Akumulátor - výběr

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
MartinB
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 963
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 26
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » úte lis 29, 2011 10:44 pm

Dovolím si upřesnit "degradaci" KOH
Jedná se chemickou reakci (nevím zdali je vhodné to pojmenovat slovem degradace)
2KOH + CO2 → K2CO3 + H2O
Výsledkem této reakce je uhličitan draselný (potaš) a ten určitě v baterce "nefunguje" coby elektrolit.
Je možné, že praxí bylo zjištěno (protože špunty byly špatné, spíše asi vůbec nebyly), že pokud se přilévá KOH, baterie vydrží déle než když se dolévá destilka, což je logické: jak píše David, je potřeba určitá hustota elektrolitu a pokud se tedy dovnitř pusti CO2 (vzduch) elektrolit "řídne" vhledem k výše popsané chemické reakci a přilitím vody se situace ještě zhorší. Samozřejmě účelnější a správné je, z hlediska životnosti a funkčnosti baterie, dbát na kvalitu špuntu, ALE ...... :-)
david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř lis 30, 2011 8:01 am

Elektrolyt „řídne“ (má menší vodivost), ale hustota roztoku je furt stejná (větší o navázaný CO2, což asi nikdo jen tak doma nezměří). Dále pak předpokládám, že se vody ztratí elektrolýzou daleko víc, než se naváže CO2 z luftu. Takže za provozu hladina elektrolytu klesá a to díky ztrátě vody, nikoli KOH. Jak tedy kdo pozná, kolik KOH by se mělo přidat? Jedna pecka za měsíc nebo za rok? :?

Údajně se hladina elektrolytu zalejvala nějakým olejem, aby se kontaktu se vzduchem zabránilo, jen nevím jakým – aby ho louh nesežral. :hmm:
Uživatelský avatar
MartinB
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 963
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 26
Bydliště: Praha

Příspěvekod MartinB » stř lis 30, 2011 10:18 am

Samozřejmě jsem hustotou myslel množství KOH, napsal jsem nepřesně. Taktéž jsem vycházel z toho, že Samoliter píše, že dolévali louh, tedy KOH rozpuštěný ve vodě, je otázkou kolik KOH v té voděl bylo.
Myslím, že je ale zbytečné to vůbec řešit, jak by se něco dělat nemělo, že jo?
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř lis 30, 2011 11:00 am

Na vojne jsme menili louh kazde dva roky. Potom klesa kapacita.CSD meli laborator, kde ten louh z baterek pri servisu vagonu kontrolovali a podle potreby vymenili. Na chate mam 100 Ah s louhem asi 20 let....a nepeti drzi, ale maji uz malou kapacitu. Uz asi 5 let se chystam na vymenu louhu..... Jak pise Martin, styk se vzduchem nema byt. Jeste je tam jedna sabotaz, treba do tech co jsou ve vlacich se pridavalo neco dalsiho a to se potom uz musi davat i pri kazde vymene louhu. V navodech starych bylo ze se ma nalit pertolej, ale to se uz leta nedela.
Maji vyhodu ze maji dlouhou zivotnost, nevyhoda jsou vetsi a chteji vic osetrovani a tak jsem je odstavil. Na lod bych to asi nedaval. Ty se nedelaji bezudrzbove, teda vestsi v desitkach Ah, jsou drazsi a asi 2x vetsi pri stejne kapacite. Dalsi vec je ze pokud bys mel kyselinove co se dolevaji, tak nesmeji byt s louhovejma pohromade. Na to jsme meli dve nabijeci stanice.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 506
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pon pro 17, 2012 12:47 pm

Ahoj,
prave resim vyber baterii na plachetnici. Puvodne jsem planoval koupit trakcni baterie Varta Profesional Deep-Cycle jako napr. tato

http://www.battery-import.cz/varta-professional-deep-cycle-2/trakcni-baterie-varta-professional-deep-cycle-140ah--20h-12v--lfd140

Jenze kdyz jsem hledal nejake recenze na zahranicnich jachtarskych forech tak jsem zjistil, ze tyto baterie jsou vesmes povazovany za ne moc dobry
a ze s trakcnimi bateriemi maji podle vseho spolecny jen zazev :-(

Udajne pokud pokud je clovek pouziva na rekreacni plachetnici stylem vikendove vyjizdky + cca dvakrat za rok dovolena na 1-2 tydny tak pry celkem OK,
ze pry pak cca 4-5 let vydrzi. Ale pokud budou pouzivany s vetsi zatezi tak udajne vydrzi tak 1 max. 2 roky. :-(

Jako daleko lepsi a skutecne trakcni baterie jsou casto doporucovany napr. baterie firmy Trojan napr.

T-105 (6V - nutno zapojit 2 seriove)
http://www.battery-import.cz/trojan-vysoce-odolne-trakcni-baterie/trakcni-baterie-trojan-t-105-plus--225ah--6v

nebo T-1275 (12V)
http://www.battery-import.cz/trojan-vysoce-odolne-trakcni-baterie/trakcni-baterie-trojan-t-1275-plus--150ah--12v

Toto jsou prumyslove trakcni baterie urcene jako pohon ruznych voziku apod. Tyto baterie pry vydrzi klidne 5-6 i vic let i pri narocnem pouzivani nekolik mesicu v roce a cyklovani temer kazdy den.

neco o tech baterii je tady:

http://www.trojanbattery.com/pdf/TRJN0175_RECColl.pdf

http://www.batterysystems.net/pdf/Marine_SS.pdf



Nevyhodou je:

- jsou o neco drazsi (ale ne zas nijak extra, nejsou to nekolika nasobky)
- nejsou bezudrzbove (nutno cas od casu kontrolovat a dolevat destilku)
- muzou pri prebijeni plynovat
- teoretisky z nich muze z nich za nejakych podminek vytect elektrolyt (da se resit pouzitim batery-boxu)


Zajimalo by me, jake jsou vase zkusenosti. Jestli mate nekdo zkusenosti s temito prumyslovymi trakcnimi bateriemi napr. zminovane Trojan,
nebo naopak temi bezudrzbovymi Varta Profesional Deep-Cycle apod.

diky
dodo
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon pro 17, 2012 1:35 pm

Ja mel na chate nejake VARTA gelovky z UPS , neco okolo 2 x 60Ah ( typ ani Ah z hlavy nevim, mam to na chate )

Da se rict ze byl provoz nabijeni ze solarka a tak spis cyklicky a vydrzeli 10 let.
Ja ted koupil startovaci AKU noveho typu AGM 50 Ah do S105 se starym regulatorem co reguluje jen napeti a proud hlida jen proti pretizeni, aby nezcoudnul alternator. Pokud je baterka OK, tak jak ma tech 14.1V si uz bere proud v mA. Jina situace by byla kdybych ji vyndal a vybil ji. Tak to potom bude nabijet proudem co da alternator a ublizi ji. U tech tesnych AKU je separace odparene kyseliny a jak se to s proudem prezene utece pres ventily ven a vyschne.

Mel jsem AGM 2 x 6V 200 Ah, jedna odesla asi po 8 letech, druha zije uz asi 12 let, pohani me tranzistorak, je me ji lito vyhodit...

Asi plati cim vyssi HIGH AKU technologie, tim je to choulostivejsi na zachazeni, nabijeni, vybijeni. Jak tady pisou, hluboke vybijeni skodi, tak kdo pohani lod elektromotorem, tak nejake dojeti 200m s vybitou baterkou muze byt jeji konec. Nejchoulostivejsi jsou asi gelovky. Ty trakcni dostavam uz jete od kamarada co ma invalidni trojkolku, AKU mu vymenujou kdyz ma mensi dojezd, pro me jeste vyhovujici. Nektere vydrzi hodne, nektere v trikolce meneji i za rok. Ten servis take nevedel ktere jsou nejlepsi, asi je to v provozu jeste kratky cas.

To presne hlidani napeti AKU je dulezite jen u AKU ktere jsou trvale pod nabijenim. V te lodi se to bude blizit k cyklickemu nabijeni a to snese tak o 0.5V vyssi napeti. Na solarku mam MPPT regulator a kdyz zacne svitit slunicko, vyjede napeti take vys a po prvnim omezeni uz udrzuje nizsi napeti.

Zase neni dulezita informace....chci AKU na lod...Jakou? Jak bude vyuzivana ? Co se z toho bude napajet ? jaky ma motor? Z toho se potom muze rict jestli je potreba stanicni/trakcni a i startovaci a kolik Ah
Uživatelský avatar
gryf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 234
Registrován: čtv led 27, 2011 1:00 am
Reputace: 4

Příspěvekod gryf » pon pro 17, 2012 1:40 pm

Když jsem měnil baterii na své lodi, bylo mi vysvětleno, že trakční se hodí, pokud máš elekromotor. Jako startovací nebo pro přístroje nejsou nejlepší. Při startování je velký odběr, to trakční moc neumí (nebo nesnáší). Proto se používají na elektrovozítka - golf, TP, na nádraží. Do lodi jsem dal klasiku (bezúdržbovou), přes sezonu na vodě průběžně dobíjím dobíječkou, co umí udržovací proud. V zimě z lodi vyndám, nechám doma ve sklepě a 1 za 2 měsíce dám na nabíječku. Funguje bez problémů.
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 402
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 26
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » pon pro 17, 2012 1:45 pm

Ber to jen jako názor.
Mám v plachetnici gelovku a teď sem sehnal vyřazenou ale plně funkční AGM, to je podobné jak gelovka, akorát místo gelu je tam skelné vlákno nasáklé elektrolytem. (sloužila jako záložní zdroj a dobově prošla) Jsou to trakční baterie, tedy nevhodné např. pro startování motoru. Ohledně používání mezi nimi skoro není rozdíl. Výhoda je, že líp snáší hlubší vybíjení, což je faktor, kterej hodně ovlivňuje právě tu životnost. A právě na plachetnici k tomuhle občas dochází.
Ta gelovka mě funguje už 3 roky bez problému, ale je pravda, že ji moc necykluju. Určitě bych v lodi nechtěl něco z čeho může cokoli unikat, ať už elektrolyt nebo plyn. Jo a na tyhle aku jsou jiný nabíječky, aby to neplynovalo bo co a nebouchlo. Mám staženej bezva článek o aku, jestli najdu odkud sem to stáhl, tak dám odkaz. Tož tak, ale nejsu odborník na baterky :)
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon pro 17, 2012 1:50 pm

david píše:Elektrolyt „řídne“ (má menší vodivost), ale hustota roztoku je furt stejná (větší o navázaný CO2, což asi nikdo jen tak doma nezměří). Dále pak předpokládám, že se vody ztratí elektrolýzou daleko víc, než se naváže CO2 z luftu. Takže za provozu hladina elektrolytu klesá a to díky ztrátě vody, nikoli KOH. Jak tedy kdo pozná, kolik KOH by se mělo přidat? Jedna pecka za měsíc nebo za rok? :?

Údajně se hladina elektrolytu zalejvala nějakým olejem, aby se kontaktu se vzduchem zabránilo, jen nevím jakým – aby ho louh nesežral. :hmm:


Na vojne byl drive rusky, plechovy AKU do R-105 a tam bylo v zaznamniku napsano aby se nalil petrolej. U nekterych to bylo preskrtunute, tak se to prestalo dolevat.
Louh se menil kazde dva roky na vojne, tam se to nekontrolovalo. Ceske drahy maji laboratore a tak to kontroluji. Problem je ze se KOH oxydaci meni na neco jineho.
Louhove AKU ma vetsi zivotnost, ale potrebuji vetsi peci a take maji vetsi rozmery oproti olovenym o stejne kapacite.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 506
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pon pro 17, 2012 2:01 pm

Beda píše:Zase neni dulezita informace....chci AKU na lod...Jakou? Jak bude vyuzivana ? Co se z toho bude napajet ? jaky ma motor? Z toho se potom muze rict jestli je potreba stanicni/trakcni a i startovaci a kolik Ah


Jo, to mas pravdu to jsem zapomnel uvest. Asi jsem podvedomne predpokladal, ze kdyz mluvim o trakcnich bateriich je jasne ze je chci na bezny provoz elektrospotrebicu v lodi - tedy pristroje, svetla, lednice, radio, pocitac, ...

Predpokladany odber co jsem si zhruba spocital bude cca 80 Ah/den takze idealne bych chtel battery bank o velikosti 3-4 nasobku, tedy nejakych 250 - 320 Ah abych ty baterie pokud mozno moc nenicil prilis hlubokym vybijenim.

Na startovani motoru budu mit samostatnou startovaci baterii.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon pro 17, 2012 2:23 pm

Tak 80Ah/den je dost. Na motoraku by to asi slo, na plachetnici problem. Cim bys to nebijel, pokud je to plachetnice. Na lodi je nejvetsi zrout lednice, to chce kompresorovou. Take zalezi kde budes, v marine bude sit, nekolik dni na mori na sve lodi nejspis jeste agregat.
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 402
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 26
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » pon pro 17, 2012 2:27 pm

Jo a pokud ti šlo o konkrétní typ, tak mám tuhle http://olovene-baterie.heureka.cz/yucel ... h-baterie/ mám malou loď :) Ale jak sem psal, mám ji teprve 3 roky. Ta druhá je tahle http://eshop.fulgurbattman.cz/produkt/b ... 6-3474.htm
existuje i v 200Ah provedení http://eshop.fulgurbattman.cz/produkt/b ... 8-3913.htm
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 506
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pon pro 17, 2012 2:39 pm

souhlas, nejvetsi zrout je lednice. A to mam kompresorovou.

bere 36 W (tedy 3A) a pocitam ze pobezi zhruba 10 hodin denne, takze 30 Ah. :(

pokud to nekoho zajima vic tak tady je moje odhadovana spotreba je

Co | odber [W] | odber [A] | pocet hodin za den | Spotreba Ah

Lednice | 36 | 3 | 10 | 30
Svetla vnitrni | 10 | 0,83 | 3 | 2,5
kotevni svetlo | 3 | 0,25 | 14 | 3,5
pozicni svetla | 5 | 0,42 | 1 | 0,42
ventilator | 12 | 1 | 5 | 5
radio | 5 | 0,42 | 5 | 2,08
pocitac | 50 | 4,17 | 6 | 25
ostatni | 30 | 2,5 2 | 5


Celkem tedy nejakych 73,5 Ah

Nabijet planujem hlavne solarama

Celkove budeme mit 2 (2x195 WHp) solary s MPPT regulatorem. Hrubym odhadem pocitam, ze vzhledem k tomu, ze je budu mit namontovane v horizontalni poloze budou mit cca 50% ucinnost a ze slunce bude svitit cca 5 hodin denne. Pokud by se tyto predpoklady splnily tak bych z nich dostal cca 80 Ah denne. Ovsem je jasny ze je to jen odhad (zejmena na zaklade ruznych zkusenosti co jsem se docetl na zahranicnich forech) a skutecnost bude jina. Ale jen praxe ukaze jak moc jina a jak moc se mylim :D
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon pro 17, 2012 2:49 pm

Byla by lepsi jedna velka, to muze byt problem s vyvazenim lode, kdyz je mala. Jestli to bude v lodi porad a nebo to budes casto vyndavat. Take tam neni jestli to jsou gelovky a nebo AGM. Ja bych bral AGM.
Kolik Ah bude hodne zalezet jake mas moznosti nabijeni. 80Ah je uz dost velka spotreba. Ale pokud budes kupovat, tak radsi vetsi, je to lepsi volba, jak neco dokupovat a pribastlovat.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 506
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pon pro 17, 2012 3:10 pm

To je jasny.

Ja ted hledam hlavne pro a proti jestli pouzit "skutecne" trakcni baterie (Trojan) a nebo jit do trakcnich od Varty, pricemz sam vyrobce je oznacuje jako "leisure" tedy pro volny cas a a rekreaci. Tim se obecne mysli jak jsem psal vyse vikendy plus obcas nejaka tydeni dovolena. Tedy jiny rezim nez je chceme pouzivat my - my je planujeme pouzivat denne rekneme cca 3-4 mesice za rok.

Pokud mrknete na zahranicni fora tak baterie Trojan T-105 jsou velmi castou volbou pro cruising z duvodu nejlepsiho pomeru cena/vykon.

Takze ted resim jestli jit do Varty s tim ze velmi pravdepodobne odejde po cca 2-3 letech a nebo jit do neceho jinyho co by melo vydrzet vyrazne vic.

Protoze je zde dalsi otazka, jestli za 2-3 roky nebudou baterie nekde jindy, napr. jestli se vic nerozsiri baterie LiFePO4 apod. :?
Uživatelský avatar
cechura
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 72
Registrován: čtv bře 01, 2012 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod cechura » pon pro 17, 2012 4:52 pm

Pro kamaráda jsem obchodně řešil trakční baterie do člunu. Po vyzkoušení baterií 2 jiných značek šly nakonec do člunu baterie Trojan.
Z 2 zmíněných jiných značek z akumulátorů v cyklu dobíjení stále odcházely citelné i viditelné výpary.
Jelikož se jednalo o vestavbu do hliníkového člunu Marine a nikdo nechtěl riskovat naleptání nebo oxidaci hliníku kyselinou,
byl Trojan jasná a zatím po 4 letech bezproblemového provozu asi i dobrá volba.
Naposledy upravil(a) cechura dne pon pro 17, 2012 6:29 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon pro 17, 2012 6:28 pm

Dodo, kompresorová chladnička bere 3A ak beží na plný výkon, v praxi je to podstatne menej. Záleží ako často do nej lezieš, ako často tam rveš teplé veci a kde je umiestnená. Ale 3 A, to je maximum. A aj ten počítač si nejako nadhodnotil, sa mi zdá :D
Ja by som kyselinku do lodi nedával. Okrem Varty a Trojana sú predsa aj iné baterie, čo tak Exide?
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon pro 17, 2012 9:50 pm

Z AKU typu AGM nebude vytekat kyselina. To ze alternator da 60A, 100Ah baterka nesnese. AKU by bouchnout nemel, maji pretlakove ventily. Pokud z bezudrzboveho jdou vypary, to je spatne. Lepsi nabijecky s vetsim proudem maji i teplotni sondu ktera se lepi na AKU. Ten proud nemusi byt vzdy 1/10 kapacity. Je potreba zkusit na WEBu vyrobce najit katalogovy list a tam je vse napsano. Prodejci toho udavaji mene.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon pro 17, 2012 10:19 pm

Ja idem s 15 A altíku na 18 A batériu, AGM. Pri velkej a drahej batérii a dlhodobom pobyte na lodi by som kúpil automatickú rychlonabíjakčku s reglerom. Stojí to asi 150 euro a šetrí to batériu a urýchluje nabýjanie a zároveň umožní nabyť batériu naplno. Čo je inak problém.
david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon pro 17, 2012 10:27 pm

a čoto také 18A batéria?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon pro 17, 2012 10:28 pm

To také nič 8)
david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon pro 17, 2012 10:29 pm

Denis píše:To také nič 8)


no esli 18 Ah, tak to je tak manželce na vibrátor
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon pro 17, 2012 11:16 pm

A čo by si chcel na motorovej piroge, há? Na večerné osvetlenie kajutky ledkami a sem tam menič na nabíjanie foťáku. Dôležité je, že to nabíjam s 15 A altíku aj niekolko hodín, lebo samozrejme zabudnem odpojiť j kábel a ešte sa nič nestalo.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 506
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » úte pro 18, 2012 8:16 am

Denis píše:Dodo, kompresorová chladnička bere 3A ak beží na plný výkon, v praxi je to podstatne menej. Záleží ako často do nej lezieš, ako často tam rveš teplé veci a kde je umiestnená. Ale 3 A, to je maximum. A aj ten počítač si nejako nadhodnotil, sa mi zdá :D


Denisi, to mas jiste pravdu, ale me prijde lepsi system dimenzovat na max. predpokladanej odber nez napr. na prumernej. Lednicku sice pocitam na max. vykon ale ne cely den, jen 10 hodin. To vychazi z nejakych ze zkusenosti lidi co jsem se ruzne docetl. Pokud by to bylo min tak budu jen rad a budu setrit baterky. ;)

Denis píše:Ja by som kyselinku do lodi nedával. Okrem Varty a Trojana sú predsa aj iné baterie, čo tak Exide?


Ano, jsou i jine, napr. Exide dela vyborny startovaci baterie. Ale trakcni me zatim nepresvedcili.

Pro ty koho to zajima doporucuju si precist si zajimavej clanek od pana Sterlinga co vyrabi zname nabijecky a regulatory nabijeni.

What is the best battery to use for an auxiliary charging system?

Je to sice anglicky ale kdo nevladne anglictonou muze skusit google translator
http://www.sterling-power.com/support-faq-2.htm

...ten naopak kyselinove doporucuje. Samozrejme zalezi na zpusobu pouziti a ruznych omezujicich podminkach.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2128
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte pro 18, 2012 9:46 am

Mate nekdo zkusenosti s provozem lednicky 10 hod/den a to kazdy den. Tak lednicka kdyz ji zapnes pojede zase nejaky cas na plny vykon. Jak to trva dlouho nez zacne vypinat ? Kazdy den lednicku cistit. To potom nevypada ze se pouziva na uschovu potravin.

Denis k tomu nabijeni mas nejaky regulator a nebo uz je soucasti motoru? Nejspis ano, jinak bys AKU znicil. Te baterce by nabijeci proud 15 A baterce 18Ah ublizil, pokud by se to nabijelo delsi dobu. Ten proud je u kazdeho uzavreneho AKU stanoven tak, aby se to plynovani pri nabijeni zase dokazalo rekuperovat zpet do elektrolitu. Kdyz to nezvladne tak to zacne unikat ven a AKU vysycha. Pokud pri nastartovani tece chvilku proud 15A a AKU neni vybity, tak mu zacne rychle stoupat napeti a regulator proud pri dosazeni napeti 14.1V proud snizi. Mas tam zapojeny ampermetr?

Jak to maji udelane na lodich z charteru? Tam AKU vybijete na doraz a potom se nastartuje motor a nabji se.
To by chtelo mit regulator ktery omezi proud do AKU na proud povoleny k nabijeni. Maji to?

Jak jsou na tom regulatory v novych autech ? Omezuje to proud do AKU. Kdyz jsem si byl kupovat novy AKU do S105, tak jsem chtel lepsi AKU a rekli me, pane ten rugulator co mate v te S105 by te baterce ublizil. Prepetim asi ne, tak jedine proudem pri nabijeni. Ten kyselinovy AKU snese lepe.

pred lety jsem byl na skoleni, kde lidi z CKD Praha rikali ze delaji specielni rychlonabijecky na AKU voziky a ten velky proud je umoznen tim ze v kladne pulvlne tece velky nabijeci proud a v zaporne pulvlne se vybiji 1/10 nabijeciho proudu a to omezilo plynovani. Tak to delali u AKU ve stovkach Ah a klasickych s kyselinou, nebo louhem.

Co jsem si vyzkousel, tak startovaci AKU da mene Ah, tak 30-40% Ah nez stanicni AKU, do doby kdy pristroje na 12 uz nebezi. Pritom auto ( na benzin ) v pohode nastartuju. Startovaci AKU je delany na velky startovaci proud a stanicni AKU zase na mensi proud, ale drzi vyssi napeti. Tak kde je startovaci AKU dobijene vic, nez je spotreba z AKU to nepozname. S AKU co neutahne treba TV nastartuju benzinak, disel uz ne, ten potrebuje na start vetsi proud.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů