Akumulátor - výběr

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
frog
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 52
Registrován: ned kvě 28, 2006 7:52 pm
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad Labem

Akumulátor - výběr

Příspěvekod frog » pát kvě 04, 2007 11:50 am

Kolegové, podělte se o své zkušenosti.
Vybírám do své lodi(skipper) novou baterku. Moje představa je asi následující:
bezúdržbová, nebo gelovka
170Ah
Startovací

Máte li někdo zkušenost s konkrétní značkou a modelem, napište.
Díky.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pát kvě 04, 2007 1:32 pm

Nemohu poradit ze zkušenosti, pouze teoreticky. Nezdá se mi ta "startovací". Podle mne potřebuješ akumulátor, který vydrží hluboké vybití bez poškození. A startovací aku při cyklickém vybíjení větší části kapacity brzo shnijou. Nepotřebuješ extra velké proudy, pokud s ní nebudeš startovat nějaký větší motor.
Pozor u gelových akumulátorů musíš nabíjet přes speciální obvod, který hlídá max. proud a napětí během nabíjení.
Já osobně bych to řešil gelovkou v tzv. "trakčním" provedení a speciálním obvodem pro nabíjení.
Uživatelský avatar
Olda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: pát pro 09, 2005 2:26 pm
Reputace: 0
Bydliště: Sobotín

Příspěvekod Olda » pát kvě 04, 2007 8:27 pm

To frog
Pokud s baterkou startuješ, tak startovací. Samozřejmě pokud jsi limitován rozměrem a nestartuješ, tak o stejné velikosti bude trakční mít větší kapacitu a tudíž jí třeba tolik v procentech nevybiješ.
To Lubor
"Startovací" v praxi zamená, že má silnější elektrody a propojky, takže snese větší proud při nabíjení i vybíjení. Taky tu deklarovanou kapacitu má i při větších proudech. Rozhodně to není na škodu, akorát že bude asi dražší. Časté hluboké vybíjení ničí každou olověnou baterii. Je v podstatě jedno jak se jí říká. Osobně mi vadí pohled na gelovky jako na něco zvláštního. Je to olovo se všemi fyzikálními vlastnosti olova, akorát se ti navyleje na hlavu při převrácení lodi, což je její hlavní (skoro se mi chce říct jediná) dobrá vlastnost. Přednášku jsem na jiném místě fóra už na toto téma vedl.
Na nabíjení je potřeba zdroj se slušnou regulací napětí, a to na každou baterii, což mimochodem splňuje každý funkční alternátor.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » sob kvě 05, 2007 5:35 pm

To nabíjení gelovky bez patřičného nabíjecího elektronického obvodu rozhodně nedoporučuji. Alternátor sice napětí reguluje, ale velmi hrubě a už vůbec ne proud.
U gelového, hermeticky uzavřeného aku nesmí dojít k plynování elektrolytu během nabíjení. Nabíjecí obvod pro gelové aku hlídá jak maximální proud (projevuje se v začátku nabíjení) , tak maximální napětí na svorkách aku resp. výstupu z nabíječky (pro správné ukončení nabíjení). U malých nabíječek je proud omezen "měkkostí" zdroje a obvod hlídá hlavně to maximální napětí, které je velmi přesně definováno a jeho překročení o desetiny je pro aku nebezpečné. Alternátor je zdroj poměrně tvrdého napětí a mohlo by dojít k nabíjení vyšším, nežli povoleným proudem a z toho k nafouknutí a při nejmenším zničení aku. Samozřejmě by záleželo na kapacite aku a výkonu alternátoru.
Není gelovka jako gelovka. Mnou zmiňované trakční provedení je např. používáno pro invalidní vozíky a další stroje napájené akumulátorem. Tyto aku mají deklarovaný počet cyklů při hlubokém vybíjení na rozdíl od běžných, kde je počet cyklů "zaručený" jen pro vybíjení v horní části kapacity. Je třeba žádat podrobná technická data k akumulátoru a porovnávat s jinými.
Doporučuji definovat požadavky jako:
Hrozí vylití elektrolytu?
Bude aku mimo prostor posádky na větraném místě?
Kolik energie z baterie budu potřebovat?
Bude sloužit pro startování motoru?
Jaký zdroj pro nabíjení bude k dispozici?
Jak může být těžký a velký .........
A pak vybrat ten správný.
Uživatelský avatar
Olda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: pát pro 09, 2005 2:26 pm
Reputace: 0
Bydliště: Sobotín

Příspěvekod Olda » ned kvě 06, 2007 4:17 pm

Ve druhé části se shodujeme. To první tak není. To mě chceš říct, že když si dám do auta gelovku, že si k tomu musím pořídit ještě měnič? Mimochodem bys koukal co se do moderního alternátoru vejde elektroniky. Aby bylo jasno, nemluvím tu o relátku ze Škody 1000.
Takže ještě jednou. Gelová ale i jiná olověná baterie začne plynovat někde kolem 14V. Tomu je potřeba zamezit, zejména u gelovky, která nejde dolít.
A s tím proudem je to tak: Pokud pustíš do baterky, velký proud, dojde téměř okamžitě, a v praxi dřív než k ohřátí baterky, k vzrůstu napětí na svorkách vlivem vnitřního odporu baterie. V tu chvíli zareaguje napěťový regulátor a sníží právě ten velký proud do (pro baterku) přijatelných mezí. Samozřejmě mluvím o baterce která je v běžném provozu a vpořádku, když mluvíme o alternátoru. Ne o takové, která je totálně vybitá, Tu je potřeba dobíjet velmi dlouho malým, tzv. vyrovnávacím proudem.
To za prvé. A za druhé, bavíme se o baterce do lodi o předpokládané kapacitě kolem 100Ah, která se může krátkodobě nabíjet proudem cca 100 A naprosto bez problémů. Běžné alternátory dají tak 60A.
Jiná věc je nabíjení ze sítě. Tam dopručuji zakoupit slušný měnič. Ten má ono proklamované proudové omezení, i když spíš pro vlastní ochranu. Běžné obchodňákové nabíječky jsou pro gelovku špatné právě proto, že nemívají napěťovou regulaci a tudíž, pokud nebudeš při dobíjení sedět u baterky a sledovat digitální voltmetr dojde právě k zvýšení napětí a plynování atd.
Snad bych ještě doporučil dát si do lodí alespoň voltmetr a občas se podívat co se s baterkou děje. Zda na ní není při nabíjeí moc a při vybíjení málo. Obojí silně zkracuje životnost všech typů olověných baterek i těch co se u nich deklaruje možnost hlubokého vybíjení.
To jsem se rozkecal, co? Ale když baterky jsou moje hobby :) .
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned kvě 06, 2007 5:24 pm

Už sme raz tuším niekde o tom písali, teda ak mám prívesák 5k s ládešpulle a gelovku 60 - 100A, tak sa nabíjaním s motorom nič nepokazí, nie?
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » ned kvě 06, 2007 5:33 pm

Ahoj Oldo,
Vůbec jsi se nerozkecal………….. :D
Jen do nás. Houšť a větší kapky!
No nejlépe to lze pochopit na příkladu. Co takhle nějaké schémátko zapojení.
Třeba to tvoje? :?: :?:
Obrázek napoví…… :wink:
alffa
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » ned kvě 06, 2007 6:15 pm

Ahoj Oldo,
možná jsi lecos pro rychlejší napsání zjednodušil, ale nemohu souhlasit s některými tvrzeními, tak jak jsi je napsal.

Předně je nutné říci, že při nabíjení je vždy regulováno napětí. Protékající proud je potom dán vnitřním odporem akumulátoru (uvažuji ideální zdroj napětí). Proud je u nabíječek pouze měřen a na základě jeho hodnoty je regulováno napětí tak, aby byl proud v požadovaných mezích.
Teď nemluvím o pulzních a procesorových nabíječkách i když i jejich regulace fungují na stejném principu ohmova zákona.

Regulátor alternátoru i ten nejlepší vždy udržuje konstantní napětí a to až do odběru maximálního proudu, který je schopen dát. Kvalita regulátoru potom spočívá ve schopnosti udržet požadované napětí při různých odběrech a režimech motoru a to bez kolísání a generování rušivých impulzů.

Zatím jsem se nesetkal s tím, že by si někdo dával do auta hermetický gelový akumulátor. Pokud bys to chtěl udělat, tak nepotřebuješ měnič, ale regulátor nabíjení pro gelové aku příslušného napětí a kapacity. I když vlastně ten měnič bys asi také potřeboval, protože každá nabíječka potřebuje na vstupu napětí vždy vyšší, nežli je maximální napětí, které má dosáhnout na výstupu (minimálně o úbytky na koncových nabíjecích polovodičích, snímači proudu a úbytky ve vodičích). Takže by Ti palubní napětí nestačilo a musel bys ho zvýšit měničem. Ne, je to vlastně celé blbost, protože nemůžeš současně baterii nabíjet speciálním regulátorem a používat jako zdroj v jednom obvodu.

Dále je třeba zvýraznit, že gelový hermetický akumulátor nesmí nikdy plynovat a právě proto je s ním nutno zacházet jinak nežli s otevřenými akumulátory. K plynování dochází při vybíjení a nabíjení větším, nežli povoleným proudem a při nabíjení nabitého akumulátoru vyšším, nežli povoleným napětím. To právě ty nabíječky gelovek zaručí a záleží na jejich kvalitě jak to udělají s ohledem např. na dobu nabíjení, ale to už jsou finesy.
Teoreticky, pokud dáš do auta nabitou hermetickou gelovku a seřídíš regulátor alternátoru přesně na maximální povolené napětí tohoto aku, tak to bude fungovat. Běda, pokud dojde k hlubšímu vybití akumulátoru. Alternátor bude dále udržovat maximální povolené napětí, ale proud nabíjení může snadno přesáhnout povolenou mez. Gelovka se nafoukne. Když si představím, co je v každém článku energie a že při nafouknutí může dojít ke zkratu mezi elektrodami, tak pámbů s těmi, co jsou poblíž.

Dále nemůžu souhlasit s tím, že hluboko vybité aku je třeba dobíjet malým "vyrovnávacím proudem". I zcela vybité aku je možné nabíjet maximálním povoleným proudem. Možná jsi chtěl říci, že vybité aku je třeba nabíjet opatrně menším napětím, aby proud nepřesáhl povolenou mez. S tím bych naprosto souhlasil a koresponduje to s tím co píšu výše.
Já se zatím bavil dost obecně a nevěděl jsem, že mluvíme o "lodním" akumulátoru předpokládané kapacity 100Ah. Tedy pokud se jedná o otevřený olověný akumulátor, tak ten opravdu snese hodně. Jestli nabíjení proudem 100A a jak dlouho to jsem nezkoušel. Ale údaj o výkonu alternátoru nám toho moc neřekne. Jak jsem psal výše, nabíjecí proud je dán napětím na svorce akumulátoru a jeho vnitřním odporem. Jestliže při napěí 14V poteče do akumulátoru 10A, tak tam poteče stále právě těchto 10A ať dobíjíš alternátorem s maximálním výkonem 15, nebo 60A. Za předpokladu, že oba regulují na stejné napětí.

Co se týče těch běžných levných nabíječek malých hermetických gelových akumulátorů, tak ty v sobě zpravidla mají obvod hlídající maximální napětí, respektive jednoduchý stabilizovaný zdroj tohoto napětí. Maximální proud je potom omezen výkonem zdroje této nabíječky. Nedovedu si představit, že by třeba i rákosník prodával nabíječku na gelovky bez minimálního obvodu hlídajícího napětí. To by ho brzo zavřeli, protože kdo ví že má sedět u nabíjení s voltmetrem? Pozor, mluvím o nabíječkách určených pro gelové hermetické aku.
Rozhodně však souhlasím s tím, že je dobré vědět aktuální napětí akumulátoru a co z něj a do něj teče. Obzvlášť, když akumulátor slouží jako palubní zdroj a ne jen na startování.

Nějak jsme u ale zakecali odpověď na původní dotaz Froga.
Frogu, specifikuj svoje požadavky na baterku a možnosti dobíjení, pokud ještě potřebuješ radu.
Uživatelský avatar
jenda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: pát srp 11, 2006 2:26 pm
Reputace: 0

Příspěvekod jenda » ned kvě 06, 2007 9:25 pm

Lubor: celkem bych souhlasil, až na to konstantní napětí. Kvalitní nabíječka olověných akumulátorů má jediné konstantní napětí, a to konečné nabíjecí, kdekoliv pod ním se chová jako zdroj proudu, ne jako zdroj napětí. V každém případě se hlásím do skupiny lidí, kteří by autoalternátorem gelovku rozhodně nenabíjeli, protože gelovky si opravdu nechají líbit podstatně míň než klasika s tekutým elektrolytem.
Uživatelský avatar
frog
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 52
Registrován: ned kvě 28, 2006 7:52 pm
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad Labem

Příspěvekod frog » ned kvě 06, 2007 9:58 pm

Díky za odezvy, ale zatím jsem z toho celý tumpachový.
Pokusím se tedy upřesnit, ale předem uvádím, že co se týká motorů a elektriky jsem "zelený".
Jak bylo popsáno v prvním příspěvku
startovací baterka
kapacita tak těch 170AH
nabíjení - motorem, fotovoltaickým panelem a větrnou elektrárnou.
svítím - poziční světla, kompas, navman multi, 4x světlo v kajutě
Co se týká doporučení, měl jsem asi tu představu, že někdo uvede mám to a to,(konkrétní značka a model) svítím tím a tím, nabíjím takhle. Já bych porovnal možnosti, šel, koupil, zabudoval a zapoměl :-)
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » ned kvě 06, 2007 9:58 pm

Jendo ano, kvalitní nabíječka ano. Souhlasím. Já měl na mysli ty malé pro nabíjení např. gelovek ve svítilnách (teď se toho hodně vyrojilo v obchodních domech). Ty mají jen stabilizátor napětí. Nezmenší nabíjecí proud na konci skokově. Nabití tak trvá mnohem déle.
Pak jsem také chtěl zdůraznit to, že i zdroj konstantního proudu (nabíječka) dosahuje požadovaného proudu regulováním napětí. Takže nabíjení konstantním napětím (případ alternátoru) vede k nabíjení neznámým proudem, který bude záležet na mnoha okolnostech (stav nabití aku, vnitřní odpor, úbytky na vodičích a svorkách atd..) a během nabíjení se zásadně měnit. Nebezpečnější je to o to, že alternátor je zdroj napětí velmi tvrdý.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » ned kvě 06, 2007 10:11 pm

Pro Froga

pokud můžeš, tak použij olověný akumulátor s kapalným elektrolytem a nemusíš to moc řešit. Nabíjej tím, co budeš mít k dispozici (motor, fotočlánek ....) a pokud bys přebíjel, tak musíš kontrolovat elektrolyt a dolévat destilku. Přebíjení je lepší, nežli nedobíjení. Podle mých zkušeností rozumně přebíjený klasický olověný akumulátor má delší životnost. Ale pokud budeš dobíjet nějakým pomocným motorem 5HP, fotočlánkem a větrem, tak asi o přebíjení nebude řeč. 170Ah snese hodně. :)
Pokud použiješ hermetickou gelovku, tak musíš hlídat nabíjecí proud a napětí na konci nabíjení. S tím proudem asi nebude problém, s napětím je to horší.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8197
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 47
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » ned kvě 06, 2007 10:28 pm

frog píše:Co se týká doporučení, měl jsem asi tu představu, že někdo uvede mám to a to,(konkrétní značka a model) svítím tím a tím, nabíjím takhle. Já bych porovnal možnosti, šel, koupil, zabudoval a zapoměl :-)

Tedy uvedu jak jsi přeješ:
mám baterii olověnou s elektrolytem Banner 40Ah, má na sobě symbol semaforu, žárovky, invalid. vozíku, karavanu a lodě a nápis cycle resistant
Protože pro provoz autoledničky, občas rádia s předpovědí a svícení se mi to zdálo málo, od loňské sezóny jsem přidal ještě jednu obyčejnou "automobilovou" 44Ah. Je také Banner, vypadá stejně, ale nemá ty ikonky a nápis má, že je bez údržbová.
Nabíjím jen solárním článkem přímo bez regulátoru, protože lednice to stačí tahat o něco rychleji než se dobíjí. Takže chod lednice je přerušovaný :( , protože na rozdíl od starších má kontrolu napětí baterie a sama se při poklesu vypne. Od letošní sezóny mám objednaný nový motor s dobíjením baterie, ale plachetnice toho na motor moc nenapluje, takže zůstane na nabíjení stejně jen ten solární článek.
Funguje to celé dobře a jsem s tím spokojen.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned kvě 06, 2007 11:54 pm

Kúpil som štartovaciu gelovku s takými valcovími článkami, mal som ju asi 1/4 roku v dodávke / 1,9 TDI / než sa mi uráčilo kúpiť 100A originál obyčajnú kyselinovú. Nič sa jej chvalabohu nestalo /keď to tu čítam/.
Na lodi budem mať batériu vnútri v kajutke pod lôžkom, tak preto nechcem kyselinovú, ale gelovku. Malú nabíjačku kúpim, nie je to tak strašný peniaz. Akurát budem musieť kúpiť batériu 50A. Prípadne 2ks. Ale čo ak budem vrčať na 5k motorček pár hodín, môže to tej batérii uškodiť? Na plný výkon dáva 5 A, teda pri bežnej rýchlosti tak 3 A ? Teda za 10 hod 30 A ,teoreticky, ale možné to je. Treba merať napetie na batérii, alebo sa nemôže nič stať.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pon kvě 07, 2007 10:02 am

Denisi, je to tak jak napsáno výše. Hermetická gelovka=nesmí plynovat=nepřebíjet. To musíš nějak zajistit, abys mohl být klidný. Dost lidí hřeší na to, že shodou okolností provozují gelovku v režimu, který jí tolik nevadí. Nabíjejí menším proudem a ne tak dlouho, aby přebíjeli. Důležité je vědět, co do aku a z něj teče. Pak si můžeš "hrát" na nabíječku a aku v případě nebezpečí přebití odpojit. To je ale další úkon, který bys na lodi musel dělat a myslím, že je tam dost jiných starostí.
Nevím, jestli existuje nabíječka, která by mohla být napájená z magneta motoru, tedy ze zdroje velmi promněnlivého, podobně jako solární článek. Docela by mě zajímalo, jak to řeší výrobci, co vlastně doporučují. Vzhledem k měkkosti těchto zdrojů vůči velké kapacitě aku by nouzově stačil stabilizátor napětí, který bude hlídat přebíjení, ale zároveň bude nepříjemně prodlužovat nabíjení více vybitého akumulátoru, protože stabilizované napětí 13,8V prostě do aku moc velký proud nedá. Musel by to být stabilizátor s kvalitním výstupním polovodičem o malém úbytku napětí, abys nejlépe využil energii motoru když pojedeš v noci a budeš svítit. Také bude záležet na průřezu vodičů zejména od motoru k aku. Úbytky napětí v rozvodech a spojích jsou někdy neuvěřitelné.
K tomu ještě rada ohledně nabíječky ze sítě. Ohlídej si při výběru, aby dávala potřebný proud (podle akumulátoru) a vypínala (přecházela do konzervačního režimu) skokově. Pokud je nabíječka zjednodušená až na pouhý omezovač max. proudu se stabilizátorem napětí, tak nabíjení trvá delší dobu.
Co se týče případného měření napětí akumulátoru, je třeba měřit na svorkách aku a ne někde po cestě v palubním rozvodu. Tam vzhledem k úbytkům napětí naměříš zcela nevypovídající hodntoty.
Uživatelský avatar
Olda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: pát pro 09, 2005 2:26 pm
Reputace: 0
Bydliště: Sobotín

Příspěvekod Olda » úte kvě 08, 2007 1:02 pm

Koukám, co se tu vše odehrálo za tu chvíli, co jsem tu nebyl.
Reagovat na vše nezvládám a navíc mi připadá, že se stále opakuju, takže jen shrnu.
Nemám gelovky rád, protože jsu předražené a je kolem nich více obchodního humbuku, než technických informací a opravdu jsou háklivé na provozní podmínky. Uzavřené baterie se běžně používají i v autech a budou se používat čím dál častěji. Jestli jsou gelové není tak důležité, jsou i jiné podobné technologie. Problém je, že je uzavřená. Pokud se dodrží nabíjecí napětí, opravdu by se nemělo nic stát a není třeba se toho bát. Pro zajímavost uvedu, že sám gelovky požívám ve velkém v zaměstnání. Dosazujeme je do drážních vozidel a speciálně pro Lubora zde podotýkám, že jsem si nechal od výrobce vystavit papír, že se smějí dobíjet alternátorem Magneton.
A ještě pro Lubora: Když je baterie zcela vypráskaná a ještě navíc delší dobu leží, je potřeba ji nabíjet kontrolovaným vyrovnávacím proudem proto, že je na každém článku jiné napětí a i jiný vnitřní odpor. Tam může dojít k problémům s plynováním článků, které by byly dříve nabity, zatímco na celé baterce je stále třeba jen 10V. Proto ten malý vyrovnávací proud. Ačkoliv zase ten většinou vyšší vntřní odpor způsobí, že napěťový regulátor sníží ten proud téměř okamžitě.
A pro Denise: Už jsem někde výše psal, že pokud máš magneto v nějakém přívěšáku, je potřeba znát parametry toho magneta, nebo pořádně změřit a pak teprve uvažovat co s tím. Já sám jsem skončil u toho, že mi to magneto dá tak málo výkonu a tak málo času běží, že mi to nestojí ani za to připojení konektoru do motoru. Nemluvím o nákladech na techniku, které by v mém případě nebyly vysoké.
A pro Froga: Lubor ne květen 06, 2007 10:11 pm mi mluví z duše. Jinak si kup co se ti líbí a na co máš peníze. Jsou to stadartní výrobky a neřekl bych, že se prodávají vyložené šmejdy. Napsat nějaký přesný typ nemá význam, je toho strašně moc. Akorád ještě připomenu, že u baterek dle mých zkušeností neplatí, že dražší je lepší nebo výhodnější. Přečti si, co jme tu navalili a rozhodni se.
A zase shrnutí na konec. Pokud baterku provozuju dle doporučení výrobce, tedy když mám v pořádku nabíjecí soustavu a nenechám baterku delší dobu ležet vybitou na šrot nemám problém s jakoukoliv baterkou. Pokud baterku nechám vybít příliš a zůstane delší dobu tak, což se na lodi bez výkonného motoru může lehce stát a neprospívá to žádné baterce, je zapotřebí u hermeticky uzavřených baterek postupovat velmi obezřetně, nebo si takovou vůbec nepořizovat.

Hawg, nebo jak se to píše.
Uživatelský avatar
frog
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 52
Registrován: ned kvě 28, 2006 7:52 pm
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad Labem

Příspěvekod frog » úte kvě 08, 2007 2:04 pm

Díky všem zúčastněným diskutérům. Těch informací je hodně, ale už v tom začínám mít jasno.
Díky. F.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » úte kvě 08, 2007 2:39 pm

Oldo, tentokrát s Tebou bez výhrad souhlasím. I s tím opatrným nabíjením vybitých aku, u kterých je podezření na nevyrovnanost článků. I když takové už jsou stejně většinou trop a daší užívání vede jen ke zlosti a problémům ve chvíli, kdy to nejméně potřebujeme. Neznám alternátro Magneton, ale pokud to výrobce aku napsal, tak proč ne. Snad věděl proč.
Na závěr bych si dovolil pro všechny co budou číst jedno bezpečnostní upozornění. Už jsem to tu někde četl, ale opakování je matka moudrosti a každý nemusí mít to štěstí jako já, že mu bouchne baterka pod ksichtem a nic se mu nestane.
Vězte tedy, že ten plyn co se z otevřených olověných akumulátorů line když při nabíjení spokojeně šumí je kyslík a vodík v poměru, kterému se říká "třaskavý plyn". A výbornou rozbuškou je např jiskra od špatného kontaktu nabíjecí svorky.
Jediné, co mne omlouvá je, že mi tenkrát bylo 16. Nabíjel jsem, nějak to nemělo kontakt, tak jsem s tím pod napětím zavrtěl a bum! Tenkrát ještě asfaltový akumulátor rozmetaný po dílně, já hluchý a slepý (naštěstí jen chvíli).
Uživatelský avatar
MaPa
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 130
Registrován: čtv říj 04, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Znojmo Beluga "MOANA" Vranovská přehrada

Příspěvekod MaPa » stř bře 19, 2008 9:04 pm

Náhodou jsem našel celkem zajímavý článek o akumulátorech.Je sice z prostředí automobilového, potažmo "škodováckého", ale mohl by být svým obsahem pro některé z nás zajímavý, i když od jeho napsání uplynulo šest let.
Je tady: http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=379
Uživatelský avatar
Olda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: pát pro 09, 2005 2:26 pm
Reputace: 0
Bydliště: Sobotín

Příspěvekod Olda » čtv bře 20, 2008 7:17 am

Pozor na to, so už tady padlo dříve. Gelové akumulátory se nedají dobíjet I charakteristikou. Musí se hlídat napětí na cca 14V. Pokud gelovka vyleze na 16V, trvale ji to poškozuje. Tak, jak je popsáno v článku se smí formátovat pouze baterky, kde se dají odšroubovat zátky a dolít voda. U uzavřené baterky se musí držet napětí na cca14V a tím pádem to nabíjení trvá podstaně déle. Vše už tu bylo napsáno. Já jen pro jistotu, pro toho, kdo by začal číst až od tohoto článku.
Uživatelský avatar
bomba
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 512
Registrován: stř úno 27, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod bomba » čtv bře 20, 2008 9:01 pm

Nazdar chlapci,souhlasím z výše popsaným aku už mi taky v garáži bouchla a je to sakra rána tu gelovku vůbec nebrat vůbec si nedovedu představit kolik bude stát ve 170 Ah.Já používám 105Ah trakční a je to v poho.Frogu myslim si že 170 Ah je strašně moc stejně budeš muset čas od času nabíjet a tohle bude v trakci stát kopici peněz a na tebou popsanej odběr je to podle mne zbytečně velký a drahý.Trakční snese sem tam start bez problému.jak psal Olda trakční snese velký vybití,ale nesmí yůstat nenabitá!! Viděl jse u nas v maríně starší aku z náklaďáku,která už hůř startovala,ale vlodi při malých odběrech funguje tomu klukovi ůplně bez problémů a koupil ji za pětikilo.Aještě jeden tip gratis pro všechny já sem si na baterku udelal krabici z plastový schránky na urny gumové tasnění za pár korun jeden gumicuk stálo to dohromady asi 300.Ahoj!
Uživatelský avatar
Ferdinand
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 314
Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
Reputace: 0
Bydliště: Předklášteří

Typ baterie.

Příspěvekod Ferdinand » čtv bře 20, 2008 9:14 pm

Samozřejmě, že do lodě používám gelovku.
Jak taky jinak - do plachetnice ?
Furt v náklonu ke 30°, nehodlám ten rozlitý elektrolyt pořád odněkud vytírat.
Na motoráku, je to asi jedno.
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » čtv říj 16, 2008 7:21 pm

Snazil jsem se prostudovat vyber akumulatoru, ale moc chytry z toho nejsem. Muze mi nekdo polopaticky odpovedet jak by resil me zadani:
Na plachetnici uvazuji o dvou bateriich cca 100Ah a jedne startovaci pro diesel zabudovany motor.
Alternator dieselu dava ve spicce 130A, predpokladam, ze z nej budu schopen nominalne tahat cca 80A.
Baterie budu dobijet bud alternatorem ci pres nabijecku v marine (solarni panel bude take, ale ted s nim nechci odvadet diskusi jinam)
Co mne trapi je potreba rychleho nabiti baterie vybite na cca 30% kapacity, tedy potreba doplneni cca 140 Ah.

Vim, ze by bylo optimalni nabijet baterii 1/10 kapacity, v mem pripade tedy cca 8 - 10 hodin, to ale pri beznem motorovani ci kratkem obedu v marine neni mozne.
Je celkem logicke, ze preferuji z alternatoru cerpat plnych 80 A a muset motorovat jen 2 hodiny, nez tahat doporucenych 20 A a byt na motoru 8 hodin !
A ted otazky:
1. prezije baterie dlouhodobe takovy zpusob zachazeni (a co kdyz se bude jednat o uzavrenou baterii ci gelovku) ?
2. pochopil jsem dobre, ze pokud potrebuji baterii nabijet proudem napr. 4/10 kapacity, potrebuji startovaci baterii a ne trakcni ?
3. jak to resite vy (sitace v Cechach na prehradach) ?
david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv říj 16, 2008 9:32 pm

jsem zlomyslnej skřet, a tak vám to ještě trochu zkomlikuju.už pár let vedle normálních a gelovek existujou baterky, ve kterejch je někam přidaný Ca ( kecal bych, nevím přesně ) a chtějí dobíjecí napětí vyšší skoro o volt. pokud ho nemají, trvalé podbití je ničí. takže potřebujou jinak nastavenej regulátor a tím nejdou kombinovat s normální a gelovkou. nové nabíječky už umí obě napětí přepínačem. tady jsem o tom nikde neslyšel, mám tyhle informace od nějakého výrobce baterek
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv říj 16, 2008 10:38 pm

Ten problém s provozem a nabíjením dvou rozdílných aku. (kapacitou) řeší třeba i u dodávek Fiat (Ducato) podvozek s kabinou
určených pro obytnou nástavbu. Mají aku 100Ah pro bydlení a startovací aku s omezovačem vybití. Při nabíjení má prioritu ta
startovací. Náhodou jsem na to přišel při studování prospektů k novým dodávkám Fiat a napadlo mě, že by to šlo použít i na lodi.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů