
Solární zdroje a jejich použití na lodi
Moderátoři: Pepa, smike, vilma
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Link nefunguje 

Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Je to ten, cos na něj dával odkaz, ale v 10A provedení.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Neni totiz MPPT,i kdyz to na sobe ma napsane...je to standartni PWM.
Ale pro napr.takovyto panel
https://www.i4wifi.cz/Alternativni-napa ... T-18V.html
by byl s cca 25% ztratami pouzitelny .
Jaky panel je na trimaranu pouzity?[odkaz]
Ale pro napr.takovyto panel
https://www.i4wifi.cz/Alternativni-napa ... T-18V.html
by byl s cca 25% ztratami pouzitelny .
Jaky panel je na trimaranu pouzity?[odkaz]
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Ano, je to v podstatě tento typ, 32 článků, napětí naprázdno kolem 19V, zkratový proud někde kolem 5,5 A. Dnes bych si ten panel koupil také od 4Wifi, mám to k nim kousek a cena s DPH a dalšími poplatky byla vcelku podobná, ale před rokem ten panel v nabídce neměli.
Technical Specification
100w mono semi flexible solar panel, 100watt flexible solar panel for boat RV
Product Details
Item specifics
Nominal Capacity:100wModel Number:JY-100Wis_customized:YesMaterial:Monocrystalline SiliconNumber of Cells:32PCSSize:1050mm*540mm*2.5mmBrand Name:EPSOLARMax. Power:100wOutput Voltage (V): 21.70V:Voc(V): 21.70, Isc(A): 6.10Vmp(V): 17.7, Imp(A): 5.70:Cell efficiency: 21.3%flexible solar panel:semi flexible solar panel
Maximum power voltage 18.0±0.3V
Maximum power current 5.8A
Open circuit voltag V 21.28V
Short circuit current A 6.5A
Size of module (wide and high) 1050mm*540mm*3mm
Number of cells 32PCS
Size of cells(wide and high) 125mm*125mm , Monocrystalline
Weight per piece kg 1.2KGS
Temperature coefficient of Isc ±0.05%°C
Temperature coefficient of Voc -0.33%°C
Temperature coefficient of power ) -0.23%°C
NOCT(nominal operating cell temperature) 45°C(±°C)
Pro potřeby malé lodi, kde je všude stín, by se hodily spíše dva panely, nebo nějaký panel s více (64) články, řazenými serio-paralelně, aby se eliminovalo zastínění. Nicméně výhodou tohoto řešení je to, že by panel měl být voděodolný, něco dává i ve stínu a baterka se tak neustále oživuje.
Pokud to opravdu není MPPT, ale PWM regulátor, tak při plném nabití akumulátoru 14,4V, není do jmenovitého maxima panelu 19V zase pro měnič až tak velká rezerva. Při sériovém zapojení dvou panelů by to ale cítit bylo. Oni také píší, že se nesmí použít pro sériové řazení panelů, pouze pro přímé propojení panelu a regulátoru.
Ono to s těmi Asiaty bude podobné, jako kdysi s Japonskými zesilovači, kdy byli schopni napsat na tranzistoráček na dvě tužkové baterky výkon 2x100W. Zvukaři tehdy používali termín "českých Wattů" - dle ČS normy sinusového výkonu. No jo - svět chce být klamán.
Technical Specification
100w mono semi flexible solar panel, 100watt flexible solar panel for boat RV
Product Details
Item specifics
Nominal Capacity:100wModel Number:JY-100Wis_customized:YesMaterial:Monocrystalline SiliconNumber of Cells:32PCSSize:1050mm*540mm*2.5mmBrand Name:EPSOLARMax. Power:100wOutput Voltage (V): 21.70V:Voc(V): 21.70, Isc(A): 6.10Vmp(V): 17.7, Imp(A): 5.70:Cell efficiency: 21.3%flexible solar panel:semi flexible solar panel
Maximum power voltage 18.0±0.3V
Maximum power current 5.8A
Open circuit voltag V 21.28V
Short circuit current A 6.5A
Size of module (wide and high) 1050mm*540mm*3mm
Number of cells 32PCS
Size of cells(wide and high) 125mm*125mm , Monocrystalline
Weight per piece kg 1.2KGS
Temperature coefficient of Isc ±0.05%°C
Temperature coefficient of Voc -0.33%°C
Temperature coefficient of power ) -0.23%°C
NOCT(nominal operating cell temperature) 45°C(±°C)
Pro potřeby malé lodi, kde je všude stín, by se hodily spíše dva panely, nebo nějaký panel s více (64) články, řazenými serio-paralelně, aby se eliminovalo zastínění. Nicméně výhodou tohoto řešení je to, že by panel měl být voděodolný, něco dává i ve stínu a baterka se tak neustále oživuje.
Pokud to opravdu není MPPT, ale PWM regulátor, tak při plném nabití akumulátoru 14,4V, není do jmenovitého maxima panelu 19V zase pro měnič až tak velká rezerva. Při sériovém zapojení dvou panelů by to ale cítit bylo. Oni také píší, že se nesmí použít pro sériové řazení panelů, pouze pro přímé propojení panelu a regulátoru.
Ono to s těmi Asiaty bude podobné, jako kdysi s Japonskými zesilovači, kdy byli schopni napsat na tranzistoráček na dvě tužkové baterky výkon 2x100W. Zvukaři tehdy používali termín "českých Wattů" - dle ČS normy sinusového výkonu. No jo - svět chce být klamán.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Bude to asi takovyto PWM [falesne MPPT] s maximalnim napetim panelu 24 V pro 12 V akumulator.
https://www.youtube.com/watch?v=KA3X8XLxWHU
https://www.ebay.com/itm/LCD-10A-20A-30 ... m570.l1313
MPPT regulatory
https://www.ebay.com/itm/50A-MPPT-Solar ... 1942367878
musi mit uvnitr obvykle toroidni civky,potrebne k provozu DC-DC menice.
https://www.youtube.com/watch?v=2ZyTQTPcegY
Skoda toho zastineni,ztrata vykonu je znacna...
https://www.youtube.com/watch?v=KA3X8XLxWHU
https://www.ebay.com/itm/LCD-10A-20A-30 ... m570.l1313
MPPT regulatory
https://www.ebay.com/itm/50A-MPPT-Solar ... 1942367878
musi mit uvnitr obvykle toroidni civky,potrebne k provozu DC-DC menice.
https://www.youtube.com/watch?v=2ZyTQTPcegY
Skoda toho zastineni,ztrata vykonu je znacna...
-
- moderátor
- Příspěvky: 5843
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 225
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Jardo, i kdybys tam měl ještě větší panel a regulátor třeba zlatej, do 16Ah baterky nedostaneš trvale víc jak tak 2A. Neb se má nabíjet nejlépe destinou kapacity. Taky záleží na tom, jak je regler nastavenej, tedy na jaký max nabíjecí napětí. Chytřejší reglery zohledňují i kapacitu baterek.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Obvykly nabijeci proud olovenych akumulatoru je skutecne kolem 1/10 C,tvrdit ovsem,ze do 16 Ah akumulatoru nedokaze FV panel s regulatorem dodavat trvale vice jak 2 A je odvazne.
Pro vyzkouseni moznosti uvazovane sestavy 100 W panelu a PWM regulatoru je treba zakryt FV panel ,pripojit k akumulatoru nekolik spotrebicu a nechat akumulator vybit na klidove napeti pod 12 V ,pote odkryt FV panel a sledovat proud do akumulatoru.
Pokud napeti akumulatoru rychle poroste ke 14 V a regulator zacne omezovat proud,bude takovyto akumulator zraly na vymenu.
Opetovnym pripojenim spotrebicu podobneho prikonu jako je vykon osluneneho FV panelu napeti baterie znovu poklesne na hodnotu kolem 12 V a regulator se bude snazit dodavat maximalni mozny proud,ktery je mozne v takovemto pripade dosadit do vzorce U[12 V] krat namereny proud I[A]= Vykon P.
Pro vyzkouseni moznosti uvazovane sestavy 100 W panelu a PWM regulatoru je treba zakryt FV panel ,pripojit k akumulatoru nekolik spotrebicu a nechat akumulator vybit na klidove napeti pod 12 V ,pote odkryt FV panel a sledovat proud do akumulatoru.
Pokud napeti akumulatoru rychle poroste ke 14 V a regulator zacne omezovat proud,bude takovyto akumulator zraly na vymenu.
Opetovnym pripojenim spotrebicu podobneho prikonu jako je vykon osluneneho FV panelu napeti baterie znovu poklesne na hodnotu kolem 12 V a regulator se bude snazit dodavat maximalni mozny proud,ktery je mozne v takovemto pripade dosadit do vzorce U[12 V] krat namereny proud I[A]= Vykon P.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Ahoj Davide,
také to tak vidím.
My jsme s užíváním energií skromní. A co se týká přebytku energie, tak, když byla baterka plná, nabíjeli jsme akumulátory spotřebičů. Také si vozíme dvě 10Ah USB PowerBanky.
Jo s naší 5m lodičkou je nutné trochu úspornější využití prostoru a hmotnosti nákladu, než u vašich 3 a více tunových lodí.

také to tak vidím.
My jsme s užíváním energií skromní. A co se týká přebytku energie, tak, když byla baterka plná, nabíjeli jsme akumulátory spotřebičů. Také si vozíme dvě 10Ah USB PowerBanky.
Jo s naší 5m lodičkou je nutné trochu úspornější využití prostoru a hmotnosti nákladu, než u vašich 3 a více tunových lodí.


Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Ahoj Petře, byl jsi rychlejší s odpovědí, než já svoji dopsal Davidovi.
Baterka není už žádná mladice, ale není úplně KO, testoval jsem ji profi testerem.
Vnitřní odpor baterky se nezdá být příliš velký, nenabíjí se příliš rychle.
Baterka není už žádná mladice, ale není úplně KO, testoval jsem ji profi testerem.
Vnitřní odpor baterky se nezdá být příliš velký, nenabíjí se příliš rychle.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5843
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 225
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Dobít rychle lze jen zvednutím dobíjecího napětí. Solár ale je měkkej zdroj, tak to moc nepůjde. Je to prostě o čase. Vytlučená baterka deset - jedenáct hodin desetinou je normál.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
V Holicich na setkani radioamateru prodavali Amorfni panely, mel 40 W, cena okolo 1200 kc, mel jeden pred vchodem do privesu a ukazoval co vydrzi, skakal po mem.
Ted jsem videl fotku lodi Stanislava a ten ma solarko na zabradli, svisle a asi to ma udelane aby to mohl davat z boku na bok, mozna i zad podle toho jak plave to prehazuje aby na to svitilo slunicko, tak by to asi prezilo castou manipulace, melo to hlinikovy ram, tak 40 mm vysoky.
Chtel jsem vizitku, neco me dal, podival jsem se az doma a ma tam jen telefon.
775 867 875
Tak ho zkuste
Ted jsem videl fotku lodi Stanislava a ten ma solarko na zabradli, svisle a asi to ma udelane aby to mohl davat z boku na bok, mozna i zad podle toho jak plave to prehazuje aby na to svitilo slunicko, tak by to asi prezilo castou manipulace, melo to hlinikovy ram, tak 40 mm vysoky.
Chtel jsem vizitku, neco me dal, podival jsem se az doma a ma tam jen telefon.
775 867 875
Tak ho zkuste
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Ahoj
Mám Dotaz ohledně zapojení panelu. Mám na lodi panely.davaji 6 A a krásně na ně jede vše co je potřeba. Když ale jedu na motor tak práci panelů přebere alternátor a panely regulátor odpojí. Já bych ale chtěl aby aby panely jely dal a napájely lednici atd. A alternátor aby dobíjel baterii. Na ni k nabíjení nic nezbyde. Jde to nějak inteligentně propojit ? Nebo mám blbý regulátor? Díky za rady
Mám Dotaz ohledně zapojení panelu. Mám na lodi panely.davaji 6 A a krásně na ně jede vše co je potřeba. Když ale jedu na motor tak práci panelů přebere alternátor a panely regulátor odpojí. Já bych ale chtěl aby aby panely jely dal a napájely lednici atd. A alternátor aby dobíjel baterii. Na ni k nabíjení nic nezbyde. Jde to nějak inteligentně propojit ? Nebo mám blbý regulátor? Díky za rady
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
hipo: Zapojeni, ze panely budou napajet lednici a alternator dobijet baterii neni tak jednoduche jak se zda - ve chvili kdy jede motor bys musel zaridit odpojeni panelu od baterie, lednice od baterie a pripojeni panelu na lednici. Urcite by se to pomoci par relatek dalo zbastlit, ale nezni to jako dobry napad. Navic je otazka jak by se regulator a panely popasovaly se zatezi ve forme lednicky misto baterie - pokud je lednicka kompresorova, buide pravdepodobne na rozbeh potrebovat mnohem vic proudu (spickove), nez ti ty panely budou schopne dodat.
Problem je jednoduchy - jakmile nabehne motor a alternator zacne vyrabet proud, vzroste na baterii napeti a regulator si zacne myslet, ze ma nabito, takze odpoji panely. Nemas moc stare aku? Nenabijis moc velkym proudem? Doporucena rychlost nabijeni pro olovene baterie je 1/10 kapacity (tzn. pro 200Ah baterii max 20A). Ono to asi pujde nejak vyresit, akorat to bude chtit vic dat. Jak velkou mas kapacitu baterie? Jak vykonny alternator? Jake je napeti na baterii pri bezicim motoru (v provoznich otackach, ne na volnobeh)? Jaky tece do baterie proud? A co mas za regulator pro panely?
Problem je jednoduchy - jakmile nabehne motor a alternator zacne vyrabet proud, vzroste na baterii napeti a regulator si zacne myslet, ze ma nabito, takze odpoji panely. Nemas moc stare aku? Nenabijis moc velkym proudem? Doporucena rychlost nabijeni pro olovene baterie je 1/10 kapacity (tzn. pro 200Ah baterii max 20A). Ono to asi pujde nejak vyresit, akorat to bude chtit vic dat. Jak velkou mas kapacitu baterie? Jak vykonny alternator? Jake je napeti na baterii pri bezicim motoru (v provoznich otackach, ne na volnobeh)? Jaky tece do baterie proud? A co mas za regulator pro panely?
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1082
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 98
- Bydliště: Praha
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Na regulátoru by jsi měl mít tři svorky. Jedna pro solární panel. Druhá pro baterku. A třetí označená LOAD je právě pro tu ledničku, aby běžela ze soláru.
Myslím, že tu ledničku máš zapojenou přímo z baterky, nikoliv přes regulátor.
Myslím, že tu ledničku máš zapojenou přímo z baterky, nikoliv přes regulátor.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5843
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 225
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
To by nemělo mít vliv.
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1653
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 72
- Bydliště: Lysá nad Labem
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Právě kdyby byla lednice napojená přímo z baterie, tak jí nemá co odpojit.
Asi nám spíš popiš jakej máš regulátor, jakej alternátor a jak máš co zapojený.
Přijde mi minimálně divný, že by alternátor ukrmil jen lednici.
Máš to tak, že soláry jsou připojený k regulátoru na vstup solárů, lednici na výstup regulátoru pro spotřebiče a baterii pak na svorky baterie na regulátoru a současně přímo k altíku?
Nemohlo by se tak stát, že jak začne altík dobíjet baterii, tak regulátor zaznamená přepětí a odpojí spotřebiče?
Edit: nevím, jestli jsem to pochopil správně..... nejde ti lednice, nebo se nenabíjí baterie?
Měl jsem pocit, že se ti odpojuje lednice.
Jestli máš tak slabej altík, že nezvládá současně krmit lednici a současně nabíjet baterii a chceš to podpořit solárama, tak bys ten alternátor musel připojit paralelně k panelům.
Když ho budeš mít přímo na baterii, tak jak začne dobíjet, tak na baterii bude těch cca 14V a regulátor si bude myslet, že je plně nabitá.
Na druhou stranu jestli máš na baterii při chodu motoru 14V, tak to musí normálně dobíjet.
Některý regulátory mají kromě vstupu z panelů ještě vstup z dalšího zdroje (třeba větrný generátor). Tam když připojíš alternátor, tak to bude naprosto dokonalý.
Asi nám spíš popiš jakej máš regulátor, jakej alternátor a jak máš co zapojený.
Přijde mi minimálně divný, že by alternátor ukrmil jen lednici.
Máš to tak, že soláry jsou připojený k regulátoru na vstup solárů, lednici na výstup regulátoru pro spotřebiče a baterii pak na svorky baterie na regulátoru a současně přímo k altíku?
Nemohlo by se tak stát, že jak začne altík dobíjet baterii, tak regulátor zaznamená přepětí a odpojí spotřebiče?
Edit: nevím, jestli jsem to pochopil správně..... nejde ti lednice, nebo se nenabíjí baterie?
Měl jsem pocit, že se ti odpojuje lednice.

Jestli máš tak slabej altík, že nezvládá současně krmit lednici a současně nabíjet baterii a chceš to podpořit solárama, tak bys ten alternátor musel připojit paralelně k panelům.
Když ho budeš mít přímo na baterii, tak jak začne dobíjet, tak na baterii bude těch cca 14V a regulátor si bude myslet, že je plně nabitá.
Na druhou stranu jestli máš na baterii při chodu motoru 14V, tak to musí normálně dobíjet.
Některý regulátory mají kromě vstupu z panelů ještě vstup z dalšího zdroje (třeba větrný generátor). Tam když připojíš alternátor, tak to bude naprosto dokonalý.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5843
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 225
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Jestli má přívěšák a bez regulace, jak je běžné, tak není čemu se divit.
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1082
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 98
- Bydliště: Praha
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Alternátor zvýší napětí na baterii a regulátor považuje bateriji za nabitou a odpojí soláry.
Když je lednice napojena přímo na baterii, pak se lednice a dobíjení dělí o proud z alternátoru.
Když je lednice zapojena přes svorky LOAD, pak je baterie dobíjena alternátorem a lednice jede na solar.
Když je lednice napojena přímo na baterii, pak se lednice a dobíjení dělí o proud z alternátoru.
Když je lednice zapojena přes svorky LOAD, pak je baterie dobíjena alternátorem a lednice jede na solar.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5843
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 225
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Jenže to je omyl. Vždycky jede z baterky. Neříkej, že vždy, když Slunce zaleze za mraky, lednice vypne. To je blbost,že?
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1082
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 98
- Bydliště: Praha
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Ty svorky LOAD zůstávají pod napětím ze solaru, i když regulátor odpojí dobíjení baterie.
V případě že poklesne výkon solaru, tak regulátor baterii zase připojí.
V případě že poklesne výkon solaru, tak regulátor baterii zase připojí.
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Díky za podněty. Mám altik 6A. Regulátor se jmenuje Solár 30, PWM regulátor. Má tři páry připojení, že soláru, z baterie a ke spotřebičům. Ale kam připojit altik se v návodu nepíše. Asi základní chyba je že nemám Mttp regulátor. Já to doteď ani nevěděl. Nebo co vy na to?
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1082
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 98
- Bydliště: Praha
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
A máš lednici připojenou ze svorky pro spotřebiče?
MPPt regulátor lépe využije energii vyrobenou solárem. Připojení alternátoru ale neřeší. To by vyřešil regulátor se dvěma vstupy jak psal Zdenda. Při použití regulátoru se dvěma vstupy se výkon alternátoru a soláru sečte, takže je potřeba mít baterii o dostatečné kapacitě, aby jsi ji nenabíjel moc velkým proudem.
Kolik Ah má tvoje baterie?
MPPt regulátor lépe využije energii vyrobenou solárem. Připojení alternátoru ale neřeší. To by vyřešil regulátor se dvěma vstupy jak psal Zdenda. Při použití regulátoru se dvěma vstupy se výkon alternátoru a soláru sečte, takže je potřeba mít baterii o dostatečné kapacitě, aby jsi ji nenabíjel moc velkým proudem.
Kolik Ah má tvoje baterie?
-
- moderátor
- Příspěvky: 5843
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 225
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
6A altik, to je na přívěšáku?
-
- moderátor
- Příspěvky: 5843
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 225
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
6A altik, to je na přívěšáku?
Re: Solární zdroje a jejich použití na lodi
Ne, mám zabudovaný Nanni 2,14. Jak jsem psal, výkon altiku sežere lednice a další drobne spotřebiče a na dobijeni baterie zbyde jen jedna A. Lednice je připojena k baterii. Ty logice že si regulátor myslí že je baterie nabitá a solary odpojí rozumím. To mám zapojit altik paralelně k solarům ještě před regulátor?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti