Solární zdroje a jejich použití na lodi
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Mám nabíječku 40A, používám jí jen v zimě když je loď na zahradě, aby byly baterie nabyté.
Píši tady, jelikož je relé obousměrné je jedno na kterou baterii jaký nabíječ zapojíš. Až při spotřebě relé baterie rozpojí.
Já mám nabíječku zapojenou na spotřební baterie, ale je to jedno a věc názoru.
Tady je moje centrála, dva odpojovače Bosch se stříbrnými kontakty. Co vidíš je pojistková skříňka a za ní Trochu vpravo relé
Píši tady, jelikož je relé obousměrné je jedno na kterou baterii jaký nabíječ zapojíš. Až při spotřebě relé baterie rozpojí.
Já mám nabíječku zapojenou na spotřební baterie, ale je to jedno a věc názoru.
Tady je moje centrála, dva odpojovače Bosch se stříbrnými kontakty. Co vidíš je pojistková skříňka a za ní Trochu vpravo relé
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Ty polovodičový řešení se uplatní hlavně tam, kde vlastní spotřeba relé už není zanedbatelná.
Až budu mít čas, tak zkusim zjistit, jak se to řeší v autech. Taky tam mam startovací a provozní baterii. Třeba vymýšlíme kolo.
Až budu mít čas, tak zkusim zjistit, jak se to řeší v autech. Taky tam mam startovací a provozní baterii. Třeba vymýšlíme kolo.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Pavel-Sulc píše:PetrC - co tu píšeš je špatně. Diody jako rozpojovač mají značný úbytek napětí a musíš ho kompenzovat vyšším napětím generátoru.. nevím ale jak to chceš udělat.
Pavle, vážím si tě jako zkušeného jachtaře, ale prosím, čti všechny příspěvky, než něco napíšeš.
Já to tam zdůrazňuji, že ty diody mají úbytek napětí, viz doslova :
Takže buď přepínat mechanicky, nebo si pomoci těmi diodami (pak ale nutno vyřešit ten úbytek napětí). Další řešení je nějaká inteligentní elekronika..
- Pavel-Sulc
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1561
- Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
- Reputace: 233
- Bydliště: Stockholm, Švédsko
- Kontaktovat uživatele:
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Díky PetrC za napomenutí.. tím tu končím tuto debatu dokola. Čti Ty opakující se příspěvky.
Je to jen číst:
Operating Current (combine) 175mA
Operating Current (open) 15mA
Ano myslím že tu vymýšlíte kolo. Hodně zdaru..
Je to jen číst:
Operating Current (combine) 175mA
Operating Current (open) 15mA
Ano myslím že tu vymýšlíte kolo. Hodně zdaru..
-
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 182
- Registrován: sob úno 25, 2006 10:10 am
- Reputace: 20
- Bydliště: Brno, Motor sailer Tralaren 31
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Ja mam na my lodi uz asi 4 roky tuto novejsi verzi BM1.
Funguje to dobre a mam alespon trochu predstavu o stavu nabiti mych dvou servisnich baterii. Vedlejsi budik pak ukazuje stav startovaci baterky. Solar mam mensi, dnes odpoledne mi pri plnem slunicku na Dunaji daval 1,6 A, po nastartovani motoru 10hp pak dava alternator od 4 do 9A podle stavu bateri. Pri sepnuti lednicky je odber tak 3,5 A. Sloupec na boku budiku ukazujici stav nabiti funguje ale jen hodne orientacne. Funkci to ma x dalsich, po tom jsem ale nepatral, dle mych potreb neni treba. Nabijecku mam zapojenou pres jistic a se zapojenim jiz vyse uvedenem nijak nekoliduje. Cena budiku je dle me ale prilis vysoka a klasicky budik voltmetru i analog bohate staci.
Funguje to dobre a mam alespon trochu predstavu o stavu nabiti mych dvou servisnich baterii. Vedlejsi budik pak ukazuje stav startovaci baterky. Solar mam mensi, dnes odpoledne mi pri plnem slunicku na Dunaji daval 1,6 A, po nastartovani motoru 10hp pak dava alternator od 4 do 9A podle stavu bateri. Pri sepnuti lednicky je odber tak 3,5 A. Sloupec na boku budiku ukazujici stav nabiti funguje ale jen hodne orientacne. Funkci to ma x dalsich, po tom jsem ale nepatral, dle mych potreb neni treba. Nabijecku mam zapojenou pres jistic a se zapojenim jiz vyse uvedenem nijak nekoliduje. Cena budiku je dle me ale prilis vysoka a klasicky budik voltmetru i analog bohate staci.
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
voilier píše:Má plachetnice je pouze s přívěsným motorem, tudíž dobíjení baterie nemožné
5HP Honda Pro Sail prý dává za chodu 3 Ampéry. Neměřil jsem
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
bohužel nedává. Já to měřil.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Zdenda12345 píše:... jak se to řeší v autech. Taky tam mam startovací a provozní baterii.
Omlouvám se za OT, ale co to máš za auto? Přiznám se že jsem o tom ještě neslyšel...
BTW: Jinak u aut se běžně zapojení baterií jak do série tak vedle sebe používá/lo. Jenom musí mít stejnou kapacitu a být zároveň nabíjeny i vybíjeny. Tu sérii měly třeba původní Avie, kde byly dvě 6V baterky za sebou (pod nohama spolujezdce).
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Pavel-Sulc píše:Díky PetrC za napomenutí.. tím tu končím tuto debatu dokola. Čti Ty opakující se příspěvky.
Je to jen číst:
Operating Current (combine) 175mA
Operating Current (open) 15mA
Ano myslím že tu vymýšlíte kolo. Hodně zdaru..
Pavle, a co prosím znamenají ty hodnoty proudů a jak to funguje? Díky za vysvětlení, opravdu mi to není jasné.
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Zdenda12345 píše:bohužel nedává. Já to měřil.
A kolik tedy dává ?
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Na volnoběh to bylo sotva půl A. Do plných otáček ho kvůli vrtuli nevytočím, ale cca ve 2/3 to bylo tuším do 1,5A. Každopádně jsem ten motor kupoval taky kvůli továrnímu dobíjení. Nakonec jsem ani netahal kabel. Soláry mi dávaji mnohem víc.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Baharis píše:Zdenda12345 píše:... jak se to řeší v autech. Taky tam mam startovací a provozní baterii.
Omlouvám se za OT, ale co to máš za auto? Přiznám se že jsem o tom ještě neslyšel...
BTW: Jinak u aut se běžně zapojení baterií jak do série tak vedle sebe používá/lo. Jenom musí mít stejnou kapacitu a být zároveň nabíjeny i vybíjeny. Tu sérii měly třeba původní Avie, kde byly dvě 6V baterky za sebou (pod nohama spolujezdce).
Mam to tak v passatu. Při velké výbavě dávají do kufru ještě jednu větší baterii. Má to tak i Touareg. Už jsem psal na fórum, ale zatím nikdo neví, jak je to zapojený. Každopádně baterie v kufru byť má podle rozměru cca 90 - 100Ah, tak je připojená slabšími kabely, než bývá startovací a než je startovací u motoru. U motoru je baterie kupodivu menší. Asi výbava žere víc, než startér.
Nemůže tam být zdvojené nabíjení? V Bavoráku byl IBS modul, který měřil teplotu baterie, její kapacitu a stav nabití. Podle způsobu jízdy (krátké/dlouhé starty, časté startování, apod.) to pak řídilo nabíjení. Někdo psal, že po startu, než se baterie ohřeje to tam krátkodobě pere přes 100A. Takový moduly si dokážu představit dva a máme dva okruhy.
Já bych si to představoval tak, že jsou oddělené startovací a provozní okruhy. Alternátor je zdrojem pro nabíjení obou okruhů, ale každý okruh bude mít své samostatné řízení (řekněme nabíječku). Takže altík bude dávat stabilně svých cca 14,5V (v bavu tuším dává kolem 16V). Toto napětí pak budou dva samostatný regulátory pouštět do dvou samostatných okruhů.
Ale zpět na zem a bez bastlení....
- Varianta bez řízení priorit:
Nechal bych základní okruh se startovací baterií pěkně "po staru". Nabíjeno altíkem z motoru. Provozní okruh bych napájel ze samostatné baterie. Její nabíjení bych vyřešil solárním regulátorem. Zdrojem nabíjení by byl altík.
- Varianta s řízením priorit:
Obě baterie připojené přes solární regulátor na dvě baterie s řízením priorit nabíjení. Startovací baterie navíc připojitelná pomocí polovodičového, nebo reléového spínacího prvku na přímo ke startéru. Ovládání prvku bych spojil se startovacím tlačítkem. Zdrojem pro nabíjení opět altík. Solární regulátory umí i víc vstupů pro nabíjení - standardně soláry + altík.
např.: https://www.mulac.cz/eshop/fotovoltaika ... 224-20.htm
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2096
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Tak to mám také .Startovací bát.mám dvě po 140Ah a dobíjí se jen altikem na 24v provozní se dobíjení altikem na 12v a nebo nabijeckou ta je trvale zapojena ma min.zpětně vybíjení orig marine. Akorad mi řekli v baterkach ze je lepší ty startovací nabíjet každou zvlášť po 12v než 24v. A nemusím je prý ani rozpojovat
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 575
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Ještě k tomu autu - nemůže být důvodem takového řešení spíš start - stop systém a rekuperace? Ta motorová baterie musí být velmi specifická, nevím, jestli se nepoužívaji i kondenzátory. Proto je tam ještě jedna pro "normální" elektriku. Aby citlivé řídící jednotky a další chytrosti nebyly ovlivněny neustálými starty. U normálního auta při startu chcípne i rádio. U start-stop se to neděje.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
- halladin
- vytrvalý návštěvník
- Příspěvky: 1809
- Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Nové Mlýny III
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Zdenda12345 píše:Na volnoběh to bylo sotva půl A. Do plných otáček ho kvůli vrtuli nevytočím, ale cca ve 2/3 to bylo tuším do 1,5A. Každopádně jsem ten motor kupoval taky kvůli továrnímu dobíjení. Nakonec jsem ani netahal kabel. Soláry mi dávaji mnohem víc.
Já kdysi plul bez stěžně po Dunaji z Pasova do Hainburgu, ledničku mi to za jízdy utáhlo, a víc jsem po tom altíku nechtěl
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
LadaM píše:Ještě k tomu autu - nemůže být důvodem takového řešení spíš start - stop systém a rekuperace?
stop-start to nemá. Prý je to kvůli výbavě. Vyhřejvané kdeco, webasto, zesilovač atd. Bylo to ředitelské auto, takže do toho nacpali co šlo.
Ale dobrá myšlenka s tim vlivem častýho startování na ostatní systémy. Další důvod proč to nesnáším.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
geus píše: Akorad mi řekli v baterkach ze je lepší ty startovací nabíjet každou zvlášť po 12v než 24v. A nemusím je prý ani rozpojovat
Tak to ti taky měli říct, jak tu nabíječku připojit
S jednovývodovou to nelze zcela jistě, nebo jednu po druhé a do nabití obou lépe nestartovat. Se dvěma vývody silně pochybuju, nejspíš budou mít společnou zem, teda minus.
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2096
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Já mam nabijecku i na 24v. Ale raději nabijim každou zvlášť a odpojim kontakty takže klasika. Ale v autobaterijich řekl odpojovat to nemusite nabijte jednu pak druhou . me je jen divne ze ty dva poly jsou propojené ale prý do te druhé nic nepoleze mám je zapojené do série
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Jo, pokud jednu a pak druhou, je to v klidu. Ale altik je stejně dobíjí obě, tak bych si s tím moc hlavu nelámal.
Btw. Máme oba to samé a startovačky jsem nikdy nedobijel. První vydržely 10 let, druhy držej šestý rok.
Btw. Máme oba to samé a startovačky jsem nikdy nedobijel. První vydržely 10 let, druhy držej šestý rok.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Zdenda12345 píše:Mam to tak v passatu...Vyhřejvané kdeco, webasto, zesilovač atd....
To jsem nezaregistroval. Myslel jsem si že to má opodstatnění spíše u obytňáků. No, člověk se stále dovídá nové věci...
Já mám na 308 NEW také v elektrice kde co. I Webasto i Start-Stop. Baterii jenom jednu, ale musí být spešl pro to. Mají označení "AGM", jiné nelze použít. Mmch., víte že ten start na křižovatce neobstarává startér, ale altík? Ten start totiž není vůbec slyšet, jenom šlápneš na plyn a jedeš. Tak jsem se ptal kamaráda v servise.
geus píše:...me je jen divne ze ty dva poly jsou propojené ale prý do te druhé nic nepoleze mám je zapojené do série
Tak za to můžeš dát krk. Pokud neprotéká proud s jednoho pólu baterie do druhého, není žádného nabíjení. Dokonce můžeš svorku připnout i na tu nenabíjenou baterii v místě klemy a nabíjí se jenom ta jedna.
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2096
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 39
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Krk nedam je na něm výjimečná hlava. Ale vážně takto to prý mužů nabíjet do plna jednu pak přehodit nabijecku a dobít druhou. Já vždy odporoval to proklenuti . altik je na 24volt to je jasné. .
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Na hlavu se vys.....
Když už jsi to namaloval, tak to dovysvětlím.
Tak jak jsem to upravil, tu nabíječku můžeš klidně zapojit a nabíjí se do plna baterie A, přičemž baterie B se to ani nedotkne. Pouze proud do A půjde přes tu klemu. Ale to jsem chtěl jenom demonstrovat to, že když nabíječkou napíchneš póly 1 a 2 nabíjíš A a když 3 a 4 tak B. NEMÁ to žádný vliv na nabíjení ani sousední baterii. Demontováním klemy samozřejmě nic nepokazíš, pouze zbytečně opotřebováváš spojovací materiál.
Když už jsi to namaloval, tak to dovysvětlím.
Tak jak jsem to upravil, tu nabíječku můžeš klidně zapojit a nabíjí se do plna baterie A, přičemž baterie B se to ani nedotkne. Pouze proud do A půjde přes tu klemu. Ale to jsem chtěl jenom demonstrovat to, že když nabíječkou napíchneš póly 1 a 2 nabíjíš A a když 3 a 4 tak B. NEMÁ to žádný vliv na nabíjení ani sousední baterii. Demontováním klemy samozřejmě nic nepokazíš, pouze zbytečně opotřebováváš spojovací materiál.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
geus to mel dobre
- LadaM
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 575
- Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
- Reputace: 97
- Bydliště: Praha
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Trochu zpátky k solárům. Dneska jsem to po obědě trochu změřil a zjistil jsem zajímavou věc. U tohoto typu panelu záleží mnohem víc na zastínění, než na úhlu vůči slunci. Navíc až tak nezáleží kolik % plochy je zastíněno, ale jestli nějaká.
V poloze na fotce níže dával 0,39. Když jsem ho dal půl napůl do stínu, tak to kleslo jenom na 0,34. Víc stínu jsem rychle nevyrobil.
Potom jsem to šoupl na bok téměř kolmo na slunce a vylezlo to na 0,79. Vodorovná poloha bez zastínění dávala kolem 0,65. Je pravda, že slunce bylo celkem vysoko. Na druhou stranu, při odpoledním slunci bude zase růst pravděpodobnost zastínění
Je to spíš pro zajímavost k tomuto konkrétnímu panelu. Roli může hrát samozřejmě použitý panel, stáří atd.
Konkrétní přínos takovéhoto provizorního řešení by vyplynul asi až z déledobějšího měření něčím, co umí nasčítat Ah.
Můj závěr je takový, že aby to to mělo smysl, chce to moderní panel a regulátor, který je schopný ho "ždímat". A jelikož při běžném režimu 1, 2 dny na baterii téměř nepoznám, není to teď priorita. Obědové a večerní kotvení na motor bohatě stačí pokrýt spotřebu dvou čerpadel, kompresorové autolednice (kterou na noc nevypínám), přístrojů a LED osvětlení.
V poloze na fotce níže dával 0,39. Když jsem ho dal půl napůl do stínu, tak to kleslo jenom na 0,34. Víc stínu jsem rychle nevyrobil.
Potom jsem to šoupl na bok téměř kolmo na slunce a vylezlo to na 0,79. Vodorovná poloha bez zastínění dávala kolem 0,65. Je pravda, že slunce bylo celkem vysoko. Na druhou stranu, při odpoledním slunci bude zase růst pravděpodobnost zastínění
Je to spíš pro zajímavost k tomuto konkrétnímu panelu. Roli může hrát samozřejmě použitý panel, stáří atd.
Konkrétní přínos takovéhoto provizorního řešení by vyplynul asi až z déledobějšího měření něčím, co umí nasčítat Ah.
Můj závěr je takový, že aby to to mělo smysl, chce to moderní panel a regulátor, který je schopný ho "ždímat". A jelikož při běžném režimu 1, 2 dny na baterii téměř nepoznám, není to teď priorita. Obědové a večerní kotvení na motor bohatě stačí pokrýt spotřebu dvou čerpadel, kompresorové autolednice (kterou na noc nevypínám), přístrojů a LED osvětlení.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Tos neobjevil nic nového. Zastínění dělá v podstatě šlus a solár dává prd. So!ar dá to, co teče nejslabším článkem, tedy podle jeho zapoj aeni. Pro rejpaly.
A že stání dva dny na bateriich s kompreskou nepoznáš, tak to bych chtěl vidět. A nebo máš tak 500 Ah v baterkách.
A že stání dva dny na bateriich s kompreskou nepoznáš, tak to bych chtěl vidět. A nebo máš tak 500 Ah v baterkách.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů