Solární zdroje a jejich použití na lodi

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » ned dub 21, 2013 4:30 pm

david píše:
Zdenda12345 píše:T
druhý dotaz...
Chtěl jsem objednat MPPT regulátor, ale v popisu je napsáno, že ho lze použít s baterií LiFeYPO4 (http://www.i4wifi.cz/solarni-mppt-regul ... d2704.html). Znamená to, že výhradně s touto baterií? Popis to tak neříká. Zatím mám normální startovací baterii 90Ah. (vim, že neni ideální, ale byla doma v garáži)


přečti si návod ještě jednou:Pracovní napětí lze nastavit dle typu použité baterie tak, aby byla nastavena správná ochrana baterií proti podbití a přebití viz originální manuál.

Regulátor lze použí i s LiFeYPO4 bateriemi.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » ned dub 21, 2013 5:43 pm

david píše:
Zdenda12345 píše:T
druhý dotaz...
Chtěl jsem objednat MPPT regulátor, ale v popisu je napsáno, že ho lze použít s baterií LiFeYPO4 (http://www.i4wifi.cz/solarni-mppt-regul ... d2704.html). Znamená to, že výhradně s touto baterií? Popis to tak neříká. Zatím mám normální startovací baterii 90Ah. (vim, že neni ideální, ale byla doma v garáži)


přečti si návod ještě jednou:Pracovní napětí lze nastavit dle typu použité baterie tak, aby byla nastavena správná ochrana baterií proti podbití a přebití viz originální manuál.

Regulátor lze použí i s LiFeYPO4 bateriemi.


Já mám solární regulator MPPT Neosolar, je na něj vlákno.Tam jde nastavit typ baterek
Nalevaná s kyselinou
AGM
Gelova.

http://eshop.neosolar.cz/mppt-solarni-regu...-130-260wp
typ: Tracer-1206RN
na nem je napsano Neosolar

http://eshop.neosolar.cz/displej-k-regulatoru-mppt


MPPT solární regulátor 60VDC/ 10A/ 12-24V max. 130/260Wp

130W při solárku 12V
260W při 24V

to je nejmenší. Tak koupit vždy ten co je k proudu solárka nejbliž. Vystup má jen 10A a tak co má větší odběr mám přímo na AKU. Když by se koupil pro odber 20A bude už i pro větší proud solárka. Takže ten efekt kdy regulátor dodava do AKU vetší proud je vetší, čim menší je rozdil proudu ze solarka a prouidu na který je stavěn regulátor.

typ: MT-5 (Tracer-RN)

Ten AKU LiFeYPO4 bych se bál tím nabijet.
Mě se ten odkaz neotevřel

Ne že se nevylatí..... Při proudu 0.5 A ( zataženo ) proud do AKU nezvětši., pří proudu 6A ze solarka už dodával
už 7.5A. Třeba od 1A to už proud zvětší. Píšu to proto že nemá cenu kupovat regulator na vetší proud než dá solárko. Koupit ten s proudem co nejblíž. Pokud nepočítaš s rozšířením solárek.
Uživatelský avatar
davidhd
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: pon pro 19, 2011 1:00 am
Reputace: 0

tak abych si to ještě ujasnil...

Příspěvekod davidhd » ned dub 21, 2013 7:22 pm

tak jak se zda nějakou úplně jednoduchou odpověď jen tak nedostanu. Předně loď mam na Slapech, takže slaná voda nehrozí a bez navigace nezemřu maximálně dojedu až na hráz. Baterku potrebuji na pozičky, na stěžni budu mít kombinaci s 20W halogenem (ten je ale jen na občasné přisvícení) v kajutě mam jen LED pasky celkem 25W, chci používat nabíječku na mobil a pokud by to šlo tak nějakou chladničku...
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » ned dub 21, 2013 7:59 pm

Začína to tady být nepřehledné.........

Podívej se na
modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7514
Píše se tam : Kamos ma Waeco 110l na 12V, jeden 80W solar a regulator a 140Ah baterku a slape mu to druhy rok jak hodinky. Chladi to snad lepe jak lednice doma.

Takže tam máš odpoveď dříve než jsi otázku položil. Určitě tam nemá na elektriku jen ledničku.
Nejvíc žere lednička, potom NB a TV. Časem sám poznáš jak s elektrikou vyjdeš. Záleží na čase který na lodi budeš. Pokud se nechces omezovat, AKU musíš mít rezervu. Nekolik dni nemusí sluníčko svítit a vycucneš.

Teď si jeden z Vás připravuje loď na delší pobyt na moři. Plánuje agregát na naftu, větrnou elektrárnu, vlečenou turbínu za lodí a jako zálohu dobijeni z motoru pohonu. Solar na moře nechce. Už mu nějaký odešel. Takovou výbavu asi bude potřebovat z Vás málokdo.

Spíš by tady pomohla zkušenost nekoho kdo je na vode třeba 14 dní, bez moznosti dobijení z brehu, jak vyjde s elektrikou, jaké má AKU a čím dobíjí.

Sám jsem na chatě zacal se solárkem 55W, bylo to málo, tak jsem pořídil 180W a t eď jsem neodolal a koupil jsem v akci 180W ( EDIT: má 110Wp ) za 1800 kč. Dal jsem na něj sem odkaz a někdo ho i koupil. Mohl by sem napsat jestli to byl dobrý kup.

Na západě jsou firmy co likvidují havárky. Pojištovna naklad zaplatí a oni to rozprodají za zlomek ceny, ale chce po tom hned skočit.
Naposledy upravil(a) Beda dne úte dub 23, 2013 9:27 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » ned dub 21, 2013 8:32 pm

davidhd

víš ono je těžký dát ti jednoznačnou odpověď. Zatim jsi vůbec nespecifikoval co od toho systému požaduješ a v jakym režimu ho budeš provozovat. Zdá se mi, že to ani sám nevíš. :-) Kdo to ví, že? :-)

Úplně jiná konfigurace bude, když si zajedeš na loď na odpoledne, když bude pěkný počasí a jiná konfigurace bude, když budeš na lodi několik týdnů bez možnosti dobíjení.

Jestli budeš na lodi několik týdnů, tak musí být solární systém lehce předimenzovaný. Musíš si spočítat spotřebu spotřebičů.K tomu přidej 20% rezervu. Získanou spotřebu vynásob 2x a získáš požadovaný výkon panelů. S bateriema se to má tak, že jejich kapacitu musíš nadimenzovat tak, že ti třeba týden nevyleze sluníčko. Takže to všechno potáhneš jen z baterií.

Jestli máš ale loď v marině, na nabíječce a vyrážíš maximálně na pár dnů, tak bude konfigurace zase úplně jiná. Klidně se dá spolehnout jen na baterie a solárko tam dát jen jako doplněk "na parádu".
Uživatelský avatar
salamandr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: pon čer 28, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bystřice u Benešova

Příspěvekod salamandr » ned dub 21, 2013 11:15 pm

Zdar

Pro DavidHD

Vzhledem k tomu, že panel máme naprosto shodný páč přišel ve stejné krabici mohu ti poskytnout zkušenost z minulé sezony. Panel jsem přes regulátor napojil na 70 AH baterii. ( použil jsem naprosto běžnou baterii z auta) Napájím s tím rádio dva navigační přístroje když potřebuji tak led osvětlení kokpitu a kajuty. Osvětlení vnější mám hologenkama a používám také. V minulé sezoně jsem neměl potřebu baterii dobíjet jiným alternativním zdrojem. V provozu byla loď téměř každý víkend. Lednici trvale tento panel neutáhne ale na odpoledne by jsem se toho nebál.

Měj se

Salamandr
Uživatelský avatar
davidhd
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: pon pro 19, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Salamandr

Příspěvekod davidhd » pon dub 22, 2013 12:41 am

Ahoj,
někam jsem na tebe zašantročil kontakt, to je super že ti to funguje, ja to loni nedal dohromady tak to chci použit letos, kolik Ah maš tu baterku a co použivaš za regulátor poridim si to same a jsem v pohodě. :)
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon dub 22, 2013 7:34 am

Vzhledem k tomu, že panel máme naprosto shodný páč přišel ve stejné krabici mohu ti poskytnout zkušenost z mi minulé sezony.

Když už píšeš o panelu, tak by se hodilo napsat kolik má Wp. Auto AKU se moc na loď nehodi na napájení spotřebičů. Kdybys dal 100Ah staniční, tak by asi i ta lednička běžela, pokud tam jezdíš jen na víkend.
Uživatelský avatar
salamandr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 135
Registrován: pon čer 28, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bystřice u Benešova

Příspěvekod salamandr » úte dub 23, 2013 7:30 pm

Zdar

regulátor mám juta cmp 12 je naprosto jednoduchy a spolehlivý možná by jsem ale koupil nějaký s displayem zobrazujícím stav dobití baterie. Solární panel má 40wp. Baterie je z auta protože mi zbyla a byla 2 mes. stará tak jsem jinou nekupoval.

cus
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte dub 23, 2013 8:51 pm

Tak OK. Získáš s tím zkušenosti a potom to podle potřeby budeš rozšiřovat. Na to jak máš nabito je nejlepší voltmetr, ty různe ukazovátka s LED a grafama jsou dost nepřesné. Pokud měl potřebu koupil jiný regulátor, tak si přidej na ten MPPT.

píšou

Solární regulátor automaticky dobíjí připojený 12V akumulátor ze solárních panelů. Po dosažení napětí na akumulátoru 13,7V začne solární regulátor pulsně omezovat proud do akumulátoru, aby nedocházelo k přebíjení akumulátoru, nicméně toto napětí je možné změnit na jinou hodnotu nastavovacím otočným regulátorem.

To max. napětí 15V by měl auto AKU přežít, ale bezůdržbovy to chce pohlidat. Většina regulátorů na těch 15V najede po začátku nabijeni a potom už udrzuje napětí málo přes 14VTy MPPT mají moznost v menu nastavit typ AKU. Co mám já tak má tři možnosti, Kyselinové-dolévané, AGM-těsné a gelové.
Nastavuje se i velikost AKU v Ah, podle toho se přizpůsobi nabíjení aby to chránilo AKU.
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » úte kvě 07, 2013 5:22 pm

dnes jsem koupil http://www.i4wifi.cz/solarni-panel-gwl- ... d3108.html

konektory dojdou až za měsíc z ebay, takže to asi nepřipojím hned.

Chci se zeptat, poznám nějak jestli to má aspoň nějakou ochranu proti přebití, nebo samovybíjení? K čemu je dobrý obyčejný regulátor? nikoliv mppt. Bylo by možné v případě že mám jednu baterii na motor dát obyč regulátor k této baterii a z větve load dobíjet baterii větší? Alternátorem bych dobíjel motorovou baterii. Otázka zdali by regulátor nevyhonodnotil nabíjení motorové baterie tak, že by přebytek poslal do load a tím dobil i velkou baterii? Tím bych obešel další zařízení který rozděluje proud do dvou baterii.

Mám zabudovanej voltmetr přímo v lodi, takže na to každej den čumím a koukám kolik ještě energie mám v baterkách. Alternátor dobijí kolem max 12A . kapacita baterii 120+50Ah.

Poslední věc je jestli mám věřit tomuto produktu http://www.ebay.co.uk/itm/MPPT15-10A-So ... 460ecd8de3

Díky za Vaše postřehy
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte kvě 07, 2013 6:25 pm

Cena je slusna, ja u nich koupil 110Wp o stovku draz.

AKU pro motor nemusis dobijet, musi nastartovat i po nekolika mesicich stani. Jine to bude jestli i na ni mas zapojene nejake spotrebice.

Obycejny solarni regulator bude udrzovat napeti na AKU aby se neprebijel a bude hlidat AKU proti nadmernemu vybijeni. Kdyz spadne napeti, tak vypne zates-spotrebice. To najdes v kazdem manualu.

MPPT regulator se hodi kazdy.......Ale nektere levne nejdou nastavovat, typ AKU a jeho kapacitu v Ah. Pokud by to bylo potreba, tak musis koupit kabel na programovani a SW. Asi se dostanes k cene za lepsi regulator.

Ja znam jen ten Neosolar, ma i samostatne vlakno. Tim by slo pres vyvod pro spotrebice nabijet dalsi AKU, je tam stejne napeti jako na AKU, stoupa a klesa podle nej. Ten regulator jde pouzit i na kapacitni zkousku AKU. Nebijes AKU, odpojis dobijeni a ukaze Ti kolik Ah doda, nez ochrana proti vybiti vypne zatez. Staci i autozarovka. Solarko davalo 5A a do AKU slo 6.5A. Tak 1.5A navic se take hodi.

Stanislav si s tim udelal kapacitni zkousku NiFe AKU 250 Ah. Jedna sada ukazala 240 Ah a druha 140 Ah. Jeden clanek byl vadny. Vyhoda NiFe AKU je ze jde clanek jednoduse vymenit.
Tak si myslim ze investice do nej + displej se casem vyplati.

Obycejny regulator bude jiny pro bezne AKU olovene, NiFe, AGM a gelovy. Tak bys mel koupit ten co chce AKU. Ten Neosolar to umi , natavuje se to v menu, nastavuje se tam i kapacita v Ah.
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » úte kvě 07, 2013 6:42 pm

Díky za info, ten solár nemá zase takový výkon aby v běžných podmínkách mohl přebíjet baterii. Ledničkou a měničem baterie ždímám dost. Jedině společně s alternátorem a ten regulaci má. Baterie nevybíjím moc, protože mi docela brzo při vybití nenastartuje lednice, tak to už vím že mám problém a když to neřeším, tak vím, že další den už nenastartuju. Baterie mám teď zpřažený do jedné. Takže práci regulátoru zvládnu sám.

110ah bych taky bral, ale už to nemám kam dát, těch 80W je plocha jak kráva.

Na mppt regulátor bohužel nemám, těch 800kč z ebay bych ještě někde našel. Jsem bohužel trvale podfinancovaný. Ale stejně Libore díky za informace.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte kvě 07, 2013 6:52 pm

Uhlidat to ze solarka jde, ale je skoda vypnout nabijeni kdyz budes delsi dobu pryc.Mel bys mit AKU aby dalo tak 2x vic nez mas spotrebu za den. Nebude svitit slunicko a jses bez proudu. Ty AGM a gelovky jsou na prebijeni haklive a brzo odejdou. Nepises jake AKU mas. Pokud i tu lednicku krmis ze startovacicho AKU, tak na to neni delane a doda nova tak 50% Ah nez spadne napeti a lednicka nepujde. Ty jsou delane na velky proud a padne brzo napeti. Mam zkusenost ze TV uz nejde a auto startuje v pohode.
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » úte kvě 07, 2013 7:00 pm

obojí jsou baterie z auta. Dokonce mám podezření, že teď to funguje jen na tu velkou a ta menší se dala do nějakýho auta. Takže je tam teď něco kolem 120Ah. Lednice je kompresorová, takže na takovou baterii týden vydrží bez problémů. Solár na lodi nikdy nenechávám pokud tam sám nejsem. Maximálně malej 25W na týden, nebo dva a pak je zase někdo na lodi.

Málo kdy se mi podaří mít lednici puštěnou nonstop a do toho ještě nabíjet notebooky atd. Takže každej týden aspoň jedna marína a doplnit energii nabíječkou. Nebo nemít lednici. Tohle jsem chtěl vyřešit 80W dalšího solaru. Ale asi nějakej obyč regulátor za 150kč koupím. Jeden pro oba panely.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát črc 12, 2013 8:06 am

pomalu finišuju, ale mám ještě jeden dotaz:

Koupil jsem tento regulátor: http://www.i4wifi.cz/solarni-mppt-regul ... d2704.html

Mám 4 panely: http://www.i4wifi.cz/solarni-panel-gwl- ... d3106.html

Všechny panely tedy zapojím do série. Ještě ale přemýšlím, jak do toho zakomponovat dobíjení z motoru (Honda BF5A)?
Napadají mě varianty:

1. dobíjení z motoru připojím také do série. Co to bude dělat, když motor nepoběží? Budou nějaké ztráty na cívce dobíjení motoru? Nebude se cívka zbytečně hřát? Teoreticky by skrz ní procházelo max. 1,1A

2. dobíjení z motoru připojím přímo na baterii (75Ah). Nebude to mást regulátor? NA svorkách baterie se při chodu motoru zvýší napětí a regulátor by si mohl myslet, že je baterie nabitá a odpojí soláry.

3. upravit variantu č 1. o zkratovací svorku na motoru. Na 100% se ale můžu spolehnout, že to někdy (zejména v krizi) nastartuju i s tou zkratovací svorkou. Jedině použít ještě jednu stejnou zásuvku, jako je na motoru. Tu vyzkratovat a když nepojedu na motor, tak mít kabel píchnutej do té vyzkratované zásuvky...... hroznej bastl. :(


Jinak pro info (trochu OT), lednice už je v lodi. Funguje bezvadně. Neměřil jsem rozběhovou špičku, ale předpokládám, že bude větší, než 10A, které mi nabízí regulátor.
Mám měnič připojit rovnou na svorky baterie?

Dík za rady. :)

Obrázek
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát črc 12, 2013 8:40 am

Ten regulator mam, kup si k nemu ten displej, dobra vec,.

REG1224/MT5
Externí displej pro solární MPPT regulátor Tracer (MT5) 540.00 Kč

Ja to kupoval vloni a dal jsem o tisicovku vic......ceny padaji a ty solarka maji za bezkonkurencni ceny

Kdyz panely zapojis do serie tak do regulatoru pujde okolo 80V a to Ti motor neda. Motor klidne pripoj primo na AKU, pokud ma v sobe regulator, tak je to OK, pokud ne tak budes muset na AKU hlidat napeti, to Ti spolehlive ukaze ten diplej. Solary to vypne az na AKU bude plne napeti, budou nebite.
Abych obesel tech 10A na vystupu, tak na miste vystupu pro AKU mam 2 x 45 Ah ( jine nemam ) a AKU 2 x 100 Ah mam zapojene na vystup regulatoru, na svorky spotrebice a tam mam zapojeny vsecny spotrebice. Funguje to spolehlive, jen si musim hlidat napeti, abych nevybil AKU vic, nez ma povoleno. Ukaze to potom kolik Ah doda solarko. Ty AKU 2 x 45Ah take krmi spotrebice.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát črc 12, 2013 8:55 am

Dík za radu.

ten displej mám. Kupoval jsem to rovnou obojí. Stál kolem těch 500,- jak píšeš.

Motor podle schématu nějakou regulaci má, ale ta mi asi dobíjení nevypne. Spíš asi řídí napětí. Jsou tam dvě dobíjecí cívky po 1,5A. Celkem to tedy má dávat 3A. Jak je to v reálu netušim. Používam motor max. do půlky plynu.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát črc 12, 2013 9:17 am

Nabijeni se ridi regulaci napeti. Jakmile napeti dosahne asi 14.5 V tak to prestane nabijet. Spadne dolu, tak zase nabiji. To se ridi podle napeti na AKU.

Ten regulator take jde vyuzit na kontrolu kapacity AKU. Nabijes ho na plne napeti a potom na zatez das treba zarovku z auta a nechas to svitit. Az nepeti padne na nejakych 10 V tak to vypne a uvidis kolik Ah to dalo.
\Vyzkouseno i s AKU 250 Ah, ukazalo to u jedne sady 240 Ah a u druhe 140 Ah a tak se nasel clanek s nizsi kapacitou. Bylo to NiFe a tak se vymenil.

Az s tim regulatorem budes mit nejakou zkusenost, napis to sem, at to nevypadfa ze jim delam reklamu......
Uživatelský avatar
Fitor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 129
Registrován: pon srp 27, 2007 2:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod Fitor » pát črc 12, 2013 9:31 am

Jestli používáš akumulátor 12V, tak bych panely zapojil paralelně, kvůli větší účinnosti měniče.
Připojení nabíjení z motoru na výstup z regulátoru/baterii si vyzkoušej. Některé regulátory jsou citlivé na zvlnění napětí na výstupu.
Uživatelský avatar
david1972
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 179
Registrován: pát zář 02, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod david1972 » stř črc 17, 2013 10:30 pm

Zdravim všechny,

mám jeden dotaz. Na lodi mám 80W solar a regulátor MTTP (alespoń myslím, že se to tak píše), vše funguje asi jak má, ale nejsem si jist, když jedu na motor.

Když na motor nejedu, na regulátoru svítí červená kontrolka, že solar dobíjí, ale když jedu na motor a dobíjí se z alternátoru, tak ta červená kontrolka od solaru bliká, nepravidelně, ale bliká.

Zkusil jsem změřit napětí a při chodu motoru tam mám něco přes 13V, a to i když odpojím solar, tj. alternátor patrně dobíjí, proto bych předpokládal, že kontrolka na regulátoru ze solaru nebude svítit vůbec.

Možná je to blbost, ale nemůže se časem něco odkouřit?

Díky David
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř srp 07, 2013 8:55 pm

Plním slib a zde jsou postřehy z fungování mojí solární soustavy:

Jak je výše psáno, tak mám MPPT regulátor s dilplejem a 4x panel o nominálním výkonu 20W. Celkem tedy 80W.

Výborná volba byla koupit k regulátoru i displej. Pro hračičku, jako jsem já je naprosto super vědět kolik to kdy dobíjí a jaká je spotřeba. Vřele doporučuju!!


Doma jsem zkoušel kouskem kabelu připojit panel přímo na baterii. Dávalo to cca 0,9A. Přes regulátor to dávalo cca 1A. Celkovej zisk bych tak odhadl do 10%. Je ale potřeba vzít v úvahu např. ztráty. Ten samotný panel jsem připojil kablíkem max. 20cm. V hotový soustavě je cca 5m kabelu!
Naprosto parádní je, že mi regulátor umožnil spojit panely do serie. Jednak jsem nemusel tahat tak silnej kabel, jednak jsou menší ztráty v kabelu, ale hlavně, když je jeden panel zastíněnej, tak celá soustava obstojně pracuje dál. To při paralelním zapojení nehrozí. Musel bych panely připojit přes diody a to jsou další ztráty.

Co mě hooodně zamrzelo je, že panely se v reálném provozu svým výkonem zdaleka neblíží udávanýmu. Spíš tak půlka. Dejte si na to pozor při navrhování soustavy.
Ano, maximální udávaný proud jsem naměřil. Maximální napětí taky, ale pouze na prázdno. Když mi panel do 12V soustavy dá reálně onen 1A (a víc on nedá ani s MPPT), tak to neni 20W, ale 12W! Bohužel panely jsou tak měkej zdroj, že ani MPPT regulátor z nich prostě víc nevytáhne.

Trochu mě zarazila logika mého regulátoru. Resp. nejdřív vyděsila. Dal jsem do lodě plně nabitou baterii a regulátor mi ukázal 50%. Nejdřív jsem si řekl, že už je baterie v pánu, ale pak jsem zase začal uvažovat a měřit. Plně nabitá baterie má mít 12,7 - 12,8V (podle kondice). Jenomže dokud na baterii nebylo přes někde 13V, tak regulátor pořád hlásil poloprázdnou baterii. Prostě jeho logika brala plně nabitou baterii asi těch 13,4V, nebo tak něco. Toto napětí má ale akumulátor v momentě, kdy se odpojí z nabíječky. Pak má napětí klesnout na těch 12,8V a držet. To by tak chytrej regulátor měl už umět!!

Když to shrnu....

Rozhodně doporučuju MPPT regulátor, a to i s displejem. Jeho výhody ale nečekejte v zisku až 30%. To je asi jen marketingovej kec.
Solární soustavu je potřeba počítat s max. polovičním výkonem panelů.
Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 563
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod Michal123 » stř srp 07, 2013 9:41 pm

Nabitá olověná baterie má větší napětí, většinou 13,8 voltů. Na netu je spousta článku na toto téma.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv srp 08, 2013 12:18 am

Ten meric ty procenta ukazuje dobre jen kdyz bezi dobijeni. Vyzkousis to tak ze kdyz to ukaze nabiti 100% a odpojis solar, tak % spadnou dolu.

Olovene AKU i nabite ma pri odpojenem nabijeni ma okolo 13V.

Ten regulator MPPT ma tu ucinost vyssi , cim vic se blizi jeho proud proudu na ktery je staven.

Ze solarko neda proud co je na nem napsany je dano tim ze oni to vztahuji k dopadajicimu vykonu 1000W ma m2 a to v nasich podminkach neni. Vem si cerne sklo a podivej se na slunicko a uvidis okolo nej prstenec, coz je smog. Nejvic to da v poledne kdyz je slunce nejvis a cesta atmosferou je nejkratsi, kdyz je slunce niz, jde to sikmo a ta cesta atmosferou a smogem je delsi. Solarko take ohratim zvysuje svuj vnitrni odpor a tak nejvic to dava v zime.

To zapojeni solarek do serie je jak pises.
david
moderátor
Příspěvky: 5881
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv srp 08, 2013 11:06 am

Zdenda12345 píše:Naprosto parádní je, že mi regulátor umožnil spojit panely do serie. Jednak jsem nemusel tahat tak silnej kabel, jednak jsou menší ztráty v kabelu, ale hlavně, když je jeden panel zastíněnej, tak celá soustava obstojně pracuje dál. To při paralelním zapojení nehrozí. Musel bych panely připojit přes diody a to jsou další ztráty.



To bych prosil vysvětlit.
Vzhledem k tomu, že jeden za základních zákonů elektriky říká, že proud je v každé části obvodu stejný, buď máš při sériovém zapojení na solárech bypassový diody, nebo si pleteš sériové a paralelní zapojení?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů