Solární zdroje a jejich použití na lodi

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

david
moderátor
Příspěvky: 4726
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon říj 19, 2015 3:40 pm

Jmenovitá kapacita akumulátoru – udává se v ampérhodinách [Ah].
Obvykle se udává pro zatížení jmenovitým proudem po dobu 20 nebo 10
hodin. Jmenovitá kapacita se označuje symbolem „C“ a číslicí vyjadřující
dobu zatížení v hodinách. Například C20 = 55Ah znamená, že při zatížení
jmenovitým proudem po dobu 20 hodin, dosahuje akumulátor kapacity
55Ah. Nebo jinak, při odběru 55/20 = 2,75A bude akumulátor krýt
energetickou potřebu spotřebiče po dobu 20 hodin. Čím větší udávaná
kapacita, tím více energie je akumulátor schopen naakumulovat a následně
vydat. Jmenovitá kapacita se zjišťuje dle různé metodiky, proto je dobré
zjistit, co daný údaj znamená. Například dle EN norem se zjišťuje při teplotě
25°C a zatížení daným proudem tak dlouho, dokud napětí na článek neklesne
pod 1,5V. Obvyklé vyjádření jmenovité kapacity akumulátoru je tedy C20
(zatěžování po dobu 20 hodin) nebo C10 (zatěžování pod dobu 10 hodin).
Někdy se lze setkat s pojmem rezervní kapacita, označení RC. Udává se v
minutách a je to doba, po kterou je akumulátor schopen dodávat proud 25 A
do poklesu napětí každého článku pod 1,75 V.



zdroj:http://www.motola.cz/UserFiles/Diskuzni_clanky/akumulatory.pdf
Uživatelský avatar
MartinB
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 964
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 26
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » stř říj 21, 2015 9:22 am

Možná by někoho mohlo zajímat:

LiFePO4 baterie

Druhý ročník semináře o technologii LiFePO4 a bateriích obecně, který se koná 27. října 2015 v Praze.
Celý seminář probíhá v Anglickém jazyce.

Program:
• LiFePO4 technology - description, important information, protection modules and charging.
• New model of 100Ah Sinopoly cell, special for Electric Vehicle.
• Solution of battery pack.
• Introducing of new Sinopoly charger especially for EV.
• Electric Vehicles by FDG.
• Technical discussion and market information exchange.

Podrobné informace zde: http://i4wifi.u.mailkit.eu/mc/CLCQCWCLV ... CITLVEPMOM

(informace je do Bédi, nejde mu internet)
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod Baharis » pát lis 27, 2015 5:25 pm

Měl bych dotaz, asi na Béďu.

Koupil jsem solární panel Kyocera 265Wp, MPPT regulátor a Displej MT-50. Dávám to dohromady a zatím používám vyřazenou autobaterii. Chci ale koupit novou - trakční a nemůžu se nějak rozhodnout jakou kapacitu, aby ji to zařízení dokázalo dobíjet a aby nebyla zbytečně malá. Adekvátní baterii k uvedenému zařízení, s jiným způsobem dobíjení se nepočítá. Pouze odběr pak přizpůsobím výkonům sestavy.

Čtu že za ideálního stavu to umí dávat přes 8A. Nebudou asi často ideální podmínky a když vezmu krátké zimní dny, mohu počítat s výkonem nějakých 50-60Ah? Třeba Banner 80Ah by mohla vyhovovat?

Díky za :type:
Uživatelský avatar
Michal123
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 480
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod Michal123 » pát lis 27, 2015 10:20 pm

8A ti nabije baterii 80Ah za 10 hodin. Baterie 80Ah se ale nesmí vybít do nuly, takže ve skutečnosti máš k dispozici 40Ah.
Jaký bude odběr zařízení?
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod Baharis » pát lis 27, 2015 10:56 pm

Díky Michale. Ale to jsou výpočty s údaji ze štítků, které nebudou v reále platit. Takto to dokážu spočítat také, ale to by muselo od rána do večera pražit slunko a nebýt moc vedro.

Včera mě to po zapojení dávalo 30V, bohužel jsem se nezaměřil na ampéry. Byl jsem vyjukaný že to vůbec funguje. Dnes bylo celý den hodně pod mrakem a dávalo to při nějakých 14ti Voltech 0,7 - 1,2 Ampér. Také předpokládám že jak se bude baterie postupně nabíjet, měla by (snad) přijímat méně ampér i když budou k dispozici.
Jen chci říci, že jednoduché počty zde asi platit nebudou a jde mě o to nekoupit do začátku velkou blbost. Časem to vychytám sám, protože jedním panelem to asi neskončí.

Co budu používat. Ještě ani nevím, podle toho co to zvládne, případně jak to vychytám. Vesměs LED osvětlení všude kolem domu (jsme na samotě u lesa), to je nulanulaprd, chtěl bych v budoucnu i oběhové čerpadlo krbu a podlahovky. Ale nevím jestli to je reálné. Jenom bych do budoucna chtěl snižovat odběr el. ze sítě.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 704
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 103
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod Pavel-Sulc » sob lis 28, 2015 7:48 am

Ahoj na lodi máme ohebný solární článek SunBeam 50W. Je na střeše lodě.
http://www.sunbeamsystem.com/index.php/ ... ifications
Regulátor je EPSOLAR Tracer. Má i výstup, který aktivuje když se setmí např. na kotevní světlo.
http://www.epsolarpv.com/en/index.php/P ... /am_id/136
Kombinace stačí i na chladicí box s agregátem Thermoprodukter, typ 3751 ASU s vodou chlazenou smyčkou.
http://www.thermoprodukter.se/templates ... upGuid=148
Vše funguje skvěle.
20150801_104623.jpg
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod Baharis » sob lis 28, 2015 9:07 am

Kdybych měl svou loď, také bych si ji vymazlil :D

Jenom to nepřeceňovat. Třeba i trochu počítat. Tvůj 50W panýlek bude podle mě stačit tak akorát na pokrytí ztrát samovybíjením baterií a na to kotevní světlo.

Jsem si to dal do kalkulačky. Při průměrném denním svitu jaký je (u vás i u nás je stejný :o ), při účinnosti a ve vztahu k nasměrování panelů, mě vychází že průměrně dodáš do baterií každý den 7,5 Ah. A to beru ideální stav, kdy panel není stíněný, jako třeba na tvé fotce. Tvůj chladící agregát bere 6,2 A. To je tak na hodinu provozu.

Soláry určitě jo. A každý se počítá. Jenom aby nevznikl dojem že plácnu na palubu kousek soláru a ono to vše vyřeší. Z tvého vyjádření "Vše funguje skvěle" to na mě tak trochu působí.
Ovšem toto počítání mě zase trochu posunulo. Teď letím na brigádu a odpoledne si podle informací co jsem našel na netu, přepočítám to své. A možná se dohrabu ke vhodné baterii k mému soláru.
david
moderátor
Příspěvky: 4726
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod david » sob lis 28, 2015 9:28 am

Baharis píše:Čtu že za ideálního stavu to umí dávat přes 8A. Nebudou asi často ideální podmínky a když vezmu krátké zimní dny, mohu počítat s výkonem nějakých 50-60Ah? Díky za :type:


Máš v tom hokej. Těch 8 A je při 30 V. Při 14 V to bude dávat něco kolem 12 - 14V A, v létě a jasným dnu.

V zimě z toho poleze při průměrně blbým dnu 1 -1,5 A cca 7- 8 hod = 7 - 12 Ah. Nebudeš-li mít spotřebu větší než oněch 7-12 Ah / 24 hod, vystačíš s jakoukoli baterkou.

Jenže, třeba 10 ledek po 2W a svícení přes noc:

10 x 2W=20 W x 16h = 320 Wh /12,5 V = 25,6 Ah - za jeden den ! a vrátíš do baterky jen třeba 7 Ah. Manko 18 Ah za den. Dál si spočítej sám, jak dlouho vydržíš s jakou kapacitou.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 704
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 103
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod Pavel-Sulc » sob lis 28, 2015 11:37 am

No Baharisi co píši je praktická zkušenost za dvě sezony. Přesnost výpočtu je závislá na tom jak přesné vstupní hodnoty zadáš.
Chaldící agregát má elektroniku s funkcí ASU, medium je chlazené vodou a dle výrobce má průměrnou spotřebu 0,33A, máme box, který jsem také dělal, je z nerezu a izolovaný 5 cm Divinicell. Box je za konvicí v rohu a má klínovitý tvar podle zaoblení trupu lodě.
DSC04131.jpg
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod Baharis » sob lis 28, 2015 5:25 pm

Máš pravdu Pavle. Bral jsem z toho tvého manuálu maximální příkon a on se musí brát ten průměrný. A to je jak uvádíš 0,33A.
Ale i při počítání s průměrným příkonem to za 24h dělá 8Ah a přísun ze solárka nějakých 5Ah. Funguje ti to, funguje. Určitě tam budeš mít i další zdroje, ale hlavně že to pomáhá.

Já vím Davide že to nemám úplně zvládnuté. Ale to co píšeš se mě nezdá. Nebudu dělat závěry, raději si to vyzkouším a proměřím, když to vyjde tak zítra. Ovšem včera bylo pod mrakem že nebylo poznat kde je slunce a dávalo to při 14V na panelu 1,2A do baterie. Ale na panelu při svitu slunce bylo 30V. Regulátor je schopen dávat 20A, panel 8,5A. Tak proč ne?
Ale regulátor to ukáže přesně. Počkám na slunce a uvidím.

Ale chtěl jsem to přepočítat vzhledem k novým informacím.
Vycházím ze statistických 1800 hod/rok slunečního svitu pro naši oblast. Průměr na den je 5 hod svitu denně. Jednoduchý model využitelnosti slunce z netu je 1/3 ráno - 30%, 1/3 poledne - 100%, 1/3 odpoledne - 30%. Horní mez je 8,5A. Takže:

5/3=1,666 (1,666 hodiny ráno, 1,666 hodiny v poledne, 1,666 hodiny odpoledne)
8,5/3 = 2,83 (třetinový výkon ráno/odpoledne)
(1,666x2,83) + (1,666x8,5) + (1,666x2,83) = 23,5 Ah / den (ráno + poledne + odpoledne)

Takže podle mě by to mohlo pokrýt nějakou tu spotřebu 20-23Ah denně. S tím, že výkyvy svitu slunce v jednotlivých dnech by měla řešit zásoba v baterii. A baterie 80Ah by mohla poskytovat dostatečně silné nárazníkové pásmo. To bude asi má volba.

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1518
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Ústí-Brná

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod geus » sob lis 28, 2015 5:30 pm

Ono je take dulezite jak to slunce na panel dopada idealni je ze se ten panel nataci za sluncem coz na lodi se spalne docili
david
moderátor
Příspěvky: 4726
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod david » sob lis 28, 2015 6:00 pm

Baharis píše:Máš pravdu Pavle. Bral jsem z toho tvého manuálu maximální příkon a on se musí brát ten průměrný. A to je jak uvádíš 0,33A.
Ale i při počítání s průměrným příkonem to za 24h dělá 8Ah a přísun ze solárka nějakých 5Ah. Funguje ti to, funguje. Určitě tam budeš mít i další zdroje, ale hlavně že to pomáhá.

Já vím Davide že to nemám úplně zvládnuté. Ale to co píšeš se mě nezdá. Nebudu dělat závěry, raději si to vyzkouším a proměřím, když to vyjde tak zítra. Ovšem včera bylo pod mrakem že nebylo poznat kde je slunce a dávalo to při 14V na panelu 1,2A do baterie. Ale na panelu při svitu slunce bylo 30V. Regulátor je schopen dávat 20A, panel 8,5A. Tak proč ne?



je schopen dávat 8,5 A ale při 31 V a ideálních podmínkách. protože 265 Wp/8,5 = 31,17V

když to dává do baterky 14V a 1,2A, ale na panelu 30 V , změř si, kolik je v tom drátu z panelu ampér, já vidím 0,65A
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod Baharis » sob lis 28, 2015 9:45 pm

Při nejlepší vůli ti Davide nerozumím. Připadá mě to všechno semleté dohromady.
Co není schopno dávat 8,5A, Jaký si změřit drát .....

"Je schopen dávat 8,5A při 31V" ANO toto je pravda, dává. Solární panel do regulátoru. Těch 30V jsem na displeji viděl.

Ale do baterie jde proud z regulátoru!
Z něj už asi 31V nepůjde, ale pokud jde 8,5A do regulátoru, mělo by v rámci jeho účinnosti jít přibližně 8,5A z něj do baterie. Při nějakých těch 14ti Voltech. Parametry na to regulátor má.

Jak zasvítí slunko, uvidím kolik to dává na displeji regulátoru. To bude nejlepší. :)
david
moderátor
Příspěvky: 4726
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod david » sob lis 28, 2015 10:25 pm

Píšeš že ideálního stavu to dává až 8,5A. Jenže jsi pozapomněl na napětí.


Tedy: jestliže máš proud 8,5 A, ale při 31 V !!!!!!!!, což se rovná výkonu 265Wp soláru ( 8,5 x 31,17 = 265) , tak za regulátorem při +- 14V dobíjecího napětí tam můžeš mít až 265 W:14 V = 19 A. co je na tom divnýho? Je to ale ideální případ. Ve skutečnosti to bude o 10- 20% míň, páč ideální podmínky obvykle nedosáhneš.
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod Baharis » sob lis 28, 2015 11:49 pm

No divné mě je, co vlastně na tom co říkám rozporuješ, o čem se to dohadujeme. Já to shrnu.

- Psal jsem o ideálním stavu: "... ale pokud jde 8,5A do regulátoru, mělo by v rámci jeho účinnosti jít přibližně 8,5A z něj do baterie. Při nějakých těch 14ti Voltech."

- Pal jsem o stavu kdy nesvítí: "Dnes bylo celý den hodně pod mrakem a dávalo to při nějakých 14ti Voltech 0,7 - 1,2 Ampér."

- Nakonec jsem psal v čase sob lis 28, 2015 5:25 pm o výpočtu, kdy je zohledněna poloha - potažmo počet dnů v roce kdy svítí slunce i to že v 60% denní doby je účinnost solárů pouze 30%. Při tom složitém výpočtu jsem došel k výsledku, že PRŮMĚRNĚ dostanu do baterie denně 23,5 AH. Průměrná doba dne je 12 hodin. Vychází to tedy průměrně na cca 2A výkonu na výstupu regulátoru.

Takže jsem spočítal nějaký ideální den, den úplně na ho... a nakonec zprůměrované hodnoty při zohlednění všech aspektů.
Takže prosím tě, co říkám špatně? Fakt nevím. Připadá mě že píšeme podobné věci....
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod Beda » ned lis 29, 2015 3:31 am

Jirko, na solarku bys mel mit stitek kde bude napeti na prazdno a napeti kdy da nejvetsi vykon. Na regulatoru uvidis vstupni napeti, napeti AKU, proud do AKU, napeti na vystupu pro zatez a odber zateze v A a ukazuje spotrebovane Ah a kWh. MPPT regulator udrzuje napeti na vstupu do regulatoru okolo napeti kdy solarko da nejvetsi vykon. proud ze solarka to nemeri. Pocitat kolik to da za rok moc nejde. Musis pocitat ze nekolik dni svitit nebude a da Ti to jen malej proud a tady bys mel mit rezervu v AKU. Obehove cerpadlo ma bezet na 230V a kdyz vypadne sit tak se spusti menic 12V/230V.
Spis bych na to zapnul TV, nejaka svetla.

Dcera ma na baraku 5.5 kW, aby co nejvic spotrebovali doma pousteji pracku, mycku spinackama v poledne, ma ve sklepe nadrz na topnou vodu kde muze akumulovat 65 kWh, tak do toho ma stejnosmerne topeni a prebytek ohriva vodu v topnem okruhu, v bojleru. Na vstupu baraku ma cernou skrinku s nekolika stupni regulace a to zapina ohrev vody v topeni, ohrev bojleru a jak solarko da min, pusti do topeni take mene, hlida aby neslo nic z baraku do site a zase aby do topeni neslo 230V ze site. Usetri 20% dreva a ted kdyz topi spotrebuje 100% elektriky ze solarka doma. Na jare a podzim topi jen elektrikou ze solarka. Ma zatepleny barak a trojita skla, topeni podlahove.
Dostane za vyrobenou elektriku solarkem a usetri take tim ze spotrebuji vetsinu doma. Ted rika ze to meli dat na celou strechu. CEZ si to nafotil, tak zvysit vykon o dva panely by bylo hodne papirovani.....Tak kdo to budete stavet, hned to udelat vetsi.
Topeni ma rizene pocitacem, smesovaci ventily, rizeni teploty v byte. Kdo chce rychlejsi navratnost, musi co nejvic spotrebovat doma, to stoji dalsi naklady na rizeni vlastni spotreby.
Solarni panely se radi do serie, tak musi byt stejne. Kdyz nejsou stejne, da to proud podle nejmensiho panelu. Do serie proto ze jsou slabsi kabely a pri vyssim napeti ma regulator vetsi ucinost.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 502
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Praha

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod RACEK » ned lis 29, 2015 8:15 am

Baharisi, ten tvůj solar má max výkon 265 W. To je při 12 V (vybité baterie) max 22 A nabíjecího proudu.

Baterie, kterou pořídíš, by měla mít povolený maximální nabíjecí proud 22 A.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 502
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Praha

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod RACEK » ned lis 29, 2015 8:15 am

Baharisi, ten tvůj solar má max výkon 265 W. To je při 12 V (vybité baterie) max 22 A nabíjecího proudu.

Baterie, kterou pořídíš, by měla mít povolený maximální nabíjecí proud 22 A.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 502
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 36
Bydliště: Praha

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod RACEK » ned lis 29, 2015 8:32 am

Doporučený nabíjecí proud je 10 % kapacity baterie.
Aby jsi nabíjecí proud v létě nepřekročil, měl by si mít baterii 200 - 220 Ah.

Je možné, že některé baterie můžou mít povolený vyšší dobíjecí proud než 10%.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1931
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 19
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod Viky_CZ » ned lis 29, 2015 9:07 am

Obvykle se do toh nepletu, ale dneska to zkusim. Jirko, ten tvůj regulator je MPPT, to znamena, ze při snizovani napeti zaroven zvetsuje proud. Proto jsou lepsi, že vyuzijou maximum vykonu dodaného solarem. Takze nemuzes pocitat kolik A dava solar, ale kolik W dava a na ampéry zpetne prepocitat pro tech 14V.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1518
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Ústí-Brná

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod geus » ned lis 29, 2015 9:24 am

tak tomu ted nerozumim.rikas Bedo ze dcera co nejvice elektriky spotrebuje sama a malo nakupuje od cezu a ma to tak levne,.. me zase soused rika ze vse co vyrobi proda Cezu asi za 12kc za kilowatu a od nich si pak normalne elektriku koupi asi za 2,35 nocni a denni za 2,45. tak to asnafd musi byt mnohem vydejecnejsi
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod Zdenda12345 » ned lis 29, 2015 11:05 am

geus píše:tak tomu ted nerozumim.rikas Bedo ze dcera co nejvice elektriky spotrebuje sama a malo nakupuje od cezu a ma to tak levne,.. me zase soused rika ze vse co vyrobi proda Cezu asi za 12kc za kilowatu a od nich si pak normalne elektriku koupi asi za 2,35 nocni a denni za 2,45. tak to asnafd musi byt mnohem vydejecnejsi


:good: :good: přesně tak to je. To je právě základem toho byznysu. Všechno to prodat za tu přemrštěnou cenu.
V praxi to ale nikdo hlídat nemusí. O všechno se postará křížovej elektroměr. Přesně změří co se vyrobilo a dodalo do sítě. Za to dostaneš výkupní cenu. Pak samozřejmě měří energii odebranou ze sítě, jako běžnej elektroměr.
Jakákoliv jiná instalace je nepřípustná. Samostatnou kategorií jsou ostrovní systémy. Nad těmi se zatím zavíraji oči.

Baharisi, chtěl jsi radu jen od Bédy, tak jsem se do toho nemíchal. Když už sem ale píšu....
Solárka mi za 2 roky provozu nikdy ještě nedaly štítkovej výkon. Ale to je dáno tim, že je mam na ležato. :)
Co se týká baterie, tak první kritérium je nabíjecí proud. Maximální výkon solárního systému by neměl přesáhnout maximální povolený nabíjecí proud. U AGM baterií tuším 30% kapacity (fakt je ń tuším). Slušný regulátor to sice umí omezit, ale je to škoda energie.
Dalším kritériem je zásoba energie na dobu, kdy nesvítí sluníčko a potřebuješ to překlenout. To se odvíjí od toho co s tim budeš krmit (předpokládaná spotřeba).
No a v poslední řadě je to o tom, že by systém měl být schopen baterii dobít do plnýho stavu. Trvalé podbití bateriím nedělá dobře.

Podle priorit pak odhadneš kapacitu baterie, případně zvolíš raději větší, i za cenu, že bys jí jednou za čas dobil ze sítě.
david
moderátor
Příspěvky: 4726
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod david » ned lis 29, 2015 12:54 pm

Zdenda12345 píše: Maximální výkon solárního systému by neměl přesáhnout maximální povolený nabíjecí proud. Slušný regulátor to sice umí omezit, ale je to škoda energie.


z toho plyne, že minimální kapacita baterek by svým nabíjecím proudem měla odpovídat reálnému max. výkonu solární aparatury.
aby, když náhodou zasvítí, lezlo do baterek všechno co systém dá
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1512
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 35
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod Zdenda12345 » ned lis 29, 2015 1:24 pm

jj, přesně tak jsem to myslel. Je řeč o výběru baterie. Asi jsem to blbě napsal. :oops:
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7534
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 52

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi

Příspěvekod Baharis » ned lis 29, 2015 3:13 pm

Děkuji Zdendo (i Davide) že jsme s vrátili k původní otázce. Psal jsem "asi" na Béďu, myslel jsem že bude mít nejvíce co říci, ale nebyla to podmínka.....

Takže jste to s Davidem specifikovali. Dobrá. Intenzivně a zatím marně googlím, jaký je maximální nabíjecí proud baterie Banner 80Ah Solar. Vím z praxe automechanika že běžný (počáteční) nabíjecí proud je cca 10% kapacity baterie. Ale kolik je maximální to netuším. Našel jsem že třeba AGM u baterie 18Ah povoluje maximálku až násobek 0,5, což je 9A.
Ale hledám dál.

Co mě ale prosím ještě zajímá je, co to je jak píšete: "Maximální výkon solárního systému"? Je to dle panelu, regulátoru, nebo ten slabší článek sestavy? Tady to je celkem vyvážené, ale jen tak, jak to je.
U panelu to je 265Wp
U regulátoru je přímo psáno: Maximální výkon solárního panelu: 12 V systém maximálně 260 W (EDIT: to je asi blbost, to je omezující prvek....)

Takže můžu asi brát těch nějakých 260 W. Pokud by to bylo stejné jako u AGM, byla by to baterie 140 Ah. Ale tu maximálku ještě pohledám.
Včera jsem to dal na střechu, dnes zapojil a začalo pršet. Vypadá to že jenom tak nepřestane. :x Tak měření toho výkonu při plném slunci se odkládá. ;)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů