Akumulátor - výběr

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

david
moderátor
Příspěvky: 5873
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte pro 18, 2012 9:58 am

hahaha, mně, stejně jako pana Sterlinga, potěší, když někdo říká totéž co já. :lol:

Nedávno jsem tu totiž někde psal, že deep cycle a fast charge jsou termíny z říše růžových snů výrobců a reklamních keců prodejců baterek, a z toho měl rozepři :whist:
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » úte pro 18, 2012 10:00 am

Beda píše:Mate nekdo zkusenosti s provozem lednicky 10 hod/den a to kazdy den. Tak lednicka kdyz ji zapnes pojede zase nejaky cas na plny vykon. Jak to trva dlouho nez zacne vypinat ? Kazdy den lednicku cistit. To potom nevypada ze se pouziva na uschovu potravin.


Takhle jsem to nemyslel, to je nedorozumneni. Lednicka je samozrejme zapnuta a pouzivana porad, 24 hodin denne, ale kompresor bezi jen kdyz vzroste teplota nad nastavenou mez a je treba nachladit. Takze ve vysledku odebira proud treba jen 10 hodin za den (takze napr. 30 minut bezi bezi a chladi, 40 minut nebezi a tak porad dokola)
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » úte pro 18, 2012 10:42 am

Davide, muzes prosim napsat co za typ, znacku a jakou celkovou kapacitu baterek mas na lodi ty a jak jsi s tim spokojen ? ...protoze ty je urcite pouzivas v mnohem narocnejsim rezimu nez jen "leisure" ;) ...takze tvoje zkusenosti a postrehy budou urcite hodne uzitecne.

Diky
dodo
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte pro 18, 2012 11:15 am

Ono sice na kapacite zalezi, ale rozhodujici je jakou mas moznost nabijeni. To je rozhodujici. Je potreba mit v nabijeni prebytek. Jak ho mas nedostatek, tak musis regulovat spotrebu. Od moznosti nabijeni musis vychazet. Ta velka kapacita ti jen pomuze preklenout cas kdy nemuzes nabijet a nebo jen omezene. Zalezi jake jsou moznosti, motorak, plachetnice, kotveni v marine s proudem, v zatoce bez proudu.

Jinak i tech 10hod. x 3A je 30 Ah a to muze byt spotreba zbytku lodi na nekolik dni, pokud neni nacpana elektronikou. Na to je dobry ten regulator Neosolar, ktery pocita spotrebovane Ah a kWh a ziskas prehled o spotrebe. Skoda ze neumi ukazat kolik Ah doda solarko, to by ukazalo jake jsou ztraty. Ono i kdyz dodas do AKU 100 Ah, tak se neco ztrati, nebude to take zanedbatelne.
david
moderátor
Příspěvky: 5873
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte pro 18, 2012 12:09 pm

Na počítadla Ah a podobný aparáty se klidně můžeš....víš co,že?

ty ti totiž neřeknou nic o stavu baterky jako takový. Poklud si opatříš voltmetr kterej nekecá, tedy 1%, bohatě stačí, když se budeš řídit tabulkou dole a pokud možno nedopustíš napětí pod 12,2V, minimálně dopustíš 12,06 a nikdy nedopustíš 11,9 a míň.
Měří se bez odběru / nebo aspoň 3 hod po dobití.

A pokud se ti přihodí, že baterku opravdu vytlučeš pod 12 - 11,9V a míň, musíš ji pokud možno ještě ten den nabít. Ale stejně tě nebude mít vůbec ráda.

Nabíjet proudem 1/10 - event. 1/5 kapacity x 110% času a když už musíš rychlonabíjet, tak max 1/3 . Když to všechno budeš aspoň trochu dodržovat, budou baterky fungovat.

12.65V / 100%
12.45V / 75%
12.24V / 50%
12.06V / 25%
< 11.89V / 0%

Dodo, startovačkY jsem měl 9 – 10? let jedny Akumy – malej zázrak, teď už asi půl roku Bannerky. Na baterky na svícení bych se musel podívat, už tam leží taky tak 6 let, kdo si to má pamatovat.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte pro 18, 2012 1:06 pm

Akumulátor
www.volny.cz/elcar.brno/Poradna/akum.html
Ampérhodinová (proudová) účinnost akumulátoru je asi 90%. Ztráta je způsobena jednak vnitřním vybíjením, jednak spotřebou elektrické energie při elektrolýze ...

Důležité pojmy - Honoris a.s. - Autobaterie Brit, Exide, Monbat …
www.honoris.cz/dulezite-pojmy
Napětí baterie v průběhu vybíjení pochopitelně průběžně klesá, limitní hodnotou kapacitní zkoušky je pak 10,5V. Při testování kapacity starší baterie je dle ...
Tady maji i nabijecku ktera umi od 40Ah do 1500 Ah. To je dane rizenim nabijecky mikroprocesorem, ktera pozna podle krivky rustu napeti jeho kapacitu a podle toho upravuje nebijeci proud.

sotistikovaná plně automatická 12/24V nabíječka MXTS 70
Kód zboží
CTK.MXTS70
Kategorie
Pro osobní vozy a veterány (12V/6V)
Cena s DPH
31 186,– Kč

to pise googl

Jinak i to mereni bazmekem co pocita Ah ukaze v jakem stavu baterka je. Tam je nastavena mez kam se to muze vybit tak aby to neposkodilo AKU. Jiste k tomu jde dojit i merenim. delavala se driv kapacitni zkuska vybijenim stalym proudem do zateze z posuvnych odporu, nastavoval se porad stejny proud a merilo se napeti kazdou 1/4 hodinu, tim byl pod kontrolou i proud a mohlo se to soupakem regulovat. Dnes se to pripoji na krabicku a ta potom ukaze vysledek

Jak Davide pises nabijet
proudem 0.05 kapacty doporucujou jako prevenci pred sulfataci desek Pb AKU. Tomu AKU vybiti na 2 V neuskodi, ale nesmi se vybity AKU nechat dlouho bez nabiti. Nepisou jak dlouho, predpokladaji ze se dobije behem kratkeho casu.

>A pokud se ti přihodí, že baterku opravdu vytlučeš pod 12 - 11,9V a míň, musíš ji pokud možno ještě ten >den nabít. Ale stejně tě nebude mít vůbec ráda.


Pri tech 12.2V v AKU zustava jeste hodne, az bude sezona pomerim to. Ale budou to desitky % Ah.

>Nabíjet proudem 1/10 - event. 1/5 kapacity x 110% času a když už musíš rychlonabíjet, tak max 1/3 . >Když to všechno budeš aspoň trochu dodržovat, budou baterky fungovat.

Nabijet uzavrene AKU 1/3 urcite povede k jejich trvalemu poskozeni, pokud se nepouzije specielni rychlonabijecka a ty jsou v cene desitek tisic, na velke proudy. Abych dobijel gelovku 100 Ah 33 A jsem nezkousel, nechci riskovat.

k te tabulce

12.65V / 100%
12.45V / 75%
12.24V / 50%
12.06V / 25%
< 11.89V / 0%

urcite v te kapacite a poklesu napeti pouzitelne pro napajeni jsou startovaci AKU tak o 40-50% horsi nez stanicni baterky. Mezi nima budou trakcni AKU, ty jsou take delane na zatizeni vetsim proudem, nez stanicni.

Staniční baterie - standbyenergy.cz
www.standbyenergy.cz/
prodejce staničních Pb a NiCd akumulátorů.
http://www.standbyenergy.cz/7-produkty

Tady je pekne popsany rozdil startovaci AKU a trakcni AKU
http://sdeleni.idnes.cz/co-jsou-trakcni ... deleni_ahr
david
moderátor
Příspěvky: 5873
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte pro 18, 2012 2:31 pm

Bédo, nepíšu nabíjet 0,05, ale až 1/5, tedy jednou pětinou kapacity.

o sulfataci se furt vedou diskuze, jestli jí to pomalé nebo případně pulzní nabíjení zastaví, zpomalí nebo odstraní - a vypadáto jen na tahání pěnez z kapsy

AGM a gel nedávám, proto můžu nabíjet i 1/3.

když se podíváš na křivku hloubky vybití a poklesu počtu cyklů, pak je těch 11,9 už docela hodně velký pokles životnosti - +- 50% :hmm: :hmm: :hmm:

rozdíl mezi start a trakční baterkou je pouze v konstrukci, velikosti a tloušťce desek. elektrochemicky je to jedno a totéž.

každopádně tato diskuze je o tom, jakou baterku dát a co s ní dělat, aby chvíli vydržela.

takže já jsem pro otevřený olovo, jako pan Sterling :lol: , a používat ji jak píšu výše.

a pokud jsou k mání trakční, ale opravdu trakční, tak není co řešit :whist:
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte pro 18, 2012 5:35 pm

Jasne, ja jsem slabej v matematice...... Doporucuje se nabijet 1/10 kapacity. Proti sulfaci desek by melo pomoc dlouhodobe nabijeni, tak teda 1/20 kapacity. Pisou nekolikrat za sebou. To nic nestoji, jen to chce merit proud a ten srazit do serie zapojenou autozarovkou.

Oni se delaji i AKU kterym rikaji ze jsou se snizenou udrzbou a tech se voda doporucuje dolevat i kdyz to byva nekdy pod nejakym deklem a v knizecce co k tomu davaji nic nepisou. Ty by to nabijeni vetsim proudem a voda se vyvarila, sla by dolejt.

U tech utesnenych AKU jako jsou gelovky a AGM par lidi zkouselo vodu dolejt ( take to miva sroubeni ) ale bez uspechu. Nekde jsem narazil i na graf, kde se do nabijeni a zivotnosti promita i teplota okoli gelovek.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte pro 18, 2012 6:07 pm

Na plachetnici, ktorá je skoro celý rok vyviazaná v prístave a len občas ide von, si môžu dať batériu akú chcú, hlavne aby dlho vydržala a bol dobrý pomer výkon-kvalita/cena. Pri plachetnici na plachtenie, kde sa predpokladajú náklony, často večšie ako doporučovaných 22 stupňov, by som dal/dám batériu s uzavretým cyklom, ja osobne som rozhodnutý pre AGM , jednu asi 150 AH na prevádzku a jednu 100 Ah na kotevný vrátok / 700W/. Dobíjanie plánujem len lodným motorom, alternátor má tuším 40 A. Ak by išiel na plný výkon, tak batérie budú nabíjané prúdom cca1/5 kapacity batérií. Ak nepôjde altík na plný výkon, tak to bude niečo medzi 1/5 a 1/10. Ak sa ukáže nutnosť tie dve batérie nenabíjať spolu, tak ich oddelím prepínačom. Do alternátoru /Bosch/ som dal regler určený na nabíjanie geloviek a AGM, dáva 14,7 V. Za altík som dal diodu, ktorá rozbočuje na štrartovaciu a prevádzkovú batériu. Strata na diode by mala byť menšia ako 0,2 V.
Predpokladám, že denne by som štartoval motor na cca 1-1,5 hodiny, čo predstavuje bežné zakotvenie a odkotvenie a príjazd- výjad z kotviska. Denne teda miniem asi 1-5 -2 l nafty, teda max.5 eur a okrem manévrov s loďou na motor dostanem do batérií asi 50 Ah, čo predpokladám by malo stačiť na prevádzku. Uvažujem chladničku /max 3 A/h, v praxi počítam 1A/h, takže 24 Ah/deň, počítač max. 1 hod, niečo málo prístroje, kotevné svetlo je LED a osvetlenie vo vnútri tak isto. Hrkotanie kotevným vrátkom 10 min denne, to je asi 10 Ah. Teda ku predpokladanej skutočnej spotrebe mám v batériách asi 3-4 dňovú rezervu, s tým že batérie stále nie sú na nule. To eliminuje nutnosť štartovať každý deň, stačí každý štvrtý, potom samozrejme musí vrčať trochu dlhšie.
Ak budem na lodi tri mesiace a každý deň miniem na naftu 5 euro, tak to bude max 450 eur. Ak predpokladám, že na manévre by som aj tak minul mesačne 40 l nafty /overené praxou na čartrových lodiach velkosti do 37 stop/, tak nabíjanie batérií vyjde na cca 220 eur za celý pobyt 3 mesiace.

Ak by to nestačilo, tak je možné kúpiť výkonnejší alternátor. Ak by som používal hojne el. autopilot, potom by som neváhal a montujem fotovoltaiku.
david
moderátor
Příspěvky: 5873
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 232
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte pro 18, 2012 7:36 pm

Denisi, šedá teorie, zelený strom života. :lol:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte pro 18, 2012 7:43 pm

Na začiatku je predpoklad, potom vyhodnotenie, nakoniec korekcia, ak je treba.
Najkrajkrajšie na tom je, že za svoje si môžem šedivieť kolko chcem. 8)
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » stř pro 19, 2012 2:37 pm

Denis píše: Za altík som dal diodu, ktorá rozbočuje na štrartovaciu a prevádzkovú batériu. Strata na diode by mala byť menšia ako 0,2 V.


Ja budu mit taky oddeleny startovaci a provozni baterii, ale pro nabijeni je propojim bateriovym propojovacím relé ktere ma oproti diodam vyhodu ze ubytek je nulovy. :good:

V popisu pisou:
Bateriový propojovač automaticky spojí paralelně baterie pokud napětí na baterii dosáhne nastavené úrovně (což v praxi znamená, že baterie je nabíjená) a rozpojí baterie, pokud napětí klesne pod nastavenou úroveň (baterie přestaly být dobíjeny). Cyrix také rozpojí baterie při přepětí, například když dojde k poškození nabíjení. Hlavní využití je tedy například v karavanech a lodích, kde jsou dvě baterie, jedna startovací a druhá napájecí. Baterie budou spojeny při nastartovaném motoru a rozdělené v době stání.



vice se pisou napr. tady:

http://www.mulac.cz/propojovace-oddelovace/cyrix-i-12-24v-120a-bateriove-propojovaci-rele.htm

...ale asi to bude o neco drazsi reseni (stoji 1150 Kc) nez pres ty diody co psal Denis.

dodo
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř pro 19, 2012 5:10 pm

Pokud bys chtel pouzit pri vybiti startovaciho AKU, tak pisou ze lze pripojit druhou. Ale ma to dost maly proud na startovani, toho baypassu. Take pisou jen 5 sec. Potom to nechat vychladnout a to muze byt nekolik minut. Takze bych ten plus propojil primo dratem na startovani.
Uživatelský avatar
SAKO
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 41
Registrován: sob bře 16, 2013 1:00 am
Reputace: 10

Příspěvekod SAKO » stř dub 17, 2013 7:46 pm

Dobry den vsem. Vyresil jsem tady zdarne lednici a vodoinstalaci, ted doufam, ze to budou uz jenom autobaterie.
Je to na Hausbot, uz dost velky, spotreba bude zhruba tak 50Ah na den, spis min, ale nekdy malinko vic. Jezdim tam vetsinou jenom vikendy, obcas pres tyden, ale to prijdu vecer, ani nezapinam lednici, jenom diodove svetla, takze temer nic. Chci tam dat kolem 700Ah. Mel jsem v planu trakcni Varta 4x 180Ah, cena zhruba 17 000. Ale s tim uz asi koncim, vsichni mi rikaji, ze je to blbost a jsou to sunty.
Jsou mi doporucovany AGM , napr. Varta 150Ah by pri koupi 4ks - 600Ah stali kolem 30 000.
No a pak Trojan, ze pry vydrzi neskutecne moc a z udrzbovych kyselin nejlepsi volba. Cena vyjde stejne jako Varta AGM.

Staci mi tech 600-700Ah? Co by jste doporucili Vy? Je to drahe, ale uz se neda delat nic, koupit to musim. Kdyz bude nutno, dokoupim jeste jednu 150 ah, at to je 750Ah, to uz musi byt dost. Radsi to predimenzuju, at se nevybiji hluboko. Budou tam 2 panely po 240W, ale spis 2x 280W. Je to na dobre ceste za 4800 za panel. Regulator tento
http://eshop.neosolar.cz/mppt-solarni-r ... 520-1040wp . Baterie budou pod predni palubou, jde mi i o to, jestli tam ty udrzbove Trojan muzou byt z duvodu bezpecnosti. Vite, jako to na Hausbotu vypada, hodne mista, ale v lete je tam dost teplo. Ale neni problem tam dat odvetravani ventilatorem 12V.

Je to dost velka investice, takze se ptam, kde muzu, ale vetsinou kazdy radi jinak. Dekuji moc.
Uživatelský avatar
Reno
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 73
Registrován: čtv črc 28, 2011 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Reno » stř dub 17, 2013 8:24 pm

Ahoj,tady máš odkaz na baterie,kde Ti i poradí http://www.battery.cz/olovene-trakcni-b ... volny-cas/
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř dub 17, 2013 9:02 pm

Batérie Trojan sa tu už preberali a všeobecná zhoda, že sú pravdepodobne najlepšie. Na Hausbote neriešiš náklony, tak ber Trojan.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2303
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 43
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » stř dub 17, 2013 10:03 pm

Na umisteni a odvetrani baterek v lodi je nejakej predpis, ne?
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv dub 18, 2013 9:05 am

Pokud jsou baterky tesne, odvetravat neni potreba. Ja mam baterky HAZE AGM 2 x 100 Ah. Najdes je na WEBu Bateria Slany. Myslim ze by ti mohlo stacit mene. Pokud tam budes jezdit jen na vikend a budes mit soloarko, taktpo dobije. Ted jsme u standy zkouseli solarko 110Wp a davalo 6A ze solarka a do AKU 7.5A.
Tak radsi kup ten regulator MPPT. Zacal bych 2 x 100 Ah a uvidis jak to pujde, prikoupit muzes vzdy.
Nejses na mori, abys toho tolika potreboval.. Prikoupit dalsich 100 Ah muzes vzdy
Zkus jim napsat, oni jezdi na setkani radioamateru a tam maji velkou slevu i o 75% davaji zaruku 24 mesicu
Prvni vikend v kvetnu budou v Holicich. Napis jim a zeptej se kam pojedou v brzke dobe. Rikaji ze je to v ramci reklamy.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » čtv dub 18, 2013 9:42 am

Ty trakcni Varty profesional mi rozmluvil i sam prodejce :? - prej to jsou stejny baterky co driv delali pod oznacenim Hobby a pak je zacali znacit Professional :-( Prej vydrzej tak 250-300 cyklu a konec:-(

Pak jsem chtel koupit ty Trojany - to jsou podle vseho super baterky - jenze jsou konstruovane vylozene na trakci - tedy pro pouziti ve stylu doplna nabit a vybit (jako u elektro clunu, glfovych voziku apod). Prej vydrzej az cca 1500 cyklu. Jenze co jsem se docetl tak protoze jsou zaplaveny meli by se cas od casu (pry minimalne jednou za mesic) nechat "probublat""- tedy nabijet vyssim nez plynovanim napetim. U techto baterek pry cca 15.5V. Je to pry pro to aby se elektrolyt poradne promichal, jinak pry taky casem ztraci kapacitu. No a protoze ja chci mit dobijeno prevazne solarama tak se toho blbe dosahuje - tech 15.5 V solarni regulator neumi.

Tak jsem nakonec sel do baterii Hoppecke ktere jsou udajne specialne konstrulovany pro pouziti v ostrovnich solarnich systemech. ...tedy casty odber i z ne plne nedobite baterky a dobijeni i ne zcela vybite baterky.

http://eshop.neosolar.cz/fotovoltaika/solarni-baterie/

Jsou teda drazsi ale pri vybijeni 30% kapacity udavaji ze vydrzi az 2500 cyklu, pri vybijeni 50% pry 1500 cyklu - takze by se to melo ve vysledku vyrazne vyplatit

dodo
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2095
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 39
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » čtv dub 18, 2013 1:08 pm

mám taky Hopecke a držej neskutečně Dva roky stály venku na dešti,mrazu jen tak hozené pak jsem je dostal já a dal do lodí a drží a jsou na všechnou jak trakce tak solár i na start.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát dub 19, 2013 10:57 am

Já měl na chatě gelovky VARTA 64 Ah, 5 let staré po 500 kč a dalších 5 let to sloužilo.
Čím modernějsí AKU, tak tím šetrněji je s tím potřeba zacházet. Chce to nabíječku a regulator pro ten typ AKU.
Ten regulátor Neosolar na nastavení pro klasiický, kyselinový AKU, pro AGM a gelovku. To špatné nabíjení AKU dost zkrátí život. Třeba u gelovky je důležitá i okolni teplota, třeba 25 stupnu uz zkrátí životnost. Dnes se nechá na google najít list AKU u výrobce, to se někdy dost liší od toho co udává prodejce.
AKU které jsou těsné nabíjet jen 1/10 proudu co má Ah. Jinak začne unikat plyn z AKU a tím se vysušuje.

Mam ted 2 x 100 Ah
http://eshop.bateria.cz/olovene-akumula ... 100fa.html
Nejsem si jistý tím typem, ale podle obrázku je to ono. Nabíjím je jen solárkem a mám je 5 let. Bylo to vyrobené v Anglii.
Na setkáních radioamatéru je prodávají v akci, tak za 1/4 ceny a mají tam nekolik podle kapacity v Ah. Většinou se po nich jen zakouří.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1654
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát dub 19, 2013 11:13 am

Nechci se míchat do diskuze s bateriema. Nemám vůbec co radit.

Já osobně beru baterie jako spotřební materiál. Raději dnes koupím levnější, i s tím, že mi vydrží třeba jen 5 let, než dát 3x tolik za baterie, který snad vydrží 10 let. Jaký je riziko, že mi je nějakej "...nechci říct cigoš...:-)" ukradne a dá do sběru? Jaká je možnost, že za 3 roky budou baterie levnější, budou jiný technologie, budou lepší atd. ?

Koupil bych nějakej průměr (třeba ty Varty) a neřešil bych to. Já bych šel do bezúdržbových, abych nemusel řešit odvětrávání a korozi způsobenou výpary.
Uživatelský avatar
Boborobo2
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 22
Registrován: čtv kvě 10, 2012 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Boborobo2 » pon srp 05, 2013 5:39 pm

Potreboval by som poradiť chcel by som si kupiť jednu duálnu baterku len neviem aku silnu,mám na lodi Hondu bf30 s dobíjaním 6A,na štartovanie tohto motora potrebujem min 65AH baterku , ale mám tam aj elektromotor ktorý používam na krátke presuny pri rybačke asi tak hodinu má odber 26A ,312W.,Poraďte mi prosím niekdo akú baterku AGM alebo obyčajnú duálnu, aby som nemusel vláčiť dve aj trakčnú aj štartovaciu .
Ďakujem!
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv srp 08, 2013 3:40 pm

Našel jsem dobře uložený navod k regulátoru MPPT Tracer 1206RN.
Je dělaný na nabíjení olověných AKU a to klasicke kyselinové dolévané, AGM a gelové. Podle AKU se to nechá v menu nastavit. Má to tři fáze nabíjení, objemové nabíjení, zvýšené nabijení /vyrovnání/ a plovoucí nabijení

Objemové nabíjení = v této fázi napětí AKU nedosáhlo zvýšeného napětí a dostupný solární
výkon se používá k dobíjení AKU

Vyrovnávací napětí = gelový nemá, utěsněný 14.6V, dolévaný 14.8V
tady je vidět že gelovému yvýšené napětí nedělá dobre.

Zvýšené nabíjení = když je AKU dobit na nastavenou hodnotu zvyšeného napětí, je
regulace stálého napěti používána k zamezení zahřívání a
nadměrného plynovaní.
Fáze zvýšeného nabíjení trvá 120 minut a pak přechází do fáze
plovoucího. Pokaždé když regulátor zapne /asi ráno/ a nedetekuje ani
přepětí a přebití, nabíjení vstupuje do fáze zvýšeného nabíjení.


Nastavuje se tam i kapacita AKU, tak podle toho řídí regulátor nabíjení.
Takže když koupíte ten kufr co má i regulátor, tak se tam musí dávat stejný typ AKU, samo že se může dát větší kapacita v Ah.

Také je tam křivka učinosti ( VNITŘNÍ ZTRÁTY ) kdy nejvyšší učinost je při výkonu

95.5% při 40W
92% při 130W

Graf o kolik se zvýší výkon v závislosti na napětí ze solárka tam nemají.

Takže nejde o to jaké relé je, jestli ze Š105 a nebo z Mercedesu, je potřeba mít regulátor co k tomu AKU pasuje. Š105 měla nalévané AKU a k tomu byl postaven regulátor. Nové auta mají bezůdržbový a k tomu postavený regulátor. Ty regulátory z auta a i motoru z lodě nepújdou nastavit podle typu AKU. Nejcitlivější jsou gelové AKU. AKU AGM má malej vnitřní odpor a tak auto nastartuje. Dal bych tam pro jistotu o nějakou desítku Ah větší AKU.

Ke každému typu AKU je jiná nabíjecí křivka a špatně zvolený regulátor se podepíše na životnosti. Už tady bylo psaní....tenhle AKU nekupuj, nevydrží, ale už se nezjištovalo jestli to nebylo špatným typem regulátoru, špatným nabíjením.

Takže k nabijení z lodního motoru by volba AKU měla vycházet z toho jaky tam má být. Staré nejspíš dolévané, nové bezudržbové. Když tam měl být třeba 70 Ah nalévaný, tak bezudržbový bych dal 100Ah a víc.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9304
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 177
Kontaktovat uživatele:

Re: Akumulátor - výběr

Příspěvekod Libor » ned čer 19, 2016 7:54 pm

Tak mě letos čeká výměna servisních baterií. Mám v lodi 3ks baterií Biltema, podle velikosti asi kolem 70-75Ah.

Přečetl jsem celé vlákno i sousední vlákno o Lithium feritových co založil Denis.

Že bych byl chytřejší než předtím nemůžu říct.

Myšlenka byla dát tam to nejlevnější co se tam vejde...investice kolem 5.000,- Tj. NoName startovací...

U takové investice zpravidla uvažuji poměr cena/výkon....U baterií mi to bohužel komplikuje parametr životnost a ten je závislý na způsobu použití a péči o baterie.

Při hledání dalších informací jsem narazil na sestavy pro FV elektrárny. Použití baterií na lodi jsou téměř stejné jako u FV el.

Akumulace při dostatečném svitu a vybíjení při nedostatku. Bohužel někdy až hluboké.

Pak jsem si řekl že to musí být minimálně trakční, nebo duální (DP= dual purpose), nebo DC = deep cycle.
Nárůst ceny není až tak zásadní při vhodném výběru.

Po přečtení vlákna jsme alespoň měl tipy na některé značky, případně kterým se vyhnout. Díky Dodo.

Po trakčních jsem došel až k AGM a gelovým bateriím. při stejné velikosti lepší výkony, více cyklů..cenový nárust ještě ujde.

No nakonec jsem zkoumal LiFePO4. Bohužel enormní nárůst ceny není jednoduše odůvoditelný. Kdyby to s násobkem ceny mělo stejný nárůst životnosti...proč ne. Ale kdo osobní má zkušenost? Kdo je v lodi má a může říct co to skutečně vydrží. Píšou více min. 10 let... 2000 - 8000cyklů.
No nevím.
V mé kapacitě bych musel koupit cca 3x 60Ah. V nejlevnější variantě jsem je našel zde
http://eskutr.cz/cs/lifepo4-bateriove-p ... v40ah.html

Což je cca 30.000,- A kdoví kde budou technické možnosti za 10 let, nebo se produkce i díky Teslo zvýší natolik, že klesne jejich cena.

Takž opět návrat na začátek. nějaké levné trakční.

Ve většině případech v případě nákupu je potřeba zvážit i cenu dopravy díky váze.

Zbývá mi tedy koupit zde co nejblíže. Nebo pokud možno co nejblíže u maríny kde stojí loď.

Do finálního výběru jsem nakonec zvolil i díky nulovým nákladům na dopravu

a) trakční s vyšší kapacitou Tudor marine battery 12V 80Ah
Obrázek
při ceně 2800,-Kč asi dobrý poměr cena/ výkon

b) trochu menší kapacita ve variantě AGM: EXIDE DUAL AGM 60Ah
Obrázek

Exide celkem dobrá značka a cena 3500,_ za kus pro AGM slušná cena.

Ještě nevím.

Jaké baterie kdo máte v lodi? Má někdo LiFePOL baterie?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů