Akumulátor - výběr

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv říj 16, 2008 10:56 pm

tataS píše:Ten problém s provozem a nabíjením dvou rozdílných aku. (kapacitou) řeší třeba i u dodávek Fiat (Ducato) podvozek s kabinou
určených pro obytnou nástavbu. Mají aku 100Ah pro bydlení a startovací aku s omezovačem vybití. Při nabíjení má prioritu ta
startovací. Náhodou jsem na to přišel při studování prospektů k novým dodávkám Fiat a napadlo mě, že by to šlo použít i na lodi.


nepíšu o rozdílný kapacitě, ale rozně vysokým nabíjecím napětí. nabíjení více baterek jsme tu už probrali
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » sob říj 18, 2008 6:52 pm

Panove, pripadne i damy, opravdu nikde mi nedokaze odpovedet alespon na zakladni otazku zda pokud budu chtit baterie nabijet proudem o velikosti 4/10 kapacity zda musim pouzit startovaci baterie ci mohu pouzit trakcni. Vydrzi takove zachazeni i gelovky ci uzavrene baterie? Ne ze bych na odpoved tak moc spechal, zima je dlouha, ale potreboval bych se od neceho odpichnout co nejdrive. Dekuji moc za odpoved... :)
Jura
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 151
Registrován: sob úno 25, 2006 10:10 am
Reputace: 7
Bydliště: Brno, A-26 Tobago

Příspěvekod Jura » sob říj 18, 2008 10:04 pm

Místo odpovědí na tvé dotazy ti můžu popsat, co funguje na mé lodi, která je asi podobná té tvé.
Předem ale upozurňuji, že se nebudu pouštět do diskuzí, zda je moje zapojení to správně či nikoliv.
Mám 8 m plachetnici se dvěma trakčními bateriemi po 100Ah pro běžný provoz na lodi včetně ledničky. Pro zabudovaný Nanni diesel 10 Hp mám startovací baterku 50/60 Ah. Oba okruhy byly propojedy přes diodu, ale nebylo to provedeno správně a startovací baterka zpětně přes starter dobíjela trakční okruh a tak jsem diodu odpojil a vložil obyčejné spínací auto relé a tím oba okruhy po vypnutí motoru od sebe izoloval.
Dále mám na lodi solární panel 50W a spolu s alternátorem 60 A je naprosto dostatečný k dobíjení baterií bez nějakého výrazného omezování provozu. Přestože mám do systému připojenu i 6A dobíječku, tak tu jsem ji zatím prakticky nepoužil. Pokud jsme u moře, tak v marínách jsme jen vyjímečně a pro náš 2-3 týdení cyklus žádné dobíjení nepotřebujeme. Do marín tudíž jezdíme jen pro vodu a pro předpověď počasí.
Co se ještě týče zapojení elektriky, tak jsem se zpočátku obával toho, že solar nemá regulátor a standardně dobíjí při plném slunečním svitu 20V. Odborníky na elektriku jsem byl ujištěn, že se nemusím obávat neboť dobíjecí proud v tomto případě je poměrně nízký a k poškození trakčních baterii přebitím nehrozí. Zpočátku jsem ještě tedy nechával při delším opuštění lodě zapnutou ledničku, ale teď mám odzkoušeno, že to opravdu není nutné.
Gelové baterky mi pro mou loď turistického pojetí nedoporučili a já jsem s mými klasickými trakčními Vartami spokojen.
Přeji hodně zdaru s elektrikou a snad jsem ti trochu pomohl. Ahoj
david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » sob říj 18, 2008 11:55 pm

stefin píše:Panove, pripadne i damy, opravdu nikde mi nedokaze odpovedet alespon na zakladni otazku zda pokud budu chtit baterie nabijet proudem o velikosti 4/10 kapacity zda musim pouzit startovaci baterie ci mohu pouzit trakcni. Vydrzi takove zachazeni i gelovky ci uzavrene baterie? Ne ze bych na odpoved tak moc spechal, zima je dlouha, ale potreboval bych se od neceho odpichnout co nejdrive. Dekuji moc za odpoved... :)


A) normálně nastavená nabílečka nebo altík ti to stejne nepustí
B) kdybys šel na vyšší napětí, abys dostal ten proud, je po nabití nebezpečí vaření
C) je velmi důležité sledovat teplotu baterky, jinak to odnesou desky
Tak že si myslím, ale nevím, že to jde. Nicméně je potřeba ten dobíjecí cyklus sledovat a v případě dobití či při větší teplotě baterky ho přeřušit. Bude to na úkor životnosti.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » ned říj 19, 2008 8:36 am

Při rychlonabíjení je vždy největší problém hlídání teploty. Rychlonabíječky pro různé AA a AAA akum. mají čidlo teploty, které
vypne při jejím dosažení. U tohoto typu nabíjení zpravidla nedosáhneš plného nabití akum. Na http://kolman.info se o tom
dost píše.
Pro nabíjení 100A akum. 40A bys potřeboval (pokud pominu problém s teplotou) dosti velkou a těžkou nabíječku (okolo 15kg)
a také velmi silný zdroj napájení. Např. fa Güde u typu V 421 C pro aku. kapacity 20-700Ah váží 16kg, dává max 60A. Takovéto
nabíječky jsou již v kategorii profesionálních a používají se i jako pomocný zdroj startování a tak potřebují velký příkon. (U této
uvádějí příkon 8kw).
Jinak v nabídce fa www.uni-max.cz je třeba nabíječka s funkcí start START 320F s max nabíjecím proudem 30A s váhou 6kg.
To jsou ale automatické nabíječky, které si nabíjení regulují sami podle odběru akum. a tam rychlonabíjení nejde.
Ze začátku dávají do akum. větší proud, který postupně slábne. Toto zde již bylo popsáno.
Jako vůbec největší problém při rychlém nabíjení bych viděl zvýšenou produkcí plynů v akum., které jsou velmi silně
leptající vše okolo a bude problém zajistit okolí proti nim a případně je odvést ven. Také nebezpečí výbuchu je velmi silné a
případů výbuchů bylo hodně a ne vždy se šťastným koncem.
Problematika rychlonabíjení startovacích olověných akum. je dána optimálním režimem nabíjení a vše okolo dosti silně
snižuje životnost akum.. Nenašel jsem nikoho kdo by to měl vyřešeno a doporučil takový režim.
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » pon říj 20, 2008 7:40 am

Vidim, ze forum pracuje perfektne a ja dostavam potrebne informace. Dekuji moc TataS, david i uzivateli Jura. Pokud mohu informace, ktere jsem dostal pro sebe shrnout abych se ujistil, ze jsem vse spravne pochopil:
Nebudu schopen hlidat teplotu nabijeni, bezpecne odvadet plyny (TataS) a v podstate ani automatickou nabijecku nedostanu do pozadovaneho rezimu (david). Takze:
1, mohu pouzit trakcni baterie, kterym asi rezim pouziti v lodi svedci vice
2. nabijecka mi pro 2 x 100 Ah akumulatory staci o maximalnimk proudu cca 25A, totez muze dodavat alternator.
3. budu-li chtit nabit vice prudu za jednotku casu, musim pouzit akumulatory s jeste vetsi kapacitou, kde 1/10 proud je vyssi, silnejsi nabijecku i alternator
4. pouzity typ akumulatoru je asi na mne, pokud budu nabijet doporucenym proudem mohu pouzit stejne dobre gelovku i klasiku. Klasika je asi uprednostnovana (Jura). Pochopil jsem , ze jsou zde dva tabory: jedni jsou pro gelovku, jini uprednostnuji klasiku. Ktery tabor je silnejsi?

Uživatelský avatar
Jura
: ve Tvem popisu jsem nepochopil jak mas spojeny akumulatory pri nabijeni. Pises, ze je po ukonceni nabijeni odpojis od alternatoru. Znamena to, ze mas pri nabijeni spojeny vsechny tri baterie paralelne ? a pri provozu mas spojene paralelne obe trakcni baterie ? Ja jsem videl v katalogu od Vetusu, ze pouzivaji oddelovace baterii zapojene s MOSFET tranzistory (kvuli ubytku napeti na diode), netusil jsem ale, ze lze spojit baterie spolu jen tak paralelne, to by bylo moc fajn. A nebo jsem to pochopil spatne?

Uživatelský avatar
tataS
: odkaz http://kolman.info mi nefunguje, nemuzes jej opravit ?
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2358
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pon říj 20, 2008 8:04 am

Pro nabíjení by byla lepší nabíječka na 12/24V a akum. zapojit seriově na 24V. Pro používání může být zapojení vedle sebe + na +.
V obytných autech se většinou používá jeden velký akum. pro svícení a menší většinou pro motor a osvětlení auta. Ta druhá velká
by možná byla lepší s přepínačem aby běžela vždy jedna. Asi nejlépe to uváděl David.
http://www.kolmanl.info/
david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon říj 20, 2008 10:42 pm

tataS píše:Pro nabíjení by byla lepší nabíječka na 12/24V a akum. zapojit seriově na 24V. Pro používání může být zapojení vedle sebe + na +.
V obytných autech se většinou používá jeden velký akum. pro svícení a menší většinou pro motor a osvětlení auta. Ta druhá velká
by možná byla lepší s přepínačem aby běžela vždy jedna. Asi nejlépe to uváděl David.
http://www.kolmanl.info/


já bych do 24V a série nešel z důvodů:
-složitě přehazovat paralel na sériii -nebo stykač z vejtřasky - ALE TO JE JEN PRO ODVÁŽNÝ ELEKTRIKÁŘE
-předpokladem je stejná kapacia
-ředpokladem je stejná úroveň vybití
-během dobíjení bys stejně odebíral jen z jedné

lepší by byla nabíječka s vývody pro víc akumulátorů. té je jedno, jak je která baterka nabitá, ohlídá to elektronika, ale stejně bys je asi nemohl mít spolu zapojený - dostal bys pravděpodobně nabíječku do šlusu

pokud máš baterky zapojené trvale paralelně = jsou stejně vybité, stačí normální silnější nabíječka. já takhle několik let dobíjím tři 100 Ah najednou, nabíječka 40 A a nema problema :whist:

jo a co ten odkaz na kolmanla - to si mám koupit rogalo či co?. modely nestavím, mimo lodí, ale ty dělám v měřítku 1:1 :D
Naposledy upravil(a) david dne pon říj 20, 2008 11:01 pm, celkem upraveno 1 x.
david
moderátor
Příspěvky: 4719
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon říj 20, 2008 10:58 pm

[quote="Jura"]. Oba okruhy byly propojedy přes diodu, ale nebylo to provedeno správně a startovací baterka zpětně přes starter dobíjela trakční okruh a/quote]

protože těch diod ( mosfetů ¨) musí být co baterek. jedna na dvě jaksi nestačí
Jura
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 151
Registrován: sob úno 25, 2006 10:10 am
Reputace: 7
Bydliště: Brno, A-26 Tobago

Příspěvekod Jura » úte říj 21, 2008 12:30 am

To: Stefin
na lodi mám dva el. okruhy. Jeden startovací, kde je mimo baterky, alternátoru, starteru jen bilge pumpa a voltmetr pro prim okruh. Na druhém okruhu jsou dvě trakční 100 amp baterie (zapojené paralerně) se všemi spotřebiči, které na plachetnici vybavené na moře (ve standardu) jsou. Na lodi ale nemám el. vrátek na kotvu, který by jako jediný ospravedlňoval volbu zapojení baterií seriově a tím 24 V systém z důvodu příliš vysokého okamžitého odběru proudu při jeho funkci.
Tyto okruhy byly dříve navzájem spojeny diodou, což ale jak vysvětluje David nefungovalo. Protože nejsem elektrikář a jen mě tato problematika zajímá, tak jsem si koupil Boatowner's Mechanical and Electrical Manual, ve kterém je toto vše velmi pěkně vysvětleno. Teorie je jedna věc a praxe věc druhá a tak ještě bylo nutné se ptát elektrikářů. S vyjímkou pana Paslera z Prahy jsem se toho ale už moc nedověděl (resp. nic). Tak jsem dle doporučení výše uvedené knihy vyměnil diodu za obyčejné rele do náklaďáku za cca 300 Kč. Okruhy jsou teď spojeny jen při zapnutém kíčku (a chodu motoru), po vypnutí se okruhy automaticky rozpojí.
Co ti ještě můžu naprosto jistě potvrdit je že s výše uvedeným zapojením a 50 W solárním panelem a průměrným motorováním 1 hodinu denně nemáš šanci u moře baterky vybít pod 11,5 V. Pokud někdo řekne že je to moc a nebo málo tak to mě moc nebere. Jezdím takto již tři roky, v marínách se na dobíječku nepřipojuji, ledničku a autopilota používám normálě a funguje to bez problémů. Alternátor S 60 A mi stejně i při více vybitých baterkách nedává víc než 20 A max. Jak říká jedna slovenská zpěvačka:"Ak to funguje, tak to nerješim"
Co se týče gelovek, tak stojí jednou tolik a dle odborníků jsou náchylnější právě na rychlé dobíjení (z principu jejich konstrukce je to pochopitelné).
Moje osobní rada je: zajdi za někým, kdo tomu opravdu rozumí, nech si poradit a jdi do nejjednodušší varianty bez gelovek. Chybu uděláš, pokud si necháš poradit od více lidí a uděláš vlastní "optimální" variantu. Pak hrozí po roce výměna baterek anebo požár na lodi....
Hodně štěstí, Jura
Uživatelský avatar
kojot
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 61
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha-západ

Příspěvekod kojot » úte říj 21, 2008 7:03 am

To Jura. Nemohl by si sem hodit schéma toho tvého zapojení s tím relé?Dík :good:
Jura
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 151
Registrován: sob úno 25, 2006 10:10 am
Reputace: 7
Bydliště: Brno, A-26 Tobago

Příspěvekod Jura » úte říj 21, 2008 7:36 am

Přes víkend připravímsc hema zapojení,Ahoj
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » úte říj 21, 2008 8:42 pm

Ještě se zeptám já- máš ten solární panel připojený , když "jede" a dobíjí ten alternátor na motoru ? A jaký máš solární regulátor ? Anebo nemáš ?
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte říj 21, 2008 9:55 pm

Jura, necítiť vo vnútri tie batérie? Ja som na to citlivý a ak spím v kajute kde sú batérie tak to cítim vždy.
Teraz riešim elektriku v mojej lodi a tak mi táto diskusia príde vhod. Dostal som sa k týmto záverom a riešeniam:
1x štartovacia batéria 50A a 2x trakčná po 100A. Zo spotrebičov plánujem autopilot, kompresorovú chladničku, osvetlenie lode vo vnútri aj vonku diodami, GPS, rádio, časom chcem doplniť el. vrátok a windmesser a solár. Mám alternátor Bosch na 45A.
Chcem gelové batérie. Hlavný dôvod je že nesmrdia a majú velmi nízke samovybíjanie, loď budem kotviť celoročne vonku a voziť domov na zimu batérie sa mi nechce. Tiež vydržia násobne viac nabájacích cyklov ako klasická kyselinová batéria. Gelové batérie treba dobíjať 14,4-14,5 V a regler v alternátore dá 13,8V, takže dokupujem elektronický regler pre nabíjanie gelových batérií. Každá batéria bude zapojená samostatne a bude mať svôj vypínač. Spotrebiče pôjdu na jednu batériu, keď sa vybije tak prepnem na druhú. Nabíjanie pôjde cez trenndiodu s výstupom na tri batérie. Nabíjanie v maríne zo siete 230V musí ísť cez špecialnu nabíjačku pre gelové a AGM batérie, ešte nie som rozhodnutý či tam dám nabíjačku na pevno s výstupom na tri batérie, alebo malú prenosnú na jednu batériu 100A.
Jura
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 151
Registrován: sob úno 25, 2006 10:10 am
Reputace: 7
Bydliště: Brno, A-26 Tobago

Příspěvekod Jura » pát říj 24, 2008 11:54 pm

To haladin. Solární panel je zapojen do okruhu s trakčními bateriemi, je trvale připojený a prakticky nikdy jej nevypínám. Jak jsem se již dříve zmínil nemá regulátor. Důvod proč nebyl do lodi dřívějším majitelem instalován byl ten, že prý přebití dvou 100 amp baterií 50-ti W solarem nehrozí. Praxe to zatím potvrdila, neboť to tak funguje bez problémů již 5 let (mě 3roky).
To Denis. Výbavu, kterou plánuješ na loď mám naprosto identickou (ještě + vysílačka a fishfinder). Správnost volby kyselinová versus gelová přenechávám odborníkům a já vycházím z toho co mám.
Baterky mám umístěné těsně u kýlu a odvětrané je nijak nemám. Přestože patřím do skupiny "čmuchálků", tak nikdy problém nebyl a ani si na to nikdo nestěžoval. Odpověď proč ale nemusí být možná tak složitá. Solar přes den průběžně dobíjí baterky proudem okolo 2/3 amp a při tom se prakticky žádné páry z baterek neuvolňují. Pokud jedu na motor, což je v mém případě jedinný způsob dobíjení, tak neustále kolem proudí vzduch a tudíž nikdo nic necítí. No a v noci vzhledm ktomu že do marín nejezdíme a nedobíjíme baterky tudíž nic nesmrdí. Ledničku mám malou kompresorovou a její provoz nás maximálně v noci ruší svým provozem, nikoliv však svým odběrem proudu s následnou produkcí par z baterií.
Co je ale nutno ohlídat je podélné umístění baterií, neboť jejich váha není zanedbatelná a gelové budou asi ještě težší.
Trendioda. Není lepší použít relé? Možná se mýlím, ale novější trendioda aby něměla "voltage drop" 0,6 V bude spíš dražší cesta než s relém.
A k tomu zapojení baterií "samostatně" ti můžu říct (ale ne radit), že paralerní zapojení se naprosto osvědčilo. Je to jednodušší, obě baterie jsou zatěžovány průběžně stejně a v mnohem menších extrémech.
S dobíječkou neporadím, neboť jak jsem se zmínil ji nepoužívám.
Kde bych se ale odvážil poradit je v řazení priorit a přesunout solar na první místo.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » sob říj 25, 2008 7:48 am

Díky Juro,
Přebití v tvém případě nehrozí určitě :-)
Nevíš náhodou, jakej je ten solar ? / výrobce, typ)
Já regulátor mám, a jelikož mi nikdo nebyl schopen říct, zda můžu, neodvážli jsem se spojit altík z přívěšáku a solar do jednoho okruhu. Nakonec jsem to vyřešil vložením ještě jednoho akumulátoru z auta :-) na který byl připojen altík a lednička. A Hlavní baterie se solarem byla extra.
Ovšem je to poněkud nepohodlné řešení.
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » sob říj 25, 2008 3:09 pm

Přebíjení solarem Jurovy aku určitě vydrží. Jenom pokud jsou dolévací, budou víc chlastat vodu. Bezúdržbovým to asi zkrátí životnost, ono když starší bezúdržbovku otevřeš, kolikrát koukaj desky.

Trochu si započítáme: Samovybíjení olověného aku je 0,3% (dobrá bezúdržbová) až 2% (dolévací na konci životnosti) kapacity denně. Nemluvím o gelovkách a speciálních solárních, tam je to ještě méně.
U tebe 2 x 100 Ah, takže dejme tomu 2 Ah/denně samovybíjení celkem. Solar 50Wp ve vodorovné poloze ti v létě dá v Česku cca 200Wh denně (v Chorvatsku 250Wh). Při jmenovitém napětí solaru 17V (obvykle se používá pro nabíjení 12V olověného aku) to je 11Ah (14Ah) denně. Z toho u plně nabitého aku 2Ah denně vezme regenerace samovybíjení a ostatní energie plynuje (rozkládá vodu) a zahřívá aku.

Někde jsem našel doporučení nainstalovat regulátor nabíjení, pokud maximální výkon panelu činí více než 1 % celkové kapacity baterií. Ale doporučuje to výrobce regulátorů...

Takže je otázkou, jestli se investice do regulátoru - třeba CML05 vrátí ve vyšší životnosti aku.

Ohledně nabíjení alternátorem a solarem v jednom okruhu: Nevidím v tom problém. Solární panel by stejně měl být připojen přes diodu (jinak má po tmě určitý odběr z baterie), takže buď bude dobíjet a nebo ho dioda (případně regulátor) odpojí.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » sob říj 25, 2008 6:55 pm

Elektriku mi robí kamarát Vilo ktorý na dôchodok prepadol jachtingu a dosť sa vyzná v elektrike a aj slabobrúdovej. Trendiodu tam dávam najme preto že som ju pred rokmi kúpil a Vilo hovorí že moderné diody majú velmi malú stratu. Samostatné batérie, žiadna batéria nie je rovnaká ako tá druhá a jedna dopláca na druhú. Potom vraj treba využiť samonabíjací efekt, keď sa jedna batéria vypne a ide sa na druhú, tak ta vypnutá sa sama čiastočne vspametá a treba menej nabíjať.
Včera som bol v obchode s batériami a trakčná AGM je pomaly lacnejšia ako kyselinová, 100A je za 5400,-Sk s DPH /pre mňa ;) / Životnosť niekolkonásobne vyššia, až 14 rokov, úplne reálne je 8-10 rokov. Samozrejme pokial ju človek svojou blbosťou úmyselne neničí. Prebitie týchto batérií je vraj velký problém, pretože podla vyjadrenie machra v obchode sa vápenky ťažko nabýjajú. Do olova sa pridáva Ca, calcium teda vápno a potom je to olovo odolnejšie nabitiu na 100%. Ale výhodou je že zo začiatku sa nabíjajú velmi rýchlo, bez problémov znesú nab.prúd aj 30% s kapacity. Pri krátkom nabíjaní treba zabezpečiť napetie 14,4V , takže kupujem nový regler.
Jura, ten solár máš o výkone 50 Wp, alebo 50 Wh/d ?
Jura
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 151
Registrován: sob úno 25, 2006 10:10 am
Reputace: 7
Bydliště: Brno, A-26 Tobago

Příspěvekod Jura » ned říj 26, 2008 10:41 pm

Typ solaru který mám je na odkazu:
http://www.solartec.cz/cs/vyrobky-a-slu ... 55-12.html
Uchycení mám na zádi lodi a přestože jsem byl k tomuto uchycení dost skeptický, tak transporty za autem i moře jej prověřilo jako velmi zdařilé.
Jak jsem již psal regulátor nemám a do trakčního okruhu je solár připojen přes diodu.
Přestože jsem jej na loď sám nedával, tak jej můžu charakterizovat jako jednu z nejlepších investic do lodě, jejíž uživatel na vodě upřednostňuje soběstačnost.

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » pon říj 27, 2008 12:31 am

Jo, ten jsem chtěl, ale nebyl, tak jsem koupil 50-ku - taky od solartecu.
Našel jsem jen jeden regulátor, výslovně umožnující současné dobíjení z alternátoru, nebo dokonce nabíječky - regulátor k větrné elektrárně od conradů - www.conrad.cz
V solartecu mi nebyli schopni říct, zda to ten jimi dodávaný regulátor vydrží.
Tu diodu máš taky od solartecu ? Nemáš větší detail toho upevnění ? To teprve budu řešit....
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » pon říj 27, 2008 2:45 pm

Na 50Wp panel stačí běžná 5A Shottkyho dioda SB560, nebo pokud chceš mít jó jistotu tak MBR760
Ale nejdřív si zjisti, zda už funkci blokování zpětného proudu nemá regulátor v sobě.

Dneska jsem do Solartecu Praha telefonoval, tak mi k jejich regulátorům pošlou další info.
CML a CX od Solartecu prý zpětný proud blokují a dobíjení stejné baterie alternátorem nevadí.
Já si to myslím taky, ale ten pán, co mi to tvrdil, byl spíš obchodník než technik.

Tady je detail, jak má známý upevněné 2x50Wp na Firstu 40,7. Vzhledem k tomu, že tam není biminy mi to přišlo velice praktické (stín alespoň pro hlavu kormidelníka).

Mimochodem 2 roky to měl "odborně" zapojené, že panely dobíjely jen startovací baterii a stále tvrdil, jak ta lodní elektrika žere, že to ty panely neutáhnou.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » úte říj 28, 2008 10:45 am

Já se ptal u firmy neosolar, a dostal jsem odpověď :
"pokud jsem dobře pochopil Váš dotaz, rád by jste do jednoho akumulátoru ukládal energii ze solárního panelu i z alternátoru. Obecně to půjde a neměl by být poblém. Regulátor pokud poběží alternátor naměří vyšší napětí na akumulátoru a prostě v té chvíli nebude nabíjet. "

To ale opravdu není to, co potřebujeme. Potřebujeme, aby solar i alternátor dobíjely současně.
Takže mi to vychází - zahodit regulátor :-), namontovat nějaký měřiče , a doinstalovat diody.
Ve výrobním závodu Solartecu jsem se nedozvěděl vůbec nic. Technik mi nebyl schopen ani říct, jestli ten regulátor vydrží. Prá to mám zkusit, nakonec prej není tak strašně drahý :?
Uživatelský avatar
jenda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 103
Registrován: pát srp 11, 2006 2:26 pm
Reputace: 0

Příspěvekod jenda » úte říj 28, 2008 11:20 am

Já nevim, co pořád chcete regulovat nějakým regulátorem. Z plusu soláru propustně diodu do baterky (třeba tu co psal T0m, rozhodně bych dal tu větší) a nějakou ochranu proti přebíjení aku. Ta tam stačí jednou, pokud se jejím výstupem bude odpínat jak solár, tak altík.
No, samozřejmě je tu ještě možnost, že jsem neuchopil problém v plné složitosti, v tom případě mě kdyžtak kopněte :-).
Uživatelský avatar
deblik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 37
Registrován: čtv zář 11, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod deblik » úte říj 28, 2008 11:23 am

halladin píše:To ale opravdu není to, co potřebujeme. Potřebujeme, aby solar i alternátor dobíjely současně.
Takže mi to vychází - zahodit regulátor :-), namontovat nějaký měřiče , a doinstalovat diody.
Ve výrobním závodu Solartecu jsem se nedozvěděl vůbec nic. Technik mi nebyl schopen ani říct, jestli ten regulátor vydrží. Prá to mám zkusit, nakonec prej není tak strašně drahý :?


Ono se dost dobre neda jednouduse nabijet ze dvou zdroju soucasne. Jaksi z principu.
Na chate jsem pouzival solar a vetrnou elektrarnu, po mesicich laborovani s ruznymi
menici a podobnyma vecma jsem dosel na propojeni pres dve schottky diody za dvacku.
Tim mam propojeny zdroje. Take se to samovolne vybalancuje a bud dobiji ten silnejsi,
nebo to mirne cykluje. Za tim byla trochu inteligentnejsi nabijecka, ktera byla schopna
akumulator pri nabiti odpojit a pri poklesu napeti na nem zas pripojit.
Solar daval na prazdno kolen 18V, do zkratu kolem 3A. Vitr 24-60V a 2A. Pak solar nekdo ukrad a
stozar znicil. Takze jsem presel a benzinovy agregat....
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1738
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » úte říj 28, 2008 11:25 am

Jednou z funkcí regulátoru je také odpojení akumulátoru ze sítě, pokud vybití dosáhne určití míry. Nadměrné vybití mu dobře nedělá. Ale nakonec - i na to existují jednoúčelové přístroje....
Ale už jsme tuším delší dobu :offtopic:

Ono se dost dobre neda jednouduse nabijet ze dvou zdroju soucasne. Jaksi z principu.

Musí se to dát. Jinak by se nemohly stavět solární elektrárny, ve kterých jsou společně napojeny hektary solárních panelů

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů