Solární zdroje a jejich použití na lodi
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
- Charlie
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1811
- Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
- Reputace: 18
- Bydliště: Hořovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Já mám na lodi 105Ah baterii VMF VDC31M letos je jí 15let a stále funguje spolehlivě. Startuje diesel motor plus spotřeba na lodi - svícení, autorádio, přístroje. Dobíjím jen alternátorem. No a vždy před sezonou ji nabiju nabíječkou než jde do lodi. Na konci sezony není problém po 3 týdnech přijít k lodi nastartovat. Až doslouží (doufám že to bude až za pár let) jdu do ní znova. Na eshopu v holandsku za 115euro
Odesláno z mého D6503 pomocí Tapatalk
Odesláno z mého D6503 pomocí Tapatalk
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
PEPO píše:Mám v člne zatial jednu 72 AH klasickú olovenú bateriu..Proste obyčajnú autobateriu..Viem že ten solar dobre určite nerobí ,ale zasa na štartovanie a na dobíjanie z alternátora to je dobrá volba.Z baterie je napajaná kompresorová chladnička,radio,tv a také drobnosti..Zatial mi to funguje k mojej maximálnej spokojnosti,ale do budúcna premýšlam že ak príde ten čas pre aký akumulátor sa v budúcnosti rozhodnúť....Je vôbec taký??Alebo že by klasický trakčný akumulátor?
Na trhu je dost akumulátorů, které jsou trakční a zvládnou i startovací proudy. Pokud chceš tedy jen jednu baterii, tak použij tento typ.
Já mám např. Marine baterie 100Ah, 450A
Nebo můžeš původní baterii ponechat na startování a trakční použít jako servisní.
- PEPO
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 313
- Registrován: stř lis 23, 2011 1:00 am
- Reputace: 13
- Bydliště: Furt pri vode
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Sea Otter píše:PEPO píše:Mám v člne zatial jednu 72 AH klasickú olovenú bateriu..Proste obyčajnú autobateriu..Viem že ten solar dobre určite nerobí ,ale zasa na štartovanie a na dobíjanie z alternátora to je dobrá volba.Z baterie je napajaná kompresorová chladnička,radio,tv a také drobnosti..Zatial mi to funguje k mojej maximálnej spokojnosti,ale do budúcna premýšlam že ak príde ten čas pre aký akumulátor sa v budúcnosti rozhodnúť....Je vôbec taký??Alebo že by klasický trakčný akumulátor?
Na trhu je dost akumulátorů, které jsou trakční a zvládnou i startovací proudy. Pokud chceš tedy jen jednu baterii, tak použij tento typ.
Já mám např. Marine baterie 100Ah, 450A
Nebo můžeš původní baterii ponechat na startování a trakční použít jako servisní.
Super,presne niečo také som myslel..Kôli váhe by som rád zostal zatial pri jedne baterii..Ja mám fakt malý člnok a každých 20-30 navyše je dosť.Z toho dôvodu by som zatial chcel zostať pri jednej .
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
PEPO píše:Super,presne niečo také som myslel..Kôli váhe by som rád zostal zatial pri jedne baterii..Ja mám fakt malý člnok a každých 20-30 navyše je dosť.Z toho dôvodu by som zatial chcel zostať pri jednej .
Tak si tam jen pridej bateriový odpojovač nebo solární regulátor s odpojením zátěže při nízkém napětí, abys nezůstal bez proudu pro startovaní
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Sea Otter píše:
Tak si tam jen pridej bateriový odpojovač nebo solární regulátor s odpojením zátěže při nízkém napětí, abys nezůstal bez proudu pro startovaní
Regulator s odpojenim pri poklesu napeti je potreba vybrat podle zateze. Ma to proudovou ochranu a pri pretizeni take vypne, bez ohledu na stav AKU. Pokud by byl odber vetsi, tak bych pres nej zapojil neco co ma trvaly odber, treba lednicku a urcite bych si nejake nouzove svetlo zapojil primo na AKU.
Zalezi na AKU, pokud ma bezny auto AKU, tak i pri poklesu napeti kdy uz elektronika nejde miva dost energie na nastartovani, vyzkouseno na benzinove Skodovce. Naftak bude asi horsi, nemam.
- PEPO
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 313
- Registrován: stř lis 23, 2011 1:00 am
- Reputace: 13
- Bydliště: Furt pri vode
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Beda píše:Sea Otter píše:
Tak si tam jen pridej bateriový odpojovač nebo solární regulátor s odpojením zátěže při nízkém napětí, abys nezůstal bez proudu pro startovaní
Regulator s odpojenim pri poklesu napeti je potreba vybrat podle zateze. Ma to proudovou ochranu a pri pretizeni take vypne, bez ohledu na stav AKU. Pokud by byl odber vetsi, tak bych pres nej zapojil neco co ma trvaly odber, treba lednicku a urcite bych si nejake nouzove svetlo zapojil primo na AKU.
Zalezi na AKU, pokud ma bezny auto AKU, tak i pri poklesu napeti kdy uz elektronika nejde miva dost energie na nastartovani, vyzkouseno na benzinove Skodovce. Naftak bude asi horsi, nemam.
To je pravda.
Pokial je už len nejakých 12v,ta chladnička už nechce ísť,ale naštartovať sa dá..A to je zasa aj dobre,aspon mi ju nevymláti do tla .
Ja idem teraz na 10 dní na vodu- loviť ryby a počasie nie je idealne na to aby solar dobil cez den bateriu tak budem v nejakom úspornom režime ak bude treba a alebo ak bude treba tak na nejakú polhodku natočím motor a dobijem tak
- PEPO
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 313
- Registrován: stř lis 23, 2011 1:00 am
- Reputace: 13
- Bydliště: Furt pri vode
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Takže som strávil 10 dní na vode /chytaním rýb / a pohoda...Kludne mi tá moja zostavička stačila...Ale zistil som ešte jeden problémik .Počas dňa mi rádio naladilo len jednu stanicu-jak sa zvečerievalo nebol problém naladiť všetky stanice..Tak som počas dna na skúšku odpojil panel a rádiu šlo bez problémov..Tak som kúpil odrušovač/filter na radio a zapojil som na to aj vysielačku..Tak cez víkend vyskúšam či je problém odstránený alebo to pretrváva aj naďalej..Lebo to rušenie môže byť od regulátora cez elektrinu ale myslím že to môže ísť aj cez anténu/signál... Má niekto tiež podobné postrehy??
-
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 55
- Registrován: pon zář 18, 2017 11:25 am
- Reputace: 6
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Ahooj, rád bych se podělil se zkušeností a prvního měsíce provozu soláru. Nejdříve co jsem nakoupil vše od Victronu krom baterie:
Instalovali jsme to celý den, ale tedy i včetně odinstalace starých rozvodů, jednu baterii jsme vyhodili a nechali krom těchto nových ještě zvlášť startovací 220Ah. No po instalaci mi jede na 4 místech nonstop 220V, 12V je jen na svícení, čerpadla, rádio, sonar, ledkové osvětlení lodi atd...
Na 220V my jedou nabíječky, vysavač, notebooky, nonstop lednička s mrazákem, dost často nabíjím baterii na elektromotor dětem na člun (74Ah) a občas nějaké drobné spotřebiče.
Úžasný je, že regulátor přes den dodává eletriku přímo do zásuvek, pokud je spotřeba větší zbytek dodá z baterie. Dobíjení začíná již brzy ráno a jsem mile překvapen, že panel 320Wp mi dává v maximech 317W, ale zcela běžně okolo 295-297W. Což je mnohem více energie než během dne spotřebuji. Dobíjecí proud je v maximech okolo 10-11A.
V bateriích mám 7056Wh, což je energie která mi stačí na cca 7 dnů kdyby vůbec nesvítilo a to se dostanu na 50% kapacity baterie. Běžně než jdeme spát na v bateriích zbývá tak 99,7% a ráno okolo půl osmé ráno už je opět dobito na 100%. Nedokáži si představit čím to vybít pod 99% jsem se nedostal ani když jsme 40 minut vysávali.
Takže závěrem jsem opravdu hodně spokojený, vůbec nepotřebuji elektriku ze břehu a nemohu uvěřit, že to vše uživí jeden panel.
Ještě fotečku z poslední plavby, kde možná i trochu je panel vidět, ale hlavní je, že vůbec nepřekáží.
- panel 320Wp
- Regulátor Victron MPPT SMART 100V DC 30A - 12/24V - 440/880Wp
- Měnič/nabíječ Victron MultiPlus C 12,24V/1600VA/70,40A-16A
- 4ks Baterie Rolls série 4000 6V / 293Ah
- Monitoring baterie Victron BMV 700
- Propojovač baterií Cyrix-ct 12-24V 120A KIT
- Propojovací kabel baterií průřez 50mm2 300mm
- Kabel Lamsolar - 4 mm2 x 1 m
- Pojistkový odpínač se 2 pojistkami
- Držák pojistek MEGA fuse
- Pojistka MEGA fuse 250A (32V)
Instalovali jsme to celý den, ale tedy i včetně odinstalace starých rozvodů, jednu baterii jsme vyhodili a nechali krom těchto nových ještě zvlášť startovací 220Ah. No po instalaci mi jede na 4 místech nonstop 220V, 12V je jen na svícení, čerpadla, rádio, sonar, ledkové osvětlení lodi atd...
Na 220V my jedou nabíječky, vysavač, notebooky, nonstop lednička s mrazákem, dost často nabíjím baterii na elektromotor dětem na člun (74Ah) a občas nějaké drobné spotřebiče.
Úžasný je, že regulátor přes den dodává eletriku přímo do zásuvek, pokud je spotřeba větší zbytek dodá z baterie. Dobíjení začíná již brzy ráno a jsem mile překvapen, že panel 320Wp mi dává v maximech 317W, ale zcela běžně okolo 295-297W. Což je mnohem více energie než během dne spotřebuji. Dobíjecí proud je v maximech okolo 10-11A.
V bateriích mám 7056Wh, což je energie která mi stačí na cca 7 dnů kdyby vůbec nesvítilo a to se dostanu na 50% kapacity baterie. Běžně než jdeme spát na v bateriích zbývá tak 99,7% a ráno okolo půl osmé ráno už je opět dobito na 100%. Nedokáži si představit čím to vybít pod 99% jsem se nedostal ani když jsme 40 minut vysávali.
Takže závěrem jsem opravdu hodně spokojený, vůbec nepotřebuji elektriku ze břehu a nemohu uvěřit, že to vše uživí jeden panel.
Ještě fotečku z poslední plavby, kde možná i trochu je panel vidět, ale hlavní je, že vůbec nepřekáží.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Mám stejnej panel a nějak mě to nevychází..... taky dáva cca. max 11A a to při 13V je výkon nějakejch 140W , kde je ten zbytek do 320?. Za den to da max cca. 60 ah.Regl 30A pwm a bat 110ah.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Regulátor MPPT je účinnější než ten tvůj PWM
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
No a tím to už nevychází vůbec.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Predpokladam,ze optimalni napeti zminovaneho panelu 320 W je kolem 29 V,maximalni proud kolem 11 A.
Regulator MPPT ma na vstupu onech 29 V,proud na vstupu 11 A,vykon na vstupu cca 320W.
Na vystupu MPPT regulatoru by v pripade 100% ucinnosti bylo opet 320W,tzn.napeti =12V[ baterie] x 26,7 A ,realne lze predpokladat ucinnost kolem 90%,vysledek cca 290 W vyuzitelnych.
Regulator PWM ma na vstupu pouze cca 12 V=priblizne napeti baterie,v tomto konkretnim pripade totiz funguje vpodstate jako kus vodice,maximalni proud opet kolem cca 11 A,vykon na vstupu i na vystupu pouze kolem 130 W.
Pouziti PWM regulatoru pri znacne rozdilnem napeti panelu a baterie je, jak videt,krajne nevhodne.
Regulator MPPT ma na vstupu onech 29 V,proud na vstupu 11 A,vykon na vstupu cca 320W.
Na vystupu MPPT regulatoru by v pripade 100% ucinnosti bylo opet 320W,tzn.napeti =12V[ baterie] x 26,7 A ,realne lze predpokladat ucinnost kolem 90%,vysledek cca 290 W vyuzitelnych.
Regulator PWM ma na vstupu pouze cca 12 V=priblizne napeti baterie,v tomto konkretnim pripade totiz funguje vpodstate jako kus vodice,maximalni proud opet kolem cca 11 A,vykon na vstupu i na vystupu pouze kolem 130 W.
Pouziti PWM regulatoru pri znacne rozdilnem napeti panelu a baterie je, jak videt,krajne nevhodne.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Rozdíl mezi pwm - mppt je 50% ? Jako že v mojí sestavě po výměně za mppt bude proud do baterie 2x takovej ?Takže by to dávalo cca. max třeba těch 20 - 24 A ?
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Presne tak.
Nasel bych doma i vhodny kus na vyzkouseni.
Nasel bych doma i vhodny kus na vyzkouseni.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1655
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 73
- Bydliště: Lysá nad Labem
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Michall píše:Rozdíl mezi pwm - mppt je 50% ? Jako že v mojí sestavě po výměně za mppt bude proud do baterie 2x takovej ?Takže by to dávalo cca. max třeba těch 20 - 24 A ?
Výhodou MPPT je, že můžeš zapojit panely sériově, nebo použít panel s vyšším výstupním napětím (to je totéž). Takže když už svítí málo a každej panel by dával jen třeba 10V, tak PWM regulátor už ti do baterie nepošle nic. Kdežto MPPT bude mít už při zapojení dvou panelů sériově na vstupu v tomto případě 20V a do baterie ti ještě dost pošle.
MPPT tedy dokáže využít i potenciál při zatažené obloze.
Ve tvém případě si myslím, že dávat 30V panel na PWM regulátor 12V je nesmysl, resp. škoda. PWM "odřízne" vše nad cca 14V a přemění to v teplo. Proud ze soláru je tedy maximální proud do baterie.
Naproti tomu MPPT to neořeže, ale efektivně využije. Dá ti tak do baterie větší proud, než jde ze soláru.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
petrst62 píše:Presne tak.
Nasel bych doma i vhodny kus na vyzkouseni.
Odkud jsi ?
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
petrst62 píše:Kroměříž.
Hmm, tak to je trochu z ruky.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Michall píše:Rozdíl mezi pwm - mppt je 50% ? Jako že v mojí sestavě po výměně za mppt bude proud do baterie 2x takovej ?Takže by to dávalo cca. max třeba těch 20 - 24 A ?
A to víš, za není možné když výrobce píše v manuálu 15-30%, tak to normálnímu smrtelníkovi dá v maximu tak 20-25%, ale sichr ne 50%. I další úvahy o "oříznutí a topení" jsou zcestné. Výhoda mppt je v tom, že drží solár v optimálním režimu, kdy má při vyšším napětí lepší účinnost. To je celej fór. Rozdíl ale není 50%, to je jasně vidět z křivky výkonu, kterou se solarem dostaneš.
A když už tu někdo píše o proudu, měl by taky napsat, jestli to je ze soláru do regleru, nebo z regleru do baterky. To aby jsme si rozuměli.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Těch 50% se mě taky nezdá, ale data nemám. Zkusím kolik W to bude dávat když spojím 2 baterie ..... regl je i na 24 V.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
david píše:Michall píše:Rozdíl mezi pwm - mppt je 50% ? Jako že v mojí sestavě po výměně za mppt bude proud do baterie 2x takovej ?Takže by to dávalo cca. max třeba těch 20 - 24 A ?
A to víš, za není možné když výrobce píše v manuálu 15-30%, tak to normálnímu smrtelníkovi dá v maximu tak 20-25%, ale sichr ne 50%. I další úvahy o "oříznutí a topení" jsou zcestné. Výhoda mppt je v tom, že drží solár v optimálním režimu, kdy má při vyšším napětí lepší účinnost. To je celej fór. Rozdíl ale není 50%, to je jasně vidět z křivky výkonu, kterou se solarem dostaneš.
A když už tu někdo píše o proudu, měl by taky napsat, jestli to je ze soláru do regleru, nebo z regleru do baterky. To aby jsme si rozuměli.
Mily moderatore
Pokud necemu nerozumim,nepletu se do toho.
Vase uvahy jsou vice nez scestne.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Ale jdi, opak je pravdou. A jestli mppt dá o 50% víc než pmw, tak jsem Panna Orleánská.
Oba jsem jsem lodi vystřídal.
Oba jsem jsem lodi vystřídal.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Pravdepodobne jste nezaregistroval,ze resime ucinnost panelu 30 V 320W pripojeneho v prvnim pripade pres PWM regulator k akumulatoru 12 V a v pripade druhem je totez pripojeni realizovano MPPT regulatorem .
Vzhledem k tomu,ze P=U.I,bude vyuzitelny vykon v prvnim pripade priblizne 130 W,v pripade druhem kolem 300 W.
S PWM regulatorem v tomto konkretnim pripade lze dosahnout ucinnosti POUHYCH cca 45% oproti MPPT regulatoru.
Vase pokusy s panelem neznameho vykonu,napeti a proudu jsou pri reseni vyse uvedene konkretni situace irelevantni a vase nabozna zjeveni jsou zcela mimo misu.
Vzhledem k tomu,ze P=U.I,bude vyuzitelny vykon v prvnim pripade priblizne 130 W,v pripade druhem kolem 300 W.
S PWM regulatorem v tomto konkretnim pripade lze dosahnout ucinnosti POUHYCH cca 45% oproti MPPT regulatoru.
Vase pokusy s panelem neznameho vykonu,napeti a proudu jsou pri reseni vyse uvedene konkretni situace irelevantni a vase nabozna zjeveni jsou zcela mimo misu.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5881
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 232
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Píšeš bláboly, naštěstí je mi to docela jedno
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Pro ty,kterym neni jedno ze nevhodne zvolenou kombinaci panelu,regulatoru a akumulatoru mohou dosahnout pouze zlomku mozneho vykonu sestavy:
https://www.youtube.com/watch?v=wmyuxKmlBCk
Pokud je to nekomu docela jedno,nemusi se divat-mohl by se vzteknout.
https://www.youtube.com/watch?v=wmyuxKmlBCk
Pokud je to nekomu docela jedno,nemusi se divat-mohl by se vzteknout.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů