbnete... nemuze tam dat moc malou kapacitu, aby se ta baterka zbytecne nenicila...

Normalne se nabiji proudem 0.1C, to znamena, ze by tam nemel mit min nez 20-25Ah. Napriklad baterku z motorky radsi ne.

A taky by mel mit baterku, ktera nema udrzovaci proud vetsi nez 2.22A (samozrejme spravne o dost min), protoze to by se nabijela do nekonecna a nikdy nenabila.

Edit: Ten udrzovaci proud jsem dost precenil, u AGM je to hrozne malo, tak pocitam jinak. Nabit 60Ah baterku timhle panelem muze trvat cca 2 dny pri skoro plnym vykonu, kterej v praxi nikdy nenastane. Ve skutecnosti se tim treba 100Ah baterie horko tezko nabije za tejden, kdyz bude furt svitit slunicko. Takze bych rekl - neblbnout zbytecne s velkou kapacitou a za usetreny penizky si koupit slusnej regulator, aby baterka vydrzela.
Naposledy upravil(a) Viky_CZ dne ned dub 21, 2013 11:33 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2646
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 11

Příspěvekod Pepa » ned dub 21, 2013 11:28 am

Jako naprostý neodborník konstatuji, že se zde na různých místech psalo, že šetrnější nabíjení s ohledem na životnost aku je 1/20.
Dá se tedy říci, že optimální aku by bylo 45-50Ah, s vědomím, že 2,25 A je výkon soláru maximální a nebude vždy k dispozici???
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1931
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 19
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » ned dub 21, 2013 11:38 am

Jako pomerne malo zdatny nabijec konstatuji, ze bych s tebou souhlasil a rozsiril bych to na neco mezi 40-90Ah, mj. taky podle umisteni solaru (jakej realnej proud se ocekava).
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2127
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » ned dub 21, 2013 12:14 pm

Ten max. proud je za plného sluníčka. Vadí i smog.
U Standy jsme zkoušeli nové solarko 110Wp s regulátorem MPPT. Pri zatažené obloze to dávalo ze solárka 0.5A do AKU také 0,5A. Při plném sluníčku ze solárka 6A a do AKU 7.5A . Nebyla k tomu MPPT důvěr. a. Někdo to i fotil.
AKU doporučují proud 1/10 kapacty. Platí že nabíječka nasmí dat vic. Na nabiečce je uveden i proud. Dnes je technologie některých AKU tak vymakaná že si musíš pořídit nabiječku určenou přímo pro to AKU...
U každého typu AKU si najdi na Google stránku výrobce tam najdeš stránku AKU. Také ty hodnoty najdeš přímo na AKU, teda u AKU co jsou háklivé, teda uzavřené, bezúdržbové. Dobijecí proud i max. napětí i napětí pod které se to nesmí vybíjet.
U někteřých solárních regulatorů se nastavuje i typ AKU.
Jak psal Viky, chce to AKU min. tak 25 Ah, ale můžeš jít i hodně nahoru, podle spotřeby v lodi. Záleží na co to chceš.
Automobilové AKU.

Podle zkušenosti zkušených jachtařů na moři solárka odcházeji, to asi nebude hrozit na řekách, jezerech kde to tolika necáká a voda není tak agresivní.

S tím nabíjením menším proudem než 1/10 je to možné. Jak píše Viky tak u AKU byva takzvaný konzervační proud na udržování AKU aby bylo naplno nabité. Na to přepínají i chtré nabíječky. Takže je dobry každý menší proud, který je vetší než ten konzervační. To bude kazdy proud pres asi 200 mA . Zase ty AKU gelové, AGM už mají ten samovybíjeci proud nepatrny a tam uz i tech 200mA bude dobíjet.

Nabíjení. Jiné solárko bude když se na loď pojede jen na víkend a jiné když tam budeš pořád.Nebo když budeš na moři a na elektrice jses závislej i životem.nebo na řece kdy budeš potmě a zteplá pivo. Na moři je ta větší rezerva nutná, pokud nechceš dobijet AKU motorem v desítkach koní. Už se tady psalo jakou radost dělá bežící agregat v marině.
Naposledy upravil(a) Beda dne ned dub 21, 2013 5:55 pm, celkem upraveno 1 x.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů