Akumulátor - výběr

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: smike, vilma, Pepa

Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » úte říj 28, 2008 1:43 pm

jenda píše:Jo, taky to tak chápu, že to jenom hlídá. Vycházím z toho, že jsem někde na netu viděl rozpitvaný "běžný solární regulátor" a skutečně tam byla jenom dioda a ochrany.


Ano, podobný jsem viděl přímo na lodi: "reguluje" relátkem. Tomu bychom měli spíš říkat odpojovač při nabití.

Pak jsou o něco lepší krabičky, co při dosažení nastaveného napětí zmenšují proud. Tam už snad můžem mluvit o regulátoru. Jestli se to dělá ztrátově nebo pulsně šírkovou modulací se bohužel obvykle nezjistí jinak než otevřením krabičky.

jenda píše:Já bych si pod pojmem solární regulátor představoval pulzní měnič, který odebírá z panelu energii v optimu výkonu


Tomu výrobci říkají anglicky "tracker" a neviděl jsem to na méně než 1kWp. Ono na lodi bude lepší to s množstvím potenciálně nespolehlivé elektroniky nepřehánět.


jenda píše:Jen tak na okraj, kdybys tam chtěl dávat tu externí diodu: je to vaření z vody, dokud nemáme schéma toho regulátoru, ale ta přebíjecí ochrana je tam samozřejmě nějak nastavená.

Dioda mezi regulátorem a baterkou může být vážně problém. Takže když vůbec nějakou, tak mezi panel a reg. Pokud je víc panelů paralelně (a nemusí být ani stejné, stačí přibližně stejné jmenovité napětí), pak diody mezi každý panel a vstup regulátoru.
Uživatelský avatar
deblik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 37
Registrován: čtv zář 11, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod deblik » pon lis 03, 2008 8:00 am

Pekny den vespolek,

vcera jsem debatoval s kolegou nadrazakem, jez se zabyva merenim akumulatoru.
Kazdy vagon jich ma hafo.

Shodou okolnosti drahy prechazeji na olovene gelove akumulatory s planovanou
zivotnosti 10 let. Vydrzi maximalne dva roky. Bratri Slovaci uz to take zkouseli a
opet se pokorne vratili k alkalice...

Takze jestli touzite po akukulatoru, kteremu nevadi otresy, mraz ve vybitem stavu,
dlouhodobe prebijeni a zivotnost 10-20 let - http://www.ferak.cz/cz/VYROBKY/Default.htm
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon lis 03, 2008 8:19 am

Jak dva roky? Ja mám gelovku v zabezpečovačke v nevykurovaných priestoroch a už je tam ale ôsmy rok. Tak teda neviem ako to tí bratia dokázali zničiť. A prečo sa tí druhý bratia opičia po tých prvých bratoch, keď je to na h...o!? Niečo za tým bude, ale čo???
Uživatelský avatar
deblik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 37
Registrován: čtv zář 11, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod deblik » pon lis 03, 2008 9:10 am

Denis píše:Jak dva roky? Ja mám gelovku v zabezpečovačke v nevykurovaných priestoroch a už je tam ale ôsmy rok. Tak teda neviem ako to tí bratia dokázali zničiť. A prečo sa tí druhý bratia opičia po tých prvých bratoch, keď je to na h...o!? Niečo za tým bude, ale čo???


Normalne dva roky 8-))
Predpokladam, ze tu gelovku v zabezpecovacce nenechavas mrznout vybitou a ze
nefunguje systemem nabit-vybit do mrte. Pak take s tou bednou neustale neklepes ze?

Znicit je dokazou velmi snadno, nechaji parkrat v zime svitit odpojeny vagon a je
vymalovano.

Proc se opici, kdyz je to na "censored"? Protoze setrit se musi, at to stoji, co to stoji.
Nektera manazerska rozhodnuti jsou zdravym rozumem nepostizitelna. 8-)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon lis 03, 2008 9:45 am

Myslel som si že tak nejako to bude ako píšeš. Teda ak sa budem o gelovku normálne starať tak by mi mala vydržať deklarovaný čas životnosti.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2127
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon pro 08, 2008 10:23 am

To je prave ten problem. Kdyz k tomu nabijeni z motoru u ktereho nebude regulator pripojis velkou baterku, treba 80 Ah tak to do toho pozene velky proud a scadis to. V maualu k tomu motoru by mel byt uveden nabijeci proud a napeti a jestli to ma regulator. Asi to bude jistene jen pojistkou a ta se spali az pri 2.5 nasobku jmenoviteho proudu. Nekdo tady psal ze baterka vydri kratkodobe i 100 A nabijeciho proudu, ale to zase vydrzi jen specielni thyristorova nabijecka, ktera v zaporne pulvne AKU vybiji desetinou nabijeciho proudu, aby to zamezilo plynovani. Ted treba koukam na gelovku OERLIKON 12CP25 a u ni je napsano 13.5 V +- 1 % a teplota 20 C. Pri vybijeni povolujou i 25 stupnu. Kdyz si zadas typ akumulatoru do Google, tak te to navede na WEB vyrobce a tam si prectes vsechno. Kdyz se to nedodrzi, tak se baterce ublizuje a klesa zivotnost. Na tech WEBech byvaji i tabulky, treba jak s teplotou geloveho AKU klesa jeho zivotnost. Ja pouzivam gelovky VARTA 64 Ah, maji za sebou uz 10 let provozu a porad utahnou vysilacku ktera bere 24 A. Nabijim ze slunicka pres originalni regulator. Nekteri vyrobci delaji regulatory, na kterem je prepinac na gelovku a nebo kyselinovou baterku. Baterky zdrazili a tak se vyplati se o ni starat jak potrebuje.
Podivejte se take na:
http://www.eles-solar.cz/akumulatory
Tam o tom neco je a na lode doporucuje gelove. Ma tam i solarni panely na nabijeni ze slunicka. To chce spocitat kolik za den Ah odeberes a kolik do ni motorem dodas. Pokud budes jen popojizdet par kilometru nebudes to stacit nabujet.
Take tam pise zajimavou vec :
Akumulátor pro dlouhodobé vybíjení doporučujeme vybíjet maximálně do 80% jmenovité kapacity. Coz by u baterky 170 Ah znamenalo maximalni odber 34 Ah.
Ja misto jedne velke baterky mam nekolik mensich, je s tim lepsi manipulace, kdyz to taham do auta na nabijeni doma. Ten rozdil v cene se da prezit.
Nekdo tady psal o dobijeni malym proudem . To se pouziva u odstavenych AKU treba na zimu, kde to nahrazuje samovybijeci proud AKU a je to v desitkach mA.Na WEBu se najde o kolik % se AKU za mesic samo vybije.
Pokud budes z AKU 170 Ah startovat motor 5 HP, tak to nastartujes i z gelove baterky. Jina situace je kdyz se startuje motor 50 HP s AKU 50 Ah. Jeste narocnejsi je to pri startovani naftoveho motoru co ma zhavici svicky. To uz musi byt startovaci AKU.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pon pro 08, 2008 3:34 pm

Pre MKOVI, nezávisle na tom čo tu je pred týmto napísané /nechce sa mi to čítať/ tak nabíjaním pri 5 k motore nemôžeš nič pokaziť. Riešil som to krížom krážom, sused to meral merákom a výsledok celého poznania je že alternátor v takom malom motore je mekký zdroj ktorým akumulátor, aj gelový, nie je možné poškodiť, ale ani na 100% nabiť. V mojom gumáku s 15k motorom som si na cestu po Dunaji do Čierneho nora spravil elektrifikáciu, do bedničky som si dal 18A gelovku, do motora bola napojená odpájacím káblom. Mal som tam, resp. mám jeden 10A istič a jeden 3A. Ten som po pár dňoch zrušil a ostal len 10A. Ďalej tam je zásuvka na bilge pumpu, sonar, GPS a autozásuvka na dobíjanie mobilu, foťáku a pod. Zobral som aj obmedzovač vybitia betérie, ale odber bol tak malý že som ho nepoužil. Mal som aj merák na batériu či ju neprebijem, ale po pár dňoch merania som sa na to vykašlal. Nič sa nedialo. Potom som už len vyťahoval kábel nabíjania z motora, odber bol tak malý že nebolo prečo sústavne nabíjať.
Myslím že ak dáš do lode na 100% nabitú batériu, tak pri dobíjaní 5 k motorom na brblačku, keď dáva tak 1-2 A, ti pri bežnom svietení a odbere vydrží aj 2 týždne. Pri LED svetlách aj dlhšie. Žrút elektriny je autopilot, chladnička a audioelektronika, ak nič s toho nemáš tak si v pohode.

To čo som napísal sa netýka výkonných motorov 20k a vyššie kde bývajú alternátory aj 20A.
Ak si kúpiš gelovú, alebo GM batériu, tak bezpodmienečne si musíš kúpiť aj nabíjačku na gelovky. Inak ju na 100% zničíš. A len takouto nabíjačkou ju dokážeš nabiť na 100%.
Uživatelský avatar
bobes
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 982
Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Praha

Příspěvekod bobes » úte pro 30, 2008 4:19 pm

Dneska jsem náhodou našel tuhle nabíječku na všechny typy aku za docela rozumnou cenu. Po nabití se přepíná do konzervačního režimu.

http://www.akushop.cz/mac-12v5a-p-294.html
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 6976
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 60
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte pro 30, 2008 5:18 pm

Takú mám, ale 10A. Inteligentná nabíjačka.
Uživatelský avatar
stefin
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 145
Registrován: úte dub 10, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stefin » úte pro 30, 2008 5:59 pm

Bohuzel i 10A varianta je vhodna jen pro bateria o kapacite do 100Ah. Skoda, ze cena inteligentnich nabijecek nelze nahoru umerne jejich vykonu. Sehnat 40A inteligentni nabijecku za 6 tisic asi nelze.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2127
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte pro 30, 2008 7:49 pm

stefin píše:Bohuzel i 10A varianta je vhodna jen pro bateria o kapacite do 100Ah. Skoda, ze cena inteligentnich nabijecek nelze nahoru umerne jejich vykonu. Sehnat 40A inteligentni nabijecku za 6 tisic asi nelze.

Ta nabijecka nabije i baterku vetsi, jen to bude dele trvat.
Maji tam i nabijecku 35 A s charakteristikou W, to je kdyz bude bude stoupat napeti na baterce bude klesat proud, ale pisou ze napeti nepreleze 14.4 kdyz se to prepne na nabijeni MIN. Tak pred odchodem z lodi prepnout na MIN a nemusi se to hlidat.
http://www.akushop.cz/pub/class30.pdf
Je to tam popsane v tom manualu.
Inteligentni nabijecka na velky proud bude mit i RYCHLE nabijeni ( ne MAX ) to potom kladnou pulvlnu nabiji a zapornou pulvlnu vybiji 1/10 nabijecihoi proudu, aby nedochazelo k velkemu plynovani a zniceni baterky. Dneska jsou baterky drahe jako cert a tak se asi do nabijecky hodi investovat vice penez, pokud si to nabijenin s horsi nabijeckou nebudes sam hlidat.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2127
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte pro 30, 2008 8:03 pm

t0m píše:
jenda píše:Jo, taky to tak chápu, že to jenom hlídá. Vycházím z toho, že jsem někde na netu viděl rozpitvaný "běžný solární regulátor" a skutečně tam byla jenom dioda a ochrany.


Ano, podobný jsem viděl přímo na lodi: "reguluje" relátkem. Tomu bychom měli spíš říkat odpojovač při nabití.

Pak jsou o něco lepší krabičky, co při dosažení nastaveného napětí zmenšují proud. Tam už snad můžem mluvit o regulátoru. Jestli se to dělá ztrátově nebo pulsně šírkovou modulací se bohužel obvykle nezjistí jinak než otevřením krabičky.

jenda píše:Já bych si pod pojmem solární regulátor představoval pulzní měnič, který odebírá z panelu energii v optimu výkonu


Tomu výrobci říkají anglicky "tracker" a neviděl jsem to na méně než 1kWp. Ono na lodi bude lepší to s množstvím potenciálně nespolehlivé elektroniky nepřehánět.


jenda píše:Jen tak na okraj, kdybys tam chtěl dávat tu externí diodu: je to vaření z vody, dokud nemáme schéma toho regulátoru, ale ta přebíjecí ochrana je tam samozřejmě nějak nastavená.

Dioda mezi regulátorem a baterkou může být vážně problém. Takže když vůbec nějakou, tak mezi panel a reg. Pokud je víc panelů paralelně (a nemusí být ani stejné, stačí přibližně stejné jmenovité napětí), pak diody mezi každý panel a vstup regulátoru.

Ja na chate ziju ze solarnich panelu a tak jsem se to snazil nastudovat. tech regulatoru je nekolik druhu. Nektere reguluji tim ze prerusi nabijeci proud, videl jsem i jeden regulator ze na vstupu mel tranzistor v serii s odporem a panel pri vyssim napeti zkratoval. Nabiji se po dosazeni spravneho napeti prerusovane, rikaji tomu kapkove nabijeni. Pri dosazeni max. napeti to vypne a znova zapne pri poklesu na 13.8 V a to se opakuje. Cim vic je baterka nabita, tim je to rychlejsi. Nektere regulatory maji i prepinac podle typu baterky.
Mezi baterku a regulator solarka se nesmi dat dioda. Ten regulator potrebuje vedet jak velke napeti je na baterce a ta dioda by to oddelila. V kazdem regulatoru co jsem mel v ruce byla na jeho vstupu dioda.
Uživatelský avatar
Ferdinand
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 314
Registrován: pát dub 21, 2006 1:07 pm
Reputace: 0
Bydliště: Předklášteří

Nabíječka.

Příspěvekod Ferdinand » úte pro 30, 2008 9:26 pm

Gelovou baterii 12V 55Ah co mám na loděnce bez problémů nabíjím tady tímto :
http://www.autobaterie.com/e-charger.php?menu=2

http://www.autobaterie.com/data/navod_digiplus.pdf

dal jsem za ni asi 1 500 Kč před třemi lety.

Ještě dodám jeden zajímavý článek jak často dobíjet dobíjecí baterie ?
Vlastně co nejčastěji už po vybití na 90% kapacity dobíjet znovu.
Viz. článek níže.

http://www.skyfly.cz/zajimavo/baterky02.htm
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2127
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř črc 08, 2009 11:22 am

Pokud nekdo hledate AKU mrknete se na
http://www.elektrolode.cz/10209-agm/228 ... udrzbova-/

Je to zajimava cena, tak o 2000,- nez jini prodejci. Plati to do 30.8.2009.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2127
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon črc 13, 2009 9:00 pm

BATERIE OPTIMA YELLOW TOP 12V 75Ah 851187


Naše cena s DPH: 8 560,00 Kč
Trakční baterie OPTIMA 12V kapacita C5-75Ah.
Při nabíjení proudem 50A nabito na 90% kapacity za 112 minut !!!.
Doporučená nabíječka pro rychlé nabíjení OMICRON TN 5024.

Takze rychlonabijeci aku jsou, jen za vetsi penize a chteji specielni nabijecky.

Ta jednu pulvlnu nabiji a druhou 1/10 nabijeciho proudu zase vybiji a zamezuje to plynovani. Tak se to delalavalo drive v rychlonabijeckach CKD Praha.

http://www.elektrolode.cz/

Maji tam i elektromotory, obcas to tady nekdo hleda.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8196
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 47
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon črc 13, 2009 11:15 pm

Kdo ví o levné obyčejné autobaterii kolem 50Ah, nebo trochu víc..? Dejte tip.
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Trakční baterie.

Příspěvekod samoliter » pon črc 13, 2009 11:40 pm

Tady jsou stránky na trakční baterie: http://www.battery.cz/prumyslove-trakcni-baterie/ . Můžete si vybrat podle Voltů a Ampérhodin. Jsou to asi 4 strany jednotlivých typů. Nebo si z jednotlivých článků nechat sestavit to, co Vám vyhovuje. samoliter.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8196
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 47
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » úte črc 14, 2009 12:10 am

Díky :good:
Výběr opravdu pěkný. nepotřebuji trakční baterii. Používám v lodi obyčejnou, kterou pak využiju v autě.
Měl jsem první čtyři roky "lodní! od Banneru a stejně trpěla. Využití měsíc až dva v roce a pak jen nabíjená konzervačním proudem 10 měsíců.
To se jim moc nelíbí.
S baterií jak s autem, v provozu "stárne" pomaleji. V jednom autě běží už 5-tý rok absolutně bezproblémů a ještě nějaký rok poběží....

Zajímavé je že do 45 Ah jsou i ceny fajn, kolem 50Ah nic a pak od 66Ah už téměř dvojnásobek.
To vypadá že je lepší vzít 2x 45Ah.
Líbí se mi např.:
http://www.battery.cz/autobaterie-varta ... -312-v2823

Ale když vezmu 2 ks, nemám po zbytek roku pro obě využití.... :?
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1621
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pát led 22, 2010 12:40 pm

Přibrouzdání po netu a shánění výpočtů ohledně elektroinstalace jsem narazil na zajímavé informace ohledně akumulátorů: http://www.k1400.cz/clanky/radime/konkr ... latory.pdf

Hlavně pro začátečníky to určitě stojí za přečtení.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2127
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » stř dub 14, 2010 10:43 am

1. kvetna 2010 bude u Holic na motokrosovem zavodisti Pobezovice setkani CB-ckaru a amateru na ktere prijede i Bateria Slany a budou prodavat za predvadeci ceny. Podivejte se na jejich WEB a pokud si neco vyberete dovezou to tam. Treba rozdelovat z 24V na dve baterky do serie pro nabijeni bude za 1200,- i ns DPH, u nich 1920.- i s DPH. maji velke slevy na AKU. Maji i bezudrzbove HAZE. Nemam zajem jim delat propagaci, ale kazdou chvilku tady nekdo neco hleda a tm to bude se slusnou cenu, i za polovicku normalni ceny. Maji tam i led svitilny, celovky, nabijecky atd.
http://www.bateria.cz/

to je obchodnik ktery tam jezdi a po dohode to tam priveze.
milt@bateria.cz
Uživatelský avatar
avalon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 411
Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod avalon » pon lis 28, 2011 2:38 pm

nikde som nenasiel nic ohladne luhovych baterii. Zohanal som par od armady alebo boh vie odkial, su stare ale vraj stale funkcne. Treba ich ale nejak ozivit... Jedna baterka ma asi 5 clankov a 6V. Vie niekto ako na to? dakujem
david
moderátor
Příspěvky: 4716
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon lis 28, 2011 4:16 pm

avalon píše:nikde som nenasiel nic ohladne luhovych baterii. Zohanal som par od armady alebo boh vie odkial, su stare ale vraj stale funkcne. Treba ich ale nejak ozivit... Jedna baterka ma asi 5 clankov a 6V. Vie niekto ako na to? dakujem


dolej destilku a nabij je :)

pokud to jsou ještě ty s kovovým pláštěm, očisti a namaž ho vazelínou
zkontroluj špunty, musí fungovat jako jednosměrný ventil. ven jo, dovnitř ne. na starejch to dělala převlečená hadička. kdyby byly zalitý trochou oleje, tak se nediv a nech ho tam
Uživatelský avatar
avalon
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 411
Registrován: úte říj 02, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod avalon » úte lis 29, 2011 8:27 am

dik za radu, urobim pokus :-) su to take z bieleho -priesvitneho plastu v drevenych bedniach so zeleznymi usami :-) popravde chystam sa min vymenit roztok luhu alebo ho nejak skontrolovat ale ete netusim ako...
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Destilka? Louh?

Příspěvekod samoliter » úte lis 29, 2011 8:56 am

Na šachtě jsme měli důlní lokomotivy napájené sadou NiCd batérií. Doléval se louh, ne destilka. Když jsem dělal papíry, tak řekli, že záleží na tom, z jakého materiálu jsou plotny v baterii. samoliter.
Event. zkus najít radu tady, nebo se zetej: http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... forum&f=38 .
david
moderátor
Příspěvky: 4716
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 52
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Destilka? Louh?

Příspěvekod david » úte lis 29, 2011 9:07 am

samoliter píše:Na šachtě jsme měli důlní lokomotivy napájené sadou NiCd batérií. Doléval se louh, ne destilka. .


to se pleteš, louh se neztrácí, pouze se při nabíjení rozkládá voda

elektrolyt z KOH obvykle vydrží životnost baterky a měl by mít hustotu nad 1,16 g/cm3 . pokud bys ho měnil, lze to jen při vybité baterce!!! . mimo to, taky se přidávalo malinko hydroxidu litného – baterka byla „ ostřejší“.

důležitý jsou ty špunty, aby se dovnitř nedostával CO2 – ten degraduje louh.

a taky hlavně neprovozuj, nenabíjej, dohromady Pb a NIFe aku, páč jináč vybouchneš

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů