david píše:takové drama, když propjuješ startovacíma kabelama dvě auta, zčehož jedno ani nerozsvítí žárovky, taky tam k převratným optickým ani zvukovám efektům nedochází. jen si to malinko prskne. Protože potenciály obou baterek se při propojení velmi rychle srovnají (hlavně ta vybitá skočí rychle nahoru) a pak tam nemá dohromady co téct. Proto se taky nechává to zdravý auto natočený, aby napětí podržel alternátor a do chcíplý baterky se něco proudu přelilo. Je to furt o zákonu pana Ohma.
Pravda, záleží, v jaké kondici jsou ty baterky. Pokud jsou obě nové, mají vnitřní odpor klidně 1 miliohm a právě podle zákonu pana Ohma je hezky vidět, že to klidně dá stovky ampér na dvou voltech rozdílu mezi nabitou a vybitou. Startovací kabely jsou většinou potřeba, když už ta vybitá má na kahánku, takže vnitřní odpor je už daleko větší. Novým baterkám tohle opravdu škodí, ale je pravda, že u starší už to až tak vadit nemusí. Neplánovaně jsem si to jednou zkusil s novými baterkami a ten kabel tam tím bleskem zůstal přilepený , takže asi tak.
Ono je taky rozdíl vzít několik metrů startovacího kabelu a třiceticentimetrovou propojku, ale to už je zase ten pan Ohm...