
Solární zdroje a jejich použití na lodi
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
- Lachtan
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 448
- Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Praha
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Zdravím dámy a pánové. Energie není nikdy dost, nicméně vozím sebou toto emergency vybavení: 2x powerbank po 30Ah, 1x taškový solár 70x70 cm, etrex vista s mapami a AA na týden chodu /14x/je to jen nouzovka, kdyby vybouchl tablet. Solár běží pořád. Jeden powerbank krmí tablet, druhý se dobíjí. Powerbanky bez slunce nakrmí tablet na 4 dny i s nocí. Kdyby více jak 4 dny pršelo /to bych nejspíš někam zalezl do přístavu, popíjel a dobíjel ze zásuvky/ tak zde mám Etrex na týden. Tedy můžu ho vypínat a pak mi to vše pokryje 14 dnů. 14 dnů deště je velká otrava, ale někdo přesto pluje. Jako osvětlení používám čelovku také s červenou, baterie AAA na měsíc svícení. Na své lodi mám ještě starou petrolejku, je to romantika. ruční hloubkoměr, ruční windmetr, kompas magnetický. Toto prosím berte jako nouzovku, která by dle mě měla být pro klid duše. Ostatní je o luxusu, tedy kromě navigacních světel. Na loď do 7m stačí vrcholová 360 ka led do 5ti watů. Na tak malé lodi se kotva vytahuje ručně, autopilot guma, lednice vezírek se závažím a lanem pro pivo, červené se nemusí chladit. Jako televizní program bych volil bikini powered solar.jpg uvedený Pavlem výše. Kde se dá sehnad????? 

- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3450
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 406
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Lachtan píše:Energie není nikdy dost, nicméně vozím sebou toto emergency vybavení: 2x powerbank po 30Ah, 1x taškový solár 70x70 cm, etrex vista s mapami a AA na týden chodu /14x/je to jen nouzovka, kdyby vybouchl tablet.
Létáš s tím někdy/někam? Zbude Ti v zavazadlech místo (váhová rezerva) alespoň pro čepici?

Lachtan píše: Jako televizní program bych volil bikini powered solar.jpg uvedený Pavlem výše. Kde se dá sehnad?????
Budeš to nosit?

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
LadaM píše:Jardo,
jak měříš, kolik dávají ty kufříkové panely? Máš nějaké s měřákem? Já mám takový kufřík (po předchozím majiteli lodě), co má modrou diodu a na kabelu zástrčku 12v, která se připojí do zásuvky na baterce. Takže vlastně nevím, jestli to nabíjí, nebo vybíjíZatím jsem to nepotřeboval, ale rád bych nějak jednoduše zjistil, jestli to má nějaký smysl, nebo to mám zahodit a rovnou řešit panel a regulátor.
Ahoj Láďo,
myslím, že máme stejný kufřík. Měřím přesně tak, jak to popsali kolegové, rozpojím konektor a nechám ho zapojený jenom jedním pólem sameček samička a mezi rozpojené konektory sériově vetknu multimetr za pár korun, přepnutý na měření proudu. No a protože ten obyčejný multimetr má obvykle pro měření proudu extra zdířku, tak po skončení měření vypnu otočným přepínačem multimetr a zapomenu dát banánek do zdířky na měření napětí.
Později, když chci změřit napětí, přiložím kablíky k baterce paralelně a - světe div se - z drátů se začne kouřit.
Kdysi tento kufřík dával jmenovitých 0,7 až 1A. Ale už jsou oba asi v háji.
- Lachtan
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 448
- Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
- Reputace: 22
- Bydliště: Praha
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Lynxi, powerbank má 450 gramů velikosti telefonu, solár je A4 1kg. Ještě jsem zapomněl na IRIS 50 náměrný kompas. Vše tedy do 3 kg i s tabletem a etrexem do příručního zavazadla 5 kg. Čepice beru vždy dvě.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1546
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 232
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
NASA BM 1 měří přes bočník hned u baterie proud, napětí a čas do baterie nebo z baterie. Má naprogramovanou účinnost baterie, uživatel zadá typ a velikost barerie. Měření je hodně přesné, ale závislé hlavně na stavu baterie.
Tady je návod kde by mělo být vše.
http://jgtech.com/pdf/Clipper%20BM1+BM2.pdf
Tady je návod kde by mělo být vše.
http://jgtech.com/pdf/Clipper%20BM1+BM2.pdf
-
- moderátor
- Příspěvky: 5856
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 230
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Tohle vypadá zajímavě, zvlášť kvůli externímu šuntu. Na cenu se radši neptám.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 565
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Pěkný přístroj pro monitorování spotřeby, ale podle návodu neukazuje dobíjecí proud a nenasčítává celkový dobitý náboj (nebo jsem to z toho nevyčetl). Takže pro sledování a ladění solárního nabíjení ne zcela vhodný. To zajistí inteligentí solární regulátor, který se zapojí třístranně mezi panel, baterii a spotřebiče (a někdy i nabíječku).
Davide, externí šunt má i ten za $14 co sem dával Lemon.
Davide, externí šunt má i ten za $14 co sem dával Lemon.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Ta cena je na předcházející stránce v SEK. Za babku, v přepočtu 4.650,- CZK
Jde akorát o to jestli to oproti věci za 250,- CZK, která umí volty a ampéry, odpovídá přidané hodnotě.
Na vzpomínaných Catánách se silným osazením soláry, bývá také takový malý displej, který ukazuje kolik ampér jde do nebo z baterií. Bylo to krásné pozorovat. Všechny přístroje včetně autopilota jely , dvě obrovské ledničky v provozu a soláry tlačily do baterií. Jak se začalo šeřit, ampéry klesaly až se překlopily do mínusu.
Krásné, jenom možná ne nutné. Normálně na lodi několikrát denně kontroluji voltmetr a pro udělání si "energetického" obrazu to snad stačí.
Ano Lado, to máš pravdu. Solární regulátor ukáže všechny potřebné údaje. Jenom na lodi to v konečném důsledku je trochu složitější o dobíjení motorem.
Jde akorát o to jestli to oproti věci za 250,- CZK, která umí volty a ampéry, odpovídá přidané hodnotě.

Na vzpomínaných Catánách se silným osazením soláry, bývá také takový malý displej, který ukazuje kolik ampér jde do nebo z baterií. Bylo to krásné pozorovat. Všechny přístroje včetně autopilota jely , dvě obrovské ledničky v provozu a soláry tlačily do baterií. Jak se začalo šeřit, ampéry klesaly až se překlopily do mínusu.
Krásné, jenom možná ne nutné. Normálně na lodi několikrát denně kontroluji voltmetr a pro udělání si "energetického" obrazu to snad stačí.
Ano Lado, to máš pravdu. Solární regulátor ukáže všechny potřebné údaje. Jenom na lodi to v konečném důsledku je trochu složitější o dobíjení motorem.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 565
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Kouknul jsem na to PDF ještě jednou a asi to zobrazuje i nabíjecí proud. Zmátl mě ten obrázek s Ah, nejsou tam všechny varianty. Nicméně pořád si myslím, že to neumí takové ty "solární statistiky", třeba i ve vztahu k denní době a tak. Ono hnout s panelem a vidět vyšší proud je hezké, ale kdo to tam bude držet? Právě zpětná statistika může pomoci např. vybrat statisticky nejlepší místo na lodi, nebo upravit okolí umístění panelu. Jenže to jsme opět u toho kamene úrazu a tím je omezený prostor (kór na plachetnici), takže stejně to přijde tam a v takové velikosti, aby se to vůbec vešlo
Každopádně toto už je cena regulátoru, který umí to samé a navíc je pro ne-instantní panely stejně potřeba.
Baharis: právě na to externí dobíjení jsem narážel tím 4 okruhovým regulátorem. Někde jsem to viděl. Nabíječka baterií připojená také přes regl a ten si řídí, nebo alespoň sleduje vše. Ale nejsem si jistý, jestli by to vůbec mohlo fungovat pro přímé připojení z alternátoru, resp. pro tak vysoké nabíjecí proudy.

Každopádně toto už je cena regulátoru, který umí to samé a navíc je pro ne-instantní panely stejně potřeba.
Baharis: právě na to externí dobíjení jsem narážel tím 4 okruhovým regulátorem. Někde jsem to viděl. Nabíječka baterií připojená také přes regl a ten si řídí, nebo alespoň sleduje vše. Ale nejsem si jistý, jestli by to vůbec mohlo fungovat pro přímé připojení z alternátoru, resp. pro tak vysoké nabíjecí proudy.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9272
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 174
- Kontaktovat uživatele:
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Každý si musí vybrat co mu vyhovuje podle svých výchozích podmínek, nárocích na spotřebu a finančních možnostech.
Moje sestava:
3x servisní baterie po 80Ah (větší se už nevešly)
2x motorová po 60Ah
dobíjím
a) u břehu nabíječkou ze sítě + solár když svítí
b) za plavby motorem když je spuštěný + solar
c) solarem když kotvíme
motorové baterie dobíjí pouze altík, solár je přes MPPT regulátor zapojený jen na servisní, k němu je externí displej s celkem slušným přehledem o nabíjení a stavu nabití baterií.
GWL/Power Solární MPPT regulátor 12/24 V, Tracer 10A, vstup 100V (TR-1210RN)



Jeho cena již klesla, např. zde http://www.led-elektronika.cz/?action=detail&id=ID49619

altík nevím kolik má, ale už jsem viděl že do zcela prázdných baterií dával 7A
nabíječka má jen 4A (je na celou sestavu slabá), tak to trvá dlouho, zejména při současném odběru
solár má 50Wp, je už letitý asi 13 let koupený kdysi u Conrada v Německu. Uložen vodorovně bez natáčení. Nevím kolik dává, ale vše dohromady se celkem dobře doplňuje a stačí pokrýt spotřebu:
- kompresorová lednice (když zapomenu ani na noc nevypínám)
- osvětlení vnější a vnitřní (nemám zatím LED žárovky, mimo kotevního světla)
- nabíjení tabletu, telefonů apod.
- VHF radio
- vodní tlakové čerpadlo
- elektrická pumpa WC
- vyjimečně měnič 12/220
Moje sestava:
3x servisní baterie po 80Ah (větší se už nevešly)
2x motorová po 60Ah
dobíjím
a) u břehu nabíječkou ze sítě + solár když svítí
b) za plavby motorem když je spuštěný + solar
c) solarem když kotvíme
motorové baterie dobíjí pouze altík, solár je přes MPPT regulátor zapojený jen na servisní, k němu je externí displej s celkem slušným přehledem o nabíjení a stavu nabití baterií.
GWL/Power Solární MPPT regulátor 12/24 V, Tracer 10A, vstup 100V (TR-1210RN)



Jeho cena již klesla, např. zde http://www.led-elektronika.cz/?action=detail&id=ID49619

altík nevím kolik má, ale už jsem viděl že do zcela prázdných baterií dával 7A
nabíječka má jen 4A (je na celou sestavu slabá), tak to trvá dlouho, zejména při současném odběru
solár má 50Wp, je už letitý asi 13 let koupený kdysi u Conrada v Německu. Uložen vodorovně bez natáčení. Nevím kolik dává, ale vše dohromady se celkem dobře doplňuje a stačí pokrýt spotřebu:
- kompresorová lednice (když zapomenu ani na noc nevypínám)
- osvětlení vnější a vnitřní (nemám zatím LED žárovky, mimo kotevního světla)
- nabíjení tabletu, telefonů apod.
- VHF radio
- vodní tlakové čerpadlo
- elektrická pumpa WC
- vyjimečně měnič 12/220
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Jo, to vypadá na dobrou sestavu. Tak bych si to asi také představoval.
Nevidím tam řešení souběh nabíjení motorem a solárem. Přepínáš to ručně, nebo tam funguje jakási samoregulace? (jak relé altíku, tak MPPT by mělo reagovat na vyšší napětí na baterii a snížit nabíjecí proud)
Jeno bych asi zainvestoval do nového panelu. Morálně i fyzicky bude už mrtvý. Za tu dobu se technologie neskutečně posunuly.
Nevidím tam řešení souběh nabíjení motorem a solárem. Přepínáš to ručně, nebo tam funguje jakási samoregulace? (jak relé altíku, tak MPPT by mělo reagovat na vyšší napětí na baterii a snížit nabíjecí proud)
Jeno bych asi zainvestoval do nového panelu. Morálně i fyzicky bude už mrtvý. Za tu dobu se technologie neskutečně posunuly.
- Libor
- bez hodnocení
- Příspěvky: 9272
- Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
- Reputace: 174
- Kontaktovat uživatele:
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Nic ručně nedělám. Samoregulace. Vše se reguluje samo. Na ampermetru vidím co dává altík. Podíl solara vůči němu je menší (dává zpravidla méně). Po dobití ztráty z noci jsou tam zanedbatelné hodnoty kolem 0,5A. Po ránu ke 2A.
Původní sestavu jen altík, jsem doplnil o solár a příležitostně zapojuji ručně nabíječku, protože na lodi rozvod 220 nemám a na břehové přípojce jsem málokdy. Navíc v dobu nejede motor.
Nový panel morálně to určitě, fyzicky mrtvý ale ještě není. Když jsme se po měsíci vrátili na loď, servisní byly plně nabité i když svítilo porůznu nepravidelně a solár není v ideální pozici. Jen jsem posunul ráhno do boku aby stínil co nejméně a až v odpoledních hodinách...
Původní sestavu jen altík, jsem doplnil o solár a příležitostně zapojuji ručně nabíječku, protože na lodi rozvod 220 nemám a na břehové přípojce jsem málokdy. Navíc v dobu nejede motor.
Nový panel morálně to určitě, fyzicky mrtvý ale ještě není. Když jsme se po měsíci vrátili na loď, servisní byly plně nabité i když svítilo porůznu nepravidelně a solár není v ideální pozici. Jen jsem posunul ráhno do boku aby stínil co nejméně a až v odpoledních hodinách...
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1546
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 232
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Aby budík ukazoval stav baterií musí být zapojen přes bočník (shunt). Jen tak jsou zohledněy všechny způsoby nabíjení.
Informace z regulátoru panelů jsou použitelné jen na chatě, kde nabíjíš baterie jen panely.
Budíků existuje víc:
Na separování motorové a spořební baterie jsem mnoho let měl Bosch 80A relé řízené výstupem z generátoru na kontrolku nabíjení. Jednoduché a fungovalo skvěle.
Když jsem v lodi měnil v zimě motor dělal jsem "úklid" elektroinstalace. Na separaci baterií jsem použil elektronické relé Blue sea 120A. Spíná baterie oběma směry. Panel je zapojen na spotřební baterii a generátor na startovací. Relé má kontakt, kterým je možné spojit obě baterie pro start motoru.
Features
• Automatically combines batteries during charging, isolates batteries when discharging
and when starting engines
• Allows temporary isolation of house loads from engine circuit during engine cranking to protect
sensitive electronics—start isolation indicated by blinking LED
• Supports high-output alternators up to 120 Amps
• Ignition protected—safe for installation aboard gasoline powered boats
• LED light is ON when batteries are combined
• Under voltage lockout—will not close when the lower battery is below 9.5V @ 12V System
or 19V @ 24V System—lockout indicated by blinking LED
• Waterproof rated IP67----temporary immersion for 30 minutes
• For 12 or 24 volt systems
• Dual Sensing—senses charge source on either battery bank
Guarantee
Blue Sea Systems stands behind its products for as long as you own them.
Find detailed information at http://www.bluesea.com/about.
For customer service, call 800-222-7617.
Specifications
Continuous Rating 120A
Intermittent Rating (5 min.) 210A
Operating Current (combine) 175mA
Operating Current (open) 15mA
Terminal Stud Size 3/8"-16 (M10)
Terminal Stud Torque 140 in-lbs (15.8 Nm)
Relay Contact Position 12V DC 24V DC
Combine (30 sec.) 13.6V DC 27.2V DC (2 min.) 13.0V DC 26.0V DC
Open Low (10 sec.) 12.35V DC 24.7V DC
(30 sec.)
12.75V DC 25.5V DC
Over Voltage Lockout 16.0V DC --
Under Voltage Lockout 9.5V DC 19.0V DC
Under Voltage Reset 10.0V DC 20.0V DC
Informace z regulátoru panelů jsou použitelné jen na chatě, kde nabíjíš baterie jen panely.
Budíků existuje víc:
Na separování motorové a spořební baterie jsem mnoho let měl Bosch 80A relé řízené výstupem z generátoru na kontrolku nabíjení. Jednoduché a fungovalo skvěle.
Když jsem v lodi měnil v zimě motor dělal jsem "úklid" elektroinstalace. Na separaci baterií jsem použil elektronické relé Blue sea 120A. Spíná baterie oběma směry. Panel je zapojen na spotřební baterii a generátor na startovací. Relé má kontakt, kterým je možné spojit obě baterie pro start motoru.
Features
• Automatically combines batteries during charging, isolates batteries when discharging
and when starting engines
• Allows temporary isolation of house loads from engine circuit during engine cranking to protect
sensitive electronics—start isolation indicated by blinking LED
• Supports high-output alternators up to 120 Amps
• Ignition protected—safe for installation aboard gasoline powered boats
• LED light is ON when batteries are combined
• Under voltage lockout—will not close when the lower battery is below 9.5V @ 12V System
or 19V @ 24V System—lockout indicated by blinking LED
• Waterproof rated IP67----temporary immersion for 30 minutes
• For 12 or 24 volt systems
• Dual Sensing—senses charge source on either battery bank
Guarantee
Blue Sea Systems stands behind its products for as long as you own them.
Find detailed information at http://www.bluesea.com/about.
For customer service, call 800-222-7617.
Specifications
Continuous Rating 120A
Intermittent Rating (5 min.) 210A
Operating Current (combine) 175mA
Operating Current (open) 15mA
Terminal Stud Size 3/8"-16 (M10)
Terminal Stud Torque 140 in-lbs (15.8 Nm)
Relay Contact Position 12V DC 24V DC
Combine (30 sec.) 13.6V DC 27.2V DC (2 min.) 13.0V DC 26.0V DC
Open Low (10 sec.) 12.35V DC 24.7V DC
(30 sec.)
12.75V DC 25.5V DC
Over Voltage Lockout 16.0V DC --
Under Voltage Lockout 9.5V DC 19.0V DC
Under Voltage Reset 10.0V DC 20.0V DC
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 565
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Jo, takové nabíjecí relé se chystám pořídit, až do toho začnu vrtat. Líbí se mi i ten dvouokruhový odpojovač baterií.
Jenom si říkám, jak by to fungovalo v kombinaci se slabým solárem. Přijde mi škoda půlku z toho mála, co malý panel vyrobí cpát do startovací baterie. Nebo to funguje jinak?
Příklad: Ráno vypluji na motor, alternátor nabíjí přes relé obě baterie. Začne foukat, vytáhnu plachty, vypnu motor. Startovací nemá odběr, servisní ano. Relé rozpojí baterie, aby se vybíjela jenom servisní. Připojím solár do okruhu servisní baterie a ta se začne nabíjet. Podle mě to v tu chvíli relé zase spojí a proud poteče do obou baterií. V jakém poměru? Teoreticky by do nabité starovací moc nemusel, ale je to opravdu tak? S elektřinou jsem docela kamarád, ale na této úrovni už začínám tápat. Profíkům děkuji za shovívavost
(solárem teď myslím manuální řešení bez reglu, ale princip je asi stejný).
Jenom si říkám, jak by to fungovalo v kombinaci se slabým solárem. Přijde mi škoda půlku z toho mála, co malý panel vyrobí cpát do startovací baterie. Nebo to funguje jinak?
Příklad: Ráno vypluji na motor, alternátor nabíjí přes relé obě baterie. Začne foukat, vytáhnu plachty, vypnu motor. Startovací nemá odběr, servisní ano. Relé rozpojí baterie, aby se vybíjela jenom servisní. Připojím solár do okruhu servisní baterie a ta se začne nabíjet. Podle mě to v tu chvíli relé zase spojí a proud poteče do obou baterií. V jakém poměru? Teoreticky by do nabité starovací moc nemusel, ale je to opravdu tak? S elektřinou jsem docela kamarád, ale na této úrovni už začínám tápat. Profíkům děkuji za shovívavost

(solárem teď myslím manuální řešení bez reglu, ale princip je asi stejný).
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Nabíjecí proud se v žádném případě nemůže pustit natvrdo paralelně do obou (nebo více) akumulátorů. Musí tam být minimálně oddělovací výkonová dioda, na které je ale bohužel určitý úbytek napětí, typicky 0.7 V, ale při větších proudech to může být i 2-3 V. Takže buď přepínat mechanicky, nebo si pomoci těmi diodami (pak ale nutno vyřešit ten úbytek napětí). Další řešení je nějaká inteligentní elekronika, která místo oddělovacích diod používá výkonové tranzistory mosfet, na kterých ten úbytek je až řádově nižší.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1546
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 232
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Rele funguje takto:
Combine (30 sec.) 13.6V DC 27.2V DC (2 min.) 13.0V DC 26.0V DC
Open Low (10 sec.) 12.35V DC 24.7V DC (30 sec.) 12.75V DC 25.5V DC
Over Voltage Lockout 16.0V DC --
Under Voltage Lockout 9.5V DC 19.0V DC
Under Voltage Reset 10.0V DC 20.0V DC
Spojuje baterie za 30 sec. při napětí 13.6V DC 27.2V DC a za 2 min. při napětí 13.0V DC 26.0V DC
Rozpojuje za 10 sec. při nízkém napětí 12.35V DC 24.7V DC a za 30 sec. při napětí 12.75V DC 25.5V DC
Rozpojuje při vysokém napětí 16.0V DC --
Rozpojuje při nízkém napětí 9.5V DC 19.0V DC
Při nízkém napětí resetuje 10.0V DC 20.0V DC
Investovat do soláru LadaM (solárem teď myslím manuální řešení bez reglu, ale princip je asi stejný) - myslíš bez regulátoru??? je barbarství a všechny teorie padají pod stůl..
PetrC - bastlit tam diody je také barbarství..
Combine (30 sec.) 13.6V DC 27.2V DC (2 min.) 13.0V DC 26.0V DC
Open Low (10 sec.) 12.35V DC 24.7V DC (30 sec.) 12.75V DC 25.5V DC
Over Voltage Lockout 16.0V DC --
Under Voltage Lockout 9.5V DC 19.0V DC
Under Voltage Reset 10.0V DC 20.0V DC
Spojuje baterie za 30 sec. při napětí 13.6V DC 27.2V DC a za 2 min. při napětí 13.0V DC 26.0V DC
Rozpojuje za 10 sec. při nízkém napětí 12.35V DC 24.7V DC a za 30 sec. při napětí 12.75V DC 25.5V DC
Rozpojuje při vysokém napětí 16.0V DC --
Rozpojuje při nízkém napětí 9.5V DC 19.0V DC
Při nízkém napětí resetuje 10.0V DC 20.0V DC
Investovat do soláru LadaM (solárem teď myslím manuální řešení bez reglu, ale princip je asi stejný) - myslíš bez regulátoru??? je barbarství a všechny teorie padají pod stůl..
PetrC - bastlit tam diody je také barbarství..
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 565
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Jak jsem psal, obyčejný kufříkový solár bez regulátoru mám na lodi po předchozím majiteli. Takže to určitě barbarská investice není 
PetřeC, jak jsi to myslel, že se nemůže pustit do obou akumulátorů? Když nahodím motor, chci nabíjet obě baterie. Aktálně mám pro nabíjení servisní baterie extra vypínač a diodu na kabelu, ale měl jsem za to, že ten oddělovač, co sem dal Pavel právě toto řeší. Při nabíjení jsou baterie (nějak inteligentně) spojené, při vybíjení se rozpojí. Plus nějaké ty ochrany a možnost je nouzově spojit pro nastartování.
To se mi líbí. Nahradit to klubko hadů jednou krabičkou.
Jenom ještě hledám možnost nabíjet pouze jednu baterii, což ale zřejmě bez nějakého manuálního přepínače nepůjde.

PetřeC, jak jsi to myslel, že se nemůže pustit do obou akumulátorů? Když nahodím motor, chci nabíjet obě baterie. Aktálně mám pro nabíjení servisní baterie extra vypínač a diodu na kabelu, ale měl jsem za to, že ten oddělovač, co sem dal Pavel právě toto řeší. Při nabíjení jsou baterie (nějak inteligentně) spojené, při vybíjení se rozpojí. Plus nějaké ty ochrany a možnost je nouzově spojit pro nastartování.
To se mi líbí. Nahradit to klubko hadů jednou krabičkou.
Jenom ještě hledám možnost nabíjet pouze jednu baterii, což ale zřejmě bez nějakého manuálního přepínače nepůjde.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 565
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Tak jsem asi našel uspokojivou odpověď na mojí otázku. Ze stránek výrobce:
An ACR will work with all charge sources, including an alternator, AC charger, or solar panel. However, low current charge sources might not produce the voltage rise required to force the ACR to combine.
Volně přeloženo: Automatické nabíjecí relé funguje se všemy typy nabíjecích zdrojů, vč. soláru. Nicméně, pokud bude nabíjecí proud nízký, nemusí být napětí dostatečné k tomu, aby došlo k propojení baterií.
Což je přesně to, co hledám. Když to připojím tak, jak to má Pavel, tedy solár na servisní a altík na startovací a solár bude dávat málo, půjde alespoň to málo jenom do servisní. Pokud budou podmínky a dá víc, začne se nabíjet i startovací, ale to už tolik nevadí.
Ještě by mě zajímalo, jak do toho připojit břehovou nabíječku. Mám nabíječku s výstupy na dvě baterie. Díky.
An ACR will work with all charge sources, including an alternator, AC charger, or solar panel. However, low current charge sources might not produce the voltage rise required to force the ACR to combine.
Volně přeloženo: Automatické nabíjecí relé funguje se všemy typy nabíjecích zdrojů, vč. soláru. Nicméně, pokud bude nabíjecí proud nízký, nemusí být napětí dostatečné k tomu, aby došlo k propojení baterií.
Což je přesně to, co hledám. Když to připojím tak, jak to má Pavel, tedy solár na servisní a altík na startovací a solár bude dávat málo, půjde alespoň to málo jenom do servisní. Pokud budou podmínky a dá víc, začne se nabíjet i startovací, ale to už tolik nevadí.
Ještě by mě zajímalo, jak do toho připojit břehovou nabíječku. Mám nabíječku s výstupy na dvě baterie. Díky.
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1546
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 232
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
LadaM, rele má oboustrannou funkci, tak že je jedno na kterou baterii nabíječku zapojíš.
Na té straně rele, kde dojde k nárůstu napětí vyvolá signál pro spojení baterií.
Rele spojuje baterie za 30 sec. při napětí 13.6V DC 27.2V DC a za 2 min. při napětí 13.0V DC 26.0V DC
Ke spojení baterií dojde pravděpodobně už za 30 sec po zapnutí nabíječky.
Rele rozpojuje za 10 sec. při nízkém napětí 12.35V DC 24.7V DC a za 30 sec. při napětí 12.75V DC 25.5V DC
Mám to vyzkoušené a funguje perfektně. I solár většinou spojí baterie a nabíjí obě.
Nevím, jak inteligentní je Tvoje nabíječka na dvě baterie. A co se stane při vypnutí nabíječky? Myslím, že pokud je nabíječka inteligentní a má svůj algorytmus a relé je také inteligentní a má jiný algorytmus může dojít k podivným jevům. Zapojil bych jednu nabíječku na jednu baterii a nechal nabíjení dvou baterií řídit relé.
Na té straně rele, kde dojde k nárůstu napětí vyvolá signál pro spojení baterií.
Rele spojuje baterie za 30 sec. při napětí 13.6V DC 27.2V DC a za 2 min. při napětí 13.0V DC 26.0V DC
Ke spojení baterií dojde pravděpodobně už za 30 sec po zapnutí nabíječky.
Rele rozpojuje za 10 sec. při nízkém napětí 12.35V DC 24.7V DC a za 30 sec. při napětí 12.75V DC 25.5V DC
Mám to vyzkoušené a funguje perfektně. I solár většinou spojí baterie a nabíjí obě.
Nevím, jak inteligentní je Tvoje nabíječka na dvě baterie. A co se stane při vypnutí nabíječky? Myslím, že pokud je nabíječka inteligentní a má svůj algorytmus a relé je také inteligentní a má jiný algorytmus může dojít k podivným jevům. Zapojil bych jednu nabíječku na jednu baterii a nechal nabíjení dvou baterií řídit relé.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
LadaM píše:PetřeC, jak jsi to myslel, že se nemůže pustit do obou akumulátorů? Když nahodím motor, chci nabíjet obě baterie. Aktálně mám pro nabíjení servisní baterie extra vypínač a diodu na kabelu, ale měl jsem za to, že ten oddělovač, co sem dal Pavel právě toto řeší. Při nabíjení jsou baterie (nějak inteligentně) spojené, při vybíjení se rozpojí. Plus nějaké ty ochrany a možnost je nouzově spojit pro nastartování.
To se mi líbí. Nahradit to klubko hadů jednou krabičkou.
Jenom ještě hledám možnost nabíjet pouze jednu baterii, což ale zřejmě bez nějakého manuálního přepínače nepůjde.
Myslel jsem to tak, že se nedají připojit dva akumulátory k jedné nabíječce natvrdo paralelně. Tím neříkám, že to možná někdo nedělá, ale koleduje si o problémy. V extrémním případě, pokud by byl jeden akumulátor silně vybitý, a druhý jen lehce, tekly by tam velké proudy mezi akumulátory. Následky z toho můžou být třeba od přehřátí kabelů, opálení kontaktů až po zničení akumulátoru nebo i požár. Proto to musí být minimálně oddělené tou diodou.
Nabíjení dvou akumulátorů (inteligentně spojených, jak píšeš) znamená použít buď ty diody, nebo lépe mosfetové výkonové tranzistory, na kterých je mnohem menší úbytek napětí. Co je v těch krabičkách, které jsou tu popisovány, nevím, tipoval bych, že ty mosfety s nějakou řídící elektronikou.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
LadaM píše:...Plus nějaké ty ochrany a možnost je nouzově spojit pro nastartování.
To se mi líbí....
Ještě k tomu spojování aku při startování. Je to trochu podobné tomu nabíjení, ale jednodušší

- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1546
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 232
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
PetrC - co tu píšeš je špatně. Diody jako rozpojovač mají značný úbytek napětí a musíš ho kompenzovat vyšším napětím generátoru.. nevím ale jak to chceš udělat. Regulátory generátorů jsou zalité a nedostaneš se do nich. Jediný regulátor, který uměl kompenzovat ztráty byl Švédský TWC, který měl napojení měření napětí baterie přímo na baterii. Regulátor pak vyráběla Hella a teď myslím se dá sehnat v příslušenství na kempingy.
http://www.sagdahl.se/pdf/alla.pdf
http://www.sagdahl.se/eng/twc_eng.htm
Několik desetin Volt úbytek napětí znamená 50% nabytí baterií nééé víc. tady je vztah možná logaritmický.
Promiň vymýšlíš již vymyšlené. A relé, které tu uvádím spíná kontakty relé, které v něm je. Je slyšet cvaknutí.
Rele je ovládáno elektronikou která je v krabičce.
Chápu, v dnešní době polovodičů je relé z doby kamenné. Ale jsou aplikace, kde je nenahraditelné.
http://www.sagdahl.se/pdf/alla.pdf
http://www.sagdahl.se/eng/twc_eng.htm
Několik desetin Volt úbytek napětí znamená 50% nabytí baterií nééé víc. tady je vztah možná logaritmický.
Promiň vymýšlíš již vymyšlené. A relé, které tu uvádím spíná kontakty relé, které v něm je. Je slyšet cvaknutí.
Rele je ovládáno elektronikou která je v krabičce.
Chápu, v dnešní době polovodičů je relé z doby kamenné. Ale jsou aplikace, kde je nenahraditelné.
Naposledy upravil(a) Pavel-Sulc dne čtv srp 17, 2017 8:01 pm, celkem upraveno 2 x.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 565
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
No taky nevím, jak to je udělané. Podle mě to to relé prostě spojí a ta elektronika jenom měří to napětí, od kdy se to spojuje nebo rozpojuje. Také je tam ta ochrana rozpojením při velmi nízkém napětí, tak to snad řeší ten případ, velkého rozdílu napětí mezi bateriemi.
Při tom startování to funguje obráceně - během startování naopak baterie rozpojí (na základě signálu ze startéru), aby se kolísnutí napětí a případné důsledky startovacího proudu neovlivnili palubní okruh s přístroji, které by na to mohly být citlivé. Ale je tam možnost to ručně propojit, pokud bude startovací baterie slabá. Samozřejmě pouze pro nastartování.
Alespoň tak jsem to pochopil.
Jinak jsem viděl diodové oddělovače s úbytkem 0,04 V, což už je asi v pohodě. Cenově jako to relé.
Při tom startování to funguje obráceně - během startování naopak baterie rozpojí (na základě signálu ze startéru), aby se kolísnutí napětí a případné důsledky startovacího proudu neovlivnili palubní okruh s přístroji, které by na to mohly být citlivé. Ale je tam možnost to ručně propojit, pokud bude startovací baterie slabá. Samozřejmě pouze pro nastartování.
Alespoň tak jsem to pochopil.
Jinak jsem viděl diodové oddělovače s úbytkem 0,04 V, což už je asi v pohodě. Cenově jako to relé.
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 565
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Pavle, jak máš tedy zapojenou nabíječku, když na jedné baterii máš alternátor a na druhé solár? Paralelně s tím solárem?
Nabíječku mám tuhle - má výstup na 2 baterie, takže má v sobě asi oddělovač. Použil bych potom jenom jeden výstup.
Díky.
Nabíječku mám tuhle - má výstup na 2 baterie, takže má v sobě asi oddělovač. Použil bych potom jenom jeden výstup.
Díky.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů